Heinolassa Helmikuussa 2014.
Tässä itken asioiden nykyistä tilaa muillekin tiedoksi.
27.01.2014 alkoi Zyxel P-660HN-T1A modeemi pätkimään. Laite on ollut n.1v käytössä. Yhteys katkeili ensin n 20 min välein ja lopulta modeemi vilkutti jatkuvasti ja sai IP:n pysymään enää n 30 s kerrallaan.
Liittymä on ADSL laajakaista 24/1 (tuplakaista 24+3G mokkula). Talo on omakotitalo jossa vanha puhelinlinja latasi parhaimmillaan n. 14M nopeudella, mutta nopeus on hiipunut, nyt enään n 10M.
Nyt ilmennyt pätkiminen on uusi ja vakavin häiriö nettiyhteydessä 7 v aikana.
Vikailmoituksen jälkeen Soneralta alkoi tulla tiedotteita tekstiviesteinä, alla tärkeimmät:
(vika 333-671717)
29.01.2014 Tekstiviestit_1 – 4 yleistä löpinää, varmista sitä ja tätä ... yms.
03.02.2014 Tekstiviesti_5:
"Hei, vikailmoituksenne on siirtynyt asiantuntijamme käsittelyyn. Varmistakaa että modeeminne on päällä. Ilmoitamme kun vika on korjattu. T.Sonera"
--> Parin tunnin kuluttua netti alkoikin toimia. Hienoa! nopeaa toimintaa.
SNR-arvot olivat paremmin kuin koskaan, tosin nopeus oli edelleen vain 10M tai vähän alle.
Tätä iloa kestikin n 24h.
04.02.2014 Tekstiviesti_6:
Hei, laajakaistaliittymäänne koskeva viankorjaus on siirtynyt asentajalle. Ilmoitamme kun vika on korjattu. Jos vika on poistunut ilmoitattehan 0206xxxx T.Sonera"
--> Häh! Mitä siellä nyt vielä asennetaan ?
Netti auki ja voi ... kuttu, nyt ei IP taas pysynyt minuuttia kauempaa. Modeemi välkkyi taas vauhkona.
SNR-arvot surkeammat kuin koskaan. Mitä siellä nyt toiseen kertaan säädettiin ja miksi ?
05.02.2014 asentaja tuli kotikäynnille paikanpäälle ja mittasi linjaa, ..."ei vikaa", "huonohko linja tosin". Arveli myös hulluna vilkkuvan Zyxelin olevan "väsynyt modeemi",... "on kovilla tällä nopeudella tässä linjassa". Asentaja ei tiennyt edellispäivien tapahtumista, ollen ilmeisesti eri henkilö.
Linjaa kokeiltiin myös asentajan TW-EA510v3 -modeemilla jolla yhteys toimikin heti ja hienosti.
06.02.2014 Tekstiviesti_7:
"Hei, asentaja on tutkinut ilmoittamanne vian. Vikaa verkosta ei löytynyt. Tarvittaessa saatte apua modee- ja tietok.ongelmiin Helpson palvelusta nro xxx (1,99e/min) T.Sonera"
--> Tässä tapahtumaketjussa Sonera ei päästä laajakaista-asiakasta puheyhteyteen korjaajan (..jien) kanssa. Erotus lienee kokemusperäistä työsuojelua. Ymmärrän. Mutta se vaikeuttaa asioiden hoitumista.
Vika (vahingossa?) korjattiin, ja seuravana päivänä häiriöt palautettiin. Ja sitten käytiin mittaamassa verkkoa, "ei vikaa, tavallisen huono yhteys". "Modeemi on pask... huonona".
... 100€ kiitos. ??
--> Nyt itse arvelen, että Zyxel-modeemi ei vain enää pystynyt toimimaan huonontuneessa linjassa. Tämä on ehkä Zyxelin ominaisuus, ei suoranainen laitevika. Asentajan Telewell modeemi otti heti hyvän kontaktin verkkoon tässä huonossakin linjassa. Tähän nyt alati huonontuvaan liittymään ei kande enää mitään kallista modeemia hankkia. Nyt tuo Zyxel on asetettu alimmalle nopeudelle asettamalla Mode=G.Dmt ja ANNEX A/L.
Nopeus yltää n. 8M ja häiriöetäisyydet n 7- 8db, joilla yhteys tuntuu nyt pysyvän päällä. Tuossa säätöjen löytämisessä meni vähän aikaa kun ei intternettiin päässyt . Nyt on 8M liittymä 24M hínnalla.
Tuossa tapahtumaketjussa linja(verkko) saatiin ekana sellaiseen tilaan että Zyxelkin lähti wörkkimään ihan normaalisti ADSL2+ tilassa. Tämä tarkoittaa että linja olisi mahdollista säätää paljon nykyistä paremmaksi. Luulenmma kuitenkin ettei operaattoreita enää kiinnosta tukea ja säätää näitä lanka ADSL-verkkoja.
Ok ... Pitäkää tunkkinne.
Nykyisen liittymän sopimus loppuu 1v päästä, tällöin siirtyminen 4G verkkoon on jo houkuttelevin vaihtoehto.
Siis Yksissä tuumin tässä toimillamme samankaltaiseen päämäärään. >:|
(Se Saunalahden 50M 4G vaikutti ihan asialliselta).
Terveisin asianomistajan tekniikka-veli (ja kotiverkon pääkäyttäjä)
Zyxel P-660HN kyykähti tässä yhtäkkiä
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.