Kysymys

Telia Dot 5G+ liittymän latausnopeuden rajoitus

  • 22 April 2024
  • 9 kommenttia
  • 197 katselukertaa

Kunniamerkki +1

Ongelma uuden Telia DOT 5G+ liittymän kanssa. Tilauksessa luvataan max 600 Mbps, mutta testien mukaan liittymä rajoittaa 50 Mbps. Korttia testattu ZTE 5G reitittemellä, sekä erillisellä 5G puhelimella eri paikoissa joten verkon ruuhkaisuus yms peitto ei ole ongelma. Testattu myös 4G only moodissa, missä rajoittaa myös 50 Mbps. Referenssiksi testattu Telia DOT peruspuhelinliittymällä samassa paikassa 100 Mbps, mikä ko. liittymän max nopeus sekä Telia 4G liittymällä, joka antaa 300 Mbps mikä liittymän max nopeus 

5G UL nopeus on hyvä 5G+ liittymässä eli parhaimillaan n. 170 Mbps.

 

Kysymys mikä on ongelma? Ongelma ei ole verkon normaali nopeusvaihtelu, vaan rajoitus tulee kyseisestä liittymästä?


--
Muokkaus katjane: Muokkasin otsikkoa "Telia DOT 5G+ liittymä DL rajoitus" kuvaavammaksi, jotta aihe löytyy hauilla helpommin.


9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Ongelma uuden Telia DOT 5G+ liittymän kanssa. Tilauksessa luvataan max 600 Mbps, mutta testien mukaan liittymä rajoittaa 50 Mbps. Korttia testattu ZTE 5G reitittemellä, sekä erillisellä 5G puhelimella eri paikoissa joten verkon ruuhkaisuus yms peitto ei ole ongelma. Testattu myös 4G only moodissa, missä rajoittaa myös 50 Mbps. Referenssiksi testattu Telia DOT peruspuhelinliittymällä samassa paikassa 100 Mbps, mikä ko. liittymän max nopeus sekä Telia 4G liittymällä, joka antaa 300 Mbps mikä liittymän max nopeus 

5G UL nopeus on hyvä 5G+ liittymässä eli parhaimillaan n. 170 Mbps.

 

Kysymys mikä on ongelma? Ongelma ei ole verkon normaali nopeusvaihtelu, vaan rajoitus tulee kyseisestä liittymästä?

Hei @V2G3G4G5G ja tervetuloa yhteisöön! Hyvin kattavasti olet tehnyt testaukset ja kyllä ongelma vaikuttaa jäävän liittymän virheelliseen asetukseen. Jostain syystä liittymälle on mennyt väärä nopeusprofiili tai tieto nopeusluokasta ei ole välittynyt verkkoon saakka. 

Jotta liittymän nopeus saadaan vastaamaan oikeaa nopeusluokkaa tulisi tästä virheestä jättää häiriöilmoitus Telia Dot asiakaspalveluun. Asiakaspalvelu voi varmistaa nopeusluokan ja tarvittaessa eskaloida korjauksen meidän matkapuhelinverkon asiantuntijalle. 

Kunniamerkki +1

Tätä on jo käyty läpi pari päivää asiakaspalvelun kanssa. Viesti heiltä: “Asiaa on nyt tutkittu usammalla taholla ja ei löydy vikaa liittymässä, Tässä ei nyt muu auta kun mennä näillä, ja tarvittaessa voit kokeilla toista liittymää tai palveluntarjoajaa, mikäli liittymä ei toimi tarpeeeksi riittävällä tavalla”

Eli Telian tekninen tutkinta on jo luovuttanut ? , mutta asiakas ei :) 

Onko teillä testituloksia Qualcomm X55 tai X52 5G modeemien toiminnasta tässä teidän verkossa 5G nopeuksilla. Mitkä ovat keskimääräiset ja max nopeudet? Onko näillä 4G ja 5G taajuuksilla mitään asiaa tähän ongelmaan 5G liittymällä? Elisalla on eri setup taajuuksissa ja heillä 5G toimiii kyseisellä reitittemellä.

Onneksi on laajakaistaliittymästä tarjous pöydällä odottamassa ….

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Tätä on jo käyty läpi pari päivää asiakaspalvelun kanssa. Viesti heiltä: “Asiaa on nyt tutkittu usammalla taholla ja ei löydy vikaa liittymässä, Tässä ei nyt muu auta kun mennä näillä, ja tarvittaessa voit kokeilla toista liittymää tai palveluntarjoajaa, mikäli liittymä ei toimi tarpeeeksi riittävällä tavalla”

Eli Telian tekninen tutkinta on jo luovuttanut ? , mutta asiakas ei :) 

Olitko saanut vikailmoituksen tikettinumeroa sähköpostilla tai viestillä? Tikettinumero on INCTSF- alkuinen. Näin kattavan testauksen jälkeen en itse keksi muuta vikaa kuin sen, että liittymällä on väärä nopeusprofiili tai tuo profiili ei ole välittynyt verkkoon saakka. Vika ei voi olla päätelaitteen ja verkon välinen ongelma, jos toisella Telian liittymällä samoilla laitteilla saat parempia nopeuksia. 

 

Onko teillä testituloksia Qualcomm X55 tai X52 5G modeemien toiminnasta tässä teidän verkossa 5G nopeuksilla. Mitkä ovat keskimääräiset ja max nopeudet? Onko näillä 4G ja 5G taajuuksilla mitään asiaa tähän ongelmaan 5G liittymällä? Elisalla on eri setup taajuuksissa ja heillä 5G toimiii kyseisellä reitittemellä.

Onneksi on laajakaistaliittymästä tarjous pöydällä odottamassa ….

Eri laitekomboja meillä testataan ja niiden toiminnallisuudet varmistetaan valmistajien kanssa. Tämä koskee erityisesti meidän jälleenmyymiä laitteita. Qualcomm X55 vaikuttaa löytyvän mm. ZTE MC801A laitteesta joka on meillä jälleenmyynnissä. Meillä 5G verkossa käytetään toistaiseksi NSA toteutusta ja kaistat n78 3500MHz ja n28 700MHz ovat saatavilla. Testeissä on saavutettu +1Gbit/s nopeuksia meidän NSA toteutuksella, mutta tämän modeemin tarkkoja lukuja en osaa sanoa. 

Suosittelen, että kirjaat vielä meille yhteydenottopyynnön täältä ja laita reklamaatioon mukaan linkki tähän yhteisöketjuun, 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Tätä on jo käyty läpi pari päivää asiakaspalvelun kanssa. Viesti heiltä: “Asiaa on nyt tutkittu usammalla taholla ja ei löydy vikaa liittymässä, Tässä ei nyt muu auta kun mennä näillä, ja tarvittaessa voit kokeilla toista liittymää tai palveluntarjoajaa, mikäli liittymä ei toimi tarpeeeksi riittävällä tavalla”

Eli Telian tekninen tutkinta on jo luovuttanut ? , mutta asiakas ei :) 

Onko teillä testituloksia Qualcomm X55 tai X52 5G modeemien toiminnasta tässä teidän verkossa 5G nopeuksilla. Mitkä ovat keskimääräiset ja max nopeudet? Onko näillä 4G ja 5G taajuuksilla mitään asiaa tähän ongelmaan 5G liittymällä? Elisalla on eri setup taajuuksissa ja heillä 5G toimiii kyseisellä reitittemellä.

Onneksi on laajakaistaliittymästä tarjous pöydällä odottamassa ….

 

Asiakaspalvelun, varsinkaan DOT:n puolelta ei vikailmoitukset lähde eteenpäin. Ainoa mitä pyydetään on resetoida laite/modeemi ja kun se ei auta ilmoitetaan että asut väärässä paikassa, kyllä siellä alueella verkko toimii hyvin. Onhan se asiakaspalvelijalla tietysti häpeä jos jokaisen vastatun puhelun jälkeen joutuu laittamaan tikettiä tekniseen tukeen.

Itse voin liikkua kodistani 10 km mihin suuntaan tahansa, vaakaan, niin tilanne ei yhtään parane. Katolle tai mäenharjalle meno auttaisi ehkä hiukan.

Kolme vuotta vasta näin mennyt mutta mitään ei ole tapahtunut. Onneksi kilpaileva operaattori teki asialle jotain ja paransi paikallisia yhteyksiä.

Kiusaksi jää vielä yksi Telian liittymä käyttöön, voin siten aina silloin tällöin muistuttaa operaattoria asiasta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Telia Dot 5G+ liittymissä on havaittu yleistä vikaa datanopeuksien suhteen. Liittymien vääriin nopeusprofiileihin on tulossa korjaus lähipäivinä. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Asiakaspalvelun, varsinkaan DOT:n puolelta ei vikailmoitukset lähde eteenpäin. Ainoa mitä pyydetään on resetoida laite/modeemi ja kun se ei auta ilmoitetaan että asut väärässä paikassa, kyllä siellä alueella verkko toimii hyvin. Onhan se asiakaspalvelijalla tietysti häpeä jos jokaisen vastatun puhelun jälkeen joutuu laittamaan tikettiä tekniseen tukeen.

Itse voin liikkua kodistani 10 km mihin suuntaan tahansa, vaakaan, niin tilanne ei yhtään parane. Katolle tai mäenharjalle meno auttaisi ehkä hiukan.

Kolme vuotta vasta näin mennyt mutta mitään ei ole tapahtunut. Onneksi kilpaileva operaattori teki asialle jotain ja paransi paikallisia yhteyksiä.

Kiusaksi jää vielä yksi Telian liittymä käyttöön, voin siten aina silloin tällöin muistuttaa operaattoria asiasta.

Varmasti meillä on edelleen parannettavaa asiakaspalvelun osaamisen kehittämisessä mitä tulee häiriötilanteiden käsittelyyn ja vikatilanteiden eteenpäin raportointiin. Kun omalle kohdalle sattuu virhe palvelussa tai tavarassa, niin olen tykännyt reklamoida kirjallisesti jos vain mahdollista. Tällöin en joudu samaa asiaa selittämään toistamiseen. Lisäksi olen pohtinut, että kirjallisen reklamaation käsittelyn yhteydessä reklamaation käsittelijällä on tällöin parempi mahdollisuus kysyä neuvoa kolleegalta. 

Matkapuhelinverkon muutoksia ja parannuksia joudutaan joissain tilanteissa odottamaan useita vuosia ja silti yksittäisiä osoitteita/alueita valitettavasti jää hyvien kuuluvuuksien ja kohtuullisien nopeuksien ulkopuolelle. Onneksi verkkoja on osoitteeseen tarjolla kolmelta palveluntarjoajalta ja SYV -alueella kahdelta. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Telia Dot 5G+ liittymissä on havaittu yleistä vikaa datanopeuksien suhteen. Liittymien vääriin nopeusprofiileihin on tulossa korjaus lähipäivinä. 

Eilen on tehty korjauksia viallisten 5G+ liittymien datanopeuksiin. Liittymän tulisi saada oikea nopeusprofiili käyttöönsä viimeistään laitteen/reitittimen uudelleenkäynnistyksellä. Pääsetkö @V2G3G4G5G testaamaan millaista nopeutta yhteys nyt tarjoaa?

Kunniamerkki +1

Olen nyt eri paikassa, mutta Telian kuuluvuuskartan mukaan loistavalla 5G alueella. Nopeus rajoittuu nyt samaan mitä 4G liittymä eli 300 ja 50. Eli muutos, mutta ei sitä mitä on tilattu. Puhelin näyttää liittymän nimeä 5GBasic mitä se todella nyt on. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Olen nyt eri paikassa, mutta Telian kuuluvuuskartan mukaan loistavalla 5G alueella. Nopeus rajoittuu nyt samaan mitä 4G liittymä eli 300 ja 50. Eli muutos, mutta ei sitä mitä on tilattu. Puhelin näyttää liittymän nimeä 5GBasic mitä se todella nyt on. 

Pystytkö antamaan tarkempia tietoja käyttöpaikasta ja mittaushetkestä, eli mihin aikaan? Ei tietysti koti- tai työosoitetta tänne tarvitse julkaista, mutta jotain kiintopistettä, niin voimme verrata mitä tukiasemia ja taajuuksia alueella on käytössä. Jos kyseessä on eri liittymät ja eri laitteet, mutta sama nopeus, voi kyseessä olla verkon kapasiteetti tai käytössä olevat taajuudet, jotka voi luoda rajoituksen huippunopeudelle.

Vastaa