Skip to main content
Tämä on nyt viimeinen paikka missä tätä ongelmaa kysyn, jonka jälkeen jos en vastausta saa tilaan asentajan käymään kämpällä ja tarkistamaan missä vika on.

Käytössäni on siis kyseinen modeemi ja laajakaista. Nopeudeksi saan vaan kuitenkin luokkaa 3000/700, tämä siis modeemin konfiguraatiosivuilta katsottuna.

Tässä koko modeemin konfiguraatiosivu:

Host Name:
Model Number: P-660HW-D1
MAC Address: 00:23:f8:82:45:eb
ZyNOS Firmware Version: V3.40(AGL.7) | 03/26/2009
DSL Firmware Version: TI AR7 07.00.04.00
WAN Information
- DSL Mode: Error
- IP Address: 84.249.88.227
- IP Subnet Mask: 255.255.224.0
- Default Gateway: 84.249.64.1
- VPI/VCI: 0/33
LAN Information
- IP Address: 192.168.1.1
- IP Subnet Mask: 255.255.255.0
- DHCP: Server
WLAN Information
- SSID: Nakkipiilo
- Channel: 6
- Security: WPA-PSK
Security
- Firewall: Enabled
- Content Filter: Disable

System Uptime: 19:18:53
Current Date/Time:
System Mode: Routing
CPU Usage:
4.96%
Memory Usage:
61%

Interface Status Rate
DSL Up 2963 kbps / 763 kbps
LAN 1 Down -
LAN 2 Down -
LAN 3 Down -
LAN 4 Up 100M/Full Duplex
WLAN Active 125M/G+

Soitin tänään Zyxelin tukeen ja siellä kerrottiin että kyseinen modeemi hakee asetukset automaattisesti ja pitäisi toimia siis heti kunnolla kun laittaa piuhat kiinni. Kokeilin modeemia myös kaverilla jolla on Elisa 20/1M ja siellä nopeus näytti oikeaa luokkaa.

Vika ei ole myös verkkopiuhassa, koska olen kokeillut n. 1m pituisellakin, ilman tulosta.

Tästä voisi jo päätellä että vika on jossain kämpän ulkopuolisissa kytkennöissä, mutta voiko tästä olla varma? Ei kiinnostaisi maksaa 99€ asentajalle turhasta käynnistä.

Olisin erittäin erittäin erittäin kiitollinen jos joku osaisi antaa minulle jotain oikeasti hyödyllisiä neuvoja asiaan liittyen. Kiitos.

Toista modeemia en voi tässä kämpässä kokeilla, koska kenelläkään kavereistani ei ole sopivaa..
Kokeilin nyt toisellakin modeemilla, eikä saa silläkään suurempia nopeuksia eli vika on nyt joko

a) Soneran päässä
b) Talon yhteisessä jakopaikassa missä liittymä kytketään
c) Kämpän sisälle ts. puhelinpistoke rikki

Täytynee siis ottaa yhteys Soneraan ja tehdä vikailmoitus, ei tämä tästä muuten etene mihinkään suuntaan.
ADSL-yhteyden kaistanleveys jää melko vaatimattomaksi. Vika jää johonkin välillä puhelinpistoke seinässä <> ADSL-keskitin. Vikailmoitus liittymästä on paikallaan, koska ADSL-modeemi ja -kaapeli testattu toimiviksi.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa