Skip to main content

Moi. Mun liittymässä (ja ymmärtääkseni kaikissa Telian liittymissä) puhelut katkeaa kun puhelin on soinut 45 sekuntia. Asiakaspalvelija sanoi että tämä on ominaisuus eikä vika.

 

Elisalla ei tällaista ongelmaa ollut, puhelut soi 120 sekuntia ennen katkeamista.

 

45 sekuntia on lyhyt aika jos odottaa esim. terveysaseman takaisinsoittoa, jos puheluun ei ehdi vastata niin seuraava voi tulla vasta 3-4 päivän kuluttua. Sama juttu jos odottaa tärkeää yrityspuhelua niin se on liian lyhyt aika.

 

Lyhyt aika se on myös eläkeläisille. Äidilläni on Telia ja hän ei kuule kunnolla ja liikkuu hitaasti. Näin ollen hän ei melkeen ikinä ehdi vastaa 45 sekunnissa. Olen ehdottanut hänelle operaattorin vaihtamista, jottei puhelut katkea näin nopeasti.

 

Onko teillä Telian asiakaspalvelijoilla mitään näkemystä että onko tähän suunnitteilla mitään muutosta? Antaa todella huonon kuvan tuotteen laadusta että saapuvat puhelut katkeavat näin nopeasti.

 

Ps. asiakaspalvelija väitti että ongelma ratkeaisi kytkemällä 4G-puheen / VoLTE:n päälle. Tämä ominaisuus ei kuitenkaan toimi puhelinmallissani (Oneplus 5), joka toimi kyllä Elisan verkossa.

 

Siitä huolimatta en pidä kohtuullisena edes sitä että puhelut katkeaa ilman 4G-puhettakaan 45 sekunnissa.

 

Harkitsen valituksen tekemistä kuluttaja-asiamiehelle koska liittymä tuotteen kuvauksessa ei kerrottu että puhelut katkeavat 45 sekunnissa. Tämä on erittäin olennainen puhelinliittymän ominaisuus.


@golemus  kirjoitti:

Moi. Mun liittymässä (ja ymmärtääkseni kaikissa Telian liittymissä) puhelut katkeaa kun puhelin on soinut 45 sekuntia. Asiakaspalvelija sanoi että tämä on ominaisuus eikä vika.

 

Elisalla ei tällaista ongelmaa ollut, puhelut soi 120 sekuntia ennen katkeamista.

 

45 sekuntia on lyhyt aika jos odottaa esim. terveysaseman takaisinsoittoa, jos puheluun ei ehdi vastata niin seuraava voi tulla vasta 3-4 päivän kuluttua. Sama juttu jos odottaa tärkeää yrityspuhelua niin se on liian lyhyt aika.

 

Lyhyt aika se on myös eläkeläisille. Äidilläni on Telia ja hän ei kuule kunnolla ja liikkuu hitaasti. Näin ollen hän ei melkeen ikinä ehdi vastaa 45 sekunnissa. Olen ehdottanut hänelle operaattorin vaihtamista, jottei puhelut katkea näin nopeasti.

 

Onko teillä Telian asiakaspalvelijoilla mitään näkemystä että onko tähän suunnitteilla mitään muutosta? Antaa todella huonon kuvan tuotteen laadusta että saapuvat puhelut katkeavat näin nopeasti.

 

Ps. asiakaspalvelija väitti että ongelma ratkeaisi kytkemällä 4G-puheen / VoLTE:n päälle. Tämä ominaisuus ei kuitenkaan toimi puhelinmallissani (Oneplus 5), joka toimi kyllä Elisan verkossa.

 

Siitä huolimatta en pidä kohtuullisena edes sitä että puhelut katkeaa ilman 4G-puhettakaan 45 sekunnissa.

 

Harkitsen valituksen tekemistä kuluttaja-asiamiehelle koska liittymä tuotteen kuvauksessa ei kerrottu että puhelut katkeavat 45 sekunnissa. Tämä on erittäin olennainen puhelinliittymän ominaisuus.


ennen tuo hälytys kesto oli 30s. ja valitin siitä että voisi olla suurempi esim 99s. mutta gsm standardi sanoo että se pitää olla 30s (ellei ole muuttunut). joten telia oikeastaan noudattaa speksit ok. taitaa olla niin että jos soitonsiirrot on päällä niin se 30s, mutta jos ei ole niin 45s, täytyy testailla.

 

tuo valitus kuitenkin pysähtyy seinään tässä asiassa.

 


Tarkista ekana ettei ole vastaajaa tai soitonsiirtopalveluita käytössä. On sellainen heikko muistikuva että niillä saattoi olla merkitystä tähän, mutta nyt en mene 100% takuuseen. Ongelma on mullekn tuttu ja tämän takia jouduin rakentamaan kotiin kiinteän puhelinjärjestelmän jossa on joka huoneessa puhelimia ja pari langatonta. Sen verran monta tärkeää puhelua meni huti kun yritin joskus elellä pelkän kännykän varassa. Kännykässä on se ongelma että puhelu tulee vain siihen yhteen ja se ei useimmiten ainakaan mulla ole edes samassa kerroksessa. Joko sitä ei kuule lainkaan tai jos kuulee, ei tosiaan ehdi juosta vastaamaan (ja mulla ei ole vielä mitään liikuntarajoitteitakaan, on ihan hyvä peruskunto).Telialla vaan tuntuu että kaikki järjestelmät suunnitellaan ja rakennetaan puhelinriippuvaisille ihmisille, jotka menee puhelin kädessä jopa vessaan.

 

Kiinteässä systeemissä lähin puhelin on aina samassa huoneessa. Tällaisen kiinteän systeemin rakennus ei kuitenkaan ole "tavallisen kansalaisen" hommaa ja maksaakin aika paljon, lisäksi osia tällaiseen alkaa nykyisin olla jo vaikea saada.



@golemus  kirjoitti:

Ps. asiakaspalvelija väitti että ongelma ratkeaisi kytkemällä 4G-puheen / VoLTE:n päälle.


Onko kukaan kokeillut tätä käytännössä? Suhtaudun tuollaiseen heittoon epäilevästi, sillä VoLTE yleensä sotkee pakkaa vielä entistä enemmän. VoLTE:ssä puhelu voi esimerkiksi soida soittajalle, vaikka puhelun vastaanottajalla se ei oikeasti soi missään.

 

Lisäksi, siitä päätellen että liittymässä puhelut soivat edes sen 45 sekuntia, kyseiseen liittymään tuskin edes saa 4G-puhe-palvelua. Niissä liittymätyypeissä, joihin 4G-puheen saa, puhelut soivat vain 30 sekuntia. Lisäksi Telialla on liittymätyyppejä, joihin ei saa 4G-puhetta, mutta puhelut kuitenkin soivat vain 30 sekuntia.

 


@golemus  kirjoitti:

Harkitsen valituksen tekemistä kuluttaja-asiamiehelle koska liittymä tuotteen kuvauksessa ei kerrottu että puhelut katkeavat 45 sekunnissa.


Puutteellinen tuotekuvaus on kyllä Kilpailu- ja kuluttajaviraston alaa, mutta itse puhelun katkaisu 45 sekunnin kuluttua kuuluu pikemminkin Traficomille kuin KKV:lle. On siis paras, että valitat asiasta molemmille virastoille.

 


@lasselusse  kirjoitti:

gsm standardi sanoo että se pitää olla 30s (ellei ole muuttunut).


Tämä koskee viivesiirtoa, ei puhelimen sointiaikaa ilman soitonsiirtoja.

 

Toki pakkaa sekoittaa se, että Mini, Prepaid, Sopiva, Säästöpaketti, Yhteys Puhelimeen ja Yhteys Rajaton -liittymissä on kiinteät soitonsiirrot vastaajaan oli se käytössä tai ei. Näillä liittymätyypeillä saapuvan puhelun sointiaika on ainoastaan 30 sekuntia.


Moikka @golemus! Kyseessä on Telian "puhelinvaihteessa" oleva määritelty soittoaika, johon et voi vaikuttaa juurikaan. Tästä aiheesta käytiin keskustelua esimerkiksi vuonna 2017:

https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Karsimaton-soittaja-vai-Telian-liittyma/m-p/149949

 

Ymmärrän hyvin huolesi, mutta uudelleen soittaminen on onneksi sallittua niin monta kertaa kuin haluat 🙂>



@golemus  kirjoitti:


Moi. Mun liittymässä (ja ymmärtääkseni kaikissa Telian liittymissä) puhelut katkeaa kun puhelin on soinut 45 sekuntia. Asiakaspalvelija sanoi että tämä on ominaisuus eikä vika.



 



Onko teillä Telian asiakaspalvelijoilla mitään näkemystä että onko tähän suunnitteilla mitään muutosta? 



 



Ps. asiakaspalvelija väitti että ongelma ratkeaisi kytkemällä 4G-puheen / VoLTE:n päälle. Tämä ominaisuus ei kuitenkaan toimi puhelinmallissani (Oneplus 5), joka toimi kyllä Elisan verkossa.



 





Puheluiden yhdistämisaika on meidän liittymillä 30s ja jos vastaajan poistaa kokonaan liittymältä niin 45s. Tämä on ominaisuus. 



 



Tällä hetkellä ei ole tiedossa että tähän olisi tulossa muutosta, mutta välitän palautteen tästä eteenpäin tuotevastaavalle. 



 



4G-puheen osalta on annettu virheellistä tietoa ja se ei lisää hälytysaikaa. Pahoittelut tästä!



Täällä toisessa ketjussa tuohon puhelimen VoLTE-tukeen on vastattukin ja mikäli Oneplus päivityksen laitteelle tuo niin tämä lähtee toimimaan, mutta laitteen ikä huomioiden se on epätodennäköistä. 


Ideoimme tuttavan kanssa, kuinka parantaa hänen äitinsä puhelinyhteyksiä. Ehdotin Yhteys Multi tai Multi-sim-palvelua.

 

Kun mainitsin, että Telialla puhelun sointiaika on ainoastaan 30 sekuntia, tuttava pudotti Telian saman tien pois vaihtoehdoista. Valitsimme sitten toisen operaattorin, jonka liittymään ehtii vastaamaankin.


Vastaa