Telian matkapuhelin laskussa ei ole viivakoodia.


Eli kysymys on löytyykö Teliasta henkilöä joka voisi kertoa miksei Telian laskussa ole viivakoodia? 

Edit MinnaLN: siirretty ketju aihetta vastaavaan osioon.


40 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@JaKo08500@  kirjoitti:

Eli kysymys on löytyykö Teliasta henkilöä joka voisi kertoa miksei Telian laskussa ole viivakoodia? 


Huomenta @JaKo08500! Vastaus tähän kysymykseen löytyy tämän linkin takaa:

https://yhteiso.telia.fi/t5/Asiakkuus-Telia-tunnukset-telia/Uudet-laskutustavat-aiheuttavat-hammennysta/m-p/223473/highlight/true#M6847

 

eli toive on kirjattu Telialle, mutta toistaiseksi ei ole mitään uutta tietoa asian etenemisestä.🙂>

Toinen asia joka ihmetyttää tässä viivakoodi asiassa että eikö Telian laskutuksella ole omaa asiakaspalvelua. Yleinen asiakaspalvelu pahoittelee ettei tiedä mitään ja puhelinvaihde ei pysty yhdistämään laskutukseen vaa siihen tietämättömän asiakaspalveluun. Kummassakaan ei voida ottaa soitto/sähköposti pyyntiä. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Sain vielä sähköpostin kautta linkit PDF-laskuihin joissa on viivakoodi. Samat laskut on myös minun telian kautta PDF:nä, mutta näissä ei ole viivakoodeja, muutenkin ihan kämäsen näköisiä verrattuna vanhoihin. Miksi ihmeessä laskun formaatti on pitänyt ryssiä tällaiseksi? Kyllä viivakoodi pitää ehdottomasti olla, maksan käytännössä kaikki laskut niistä.


@JaKo08500@  kirjoitti:

Toinen asia joka ihmetyttää tässä viivakoodi asiassa että eikö Telian laskutuksella ole omaa asiakaspalvelua. Yleinen asiakaspalvelu pahoittelee ettei tiedä mitään ja puhelinvaihde ei pysty yhdistämään laskutukseen vaa siihen tietämättömän asiakaspalveluun. Kummassakaan ei voida ottaa soitto/sähköposti pyyntiä. 




Meidän kuluttaja-asiakaspalvelu hoitaa myös laskutukseen liittyvät yhteydenotot ja siellä on tarkoitus hoitaa asia kuin asia kerralla maaliin. Jos jokin juttu jäi vielä auki kannattaa olla uudemman kerran meidän asiakaspalveluumme yhteydessä. Meillä on nämä määrätyt yhteydenottotavat asiakaspalveluun, eikä niihin kuulu soittopyyntö tai sähköpostia. Vaan toki, jos se laskuasia on sellainen jota voi pohtia vaikka täällä Yhteisössä ihan yleisellä tasolla niin kysy pois!

Kunniamerkki +6

Tähän samaan olen törmännyt. Fontti on muuttunut niin pieneksi että saa suurennuslasilla katsella. Ja viivakoodi puuttuu. Ja miksi Telialla ole mahdollisuutta valita tekstiviesti huomautusta kun lasku on muodostettu. Nyt käytän Kivraa, joka on kanssa yks.. sanonko mikä. Ymmärrän että sähköpostilaskut siirtyivät historiaan, mutta ei sentään kivikaudelle kannata mennä. Ja ei, e-lasku ei tule kysymykseen. Haluan itse valita mistä pankista maksan laskut milloinkin. Ai niin, ja jos haluaa tulostaa vain ensimmäisen sivun niin edes viitenumero ei mahdu ensimmäiselle sivulle. Ja asetukset printterissä on olleet jo udeamman vuoden samat....


@Wiikari  kirjoitti:

Tähän samaan olen törmännyt. Fontti on muuttunut niin pieneksi että saa suurennuslasilla katsella. Ja viivakoodi puuttuu. Ja miksi Telialla ole mahdollisuutta valita tekstiviesti huomautusta kun lasku on muodostettu. Nyt käytän Kivraa, joka on kanssa yks.. sanonko mikä. Ymmärrän että sähköpostilaskut siirtyivät historiaan, mutta ei sentään kivikaudelle kannata mennä. Ja ei, e-lasku ei tule kysymykseen. Haluan itse valita mistä pankista maksan laskut milloinkin. Ai niin, ja jos haluaa tulostaa vain ensimmäisen sivun niin edes viitenumero ei mahdu ensimmäiselle sivulle. Ja asetukset printterissä on olleet jo udeamman vuoden samat....




Kiitos palautteestasi. Tosiaan tuo toive viivakoodin lisäyksestä laskulle on viety meillä aikaisemmin eteenpäin. Toivotaan, että se saadaan lisättyä. 🙂>


 


Mitä tulee tuohon tekstiviesti-ilmoitukseen, niin jos laskutustavaksi on valittu Lasku Minun Teliaan, lähtee tekstiviesti saapuneesta laskusta ilmoittamaasi yhteysnumeroon. Myös niissä tapauksissa, jos eräpäivä on ehtinyt umpeutua, lähtee muistutus laskun maksamisesta tekstiviestillä. Laskut löytyvät ja ne voi maksaa ottamalla käyttöön Minun Telia -sovelluksen tai kirjautumalla Minun Teliaan osoitteessa www.telia.fi/kirjaudu.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Mitään edistystä viivakoodiasiassa? Just pistin pinkan laskuja maksuun, muut laitettu sekunnissa sisään mutta sitten Telian laskun kohdalla alkaa *******inmoinen näppäily. Oikein tuntee, miten tehokkaasti etenevä prosessi pysähtyy kuin seinään. Olette myös ainoa tietämäni taho suomessa, joka ei kykene laittamaan laskuihinsa viivakoodeja! Ja ne muut tahot ovat jopa pieniä paikallisia harrastajayhdistyksiä, joissa on muutama kymmenen jäsentä ja joista tulee paperilaskuja. Teillä taitaa olla kuitenkin ainakin 6-numeroinen määrä asiakkaita, joten jännää ettei tämän kokoinen firma kykene samaan kuin pieni harrastajayhdistys.

 

Laajakaistalasku tuli edelleen kunnollisella tavalla sähköposti-ilmoituksen kautta ja siinä laskussa on viivakoodi. Sensijaan matkapuhelinpuolella ei. Samaan aikaan esimerkiksi Elisa lähettää laskun jopa sähköpostin liitteenä, kun taas Telia ei halua laittaa edes linkkiä laskuun sähköpostin kautta. Nyt tulee pelkästään puhelimeen ilmoitusviesti, joka menee tosi herkästi ohi kun on lähdössä jonnekin ja ottaa puhelimen mukaan ja sitten siinä on joku viesti, johon ei sillä hetkellä ehdi reagoida. Tämän takia olisi tosi olennaista saada kaikki ilmoitukset sähköpostiin, jolloin ne eivät katoa minnekään ja ovat siinä nenän edessä juuri silloin, kun asioita on aikaa hoitaa.

 

En usko mihinkään tietoturvahöpötykseen niin kauan kun toinen iso operaattori pystyy edelleen lähettämään laskut oikealla tavalla.

 

Kaikilla ihmisillä (kuten mulla) ei riitä aika eikä mielenkiinto kirjautua miljoonaan eri palveluun hoitamaan laskuja ja maksamaan niitä ihan erikseen jokaista. Siten niitä maksetaan isompi määrä kerralla, hoitaen esim. kuukauden ajalta laskut kerralla. Haluan myös pitää kontrollin siitä mitä maksan, joten en laita tällaisia laskuja pankkiin automaattiseksi ja vielä vähemmän haluan leikkiä puhelimella näitä asioita.

 

Jos ongelma koskisi ainoastaan matkapuhelinlaskua niin periaatteessa tuon saisi kuntoon vaihtamalla ne liittymät toiselle operaattorille. Mutta käsittääkseni sama typeryys on tulossa myös laajakaistapuolelle joten ei taida olla muuta tehtävissä kuin odottaa korjausta.

 

Joten.. hopi hopi!


@SINAD  kirjoitti:

Mitään edistystä viivakoodiasiassa? Just pistin pinkan laskuja maksuun, muut laitettu sekunnissa sisään mutta sitten Telian laskun kohdalla alkaa *******inmoinen näppäily. Oikein tuntee, miten tehokkaasti etenevä prosessi pysähtyy kuin seinään. Olette myös ainoa tietämäni taho suomessa, joka ei kykene laittamaan laskuihinsa viivakoodeja! Ja ne muut tahot ovat jopa pieniä paikallisia harrastajayhdistyksiä, joissa on muutama kymmenen jäsentä ja joista tulee paperilaskuja. Teillä taitaa olla kuitenkin ainakin 6-numeroinen määrä asiakkaita, joten jännää ettei tämän kokoinen firma kykene samaan kuin pieni harrastajayhdistys.




Kiitos palautteesta, viedään lisää viestiä ja painetta tästä viivakoodin uupumisesta. Minun Telian pdf-muotoisessa laskussa ei ole vieläkään viivakoodia, mutta sen tulisi löytyä esimerkiksi verkkopankkiin menevästä versiosta ja paperilaskusta.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Laskuissa ei ole vieläkään viivakoodeja. Saadaankohan tätä koskaan korjattua?


 


Edit MinnaLN: siirretty viesti aiheeseen liittyvään ketjuun.


@SINAD  kirjoitti:

Laskuissa ei ole vieläkään viivakoodeja. Saadaankohan tätä koskaan korjattua?




Tiedossani ei harmillisesti ole kertoa mitään uutta laskun viivakoodien suhteen, mutta koitanpa kysäistä tilannetta vastaavilta.

Kunniamerkki +6

Varmaan pitää alkaa velottamaan 5€ jokaisesta käsin naputellusta viestistä. Telialla on ollut viivakoodi ties kuinka kauan. Olisiko se asiakkaan "saavutettu etu" Ja en, en laita laskuja verkkopankkiin. Useampi tili useammassa pankissa, ja haluan päättää mistä maksan milloinkin.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@Wiikari  kirjoitti:

Varmaan pitää alkaa velottamaan 5€ jokaisesta käsin naputellusta viestistä. Telialla on ollut viivakoodi ties kuinka kauan. Olisiko se asiakkaan "saavutettu etu" Ja en, en laita laskuja verkkopankkiin. Useampi tili useammassa pankissa, ja haluan päättää mistä maksan milloinkin.




Ymmärrän viivakoodin hyödyn tällaisissa tapauksissa etenkin, joissa e-lasku ei tunnu kätevältä vaihtoehdolta. Tähän joudutaan varmaankin ensi viikolla palaamaan, joten katsotaan tilannetta sitten vielä uudelleen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Saahan sen pankissakin päättää, miltä tililtä maksaa, ennen kuin laskun vahvistaa. Minullakin useampi tili. Toki jos laitat laskun niin, että se menee automaattisesti tililtä, on asia eri.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Purnipsi  kirjoitti:

Saahan sen pankissakin päättää, miltä tililtä maksaa, ennen kuin laskun vahvistaa. Minullakin useampi tili. Toki jos laitat laskun niin, että se menee automaattisesti tililtä, on asia eri.


Jos tili jolta haluaa maksaa onkin toisessa pankissa, niin sitten kannattaa luoda itse virtuaaliviivakoodi vaikka tällä :

https://www.laskupiste.fi/virtuaaliviivakoodin-luonti/ 

Kokeilin tuota itse ja kyllä se toimi. Tosin onhan tuossakin näpyteltävää 🤔>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Purnipsi  kirjoitti:

Saahan sen pankissakin päättää, miltä tililtä maksaa, ennen kuin laskun vahvistaa.


Pankin sisällä tuo toimii, mutta yritäpä maksaa toisen pankin tililtä, niin etpä enää saakaan päättää. Sen jälkeen kopioidaan leikepöydän kautta viitenumero ja summa erikseen.

Kunniamerkki +6

"Useampi tili useammassa pankissa.." Luulen jotta osuuspankista ei voi maksaa S-pankin tililtä.

Käyttäjätaso 7

Ihmisillä on vuosien tai peräti vuosikymmenten kuluessa syntyneitä enemmän tai vähemmän pinttyneitä tapoja hoitaa laskunmaksua. En väitä , että yhtä oikeaa tapaa olisi , mutta ilmeisesti joistakin jo pitäisi luopua ja siirtyä tietoturvan ja sujuvuuden kannalta parempiin ja uudempiin menetelmiin.

 

Toki myös laskuttajan tulisi huolehtia , että kaikissa heidän käyttämissään laskutuskanavissa on samat tiedot saatavilla. Itselleni Telian laskut tulevat e-laskuna ja kyllä sen mukana tulee paperilaskun näköiskappale pdf-tiedostona , jossa on myös viivakoodi , vaikka ei sitä siinä mihinkään tarvitse. Jos muissa laskujen jakelumuodoissa ei ole samat tiedot , niin se tulisi korjata välittömästi.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@kustaa1967  kirjoitti:

Ihmisillä on vuosien tai peräti vuosikymmenten kuluessa syntyneitä enemmän tai vähemmän pinttyneitä tapoja hoitaa laskunmaksua. En väitä , että yhtä oikeaa tapaa olisi , mutta ilmeisesti joistakin jo pitäisi luopua ja siirtyä tietoturvan ja sujuvuuden kannalta parempiin ja uudempiin menetelmiin.


Toimivia järjestelmia ei uusita pelkästä uusimisen huumasta, vaan vasta sitten kun uusi systeemi on OIKEASTI parempi kuin vanha. Etenkin mulle on kaikista olennaisinta, että todella kallisarvoista vapaa-aikaa ei hukata turhaan. Mitä laskuihin tulee, niin omien kokemusten ja kokeilujen perusteella edelleen kaikista nopein on paperilla oleva lasku, olipa se sitten itse PDF:stä tulostettu tai postissa tullut - nykyään yleensä itse tulostettuna. Nämä ovat selkeästi omassa paikassaan, josta voin koska tahansa tarkistaa/selailla/hallita näitä ILMAN että tarvitsee alkaa kirjautua minnekään, joka vaatisi käytännössä vähintään puhelimen etsimisen ja sitten tietenkin sen kirjautumisen, joka tietoturvallisena versiona vie jo niin paljon aikaa että paperipinkasta asia oli jo tarkistettu ja siirytty seuraavaan hommaan. Laskujen maksu tapahtuu viivakoodinlukijalla ja yksittäisen laskun syöttö verkkopankkiin ehkä viitisen sekuntia tai alle. Maksetut laskut jäävät nekin mappiin, josta voi nopeammin tarkistaa asioita kuin verkkopankin historiasta. Kyse on oikeastaan käyttöliittymästä, ei ole vielä keksitty nopeampaa kuin edellä esitetty.

 

Lisäksi haluan aina nähdä, mistä minua laskutetaan, eli nähdä nopeasti ja koska tahansa ja ilman kirjautumisia kaikki laskun tiedot. eLaksu on siinä mielessä rasittava keksintö, että ensinnäkin sen näkeminen vaatii että pitää kirjautua verkkopankkiin tai muuhun palveluun ja toiseksi siltäkään en näe olennaisia tietoja yhdellä klikkauksella, vaan oletuksena esitetään typerää tekstipohjaista vakionäkymää missä on vain maksun perustiedot, joilla en oikeastaan tee yhtään mitään. Alkuperäisen laskun esiinsaaminen PDF muodossa vaatii lukuisia näppäilyjä. eLaskujakin on kyllä mulla käytössä joissakin asioissa, joissa tarkkojen laskutustietojen näkeminen ei ole olennaista (eli samat summat joka kk) ja lisäksi on myös monenlaisia täysin automaattisesti maksuun meneviä juttuja, jotka eivät vaadi siten mitään huomiotani. Eli siis siellä missä on mahdollista, on automaatiota käytetty. Telian puhelinlaskut eivät lukeudu siihen joukkoon että antaisin niiden mennä maksuun automaattisesti.

 

Asioiden hoitaminen puhelimella on siksi tympeää että ensinnäkin se pitää aina etsiä / käydä hakemassa eri kerroksesta ja sen jälkeen pitää etsiä myös silmälasit että siitä näkee yhtään mitään. *******inmoista juoksemista kerrosten välillä turhaan. Tietokone 32 tuuman näytöllä on sitä varten, että siitä näkee ilman lasejakin ja muutenkin paljon nopeampaa on käyttö, etenkin tekstin syöttö.

 

Edellisten lisäksi osa laskuista menee työnantajan maksettavaksi, jolloin pitää ehdottomasti olla PDF muotoinen lasku järjestelmään toimitettavaksi. Ja näihin pätee se mitä edelläkin on, että pitää nähdä mistä maksetaan. Laskut pitää tarkistaa ja hyväksyä.


Telian laskut ovat tällä hetkellä AINOITA, joissa ei ole viivakoodia. Se siis EI OLE NORMAALIA, vaan erittäin poikkeavaa!! Lisäksi esimerkiksi kilpaileva operaattori Elisa toimittaa edelleen laskut kiltisti sähköpostiin, eikä nillitä mistään tietoturvajutuista. Väittäisinkin, että koko tietoturvasyy on täysin tuulesta temmattu, olette oikeasti ainoa taho joka väittää tällaista. Mulle tulee jatkuvasti lukuisilta muilta tahoilta laskuja sähköpostiin, eikä siinä ole ongelmaa.

On hölmöä lähteä tällaiselle linjalle etenkin jos syyt ovat puhtaasti aatteellisisia että "kyllähän nyt suurin osa ihmisistä leikkii älypuhelimella ja asentaa miljoona eri sovellusta siihen että voi maksaa laskuja". Voin kertoa, ettei riitä aika eikä kiinnostus! Ja kaikista pahinta on se, että jos yhden toimijan laskut ovat jotenkin erillään kaikista muista tai niiden hoitaminen vaatisi kirjautumista muuallekin kuin verkkopankkiin. Tällöin on suuri riski että ne unohtuvat kokonaan.

 

Myös sitä inhoan yli kaiken, että laskusta ilmoitetaan pelkästään tekstiviestillä puhelimeen. Usein olen menossa jossain, katson että jaa tuli viesti ja sen jälkeen koko juttu painuu unholaan. On jo unohtunut maksaa tällaisia laskuja. EI - viestit pitää tulla SÄHKÖPOSTIIN, jolloin ne ovat siinä nenän edessäni juuri silloin kun alan hoitaa asioita ja maksaa laskuja. Sähköpostissa voin jättää viestin lukemattoman statukselle tai palauttaa jo luetun viestin takaisin lukemattomaksi, jolloin osaan reagoida siihen myöhemmin, silloin kun olen nimenomaan hoitamassa asioita enkä jossain tien päällä.

 

Enkä ole teknisesti jälkeenjäänyt tai tekniikan vastustaja, mulla on ollut älypuhelin jo ensimmäisten joukossa ikinä ja nykyinenkin puhelin on esim. rootattu, jota suurin osa ei edes tiedä mitä se tarkoittaa ja häviävän pieni osa kykenee sen tekemään itse. Lisäksi suunnittelen uutta tekniikkaa jopa työkseni. Oma talo on aivan täynnä tekniikkaa ja varmati mitään mitä tarvitaan, ei puutu - eikä mitään ole hankittu/tehty halvimman mukaan. Sanoisinkin että kokemusta kaikenlaisesta tekniikasta on jo tullut niin paljon että osaan suhtautua niihin myös kriittisesti, enkä ota mitään juttuja käyttöön vain siksi että minulle tyrkytetään sitä, vaan vasta siksi jos se oikeasti nopeuttaa arkeani.

 

Joten saataisiinko nyt se viivakoodi, kuten kaikilla muillakin on?

Käyttäjätaso 7

Ei minulla mitään viivakoodia vastaan ole ,  vaikka en itse sitä mihinkään tarvitse.

 

Kuten olen kertonut , niin käytän e-laskua , mutta joka kerta kun laskun maksuun laitan , niin tulostan sen paperille omaan arkistoon. Silloin voin laskut tarkistaa joko nettipankista , jos on auki tai omasta arkistosta , jos nettipankki ei ole auki.

 

Ei se e-lasku pakota aina sieltä tarkistelemaan. 😃>

 

Minun nettipankissa laskut näkyvät 18kk , mutta omassa arkistossa niin kauan kuin itse haluan.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

itsekin ihmettelen minne on kadonnut viivakoodi, eikä löydy edes virtuaaliviivakoodia. kummatkin olisi saatava kiirrellä.

 


@SINAD  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

Ihmisillä on vuosien tai peräti vuosikymmenten kuluessa syntyneitä enemmän tai vähemmän pinttyneitä tapoja hoitaa laskunmaksua. En väitä , että yhtä oikeaa tapaa olisi , mutta ilmeisesti joistakin jo pitäisi luopua ja siirtyä tietoturvan ja sujuvuuden kannalta parempiin ja uudempiin menetelmiin.


snip


Telian laskut ovat tällä hetkellä AINOITA, joissa ei ole viivakoodia. Se siis EI OLE NORMAALIA, vaan erittäin poikkeavaa!! Lisäksi esimerkiksi kilpaileva operaattori Elisa toimittaa edelleen laskut kiltisti sähköpostiin, eikä nillitä mistään tietoturvajutuista. Väittäisinkin, että koko tietoturvasyy on täysin tuulesta temmattu, olette oikeasti ainoa taho joka väittää tällaista. Mulle tulee jatkuvasti lukuisilta muilta tahoilta laskuja sähköpostiin, eikä siinä ole ongelmaa.

snip

se että telia ei lähetä sähköpostiin arkaluonteisia tietoja kuten laskuja on niitä harvoja asioita joita voi puolustaa. se että kilpailijat tekee sitä ei tarkoita että telian argumentti olisi epäpätevä. veikkaan muuten että kilpailijat seuraa perässä jollain aikataululla. telian taso on muissa asioissa ollut vähän niin ja näin, esim ipv6 tuki puuttuu lähes kokonaan, vastaajan mokaaminen, hidas upload valokuidussa, apn prointernet kummallinen toiminta.

 

itse en haluaisi olla sähköpostin kanssa missään tekemisissä. ongelmat tulleet sen verran suuriksi että se on pakkopullaa kun jotkin merkittävät toimijat käyttää sitä asioihin, esim loggauksiin. vaihtoehtona voisi olla esim https://matrix.org/ protokolla. huom. whatsapp tai telegram eivät ole parempia.

 

itsekin ihmetellyt tätä nykypäivän it-menoa. it:n nimissä on tehty hölmöäkin ja yksi hölmöys on mobiiliajokortti, joka hyllytettiin mutta vääristä syistä. muutenkin tuntuu olevan asenne että tehdään appi vain apin takia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@irritus  kirjoitti:

@Purnipsi  kirjoitti:

Saahan sen pankissakin päättää, miltä tililtä maksaa, ennen kuin laskun vahvistaa.


Pankin sisällä tuo toimii, mutta yritäpä maksaa toisen pankin tililtä, niin etpä enää saakaan päättää. Sen jälkeen kopioidaan leikepöydän kautta viitenumero ja summa erikseen.


No silloin se ei tosiaan toimi.

Käyttäjätaso 7

@TeroRe  kirjoitti:


Mutta tosiaan, jatketaan tässä ketjussa viivakoodin puuttumiseen ja takaisin saamiseen liittyvää keskustelua, laskutus/maksutapoihin liittyvää keskustelua voidaan jatkaa esimerkiksi täällä https://yhteiso.telia.fi/t5/Asiakkuus-Telia-tunnukset-telia/Uudet-laskutustavat-aiheuttavat-hammennysta/m-p/223473 🙂>

Vaikkapa niinkin. 😀>

Tosin eipä siinä sinänsä ole mitään keskusteltavaa , vaan se viivakoodi kuuluu jokaiseen laskuun/laskutustapaan. Ei muuta kuin laittakaa toimeksi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

 


 



@kustaa1967  kirjoitti:
Tosin eipä siinä sinänsä ole mitään keskusteltavaa , vaan se viivakoodi kuuluu jokaiseen laskuun/laskutustapaan. Ei muuta kuin laittakaa toimeksi.

Tsekkaamme tosiaan mikä on juuri tämän hetken tilanne asian suhteen.


 


--



Minulla on sama mitä sinulla, itse en tarvitse viivakoodia kun haluan kaikki laskut e-laskuna verkkopankkiin. Pääosin kaikki sinne jo tuleekin, osa sitten sähköisenä OmaPostiin. Copy/paste nappaan OmaPostista viitteen maksua varten, saajan tiedot on tallessa verkkopankissa. Muutama yksittäinen lasku tulee vielä paperisena, tosin omaa laiskuutta etten ole muuttanut niitä vielä sähköisiksi. Paperista en tarvitse mihinkään.


 


Nyt kun mietin niin 90-luvulla maksoin laskuja pankkien auloissa olevilla maksupäätteillä. Silloin taisin joskus käyttää viivakoodia tietojen naputtelun sijaan, jälkeenpäin sitten myöhemmin kotona tai muualla en koskaan. Johtunee siitä, että missään muualla ei ole ollut viivakoodinlukijaa käytössä. Enkä ole kokenut tarpeelliseksi hankkia, en ole kokenut asiaa ongelmaksi.


 


Mutta, olemme kaikki erilaisia, tarpeita ja käyttötapoja on useita. 


 


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@TeroRe  kirjoitti:

itse en tarvitse viivakoodia kun haluan kaikki laskut e-laskuna verkkopankkiin.


Kuten täällä on jo tullut esille, viivakoodi on tarpeen myös e-laskuissa.

  • Mikäli e-laskun joutuu maksamaan toisen pankin tililtä, virtuaaliviivakoodi on näppärin tapa saada maksutiedot syötettyä toiseen pankiin. E-laskujahan ei voi välittää eteenpäin toiselle tilille.
  • Jos laskun joutuu maksamaan R-Kioskilla, pankkiviivakooditon lasku ei kelpaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

 


 



@irritus  kirjoitti:


@TeroRe  kirjoitti:

itse en tarvitse viivakoodia kun haluan kaikki laskut e-laskuna verkkopankkiin.




Kuten täällä on jo tullut esille, viivakoodi on tarpeen myös e-laskuissa.



  • Mikäli e-laskun joutuu maksamaan toisen pankin tililtä, virtuaaliviivakoodi on näppärin tapa saada maksutiedot syötettyä toiseen pankiin. E-laskujahan ei voi välittää eteenpäin toiselle tilille.

  • Jos laskun joutuu maksamaan R-Kioskilla, pankkiviivakooditon lasku ei kelpaa.




Näin varmasti onkin mutta nyt puhuin tosiaan vain omista käyttötavoistani. En tarvitse viivakoodia mihinkään, en tavallista enkä virtuaalista.


 


Minulla on tilejä kahdessa eri pankissa mutta toinen on pääasiallinen pankkini jonne palkka menee ja josta maksan laskut. En myöskään maksa laskuja muualla kuin omassa verkkopankissani.


 


Ymmärrän kuitenkin myös, että tapoja ja tarpeita on monia. Kyllä viivakoodilla mielestäni paikkansa laskuissa on.

Vastaa