Soneralta tuli tänään kirje jossa kehoitettiin päivittämään ZyXEL P-870HN-51b. No eipä muuta kuin osoitteeseen http://870update.zyxel.fi/ ja päivitystä tekemään.
Täytyy sanoa, että oli järkyttävän hidasta. Tiedostot eivät kai voi olla kovin suuria, sillä varmuuspaketti.zipin tiedostot olivat purettunakin vain 2.8 MB ja siinä sentään on sekä ip4 että ip6 versioiden softat sekä ohjeet. Web-pohjainen päivitys lienee lataa vain tarvittavat tiedostot joten ladattavan oli varmaan vieläkin vähemmän. Aikaa meni ladatessa 15 minuuttia. Selityksenä lienee että kun kaikki muutkin latasivat...
Ja kannattaisi varmaan mainita että laitteen asetukset saa, voi ja kannattaa ottaa talteen ennen päivitystä (Maintenance/Tools/Configuration/Backup) niin ei tarvitse käsin asettaa kaikkea takaisin. Varsinkin jos päivitys on itselle turha, kuten minulle oli:
Ennen päivitystä: Firmware Version: 1.00(AANH.0)
Suuren ja kriittisen päivityksen jälkeen: Firmware Version: 1.00(AANH.0)
Sen lisäksi että kehoitetaan katsomaan onko kirjeen liitteen mukaista tarraa itse laitteen pohjassa, olisi voinut mainita että mikäli sinulla on Firmware Version: 1.00(AANH.0) niin et tarvitse koko päivitystä ollenkaan. Eikös?
Sivu 1 / 1
Hei Yamaneko,
Kiitos palautteesta. Lisäysideasi olivat hyviä ja laitoin palautetta noista eteenpäin.
Kiitos palautteesta. Lisäysideasi olivat hyviä ja laitoin palautetta noista eteenpäin.
Pari kommenttia tästä päivityskirjeestä edellisen kommentoijan tapaan,
kun saa kirjeen jossa kerrotaan päivityksen tärkeydestä ja vieläpä painotetaan sitä lievällä "uhkauksella" että päivittämättömyys voi johtaa mahdollisesti yhteyden sulkemiseen niin tulisi ehdottomasti ilmoittaa mitkä eri versiot ohjelmistoista ovat "oikeita" ja miten tämän voi tarkistaa. Silloin välttyisi siltäkin stressiltä.
Itselläni on laitteessa Soneran/laitteen valmistajan(?) itsensä asentama ohjelmistoversio 1.12 ja päivitysohje ei kommentoi onko kyseinen versio riittävä vai väärä. Kyseistä ohjelmistoversiota ei tunnu olevan valmistajan omilla tukisivuilla mainittuna. Mitä ilmeisimmin ohjelmisto on siis jollain tavoin räätälöity Soneran tarpeeseen. Tulkitsin itse että ohjelmistoversio on riittävä(?), varsinkin kun päivitysohjelmisto ilmoitti että laitetta ei voi päivittää. Tässä prosessissa kuitenkin piti ensin yrittää päivitystä jonka jälkeen pitää tulkita kuvakaappausta jossa näkyy versio 1.00. Tällöin käsketään tarkistamaan onko sama versio itsellä asennettuna. No eipä ole.
Eli onko siis ohjelmistoversio 1.12 riittävä? Jos on, ja jos kerta olen laitteen Soneralta tässä ohjelmistoversiossa saanut niin eikös koko kehoitus ole tässä tapauksessa turha alunperin. Ehkä on niin että tuollaisia tietoja ei voi Sonera tietää/tallettaa, mutta kävisi järkeen että tässä tapauksessa tuosta tiedosta olisi hyötyä kummankin osapuolen kannalta. Tietysti voi ajatella myös niin että joku kenties on päivittänyt ohjelmistonsa alaspäin mikä on aika pitkälti epärealistinen skenario.
Siis tarkemmalla kommunikaatiolla olisi yksi harmaa hius vähemmän asiakkaalla.
kun saa kirjeen jossa kerrotaan päivityksen tärkeydestä ja vieläpä painotetaan sitä lievällä "uhkauksella" että päivittämättömyys voi johtaa mahdollisesti yhteyden sulkemiseen niin tulisi ehdottomasti ilmoittaa mitkä eri versiot ohjelmistoista ovat "oikeita" ja miten tämän voi tarkistaa. Silloin välttyisi siltäkin stressiltä.
Itselläni on laitteessa Soneran/laitteen valmistajan(?) itsensä asentama ohjelmistoversio 1.12 ja päivitysohje ei kommentoi onko kyseinen versio riittävä vai väärä. Kyseistä ohjelmistoversiota ei tunnu olevan valmistajan omilla tukisivuilla mainittuna. Mitä ilmeisimmin ohjelmisto on siis jollain tavoin räätälöity Soneran tarpeeseen. Tulkitsin itse että ohjelmistoversio on riittävä(?), varsinkin kun päivitysohjelmisto ilmoitti että laitetta ei voi päivittää. Tässä prosessissa kuitenkin piti ensin yrittää päivitystä jonka jälkeen pitää tulkita kuvakaappausta jossa näkyy versio 1.00. Tällöin käsketään tarkistamaan onko sama versio itsellä asennettuna. No eipä ole.
Eli onko siis ohjelmistoversio 1.12 riittävä? Jos on, ja jos kerta olen laitteen Soneralta tässä ohjelmistoversiossa saanut niin eikös koko kehoitus ole tässä tapauksessa turha alunperin. Ehkä on niin että tuollaisia tietoja ei voi Sonera tietää/tallettaa, mutta kävisi järkeen että tässä tapauksessa tuosta tiedosta olisi hyötyä kummankin osapuolen kannalta. Tietysti voi ajatella myös niin että joku kenties on päivittänyt ohjelmistonsa alaspäin mikä on aika pitkälti epärealistinen skenario.
Siis tarkemmalla kommunikaatiolla olisi yksi harmaa hius vähemmän asiakkaalla.
Hei Ratija,
Kiitos palautteestasi. Laitoin asiasta viestiä eteenpäin. Laitoin samalla kyselyä noihin ohjelmistoversioihin liittyen. Palaan asiaan sen osalta kun saan tarkempaa tietoa.
Kiitos palautteestasi. Laitoin asiasta viestiä eteenpäin. Laitoin samalla kyselyä noihin ohjelmistoversioihin liittyen. Palaan asiaan sen osalta kun saan tarkempaa tietoa.
Terve,
Sain vastauksia Markon- välityksellä aiheesta. Alla tarkemmat tiedot firmware numeroinnista ja päivityksen tarpeesta.
ZyXEL P-870HN-51b modeemista on kahta versiota, toinen on ipv4 ja toinen ipv6.
Oikea versio on tuolla ipv6 –mallilla 1.00(AANH.0)
P-870HN-51b IPv6: http://support.zyxel.fi/TSF/100AANH0D0.zip
Ja oikea versio ipv4 -mallilla 1.00(AANG.0)
P-870HN-51b IPv4: http://support.zyxel.fi/TSF/100AANG0D0.zip
Mikäli vanha versionumero (esim. 1.12) poikkeaa näistä, on päivitys silloin tarpeellinen.
Mikäli teillä on enemmän kysyttävää versionumeroista tai päivitykseen liittyvistä asioista, kannattaa olla yhteydessä suoraan laitevalmistajan puoleen.
Sain vastauksia Markon- välityksellä aiheesta. Alla tarkemmat tiedot firmware numeroinnista ja päivityksen tarpeesta.
ZyXEL P-870HN-51b modeemista on kahta versiota, toinen on ipv4 ja toinen ipv6.
Oikea versio on tuolla ipv6 –mallilla 1.00(AANH.0)
P-870HN-51b IPv6: http://support.zyxel.fi/TSF/100AANH0D0.zip
Ja oikea versio ipv4 -mallilla 1.00(AANG.0)
P-870HN-51b IPv4: http://support.zyxel.fi/TSF/100AANG0D0.zip
Mikäli vanha versionumero (esim. 1.12) poikkeaa näistä, on päivitys silloin tarpeellinen.
Mikäli teillä on enemmän kysyttävää versionumeroista tai päivitykseen liittyvistä asioista, kannattaa olla yhteydessä suoraan laitevalmistajan puoleen.
Hei,
meille oli tuo samainen päivityskirje tullut loman aikana. Laitetta ei ole päivitetty ja tänä aamuna se ei toiminut. Muut valot paloivat normaalisti mutta internet valo paloi punaisena eikä nettiyhteyttä saanut toimimaan. Kuinka saan tuon modeemin nyt päivitettyä, kun pääsyä nettiin ei ole sen lakattua toimimasta?
meille oli tuo samainen päivityskirje tullut loman aikana. Laitetta ei ole päivitetty ja tänä aamuna se ei toiminut. Muut valot paloivat normaalisti mutta internet valo paloi punaisena eikä nettiyhteyttä saanut toimimaan. Kuinka saan tuon modeemin nyt päivitettyä, kun pääsyä nettiin ei ole sen lakattua toimimasta?
Tämäpä merkillistä... sama modeemi täälläkin ja 1.12(TUN.0) firmis. Ei ole näkynyt minkäänlaisia kirjeitä päivityksen tarpeesta.
???
Olen tosin huomannut viime aikoina yhteyden pätkimistä, ennen ei mitään ongelmia...
???
Olen tosin huomannut viime aikoina yhteyden pätkimistä, ennen ei mitään ongelmia...
Hei Ella111 ja pekaafax,
Lisätietoja ja apua päivityksestä saatte tarvittaessa Zyxelin tuen kautta.
Ella111: Sinulla on yhteys jo ilmeisesti alkanut toimimaan?
Lisätietoja ja apua päivityksestä saatte tarvittaessa Zyxelin tuen kautta.
Ella111: Sinulla on yhteys jo ilmeisesti alkanut toimimaan?
Sain em. kirjeen Joulukuussa ja päivityksen jälkeen alkoivat ongelmat!!
Minulla pätkäisee yhteyden miltei joka yö ja vaatii modeemin uudelleenbootin!
Vanhalla firmiksellä ei ollut mitään ongelmaa.
Zyxel ei vastaa viesteihini ym. firmisongelmasta.
Sonera neuvoo olemaan yhteydessä Zyxel:iin.
Oravanpyörä on valmis.
Joten ainoa vaihtoehto on päivittää väkisin aiempi firmis.
Minulla pätkäisee yhteyden miltei joka yö ja vaatii modeemin uudelleenbootin!
Vanhalla firmiksellä ei ollut mitään ongelmaa.
Zyxel ei vastaa viesteihini ym. firmisongelmasta.
Sonera neuvoo olemaan yhteydessä Zyxel:iin.
Oravanpyörä on valmis.
Joten ainoa vaihtoehto on päivittää väkisin aiempi firmis.
Tuntuu että Sonerallakaan eivät tästä ymmärrä mitään, kun pyytävät olemaan Zyxeliin yhteydessä (joka sitten ei näemmä vastaa). Kai teillä siellä Sonerallakin joku tietää että miksi tämä päivitysrumba piti käynnistää ylipäätään? On se jännä jos osalla sitten päivitys sotkee toimivuuden (näin ei ole kohdallani, olihan "kriittinen" päivitys sama kuin laitteessa jo oli).
Mielestäni nimenomaan Sonera itse on velvollinen selvittämään asian asiakkaan puolesta täysin selväksi, se on osa asiakaspalvelua josta asiakas maksaa Soneralle. Teille Zyxel varmaan viitsisi jotain vastata kun teette sentään kauppaa keskenänne.
Täytyykin jättää palautetta Soneralle kun sitä oikein sähköpostitse ruinataan.
Mielestäni nimenomaan Sonera itse on velvollinen selvittämään asian asiakkaan puolesta täysin selväksi, se on osa asiakaspalvelua josta asiakas maksaa Soneralle. Teille Zyxel varmaan viitsisi jotain vastata kun teette sentään kauppaa keskenänne.
Täytyykin jättää palautetta Soneralle kun sitä oikein sähköpostitse ruinataan.
Hei Yamaneko,
Sivuillamme löytyy tietoa Zyxel P870HN-51b päivitykseen liittyen.
Sivuillamme löytyy tietoa Zyxel P870HN-51b päivitykseen liittyen.
Tästä syystä päivitykset kannattaa hoitaa kuntoon mahdollismman pian.
Osalla laajakaista-asiakkaistamme on käytössään päivittämätön ZyXEL P870HN-51b -päätelaite, joka hidastaa laajakaistaliittymän nopeutta ja aiheuttaa Soneran laajakaistaverkkoon ongelmia. Ohjelmistopäivitys korjaa edellä mainitut ongelmat
Tarvittaessa Zyxelin kautta on mahdollista saada lisätietoa ja tukea päivitykseen liittyen. Aukioloajat ja yhteystiedot näkyvät myös sivuillamme.
Meille on tärkeää, että päivityksen tekeminen käy sujuvasti. Tarjoamme tarvittaessa lisätietoja ja tukea päivityksen tekemiseen laitevalmistaja ZyXELin asiakastuessa.
ZyXEL-asiakastuki palvelee numerossa 09 4780 8411 (mpm/pvm)
arkisin klo 10–20 (17.1.2014 saakka)
arkisin klo 10–16 (20.1.2014 alkaen)
No, tänään eivät ainakaan olleet toiminnassa.
-J-
-J-
asia ei vieläkään ole ratkaistu, sillä en yleensä ole kotona modeemin ääressä noina aikoina työstäni johtuen ja viikonloppuisin he eivät ole paikalla ja sähköpostiin eivät vastaa, joten vaihtoehdot ovat vähissä.
-J-
-J-
Hei Jankro,
Zyxelin tuki on klo 10-20 tavoitettavissa arkisin 17.1. asti. Jos mahdollista, niin ennen 17.1. kannattaa kokeilla tavoitella tukea numerosta 09 4780 8411.
20.1. alkaen tuki on tavoitettavissa klo 10-16.
Zyxelin tuki on klo 10-20 tavoitettavissa arkisin 17.1. asti. Jos mahdollista, niin ennen 17.1. kannattaa kokeilla tavoitella tukea numerosta 09 4780 8411.
20.1. alkaen tuki on tavoitettavissa klo 10-16.
Tiedän kyllä ja siksi tuon edellisen viestin lähetinkin.
No, sain viimein mahdollisuuden ottaa yhteyttä Zyxel:iin ja siellä sanottiin, että TODELLA paljon ongelmia tuon päivityksen kanssa ja joutuvat lähettämään minulle uuden modeemin, mutta koska ongelmia on niin paljon, tavara on tällä hetkellä lopussa.
-J-
No, sain viimein mahdollisuuden ottaa yhteyttä Zyxel:iin ja siellä sanottiin, että TODELLA paljon ongelmia tuon päivityksen kanssa ja joutuvat lähettämään minulle uuden modeemin, mutta koska ongelmia on niin paljon, tavara on tällä hetkellä lopussa.
-J-
Hei jankro,
Hyvä homma että sait asian Zyxelin kanssa etenemään. Toivotaan että saat korvaavan laitteen kuitenkin mahdollisimman pian sieltä tilalle.
Hyvä homma että sait asian Zyxelin kanssa etenemään. Toivotaan että saat korvaavan laitteen kuitenkin mahdollisimman pian sieltä tilalle.
Voi hitsi, kun olisin lukenut tämän ennenkuin päivitin Eilen meni 3h ihmetellessä, miksei yhteys enää toimi. Päivitys kuulemma onnistui, mutta sen jälkeen ei ollut yhteyttä piuhalla tai ilman.
Soitin Soneran vikailmoitukseen, lupasivat tänään ottaa yhteyttä Helpsonista. Vaan eipä ole kukaan soitellut.
Pitävät näköjään asiakasta pellenä! Hieno homma. Koko sotkuhan on Soneran vastuulla, luulisi nyt vähän panostavan asiakaspalveluun. Turhaa päänsärkyä ja odottelua (nyt n.3h), kun lupasivat 17 aikoihin soitella.
Uusi asiakas-suhde alkaa takkuillen... kohta se on varmaan entinen :((
Soitin Soneran vikailmoitukseen, lupasivat tänään ottaa yhteyttä Helpsonista. Vaan eipä ole kukaan soitellut.
Pitävät näköjään asiakasta pellenä! Hieno homma. Koko sotkuhan on Soneran vastuulla, luulisi nyt vähän panostavan asiakaspalveluun. Turhaa päänsärkyä ja odottelua (nyt n.3h), kun lupasivat 17 aikoihin soitella.
Uusi asiakas-suhde alkaa takkuillen... kohta se on varmaan entinen :((
Joo, eipä ole kuulunut Zyxelistä tuon puhelun jälkeen.
Oli muuten vaikeaa saada selvää siitä vironmurteisesta aspasta. Ottivat puhelinnumeron ja modeemin sarjanumeron talteen, mutta eivät osoitetta??
Hieman outo juttu.
Kohta menee uuden modeemin hankinnaksi, sillä eilenkin joutui buuttaamaan modeemin kaksi kertaa.
Luultavasti tulee samanlainen motu, mutta ei päivitetty!!
Olen samaa mieltä siitä, että tämä soppa on Soneran päivityskirjeen aiheuttama ja heidän tulisi siitä kantaa myös vastuu!
No, olen odottanut kaapeli TV puolella Soneralta korjausta hieman yli 4 vuotta, joten ei tämä yllätä yhtään!
-J-
Oli muuten vaikeaa saada selvää siitä vironmurteisesta aspasta. Ottivat puhelinnumeron ja modeemin sarjanumeron talteen, mutta eivät osoitetta??
Hieman outo juttu.
Kohta menee uuden modeemin hankinnaksi, sillä eilenkin joutui buuttaamaan modeemin kaksi kertaa.
Luultavasti tulee samanlainen motu, mutta ei päivitetty!!
Olen samaa mieltä siitä, että tämä soppa on Soneran päivityskirjeen aiheuttama ja heidän tulisi siitä kantaa myös vastuu!
No, olen odottanut kaapeli TV puolella Soneralta korjausta hieman yli 4 vuotta, joten ei tämä yllätä yhtään!
-J-
Liittymä siirtyi nimiini, sen takia olen ns. uusi asiakas. Tähän asti ei ole ollut mitään ongelmia yhteyden kanssa, on pelittänyt kuin unelma.
Päivitys oli suuri virhe, enkä suosittele sitä kellekkään. Varsinkaan, kun ei Sonera/Zyxel ota mitään vastuuta koko harmista. Eilen soitettuani Soneralle, langan päässä henkilö väitti pokkana, että aivan outo ja uusi ongelma!
Niinpä, tätäkin viestiketjua lukiessa...
Päivitys oli suuri virhe, enkä suosittele sitä kellekkään. Varsinkaan, kun ei Sonera/Zyxel ota mitään vastuuta koko harmista. Eilen soitettuani Soneralle, langan päässä henkilö väitti pokkana, että aivan outo ja uusi ongelma!
Niinpä, tätäkin viestiketjua lukiessa...
Hei jeps,
Lisäisitkö asiakasnumeron tietoihisi niin selvitetään asiaa. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.
Modeemin päivitykseen liittyviin ongelmiin kannattaa olla suoraan Zyxeliin yhteydessä.
Oliko modeemia kokeiltu resetoida? Painoitko reset painiketta pohjassa 20 sekunnin ajan samalla kun laitteessa on virta päällä? Kun modeemi käynnistyy uudelleen, niin palaako modeemin DSL valo kiinteänä? Jos palaa, niin palaako Internet valon kohdalla valo ja minkä värisenä? Saako tietokone muodostettua yhteyden modeemille asti?
Lisäisitkö asiakasnumeron tietoihisi niin selvitetään asiaa. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.
Modeemin päivitykseen liittyviin ongelmiin kannattaa olla suoraan Zyxeliin yhteydessä.
Oliko modeemia kokeiltu resetoida? Painoitko reset painiketta pohjassa 20 sekunnin ajan samalla kun laitteessa on virta päällä? Kun modeemi käynnistyy uudelleen, niin palaako modeemin DSL valo kiinteänä? Jos palaa, niin palaako Internet valon kohdalla valo ja minkä värisenä? Saako tietokone muodostettua yhteyden modeemille asti?
Lisätään tännekkin viite toiseen samankaltaiseen keskusteluun samasta laitteesta: viewtopic.php?f=104&t=15824
Homma näiltä osin hoidossa minun kohdaltani ja tilalle tulee uusi modeemi.
-J-
-J-
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.