Skip to main content

Olemme päivittäneet Yhteisön käyttöehtoja, jotka astuvat voimaan 14.5.2024 alkaen. Jatkamalla Yhteisön käyttämistä hyväksyt uudet Telia Yhteisön käyttöehdot sekä Telia Tili -tunnuksen käyttöehdot.

 

Muutokset kootusti

 

Telia Tili

  • Yhteisöä käytetään jatkossa Telia Tili -tunnuksilla (aiemmin Telia-tunnuksella tai sähköpostiosoitteella)
  • Kaikkien nykyisten Telia Yhteisön jäsenten tunnukset muuttuvat automaattisesti Telia Tili -tunnuksiksi 14.5.2024
  • Jatkossa, kun kirjaudut Yhteisöön, käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoitteesi ja salasanana toimii määrittelemäsi vanha tuttu salasanasi

Uudistuksen jälkeen uudet jäsenet luovat itselleen Telia Tili -tunnukset.

Telia Tili -tunnus on uusi, kaikille Telian asiakkaille käyttöön tuleva uusi tunnus, joka helpottaa kirjautumista Telian palveluihin. 14.5.2024 alkaen Telia Tili -tunnus tulee käyttöön Yhteisössä ja myöhemmin loppuvuoden aikana Telia Tili -tunnus tulee käyttöön myös kuluttaja-asiakkaille. Se on tällä hetkellä käytössä Telian yritysasiakkailla.

Telia Tili -tunnuksen avulla voit halutessasi liittää Yhteisön sekä mahdollisen Telian asiakkuutesi toisiinsa. Liittäminen on mahdollista sen jälkeen, kun olemme siirtäneet Telian kuluttaja-asiakkaat Telia Tili -tunnuksen käyttäjiksi.

Voit kuitenkin pitää Yhteisön sekä Telian asiakkuutesi myös erillään toisistaan. Näissä tilanteissa sinulla on Yhteisöön oma Telia Tili -tunnus, ja asiakkuuteen liittyen sinulla on silloin oma Telia Tili -tunnus.

Uutta jatkossa on myös se, että voit vaihtaa itse sähköpostiosoitteesi uuteen, muun muassa Yhteisön ilmoituksia varten. Voit vaihtaa sähköpostin uuteen Telia Tili -tunnuksen hallintasivulla. Huomioithan, että jos vaihdat sähköpostiosoitteesi uuteen, samalla vaihtuu myös kirjautumistunnuksesi.

Jos törmäät uudistuksen jälkeen ongelmiin, esimerkiksi sisäänkirjautumisen yhteydessä, kokeile ensimmäisenä nollata salasanasi. Jos ongelmat jatkuvat voit lähettää ylläpidolle sähköpostia osoitteeseen telia-yhteiso@telia.fi ja tutkimme asian.

Teemme ohjeet Telia Tili -tunnuksien luomiseksi ja käyttämiseksi ja julkaisemme ne ennen uudistusta. Jos haluat niin voit katsoa muutamia kuvankaappauksia uudesta Yhteisön sisäänkirjautumisesta sekä Telia Tili -tunnuksen luomisesta keskustelustamme. Samassa keskustelussa voit myös kysyä ja kommentoida uudistusta.

Telia Tili -tunnusmuutokset löydät Telia Yhteisön uusista käyttöehdoista kohdasta 2: REKISTERÖITYMINEN, KÄYTTÄJÄTUNNUS JA SALASANA

 

Yksi Telia Yhteisön nimimerkki per käyttäjä

  • Lisäsimme uusien Telia Yhteisön käyttöehtojen kohtaan 2 maininnan, että Telialla on oikeus poistaa käyttäjän ylimääräiset nimimerkit. Ethän siis luo itsellesi useita nimimerkkejä Yhteisöön

Tämän muutoksen löydät Telia Yhteisön uusista käyttöehdoista kohdasta 2: REKISTERÖITYMINEN, KÄYTTÄJÄTUNNUS JA SALASANA

 

Löydät nykyiset sekä uudet Telia Yhteisön käyttöehdot kokonaisuudessaan jokaisen sivun alareunassa olevan Käyttöehdot-linkin kautta.

Telia Tili -tunnuksen käyttöehdot löydät alta.

TELIA TILI -PALVELUN KÄYTTÖEHDOT

 

1. Yleistä


Näissä Telia Tili -palvelun (jäljempänä ”Palvelu”) käyttöehdoissa sovitaan Telia Finland Oyj:n (jäljempänä ”Telia”) tarjoaman Palvelun käytön ehdoista, kun Telian kuluttaja-asiakas, eli asiakas, joka tekee näiden käyttöehtojen mukaisen sopimuksen Palvelusta muuhun tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten (jäljempänä ”asiakas”).

Palvelua koskeva sopimus on Telian ja asiakkaan välisistä muista sopimuksista erillinen sopimus, ja tehtyään näiden käyttöehtojen mukaisen sopimuksen Palvelusta asiakas voi käyttää Palvelun ominaisuuksia ja toimintoja, hallinnoida Telialta hankkimiaan palveluita sekä kirjautua Telian ja samaan konserniin kuuluvien palveluntarjoajien tarjoamiin palveluihin sekä kolmansien luotettujen tahojen tarjoamiin palveluihin siltä osin kuin se on kulloinkin mahdollistettu.

Palvelun käyttöönottamisen edellytyksenä on, että asiakas on tehnyt Palvelusta Telian kanssa näiden käyttöehtojen mukaisen sopimuksen ja sitoutunut noudattamaan näitä käyttöehtoja. Palvelun kautta käytettäviin tai kirjauduttaviin palveluihin sovelletaan aina erillisiä niitä koskevia palvelukuvauksia, mahdollisia palvelukohtaisia muita erityisehtoja sekä Telian palveluiden yleisiä toimitusehtoja kuluttaja-asiakkaille niiden soveltuessa. Asiakas sopii Palvelun kautta käytettävien palveluiden käytöstä erikseen Telian kanssa.


2. Palvelun sisältö

 

Palvelu on tarkoitettu asiakkaan yksilöimiseen ja henkilöllisyyden varmistamiseen muiden palveluiden käytön yhteydessä, asiakkaan käyttäjätietojen ylläpitämiseen sekä asiakkaan palveluiden käyttöoikeuksien hallintaan.

Palvelua tarjotaan tietokoneella tai mobiililaitteella käytettävän itsepalveluportaalin (jäljempänä ”Portaali”) kautta. Portaalin avulla asiakas voi tarkastella, muokata ja poistaa itse omia tietojaan sekä kunkin palvelun omistajan roolissa toimiva asiakas voi hallita omistamiensa palveluiden muiden käyttäjien käyttöoikeuksia.

Rekisteröidyttyään Palveluun asiakas voi kirjautua Telian ja samaan konserniin kuuluvien palveluntarjoajien tarjoamiin palveluihin sekä kolmansien luotettujen tahojen tarjoamiin palveluihin Palvelun käyttäjätunnuksella ja salasanalla, mobiilivarmenteella tai omilla henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla taikka muulla vahvan sähköisen tunnistamisen tavalla siltä osin kuin se on kulloinkin mahdollistettu.


2.1. Palvelun käyttöönotto ja siihen rekisteröityminen

 

Palvelu otetaan käyttöön luomalla rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjätunnus ja salasana Palveluun osoitteessa www.telia.fi/tili/yksityisille/rekisteroidy.

Palveluun rekisteröityessään asiakas voi lisätä omistamansa palvelut, kuten esimerkiksi Telia-liittymät ja Telian tarjoamat muut palvelut, hallinnoitaviksi Palveluun, jolloin rekisteröinnin yhteydessä vaaditaan tunnistautuminen vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä luottamuspalveluista annetussa laissa (617/2009) tarkoitetulla vahvalla sähköisellä tunnistamisella.

Ainoastaan palvelun käyttäjän roolissa toimiva asiakas, joka ei omista liittymiä ja palveluita, voi myös rekisteröityä Palveluun ilman vahvaa sähköistä tunnistamista käyttääkseen Palvelun käyttäjätunnuksia esimerkiksi Telia Yhteisön tarkoituksiin tai kulloinkin mahdollistettuihin muihin tarkoituksiin.

Kirjautuminen Palveluun ja siihen yhdistettyihin palveluihin tapahtuu osoitteiden telia.fi tai telia.fi/tili kautta Palvelun käyttäjätunnuksella ja salasanalla, mobiilivarmenteella, verkkopankkitunnuksilla tai muulla saatavilla olevalla vahvan sähköisen tunnistamisen tavalla.

Palvelua suositellaan käytettävän selaimien ja sovellusten uusimmilla versioilla.

 

2.2. Palvelun ominaisuudet

 

Asiakas voi hallinnoida Portaalissa omassa käyttäjäprofiilissaan omaan asiakkuuteensa ja tilaamiinsa palveluihin sekä identiteettiinsä liittyviä tietoja.

Markkinointiluvat-osiossa asiakas voi hallinnoida omia markkinointilupiaan, saada tietoa Telian asiakaseduista ja henkilökohtaisia suosituksia.

Telia pidättää oikeuden milloin tahansa muuttaa tai poistaa osia Palvelusta ja sen tukemista toiminnoista, palveluista ja niiden ominaisuuksista taikka lopettaa Palvelun ylläpitäminen osittain tai kokonaisuudessaan ilmoittamatta siitä ennalta asiakkaalle pakottavan lainsäädännön sallimissa rajoissa.

 

2.3. Muuta


Telia kerää Palvelussa asiakkaiden palautetta parantaakseen Palvelua jatkuvasti. Palautteet käsitellään täysin anonyymisti eikä henkilötietoja kerätä tai säilötä palautteen yhteydessä.

Palvelun toteuttamisessa voidaan käyttää kokonaan tai osittain myös Suomen rajojen ulkopuolella toimivia alihankkijoita. Esimerkiksi Palvelun keräämät tiedot voivat sijaita virtuaalisissa pilvipalveluissa. Näissä tapauksissa Telia huolehtii sopimuksellisesti asiakkaiden henkilötietojen asianmukaisesta suojaamisesta ja siitä, että alihankkija sitoutuu noudattamaan Telian antamia ohjeita ja sovellettavaa lainsäädäntöä.

Palvelun käyttöehdot ja tietosuojaan liittyvä dokumentaatio ovat nähtävissä Portaalissa sekä Telian verkkosivuilla osoitteissa: https://www.telia.fi/toimitusehdot-ja-palvelukuvaukset ja www.telia.fi/tietosuoja.

 

3. Vastuu palvelun käytöstä ja käyttäjätunnukset

 

Asiakkaalle luodaan Palveluun rekisteröitymisen yhteydessä henkilökohtaisella salasanalla suojattu käyttäjätunnus Palveluun. Palvelun käyttäjätunnus ja salasana ovat henkilökohtaiset eikä niitä saa luovuttaa muille osapuolille.

Kunkin Palvelun kautta hallinnoitavan palvelun omistajan roolissa toimiva asiakas voi määrittää kunkin palvelun muiden käyttäjien oikeudet käyttää Palvelun toimintoja ja rajoittaa niitä Palvelun mahdollistamin tavoin. Käyttäjien roolissa toimivat asiakkaat voivat käyttää Palvelua itsenäisesti omilla Palvelun käyttäjätunnuksillaan omistajan Palvelussa asettamien rajoitteiden puitteissa.

Riippumatta siitä, toimiiko asiakas omistajan vai käyttäjän roolissa, asiakkaan on suojattava huolellisesti kaikki Palveluun ja sen käyttöön liittyvät tunnisteet ja salasanat oikeudettomalta käytöltä ja pidettävä ne luottamuksellisina. Asiakkaan tulee varmistaa säännöllisesti, että Palveluun liittyvät tunnisteet ja salasanat ovat tallessa. Asiakkaan on säilytettävä Palveluun liittyvät tunnisteet ja salasanat erillään toisistaan. Asiakas vastaa siitä, etteivät Palveluun liittyvät tunnisteet ja salasanat joudu ulkopuolisen tietoon.

Asiakkaan on ilmoitettava käyttäjätunnuksen ja salasanojen katoamisesta ja epäillystä katoamisesta Telialle välittömästi. Telialle on oikeus, mutta ei velvollisuutta, estää asiakkaalta Palvelun käyttö ja sulkea asiakkaan käyttäjätunnukset ilman ennakkoilmoitusta, mikäli Telialla on perusteltu syy olettaa, että tunnuksia käytetään oikeudettomasti.

Mikäli käyttäjä, jolle omistajan roolissa toimiva asiakas on määrittänyt oikeuden käyttää Palvelun toimintoja, ei ole enää oikeutettu käyttämään tunnuksia, omistajan roolissa toimiva asiakas on velvollinen välittömästi poistamaan Palvelun käyttöoikeuden tällaiselta henkilöltä.

Asiakas vastaa kaikesta asiakkaan käyttäjätunnuksilla tapahtuvasta Palvelun käytöstä ja tehdyistä toimenpiteistä, Palvelun kautta käytettävien palveluiden ja toimintojen käytöstä sekä Palvelun tai sen kautta käytettävien palveluiden ja toimintojen välityksellä tehdyistä sopimuksista riippumatta siitä, onko asiakas käyttänyt tunnuksia itse vai onko tunnuksia käytetty oikeudetta. Asiakas vastaa itse siitä, että asiakkaan käyttämät tietokoneet, laitteet ja ohjelmistot ovat asianmukaisesti ja riittävästi suojattu tietoturvauhilta. Asiakas sitoutuu lisäksi noudattamaan Telian kulloinkin antamia Palvelun käyttöä koskevia käyttö-, turvallisuus- ja muita ohjeita.


4. Immateriaalioikeudet

 

Palvelun sisältö ja ulkoasu ovat tekijänoikeuden suojaamia. Palvelun, sen kautta käytettävien palveluiden ja toimintojen ja niiden sisältämien tietojen omistus- ja immateriaalioikeudet kuuluvat Telialle tai kolmansille osapuolille. Asiakas ei saa mitään oikeuksia Palveluun, sen kautta käytettäviin palveluihin taikka toimintojen tai niiden sisältämiin tietoihin, paitsi näissä käyttöehdoissa ja mahdollisissa muissa soveltuvissa erityisehdoissa määritellyn oikeuden käyttää Palvelua.

Palvelun ja sen osien muu kuin näiden käyttöehtojen mukainen käyttö, kopioiminen, kääntäminen, muuttaminen ja tallentaminen millä tahansa tavalla on kiellettyä ilman Telian etukäteen antamaa kirjallista lupaa.


5. Oikeus muuttaa käyttöehtoja

 

Telialla on oikeus milloin tahansa muuttaa näitä käyttöehtoja, sekä muita mahdollisia Palveluun sovellettavia erityisehtoja. Telia ilmoittaa näiden käyttöehtojen muutoksista tarkoituksenmukaisella tavalla Palvelun yhteydessä ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu. Asiakas hyväksyy muutokset itseään sitoviksi käyttämällä Palvelua. Asiakkaan tulee lopettaa Palvelun käyttö, mikäli hän ei hyväksy muuttuneita käyttöehtoja.

 

6. Henkilötietojen käsittely

 

Telia käsittelee henkilötietoja voimassa olevan tietosuojalainsäädännön, Palvelun tietosuojaselosteen sekä Telian tietosuojalausunnon mukaisesti. Tietosuojaseloste ja tietosuojalausunto ovat saatavilla osoitteessa: telia.fi/tietosuoja.


7. Vastuunrajoitus

 

Telia ei vastaa Palvelun, sen kautta käytettävien palveluiden ja toimintojen tai niiden osien toimimattomuudesta, käyttökatkoista tai viivästyksistä. Palvelu toimitetaan ”sellaisena kuin se on”, eikä Telia anna mitään Palvelun käyttöä koskevia takuita. Telia ei vastaa mistään Palvelun käytön asiakkaalle aiheuttamista vahingoista tai muista menetyksistä, olivat ne luonteeltaan välittömiä tai välillisiä, ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu.

 

8. Ylivoimainen este

 

Telia ei vastaa sopimus- tai korvausvelvoitteestaan siltä osin kuin sopimuksen noudattamista estää tai viivästyttää ylivoimainen este. Ylivoimaisella esteellä tarkoitetaan seikkaa, jota Telia ei voinut ottaa lukuun sopimusta tehtäessä ja joka on Teliasta riippumaton. Tällainen seikka voi olla esimerkiksi poikkeuksellisista sääolosuhteista johtuvat viestintäverkon korjaus- ja rakennustyöt, kansallinen poikkeustila, työselkkaus, tulipalo, luonnonmullistus, energiajakelun keskeytys, maksuliikenteen keskeytys, lainsäännös tai viranomaismääräys tai -päätös, ulkopuolisen aiheuttama kaivuu-, laite- tai vastaava vahinko sekä edellä mainituista seikoista johtuvat sopijakumppanin toimitusvirheet. Jos sopimuksen täyttäminen estyy tai viivästyy ylivoimaisen esteen vuoksi, velvoitteen täyttämisaikaa jatketaan sen verran kuin olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä kohtuullisena.

 

9. Sopimuksen voimassaolo ja päättyminen

 

Palvelua koskeva sopimus on voimassa toistaiseksi. Asiakas voi omistajan roolissa toimiessaan irtisanoa Palvelua koskevan sopimuksen poistamalla kaikki Palvelussa hallinnoitavana olevat palvelut Palvelusta ja sen jälkeen poistaa Palvelun käyttäjätunnuksensa itsepalveluna Portaalin kautta. Asiakas voi käyttäjän roolissa toimiessaan irtisanoa Palvelua koskevan sopimuksen milloin tahansa poistamalla Palvelun käyttäjätunnuksensa itsepalveluna Portaalin kautta.

Asiakkaan käyttäjätunnukset voidaan poistaa Telian toimesta Palvelun tietosuojaselosteessa kuvattujen säilytysaikojen mukaisesti 1) omistajan roolissa toimivan asiakkaan osalta, mikäli asiakkaalla ei ole enää Palvelun kautta hallinnoitavia palveluita ja 2) käyttäjän roolissa toimivan asiakkaan osalta, mikäli asiakkaalla ei ole aktiivisia määritettyjä käyttäjärooleja Palvelussa. Poistamisesta ilmoitetaan asiakkaalle kohtuullisessa ajassa ennen poistamista.

Sopimus voidaan päättää välittömin vaikutuksin, jos asiakas toimii olennaisesti näiden käyttöehtojen vastaisesti tai muutoin rikkoo sopimusta olennaisella tavalla.

Kaikki näiden käyttöehtojen mukaiset määräykset, joiden tulee luonteensa takia olla voimassa sopimuksen päättymisen jälkeen, kuten muun muassa esimerkiksi immateriaalioikeuksia koskevat lausekkeet sekä vahingonkorvaus- ja vastuunrajoituslausekkeet, ovat voimassa sopimuksen päättymisen jälkeen niin kauan kuin niillä on merkitystä.


10. Sopimuksen ja käyttöoikeuden siirto

 

Asiakkaalla ei ole oikeutta siirtää näiden käyttöehtojen mukaisia oikeuksia tai velvollisuuksia tai sopimusta kolmannelle osapuolelle ilman Telian kirjallista etukäteistä suostumusta. Telialla on oikeus ilman eri suostumusta siirtää kokonaan tai osittain näiden käyttöehtojen mukainen sopimus tai näiden käyttöehtojen tuomat oikeudet ja velvollisuudet konsernin sisällä tai kolmannelle osapuolelle yritys- tai liiketoimintakaupan tai muun vastaavan liiketoiminnallisen järjestelyn yhteydessä tai toiselle Telia-konserniin kulloinkin kuuluvalle yhtiölle sekä ulkoistushankkeen yhteydessä vastaanottavalle
yhtiölle ilmoittamalla siirrosta Palvelussa.


11. Sovellettava laki ja erimielisyydet

 

Palveluun, näihin käyttöehtoihin ja näiden käyttöehtojen mukaiseen sopimukseen Palvelusta sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta sen lainvalintaa koskevia säännöksiä. Palvelua koskevat erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti osapuolten välisin neuvotteluin. Mikäli erimielisyyksiä ei saada ratkaistua, asiakkaalla on oikeus nostaa kanne Teliaa vastaan siinä Suomessa sijaitsevassa käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiirissä asiakkaalla on kotipaikka tai vakituinen asuinpaikka taikka jonka tuomiopiirissä Telialla on kotipaikka tai missä Telian hallintoa pääasiallisesti hoidetaan. Oikeuspaikasta muissa tapauksissa säädetään oikeudenkäymiskaaressa. Jos asialle ei muutoin ole toimivaltaista tuomioistuinta, sopimusta koskevat riitaisuudet käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa.

Asiakkaalla on oikeus saattaa sopimusta koskeva erimielisyys myös käsiteltäväksi kuluttajariitalautakuntaan, jonka päätökset ovat luonteeltaan suosituksia (www.kuluttajariita.fi). Ennen asian saattamista kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi asiakkaan tulee ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan (https://www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta).

 

12. Ehtojen voimassaolo


Nämä käyttöehdot ovat voimassa 01.05.2024 alkaen toistaiseksi.