Skip to main content

Erilaisia liittymävaihtoehtoja on nykyään lukuisia valmiista paketeista käytön mukaan laskuttaviin. Telia Dot -liittymävalikoimastamme voit valita itsellesi valmiin paketin, tai maksaa liittymästäsi käytön mukaan. Puhelinliittymien lisäksi löytyy myös 4G- ja 5G-laajakaistaliittymä koko perheen surffailuun. Vaihtoehtoisesti voit valita myös Telia Dot 5G & C More -paketin, jos on mukana C More -suoratoistopalvelun viihdesisällöt. Mietitkö miten Telia Dot sitten eroaa muista liittymistä? Käyn tässä artikkelissa tarkemmin läpi mitkä asiat erottavat Telia Dotin muista liittymistä, ja mitä Telia Dot pitää tarkemmin ottaen sisällään.

 

Telia Dotin käyttöönotto on helppoa

 

Telia Dot on uuden aikakauden liittymä, jonka voit hankkia suoraan puhelimestasi. Lataa vain Telia Dot -sovellus Applen App Storesta tai Google Playsta, ja sovellus ohjaa sinua tilauksellasi eteenpäin. Sinun ei tarvitse liikahtaa kotisohvalta, eikä edes näppäillä asiakaspalvelun numeroa, sillä koko homma hoituu suoraan sovelluksen kautta. Sovelluksesta voit tilata joko kokonaan uuden liittymänumeron, tai siirtää olemassaolevan numerosi Telia Dotiin sekä tilata Telia Dot netti kotiin -liittymät. Tilauksen jälkeen liittymän SIM-kortti toimitetaan suoraan postilaatikkoosi. Jos tilasit Telia Dot netti kotiin -liittymän ja reitittimen, saat paketin postin noutopisteeseen. Valittavanasi on myös tilauksen  yhteydessä sähköinen SIM-kortti, eli eSIM. Tällä hetkellä tuemme eSIM-ominaisuutta uusimmilla Applen iPhone- ja iPad -laitteilla, sekä uusimmilla Android-laitteilla. Telia Dot -liittymän veloitus hoituu laskun sijaan tietoihin lisättävältä maksukortilta automaattisesti kuukausittain, ja omaa liittymän ja puhelimen käyttöäsi voit tarkkailla suoraan Telia Dot -sovelluksesta. Helppoa! 

 

Varaa valita - monipuolinen valikoima

 

Monet kokevat maksavansa turhaan liian isosta data-, puhe- tai tekstiviestipaketista, ja juuri tästä syystä Telia Dotissa voit valita pakettien sijaan myös käytön mukaan laskuttavan liittymätyypin. Peruskäyttösi kuukausilasku voi olla mitä tahansa 8-25 euron väliltä. Maksat siis vain silloin kun käytät liittymääsi, kuitenkin korkeintaan euron päivässä ja maksimissaan 25 euroa kuukaudessa. Peruskäyttöön kuuluvat normaalihintaiset puhelut, tekstiviestit sekä netin käyttö kotimaassa ja EU- ja ETA-alueella. Tarkempaa tietoa käytön mukaan laskuttavan Telia Dotin hinnoittelusta voit lukea hinnastosta.

Jos käytät laitettasi selkeästi enemmän, kannattaa sinun valita suoraan jokin Telia Dotin liittymäpaketeistamme. Telia Dotissa on kolme erilaista liittymäpakettia, jotka eroavat toisistaan netin nopeudessa, sekä EU-ja ETA-alueilla käytössä olevassa datapaketissa. 

Telia Dot 4G Rajaton: Paketti sisältää rajattomat puhelut, viestit, sekä rajattoman netin 4G-verkossa 100 Mbit/s maksiminopeudella kotimaassa + Pohjolassa & Baltiassa. Muualla EU-ja ETA-maissa reissatessasi käytössäsi on 21 Gt dataa laskutuskausittain.

Telia Dot 4G Rajaton+: Paketti sisältää rajattomat puhelut, viestit, sekä rajattoman netin 4G-verkossa 200 Mbit/s maksiminopeudella kotimaassa + Pohjolassa & Baltiassa. Muualla EU-ja ETA-maissa reissatessasi käytössäsi on 24 Gt dataa laskutuskausittain.

Telia Dot 5G & C More: Paketti sisältää rajattomat puhelut, viestit, sekä rajattoman netin 5G-verkossa 300 Mbit/s maksiminopeudella kotimaassa + Pohjolassa & Baltiassa. Muualla EU-ja ETA-maissa reissatessasi käytössäsi on 27 Gt dataa laskutuskausittain. Lisäksi saat C More -suoratoistopalvelun käyttöösi lisämaksutta (edun arvo 8,95 €/kk).

 

Telia Dot pitää huolta digihyvinvoinnistasi

 

Etenkin nuoremman väen kanssa voi tuntua siltä, että puhelinten parissa kuluu liikaa aikaa. Vaikka digitaidot ovat kaikille hyvästä, liikakäytöstä voi seurata väsymystä, päänsärkyä, ja keskittymisen herpaantumista. Itse kunkin on hyvä tarkistaa omaa käyttäytymistään.

Telia Dot -sovelluksen avulla voit seurata päivittäistä ruutuaikaasi, tehdä erilaisia digihyvinvointiin liittyviä haasteita ja luoda pelisäännöt laitteiden käyttöön. Lisäksi sovellus tarjoaa sinulle, perheellesi tai vaikka kaveriporukallesi mahdollisuuden digitaalisten laitteiden käyttöä koskevien sääntöjen luomiselle. Voitte sopia esimerkiksi puhelimen käytöstä yhteisten aterioiden aikana, tai määritellä illalle tietyn kellonajan, josta rauhoittuminen iltaan ilman digilaitteita voi alkaa.

 

Telia Dot sopeutuu tarpeisiisi

 

Sinulle: Telia Dot sopii kenelle tahansa normaaliksi puhelinliittymäksi. Erilaiset vaihtoehdot Telia Dotin valikoimassa mahdollistavat sen, että voit valita sinulle sopivimman vaihtoehdon. Jos puhelimesi on esimerkiksi kotona tai työpaikalla yhdistetty Wi-Fi:llä laajakaistaan, et välttämättä käytäkään nettiä kovin paljoa. Jos lisäksi harvemmin soitat puheluita ja lähetät tekstiviestejä, saattaa käytön mukaan laskuttava vaihtoehto olla sinulle se järkevin vaihtoehto. Tarkkailemalla omaa käyttöä sovelluksesta näet kyllä pian mikä Telia Dotin vaihtoehto on sinulle kaikista paras. Liittymää pystyt päivittämään kätevästi Telia Dot -sovelluksen kautta.

Koko perheelle: Koko perheen liittymiä ja laskutusta on kätevä seurata yhdestä sovelluksesta. Telia Dot -sovelluksesta voit hallinnoida esimerkiksi liittymän estoja ja rajoituksia, ja saatte yhdessä sovittua laitteiden käytön pelisäännöistä. Lisäksi on hyvä tietää, että samaan asiakastiliin kuuluvien Telia Dot -liittymien peruskäytön laskutus on yhteensä 8€/kk. Eli jos liittymien peruskäytön laskutus yhteensä jää alle 8€/kk, laskutetaan minimiveloitus 8€/kk asiakastilikohtaisesti. Toisin sanottuna emme veloita minimiveloitusta jokaisesta omistuksessa olevalta Telia Dot -liittymältäsi erikseen.

Seniorille: Telia Dot taipuu luontevasti myös seniorin käyttöön. Esimerkiksi PUK-koodi on helposti saatavilla suoraan sovelluksesta joko Wi-Fi:n välityksellä tai vaikka sukulaisen puhelimeen ladatun sovelluksen kautta. Liittymä ei myöskään pääse sulkeutumaan, kun maksu veloitetaan suoraan kortilta. Telia Dot on hyvä valinta myös esimerkiksi turvapuhelimeen.

Tablettiin: Telia Dot on näppärä liittymä esimerkiksi tablettiin. Käyttötarpeen mukaan voit valita siihenkin kiinteähintaisen liittymäpaketin tai vaihtoehtoisesti vain käytön mukaan laskuttavan vaihtoehdon, jos tabletti on kotona yhdistetty Wi-Fiin ja se ei välttämättä ole jokapäiväisessä käytössä kodin ulkopuolella. Sinun on helppo napata tabletti myös pidemmälle matkalle mukaan sen EU-ja ETA-maihin sisältyvän datapaketin ansiosta.

Kotiin: Telia Dot Yhteys kotiin -liittymällä saat kodin netin käyttöösi monelle eri laitteelle. Tilattavissa olevat laajakaistaliittymät riippuvat osoitteestasi, valittavissasi on joko 4G-netti tai 5G-netti saatavuuden mukaan.100 Mbit/s 4G-netti on asiakkaidemme suosikki ja loistava valinta mm. UHD-videoiden katseluun. 300 Mbit/s 5G-netti on pelaajalle paras vaihtoehto, ja jos arvostat salamannopeaa yhteyttä, on valintasi silloin 600 Mbit/s 5G-netti.

Mobiililaitetta voit käyttää nettiyhteyden jakamiseen kannettavalle tietokoneelle, tabletille tai muulle verkkoyhteyttä tarvitsevalle laitteelle. Nettiyhteyden jakaminen puhelimesta ei estä sen muuta käyttöä. Voit jakaa yhteyden yhtä aikaa usealle laitteelle, mutta suuri määrä dataliikennettä tosin hidastaa verkkoa. Verkon jakaminen kuluttaa myös nopeasti puhelimen akkua ja voi laskea akun käyttöikää. Muita myös suojata puhelimesi mobiilitukiasema salasanalla, tällöin kuka tahansa ei voi käyttää puhelimesi nettiyhteyttä ja verkkoliikenteesi on suojassa silloin, kun mobiilitukiasema on aktivoituna.
 

9708i5505B17F846C8A55.jpg

 

Etuja Telia Dotin asiakkuudesta

 

Lähes kaikki Yhteys-liittymiimme kuuluvat asiakasedut ovat tarjolla myös Telia Dotin asiakkaillemme. Kuten jo tässä artikkelissa aikaisemmin mainitsin, leffoja ja sarjoja sisältävä C More -suoratoistotuote sisältyy Telia Dot 5G -liittymään lisämaksutta. Saat kuitenkin C More -suoratoistotuotteen myös asiakasetuhintaan 8,95 euroa kuukaudessa, jos sinulla on jokin Dot-liittymä käytössäsi. Edun voit aktivoida suoraan Telia Dot -sovelluksesta. Olet oikeutettu saamaan myös C More Total+ :n asiakasetuhintaan. Jos olet näistä kiinnostunut, otathan yhteyttä Telia Dot -asiakaspalveluun sovelluksesta löytyvän chatin kautta. Saat sitä kautta itsellesi asiakasetuhintaan oikeuttavan etukoodin, jolla pääset aktivoimaan palvelun.

Telia Dot -asiakkaana olet myös oikeutettu saamaan laajakaistan asiakasetuhintaan kotiisi. Tämän edun voit lunastaa Telian asiakaspalvelusta joko soittamalla tai asiakassivujen kautta chattailemalla. Lisäksi pidennetty kolmen vuoden laitetakuu on saatavilla Dot-asiakkaille Telia Kaupan kautta, kuten myös asiakasetuhintaiset laitteetkin.

 

Keskittämällä säästät

 

Saat etua myös liittymien keskittämisestä Telia Dotiin. Keskittäjäetuna liittymiesi peruskäytön loppusummasta hyvitetään 10 % aina seuraavalle laskullesi. Keskittäjäetua kertyy, kun sinulla on vähintään kaksi Telia Dot -liittymää, joiden peruskäytön laskutus on yli 5 €/kk/liittymä.

 

Lisäpalvelut

 

Telia Dotiin on saatavilla erilaisia lisäpalveluja. Esimerkiksi sähköisenä henkilöllisyystodistuksena toimiva mobiilivarmenne on lisämaksuton palvelu kaikille Telia Dot -asiakkaillemme. Voit ottaa sen käyttöön milloin vain verkkopankkitunnuksien avulla Telia Dot -sovelluksessa. Mobiilivarmenteen käyttö on kotimaassa maksutonta, mutta ulkomailla sen käytöstä laskutetaan ulkomaan tekstiviestihinnaston mukaisesti. Käytännössä mobiilivarmenteen käytössä saapuvia viestejä tulee yksi ja lähteviä viestejä on 1–3 kappaletta.

Telia Dot -liittymällä voit tehdä myös palvelutilauksia, sekä soittaa yritysnumeroihin tai virastoihin. Voit kuitenkin myös estää nämä helposti Telia Dot -sovelluksesta, jos et esimerkiksi halua lapsesi pystyvän tekemään näitä vahingossa. Huomioithan kuitenkin, ettei fyysisten tuotteiden ostaminen Telia Dotilla onnistu - eli esimerkiksi limpparitilaukset tai ruuan maksaminen ei ole mahdollista Telia Dotin laskutuksella.

Lisäksi muutamat lisäpalvelut eivät Telia Dot -liittymällä ole mahdollisia. Tällaisia ovat vastaajapalvelu, sekä Multi-SIM -liittymä.

Tutustu täältä tarkemmin Telia Dot -liittymään ja sen eri vaihtoehtoihin.

Telia Dot -asiakaspalvelu auttaa sinua myös mielellään kaikissa mieleen tulevissa kysymyksissä! Asiakaspalvelun tavoitat Telia Dot -sovelluksesta löytyvän chatin kautta maanantaista perjantaihin klo 9-17. Viestin voit kuitenkin kirjoittaa mihin aikaan vain, vastaamme siihen aukioloaikojen puitteissa.

 

*PÄIVITETTY 19.8.2023*

 

Lue lisää:

 

Minä  en ainakaan dottia hankkis  koska ainakaan  tosta teskstistä ei   käy selväksi 

 paljonko   liittymä hinnottelu on  eli joutuis ostaan sian säkissä niin sanotusti.


@MMALINEN:



Rohkeasti testaamaan! Osoitteesta https://www.telia.fi/dot/ löytyy tarkempi hinnoittelu. Dotissa on 30 päivän (1 kk) tutustumisjakso. Laitan vielä tähän lyhyen mutta ytimekkään lainauksen Dotin hinnoittelusta:



 



Hide content



Peruskäytön hinta



Jos et käytä liittymääsi päivän aikana lainkaan, et maksa mitään. Kun käytät liittymää ensimmäisen kerran päivän aikana, maksat päiväkohtaisen aloitusmaksun 0,2 euroa. Liittymän hinta alenee käytön myötä, eli päivän ensimmäiset käyttökerrat ovat kalliimmat kuin liittymän käyttö myöhemmin samana päivänä. Päivän kokonaishinta ei kuitenkaan koskaan ole yli euroa, joten kuukausimaksu on peruskäytöllä korkeintaan 31 €.

Jos sinulla on käyttämätön liittymä, jonka haluaisit siirtää Dotiin, se on toki ok, mutta silloin veloitamme numeron säilyttämisestä 5 €/kk. Emme peri maksua, jos liittymän numero on uusi tai sinulla on Dotissa muita, säännöllisessä käytössä olevia liittymiä.





 



Tuon pitäisi olla aika selkeä? Näet sovelluksesta aika hyvin reaaliajassa kulutuksesi ja kuukausiarvion. Soveltuu toisin sanoen parhaiten niille käyttäjille, jotka käyttävät silloin tällöin liittymää tai haluavat helppokäyttöisen palvelukokonaisuuden esim. maksutavassa. Kuukausittainen maksu voi olla jopa alhaisempi kuin nykyinen liittymäpakettisi - riippuen miten sitä käytät. Dotista puuttuu toistaiseksi vielä mm. Mobiilivarmenne-lisäpalvelu, joka on itseasiassa tulossa ensi vuoden puolella :smileyvery-happy:



 


Dot minimi- ja maksimihinnoittelu?

 

Maksimi 31e ok ja minimi?? jos käytän kuukausittain puhelinta 4e kuukaudessa, niin veloitetaanko minulta joka kolmas kuukausi 3 puuttuvaa euroa eli onko tuo 15e/3kk myös minimiveloitus eikä ainoastaa numeron säilytysmaksu käyttämättömälle liittymälle?


@Jahola



"Maksimi 31e ok ja minimi?? jos käytän kuukausittain puhelinta 4e kuukaudessa, niin veloitetaanko minulta joka kolmas kuukausi 3 puuttuvaa euroa eli onko tuo 15e/3kk myös minimiveloitus eikä ainoastaa numeron säilytysmaksu käyttämättömälle liittymälle?"



 



Kyllähän se näin on, että minimi on tuo 15e/3kk.


Hei @Jahola,



 



Tässä kysymykseesi vastaus Dotin palveluehdoista poimittuna:



 



10.1 Säännöllinen käyttö



 



Telia Dot -liittymä on tarkoitettu säännölliseen käyttöön, eli käyttöä on oltava kolmen peräkkäisen kalenterikuukauden aikana yhteensä vähintään 15 €:n arvosta.


Kiitokset

kiisseli 67 ja Sekunti. Asia on selvä. ;)






 



@Jahola @Sekunti @kiisseli67



 



Tarkennan vielä, että esimerkiksi uuden numeron tai useamman Dot-liittymän kohdalla tuota 15 €/kk sääntöä ei ole:



 



Kun liittymäsi on käytössä, maksat vain siitä mitä käytät. Dot on kuitenkin tarkoitettu säännölliseen käyttöön, joten jos siirrät numerosi Dotiin mutta et käytä liittymääsi, veloitamme liittymästä 5 € kuukaudessa. Maksua ei kuitenkaan veloiteta, jos liittymän numero on uusi (eli kyseessä ei ole numeronsiirto) tai sinulla on Dotissa muita, säännöllisessä käytössä olevia liittymiä. Käyttö on säännöllistä, jos omistamiesi Dot-liittymien yhteenlaskettu käyttö kolmelta kuukaudelta on 15 €. Maksu veloitetaan takautuvasti, ja siitä vähennetään toteutunut käyttö.






Kiitos vastauksesta. Ts. säilytän vanhan liittymäni ennallaan tai sanon sen irti ja otan uuden Dot.numeron niin minulta ei veloiteta tuota 15€/3kk , ymmärsinkö oikein, jos niin ihmettelen:manfrustrated:


@Jahola, juuri niin, uusissa numeroissa ei ole tuota minimirajaa lainkaan. Voit toki kokeilla Dotia veloituksetta myös nykyisellä numerollasi ensimmäisen kuukauden ja testata tuon digihyvinvointipuolen samalla :smileyhappy:


Onkohan siihen (15€/3kk minimi siirretyiltä numeroilta), joku järkeen käyvä syy tähän menettelyyn? Eihän tuo paljoa ole, mutta... 

Perjantaina laitan Dot-Simmin luuriin. Varmaan toimii ihan OK, joten ilmaisella käytöllä tulee kulut testattua.  


Minulla on vanha Lumia 735 autossa Dashcam-käytössä (Camera Drive Pro-softalla). Tällainen köyhän miehen viritys.
Tuo valittaa simmin puutetta käynnistettäessä.

Jos laitan siihen tuollaisen Dot-liittymän, niin mitään maksua ei mene,
jos puhelimen mobiilidata estetty eikä puheluita tehdä?
Päivittyykö puhelimen kellonaika operaattorilta ilman mobiilidatayhteyttä kuitenkin?


Lumia-puhelimissa mobiilidatan poiskytkentä toimii epäluotettavasti. Varaudu siihen, että luuri alkaa tikittämään jossakin vaiheessa 0,20 € / vuorokausi laskua selkäsi takana.

 

Telialla, Yhteisverkossa ja Elisalla kellonaika lähetetään suoraan matkapuhelinverkossa, joten näissä kello asettuu aikaan ilman internet-yhteyttäkin. Itse puhelimen tulee toki tukea ajan asetusta.

 

Jos puhelimella ei ole tarkoitus puhua, viestitellä eikä siirtää dataa, onko siinä edes tarvetta pitää mitään liittymää?

 

Kokeile minkälaisen valituksen puhelin antaa, jos laitat sinne käytöstä poistetun sim-kortin. Jos tämä valitus on vähemmän häiritsevä kuin kortin puuttumisesta ilmoittava valitus, käytöstä poistettu sim-kortti voisi olla parempi ratkaisu.

 

Kannattaa myös kokeilla yhdistelmää käytöstä poistettu sim-kortti ja offline/lentokonetila. Ja toki myös ilman sim-korttia offline/lentokonetila.


Täytyy sanoa että nyt 1,5 kk Telia DOT ollut käytössä ja aivan paras ratkaisu meidän perheen käyttöön. Emäntä kun ei paljoa varsinkaan dataa käytä ja puhuukin vain noin tunnin kuukaudessa ja omalla käytölläni lasku kahdesta 100 megan nopeudella toimivasta liittymästä oli noin 26 €marraskuun käytöllä ja olisi vajaa 29€ tässäkin kuussa miinusta tuosta tulee joulukuun osalta noin 13€ koeajasta. Empä muualta saa tähän hintaan vajaa 30 / kk kahta liittymää vastaavalla Netti nopeudella . Eli on meille ollut todella hyvä valinta. 


Itse hommasin Telia dot-liittymän ja ainakaan toistaiseksi en ole katunut.

 

Mulle tämä käytön mukaan laskutettava liittymä on parempi kun en hirveästi soita yms.


Tuli ajankohtaiseksi keskusteluksi tuossa Dot. Onko Dotissa jotain "suojarajaa" datalla, ennenkuin päiväkohtainen alkulasku kolahtaa?

 

Sanotaan näin, että olet ollut koko ajan wifissä kotona, ilman puheluita ja viestejä. Päätät, että käyt viemässä roskat ja puhelin on taskussa ja puhelin päättää esim. "soittaa kotiin" netin yli, tarkistaa sähköpostin, käyttää mobiilidataa paikannuksen apuna tai muuta missä liikenne on hyvin minimaalista, eli puhutaan kilotavuista jne. Tai mitä jos joku laittaa sinulle WhatsApp-viestin ja ilmoitus tulee? Tuleeko tuosta 0,2€ laskua kun veit roskat? :D

 

Eikä sekään käsittääkseni ole mahdottomuus, että puhelin Wifissä ollessaankin siirtelisi jotain pientä matkapuhelinverkon kautta.

 

Kun Dotissa puhutaan "kun käytät puhelintasi ensimmäisen kerran". Oma mielikuva on tosiaan käyttöä, eli esimerkiksi edellämainitulla roskienvienti reissulla pysähtyisi erikseen vastailemaan WhatsApp viestiin, syystä tai toisesta katsomaan uutisotsikoita tai ottaisi kuvan ja lähettäisi sen eteenpäin. Ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan.


Noin se kai on, että on kyllä - ei. Olkoot vaikka yksi bitti dataa siirtynyt, niin dataa on siirtynyt.


Juuri näin, kuten @Purnipsi jo vastasikin. Dotissa ei ole "suojarajaa", vaan 0,20e aloitusmaksu menee päivän ensimmäisestä viestistä, puhelusta tai datan käytöstä ja tuon jälkeen jokainen käyttö on edullisempaa :)


Kiitos @IlariJR vastauksesta. Tarkoittaako tuo muuten puheluiden kohdalla puhelun yhdistämistä vai sitä kun toinen vastaa. Eli jos et saakaan jotain kiinni niin silti menee aloitusmaksu?


 : Hyvä kysymys. Pistin tästä tiedustelua eteenpäin, joten palataan myöhemmin asiaan :)


 : Sain nyt vastauksen eli veloitus alkaa vasta sitten, kun puheluun vastataan :)


Jippii! Kauan odotettu Mobiilivarmenne BETA on saapunut Dot-sovellukseen (versio 2.40.0). Siitä sitten vain testailemaan! ☺️



 





 


Vastaa