Skip to main content
Eli hommasin kesällä "loistavan" tarjouksenne innoittamana 10/2 kaapeliliittymän kotiini ja tästäkös on riemu revennyt! Ensin jäi puolet tarjoukseen kuuluvista oheispalveluista saamatta ja netti pätkii eikä edes tuo kyseessä oleva teiltä kaupanpäällisenä tullut ZyXELin P-2302HW-P1 ole toiminut missään vaiheessa moitteettomasti.

Ensimmäinen kuukausi meni ihan ok tuon laitteen kanssa. Mitä se nyt pätki Internet yhteyttä tasaisin väliajoin. Silloin se kuitenkin päästi nettiin. Nyt laite ei sitten päästä nettiin vaikka langaton lähiverkko toimiikin moitteettomasti. Modeemia olen resetoinut ja verkkokortin asetuksia olen syynännyt, mutta eipä noista juuri apua ole. Tietokone vain ilmoittaa, että Internet yhteyttä ei voida muodostaa. Vistan oman vianratkaisutyökalun mukaan joko modeemin asetuksissa (joita ei ilmeisesti pääse mitenkään muuttamaan) on häikkää tai sitten tuo laite on rikki ja kehottaa ottamaan yhteyttä Internet palveluntarjoajaan.

Koska en jaksa keskustella enää yhdenkään asiakaspalvelijan kanssa puhelimessa, kun eivät tunnu osaavan vastata yhteenkään kysymykseen suoraan, niin kysyn täällä. Eli miten tässä kannattaa toimia, kun laitteen takuu on vielä voimassa? Palautanko vehkeen postissa ja laitatte tilalle uuden, käynkö kaupassa vaihtamassa kapineen vai osaatteko antaa jotain neuvoja, joilla kyseisen vehkeen saa toimimaan siten kuin se on tarkoitettu?

Kaapelimodeemin (Cisco EPC3000) kautta suoraan koneeseen yhdistettynä yhteys toimii jotakuinkin moitteettomasti - ainakin tällä hetkellä. Eli nettiyhteydessä ei siis ole nyt vikaa, vaan vika on mitä todennäköisimmin tuossa teiltä tulleessa ZyXELin laitteessa.
Laitteen asetuksiin pitäisi kyllä päästä, mikäli Sonera ei ole jostain oudosta syystä tätä estänyt - ja jos näin on niin ihmettelen enemmän kuin vähän - miksi estää asiakasta tutkimasta oman yhteytensä asetuksia?
ftp://ftp2.zyxel.com/P-2302HWL-P1/quick ... L-P1_1.pdf

EDIT: toisaalta löysinkin tietoa aiheesta, ja ilmeisesti Sonera toimittaa näitä omalla lukitulla firmiksellään ja tekee käyttäjien tietoturvallekin suuren karhunpalveluksen siinä samalla pakottamalla käyttämään vakimuotoisia suojausasetuksia, ja rajaa laitteen käytettävyyttä muuhun kuin perusyhteyden ylläpitoon - ja silti kehtaa myydä laitetta Zyxelinä jota se ei enää käytännössä ole.
ecomies: Voit ilmoittaa Soneran toimittaman verkkolaitteen ongelmista Vikapalveluun käyttämällä Laajakaistan vikailmoituslomaketta. Lomakkeen viimeisen sivun Lisätiedot-kenttään voit kirjoittaa mistä vikailmoituksessa on varsinaisesti kyse. Jos laitteessa on takuu voimassa, vaihdetaan se todennäköisesti uuteen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Voisiko joku sieltä Soneran päästä antaa salasanan tuohon laitteeseen? On naurettavaa, että myydään rampa laite ja perustellaan sillä, ettei voi sotkea asetuksia. Tuollaisenaan laitteesta ei ole minulle mitään hyötyä.

Vastaa