Skip to main content

Mikähän on tullut kun 4G (800mhz) on hidstunut todella surkeaksi, yleensä iltaisin vain n.5/5mb

Tukiasema on tuossa mäen päällä aika tarkkaan 1,3km päässä, en kuitenkaan sitä pihasta näe. Signaalin voimakkuus on täydet mutta RSRQ huitelee siellä -13db korvilla koko ajan. Asensin Iskran P56 suuntaavat MIMO antennit mutta ei auta yhtään. Modeemina B593s-22.

Onko neuvoja antaa mitä tekisi, aikaisemmin kesällä pääsi vielä n.15-20mb / 10-15mb (DL/UL) nopeuksiin mutta ei enää. Olisiko signaali niin levällään mäen takia että ympärisäteilevä auttaisi paremmin.

Takana on myös pieni mäki.

Olen tukeenkin ollut yhteydessä mutta pyysi ensin noita antenneja kokeilemaan.

Sijainti Vihti, haimoo ja toista tukiasemaakaan ei näytä cellmapperin mukaan olevan häiritsemässä, keskellä keilaa olen sen mukaan.

 

Antennien taajuusvaste näyttää 800 Mhz kohdalla olevan aika surkea. Vain 9,5 dBi luokkaa. http://www.satshop.fi/antennas/3g-4g-gsm-antennas/p-56.html

 

Eli kun tuohon lisätään kaapelien ja liittimien häviöt, niin todennäköisesti et saa oikeastaan mitään hyötyä verrattuna modeemin omiin antenneihin. Pitää muistaa, että on niissäkin isotrooppiseen säteilijään verrattuna jonkin verran suuntaavuutta ja vahvistusta, todennäköisesti luokkaa 5-6 dBi. Nettohyöty siis jää tuolla 9,5 dBi vahvistuksella todella pieneksi.

Kokeile esim. näitä https://www.4g-antennit.fi/product/320/csg-networks-18dbi-4glte-suunta-antenni-800mhz-10-metrin-kaapelilla

jolloin vahvistus alkaa olemaan käyttökelpoinen.


Kiitokset Kimppikoo vastauksesta, tuolta nuo Iskratkin hankein.

Auttaako tuo tuohon huonoon RSRQ ongelmaan, olen ymmärtänyt että tuo olisi nimenomaan häiriötä muista signaaleista, signaalin vahvuus kun on todella hyvä.

Niin kuin kirjoitin niin olen suht lähellä mastoa kuitenkin mutta ei oikein ole millä kunnolla signaallia mitata kun ei tuo LTEwatchkaan toimi tuolla B593s-22 purkilla.


Oletko itse kartoittanut cellmapperiin alueen tukiasemia? Jos data ei ole ajan tasalla, niin voi hyvin olla että käyttöpaikassasi on kuitenkin toisen tukiaseman aiheuttamaa häiriötä.

Cellmapperin tiedot eivät myöskään ole tukareiden sijainnin osalta useinkaan kovin tarkkoja, eli tukarin sijainti pitäisi nyt varmistaa, että antennisi ovat varmasti suunnattu oikein. Rsrq ei välttämättä parannu, mutta toisaalta nuo 18 dBi antennit ovat hyvin voimakkaasti suuntaavat, joten ne eivät myöskään poimi häiritseviä signaaleja sivulta tai takaa niin paljoa. Mutta tuo selviää vasta kokeilemalla, antenneissahan on 4G antennit verkkokaupassa 30 pv testaus ja palautusoikeus eli kokeilla kannattaa.

Tai sitten vaihdat operaattoria, jos niitä on alueellasi tarjolla.


En ole kartoittanut, mulla kun tuo windows luuri duunin puolesta.

Cellmapper kartasta olen katsonut ja tunnen alueen hyvin ja tiedän missä mastot on.

Toimiiko tuo cellmapper Android tabilla (Tab2 noin 2,5v vanha)?

Mappaako se vain oman operaattorin mastot vai kaikki?

Onnistuuko niin että ajelee hissukseen autolla ringin, maaseutua kun on niin tulis muuten n.35km kävelylenkki?

 

Aiheuttaako tuota häiriötä muiden operaattorien mastot vai vain oman muut?

Etelässä on soneran masto 1,3km päässä, lounaassa Elisan n.7km päässä(Elisan kännykät ei toimi juuri ollenkaan) ja lännessä DNA n. 5km päässä.

 

Eilen illasta nopeus oli 3,5mb/5mb, todella surkea, tänä aamuna kuuden maissa oli 27mb/5mb, joten kyllä ruuhkaiselta vaikuttaa tuo masto :(

 

Ajattelin kokeilla myös DNA liittymää saisiko sillä parempia yhteyksiä.


Mappaa mun mielestäni kaikkien operaattoreiden tukarit. Tabletista en tiedä, mutta luulisin kun siinä on Android niin jotakin tietoa saa silläkin (jos siinä on siis sim-kortti).

Muiden operaattoreiden verkot eivät aiheuta häiriötä, koska ne toimivat eri taajuusalueella kun oman operaattorisi verkko. Ongelman ydinhän on se, että LTE taajuuksia on niin vähän että siellä ei ole kuin yksi kanava (10 tai 20 Mhz) per operaattori. Kun nämä samat taajuudet sitten tulevat päällekkäin eri tukiasemista, niin soppa on valmis. Ihan vastaava tilanne kuin esim. kerrostaloissa päällekkäiset WiFi verkon kanavat sotkevat toisiaan.

Koko verkko on sitten hienosäätöä ja taiteilua erilaisten lähetystehojen ja suuntausten kanssa, jolloin väkisin tulee tilanteita joissa joku / jotkut alueet jäävät päällekkäisten "keilojen" kohdalle (eli samakanavahäiriö CCI) tai sitten keilojen väliin (ei kuuluvuutta tai heikko yhteys). Tämä jälkimmäinen tilanne on kuitenkin aika helposti korjattavissa hyvillä suunta-antenneilla.


Eipä ollut noistakaan antenneista mitään apua.

Singnaali kun on hyvä jo ilman erillisiä antenneja, ainoastaan tuo häiriö ja ruuhkaisuus siis ongelmana.

Dna tuntuu toimivan huomattavasti vakaammin DL 20/UL 10 myös ruuhkaisimman iltapäivä ajan.

Arvot ei Dna liittymällä ole juurikaan sen paremmat mutta ilmeisesti täällä takahikiällä on huomattavasti enemmän Soneran asiakkaita, joku vuosi sitten kun Dna ei täällä toiminut juuri ollenkaan.

Kokeilin myös Soneran tuen lähettämää uudempaa Kotinetti L liittymää mutta ei tuokaan tuonut mitään apua, parametrejä kuulemma rukattu tähän jotenkin jotta olisi voinut olla parempi.

Ei tässä ikävä kyllä auta muu kuin operaattorin vaihto netin osalta.


Ennen kuin teet mitään sopparia, kokeile toisen operaattorin prepaid liittymiä.

Tässä näyttäis siltä, että operaattoreiden kaistanleveydet ei vaan riitä, tukarit ruuhkassa.

Mulla samoja huolia...

Kirjoitin samasta aiheeesta:

http://klaani.sonera.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Sonera-rajoittaa-4G-liikennetta/td-p/117028 

 


sori...

http://klaani.sonera.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Sonera-rajoittaa-4G-liikennetta/m-p/117188#M4700


Ei tarvetta kokeilla prepaidia, saahan nuo normaali liitymätkin kokeilla ja palauttaa jos ei toimi.

Niin kuin yllä kirjoitin niin Dna toimi kohtuu hyvin, ruuhka-aikanakin tuon 20mb alas.

Lisäksi tupla kortit niin voi tarpeen tullen käyttää kahta eri modeemia esim telkulle ja koneelle.



@waakneri kirjoitti:


Ei tarvetta kokeilla prepaidia, saahan nuo normaali liitymätkin kokeilla ja palauttaa jos ei toimi.



Niin kuin yllä kirjoitin niin Dna toimi kohtuu hyvin, ruuhka-aikanakin tuon 20mb alas.



Lisäksi tupla kortit niin voi tarpeen tullen käyttää kahta eri modeemia esim telkulle ja koneelle.






Operaattorin vaihto on paras tapa. Ei sitä parannusta vuoteen kannata odottaa ellei ole jo suunnitelma listalla. 



 



Tätä sitä seuraa kun tarjotaan sellaista mitä ei voida toteuttaa. Ulkomailla on datakatot laitettu liittymille. Kai tämäkin kohtaa Suomessakin...



 



800Mhz alueille vasta lisäkapasiteettia tulossa 2017 aikana eli siihen on aikaa kun tulee uusi taajuus käyttöön langattomille verkoille. Taajama-alueilla on toki ruuhkatilanteissa ottaa 1800Mhz verkko rinnalle jotta saadaan lisäkapasiteettia.


Tuo hidastuminen tapahtu kesän lopulla 2015 yhdessä päivässä. On ihan pitkän ajan mittausdataa itelllä ja tarkat päivätkin. Olen valittanut Soneralle moneenkertaan asiasta, itelläni asunto lähes tulkoon maston vieressä ja kaikki 4G yhteysarvot on huippuluokkaa. Ennen tota maagista päivää kun nopeudet hidasta pysyvästi esim. itsellä nopeus oli jo keskiarvollaakin yli 80megaa sisään. Olen satavarma että sonera rupes rajottaa, kautta priorisoimaan 4G verkon dataliikennettä.



@Niewitch kirjoitti:


Tuo hidastuminen tapahtu kesän lopulla 2015 yhdessä päivässä. On ihan pitkän ajan mittausdataa itelllä ja tarkat päivätkin. Olen valittanut Soneralle moneenkertaan asiasta, itelläni asunto lähes tulkoon maston vieressä ja kaikki 4G yhteysarvot on huippuluokkaa. Ennen tota maagista päivää kun nopeudet hidasta pysyvästi esim. itsellä nopeus oli jo keskiarvollaakin yli 80megaa sisään. Olen satavarma että sonera rupes rajottaa, kautta priorisoimaan 4G verkon dataliikennettä.






Jospa laittaisit signaaliarvoja tänne ilman niillä ei paljon voi sanoa. Se että et edes maininnut nykyisiä nopeuksia niin tämän voi skipata aika hyvin.  Langattomassa tekniikassa ei ole merkitystä oletko maston vieressä vai 100m päässä siitä. Siinä kun on vaan liikkuvia osia paljon enemmän, hyviä nopeuksia voi saada jopa 10km päästä tukiasemaa. Mobiililiittymät ovat Best Effort liittymiä eli saat mitä tarjolla on. Sopimusehdoissa selvästi lukee liuta seikkoja jonka takia nopeudet eivät olisi maksiminopeuksia tai lähelläkään sitä. 


Maston vieressä ei lähes koskaan ole paras nopeus. Se johtuu siitä, että antennit vuotavat hajanaisesti signaalia ympärilleen, joten on yleensä pahoja päällekkäinkuulumisia.



 



Kuten @olkitu mainitsi, olisi signaaliarvot hieman asiaa avaavia. Eli laitteen hallinnasta toivottavasti löytyvät RSRP, RSRQ ja SINR . Huawein laitteissa yleensä vianmäärityksen/lisätietoja laitteesta alta.



 



Laitteen ilmoittamat kuuluvuuspalkit eivät yleensä kerro muuta kuin signaalin voimakkuutta. Eivät kerro laadusta mitään. Vähän kuin antennitelevisiossa, vaikka signaali olisi 100% voimakas, mutta laatu vain 10%, varmasti kuva pätkii ja pikselöityy. Samalla tavalla mobiilinetti periaatteessa köhii.


Pitkään jo ollut upload paljon nopeampi kun download. Upload huitelee siellä päälle 40megan järjestään, kun taas download keskimäärin 20-30 välillä. Surkeeta, 2015 pääsi 80 lukemiin downloadissa, huonommillakin yhteysarvoilla vuorokauden ajasta riippumatta. Sinällään jotain todella outoa kun nopeus putos downloadissa yhtenä päivänä 2015 pysyvästi 3-4 kertaa pienemmäksi, kuin että se olisi pikkuhiljaa hidastunut kuorman lisääntyessä, joka tapauksessa kertoo jotain tehdyn ko. päivänä, joko tekniikka on täyttä kuraa, tai yhteyksiä priorisoidaan. En oikein usko yhden päivän aikana tapahtuneeseen kuorman lisääntymiseen niin paljon. Anyway, mielestäni koko markkinointi pitäisi kieltää, mikäli yhteydet eivät toteudu 80% luvatusta nopeudesta pääsääntöisesti aina. Markkinoinnin osalta muutenkin on hyvin kyseenalaista että 100megan ja jopa 300megan 4G yhteyksiä jotkut markkinoi, mutta voi olla tilanne että palveluntarjoajalla tekniikka yllä 300megan yhteyksiin edes teoriassa, kun käytössä ole LTE-A tekniikkaa. Jännää muutenkin että ko. palveluntarjoajat pitävät asiakkaaitaan niin tyhminä.

 

1800Mhz verkoon lukittu, sekun tässä ainoa vaihtoehto. Sinällään nämä asiat suhteellisen selkeät itselle kun alalla toimin. Harmi että valokaapelia saa, lienee joutunee miettimään ja testaamaan saako muilta palveluntarjoajilta paremman, heilläkin onneksi mastot lähellä.

 

RSSI -38 dbm

RSRP - 68 dbm

RSRQ -7 bb

 

Tommoset arvot kun on huippuluokkaa, niin kertoo vaan siitä että Soneran verkko on huonontunut surkeaksi. Täyttä kuraa.



@Niewitch kirjoitti:

Pitkään jo ollut upload paljon nopeampi kun download. Upload huitelee siellä päälle 40megan järjestään, kun taas download keskimäärin 20-30 välillä. Surkeeta, 2015 pääsi 80 lukemiin downloadissa, huonommillakin yhteysarvoilla vuorokauden ajasta riippumatta. Sinällään jotain todella outoa kun nopeus putos downloadissa yhtenä päivänä 2015 pysyvästi 3-4 kertaa pienemmäksi, kuin että se olisi pikkuhiljaa hidastunut kuorman lisääntyessä, joka tapauksessa kertoo jotain tehdyn ko. päivänä, joko tekniikka on täyttä kuraa, tai yhteyksiä priorisoidaan. En oikein usko yhden päivän aikana tapahtuneeseen kuorman lisääntymiseen niin paljon....


Hei! Olen samaa mieltä, että jos yhtäkkisesti on nopeudet laskeneet niin todennäköisesti taustalla on ollut jotain muutoksia. Tuota voidaan katsoa tarkemmin, jos laitat vaikka Telia sivujen kautta chattiin viestiä. Samalla voidaan tarkistaa, olisiko alueelle jo tulossa parannuksia!


Onhan tuosta sittemmin useaan kertaan keskustellut, niin teknisen tuen kun normi asiakaspalvelun kanssa. EIpä sieltä mitään muutoksia tai semmosta tietoa mitä jo en tietäs ole saanut.


No se on pääasia, että tietää missä mennään. Sen perusteella voi sitten tehdä omat ratkaisut! Toivottavasti noiden nopeuksien kanssa kuitenkin nyt pärjää. Aina on tietysti meillä paine parantaa tilannetta!


Noniin vihdoinkin saanut testattua muiden Sonera asiakkaiden (ystävieni) sim korteilla, joissa sama liittymä. Testattu samassa kohteessa, samoilla laitteilla. Nyt haiskahtaa siltä että Sonera rajoittaa yksittäisten ihmisten netin nopeutta. Nimittäin toisen asiakkaan sim kortilla saadaan edelleen n.80megan nopeuksia samassa paikassa samalla laitteistolla. Miten muuten eri asiakkaalla, samassa osoiteessa, samoilla laitteilla, voi olla selkeästi erillainen nopeus. Heti kun oman sim kortin laitto takasin, ni nopeus putosi, keskimäärin 20-30megaa, mutta ajoittain jopa päälle 10 megan nopeuteen. Vaadin Soneralta vastausta asiaan ja selvitystä välittömästi.


Asia ratkaistu erittäin osaavan teknisen tuen kaverin kanssa. Jotain liiitymään tai liittymä numeroon viittaavaa ongelmaa oli, koska täydellinen liittymän alustus, paranti tilannetta. 



@Niewitch kirjoitti:


Asia ratkaistu erittäin osaavan teknisen tuen kaverin kanssa. Jotain liiitymään tai liittymä numeroon viittaavaa ongelmaa oli, koska täydellinen liittymän alustus, paranti tilannetta. 






Hyvä juttu että selviää... Muistathan että ei voi oikein haukkua Soneraa :) 



 



Ei oo ensimmäinen kerta että jumittuu mutta hyvä että testaa näin perinpohjaisesti että selkeästi liittymässä vikaa. 


Vastaa