yleispalveluliittymän kytkentämaksu

  • 11 December 2014
  • 5 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Kyselin puhelimitse asiakaspalvelustanne tarjousta yleispalveluliittymästä Turun kaupungin haja-asutusalueella olevaan uudisrakennukseen (omakotitalo), eritoten kytkentämaksusta. Käskivät tehdä tarjouspyynnön Teliasoneran nettisivuilla. Tiedän kotimaisten operaattorien tehneen ns. herrasmiessopimuksen (tästä on uutisoitu mediassa), jonka mukaan kytkentämaksujen hintahaarukan on yleispalveluliittymien kohdalla sovittu olevan 200-1000€. Omassa kohteessani kaapeli on valmiina kieppinä tontin rajalla, jolla kulkee myös kaapelilinja ilmassa. Käytännössä asentajan tarvitsee siis vain ottaa kaapelikiepin pää ja kiivetä tolppaan kytkemään se. Olettaisin moisen kytkennän hinnan asettuvan mainitun hintahaarukan alapäähän, sillä moinen vienee aikaa alle tunnin. Soneran langattomalla laajakaistalla (mokkula) nopeus on kyseisessä kohteessa keskimäärin 0,08Mb lisäantennilla ja 0,05Mb ilman lisäantennia. Olen saanut Soneran paikallisesta toimipisteestä kokeiltavaksi myös 450-reitittimen, joka on ymmärtääkseni nopein langaton yhteys 3G-alueen ulkopuolella. 450-reitittimellä nopeus oli keskimäärin 0,35Mb. Tämä tarkoittaa, että ainoastaan kiinteä laajakaista voi tässä tapauksessa täyttää teleliikennelain edellyttämän yleispalveluliittymien keskimääräisen 0,75Mb:n nopeuden. Viestintäviraston mukaan Sonera on velvollinen tarjoamaan yleispalveluliittymän tällä alueella. Saanko tarjouksen (nimenomaan yleispalveluliittymästä kytkentämaksuineen) tällä foorumilla tai jos en saa, miten voin jättää tarjouspyynnön sitoutumatta liittymän tilaamiseen?

5 kommenttia

Yleispalveluvelvoitteen piiriin kuuluvasta liittymästä tulee olla yhteydessä asiakaspalveluun. Lisätietoa palvelusta voit lukea yleispalveluvelvoite sivultamme.
Olen ymmälläni, asiakaspalvelussa asioiminen vaatii kirjautumista "omat sivut"-osioon, mikä taasen edellyttää asiakassuhdetta eli että minulla on joko Soneran matkapuhelin- tai laajakaistaliittymä. Moisia minulla ei tällä hetkellä kuitenkaan ole. Jos taas valitsen asioivani verkossa, palaan samaan alkuvalikkoon, josta päädyin tänne kyselemään. Voisinko saada tarkemmat ohjeet, miten pääsen pyytämään tarjouksen?
Tarjouksesta tiedustelemaasi osoitteeseen on otettava yhteyttä puhelimitse asiakaspalveluun. Saat samalla sieltä tarkemmat tiedot tarjouksen voimassaoloajasta ja muista yleispalveluveloiteliittymään liityvistä asioista. Tarjouksia ei voi tilata sähköisesti.
Kerroin jo ensimmäisessä viestissäni, että kertoivat puhelinpalvelussa, että yleispalveluliittymätarjouksia voi kysellä ainoastaan nettisivuilla. Miksi ihmeessä tämä asia pitää tehdä näin hankalaksi? Sonera tuntuu muutenkin pakoilevan tätä yleispalveluvelvoitettaan kuin ruttoa. Tulee olo, että asia yritetään tehdä asiakkaalle niin hankalaksi, että hän luopuu ennen pitkää koko ajatuksesta. Olen nimittäin taistellut tästä liittymäasiasta Soneran kanssa jo viime syksystä, enkä näemmä voi muuta kuin jatkaa sillä Soneralla on, kuten totesin, kotialueeni yleispalveluvelvoite.
Olet nyt valitettavasti saanut väärää tietoa puhelinpalvelusta, mikäli sieltä on neuvottu selvittämään asiaa sonera.fi-sivujen kautta. Voit olla asiakaspalveluumme yhteydessä esimerkiksi tekemällä ajanvarauksen.

Vastaa