Skip to main content

nr5g pätkii noin viikon välein.

eli olen huommanut että telian verkko pätkii satunnaisesti noin viikon välein, jolloin koko masto yhteys on poikki, eli laitehallinta ei näytä tolppia tai signaalia-arvoja. nr:llä tai lte:llä ei ole merkitystä, mutta pääsin osin olen käyttänyt nr:ää. apn osoitteella ei ole merkitystä myöskään. viime vuoden puolella teki jopa jokainen päivä. paikallakaan ei ole merkitystä, tai siis tekee useammassa paikassa, mutta voi olla masto kohtainen.

laitteena zyxel nr2101. liittymänä 200M 5g (piiloliittymä).

vika-ilmoitus on tehty.

 

voi olla sama:

https://yhteiso.telia.fi/kiinteae-netti-8/nokia-fastmile-5g-receiver-telia-5g-os1-paetkii-35908

 

vanhempia:

https://yhteiso.telia.fi/mobiililaajakaista-9/5g-paetkii-eri-reitittimillae-ja-operaattoreilla-25920

https://yhteiso.telia.fi/mobiililaajakaista-9/5g-yhteys-paetkii-25769?tid=25769&fid=9

 

Pätkimiset kannatta ottaa ylös ja tehdä häiriöilmoitus, niin pääsevät Telian päässä katsomaan mitä liittymässä sillä hetkellä oikein tapahtuukaan.


näin väliaikatietona.

testailin vaihtoehtoista laitetta noin reilun viikon telian liittymällä, ja en huomannut toimivuus ongelmia. vaihtoehtoinenlaite on vain lte, ei nr5g. vaihtoehtolaite on netgear m1 mr1100-100.

ei hirveästi huvittaisi ostella lisää 5g laitteita, vika voi toistua ja eikä lompakkokaan kestäisi sitä.

vikailmoitus ei oikein johtanut mihinkään järkevään, lähinnä että testaa toista laitetta.

 


näin väliaikatietona.

testailin vaihtoehtoista laitetta noin reilun viikon telian liittymällä, ja en huomannut toimivuus ongelmia. vaihtoehtoinenlaite on vain lte, ei nr5g. vaihtoehtolaite on netgear m1 mr1100-100.

ei hirveästi huvittaisi ostella lisää 5g laitteita, vika voi toistua ja eikä lompakkokaan kestäisi sitä.

vikailmoitus ei oikein johtanut mihinkään järkevään, lähinnä että testaa toista laitetta.

 

Hyvä asia on se, että tästä on tehty vikailmoitus. Verkon puolella näemme vikatilanteet tarkemmin eli juuri siitä, täsmäävätkö tiedot verkon puolelta katkeamisiin verrattuna ilmoittamasi ajankohtiin. Silloin jää vaihtoehdoksi toisen laitteen testaaminen, jos verkon puolelta häiriötilannetta ei ole ollut. 

Jos laitteessa on takuu, niin kannattaa käyttää se huollossa. Toki se edellyttäisi, että pääsisit testaamaan toista 5G-verkon laitetta. Kannattaa kysäistä kavereilta, löytyisikö keneltäkään lainaksi laitetta. Silloin saisit varmuuden laitteen toimivuudesta. 

 


tuntuu että on uusi kunnalissus menossa, joka on jotenkin sama kuin yllä.

joskus telia menee vika tilaan ja yhteys rupee tekee toimii ja ei toimi seilausta, tässä kyllä näkyy tolpat reitittmisessä, mutta netti on totaalisen katki. joskus netti on hitaassa moodissa, latenssit erittäin pitkiä. ehkä tekee noin viikon välein.

tuntuisi että vain 5g pätkisi.

asia on tutkinassa minulla, ja harkitsen vika-ilmoitusta kun saa parempaa tietoa.

 


tuntuu että on uusi kunnalissus menossa, joka on jotenkin sama kuin yllä.

 

kummallisuus !

 

 


tuntuu että on uusi kunnalissus menossa, joka on jotenkin sama kuin yllä.

joskus telia menee vika tilaan ja yhteys rupee tekee toimii ja ei toimi seilausta, tässä kyllä näkyy tolpat reitittmisessä, mutta netti on totaalisen katki. joskus netti on hitaassa moodissa, latenssit erittäin pitkiä. ehkä tekee noin viikon välein.

tuntuisi että vain 5g pätkisi.

asia on tutkinassa minulla, ja harkitsen vika-ilmoitusta kun saa parempaa tietoa.

 

Suosittelen ehdottomasti, että täyttäisit häiriöilmoituksen meille, niin päästään tutkimaan asiaa tarkemmilla tiedoilla. 😊👍


Ei nämä häiriöilmoitukset mihinkään johda aina sama vastaus että yhteydet kunnossa vaikka minullekin todettiin ette zte888 ei käytä lainkaan 5g:tä. kyllä joskus olisi hyvä asiakastakin kuunnella ei tehdä yksipuolisia ok päätöksiä.


tämä 5g pätkintä on tutkinassa mutta tulee harvemmin, nyt on toinen laitekin. teltonika TRB500. mutta löysin erillisen asian.

joskus yhteys menee ns. palomuuri tilaan siten että tulevat paketit ovat sallittu ja lähtevät ei.yhteys on muuten päällä mastoon. tämähän näkyy tavalliselle käyttäjälle että netti ei toimi. nämä tapahtuneet apn “opengate” osoitteella. tämä on uusi juttu mutta tapahtunut aikaisemmin jossakin muodossa “opengate” ja “prointernet” osoitteilla tietyillä ip numeroilla. onko tämä vika uusiutunut?

 


tämä 5g pätkintä on tutkinassa mutta tulee harvemmin, nyt on toinen laitekin. teltonika TRB500. mutta löysin erillisen asian.

joskus yhteys menee ns. palomuuri tilaan siten että tulevat paketit ovat sallittu ja lähtevät ei.yhteys on muuten päällä mastoon. tämähän näkyy tavalliselle käyttäjälle että netti ei toimi. nämä tapahtuneet apn “opengate” osoitteella. tämä on uusi juttu mutta tapahtunut aikaisemmin jossakin muodossa “opengate” ja “prointernet” osoitteilla tietyillä ip numeroilla. onko tämä vika uusiutunut?

 

Olitko @lasselusse vielä tehnyt tästä havainnosta häiriöilmoitusta esimerkein meille? Yleistä vastaavaa vikaa emme ole havainneet ja siksi olisi tärkeä, että asiantuntijamme pääsee liittymän ja tukiaseman lokien avulla tutkimaan tilannetta. Oletko muuten havainnut samaa ongelmaa APN internet asetuksella?


tämä 5g pätkintä on tutkinassa mutta tulee harvemmin, nyt on toinen laitekin. teltonika TRB500. mutta löysin erillisen asian.

joskus yhteys menee ns. palomuuri tilaan siten että tulevat paketit ovat sallittu ja lähtevät ei.yhteys on muuten päällä mastoon. tämähän näkyy tavalliselle käyttäjälle että netti ei toimi. nämä tapahtuneet apn “opengate” osoitteella. tämä on uusi juttu mutta tapahtunut aikaisemmin jossakin muodossa “opengate” ja “prointernet” osoitteilla tietyillä ip numeroilla. onko tämä vika uusiutunut?

 

näyttää siltä että tästä palomuuri viasta on tullut viikottainen riesa, ja tapahtuu sekä opengate ja prointernet apn osoitteilla. koska yhteys on päällä jotenkin niin se pitää ottaa uusiksi.

ip numeroita ns. palomuuri tilaan liittyen, en usko että on vaikutusta asiaan.
193.210.234.xxx opengate.
193.210.231.xxx opengate.
193.210.230.xxx opengate.
193.210.228.xxx opengate.
193.210.228.xxx prointernet.
193.210.225.xxx prointernet.

 

tuota alkuperáistäkin ongelmaa on ollut mutta harvemmin, eli masto yhteys on kokonaan katki, tämä yleensä palautuu itsessään noin 10 minuutin kuluttua, jos odottelee.

 


tämä 5g pätkintä on tutkinassa mutta tulee harvemmin, nyt on toinen laitekin. teltonika TRB500. mutta löysin erillisen asian.

joskus yhteys menee ns. palomuuri tilaan siten että tulevat paketit ovat sallittu ja lähtevät ei.yhteys on muuten päällä mastoon. tämähän näkyy tavalliselle käyttäjälle että netti ei toimi. nämä tapahtuneet apn “opengate” osoitteella. tämä on uusi juttu mutta tapahtunut aikaisemmin jossakin muodossa “opengate” ja “prointernet” osoitteilla tietyillä ip numeroilla. onko tämä vika uusiutunut?

 

näyttää siltä että tästä palomuuri viasta on tullut viikottainen riesa, ja tapahtuu sekä opengate ja prointernet apn osoitteilla. koska yhteys on päällä jotenkin niin se pitää ottaa uusiksi.

ip numeroita ns. palomuuri tilaan liittyen, en usko että on vaikutusta asiaan.
193.210.234.xxx opengate.
193.210.231.xxx opengate.
193.210.230.xxx opengate.
193.210.228.xxx opengate.
193.210.228.xxx prointernet.
193.210.225.xxx prointernet.

 

tuota alkuperáistäkin ongelmaa on ollut mutta harvemmin, eli masto yhteys on kokonaan katki, tämä yleensä palautuu itsessään noin 10 minuutin kuluttua, jos odottelee.

 

Oletko tehnyt meille tästä häiriöilmoituksen tutkittavaksi? Kyllä tuossa vaikuttaisi tosiaan jotakin ongelmaa olevan. Siksi toivoisin Häiriöilmoitusta meille, koska verkon asiantuntijat näkevät tilanteen tarkemmin ja pääsevät tutkimaan asiaa läpikotaisin. 


Oletko tehnyt meille tästä häiriöilmoituksen tutkittavaksi? Kyllä tuossa vaikuttaisi tosiaan jotakin ongelmaa olevan. Siksi toivoisin Häiriöilmoitusta meille, koska verkon asiantuntijat näkevät tilanteen tarkemmin ja pääsevät tutkimaan asiaa läpikotaisin. 

tein jatko viestiä edelliseen viestiä, joten katson miten menee.

 


sain ohjeeksi tekniseltä väeltä sammuttaa sa-tuki. jos laite hakee sa verkkoa turhaan kun telia ei sinne päästä. kuulosti vähän pika selitykseltä mutta testataan kun teltonika laitteessa se on, zyxel laitteessa ei.

tästä päästään sopivasti seuraavaan puheenaiheeseen. voisiko telia sallia sa verkon. kun kilpailija hinnan nostaja monopoli hinta operaattori on niin tehnyt ja kehuskeele ja mässäilee 5g:llä ja itsenäisellä verkolla.

 


sain ohjeeksi tekniseltä väeltä sammuttaa sa-tuki. jos laite hakee sa verkkoa turhaan kun telia ei sinne päästä. kuulosti vähän pika selitykseltä mutta testataan kun teltonika laitteessa se on, zyxel laitteessa ei.

tästä päästään sopivasti seuraavaan puheenaiheeseen. voisiko telia sallia sa verkon. kun kilpailija hinnan nostaja monopoli hinta operaattori on niin tehnyt ja kehuskeele ja mässäilee 5g:llä ja itsenäisellä verkolla.

Tuota on tietenkin hyvä kokeilla. Luotiinko yhteydenoton aikana alustavaa vikailmoitusta, jonka voit aktivoida matkapuhelinverkon asiantuntijan käsittelyyn lähettämällä tekstiviestin?

Kyllä se 5G SA tuki on tulevaisuudessa tulossa meidän verkkoon siten, että perusliittymät pääsevät sitä hyödyntämään. Suuren osan nykyisten 5G-taajuuksien hyödyistä pääsee kuitenkin hyödyntämään NSA tilassa.


sain ohjeeksi tekniseltä väeltä sammuttaa sa-tuki. jos laite hakee sa verkkoa turhaan kun telia ei sinne päästä. kuulosti vähän pika selitykseltä mutta testataan kun teltonika laitteessa se on, zyxel laitteessa ei.

 

 

voisi tarkentaa että teltonika laitteessa voi valita non-sa versus sa moodin. zyxel laitteessa ei voi. vaikka zyxel (virallisesti) tukee sa moodia.

 

Tuota on tietenkin hyvä kokeilla. Luotiinko yhteydenoton aikana alustavaa vikailmoitusta, jonka voit aktivoida matkapuhelinverkon asiantuntijan käsittelyyn lähettämällä tekstiviestin?

 

tekstiviestejä ei ollut. mutta on vika ilmoituksesta jokin koodi jolla voi kommunikoida. sillä nyt toistaiseksi.

 

 


Vastaa