Skip to main content
Hei,

eli lähes joka kerta kun kone palaa sleepistä joudun boottaamaan boksin. Olen jo kerran asiakaspalvelun kautta vaihdattanut boksin uuteen, sillä vanhassa oli tämän ongelman lisäksi WLAN-ongelmia.

Onko kyseessä joku boksin tyyppivika, vai mistä on kyse? Uusimmat firmwaret on asennettu ja boksia on koitettu toisessa rasiassa yms. Nyt WLAN pelittää aina, mutta piuhalla kiinni olevan koneen netti katkeaa lähes aina sleepistä tultaessa.

Huonoa tsägää ja boksi uudelleen vaihtoon?
Väliaikatiedoitus: Modeemi ja yhteydet edelleen kunnossa tuon Soneran korjauksen jälkeen.

.J.
jankro kirjoitti:
Erona zyxeli :n vikaan, on se että itsellä ei koskaan palanut tuo punainen valo, vaan kaikki merkkivalot olivat kuin kaikki olisi hyvin.


Tosiaan tuo DSL valo ei ole koskaan palanut minulla vihreänä, kuten muut merkkivalot ovat selkeän vihreät. Ohjekirjan mukaan ”DSL-valo palaa tasaisesti vihreänä, kun DSL-yhteys palveluntarjoajaan on muodostettu ja vilkkuu kun DSL-yhteyttä avataan palveluntarjoajalle”.

Väri ei ole ihan punainenkaan, vaan se palaa jotakuinkin oranssina. Joka tapauksessa oranssi palaa aina sekä yhteyden toimiessa ja ei toimiessa. Mahdollisesti tällä ei ole merkitystä koko yhteyden katkeamiseen, mutta valo kertonee siitä, että koko tuo verkkoyhteys ei ole toimiessaankaan ihan kondiksessa. Olisiko Soneralla tai kellään tietoa, mistä tuo oranssi DSL-valo mahtaa kertoa?

Testasin myös edellisessä katkoksessa, niin yhteyttä ei saanut selaimen 192.168.1.1 http-osoitteella modeemiin. Eli sama vika näyttää tältäkin osin olevan kuin muilla vastaavista ongelmista kertoneilla.
Minulla normaalitilanteessa tuo DSL valo on keltainen, internet vihreä ja vilkkuu datan liikkuessa.

DSL valosta kerrotaan seuraavaa:
Vihreä-päällä jatkuvasti -> ADSL linja on ylhäällä
Vihreä-vilkkuu -> ADSL aktiivinen

Oranssi-päällä jatkuvasti -> VDSL linja on ylhäällä
Oranssi-vilkkuu -> VDSL aktiivinen

Tuossa sama englanniksi:
http://www.manualslib.com/manual/363288 ... =25#manual

-J-
jankro kirjoitti:


DSL valosta kerrotaan seuraavaa:
Vihreä-päällä jatkuvasti -> ADSL linja on ylhäällä
Vihreä-vilkkuu -> ADSL aktiivinen

Oranssi-päällä jatkuvasti -> VDSL linja on ylhäällä
Oranssi-vilkkuu -> VDSL aktiivinen


Edellinen lainaukseni oli otettu laitteen mukana tulleesta suomenkielisestä P-870HN-51 pikaoppaasta. Lisäksi siinä lukee suoraan lainattuna ”Mikäli Internet-yhteytesi on asennettu oikein, palavat DLS ja INTERNET-valot vihreinä”. Pikaohje antanee ohjeita siis vain ADSL yhteydelle. Ilmeisesti tämä modeemi käy myös ADSL yhteydelle?

Liittymä on 100/10, eli VDLS yhteydestä lienee kysymys ja silloin tuo oranssivalo näyttää olevan ok. Kiitos tiedosta.
No, se siitä "vian korjauksesta", yhteys taas poikki tänä aamuna!!

Ja vikapalvelun antama tekstiviestinumero ei tietenkään toimi "numero toistaiseksi poissa käytöstä"??

-J-
jankro kirjoitti:
No, se siitä "vian korjauksesta", yhteys taas poikki tänä aamuna!!


Jotenkin tuo kuulostikin oudolta, että vika korjautuisi internet-yhteyttä korjaamalla. Tämä sen vuoksi, koska vian tullessa päälle, myös PC:n ja modeemin yhteys katkeaa sekä kaikki muutkin kotiverkkoyhteydet erilaisten laitteiden välillä. Siis ihan kaikki yhteydet katkeavat, jotka menevät modeemin kautta.

Vikapalvelusta kysyttiin jotain, että näkyykö modeemi PC:llä tms. vian ollessa päällä. Tätä voisi katsastella seuraavan vian yhteydessä.

Se on erikoista, että korjauksen jälkeen sinulla toimi yhteys noin pitkään katkeamatta. Mitähän siinä korjauksessa on loppujen lopuksi tehty? Voikohan modeemia ”korjailla” etäyhteydellä verkon kautta, eli olisiko korjauksessa tehty modeemille jotakin?

Minulla on kolme otsikon mukaista modeemia, jotka kaikki katkaisevat yhteyden täysin samalla tavalla n. viiden päivän välein ja korjautuvat samalla tavalla uudelleen käynnistyksellä. Jos Sonera ei ala löytämään verkosta vikaa, niin kyllä tämä vian paikantaminen taitaa palata taas tähän itse modeemiin ja sen mahdolliseen tyyppivikaan, vaikka se on kertaalleen jo täällä kiistettykin.
Hei jankro ja zyxeli,

Jankro: Vikailmoituksesi olikin jo avattu uudelleen käsittelyyn.

Zyxeli: Sinunkin kohdallasi asia on selvityksessä ja ilmoittelemme sinulle heti kun olemme saaneet asiaa selvitettyä.
Viimeisin tieto Soneralta olisi, että modeemi ei enään firmispäivityksen jälkeen olisi Soneran yhteyteen täysin yhteensopiva.

Aika hassua, että Sonera lähettää päivityskirjeen jossa kerrotaan, että modeemi tulee päivittää tai yhteys voidaan sulkea jos näin ei tee.
Sitten kun suorittaa päivityksen (täysin virheettömästi toimivaan modeemiin), niin modeemista tulee periaatteessa käyttökelvoton Soneran verkkoon.

Siis oman järjen mukaan, on Sonera tehnyt päivityskäskyllään asiakkaan modeemista toimimattoman?

-J-
Hei jankro,

Suosittelen olemaan tuosta Zyxeliin yhteydessä. Verkon puoli tuossa on nyt tarkisteltu läpi, eikä sieltä tosiaan ole mitään löytynyt, mikä voisi tuota ongelmaa aiheuttaa.
Lisätietoa. Käynnistin äsken muista ohjelmallisista syistä pc:n uudelleen joka on kaapelilla yhdistetty modeemiin. Tein ns. uudelleen käynnistyksen. Uudelleen käynnistyksen jälkeen alapalkissa olevan internet-yhteys kuvakkeen päälle ilmestyi punainen rasti. Siitä huolimatta internet toimii ja verkko ja jakamiskeskuksen verkkokartta näytti aivan normaalilta. PC:llä ei saanut kuitenkaan yhteyttä modeemin 192.168.1.1 http-osoitteeseen ja wlan ei toimi.

Tein PC:lle toisen uudelleen käynnistyksen. Punainen rasti poistui verkkokuvakkeen päältä. Internettiin sai yhteyden. PC:llä ei kuitenkaan saanut yhteyttä modeemin 192.168.1.1 http-osoitteeseen ja wlan ei toiminut. Siis punainen rasti vain poistui verkko-yhteyskuvakkeen päältä.

Käynnistin modeemin uudelleen. Tämän jälkeen kaikki alkoi toimia. Aikaa kulunut edellisestä modeemin käynnistämisestä taas ne samat n. neljä päivää.
Hei Zyxeli,

Sinun kohdalla asia on vielä selvityksessä. Laitoin lisätiedot eteenpäin.
Marko- kirjoitti:
Hei jankro,

Suosittelen olemaan tuosta Zyxeliin yhteydessä. Verkon puoli tuossa on nyt tarkisteltu läpi, eikä sieltä tosiaan ole mitään löytynyt, mikä voisi tuota ongelmaa aiheuttaa.


No, se oli täysin odotettavissakin etteivät vastaa viestiini (Zyxel).

Täytyy alkaa ajaa erilaisia firmiksiä tuohon varamodeemiin, kunnes saa toimivan version.

-J-
Kokeilin flashata vanhan firmiksen (AANG.0) tuohon ekaan modeemiin ja sehän meni heittämällä sisään ja modeemi workkii, eli downgrade on näemmä mahdollista...

-J-
Epätoivoinen tilannepäivitys: Verkkoyhteydet katkesivat taas tänään 10.3.2014, eli samat n. 6 päivää edellisestä katkosta. Tällä kertaa tuli keltainen varoituskolmio internet-yhteys kuvakkeen päälle. Verkkokartassa oli modeemista – internettiin yhteyden päällä rasti. Muutoin verkkokartta näytti normaalilta. Internetyhteyden katkon lisäksi wlan yhteydet olivat poikki. Käynnistin modeemin uudelleen.
Minulla taas tilanne se, että Zyxel lähettää taas uuden modeemin.....

-J-
Hei jankro,

Harmillista että osaltasi tämä tilanne ei ota selvitäkseen. Kiitos kuitenkin aktiivisuudestasi asian suhteen ja että olet tietoa kanssamme täällä jakanut! Kerrothan jatkossakin miten asia etenee!
Mulla tuo Zyxel P870HN-51b boksi vaati jatkuvaa buuttailua. Sain Zyxeliltä uuden boksin mutta ei ollut vaikutusta. Netti katkeili eikä boksi osannut nousta pystyyn. Sain kaverilta Zyxel P-2812HNU-F1 Elisan firmiksellä olevan boksin, eikä boksiin oli joutunut koskemaan. Jos olen virrat viikon reissua varten ottanut pois niin sitten saattaa parikin boottausta tarvita että linja nousee pystyyn. Boksin hallinta sivuilta kyllä näkee että linja katkoo melkein parin päivän välein, mutta itse en ole yhtään katkosta huomannut moneen kuukauteen. Niin hyvin tämä Elisan Zyxel P-2812HNU-F1 osaa nousta itsestään pystyyn.
zyxeli kirjoitti:
Epätoivoinen tilannepäivitys: Verkkoyhteydet katkesivat taas tänään 10.3.2014, eli samat n. 6 päivää edellisestä katkosta. Tällä kertaa tuli keltainen varoituskolmio internet-yhteys kuvakkeen päälle. Verkkokartassa oli modeemista – internettiin yhteyden päällä rasti. Muutoin verkkokartta näytti normaalilta. Internetyhteyden katkon lisäksi wlan yhteydet olivat poikki. Käynnistin modeemin uudelleen.


Ja taas tänään 16.3.2014 verkkoyhteydet katkesivat, eli samat 6 päivää edellisestä katkosta. Miten Soneralla on vian etsintä edennyt?
Hei zyxeli,

Selvittelen asiaa ja yritän saada lisätietoja myös Zyxelin suunnasta asian suhteen.
Mielenkiintoinen seikka ilmeni tänä aamuna.

Vaihdoin n. viikko takaperin modeemin Zyxel P2812 malliin ja yhteydetkin nopeutuivat hieman.

Tänä aamuna yhteys nettiin oli POIKKI!

Sisäverkko toimi, DSL linja näkyi olevan pystyssä, mutta nettiyhteyden kuvakkeen päällä oli tuttu keltainen kolmio!!

Siispä kallistuu taas Soneran suuntaan tämä ongelma.

Teen tästä uudean threadin, koska modeemimalli vaihtui, mutta tämä tiedoksi myös tänne.

-J-
Sama ongelma täälläkin, kyseinen malli tarvitsee uudelleenkäynnistämisen jokainen aamu. Testasin myös paikallisen Sonera-kaupan lainamodeemia (täysin sama malli) ja sekin tekee samaa. Sekin on outoa että modeemin hallintasivulle ei yleensä enää pääse joitain tunteja uudelleenkäynnistämisen jälkeen, silloin netti kyllä vielä toimii ja komentorivikin kyllä pingaa laitetta normaalisti mutta mikään selain missään laitteessa ei vain suostu menemään sivulle.

Tässä vaiheessa veikkaisin että uusimmassa Zyxelin kirjoittamassa firmiksessä on jotain mätää, tai sitten eivät muuten vain osaa tehdä hyvää softaa. Se että laskevat versionumeroa nostamisen sijaan (uusin firmware on 1.00, vanha joillakin ihmisillä luokkaa 1.12 tai 1.10) kertoo ainakin sen ettei järkevää ohjelmistokehitysprosessia talosta löydy, numeron kuuluisi kasvaa hyvien tapojen mukaan.
Hei vain6,

Käykö sinulla siis niin että laite tuntuisi menevän jumiin, niin että valot palavat normaalisti mutta liikenne ei kulje? Toimiiko sisäverkon liikenne tuolloin tai pääseekö modeemin hallintaan kiinni?
Hei Zyxeli,

Sinun osaltasi ongelman selvittely on edennyt siihen pisteeseen että sinulle on nyt lähetetty toisenlainen modeemi tilalle. Toivottavasti ongelma saadaan sillä kuntoon.


Hei Jankro,

24.3. klo 00-06 tehtiin usealla alueella verkossa muutostöitä ja joillakin yhteyden toimintaan saaminen oli vaatinut modeemin uudelleenkäynnistyksen. Tämä katkos on siis todennäköisesti liittynyt siihen. Kannattaa kuitenkin seurata yhteyden toimintaa ja ilmoittele jos vastaavaa tapahtuu uudelleen.
Marko- kirjoitti:
Hei vain6,

Käykö sinulla siis niin että laite tuntuisi menevän jumiin, niin että valot palavat normaalisti mutta liikenne ei kulje? Toimiiko sisäverkon liikenne tuolloin tai pääseekö modeemin hallintaan kiinni?


Aamuisin kaikki valot palavat normaalisti kuten kuuluukin, tosin internet-valo ei vilku jolloin liikenne ei tosiaan kulje. Tällöin hallintaan ei pääse mitenkään käsiksi millään selaimella, oli laite sitten kaapelin päässä kiinni taikka langaton. Testattu on kahdella pöytäkoneella ja kahdella läppärillä.

Kannattaa huomioida tosin sekin että mainitsin jo aikaisemmin kuinka hallinta kuolee yleensä jo edellisenä päivänä. Yleensä modeemille ehtii kertyä uptimea noin 12 tuntia tai jotain sitä luokkaa, ja silloin hallinta ei enää pelitä.
Hei vain6,

Mitä kautta olit modeemin hankkinut?

Tässä tapauksessa suosittelisin olemaan Zyxelin tukeen yhteydessä.

Vastaa