Skip to main content



 



Vastaaja on maksuton palvelu kaikissa kuluttaja-asiakkaidemme matkapuhelinliittymissä. Vastaaja vastaa tuleviin puheluihisi silloin, kun puheluun ei vastata tietyn ajan kuluessa. Soittaja voi tervehdyksen ja merkkiäänen kuultuaan jättää sinulle viestin, jonka voit kuunnella jälkikäteen.



 



Vastaaja on nyt uudistettu monipuolisemmaksi ja helpommin hallinnoitavaksi. Uudet ominaisuudet ovat otettu tänään käyttöön. Muun muassa valikkorakenteessa sekä tallennustilassa on tapahtunut muutoksia. Ominaisuudet, kuten vastaajan numero, äänittämäsi tervehdys sekä vastaajassa jo olevat viestit säilyvät ennallaan.



 



Vastaajassa uudet kuuntelemattomat viestit säilyvät kymmenen vuorokautta. Kuunneltu viesti poistuu automaattisesti vastaajasta kahden viikon jälkeen, ellet erikseen tallenna viestiä. Tallennetut ääniviestit säilyvät, kunnes poistat ne.



 



Tätä kaikkea vastaaja uudistus on tuonut mukanaan



 





  • Vastaajan tallennustila kasvaa – jatkossa vastaajaan mahtuu 50 kappaletta viestejä. Vastaaja lähettää sinulle ilmoituksen, kun tallennustila on kokonaan käytetty.


  • Uudistuksen myötä on tiukennettu vaatimuksia PIN-koodien osalta siten, ettei esimerkiksi liian yksinkertaisia pin-koodeja hyväksytä.


  • Voit äänittää tiedotetyyppisen tervehdyksen, jonka jälkeen soittaja ei pääse jättämään viestiä, vaan puhelu katkeaa.


  • Saapunutta vastaajaviestiä ei voi enää välittää toiseen Telian vastaajaan, mutta vastaajasta on mahdollista lähettää edelleen sinne saapuneet viestit sähköpostiosoitteeseen.


  • Viestien kuuntelu ei enää jatkossa onnistu Minun Teliassa, vaan ainoastaan puhelimella.


  • Vastaajan käyttöä puhelimella päivitetään, ja monet tutut valikot ovat saaneet uuden rakenteen.


  • Visual Voicemail -mahdollisuus on tulossa myöhemmin vuoden 2021 aikana. Visual Voicemail mahdollistaa vastaajaan tallennettujen viestien kuuntelemisen sähköpostilaatikon kaltaisessa ympäristössä.





Tarkemmat ohjeet vastaajan käyttöön löytyvät Telia.fi sivuston Asiakastuki-osiosta.



 



Lue lisää:



Että silleen.

 

Olen taannoin tehnyt tämän ohjeen mukaan https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Vastaajan-poiskytkenta-ja-soitonsiirtojen-hallinnointi-telia-fi/m-p/185276#M11714  sellaisen asetuksen , että linkki Vastaajan asetuksiin näkyy Minun Teliassa puhelinliittymäni muiden tietojen yhteydessä.

 

Olen päässyt tähän asti Minun Telian kautta Vastaajan asetuksiin , mutta nyt tämän Vastaajan uudistuksen jälkeen , vaikka Vastaaja näkyy tiedoissani , niin linkin klikkaus tuottaa vain virheilmoituksen , että sivulla tapahtui virhe.

Onko tämä sellainen asia , että se korjautuu Telian toimesta , vai pitääkö minun tehdä jotakin???

 

PS. Itse asiassa olen jo aiemmin kääntänyt Vastaajan pois päältä , kun en sitä käytä.


@kustaa1967 Jotta vastaajapalvelua pääsee hallinnoimaan, niin omille sivuille tulee kirjautua sillä liittymänumerolla, jossa vastaaja on käytössä. Koetitko tuon linkin avaamista toisella selaimella?


Kuten edellä kirjoitin , niin olen sen Vastaajan hallinnan liittänyt Minun Teliaan em. ohjeen mukaan juurikin siksi , että voin sitä hallinnoida Telia-tunnuksilla ja se on toiminut jo pari vuotta kunnes lakkasi , kun päivititte Vastaajan.

 

En minä ala puhelinnumerolla sinne kirjautumaan , kun palvelu on aiemmin jo toiminut Minun Teliassa.

 

Vika ei ole selaimessa eikä minulla toista edes ole enkä asenna vain tällaisen asian vuoksi , vaan teidän palvelussa. Jos se ei enää toimi kuten ennen , niin sitten minä poistan liittymältäni koko Vastaajan.


Toimivatko muillla vastaajan ilmoitusviestit ylipäänsä?

 

Olen tänään kokeillut vastaajaa 11 jätetyllä viestillä, joista on tullut 1 tekstiviesti-ilmoitus, 2 MMS-ilmoitusta ja 0 sähköposti-ilmoitusta. Toisin sanoen, ilmoitukset toimivat 15 % luotettavasti.


Telia on rikkonut vastaajajärjestelmänsä totaalisesti. Kun vastaaja on kytketty pois päältä, vastaaja vastaa puheluun ja soittaa varattuääntä muistuttavaa piipitystä.

 

Varattumerkkiääni on kaikilla muilla operaattoreilla maksuton, mutta nyt Telia kerää jo varattuäänen kuuntelustakin puhelumaksun!

 

Hävetkää!


Moikka @irritus ! 



 



Vastaajapalvelussa alkoi häiriö 26.5 ja tämä on meillä korjauksessa. Tässä vielä linkki häiriötiedotteeseen koskien häiriötä: https://bit.ly/2SANwDQ 



 



Puhelut vastaajaan sisältyvät puhepakettiin mikäli liittymässä on sellainen ja pakettia ei ole käytetty loppuun. Paketin ylimenevät puhelut 0,17eur/min. Tästä voit lukea vielä tarkemmin vastaajan laskutuksesta: https://bit.ly/3hXGNyu 



 



Selvensikö tämä vai jäikö sinulla vielä jotain kysyttävää koskien laskutusta?


Otin yhteyttä asiakaspalveluun. Sekä puheluihin vastaava varattuäänivika ja ilmoitusviestivika ovat tiedossa ja niitä selvitetään.

 

PS. Vastaajassa näyttää olevan muitakin ongelmia:

Vastaajapalvelussa havaittu ongelmia

Häiriön alkamisaika: 26.05.2021 08:00:00

 

Osasta liittymiä ei pysty soittamaan omaan vastaajaan, esim yritysnumerot ja multisimliittymät. Lisäksi välillä kun puhelun pitäisi mennä vastaajaan soittaja kuulee tiedotteen 'valitsemaanne nro:oon ei saada yhteyttä' tai puhelu päättyy.

 

Pahoittelemme häiriötä.
Telia

 


@SakuMik, valitettavasti ongelmassa ei ole kyse Telian asiakkaiden soitoista vastaajiinsa.

 

Kyseessä on maailmanlaajuinen vika, jossa Telia aiheuttaa aiheettomia veloituksia kaikille niille, jotka yrittävät soittaa Telian Yhteys- tai Prepaid-liittymiin. Esimerkiksi saksalaisella liittymällä Telian varattuääni, jonka tulee olla maksuton, maksaa nyt vian ollessa päällä 11 senttiä per soittoyritys:

 

Maailmanlaajuisena vika koskee toki myös kotimaisia liittymiä. Tässä esimerkki, mitä Elisan liittymästä Telian liittymään soitettaessa tapahtuu:

040████
27.05.2021 klo 17.08.41
0 min 2 s
0 €
040████27.05.2021 klo 17.08.530 min 2 s
0 €
040████27.05.2021 klo 17.13.300 min 2 s
0 €
040████27.05.2021 klo 17.19.200 min 2 s
0 €
040████27.05.2021 klo 18.17.480 min 2 s
0 €
040████28.05.2021 klo 05.25.520 min 2 s
0 €

 

Onneksi kyseessä on sekuntiveloitteinen liittymä. Esimerkiksi Telia Yhteys Rajaton Lite-liittymillä vastaava varattuäänen kuuntelu olisi tullut maksamaan 0,42 €.


@irritus  Hyvä, että olet ollut yhteydessä niin on varmasti kaikki häiriöt meillä tiedossa. Pikimmiten tottakai yritetään häiriö saada korjattua! 😁> 



 


@irritus Tuon laskutuksen suhteen voisi vielä olla omaan operaattoriin yhteydessä niin voisi kysyä miksi tuo 0,11e veloitetaan.


Moikka @kustaa1967 !



 



Jos et tahdo käyttää toista selainta niin voisit kokeilla tyhjentää nykyisen selaimen välimuistin. Auttoiko tuo?


@SakuMik 

"Jos et tahdo käyttää toista selainta niin voisit kokeilla tyhjentää nykyisen selaimen välimuistin. Auttoiko tuo?"

 

Ei auta ja kaiken lisäksi selaimeni tyhjentää välimuistit ja selaushistorian aina suljettaessa automaattisesti.

Kuten tästäkin ketjusta käy ilmi ja häiriötiedotteestanne , niin se Vastaaja-palvelu on päivityksenne jäljiltä ihan sekaisin. Korjatkaa palvelunne ja lopettakaa jonnin joutava asiakkaiden pompotus.

 

Siis vika on teidän palvelussa eikä asiakkaiden laitteissa.



@kustaa1967@  kirjoitti:

Siis vika on teidän palvelussa eikä asiakkaiden laitteissa.


Kuten se ei myöskään ole muiden operattoreiden laitteissa. @SakuMik, ei ole mitään syytä kysyä O₂:lta, miksi Telian numeroon soitettaessa veloitetaan aiheettomasti 0,11 €. Syy on Telian rikkinäisessä vastaajalaitteistossa, joka lähettää varattuäänen yhteydessä perusteettomasti vastaussanoman. Tämä signaali käynnistää kaikilla operaattoreilla puhelun veloituksen.

 

Mikäli Telia ei saa pikaisesti korjattua rikkinäistä vastaajalaitteistoaan, heidän tulisi irroittaa se kokonaan televerkosta aiheuttamasta enempää häiriöitä. Eli toisin sanoen, toimia itse samoin, kuin mitä Telia asiakkailtaankin toimitusehdoissaan edellyttää.

 

Palvelua tulee käyttää siten, että siitä ei aiheudu haittaa tai häiriötä viestintäverkolle tai -palvelulle, yleisen viestintäverkon toimivuudelle, muille viestintäverkon käyttäjille tai kolmansille tahoille. Asiakkaan on kytkettävä välittömästi irti viestintäverkosta verkon tai palvelun toimintaa häiritsevät laitteet tai ohjelmistot.

 

Asiakas vastaa siitä, että hänen tilaamansa, hankkimansa tai toimittamansa aineisto tai palvelun käyttö ei aiheuta häiriötä verkolle, palvelulle tai toisille käyttäjille, ei vaaranna tietoturvaa tai käytettävyyttä, eikä loukkaa teleyrityksen tai muiden oikeuksia, hyvää tapaa tai lain ja viranomaisten määräyksiä.


@irritus 

"Mikäli Telia ei saa pikaisesti korjattua rikkinäistä vastaajalaitteistoaan, heidän tulisi irroittaa se kokonaan televerkosta aiheuttamasta enempää häiriöitä. Eli toisin sanoen, toimia itse samoin, kuin mitä Telia asiakkailtaankin toimitusehdoissaan edellyttää."

 

Juuri näin.

Kyllä tässä on taas oikaistu syystä tai toisesta ja laitettu puutteellisesti testattu päivitys tuotantoon ajatuksella , että kyllä asiakkaat sen puutteet testaavat ihan ilmaiseksi. No näin ala-arvoista päivitystä ei olisi ikinä saanut päästää tuotantoon.

Siis nyt se vanha Vastaaja takaisin tuotantoon ja tämä torso takaisin suunnittelupöydälle ja lopuksi perusteelliseen testaukseen ennen tuotantoon pääsyä.


@irritus 



Laitoin tästä viestiä eteenpäin, vastaajan toimintaa tutkitaan nyt tarkemmin meidän päästä. Itse vastaajan häiriö on jo korjauksessa ja pikimmiten korjaustyöt yritetään saada tehdyksi. 😁>


Telian järjestelmään on kirjattu palvelupyyntöni, kun valitin, ettei enää tule tekstaria silloin, kun vastaajaan on jätetty viesti/viestejä. Vika lienee korjattu, sillä äsken tuli tekstari, kun testasin hommaa! 👍>

 

Yritin myös selvittää, miten toimii systeemi, josta kerrotaan näin: ”Saapunutta vastaajaviestiä ei voi enää edelleenlähettää toiseen Telian vastaajaan, mutta sen voi edelleenlähettää sähköpostilla." En ensinnäkään keksinyt, miten voin laittaa tuon edelleenlähetyksen päälle. Sittemmin selvisi, että pitää ehdottomasti kirjautua puhelinnumerolla, eikä voi käyttää Firefox-selainta!!!

 

Chromea käyttäen ja puhelinnumerolla kirjautuen olen nyt saanut annetuksi vastaajatietoihini sähköpostiosoitteeni. Ja olen kirjoittanut sen ihan oikein! Postilaatikkooni ei vaan kilahda minkäänmoista postia, vaikka vastaajaan tulee viesti. Enkä vieläkään tiedä, millä syklillä ja missä muodossa vastaajaviestien olisi tarkoitus sähköpostiin tulla – hetikö ja ääniviestiliitteinäkö vai peräti tekstiksi muunnettuinako? Kun kysyin chatissa, miten systeemin kuuluisi toimia, JOS se toimisi, asiakaspalvelija kertoi, että viestien pitäisi tulla spostiin. Pitäisi ja pitäisi, vaan kun ei tule! Muotoasiasta hän totesi: ”Eihän spostiin voi laittaa muuta kuin spostia tietääkseni?” OMG! 😣>

 

Ja muuten… kun olin Firefoxilla kirjautuneena puhelinnumerolla ja yritin katsoa viestejäni, tuli virheilmoitus ”OHO, JOKIN MENI VIKAAN. Yritä uudelleen”. Chromella vastaavassa tilanteessa ilmoituksessa lukee: ”HUPS! Yritit avata näkymää, johon sinulla ei ole käyttöoikeutta. Omien sivujen näkymien käyttöoikeudet on rajattu sen perusteella, oletko kirjautunut Omille Sivuille Telia Tunnuksella vai esim. matkapuhelinnumerolla.”


Vastaajan hallitsemiseksi Omille sivuille tulee todellakin kirjautua numeerisella käyttäjätunnuksella.

 

Kokeilin vastaajan hallintaa Firefoxilla ja se tuntuu olevan ainoa asia, joka vastaajassa toimii.

 

Toki Omat Sivut tykkäävät aina välillä heittää sivulta toiselle siirtyessä väliaikaruudun Oho, jotakin meni vikaan, mutta yleensä tuosta pääsee jatkamaan suoraan eteenpäin. Tuota Oho, jotakin meni vikaan tapahtuu myös muilla selaimilla, kuten Vivaldilla.

 

Uusi vastaajajärjestelmä on melko totaalisesti rikki. Se veloittaa edelleenkin puhelumaksut varattuäänen kuuntelusta. Näin vakavat viat tulee korjata välittömästi. Nyt on kulunut jo useampi päivä, joten Telian toiminta on vastuutonta.

 

Itsekään en ole vielä nähnyt, miltä vastaajan sähköpostit näyttävät, sillä vastaaja on rikki eikä se ei lähetä sähköposteja.

 

Mainitsit, että yritit katsoa viestejäsi selaimella. Tämä ei ole enää mahdollista, viestien kuuntelu Omilla Sivuilla on poistettu käytöstä.

 

HUPS! Yritit avata näkymää, johon sinulla ei ole käyttöoikeutta ilmoitus tulee, mikäli yrität avata esimerkiksi Laskut ja viestit tai Omat tiedot ja asetukset kirjauduttuasi numeerisella käyttäjätunnuksella Omille sivuille. Tällöin käytettävissäsi on ainoastaan osio Liittymäni ja palveluni.

 

Omille sivuille sähköpostitunnuksella kirjauduttuasi pääset muihinkin osioihin, mutta tällöin vastaavasti Liittymäni ja palveluni → Liittymäsi alta vaihtoehdot Saapuneet MMS viestit ja Vastaaja eivät ole käytettävissä.


@irritus 

Hei, nyt pääsen minäkin vastaajan asetuksiin Firefoxilla eli se vika on siis korjattu!
Ja ilmaisin ehkä tuon yhden kohdan huonosti... En yrittänyt katsoa selaimella vastaajan viestejä, vaan yritin mennä osioon "Laskut ja viestit". Siellä tuli se hämäävä Oho-virheilmoitus, mutta nytpä on sekin jo kunnossa - hienoa!

 

Mielenkiinnolla odotan, milloin sähköpostiin alkaa tulla jotain viestejä vastaajasta.

 

Hämmentävää on myös se, että tiettyjä juttuja hoitaakseen pitää kirjautua puhelinnumerolla. Loogista olisi, että kaikki asiat saisi hoidetuksi myös kirjautuen Telia-tunnuksella/sähköpostiosoitteella tai vahvasti tunnistautumalla.

 

Jos tuo veloitus kerran toimii väärin, niin sehän toden totta tulisi korjata välittömästi.


@MiiuKo 

"Hei, nyt pääsen minäkin vastaajan asetuksiin Firefoxilla eli se vika on siis korjattu!"

 

Kellä on ja kellä ei. Meillä ei Firefoxilla edelleenkään pääse Vastaajan asetuksiin ei puhelinnumerolla eikä Telia-tunnuksella. Niitä vikoja näyttää olevan enemmänkin.


@kustaa1967ja @irritus 

 

Höh, sotkeuduinkohan minä aamutuimaan noiden selainten kanssa, kun nythän en minäkään pääse Firefoxilla. Lienenkö unen pöpperössä surffaillutkin Edgellä...


Oletteko kokeilleet, josko yksityinen selaus tai selaimen välimuistin tyhjennys auttaisivat vastaajan asetuksiin pääsemisessä?

 

Minä pääsen vastaajan asetuksiin kahdellakin eri Firefoxin versiolla. Sekä Vivaldilla.

 


Hmmmm...

 

No niin private-tilassa Firefoxilla näköjään pääsin Vastaajan asetuksiin Telia-tunnuksilla. No aikaisemmin on kyllä päässyt ihan normaali-tilassakin. Onhan se vähän outoa , että Minun Teliaan pääsee normaali-tilassa , mutta sieltä ei voi jatkaa Vastaajan asetuksiin kuin private-tilassa.

Mikäköhän siinä Vastaajassa on niin salaista , ettei sitä voi asetella samassa tilassa kuin muitakin liittymän asetuksia??????


Telia on perustellut jakoa kirjain- ja numerotunnuksiin vastaaja- ja mms-viestien yksityisyydellä. Liittymänhaltija voi luovuttaa liittymän käyttöön toiselle henkilölle. Mikäli liittymänhaltijan tunnuksilla pääsisi käsiksi myös vastaaja- ja mms-viesteihin, liittymän käyttäjän viestintäsalaisuus voisi vaarantua.


@irritus

Juu ymmärrän tuon em. , mutta niinhän se on ollut jo vuosia eikä tässä nyt ole kyse kolmannesta tahosta , vaan liittymän omistajasta.

Telian omien ohjeiden mukaan liittymän omistaja voi liittää Vastaajan hallinnan Telia-tunnuksensa alle ja näinhän palvelu on toiminut jo pitkään.

Nyt tämän viimeisimmän päivityksen jälkeen liittymän omistaja ei Telia-tunnuksilla eikä puhelinnumerollakaan voi hallita Vastaajaa Firefoxilla näköjään kuin private-moodissa ja se on muutos aikaisempaan ja aika typerä muutos , joka pitäisi korjata pikimmiten.

 

PS. No onhan näissä Telian palveluissa paljon muutakin korjattavaa mm. Minun Teliaan kirjautuminen multiWAN:lla lakkasi toimimasta joitakin kuukausia sitten ja ei ole tietoa milloin taas toimii. Telian palvelut ovat kivikautisia jäänteitä.


minun tutkimukset ovat alustavia joten myöhemmin varmaan tarkennuksia.

 

näyttää siltä että vastaaja on rikki. en tarvitse vastaajaa mutta nvp on ollut hyödyksi. nyt näyttää siltä että nvp ei toimi, siis tekstiviestit ei tule. jos tää on lopullinen niin mitä tällä vastaajalla tekee!?

 

muutakin: tuo loggaus puh. numerolla (haltija tunnus) vs omistaja tunnuksella on jotain mätää. jos loggaa toisella niin loggaus toisella tämän jälkeen ei toimi oikein. myös päinvastoin. telia jotenkin muistaa edellisen loggauksen.


Vastaa