Eikö puheluista pitäisi mennä maksu vasta kun toisesta päästä vastataan eikä jo hälyttäessä?
Yleisesti ottaen näin on sovittu, mutta kaikki operaattorit eivät välttämättä sopimuksista piittaa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa osa matkaviestinoperaattoreista veloittaa tuut-äänestäkin. Eli mahtaako puhelun vastaanottaja olla ulkomailla?
Toinen mikä kannattaa tarkastaa, ettei veloitus ole tullut puhelun sijaan internet-yhteyden käytöstä. Onhan puhelimen valikosta mobiilidata käännetty pois päältä tai liittymään on tilattu nettipaketti?
Oma ongelmavyyhtinsä ovat huijausnumerot, jotka vastaavat puheluun ja toistavat väärennettyä tuut-ääntä. Tällaiset numerot tunnistaa siitä, että puhelimen puheluaikalaskuri käynnistyy melkein saman tien soittonäppäimen painamisen jälkeen. Yleensä tällaiset numerot ovat kuitenkin ulkomaisia numeroita.
Eihän puhelun vastaanottaja käytä vanhaa puhelin/telefax-yhdistelmälaitetta? Nekin voivat tehdä juuri tuota, että vastaavat puheluun ja soittavat keinotekoista tuut-ääntä. Matkaviestinverkossa telefax vaatii aina oman puhelinnumeronsa, joten puhelukäytössä telefaxista automaattinen vastus tulee kääntää pois päältä.
Jos mikään edellä esitetyistä ei sovi tilanteeseen, aiheettomista veloituksista kannattaa tehdä vikailmoitus operaattorille.
Ihan Suomessa ollaan ja tod näk (muttei saletisti) telian numero kun 040 alku. Eikä huijaus, numero johon ennenkin soitellut, tällä kertaa vaan otti muutaman kerran ennenkuin vastasivat.
Datapaketti käytössä joten ei datamaksuja.
@MunteGh Tervetuloa Yhteisöön! Kiva että löysit tiesi tänne
Onko kyseessä siis ihan yksityisen henkilön numero johon soitit? Siitä ei pitäisi maksua mennä ennenkuin puheluun joku vastaa. Jos kyseisessä numerossa on numeronsiirto päällä jonnekin erityismaksulliseen numeroon niin siinä tapauksessa jonotus/odottelu voi olla maksullista. Entä oletko huomannut että muihin numeroihin soitettaessa kävisi samoin vai onko se vain tämä yksi numero joka laskuttaa ennen aikojaan?
Mitä tulee tuohon 040-alkuiseen numeroon niin täältä voit tarkistaa mille operaattorille se kuuluu. Tosin sillä ei välttämättä ole suurta merkitystä minkä operaattorin numerosta on kyse vaan sillä onko tuo nyt joku erityismaksullinen tai onko siitä kenties siirto maksulliseen numeroon.
Ja kuten @irritus tuossa vinkkasi niin häiriöilmoitusta sitten meillepäin jos kyse on tosiaan normaalista yksityishenkilön numerosta ilman soitonsiirtoa.
Selvisi että soitonsiirto oli todellakin syy. Kiitos vastauksesta ja jouluja
vaikka ei ole suoraan asia mutta mainitsen täällä, ihme että @irritus ei maininnut tätä.
kommenteissa on puhuttu siitä että vastaaja vastaa automaattisesti ja auheittaa veloituksia. joten en pitäisi mahdottomana että jokin vika operaattorilla tekee veloituksia.
https://yhteiso.telia.fi/telian-ja-toimialan-uutiset-104/vastaaja-uudistui-23053
oliko tällä nimikin “vastaajagate”.
vaikka ei ole suoraan asia mutta mainitsen täällä, ihme että @irritus ei maininnut tätä.
kommenteissa on puhuttu siitä että vastaaja vastaa automaattisesti ja auheittaa veloituksia. joten en pitäisi mahdottomana että jokin vika operaattorilla tekee veloituksia.
https://yhteiso.telia.fi/telian-ja-toimialan-uutiset-104/vastaaja-uudistui-23053
oliko tällä nimikin “vastaajagate”.
Virheitä on aina mahdollista tapahtua ja kuten linkkaamassasi ketjussa, väärin perustein veloitetut maksut on selvitetty ja ne voidaan hyvittää. Tällä hetkellä ei ole tiedossa virhetilanteita vastaajassa, mistä aiheutuisi aiheettomia maksuja. Jos talläisia epäilyjä nousee, kannattaa olla heti yhteydessä asiakaspalveluumme tarkempien tietojen kera.
Selvisi että soitonsiirto oli todellakin syy. Kiitos vastauksesta ja jouluja
Soitonsiirto itsessään ei muuta vastaussanoman toimintaa. Se kulkee ketjun läpi vasta, kun siirron kohteessa vastataan puhelimeen. Eli soitonsiirronkaan yhteydessä aito tuut-ääni ei maksa mitään.
Onko vastaanottajalla puhelimessa jonojärjestelmä? Yleensä ne ilmoittavat vastattuaan puheluun: Olette jonossa, olkaa hyvä ja odottakaa. Vastaamme puheluusi mahdollsimman pian. Tämän rallatuksen kuuntelu maksaa puhelumaksun.
Puolivillaisesti toteutettu jonojärjestelmä voi soittaa väärennettyä soittoääntä. Sellaisen puhelinjärjestelmän toiminnasta kannattaa antaa palautetta numeron käyttäjälle, että korjaavat järjestelmänsä.
kommenteissa on puhuttu siitä että vastaaja vastaa automaattisesti ja auheittaa veloituksia. joten en pitäisi mahdottomana että jokin vika operaattorilla tekee veloituksia.
Epäkuntoiset vastaajatkin ovat toki mahdollisia, mutta onneksi Telia on parantanut järjestelmiään vastaajagaten jälkeen.
Kun ennen vastaajagatea kaikissa Telian puheliittymissä oli vastaaja ja sen saattoi ainoastaan kytkeä olemaan vastaamatta puheluun, nykyään vastaajan voi poistaa tyystin ja kokonaan. Näin Telian liittymät eivät ole enää yhtä vikaherkkiä kuin aikaisemmin.