Skip to main content

Zyxel P-870HN-51b ei anna verkkoyhteyttä käyttöön

  • December 11, 2014
  • 10 kommenttia
  • 7 katselukertaa

Taustaa:

Taloyhtiöön vaihtui kaapelioperaattoriksi Soner,a, ja samalla meille asukkaille annettiin ilmainen tai edukas nettiyhteys. Itsellänni yhteys toimii VDSL2 tekniikalla. Tilasin sen nopeamman liittymän, ja minulle toimitettiin sen myötä otsikossa mainittu modeemi.

Tilanne:

Ennen kuin liittymäni avautui, toimi verkko tuon modeemin kautta. Speedtest antoi noin 5mb/5mb lukemia, mutta bitti juoksi joka tapauksessa. Kun sitten tuo nopeampi moodi aktivoitui, loppui verkkoyhteyden toimiminen myös. Laite saa yhteyden DSLAM:iin, ja tämä on todettu myös Soneran päästä. Laite toimii IPoE moodissa, ja hakee verkkotiedot DHCP:ltä. DHCP antaa laitteelle IP:n, DNS:ien osoitteet ja verkkomaskit.

Ongelma:

TCP/IP ei toimi. Zyxelin laitteelta itseltään pingattaessa verkon antamaa gatewayta tai DNS palvelimia on packet loss 100%. Traceroutella ensimmäiseen solmuun kestää puolesta sekunnista useisiin sekunnteihin, ja ei etene siitä mihinkään. Luonnollisesti myöskään Zyxelissä kiinni olevalla tietokoneella (tietokoneilla) ei internetyhteyttä ole käytössä. Siltaavana laite ei saa VDSL yhteyttä ollenkaan.

Mitä avuksi? Laite on palautettu tehdasasetuksiin nyt useita kertoja, ja lähes kaikki mahdolliset yhteysmuodot ja asetukset kokeiltu. Onko laite rikki? Ja jos on oletettavaa, että näin ei ole, niin mistä saan joko tarkat tiedot tuon konfiguroinnista, tai asiantuntijan, joka konfiguroi laitteen toimimaan.

Kiitos jo etukäteen!

10 kommenttia

  • April 4, 2013
Hei alteri,

Erikoinen ongelma sinulla. Saako modeemisi normaalin 8-alkuisin IP:n? Laittaisitko asiakasnumeron profiiliisi (Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero) niin pystymme katsomaan tilannetta myös täältä.

  • April 4, 2013
Kyllä. DHCP:n laitteelle antama IP alkoi 84.xx

  • April 5, 2013
Noita Zyxel P-870HN-51b ADSL/VDSL modemeja on kahta eri tyyppiä Soneran skaalassa. 1. on tuo mainitsemasi ja 2. on : Zyxel P-870HN-51b IPv6. OIkea tyyppi tuleekin tarkistaa purkin pohjassa olevasta kilvestä. Ja IPv6 löytyy oikeasta laidasta samalta riviltä mitä tyypin alkukin oli. Mutta molempien purkkien käyttöliittymässä on ainoastaan mainita : Zyxel P-870HN-51b ilman IPv6 laajennusta.

Tämä sen takia, että IPv6:n firmistä ei voi päivittää uudempaan (ei ole päivitystä löydettävissä Zyxelin saitiltakaan) kun taas toista voi. No tuskin tällä on vaikutusta miksi purkkisi ei toimi liittymässä. Tiedoksi vaan.

  • April 6, 2013
"Tämä sen takia, että IPv6:n firmistä ei voi päivittää uudempaan (ei ole päivitystä löydettävissä Zyxelin saitiltakaan)"

Kiitos tiedosta :) Kieltämättä ehdin jo hetken ihmetellä tuota firmiksen tunnusta, joka ei näyttänyt oikein sopivan manuaalissa oleviin selityksiin. Tuo IPv6 -tarkenne selittänee senkin.

  • April 8, 2013
Hei alteri

Tutkin liittymääsi hieman. Jotain häikkää yhteydessä näyttää olevan. IP-haut tulevat hieman miten sattuu. Välillä modeemi ei hae IP:tä ollenkaan. Eihän modeemi ole enää siltaavassa tilassa?

Epäilen hieman, että vika jäisi modeemiin. 100% tätä en tietenkään voi sanoa. Tässä vaiheessa paras vaihtoehto on ottaa yhteyttä Vikapalveluumme, http://www.sonera.fi/asiakastuki#soita-meille. Modeemi voidaan vaihtaa tarvittaessa uuteen tai asiasta voidaan tehdä vikailmoitus. Linja voidaan tutkia etenä ennen modeemin vaihtoa. Modeemissa on tietenkin takuu.

  • April 8, 2013
Moi!

Kiitoksia päivityksestä. Minäpä otan yhteyttä tuonne. Olen lähes varma, ettei modeemi jäänyt siltaavaksi, mutta varmistan vielä kotiin päästyäni tuonkin.

  • April 8, 2013
Modeemi on nyt tarkistettu, ja se on IPoE moodissa. Vikapalvelu numerosta vastannut kohtelias automaatti sanoi yhteyden olevan kunnossa, mutta uskallan edelleen olla eri mieltä.

Jos siitä on jotain apua, niin voin toki toimittaa modeemilta esim. xDSL statistiikan. Ehkä siitä pystyy päättelemään, onko vika esim. puhelinpiuhoissa?

  • April 8, 2013
Hei alteri

Automaatti ei välttämättä osaa tulkita outoa tilannetta. Voit jättää vikailmoituksen myös netin kautta. Laita lisätietoihin tarkempi kuvaus ongelmasta. Statistiikasta ei pysty suoraa päättelemään missä ongelma on. Verkohallintamme voi tutkia vikaa omien järjestelmiensä kautta. Eiköhän asiaan joku ratkaisu löydy.

  • April 11, 2013
Moi!

Laitetaanpa pientä päivitystä. Vikapalveluista soitti kaveri, ja kertoi jotain säätöjä olleen tehty. Nopeutta olikin hieman kevennetty, mutta ikävä kyllä ongelma ei näytä poistuneen :(

Sovimme, että mikäli ongelma ei poistu niin vastaan tekstiviestiin, joka ilmeisesti on kuitenkin jäänyt matkalle.

  • April 11, 2013
Hei alteri

Pistin viestin tulemaan vielä uudelleen. Toivottavasti viesti tulee tällä kertaa perille.

Vastaa viestiin ohjeen mukaan, jos ongelma jatkuu.