Heinolassa Helmikuussa 2014.
Tässä itken asioiden nykyistä tilaa muillekin tiedoksi.
27.01.2014 alkoi Zyxel P-660HN-T1A modeemi pätkimään. Laite on ollut n.1v käytössä. Yhteys katkeili ensin n 20 min välein ja lopulta modeemi vilkutti jatkuvasti ja sai IP:n pysymään enää n 30 s kerrallaan.
Liittymä on ADSL laajakaista 24/1 (tuplakaista 24+3G mokkula). Talo on omakotitalo jossa vanha puhelinlinja latasi parhaimmillaan n. 14M nopeudella, mutta nopeus on hiipunut, nyt enään n 10M.
Nyt ilmennyt pätkiminen on uusi ja vakavin häiriö nettiyhteydessä 7 v aikana.
Vikailmoituksen jälkeen Soneralta alkoi tulla tiedotteita tekstiviesteinä, alla tärkeimmät:
(vika 333-671717)
29.01.2014 Tekstiviestit_1 – 4 yleistä löpinää, varmista sitä ja tätä ... yms.
03.02.2014 Tekstiviesti_5:
"Hei, vikailmoituksenne on siirtynyt asiantuntijamme käsittelyyn. Varmistakaa että modeeminne on päällä. Ilmoitamme kun vika on korjattu. T.Sonera"
--> Parin tunnin kuluttua netti alkoikin toimia. Hienoa! nopeaa toimintaa.
SNR-arvot olivat paremmin kuin koskaan, tosin nopeus oli edelleen vain 10M tai vähän alle.
Tätä iloa kestikin n 24h.
04.02.2014 Tekstiviesti_6:
Hei, laajakaistaliittymäänne koskeva viankorjaus on siirtynyt asentajalle. Ilmoitamme kun vika on korjattu. Jos vika on poistunut ilmoitattehan 0206xxxx T.Sonera"
--> Häh! Mitä siellä nyt vielä asennetaan ?
Netti auki ja voi ... kuttu, nyt ei IP taas pysynyt minuuttia kauempaa. Modeemi välkkyi taas vauhkona.
SNR-arvot surkeammat kuin koskaan. Mitä siellä nyt toiseen kertaan säädettiin ja miksi ?
05.02.2014 asentaja tuli kotikäynnille paikanpäälle ja mittasi linjaa, ..."ei vikaa", "huonohko linja tosin". Arveli myös hulluna vilkkuvan Zyxelin olevan "väsynyt modeemi",... "on kovilla tällä nopeudella tässä linjassa". Asentaja ei tiennyt edellispäivien tapahtumista, ollen ilmeisesti eri henkilö.
Linjaa kokeiltiin myös asentajan TW-EA510v3 -modeemilla jolla yhteys toimikin heti ja hienosti.
06.02.2014 Tekstiviesti_7:
"Hei, asentaja on tutkinut ilmoittamanne vian. Vikaa verkosta ei löytynyt. Tarvittaessa saatte apua modee- ja tietok.ongelmiin Helpson palvelusta nro xxx (1,99e/min) T.Sonera"
--> Tässä tapahtumaketjussa Sonera ei päästä laajakaista-asiakasta puheyhteyteen korjaajan (..jien) kanssa. Erotus lienee kokemusperäistä työsuojelua. Ymmärrän. Mutta se vaikeuttaa asioiden hoitumista.
Vika (vahingossa?) korjattiin, ja seuravana päivänä häiriöt palautettiin. Ja sitten käytiin mittaamassa verkkoa, "ei vikaa, tavallisen huono yhteys". "Modeemi on pask... huonona".
... 100€ kiitos. ??
--> Nyt itse arvelen, että Zyxel-modeemi ei vain enää pystynyt toimimaan huonontuneessa linjassa. Tämä on ehkä Zyxelin ominaisuus, ei suoranainen laitevika. Asentajan Telewell modeemi otti heti hyvän kontaktin verkkoon tässä huonossakin linjassa. Tähän nyt alati huonontuvaan liittymään ei kande enää mitään kallista modeemia hankkia. Nyt tuo Zyxel on asetettu alimmalle nopeudelle asettamalla Mode=G.Dmt ja ANNEX A/L.
Nopeus yltää n. 8M ja häiriöetäisyydet n 7- 8db, joilla yhteys tuntuu nyt pysyvän päällä. Tuossa säätöjen löytämisessä meni vähän aikaa kun ei intternettiin päässyt . Nyt on 8M liittymä 24M hínnalla.
Tuossa tapahtumaketjussa linja(verkko) saatiin ekana sellaiseen tilaan että Zyxelkin lähti wörkkimään ihan normaalisti ADSL2+ tilassa. Tämä tarkoittaa että linja olisi mahdollista säätää paljon nykyistä paremmaksi. Luulenmma kuitenkin ettei operaattoreita enää kiinnosta tukea ja säätää näitä lanka ADSL-verkkoja.
Ok ... Pitäkää tunkkinne.
Nykyisen liittymän sopimus loppuu 1v päästä, tällöin siirtyminen 4G verkkoon on jo houkuttelevin vaihtoehto.
Siis Yksissä tuumin tässä toimillamme samankaltaiseen päämäärään. >:|
(Se Saunalahden 50M 4G vaikutti ihan asialliselta).
Terveisin asianomistajan tekniikka-veli (ja kotiverkon pääkäyttäjä)
Sivu 1 / 1
Hei ToppoE,
Kiitos viestistäsi ja pahoittelut ettei ongelma ole tullut tuon vikailmoituksen jälkeenkään kuntoon. Voisitko kuitenkin lisätä asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen tutkimaan mitä asian suhteen on jo tehty + mitä voisimme vielä tehdä!
Kiitos viestistäsi ja pahoittelut ettei ongelma ole tullut tuon vikailmoituksen jälkeenkään kuntoon. Voisitko kuitenkin lisätä asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen tutkimaan mitä asian suhteen on jo tehty + mitä voisimme vielä tehdä!
Päivitystä tilanteeseen.
18.02.2014
ADSL2+ tila pysyy taas päällä. Ei pätki. Latausnopeus viime vuorokausina noussut n.13 M asti.
Mitattu Speedtest.net ja Sonera Nopeustestillä, kummatkin näyttää samaa.
Sama Zyxel-modeemi toimii taas kuten ennenkin. Tilanne näyttää nyt normalisoituneen.
Modeemin asetuksissa päällä ADSL2+ (pakko asetus) ja ANNEX A/L.
Häiriöetäisyys (noise margin downstream) on edelleen kuitenkin alle 4db lukemissa ??.
Lisäsin asiaskasnumeron Profiiliin.
terveisin Toppo
18.02.2014
ADSL2+ tila pysyy taas päällä. Ei pätki. Latausnopeus viime vuorokausina noussut n.13 M asti.
Mitattu Speedtest.net ja Sonera Nopeustestillä, kummatkin näyttää samaa.
Sama Zyxel-modeemi toimii taas kuten ennenkin. Tilanne näyttää nyt normalisoituneen.
Modeemin asetuksissa päällä ADSL2+ (pakko asetus) ja ANNEX A/L.
Häiriöetäisyys (noise margin downstream) on edelleen kuitenkin alle 4db lukemissa ??.
Lisäsin asiaskasnumeron Profiiliin.
terveisin Toppo
Hei ToppoE,
Vikailmoituksen yhteydessä paikallisen operaattorin asentaja on käynyt testaamassa yhteyden ja asentaja on rajannut vian sisäverkkoon tai sisäverkon laitteisiin. Kertomuksesi perusteella voisi päätellä että asentaja on todennut ongelman johtuvan modeemista. Olitko testannut yhteyttä toisella modeemilla ja toisella puhelinkaapelilla?
Viankorjaus oli 4.2. siirtynyt asentajalle, koska yhteydessä oli havaittu virheilyä, vaikka yhteyden nopeutta oli tuolloin rajattu alaspäin. Kun viankorjaus siirtyy asentajalle, yhteyden nopeus palautetaan oletusarvoonsa, jotta asentaja voi rajata ongelmaa tarkemmin. Yhteysnopeuden rajaus on todennäköisesti tuolloin parantanut yhteyden laatua.
Asentaja on 5.2. käynyt yhteyden mittaamassa ja testaamassa. Tästä asentaja oli kuitennut vian jäävän sisäverkkoon.
Mikäli yhteyttä ei oltu testattu vielä toisella modeemilla, niin suosittelisin tekemään sen vielä. Tarvittaessa lainamodeemi on mahdollista saada Sonera kaupasta. Lainamodeemeita on rajallinen määrä, joten saatavuutta kannattaa käydä tiedustelemassa.
Vikailmoituksen yhteydessä paikallisen operaattorin asentaja on käynyt testaamassa yhteyden ja asentaja on rajannut vian sisäverkkoon tai sisäverkon laitteisiin. Kertomuksesi perusteella voisi päätellä että asentaja on todennut ongelman johtuvan modeemista. Olitko testannut yhteyttä toisella modeemilla ja toisella puhelinkaapelilla?
Viankorjaus oli 4.2. siirtynyt asentajalle, koska yhteydessä oli havaittu virheilyä, vaikka yhteyden nopeutta oli tuolloin rajattu alaspäin. Kun viankorjaus siirtyy asentajalle, yhteyden nopeus palautetaan oletusarvoonsa, jotta asentaja voi rajata ongelmaa tarkemmin. Yhteysnopeuden rajaus on todennäköisesti tuolloin parantanut yhteyden laatua.
Asentaja on 5.2. käynyt yhteyden mittaamassa ja testaamassa. Tästä asentaja oli kuitennut vian jäävän sisäverkkoon.
Mikäli yhteyttä ei oltu testattu vielä toisella modeemilla, niin suosittelisin tekemään sen vielä. Tarvittaessa lainamodeemi on mahdollista saada Sonera kaupasta. Lainamodeemeita on rajallinen määrä, joten saatavuutta kannattaa käydä tiedustelemassa.
Hei, Antti ja Marko
Tiedoksi: Vika on korjaantunut.
Laajakaista toimii nyt ADSL2+ tilassa kuten ennenkin (13M/0,85M).
Linjaa ilmeisesti säädettiin vielä eilen (19.2).
Havaittuja muutoksia entiseen:
- Annex M asetus pudottaa aina 1-2M latausnopeudesta, up-loadiin ei vaikutusta.
- DSL Path on nyt "interleave", (ollut viimeiset 6 vuotta "fast").
- Linjan nopeutta on varmaan sitten rajoitettu, paras lukema aina 15360 kbps.
- Häiriöetäisyys (noise margin downstream) parantunut, on nyt 7...8db.
Tässä vielä lyhyesti mitä tapahtui:
Laajakaistayhteys muuttui käyttökelvottomaksi n, 1 päivän kuluessa.
Zyxeliä epäiltiin heti, mutta vanha (5-vuotta palvellut) A-Link RR84AP käyttäytyi aivan samoin kuin tämä uudempi Zyxel P-660HN-T1A. Kumpikaan modeemi ei toiminut enää ADSL2+/annexM asetuksilla, kuten olivat toimineet 5+1 edellistä vuotta.
Nuo molemmat modeemit toimivat kuitenkin G.dmt-tilassa 8M nopeudella.
Soneran vikapalvelu ohjeisti pitämään laitteet päällä. Zyxel vilkkui sitten viikon hulluna ADSL2+ tilassa mittauksia odotellessamme. Ko puhelinlinjassa ei ole muita laitteita kuin tuo modeemi.
Asentajan käydessä 5.2. hänen Telewell TW-EA510v3 (c) yhdisti heti nettiin ADSL2+ asetuksin. Omituista.
Onko tuo vanha TW niinpaljon parempi modeemi kuin nuo (Soneralta tulleet) RR84 ja Zyxel.
Nyt viimeisin korjauksin säädetty laajakaistalinja toimii hyvin, ja molemmat modeemit Zyxel ja RR84 pelaavat jälleen mainiosti ADSL2+ tilassa.
Nettiyhteys on yhtä hyvä kuin parhaina päivinään.
Korjattiinko vai kierrettiinkö vika jotenkin ja missä ja mikä?
Doh, netti pelaa taas.
terv. ToppoE
Tiedoksi: Vika on korjaantunut.
Laajakaista toimii nyt ADSL2+ tilassa kuten ennenkin (13M/0,85M).
Linjaa ilmeisesti säädettiin vielä eilen (19.2).
Havaittuja muutoksia entiseen:
- Annex M asetus pudottaa aina 1-2M latausnopeudesta, up-loadiin ei vaikutusta.
- DSL Path on nyt "interleave", (ollut viimeiset 6 vuotta "fast").
- Linjan nopeutta on varmaan sitten rajoitettu, paras lukema aina 15360 kbps.
- Häiriöetäisyys (noise margin downstream) parantunut, on nyt 7...8db.
Tässä vielä lyhyesti mitä tapahtui:
Laajakaistayhteys muuttui käyttökelvottomaksi n, 1 päivän kuluessa.
Zyxeliä epäiltiin heti, mutta vanha (5-vuotta palvellut) A-Link RR84AP käyttäytyi aivan samoin kuin tämä uudempi Zyxel P-660HN-T1A. Kumpikaan modeemi ei toiminut enää ADSL2+/annexM asetuksilla, kuten olivat toimineet 5+1 edellistä vuotta.
Nuo molemmat modeemit toimivat kuitenkin G.dmt-tilassa 8M nopeudella.
Soneran vikapalvelu ohjeisti pitämään laitteet päällä. Zyxel vilkkui sitten viikon hulluna ADSL2+ tilassa mittauksia odotellessamme. Ko puhelinlinjassa ei ole muita laitteita kuin tuo modeemi.
Asentajan käydessä 5.2. hänen Telewell TW-EA510v3 (c) yhdisti heti nettiin ADSL2+ asetuksin. Omituista.
Onko tuo vanha TW niinpaljon parempi modeemi kuin nuo (Soneralta tulleet) RR84 ja Zyxel.
Nyt viimeisin korjauksin säädetty laajakaistalinja toimii hyvin, ja molemmat modeemit Zyxel ja RR84 pelaavat jälleen mainiosti ADSL2+ tilassa.
Nettiyhteys on yhtä hyvä kuin parhaina päivinään.
Korjattiinko vai kierrettiinkö vika jotenkin ja missä ja mikä?
Doh, netti pelaa taas.
terv. ToppoE
Hei ToppoE,
Yhteyttä katseltiin eilen vielä uudelleen ja virheenkorjausta laitettiin päälle. Modeemin maksimikättelyn perusteella nopeutta rajattiin siihen maksimiin minkä modeemi sai käteltyä. Tällä hetkellä siis hieman päälle 15 megaa.
Liittymäsi up kaistan nopeus on maksimissaan 1 mega, jolloin Annex M ei tuo etua ja joissakin tapauksissa modeemin kättelyt ovat paremmat Annex A:lla. Tällä hetkellä modeemi kättelee up kaistan tuolla 1 megalla.
Noise margineihin (SNR) tuo parannus selittyy tuolla rajauksella ja virheenkorjauksella.
G.dmt tilassa yhteys onkin voinut toimia huomattavasti paremmin, kun modeemi ei yritä kätellä yhteyttä yli 8 megalla. Mitä nopeammaksi yhteys menee, sitä häiriöherkempi se on.
Toivotaan kuitenkin että nyt yhteys toimii paremmin kuin aikaisemmin.
Yhteyttä katseltiin eilen vielä uudelleen ja virheenkorjausta laitettiin päälle. Modeemin maksimikättelyn perusteella nopeutta rajattiin siihen maksimiin minkä modeemi sai käteltyä. Tällä hetkellä siis hieman päälle 15 megaa.
Liittymäsi up kaistan nopeus on maksimissaan 1 mega, jolloin Annex M ei tuo etua ja joissakin tapauksissa modeemin kättelyt ovat paremmat Annex A:lla. Tällä hetkellä modeemi kättelee up kaistan tuolla 1 megalla.
Noise margineihin (SNR) tuo parannus selittyy tuolla rajauksella ja virheenkorjauksella.
G.dmt tilassa yhteys onkin voinut toimia huomattavasti paremmin, kun modeemi ei yritä kätellä yhteyttä yli 8 megalla. Mitä nopeammaksi yhteys menee, sitä häiriöherkempi se on.
Toivotaan kuitenkin että nyt yhteys toimii paremmin kuin aikaisemmin.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.