Skip to main content
Muutin uuteen osoitteeseen ja tein uuden Sonera viihde-sopimuksen tänne. Yhteysnopeus on maksimi 24/1. Nyt kun yhteys vihdoin eilen aukesi, se tuntui jotenkin oudolta. Mittasin nopeuden ja tv päällä se vaihtelee välillä 3-8 Mbit/s. Modeemi on suoraan eteisen jakokaapissa kiinni ja kone siinä piuhalla. Kun suljen television (koti-tv:n), nopeus nousee välille 10-12 Mbit/s. Modeemin luulisi olevan kunnossa, edellisessä asunnossa nopeus oli tv:stä riippumatta 91-94 Mbit/s.

Ehdin jo ajatella että onneksi tein sopimuksen puhelimitse, niin voin peruuttaa tilauksen. Tarkastin tilausvahvistuksen ja sieltähän löytyi liitetiedostosta präntti: 14 vrk palautusoikeus on voimassa tilausvahvistuksen vastaanotosta. Sen sain 17.12. ja yhteys aukesi 13.1. Minun olisi siis ilmeisesti pitänyt osata olla tyytymätön tuotteeseen lähes kaksi viikkoa ennen sen vastaanottamista. No en osannut.

Kun laajakaistayhteyden nopeuden vaihteluväliksi luvataan 10-24 Mbit/s, niin tarkoittaako se että nopeus on tuolla välillä myös koti-tv päällä? Toimitusehdoissa sanotaan:

Soneralla on palvelun toimivuuden turvaamiseksi ja sen virheettömyyden takaamiseksi oikeus rajoittaa asiakkaan ADSL-tekniikalla toteutetun laajakaistaliittymän teoreettista maksiminopeutta. Sonera toteuttaa rajoituksen siten, että asiakkaan laajakaistaliittymän todellinen nopeus on edelleen Sonera Laajakaista ADSL -palvelukuvauksen vaihteluvälin mukainen.

Mitä vaihtoehtoja tässä on? Osasin odottaa jotain ongelmia kun muutin "maalle" (5 km Jyväskylän keskustasta), mutta näin hitaalla yhteydellä ei työt onnistu. Enkä ole vielä uskaltanut edes ajatellakaan Netflixia ja Spotifya ym. streamausta. Tällä hetkellä työkone on kännykän kautta netissä, koska näin saan 16-18 Mbit/s. Haluaisin kuitenkin kiinteän yhteyden toimimaan edes siedettävästi. Vai pitääkö sanoa muijalle että "et voi katsoa tv:tä kun minä menen nyt tietokoneella Interwebiin?" Kuulostaa 90-lukulaisuuden lisäksi muijan tuntien suorastaan vaaralliselta...

Terveisin, Ville
Hei villep,

Tässä ei kyllä ole mennyt nyt asiat ihan putkeen. Pahoittelumme siitä! Asiakaspalvelustamme yritetään tavoittaa sinua vielä tänään asiaan liittyen.
Ottivat yhteyttä ja asia on jo hoidettu!

Epäsuomalaisen hyvästä asiakaspalvelusta johtuen täytyy tehdä epäsuomalainen temppu:
Kiitos! En muista saaneeni mistään yhtä asiallista ja tehokasta asiakaspalvelua, jatkakaa samaan malliin!

-ville
Ihan tähän muuten vaan kommentoin, että ADSL-yhteyksissä tuo Soneran digiboxi jakaa saman 24M yhteyden normaalin internetin kanssa, kuidussa sille taitaa olla varattu oma kaistansa sen normaalin internetin päälle.
Hei villep,

Hieno homma että asia saatiin jo hoidettua.

Vastaa