Hei!
Katkeaako yhteys myös mahdollisilta kännyköiltä, kun modeemilla katkeaminen tapahtuu? Oletko kokeillut resetoida/nollata modeemia?
Jos 4G tilttaa vain modeemilla, saattaa se olla mennyt rikki.
Jos taas yhteys katkeaa niin modeemilla kuin myös kännyköillä, niin ongelma on mitä todennäköisemmin mobiiliverkossa. Kannattaa tehdä asiassa joka tapauksessa häiriöilmoitus Telialle.
Joskus viallinen SIM-kortti oireilee tolla tavalla.
@Purnipsi@ kirjoitti:
Katkeaako yhteys myös mahdollisilta kännyköiltä, kun modeemilla katkeaminen tapahtuu?
Oletko kokeillut resetoida/nollata modeemia?
Kännyköiden nettiyhteyden käyttäytymisestä ei ole paljoakaan kokemusta tuolla mökillä. Siellä kännyköiden nettiä on käytetty yleensä tuon modeemin lähiverkossa. Puhelut ja tekstiviesti kyllä toimivat silloinkin kun modeemin nettiyhteys katkeaa (sama operaattori).
Mitähän tällä ” resetoida/nollata” tarkoitat. Kuten kerroin yhteys palautuu, kun sammuttaa ja käynnistää modeemin. Tarkoitatko jotain tehdasasetusten palauttamista tms?
Kerronpa vielä uudestaan ja yritän kertoa tarkemmin.
Kun yhteys katkeaa, modeemin kentänvoimakkuusnäyttö (1, 2 tai 3 valoa palaa) näyttää edelleen 3:sta. Yhteys ei palaudu odottamalla, se palautuu 99% varmuudella yhdellä uudelleenkäynnistyksellä.
Samanlaisia ongelmia oli myös toisen operaattorin 4G liittymän kanssa. Tämä toisen operaattorin liittymä oli ensin 3G ja se ei katkeillut kuin harvoin. Kun se muuttui 3G:stä 4G:ksi katkeilua alkoi ilmetä. SIM kortti ei vaihtunut tässä vaiheessa.
Uudella Telian SIM kortilla ja uudella 4G liittymällä katkeilu jatkui suunnilleen samanlaisena kuin edellisen operaattorin 4G:llä.
Jotenkin minulla on sellainen aavistus, että modeemin asetukset eivät ole parhaalla tavalla 4G:lle.
@Mokkiukki@ kirjoitti:Kun yhteys katkeaa, modeemin kentänvoimakkuusnäyttö (1, 2 tai 3 valoa palaa) näyttää edelleen 3:sta. Yhteys ei palaudu odottamalla, se palautuu 99% varmuudella yhdellä uudelleenkäynnistyksellä.
Samanlaisia ongelmia oli myös toisen operaattorin 4G liittymän kanssa. Tämä toisen operaattorin liittymä oli ensin 3G ja se ei katkeillut kuin harvoin. Kun se muuttui 3G:stä 4G:ksi katkeilua alkoi ilmetä. SIM kortti ei vaihtunut tässä vaiheessa.
Kuvailemasi ongelma kuulostaa laitteiden valojen perusteella rajoittuvan siihen langattomaan WLAN / WiFi-yhteyteen. Jos nuo kenttävoimakkuusvalot menisivät täysin pimeäksi niin sitten ongelma voisi olla 4G-verkossakin tai modeeemin asetuksissa.
EDIT: Luin aloitusviestin uudestaan, saat tosiaan hälytyksen ihan etänäkin että yhteys on katkennut joten probleema ei liity kyllä mitenkään WLANiin. Lähtisin itse selvittämään vielä laitteen logeista selviäisikö sieltä syytä miksi yhteys tippuu satunnaisen säännöllisesti pois pelistä. Jos mahdollista niin asuksen laitteen voisi asettaa kokeeksi lähettämään pientä liikennettä jatkuvasti yhteyden ylitse.
Nyt on taas muutama viikko tarkkailtu netin toimintaa. Aluksi katkeilua oli satunnaisesti 2 tunnin … 10 päivän välein. Pitkä jakso ilman katkeilua oli ennen mökillä käyntiä, silloin pääsi katsomaan, että yhteys oli 3G:llä (näkyy käyttöliittymässä signaalin voimakkuuden vieressä). Asetuksissa oli automaattinen valinta 4G/3G. Siis ilmeisesti oli katkeillut, kunnes asettui 3G:lle?
1) Muutin asetuksen 4g/3g tilasta tilaan 4g only. Tämän jälkeen yhteys on taas pysynyt päällä useita päiviä. Ilmeisesti ei siis kannata käyttää tuota 4g/3g –tilaa?
2) Katselin lokitietoja, mutta niistä ei kyllä saa mitään tolkkua. Mitähän sieltä kannattaisi yrittää etsiä?
3) LiAntti neuvoi laittamaan Asuksen laitteen kokeeksi lähettämään pientä liikennettä jatkuvasti yhteyden ylitse. Minun käsittääkseni tuossa pilvipalvelua käyttävässä järjestelmässä on ”hiljaisina hetkinäkin” pientä liikennettä. Asuksen liikenteen valvonnassa näkyy, että jotain lähtee koko ajan 0,2..0,3 KB/s.
4) Asuksen käyttöliittymän (koneelta selaimella katsellaan/hallitaan modeemia) etusivulla on Internet yhteyteen liittyvä huomautus ”tarkista yhteys”, tällaiset tekstit:
Internet-tila:
Tarkista yhteys...
WAN IP: xxx.xx.xxx.xxx
DDNS: SIIRRY
kun klikkaa tuosta ”siirry” –linkistä, tulee tällaiset tekstit:
WAN - DDNS
DDNS (Dynamic Domain Name System) on palvelin, joka sallii verkkoasiakkaiden muodostaa yhteyden langattomaan reitittimeen, jopa dynaamisella julkisella IP-osoitteella, rekisteröidyn toimialuenimensä kautta. Langaton reitin on upotettu ASUS DDNS -palveluun ja muihin DDNS-palveluihin.
Siirry osoitteeseen http://iplookup.asus.com/nslookup.php etsiäksesi staattisen osoitteen ASUS DDNS -palvelun käyttämiseksi.
Langaton reititin käyttää parhaillaan yksityistä WAN IP -osoitetta. Tämä reititin voi olla usea-NAT-ympäristössä ja DDNS-palvelu ei voi toimia tässä ympäristössä.
Osaisiko joku selittää suomeksi, mitä näillä tarkoitetaan ja mikä näiden käytännön merkitys on? Pitääkö/kannattaako tehdä jotain näihin liittyvää?
Jatkanpa yksinpuhelua.
Uskaltaisiko manata… Nyt se on toiminut hyvin.
Ilmeisesti ratkaiseva juttu oli laittaa käyttöön asetus ”4G only”. Sen jälkeen yhteys on pysynyt päällä melko hyvin. Oikeastaan ainoa pätkäisy on tapahtunut 2.1.2019 Aapeli-myrskyssä.
Hienoa jos lähti näin simppelillä korjauksella toimintaan! Ei tullut mieleen tuossa aiemmin tätä vaihtoehtoa esittää oireen perusteella. Kaipa Asuksen laitteessa valot / signaalit ei suoraan reagoi mikäli yhteys käy siinä rajamailla 3Gn - 4Gn välillä --> aiheuttaa katkosta yhteydessä?