ZTE 931 WII vdsl2

  • 11 December 2014
  • 9 kommenttia
  • 3 katselukertaa

Tervehdys. Taloyhtiöön tuli kans toi nopeempi netti. Soneralta sitte otin ton zte 931 wii modeemin, joka toimii piuhalla ihan moitteettomasti, mutta langattomana soneran sivujen testin mukaan n13mbit/s eikös ton vekkottimen pitäs toimia myös 802.11n tällä hetkellä on g voiko sitä jotenki muuttaa?

9 kommenttia

ZTE 931WII VDSL2 - modeemissa ei ole tukea n-standardin WLAN-yhteydelle.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Minulla on viime aikoina Extra 10/10 pätkinyt aika paljon, käytössä ZTE 931 WII. Miten pystyn saamaan selville, onko vika reitittimessä vai linjassa?

Routerin lokissa on seuraava virheilmoitus: kernel: Line 0: VDSL2 link down

Tätä tapahtuu noin kerran tunnissa tai parissa, pahimmillaan alle kymmenen minuutin välein.

Koitin käyttää dslreports.com -sivun työkalua linjan tarkistukseen, mutta se edellyttää ping-vastausta, joka ei tällä hetkellä onnistu. Routerista pitäisi laittaa päälle ECHO REQUEST, mutta en ole löytänyt sellaista asetusta reitittimen ylläpidosta eikä ZTE:n manuaali sisällä mainintaa koko aiheesta.

Olisi kiva tietää laitteen mahdollinen vika, ennenkuin teen vikailmoituksen, joka sitten on käsittääkseni maksullinen jos vika löytyykin laitteistosta.

Olen myös koittanut eri piuhoja reitittimen ja seinäpistokkeen sekä reitittimen ja pc:n välillä, ilman vaikutusta.

Yhteys on toiminut ihan hyvin tähän asti, kunnes nyt kuukauden sisällä on alkanut tämä pätkiminen.
Jani74: "VDSL2 link down" modeemin lokissa viittaa siihen että modeemi menettää yhteyden talon DSL-keskittimeen. Vika jää joko VDSL2-modeemiin, talon puhelinkaapelointiin ja DSL-keskittimeen.

Modeemin osuus katkomiseen selviäisi testaamalla toisella VDSL2-modeemilla. Ymmärrän että toisen VDSL2-modeemin saaminen testilaitteeksi voi olla hankalaa. Koska katkominen on jatkuvaa ja ilmeisesti häiritsee paljon liittymän käyttämistä, kannattaisi sinun kuitenkin tehdä liittymästä vikailmoitus vaikka et saisi testattua yhteyttä toisella modeemilla. Jos ilmoitat yhteyden katkomisesta Omien sivujen kautta Laajakaistan vikailmoituslomakkeella, Vikapalvelu ottaa sinuun yhteyttä lomakkeen tietojen perusteella ja voitte sopia miten ongelman tutkimisessa edetään.
Tapio kirjoitti:
"VDSL2 link down" modeemin lokissa viittaa siihen että modeemi menettää yhteyden talon DSL-keskittimeen. Vika jää joko VDSL2-modeemiin, talon puhelinkaapelointiin ja DSL-keskittimeen.
.
.
.
Jos ilmoitat yhteyden katkomisesta Omien sivujen kautta Laajakaistan vikailmoituslomakkeella, Vikapalvelu ottaa sinuun yhteyttä lomakkeen tietojen perusteella ja voitte sopia miten ongelman tutkimisessa edetään.


Kiitos vastauksesta! Vikailmoitus nyt lähetetty.

Osaatko muuten ottaa kantaa tuohon ECHO REQUEST-asiaan? Luulisi että sille löytyisi ZTE:stäkin jokin säätömahdollisuus.
Jani74 kirjoitti:
Osaatko muuten ottaa kantaa tuohon ECHO REQUEST-asiaan? Luulisi että sille löytyisi ZTE:stäkin jokin säätömahdollisuus.


Ei ole itselleni tuttu asia. Haluaako sivusto pingata modeemia vai mistä on kyse?
Tapio kirjoitti:
[quote="Jani74":38r2707k]Osaatko muuten ottaa kantaa tuohon ECHO REQUEST-asiaan? Luulisi että sille löytyisi ZTE:stäkin jokin säätömahdollisuus.


Ei ole itselleni tuttu asia. Haluaako sivusto pingata modeemia vai mistä on kyse?[/quote:38r2707k]

Kyllä.
Jani74: Jotta modeemi vastaisi ulkoverkosta tulevaan pingaukseen, tulisi sen olla reitittävässä tilassa (eli laitteella ulkoverkon IP-osoite) ja sen palomuurin ei pidä estää tulevaa pingausta. Itse myös olen tässä asiassa laitteen manuaalin varassa.

Modeemi on Soneran lähettämä, joten jos yhteyden katkominen jatkuu, on yksi mahdollisuus laitteen vaihto takuuseen. Tee liittymästä tarvittaessa uusi vikailmoitus ja sen jälkeen jää Vikapalvelun huoleksi miten asiassa edetään.
Pari päivää sitten tuli ilmoitus, että vika on korjattu. Ilmeisesti siellä siis oli jotain häikkää.

Mutta edelleen kiinnostaa tämä ping-asia. Laite on reitittävässä tilassa ja NAT on päällä sekä palomuuri. Palomuuriin ei tietääkseni saa muuten reikiä kuin ohjaamalla portteja ja tuon dslreportsin käyttämiä portteja en tiedä. ZTE:n ylläpidossa ei näy mitään valintoja palomuurille. (Mikä on hieman kummallista.)

ZTE:n diagnoosi-sivulla on seuraavankaltaista tietoa:
----
Test the connection to your DSL service provider
Test xDSL Synchronization: PASS
Test With OAM F5 ATM OAM F5 segment ping: DISABLED
Test With OAM F5 ATM OAM F5 end-to-end ping: DISABLED

Test the connection to your DSL service provider
Ping default gateway: PASS
Ping primary Domain Name Server: PASS
----
Sivulla on namiskat: "Test with OAM F5" ja "Test with OAM F4", mutta niistä ei raportti muutu miksikään.

Olisiko mahdollista, että nämä pingit on otettu pois käytöstä Soneran toimesta?

EDIT: löytyipäs se palomuurin ip-rei'itys kohdasta Security->IP Filtering->Incoming. Ou jee! Nyt näyttäisi pingitkin toimivan.

EDIT2: tai en olekaan nyt ihan varma tuosta edellisestä.
Kyseisessä modeemissa ei ole Soneran omaa ohjelmistoa eikä sen asetusten muuttamista ole siten Soneran puolelta rajattu, joten sen asian puolesta käyttäjällä on vapaat kädet modeemin suhteen.

Vastaa