Moikka mjkajula ja tervetuloa Telian Yhteisöön! (heh, itsekin uutena täällä)
Onko tuo ongelma ollut sinulla jo pidemmän aikaa vai ilmennyt vasta viime aikoina? Rajoittuuko tiettyyn kellonaikaan esim. iltaiselle versus. toimiiko esimerkiksi aamuisin/päivisin paremmin?
Suuntaa antavia tietoja Suomessa sijaitsevista mastoista voi tarkkailla: https://www.cellmapper.net/map?MCC=244&MNC=91 , korostan tässä kohtaa sanaa suuntaa antava.
Kannattaa kokeilla modeemin/reitittimen asetuksista tehdä 4G-lukituksia sen eri taajuksille, ja katsoa paraneeko yhteys sillä. Monesti laitteet tahtovat pudottaa yhteyden 3G-verkkoon mikäli laitteen mielestä 4G signaali ei ole tarpeeksi vahva. 3G-verkko taas itsessään on monesti ruuhkainen kun siellä kaikki puhelut ja viestitkin kulkevat.
Mikäli tuolla lukituksella ei ratkea, niin suosittelen olemaan yhteydessä Telian Asiakaspalveluun (https://www.telia.fi/asiakastuki/yhteystiedot) . Sieltä voivat varmasti tarkastella tarkemmin lähialueesi mastoja ja liittymääsi.
Toivottavasti nuilla pääset eteenpäin. :)
Kiitos vastauksesta. Liittymä on ollut vasta muutaman päivän ja koko ajan on ollut tuollainen. Tuon cellmapperin mukaan masto olisi tuossa reilun kilometrin päässä. Laitoin modeemin sille puolelle ikkunalle, mutta eipä vaikuta. 4G on pakotettu päälle. Täytyy kysellä asiakaspalvelusta.
@mjkajula kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Liittymä on ollut vasta muutaman päivän ja koko ajan on ollut tuollainen. Tuon cellmapperin mukaan masto olisi tuossa reilun kilometrin päässä. Laitoin modeemin sille puolelle ikkunalle, mutta eipä vaikuta. 4G on pakotettu päälle. Täytyy kysellä asiakaspalvelusta.
Tuossa Huawei b593 4G modeemissa ei ole mahdollista lukita eri 4G taajuuksia vain pakottaa pelkästään 4G:lle. Jos käytät sitä langattomasti niin ensiapuna voisit kokeilla eri kanavaa : Yleiset asetukset - WLAN-asetukset - Kanava (vaikka 1,3 tai 6) - Kaistanleveys 20/40 MHz.
Entä onko "pupunkorva" antennit käytössä?
Olikos Cellmapperissa tuo masto merkattu vihreällä neulalla vai punaisella? Vihreä tarkoittaa jonkun käyttäjän varmentamaa sijaintia, usein melko varmasti oikealla paikalla. Telian mastoja on ollut helppo sijoitella, kun ne ovat aina valmistuessaan tuolla Telian julkisella kartalla.
Huawei B593:sta saanee ainakin RSRP ja RSRQ -arvot hallinnasta. Ohjeita uudempaan s22 -malliin löytyy täältä: https://www.taisto.org/Huawei_B593s-22 Noista arvoista voi hieman päätellä, mikä hitauden takana on (heikko signaalinvoimakkuus vai häiriöllisyys). Tavoitteena on oikeastaan mahdollisimman laadukas signaali.
Tuossa nyt vielä kuvankaappaus Cellmapperista. Vaikuttaa, että kumpaatakin eri taajuutta (800 ja 1800) alueella on. Kokeile taajuuslukkoa, onko eroa taajuuksien välillä. @kiisseli67 Eikös tuossa uudemmassa s22 mallissa ole? Vanhemmassa u12 ei tainnut olla? Voin olla toki väärässä.
Kannattaa kysellä aspasta, jospa on alueelle jotain parannusta tulossa ja sitä, mikä voisi hitauden syynä olla. Jos mielenkiintoa ei ole investoida ulkoisiin antenneihin (joista monesti voi olla hyötyä varsinkin heikosta signaalinvoimakkuudesta kärsiessä), kannattaa tsekata toiset toimijat läpi vaikka prepaid-korteilla.
Siellä näytti olevan kummallakin kilpailijalla LTE-A (4G+) verkkoa, mutta siitä täyden hyödyn saadaksesi joutuisit päivittämään Huawei B525 tai ZTE MF286 -malleihin, jotka kyseistä tekniikkaa tukevat. Toki nykyinenkin käy, mutta se ei osaa yhdistää kahta taajuutta samanaikaiseen käyttöön, eli jää suorituskyvyssä jälkeen uudemmille laitteille.
4G LTE liittymän valinnassa voi joutua kokeilemaan kaikkia toimijoita. Kun mitään tiettyä toimivuutta ei luvata mihinkään käyttöpaikkaan, kuten kiinteässä verkossa, joutunee tutkimaan itse mikä operaattori on se kaikista toimivin. Eikä kannata solmia määräaikaisia sopimuksia, sillä nopeus ja palvelun laatu voi kurjistua nopeasti ja joskus määräaikaisesta sopparista irti pyristely voi olla hankalaa edes hitauteen ja toimimattomuuteen vedoten.
EDIT 1#: Katsoin vielä Cellmapperista tarkemmin tuota osoitetta. Näyttipä jäävän juuri tuon 1800MHz tukiaseman solujen väliin. Eli siis hyvin mahdollista, että hitaus johtuu siitä, että käyttöpaikassa on reippaasti häiriöitä. Tarkoittaa karrikoidusti sitä, että olet huoneessa, joka toisessa päässä joku yrittää puhua sinulle. Jos ketään muuta ei ole huoneessa kuin te kaksi, kuulette toisenne loistavasti. Mutta kun tulee lisää väkeä ja kaikki puhua pälpättävät, ei kukaan saa mitään selvää. Sama homma mahdollisesti käy tuolle modeemille. Kannattaa varmistaa tämä tuolta teknisestä asiakaspalvelusta. He näkevät tarkemmin Telian virallisista kartoista, miten käyttöpaikkasi asennoituu tukiasemien suuntauksiin ja onko mitään tehtävissä.
@kiisseli67 kirjoitti:
Näin se tietääkseni on vieläkin @Purnipsi : https://yhteiso.telia.fi/t5/Palstan-arkisto/Huawei-B593s-22-ja-taajuuden-valinta/td-p/93746
Tuo ketju on vuodelta 2014, onkohan yhä paikkansa pitävä? Sen tiedän, että mulla oli ennen Elisan myymä vastaava laite eikä siihen ole vieläkään tullut taajuuslukkoa mahdollistavaa päivitystä.
Googletin tuota taajuuslukkoasiaa. Tämä on uudempi b593s-22 malli. Näihin on DNA:lla ja Soneralla(Telialla) sellainen softa, jossa on mahdollisuus lukita taajuus. Tämä on Elisan purkki, jossa ko. ominaisuutta ei uusimmassakaan firmwareversiossa ole. Pitäisi saada jotenkin tuo Soneran firmware tähän.
@mjkajula kirjoitti:
Googletin tuota taajuuslukkoasiaa. Tämä on uudempi b593s-22 malli. Näihin on DNA:lla ja Soneralla(Telialla) sellainen softa, jossa on mahdollisuus lukita taajuus. Tämä on Elisan purkki, jossa ko. ominaisuutta ei uusimmassakaan firmwareversiossa ole. Pitäisi saada jotenkin tuo Soneran firmware tähän.
Se ei tietääkseni onnistu millään keinolla.
Hei. Itsekkin asun Tupoksessa tässä koulun vieressä ja signaalit on hyvät. Painin saman asian kanssa kuin ketjun aloittaja. Otin Teliaan viime syksynä yhteyttä ja sieltä kertoivat, että kaksi lähintä 4g tukiasemaa on ihan tukossa. Käskivät pakottaa 3g yhteydelle. Onhan tämä vähän naurettavaa kun 3g nopeudet on 10-20 megaa ja 4g nopeudet 1-3 megaa... Mahtava maksaa 4g netistä ku 3g:llä pystyy vain olemaan...
Kokeilin syksyllä Elisan sitä nopeinta nettiyhteyttä, ku maston tietojen mukaan asun keskellä 4g+ aluetta. Nopeus jäi silläkin alle 10mb/s eli eipä siitäkään ollut apua.
Telialta sanoivat, että tälle vuodelle pitäisi tulla päivitystä noihin mastoihin et niitä odotellessa...:smileyfrustrated:
Laitteeni on Huawei E5186s-22a...
Telialla myivät liittymän oikein "optimoituna", et nopeudet ei kuulemma tipu alle 10 megan. Vähän huvittaa tällä hetkellä... :smileytongue:
Sori tästä purkauksesta....
kirjoitti:
Hei. Itsekkin asun Tupoksessa tässä koulun vieressä ja signaalit on hyvät. Painin saman asian kanssa kuin ketjun aloittaja. Otin Teliaan viime syksynä yhteyttä ja sieltä kertoivat, että kaksi lähintä 4g tukiasemaa on ihan tukossa. Käskivät pakottaa 3g yhteydelle. Onhan tämä vähän naurettavaa kun 3g nopeudet on 10-20 megaa ja 4g nopeudet 1-3 megaa... Mahtava maksaa 4g netistä ku 3g:llä pystyy vain olemaan...
Kokeilin syksyllä Elisan sitä nopeinta nettiyhteyttä, ku maston tietojen mukaan asun keskellä 4g+ aluetta. Nopeus jäi silläkin alle 10mb/s eli eipä siitäkään ollut apua.
Telialta sanoivat, että tälle vuodelle pitäisi tulla päivitystä noihin mastoihin et niitä odotellessa...:smileyfrustrated:
Laitteeni on Huawei E5186s-22a...
Telialla myivät liittymän oikein "optimoituna", et nopeudet ei kuulemma tipu alle 10 megan. Vähän huvittaa tällä hetkellä... :smileytongue:
Sori tästä purkauksesta....
Hei Kasperi83. Tällä hetkellä tien E8:n molemmin puolin olevat asemat ovat ruuhkautuneet 4G-verkon osalta, mutta ei hätiä mitiä. 16.2 tulee lisää voimaa tuonne tien länsipuolella olevalle asemalle, juuri siihen koulun lähelle missä sie sanoit asuvasi. Sen jälkeen voisi odottaa huomattavasti parempia nopeuksia Tupoksen alueella Optimoitu on hiukan harhaanjohtava termi, mutta lähtökohtaisesti tämän tekniikan yhteyksiä myydään vain alueille, missä on varmasti kuuluvuuden osalta palvelulupaus kunnossa. Tukiasemien osalta nopeus on vaihteleva riippuen käyttäjämäärästä. Tämän Tupoksen aseman osalta tukiaseman kapasiteetti ei ollut pysynyt käyttäjämäärän tahdissa, mutta se korjataan nyt.
Tilanne sama Tupoksessa tänäkin päivänä. Ei toimi puhelut saati netti telialla. (Tämänkin joutuu kirjoittaa dna netillä).
Ainoa mikä telialla toimii täällä on laskutus!
@Tuposteliaeitoi@ kirjoitti:
Tilanne sama Tupoksessa tänäkin päivänä. Ei toimi puhelut saati netti telialla. (Tämänkin joutuu kirjoittaa dna netillä).
Ainoa mikä telialla toimii täällä on laskutus!
Millaisia nopeuksia saat? Onko nopeudet aina samanlaisia kellonajasta tai viikonpäivästä riippumatta? Toimiiko paremmin ulkona vai sisällä, onko eroja? Ilmeisesti käytössä on useita eri päätelaitteita (puhelin, router nyt ainakin), joten laitevika tuskin on. Mitä laitteita siis käytössä on?
Hieman laitteesta riippuen signaalitiedot saa selville eri tavoin. Android-puhelimella vaikkapa Cellmapper- sovelluksella. Katso tiedot: RSRP, SINR, RSRQ nyt ainakin, ja jos laite kertoo BAND -tunnuksen, niin kerrothan myös sen. Reitittimien hallintasivuiltakin nuo arvot löytyvät.
Kannattaa myös tehdä häiriöilmoitus Telialle yhteyden ongelmista, jotta voivat tarkistella asiaa verkon puolelta. Jos parannusta ei ole asiakaspalvelun mukaan tulossa, niin suosittelen harkitsemaan muiden toimijoiden liittymien kokeilua. Matkapuhelinverkon kuuluvuutta kun ei voi mitenkään ennustaa luotettavasti tiettyyn paikkaan ja asunnonkin sisällä voi toiminta muuttua merkittävästi surkeasta täydelliseen. Esimerkiksi omassa asunnossani on ihan puolesta metristä kiinni, että onko nopeus 3 vai 60Mbps.
Onko tolla alueella kiinteitä nettiyhteyksiä saatavilla? Se olisi kyllä varmin tapa saada kodin nettitarpeet täytettyä. Kiinteä netti kun lähes aina peittoaa mobiilin nopeudellaan ja luotettavuudellaan.
Verkon kuuluvuus ei ole ongelma...
Kello 5-24 0.1 M - 0.5 M
Kello 0-5 20 M - 50 M
Tupoksessa kuuluu 800 ja 1800 4G verkot telialla ja laitteessani ei mitään vikaa.
Laitteella kun vaihtaa fyysisesti paikkaa 5 km niin johan toimii. Maksaa vaan paljon siirtää taloa tuo 5km.
Telian asiakaspalvelun kanssa menee puhelut suunnilleen tätä rataa:
A: Minulla ei netti toimi tässä osoitteessa ja epäilen että vika on teidän verkossa
T: Pieni hetki tarkistan tilanteen, mutta ennen sitä voitaisiin katsoa olisiko teidän laitteessa asetukset kunnossa
A: Laite toimii oikein kun siirrän sitä 5 km
T: Tarkistetaan nyt kuitenkin varalta asetukset
.....
.....
A: Voitaisiinko nyt tarkistaa se Telian verkko?
T: Oletko yrittänyt käynnistää laitetta uudestaan?
.....
.....
A: Nyt kun kaikki muut asiat on katsottu niin voitaisiinko nyt tarkistaa se Teidän verkon toiminta
T: Näyttää siltä että sillä alueella on hieman ruuhkainen tuo tukiasema, mutta siihen on kohta tulossa parannusta
A: Nyt kun on todettu lopulta että vika on Teidän verkossa niin kai tämä toimimattomuus hyvitetään laskussa?
T: Valitettavasti me ei täällä pysytytä ottaa kantaa tuohon asiaan. Voin yhdistää sinut toiselle henkilölle. Pieni hetki
......
......
T: Hei,sinulla ei toiminut netti kunnolla.
A: Juu ei toimi, voitteko hyvittää laskulla tämän toimimattoman yhteyden?
T: Tarkistetaanko kuitenkin ensin onko laitteesi asetukset kunnossa.
....
....
....
Ja lopulta pyydetään tekemään kirjallinen reklamaatio, jossa olisi hyvä olla jokin logi millaiset yhteysnopeudet on milloinkin olleet.
Ja ei muutkaan opetraittorit sen paremmin ole toimineet täällä. Eilen Dna toimi jonkin aikaa ok, mutta sitten sekin hidastuisi 1-2 M tasolle, joka ei tänä päivänä riitä kun kirjoittamiseen netissä toimimattomasta nettiyhteydestä.
@Tuposteliaeitoi@ kirjoitti:
Tupoksessa kuuluu 800 ja 1800 4G verkot telialla ja laitteessani ei mitään vikaa.
Laitteella kun vaihtaa fyysisesti paikkaa 5 km niin johan toimii. Maksaa vaan paljon siirtää taloa tuo 5km.
Oletko selvittänyt, millaisia kiinteitä yhteyksiä saa jos kerran kyseessä on kiinteä kotikäyttö? 4G, kuten muutkin mobiililaajakaistat on tarkoitettu liikkuvaan käyttöön. Siis koko se tekniikka pohjautuu nimenomaan matkapuhelinverkkoon, joka on tarkoitettu liikkuvaan käyttöön. Siksi tuossa tekniikassa ei ole niin väliä jos se ei ihan joka paikassa toimi, koska käyttäjän on helppoa siirtyä toiseen kohtaan, missä toimii paremmin.
Vuorokaudenaikonen mukainen vaihtelu viittaa siihen, että siellä on liikaa käyttäjiä samalla alueella yhtä aikaa. Näissähän on jaettu tilaajakaista, eli oikeasti se ei edes ole varsinainen nettiliittymä, vaan pelkkä käyttöoikeus yhteiskäyttöiseen nettiliittymään. Ja kun yhteiskäytöstä on kyse ja käyttäjiä tarpeeksi, niin kapasiteetti ei aina riitä.
@Tuposteliaeitoi@ kirjoitti:
Verkon kuuluvuus ei ole ongelma...
Kello 5-24 0.1 M - 0.5 M
Kello 0-5 20 M - 50 M
Tupoksessa kuuluu 800 ja 1800 4G verkot telialla ja laitteessani ei mitään vikaa.
Laitteella kun vaihtaa fyysisesti paikkaa 5 km niin johan toimii. Maksaa vaan paljon siirtää taloa tuo 5km.
Telian asiakaspalvelun kanssa menee puhelut suunnilleen tätä rataa:
A: Minulla ei netti toimi tässä osoitteessa ja epäilen että vika on teidän verkossa
T: Pieni hetki tarkistan tilanteen, mutta ennen sitä voitaisiin katsoa olisiko teidän laitteessa asetukset kunnossa
A: Laite toimii oikein kun siirrän sitä 5 km
T: Tarkistetaan nyt kuitenkin varalta asetukset
.....
.....
A: Voitaisiinko nyt tarkistaa se Telian verkko?
T: Oletko yrittänyt käynnistää laitetta uudestaan?
.....
.....
A: Nyt kun kaikki muut asiat on katsottu niin voitaisiinko nyt tarkistaa se Teidän verkon toiminta
T: Näyttää siltä että sillä alueella on hieman ruuhkainen tuo tukiasema, mutta siihen on kohta tulossa parannusta
A: Nyt kun on todettu lopulta että vika on Teidän verkossa niin kai tämä toimimattomuus hyvitetään laskussa?
T: Valitettavasti me ei täällä pysytytä ottaa kantaa tuohon asiaan. Voin yhdistää sinut toiselle henkilölle. Pieni hetki
......
......
T: Hei,sinulla ei toiminut netti kunnolla.
A: Juu ei toimi, voitteko hyvittää laskulla tämän toimimattoman yhteyden?
T: Tarkistetaanko kuitenkin ensin onko laitteesi asetukset kunnossa.
....
....
....
Ja lopulta pyydetään tekemään kirjallinen reklamaatio, jossa olisi hyvä olla jokin logi millaiset yhteysnopeudet on milloinkin olleet.
Ja ei muutkaan opetraittorit sen paremmin ole toimineet täällä. Eilen Dna toimi jonkin aikaa ok, mutta sitten sekin hidastuisi 1-2 M tasolle, joka ei tänä päivänä riitä kun kirjoittamiseen netissä toimimattomasta nettiyhteydestä.
Okei. Oletkin kiitettävän seikkaperäisesti tuota selvitellyt, näin kanssa-asiakkaan silmin nähtynä. Itse olen selvitellyt useamman kerran mobiiliyhteyksien haasteita, joten tuttu juttu. Ymmärrän hyvin, että tilanne on turhauttava ja jopa ärsyttävä, kun netti jumahtaa noin kovasti ns. "ihmisten aikaan". Olet myös kilpailijoita kokeillut eikä niidenkään toiminta kovin hyvää ole ollut. Mikä se päätelaitteesi oli merkiltä ja malliltaan?
Tuossa on kuva Cellmapperista, johon on Cellmapper-yhteisön jäsenet tallentaneet tukiasemista tietoja:
Telialla on siellä saatavissa sangen laaja kattaus eri taajuuksia. Kokeilisin, jos mahdollista, B1 ja B28, eli 2100MHz ja 700MHz. Noilla ei välttämättä ole niin kovaa ruuhkaa, sillä ainakin 700MHz ei ole kovin monella päätelaitteella tuettuna, joten myöskään käyttäjiä ei niin paljoa ole. Laitteet pyrkivät yleensä 800 ja 1800MHz taajuuksille. Mutta mistä myös etua on, niin siitä, että päätelaitteessa olisi tuki 3CA:lle, eli laite olisi vähintään LTE Cat9. Esimerkiksi jos tosta B1+B3+B20 sitesta saa yhteyden, niin 3CA laite käyttää kaikkia taajuuksia samanaikaisesti maksimoiden yhteysnopeuden, tarjoten parhaan mahdollisen keskimääräisen nopeuden. Jos käytössäsi jo ei ole esim. LTE Cat9, 12 tai 16 -tason laitetta, niin noilla voisit mahdollisesti saada huomattavan nopeuslisän tämänhetkisiin nopeuksiin.
Mutta mitä tuohon reklamaatioon tulee, niin se vain on noin, että se pitää tehdä kirjallisena, sillä nuo tietääkseni käsitellään aina tapauskohtaisesti. Mielestäni riittää, että liittymästä tekee häiriöilmoituksen ja siinä yhteydessä mainitsee, että reklamoi toimimattomasta palvelusta. Toki myös tällä lomakkeella voi asiasta reklamoida: https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto?&path=2
Asian käsittelyyn tarvitaan mahdollisimman tarkat tiedot siitä, että miten pitkään hidastelu on jatkunut ja millaista se on. Haittaako käyttöä estäen toiminnan, ja oletko yrittänyt ns. kaikkesi ratkaista sitä, että ei ole päätelaitevika. Lisäksi jos on ollut aiempia vikatikettejä, niin kannattaa mainita vikailmoitusten tunnisteet yms. Nämä siksi, koska reklamaation käsittelijä ei todennäköisesti ennalta tunne tilannettasi ja ilman tarkkoja tietoja on hyvityksestä päättäminen mahdotonta.
Katselin äkkiä, että vain DNA:lla on tarjonnassa kiinteä nettiyhteys Tupoksessa. Ja sekin ADSL-tasoinen. Toki ADSL on oma putki nettiin, eli tuo jopa 24/1Mbps jos oikein ymmärsin, mutta ei tollakaan kauheasti juhlita. Varsinkin jos pilvipalveluita tuppaat käyttelemään. Olisiko sitten naapurustolla kiinnostusta kuiduttamiseen? Mutta se on mahdollisesti pitkä tie ja vaatii sitoutumista ja usein osuuskunnan perustamista.