Skip to main content
Kysymys

Miksi vuodelta 2016 oleva Huawein reititin ei löydä Telian 4G-verkkoa?

  • 6 September 2024
  • 17 kommenttia
  • 238 katselukertaa

Telia laittoi 3G verkon kiinni ja selvisi että tuon läppärin mukana kulkeva  v.2016 Huawei 4G onkin ollut 3G verkossa ties kuinka kauan. On toki riittänyt aiemmin minun käyttöön mutta toki 4G:stä olen kuvitellut maksavani. Nyt kytkeytyy vain 2G:n kun ei löydä kuin kilpailevien puljujen 4G verkon ja ilmeisesti piilotetut (Virve?) -verkot. DNA:n sim-kortilla toimii moitteettomasti. Jos osaatte vastata niin älkää puhuko mitään mokkulan päivittämisestä vaan kysymys on kuten otsikossakin: "Mitä niin erilaista on Telian 4G -verkossa" Samsungin känny jolla tuon hikisen sumuisen kuvan otin,antoi Telian 4G:lle täydet tolpat.

 

 

_____
Muokkaus AaTanja: Muokkasin otsikkoa "Mitä niin erilaista on Telian 4G verkossa että v. 2016 Huawei ei sitä löydä ?0" kuvaavammaksi, jotta aihe löytyy hauilla helpommin.

Mikä on Huawein 4G-modeemin tarkka malli?


E5573C  eli se "luottokorttikokoinen" jota prepay-paketeissa tuli mukana lähes ilmaiseksi.


Tuosta mokkulasta oli täällä yhteisössä 4 vuotta sitten jo puhetta. Katso täältä löytyisikö apua : Huawei E5573C


tarkat tiedot ovat vähän hakusessa.

joissakin huawei modeemeissa tai reitittimissä on lte-m yhteensopivuus ongelma. karkeasti huawei modeemi tulee hulluksi lte-m signaaleista ja ei suostu toimimaan. päivitys auttaa joissakin tilanteissa. olisi käsitys että muutkin valmistajat olisi kärsineet tästä myös.

tosin hämmentää miksi kilpailijat toimii, koska kilpailijoilla on vastaava ongelma. tosin saattoi tuoda lte-m:n eri aikaan.

 


Missä päin Suomea ollaan? Jos on Suomen Yhteisverkon aluetta, niin oletko kokeillut yhdistää kaikesta huolimatta DNA:n verkkoon?


tarkat tiedot ovat vähän hakusessa.

joissakin huawei modeemeissa tai reitittimissä on lte-m yhteensopivuus ongelma. karkeasti huawei modeemi tulee hulluksi lte-m signaaleista ja ei suostu toimimaan. päivitys auttaa joissakin tilanteissa. olisi käsitys että muutkin valmistajat olisi kärsineet tästä myös.

tosin hämmentää miksi kilpailijat toimii, koska kilpailijoilla on vastaava ongelma. tosin saattoi tuoda lte-m:n eri aikaan.

 

Ihan hyvä selitys voisi olla tuokin varsinkin jos vain Telialla olisi käytössä lte-m mutta kun DNA ja Elisa kummatkin mainostaa tukevansa lte-m joten sekään ei ole se varsinainen eroavuus.


Missä päin Suomea ollaan? Jos on Suomen Yhteisverkon aluetta, niin oletko kokeillut yhdistää kaikesta huolimatta DNA:n verkkoon?

Pääasiassa Keski-Suomi & Päijät-Häme. Telia ajoi 3G verkon alas Päijät-Hämeessä jo aiemmin ja sen huomasi kun ajoi 9-tietä etelään. Pohjoiseen päin ajaessa palautui verkkoyhteys entiselleen. Tämän viikon maanantaina ajoi Telia myös Keski-Suomen 3G:n alas maintuin seurauksin eli ei löydä koko Telian verkkoa. Suunnitelmissa olikin käydä Itä-Suomessa yhteisverkon alueella niin täytyypä kokeilla tuota. Tosin ainakin takavuosina nimenomaan DNA-verkossa ei juuri data liikkunut mihinkään suuntaan heti kun mentiin asutuskeskusten ulkopuolelle. Tilanne voi olla nykyisin parempi.


Kannattaa tarkistaa, että onko saatavissa päivityksiä tuohon laitteeseen. 2G-verkon kautta päivittäminen voi olla hyvin nihkeää. Suosittelen käydä ostamassa prepaid-kortin joltain toiselta operaattorilta. Tarkistathan, ettei hallinnassa ole mitään taajuuslukitusta päällä, joka estäisi Telian verkon löytymisen.


Tuosta mokkulasta oli täällä yhteisössä 4 vuotta sitten jo puhetta. Katso täältä löytyisikö apua : Huawei E5573C

Tuon viestiketjun perusteella ei silloin ratkaisua löytynyt. Päivitys on laitteen mukaan ajan tasalla. Onhan E5573C -laitteessa yksi hyvä ominaisuus. Siitä saa tarvittaessa näppärän Wifi-verkon laajentajan kotiin. Telia-mokkulaksi siitä ei taida enää näiden tietojen perusteella olla.


Kannattaa tarkistaa, että onko saatavissa päivityksiä tuohon laitteeseen. 2G-verkon kautta päivittäminen voi olla hyvin nihkeää. Suosittelen käydä ostamassa prepaid-kortin joltain toiselta operaattorilta. Tarkistathan, ettei hallinnassa ole mitään taajuuslukitusta päällä, joka estäisi Telian verkon löytymisen.

Tällä hetkellä DNA-verkon kortti paikoillaan ja nopeutta löytyy. Ei löydä uudempaa päivitystä. Kaikki 4G -taajuusvaihtoehdot käyty läpi. Vain 2G:llä rekisteröityy Telian verkkoon. 


Kannattaa tarkistaa, että onko saatavissa päivityksiä tuohon laitteeseen. 2G-verkon kautta päivittäminen voi olla hyvin nihkeää. Suosittelen käydä ostamassa prepaid-kortin joltain toiselta operaattorilta. Tarkistathan, ettei hallinnassa ole mitään taajuuslukitusta päällä, joka estäisi Telian verkon löytymisen.

Tällä hetkellä DNA-verkon kortti paikoillaan ja nopeutta löytyy. Ei löydä uudempaa päivitystä. Kaikki 4G -taajuusvaihtoehdot käyty läpi. Vain 2G:llä rekisteröityy Telian verkkoon. 

Vahva suosittelu olisi ensisijaisesti sim-kortin vaihto. Varsinkin jos sinulla on v. 2015 tai vanhempi sim-kortti. Lähin Telia Kauppa tai Telia jälleenmyyjä on taho, mikä tämän voi suorittaa. 


Yhteensopivuusongelmat LTE:n kanssa alkoivat, kun LTE-M otettiin käyttöön. Moni laite toimii ihan hienosti LTE-M rinnalla, mutta kaikki eivät. Erityisesti Huawein laitteet lakkasivat LTE-M:n myötä toimimasta LTE-verkossa.

Erikoiseksi pelkän Telian kanssa toimimattomuuden tekee kuitenkin se, että tähän mennessä kaikki verkko-operaattorit ovat jo ottaneet LTE-M:n käyttöön. Näin laitteen, joka ei siedä LTE-M:ää, ei pitäisi enää toimia muissakaan LTE-verkoissa.

Huaweisi ei ole ainoa tapaus. Olen törmännyt Huawei E3276, joka ei toimi Telian omassa LTE-verkossa. Kiusallista Telialle, että laite on myyty Telian silkkipainatuksilla ja hallintaohjelmiston mukaan ohjelmisto on ajan tasalla. Luulisi, että Telia huolehtisi, että edes heidän itsensä myymät laitteet toimisivat heidän verkossaan.

Valitettavasti LTE-tekniikka on sellaista kuraa, että näin ei ole. Onhan Telia myynyt VoLTE-puhelimiakin, joilla ei voi soittaa puheluita Telian verkossa.

Varsinkin jos sinulla on v. 2015 tai vanhempi sim-kortti.

https://www.telia.fi/3g väitetään Jos SIM-korttisi on hankittu vuonna 2010 tai sen jälkeen, se toimii myös 4G- ja 5G-verkoissa.


 

Varsinkin jos sinulla on v. 2015 tai vanhempi sim-kortti.

https://www.telia.fi/3g väitetään Jos SIM-korttisi on hankittu vuonna 2010 tai sen jälkeen, se toimii myös 4G- ja 5G-verkoissa.


Totta, tuossa ohjeessa mainitaan vuosi 2010, mutta kokemuksen perusteella suosittelen kuitenkin että muutamaa vuotta uudempikin kortti kannattaa uusia. Varmuuttahan ei ole auttaako se juuri tähän ongelmaan mutta kannattaa huomioida tuo kuitenkin.


Tätä Telian "asiantuntijakin" ensimmäisenä suositteli.SIM-kortin vaihdoin jokunen viikko sitten kun ensi kertaa törmäsin maailmalla liikkuessani tähän ongelmaan ja selvisi että niiltä alueilta oli 3G jo sammutettu. Muuta vaikutusta ei ollut kuin kuukausilaskuun n. 10€ lisäys. Eli ei ole korttiongelmakaan


@Direct4, onko tuo valokuva otettu silloin, kun Huaweissa oli Telian kortti sisällä?

Jos on, voisit vielä kokeilla tehdä verkonhaun silloin, kun Huaweissa on toisen operaattorin sim-kortti sisällä.

Mikäli Telian 4G-verkko ei tule näkyviin kummallakaan sim-kortilla, väittäisin, että vika on Huawein laitteessa. Tällöin sim-kortin vaihtamisesta ei ole apua.

Sen sijaan, jos Telian 4G näkyy verkonhaun listalla toisen operaattorin kortilla, Huaweihin kannattaisi vielä kokeilla toista/uudempaa Telian sim-korttia.

Silloin kun törmäsin Huawei E3276 ongelmaan, en valitettavasti ehtinyt kokeilla toista sim-korttia. Kortti on ilmeisesti vuodelta 2015.


Tätä Telian "asiantuntijakin" ensimmäisenä suositteli.SIM-kortin vaihdoin

Silloin kun sim-kortti vaihdetaan osana vianselvitystä, muista pyytää se maksutta. Ja nyt kun laskukin ehti jo tulla, reklamoi turhasta kortinvaihdosta aiheutunut veloitus.


Tätä Telian "asiantuntijakin" ensimmäisenä suositteli.SIM-kortin vaihdoin jokunen viikko sitten kun ensi kertaa törmäsin maailmalla liikkuessani tähän ongelmaan ja selvisi että niiltä alueilta oli 3G jo sammutettu. Muuta vaikutusta ei ollut kuin kuukausilaskuun n. 10€ lisäys. Eli ei ole korttiongelmakaan



Hyvä että kortti on vaihdettu, eli ei jää siitäkään kiinni. Voit toki testata vielä @irritus antamaa ohjetta ja jos silläkään ei verkkoa löydy, kannattaa laittaa meille häiriöilmoitusta niin päästään tutkimaan tarkemmin.


Vastaa