Pätkimiset kannatta ottaa ylös ja tehdä häiriöilmoitus, niin pääsevät Telian päässä katsomaan mitä liittymässä sillä hetkellä oikein tapahtuukaan.
näin väliaikatietona.
testailin vaihtoehtoista laitetta noin reilun viikon telian liittymällä, ja en huomannut toimivuus ongelmia. vaihtoehtoinenlaite on vain lte, ei nr5g. vaihtoehtolaite on netgear m1 mr1100-100.
ei hirveästi huvittaisi ostella lisää 5g laitteita, vika voi toistua ja eikä lompakkokaan kestäisi sitä.
vikailmoitus ei oikein johtanut mihinkään järkevään, lähinnä että testaa toista laitetta.
näin väliaikatietona.
testailin vaihtoehtoista laitetta noin reilun viikon telian liittymällä, ja en huomannut toimivuus ongelmia. vaihtoehtoinenlaite on vain lte, ei nr5g. vaihtoehtolaite on netgear m1 mr1100-100.
ei hirveästi huvittaisi ostella lisää 5g laitteita, vika voi toistua ja eikä lompakkokaan kestäisi sitä.
vikailmoitus ei oikein johtanut mihinkään järkevään, lähinnä että testaa toista laitetta.
Hyvä asia on se, että tästä on tehty vikailmoitus. Verkon puolella näemme vikatilanteet tarkemmin eli juuri siitä, täsmäävätkö tiedot verkon puolelta katkeamisiin verrattuna ilmoittamasi ajankohtiin. Silloin jää vaihtoehdoksi toisen laitteen testaaminen, jos verkon puolelta häiriötilannetta ei ole ollut.
Jos laitteessa on takuu, niin kannattaa käyttää se huollossa. Toki se edellyttäisi, että pääsisit testaamaan toista 5G-verkon laitetta. Kannattaa kysäistä kavereilta, löytyisikö keneltäkään lainaksi laitetta. Silloin saisit varmuuden laitteen toimivuudesta.
tuntuu että on uusi kunnalissus menossa, joka on jotenkin sama kuin yllä.
joskus telia menee vika tilaan ja yhteys rupee tekee toimii ja ei toimi seilausta, tässä kyllä näkyy tolpat reitittmisessä, mutta netti on totaalisen katki. joskus netti on hitaassa moodissa, latenssit erittäin pitkiä. ehkä tekee noin viikon välein.
tuntuisi että vain 5g pätkisi.
asia on tutkinassa minulla, ja harkitsen vika-ilmoitusta kun saa parempaa tietoa.
tuntuu että on uusi kunnalissus menossa, joka on jotenkin sama kuin yllä.
kummallisuus !
tuntuu että on uusi kunnalissus menossa, joka on jotenkin sama kuin yllä.
joskus telia menee vika tilaan ja yhteys rupee tekee toimii ja ei toimi seilausta, tässä kyllä näkyy tolpat reitittmisessä, mutta netti on totaalisen katki. joskus netti on hitaassa moodissa, latenssit erittäin pitkiä. ehkä tekee noin viikon välein.
tuntuisi että vain 5g pätkisi.
asia on tutkinassa minulla, ja harkitsen vika-ilmoitusta kun saa parempaa tietoa.
Suosittelen ehdottomasti, että täyttäisit häiriöilmoituksen meille, niin päästään tutkimaan asiaa tarkemmilla tiedoilla. 

Ei nämä häiriöilmoitukset mihinkään johda aina sama vastaus että yhteydet kunnossa vaikka minullekin todettiin ette zte888 ei käytä lainkaan 5g:tä. kyllä joskus olisi hyvä asiakastakin kuunnella ei tehdä yksipuolisia ok päätöksiä.
tämä 5g pätkintä on tutkinassa mutta tulee harvemmin, nyt on toinen laitekin. teltonika TRB500. mutta löysin erillisen asian.
joskus yhteys menee ns. palomuuri tilaan siten että tulevat paketit ovat sallittu ja lähtevät ei.yhteys on muuten päällä mastoon. tämähän näkyy tavalliselle käyttäjälle että netti ei toimi. nämä tapahtuneet apn “opengate” osoitteella. tämä on uusi juttu mutta tapahtunut aikaisemmin jossakin muodossa “opengate” ja “prointernet” osoitteilla tietyillä ip numeroilla. onko tämä vika uusiutunut?
tämä 5g pätkintä on tutkinassa mutta tulee harvemmin, nyt on toinen laitekin. teltonika TRB500. mutta löysin erillisen asian.
joskus yhteys menee ns. palomuuri tilaan siten että tulevat paketit ovat sallittu ja lähtevät ei.yhteys on muuten päällä mastoon. tämähän näkyy tavalliselle käyttäjälle että netti ei toimi. nämä tapahtuneet apn “opengate” osoitteella. tämä on uusi juttu mutta tapahtunut aikaisemmin jossakin muodossa “opengate” ja “prointernet” osoitteilla tietyillä ip numeroilla. onko tämä vika uusiutunut?
Olitko @lasselusse vielä tehnyt tästä havainnosta häiriöilmoitusta esimerkein meille? Yleistä vastaavaa vikaa emme ole havainneet ja siksi olisi tärkeä, että asiantuntijamme pääsee liittymän ja tukiaseman lokien avulla tutkimaan tilannetta. Oletko muuten havainnut samaa ongelmaa APN internet asetuksella?
tämä 5g pätkintä on tutkinassa mutta tulee harvemmin, nyt on toinen laitekin. teltonika TRB500. mutta löysin erillisen asian.
joskus yhteys menee ns. palomuuri tilaan siten että tulevat paketit ovat sallittu ja lähtevät ei.yhteys on muuten päällä mastoon. tämähän näkyy tavalliselle käyttäjälle että netti ei toimi. nämä tapahtuneet apn “opengate” osoitteella. tämä on uusi juttu mutta tapahtunut aikaisemmin jossakin muodossa “opengate” ja “prointernet” osoitteilla tietyillä ip numeroilla. onko tämä vika uusiutunut?
näyttää siltä että tästä palomuuri viasta on tullut viikottainen riesa, ja tapahtuu sekä opengate ja prointernet apn osoitteilla. koska yhteys on päällä jotenkin niin se pitää ottaa uusiksi.
ip numeroita ns. palomuuri tilaan liittyen, en usko että on vaikutusta asiaan.
193.210.234.xxx opengate.
193.210.231.xxx opengate.
193.210.230.xxx opengate.
193.210.228.xxx opengate.
193.210.228.xxx prointernet.
193.210.225.xxx prointernet.
tuota alkuperáistäkin ongelmaa on ollut mutta harvemmin, eli masto yhteys on kokonaan katki, tämä yleensä palautuu itsessään noin 10 minuutin kuluttua, jos odottelee.
tämä 5g pätkintä on tutkinassa mutta tulee harvemmin, nyt on toinen laitekin. teltonika TRB500. mutta löysin erillisen asian.
joskus yhteys menee ns. palomuuri tilaan siten että tulevat paketit ovat sallittu ja lähtevät ei.yhteys on muuten päällä mastoon. tämähän näkyy tavalliselle käyttäjälle että netti ei toimi. nämä tapahtuneet apn “opengate” osoitteella. tämä on uusi juttu mutta tapahtunut aikaisemmin jossakin muodossa “opengate” ja “prointernet” osoitteilla tietyillä ip numeroilla. onko tämä vika uusiutunut?
näyttää siltä että tästä palomuuri viasta on tullut viikottainen riesa, ja tapahtuu sekä opengate ja prointernet apn osoitteilla. koska yhteys on päällä jotenkin niin se pitää ottaa uusiksi.
ip numeroita ns. palomuuri tilaan liittyen, en usko että on vaikutusta asiaan.
193.210.234.xxx opengate.
193.210.231.xxx opengate.
193.210.230.xxx opengate.
193.210.228.xxx opengate.
193.210.228.xxx prointernet.
193.210.225.xxx prointernet.
tuota alkuperáistäkin ongelmaa on ollut mutta harvemmin, eli masto yhteys on kokonaan katki, tämä yleensä palautuu itsessään noin 10 minuutin kuluttua, jos odottelee.
Oletko tehnyt meille tästä häiriöilmoituksen tutkittavaksi? Kyllä tuossa vaikuttaisi tosiaan jotakin ongelmaa olevan. Siksi toivoisin Häiriöilmoitusta meille, koska verkon asiantuntijat näkevät tilanteen tarkemmin ja pääsevät tutkimaan asiaa läpikotaisin.
Oletko tehnyt meille tästä häiriöilmoituksen tutkittavaksi? Kyllä tuossa vaikuttaisi tosiaan jotakin ongelmaa olevan. Siksi toivoisin Häiriöilmoitusta meille, koska verkon asiantuntijat näkevät tilanteen tarkemmin ja pääsevät tutkimaan asiaa läpikotaisin.
tein jatko viestiä edelliseen viestiä, joten katson miten menee.
sain ohjeeksi tekniseltä väeltä sammuttaa sa-tuki. jos laite hakee sa verkkoa turhaan kun telia ei sinne päästä. kuulosti vähän pika selitykseltä mutta testataan kun teltonika laitteessa se on, zyxel laitteessa ei.
tästä päästään sopivasti seuraavaan puheenaiheeseen. voisiko telia sallia sa verkon. kun kilpailija hinnan nostaja monopoli hinta operaattori on niin tehnyt ja kehuskeele ja mässäilee 5g:llä ja itsenäisellä verkolla.
sain ohjeeksi tekniseltä väeltä sammuttaa sa-tuki. jos laite hakee sa verkkoa turhaan kun telia ei sinne päästä. kuulosti vähän pika selitykseltä mutta testataan kun teltonika laitteessa se on, zyxel laitteessa ei.
tästä päästään sopivasti seuraavaan puheenaiheeseen. voisiko telia sallia sa verkon. kun kilpailija hinnan nostaja monopoli hinta operaattori on niin tehnyt ja kehuskeele ja mässäilee 5g:llä ja itsenäisellä verkolla.
Tuota on tietenkin hyvä kokeilla. Luotiinko yhteydenoton aikana alustavaa vikailmoitusta, jonka voit aktivoida matkapuhelinverkon asiantuntijan käsittelyyn lähettämällä tekstiviestin?
Kyllä se 5G SA tuki on tulevaisuudessa tulossa meidän verkkoon siten, että perusliittymät pääsevät sitä hyödyntämään. Suuren osan nykyisten 5G-taajuuksien hyödyistä pääsee kuitenkin hyödyntämään NSA tilassa.
sain ohjeeksi tekniseltä väeltä sammuttaa sa-tuki. jos laite hakee sa verkkoa turhaan kun telia ei sinne päästä. kuulosti vähän pika selitykseltä mutta testataan kun teltonika laitteessa se on, zyxel laitteessa ei.
voisi tarkentaa että teltonika laitteessa voi valita non-sa versus sa moodin. zyxel laitteessa ei voi. vaikka zyxel (virallisesti) tukee sa moodia.
Tuota on tietenkin hyvä kokeilla. Luotiinko yhteydenoton aikana alustavaa vikailmoitusta, jonka voit aktivoida matkapuhelinverkon asiantuntijan käsittelyyn lähettämällä tekstiviestin?
tekstiviestejä ei ollut. mutta on vika ilmoituksesta jokin koodi jolla voi kommunikoida. sillä nyt toistaiseksi.
nyt voi sanoa että non-sa pakotus ei tuottanut tulosta.
tässä on ollut kahdelaista ongelmaa, eli (telian) palomuuri ongelmaa, jossa ip numero on mutta palomuuri estää lähtevät mutta ei tulevia. ja alkuperäinen jossa data yhteys on poikki kokonaan ilman ip numeroa.
laiteena teltonika trb500. ja nyt tuli taas tuota alkuperäistä pätkintää eli data yhteys on katki kokonaan. mutta kun teltonika laite tukee voltea, tule huomattua jotain ihan kummalista. volte toimi tämän aikana, ja myös tekstiviestit. laite antoi seuraavan virheen “Mobile ESM reject cause: Network failure", todennäköisesti liittyen data-yhteyteen.
täytynee tuota vikailmoitusta varmaan pistää menemään jollakin aikataululla.
nyt alkaa tuntua että telialla on ähelletty jotain ihan pahasti.
näitä pätkimisiä ei näyttäisi tulevan kroonisesti tällä hetkellä.
näitä pätkimisiä tulee vieläkin ja vika ilmoituksia on lähetelty. alkaa tuntumaan että vikailmoitukset menee jonnekin tyhjälle osastolle, jossa ei tapahdu yhtään mitään.
selkeästi vika tyyppejä on kaksi.
palomuuri vika: tässä telian netti menee hassuun tilaan jossa tulevat toimii ja lähtevät ei, olen testaillut ihan pingeillä ja muillakin. tämä siis sekä prointernet ja opengate osoitteilla. laite näyttää että masto yhteys on ihan ok. koska teltonika trb500 tukee voltea, niin volte toimii tämän aikana. tätä on ollut useammin ja tapahtuu satunnaisesti. ip numeroilla ei tuntuisi olevan vaikutusta näihin jumituksiin.
mastoyhteys vika: tässä data yhteys katkeaa ja ip numero katoaa, jos odottaa hetken niin yhteys palaa, aika usein tulee virhe “Mobile ESM reject cause: Network failure”. volte toimii tämän aikana. näitä ollut harvemmin mutta on ollut.
jumitus vikoja on ollut jo noin vuoden ajan, joskus tehnyt jopa päivittäin ja joskus viikottain. kaksi laitettakin, zyxel nr2101 ja teltonika trb500. zyxel antaa vähemmän tietoja mutta näkee onko masto yhteys päällä vai ei.
näitä pätkimisiä tulee vieläkin ja vika ilmoituksia on lähetelty. alkaa tuntumaan että vikailmoitukset menee jonnekin tyhjälle osastolle, jossa ei tapahdu yhtään mitään.
Ikävä kuulla, että ongelmaa esiintyy edelleen. Toistuvat katkokset datayhteydessä eivät kuulu palvelun normaaliin toimintaan ja palveluntarjoajan pitäisi pystyä korjaamaan raportoitu ongelma kohtuullisessa ajassa.
Oletko saanut INCTSF- alkuista tikettinumeroa sähköpostitse tai tekstiviestillä vikailmoituksen jättämisen jälkeen? Jos olet niin kertoisitko sen tässä ketjussa, niin voin kysellä tarkemmin tiketin perään.
selkeästi vika tyyppejä on kaksi.
palomuuri vika: tässä telian netti menee hassuun tilaan jossa tulevat toimii ja lähtevät ei, olen testaillut ihan pingeillä ja muillakin. tämä siis sekä prointernet ja opengate osoitteilla. laite näyttää että masto yhteys on ihan ok. koska teltonika trb500 tukee voltea, niin volte toimii tämän aikana. tätä on ollut useammin ja tapahtuu satunnaisesti. ip numeroilla ei tuntuisi olevan vaikutusta näihin jumituksiin.
mastoyhteys vika: tässä data yhteys katkeaa ja ip numero katoaa, jos odottaa hetken niin yhteys palaa, aika usein tulee virhe “Mobile ESM reject cause: Network failure”. volte toimii tämän aikana. näitä ollut harvemmin mutta on ollut.
Sellaista tarkennusta vielä kysyisin, että oletko havainnut samaa datayhteyden jumiutumista, jos reititin on lukittu käyttämään 4G-verkkoa?
Yhteisverkon alueella liikkuessa aikanaan havaitsin, että satunnaisesti puhelimen 5G-yhteyden kautta ei liiku dataa ollenkaan, vaikka yhteys itsessään näyttää olevan ylhäällä. Lentotilassa käyttö korjasi aina tilanteen. No tätä ongelmaa ei ole enää omalla kohdalla esiintynyt laitteen 4G/3G/2G -lukituksen jälkeen.
jumitus vikoja on ollut jo noin vuoden ajan, joskus tehnyt jopa päivittäin ja joskus viikottain. kaksi laitettakin, zyxel nr2101 ja teltonika trb500. zyxel antaa vähemmän tietoja mutta näkee onko masto yhteys päällä vai ei.
Tarkat esimerkit ovat satunnaisessa ja harvakseltaan tapahtuvassa pätkimisessä tärkeitä tietoja viankorjauksen ja tutkinnan kannalta. Hyvä, että olet pystynyt varmistamaan ongelman esiintymisen kahdella päätelaitteella, niin ongelman ei tulisi jäädä reitittimeen.
näitä pätkimisiä tulee vieläkin ja vika ilmoituksia on lähetelty. alkaa tuntumaan että vikailmoitukset menee jonnekin tyhjälle osastolle, jossa ei tapahdu yhtään mitään.
Ikävä kuulla, että ongelmaa esiintyy edelleen. Toistuvat katkokset datayhteydessä eivät kuulu palvelun normaaliin toimintaan ja palveluntarjoajan pitäisi pystyä korjaamaan raportoitu ongelma kohtuullisessa ajassa.
Oletko saanut INCTSF- alkuista tikettinumeroa sähköpostitse tai tekstiviestillä vikailmoituksen jättämisen jälkeen? Jos olet niin kertoisitko sen tässä ketjussa, niin voin kysellä tarkemmin tiketin perään.
ei nyt viime kerralla tullut koodeja, aikasemmin on tullut.
selkeästi vika tyyppejä on kaksi.
palomuuri vika: tässä telian netti menee hassuun tilaan jossa tulevat toimii ja lähtevät ei, olen testaillut ihan pingeillä ja muillakin. tämä siis sekä prointernet ja opengate osoitteilla. laite näyttää että masto yhteys on ihan ok. koska teltonika trb500 tukee voltea, niin volte toimii tämän aikana. tätä on ollut useammin ja tapahtuu satunnaisesti. ip numeroilla ei tuntuisi olevan vaikutusta näihin jumituksiin.
mastoyhteys vika: tässä data yhteys katkeaa ja ip numero katoaa, jos odottaa hetken niin yhteys palaa, aika usein tulee virhe “Mobile ESM reject cause: Network failure”. volte toimii tämän aikana. näitä ollut harvemmin mutta on ollut.
Sellaista tarkennusta vielä kysyisin, että oletko havainnut samaa datayhteyden jumiutumista, jos reititin on lukittu käyttämään 4G-verkkoa?
Yhteisverkon alueella liikkuessa aikanaan havaitsin, että satunnaisesti puhelimen 5G-yhteyden kautta ei liiku dataa ollenkaan, vaikka yhteys itsessään näyttää olevan ylhäällä. Lentotilassa käyttö korjasi aina tilanteen. No tätä ongelmaa ei ole enää omalla kohdalla esiintynyt laitteen 4G/3G/2G -lukituksen jälkeen.
joskus aikaisemmin kun testailin, niin testailin myös lte verkkoa, niin pätkintää oli, mutta selkeästi harvemmin.
viime aikoina lähinnä vain prointernet ja opengate, ja non-sa noodi, eli sa moodi pois päältä. zyxel nr2101 laitteesa ei voi säätää non-sa ja sa moodeja tarkemmin.
jumitus vikoja on ollut jo noin vuoden ajan, joskus tehnyt jopa päivittäin ja joskus viikottain. kaksi laitettakin, zyxel nr2101 ja teltonika trb500. zyxel antaa vähemmän tietoja mutta näkee onko masto yhteys päällä vai ei.
Tarkat esimerkit ovat satunnaisessa ja harvakseltaan tapahtuvassa pätkimisessä tärkeitä tietoja viankorjauksen ja tutkinnan kannalta. Hyvä, että olet pystynyt varmistamaan ongelman esiintymisen kahdella päätelaitteella, niin ongelman ei tulisi jäädä reitittimeen.
ei nyt viime kerralla tullut koodeja, aikasemmin on tullut.
Nyt olisi hyvä varmistaa, että ilmoituksesi ongelman jatkumisesta on varmasti mennyt eteenpäin matkapuhelinverkon asiantuntijalle. Jokainen vikailmoitus, joka siirtyy meillä kakkostasolle eli asiantuntijalle tutkittavaksi saa oman tikettinumeron. Tämä tikettinumero myös ilmoitetaan asiakkaalle viesteitse.
On myös mahdollista, että ongelman tutkintaa jatketaan edellisellä vikailmoituksella, mutta siitäkin pitäisi tulla sinulle erillinen ilmoitus viestillä. Jos olet saanut viikon kahden sisään viestillä tiedon vikailmoituksen käsittelyn päättymisestä, voit aktivoida vikailmoituksen uudelleen vastaamalla viestiin viestin ohjeiden mukaisesti.
Valitettavasti aktiiviset vikailmoitukset tai vikahistoria ei vielä näy Minun Teliassa, mutta voit Minun Telian chatin kautta kysyä onko liittymällä aktiivista vikailmoitusta tutkinnassa.