Skip to main content

ZyXel P-870HN-51b reititin kunnossa?

  • December 11, 2014
  • 16 kommenttia
  • 24 katselukertaa

Hei!

Olen tässä miettinyt jo pitkän aikaa, että onko reitittimeni kunnossa. Joudun resetoimaan reitittimen
n. 3-7 kertaa viikossa koska en saa yhteyttä nettiin. Yhteys on siis 100/10 Mb valokuitu. Liitteessä vielä kuva reitittimen asetusten yhteenvedosta. Muutama kyssäri vielä, mitä hyötyä IPv6 sallimisesta reittittimen asetuksissa olisi? Kannattaako sitä edes sallia? Entä mitä eroa on atm0 ja ptm0.1? Mitä DHCP Lease Time merkitsee? Olen hieman tietämätön näiden valokuituasioiden kanssa.

Kiitos.

16 kommenttia

  • June 18, 2012
Kameleontti: IPv6:tta ei kannata aktivoida, koska käytössä on IPv4 -osoitteet. DHCP Lease Time merkitsee aikaa, minkä välein laite uusii ip-osoitteen, jonka se tarvitsee internet-liikennöintiä varten.Tätä ei kannata asettaa yli kuuteen tuntiin. Laitteiden pitäisi pystyä kyllä automaattisesti laittamaan nämä kaikki kuntoon ja mitään erityisiä asetuksia ei tarvita. Valokuituyhteydessä ei sinällään ole eroavaisuuksia muuntyyppisiin internet-yhteyksiin verrattuna normaalissa käytössä.

Kun joudut tekemään resetoinnin modeemillesi, niin näyttääkö siltä, että koko yhteys olisi jostain syystä hävinnyt? DSL valo sammuu tässä tilanteessa.
Resetoinnin jälkeen laitteeseen tulee tehdasasetukset, joilla yhteyden pitäisi toimia samantien.

Koneen verkkoasetukset kannattaa myös katsoa kuntoon kaiken varalta.

  • June 19, 2012
Tanja kirjoitti:
Kameleontti: IPv6:tta ei kannata aktivoida, koska käytössä on IPv4 -osoitteet. DHCP Lease Time merkitsee aikaa, minkä välein laite uusii ip-osoitteen, jonka se tarvitsee internet-liikennöintiä varten.Tätä ei kannata asettaa yli kuuteen tuntiin. Laitteiden pitäisi pystyä kyllä automaattisesti laittamaan nämä kaikki kuntoon ja mitään erityisiä asetuksia ei tarvita. Valokuituyhteydessä ei sinällään ole eroavaisuuksia muuntyyppisiin internet-yhteyksiin verrattuna normaalissa käytössä.

Kun joudut tekemään resetoinnin modeemillesi, niin näyttääkö siltä, että koko yhteys olisi jostain syystä hävinnyt? DSL valo sammuu tässä tilanteessa.
Resetoinnin jälkeen laitteeseen tulee tehdasasetukset, joilla yhteyden pitäisi toimia samantien.

Koneen verkkoasetukset kannattaa myös katsoa kuntoon kaiken varalta.


DSL valo palaa oranssina normaalisti kuten sen VDSL tilassa kai pitääkin. Hetki sitten itseasiassa resetoin tuon purkin siitä pienestä reset napista mitä täytyy painaa kynällä, kun ennen olen vain käyttänyt virtoja pois. DHCP Lease Time oli oletuksena 1 päivä. En kyllä tiedä yhtään mikä tuossa voisi olla vikana kun melkein jokapäivä katkeaa yhteys. Tietokoneen verkkoasetukset on ollut oletusasetuksilla eli se hakee kaiken automaattisesti.

  • June 19, 2012
Kameleontti: Voisit nyt seurailla miten toimii. Tuo DHCP Lease Time kannattaa vielä tarkistaa, jos katkoksia esiintyy. Meidän liittymillä IP-osoite uusiutuu automaattisesti kuuden tunnin välein. Tämä ei kuitenkaan aiheuta minkäänlaista katkosta nettikäyttöön, koska katkosta itse yhteyteen ei tule. Modeemin sammuttamisen ja resetoinnin yhteydessä modeemi hakee yhteyden uudestaan ja tällöin hakee myös IP-osoitteen uudestaan.

  • June 28, 2012
Nyt katkesi taas vaihteeksi yhteydet, kesti ainakin 8 päivää ilman ongelmia. Ajoin Windowsin viantunnistusohjelman verkko- ja jakamiskeskuksesta ja se ilmoitti viaksi "DNS palvelin ei vastaa".
Sen jälkeen käytin virrat pois reitittimestä ja taas alkoi pelaamaan. Mikähän tähän olisi avuksi? Näköjään tuo reitittimen resetoiminen pidensi toiminta-aikaa, mutta ärsyttäähän ainainen resetointi ja virtojen poiskäyttö.

  • June 28, 2012
Hei Kameleontti

Helpoin tapa olisi tietenkin testata toisella VDSL2 modeemilla, mutta VDSL2 modeeja on hieman vaikeampi löytää testattavaksi. Jos jollain kaverilla esimerkiksi olisi lainata modeemia niin siitä olisi apua. Voisit myös lisätä asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen tarkastelemaan liittymääsi.

Voit soveltaa ADSL pätkii ohjeita myös VDSL2 pätkii ongelmaan. Puhelinjohto ja puhelinpistoke kannattaa edelleen testata.

  • June 28, 2012
Lisäsin asiakasnumeron tietoihini. En ole varma onko kenelläkään tutulla VDSL 2 modeemia, yritän löytää jostain lainaan.

  • June 28, 2012
Hei Kameleontti

En ainakaan suoraan havainnut linjan pätkimistä. Modeemissa palaa koko ajan DSL-valo ilmeisesti? Tämäkin viittaa että itse yhteys meillepäin ei katkea. Vika vois siis olla modeemissa. Jos saat jostain testiin VDSL2 modeemin, niin se nopeuttaisi vian selvitystä. Jos toteat että modeemi on viallinen, tehdään laitteeseen takuuvaihto. Takuuvaihto onnistuu Vikapalvelumme kautta.

Jos olet tarkistanut puhelinjohdot ja puhelinpistokkeen ja pätkiminen jatkuu, kannattaa sinun ottaa yhteyttä Vikapalveluumme 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16:30 tai tehdä asiasta palvelupyyntö.

  • July 30, 2012
Terve!
Tuskin on sun modeemissa vika, nimittäin mulla on sama modeemi ja täsmälleen sama ongelma, mulla myös Soneran 100/10 liittymä, tai sitten nää kaikki Zyxelit on susia! Mikä siis neuvoksi?
Riepoo kyllä käynnistellä tota joka päivä uudestaan!

  • July 30, 2012
Sama ongelma. Tosin minun ei tarvitse resetoida boksia, restartti riittää (virrat pois, virta takaisin).

Tapahtuu keskimäärin ehkä kerran päivässä. Yhteys katkeaa boksiin, internettiin ei välttämättä (pitää tarkistaa, ei ole tullut tarkastettua). Tapahtuu sekä piuhalla että WLAN:illa.

Yhteys ei mielestäni katkea lennosta, vaan liittyy aina tilanteeseen jossa ajan tietokoneen lepotilasta takaisin ylös tai puhelimen (Galaxy S2) hereille (käytän Battery Optimizer appia joka sulkee wlanin kun puhelin on näppäinlukittuna).

Omituista on, että alunperin boksi ei tällaista tehnyt. Mielestäni ongelmat alkoivat tänä keväänä...

Asiakaspalvelusta jotain lisänäkemystä/-ohjeistusta kun näyttää vaivaavan useampaa?

  • July 31, 2012
Hei tuukkamustonen ja varoos-1

Suoraan syytä en kyllä osaa kertoa yhteyden jumimiseen. Jos sama ongelma ilmenee useammalla laitteella, niin voisi päätellä että Zyxelissä on jotain vikaa. Varsinkin kun WLAN on toiminut aikaisemmin ok. Zyxelin asetukset voisi myös tarkistaa. Valitettavasti en osaa sanoa mikä asetus/ominaisuus voisi aiheuttaa kyseisen ongelman.

Takuuvaihtoa voisi myös harkita, jos takuuta on jäljellä.

  • August 5, 2012
Näyttää käyvän siten, että kun WLAN-yhteys esim. puhelimeen lakkaa toimimasta, niin edes verkkokaapelilla ei boksiin pääse enää käsiksi. Ei myönnä IP-osoitetta tai vastaavaa.

Mitenköhän pitkä takuu noissa on?

  • August 6, 2012
Hei Tuukkamustonen,

Soneran toimittamilla modeemeilla on vuoden takuu.

Zyxelin sivuilta voit kuitenkin tarkastaa laitevalmistajan oman takuuajan. Sivuilla on myös ohjeita toimenpiteistä joita voit suorittaa ennen laitteen huoltoon toimittamista.

  • August 6, 2012
Hei,

minullakin on probleemaa vastaavan reititinmallin kanssa. Uusin firmware on päivitetty, mutta silti reititin jakaa verkossa oleville laitteille päällekkäisiä ip-osoitteita (koneet ilmoittavat ip-konfliktista) ja ajautuu usein lopulta vikatilaan, josta selviää vain käynnistämällä reitittimen uudestaan. Teen uudelleenkäynnistyksen 2-5 kertaa päivässä.

  • August 7, 2012
Hei Kermanorsu,

Oletko määrittänyt joillekkin laitteille kiinteitä ip-osoitteita?

Zyxelin modeemeilla on 3kk maksuton käyttöönottotuki. Zyxelin tukisivuilta löytyy asiaan liityvää tietoa. Sitä kautta voisi tiedustella olisiko heillä jotain ratkaisua tiedossa tuohon ongelmaan.


Zyxel käyttöönottotuki (09) 4780 8411 (pvm/mpm), Arkisin klo 10-16.

Sivuilta löytyvät ohjeet:
Pidäthän huolen soittaessasi tukeen, että sinulla on käsillä seuraavat tiedot:

Laitteen malli (esimerkiksi P-660HW-D1)
Laitteen sarjanumero (yleensä laitteen pohjassa, esimerkiksi S5Y12345678 tai S060Y12345678)
Käyttämäsi Internet palveluntarjoaja, liittymän tyyppi ja nopeus.
Maksuttomassa numerossa laitteen ostopäivä ja tieto mistä laite on hankittu.
Mikäli käytössänne on ns. PPPoE-liittymä; käyttäjätunnus ja salasana

  • October 27, 2012
Armotonta pätkimistä täälläkin, noin kerran päivässä yhteys poikki. Purkin hallintaan em. tilanteessa yleensä pääsee ja sieltä pingaillen näkee myös, että yhteys internetiin on poikki, mutta sisäverkkopuoli toimii. Tähän auttaa laitteen boottaus manuaalisesti, joskus se tosin käynnistyy itsestään uudelleen. Kuormitus ei tunnu vaikuttavan asiaan.

Laitoin nyt laitteen siltaavaksi, NAT ja muuri pois päältä sekä kytkin sen erilliseen wifi-routeriin, mikä on havaittu toimivaksi aiemman ADSL-modeemin perässä. Maksiminopeus sisäänpäin putosi reilusti, mutta tärkeämpää on yhteyden vakaus.

  • October 29, 2012
tabasco kirjoitti:
Laitoin nyt laitteen siltaavaksi, NAT ja muuri pois päältä sekä kytkin sen erilliseen wifi-routeriin, mikä on havaittu toimivaksi aiemman ADSL-modeemin perässä. Maksiminopeus sisäänpäin putosi reilusti, mutta tärkeämpää on yhteyden vakaus.


Vaan ei auttanut tämäkään. Katkominen jatkuu. Vähän kurja juttu, kun pitäisi liittymää käyttää myös tulonhankkimiseen ja nyt ollaan vielä 23kk tämän kanssa naimisissa. Yhteys alkaa toimimaan (taas joksikin aikaa), kun tuosta Soneran toimittamasta Zyxelistä käyttää virrat pois. Mitä tehdään? En viitsisi investoida kunnolliseen VDSL2-päätelaitteeseenkaan, kun en tiedä onko vika DSLAMin päässä.