Onko kellään kokemusta kryptovaluutasta?

  • 3 September 2022
  • 6 kommenttia
  • 34 katselukertaa

  • Savumerkittäjä
  • 5 kommenttia

Mietin siiis että olisiko nyt hyvä hetki sijoittaa kryptovaluuttaan. Olen seurannut kryptojen hintaa Ethkurssi.fi palvelussa ja aika hyvin on hinta noussut suhteessa muihin kryptoihin. 

 

Kokeneemmilta toivon ajatuksia ja mielipiteitä.


6 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

en ole sijoitus neuvoja, leikin yhtä vaan tällä foorumilla!

 

itse suhtaudun varoen kryptoihin, ja uskon että jonkin sortin kupla on menossa, joka johtaa siihen että moni tulee pettymään kryptoonsa ja mahdollisesti menettää sijoituksensa. jos olet pihalla sijoittamisesta niin en suosittele kryptosijoituksia ollenkaan ja huijauksiakin on liikkeellä.

 

jos ajatellaan tavallisia sijjoituksia, yleensä kohteessa pitää olla joku tuottava idea, yritys myy toimivia tuotteita tai palveluita. tai sitten yritys kehittelee jotain joka tuottaa voittoa myöhemmin. kryptovaluutat on tarkoitettu vaihdanta välineeksi kahden osapuolen kesken, esim minä ostan pizzan kryptolla. tämä on krypton ydin idea. tottakai krypto tarvitsee arvoa toimiakseen mutta jos krypton idea hyppää vaihdantavaluutasta sijoitusjärjestelmäksi itsessään niin alan epäillä tätä järjestelmää.

 

jos krypton käyttäjät perustaisi demokraattisen yhteisön ja voisi vaikuttaa krypton johtoon niin voisi ehkä toimia. mutta nyt krypton on tehnyt joku pieni joukko henkilöitä, vaikka säännöt ovat staattisia ja eikä voi muuttua niin jotkut tahot hyötyy aina enemmän kuin toiset. käytännössä aina joku osaa hyödyntää tätä staattista järjestelmää.

 

kryptoa markkinoidaan hajautettuna ja valtiovapaana. valtiovapaa voi olla mutta täydellistä hajauttamista en näe. tässä tapauksessa hajaannus ei hyödytä kaikkia käyttäjiä tasapuolisesti ja hyötyjät keskittyy pieniin ympyröihin.

 

teoriassa on mahdollista että tavallinen keskuspankki alkaa julkaista omaa kryptoa mutta se tuskin kuuluu tähän puheenaiheeseen.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Kun kaikki maailman kryptovaluuttojen louhijat lasketaan yhteen, valuuttojen louhimiseen tarvitaan aivan valtavat määrät energiaa. Nyt kun muutenkin Ukrainan sota jarruttaa ilmastotalkoita, kaikki energia kannattaa säästää oikeasti tarpeellisiin asioihin.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

Ennen kuin sijoittaa kryptovaluuttaan kannattaa olla tarkkana mitä tekee ja sitten ei sijoita enempää kuin olet valmis häviämään. Sama juttu mitä muissakin sijoituksissa. 

 

Uutisissa on nähty kun jotkut ottaneet isoja lainoja ja sijoittaneet näihin ja menettäneet kaiken. Toki osa olleet näitä pyramidi huijauksia mutta itse suosin pysymään kaukana ellei ole valmis oikeasti sijoittamaan. Toki voi pieniä summia sijoitella huvin vuoksi mutta jos vakavasti lähtee peliin mukaan kannattaa tietää mitä tekee. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Isot tuotot, isot riskit. Jos jokin kuulostaa liian hyvältä, niin ei voi olla myöskään totta. Mielestäni se kannattaa pitää mielessä.

Kiitos kaikille palautteesta ja kommenteista! Taidan kuitenkin jättää kryptovaluutta sijoittamisen suosiolla muille.

 

Ethereumhinta.fi  -sivustolta näkee että ETH hinta on vain laskenut ketjun aloittamisen jälkeen. Ehkä nyt on muutenkin vain parempi keskittyä säästämään rahaa pahan päivän varalle sillä niitä saattaa olla vielä monta edessä...

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

Kryptoihin sijoitus on aivan toista kuin pörssiosakkeisiin tai rahastoihin sijoitus. Kaikista näistä kokemuksia.

 

Kryptojen arvot muuttuvat nopeammin ja niillä voi käydä kauppaa aina. Se sitten kasvattaa riskia, mutta jos on aikaa seurata ja olla aktiivinen niillä on mahdollisuus tienata nopeammin kuin tavallisilla pörssiosakkeilla, joiden arvo ei suuresti vaihtele. Toki riskisijoitusta tahtoo melkein kaikki olla. Kryptoja jos saisi halvalla ostettua (mielestäni vielä ei ole tarpeeksi alhaalla kurssit) niin saattaisi niiden säilytyskin kannattaa, mutta nykytilanteesta en itse osaa enää mitään edes veikata. Pörssi osakkeiden arvot ovat mielestäni liian korkeat nyt, ainakin jos haluaa rahaansa niissä pitää kiinni pitempää. Rahastot on helppo sijoitus jos ei halua pysyä kärryillä markkinatilanteista ja niitä voi ostaa sijoitusneuvojien tai pankkien kautta. Sijoitusneuvojien kautta on mukava asioida, saa ajankohtaista tietoa ja yleensä he suoraan kertovat asiakkaalle jos tietävät jonkin kannattavan sijoituskohteen tai olisi oikea aika myydä jokin rahasto pois. Niin joo ja sellainen palvelu ei itse asiassa maksa sen enempää kuin itse verkkopankin kautta rahastojen osto.

 

Toki rahastoista kannattaa valita sellaisia mistä itse tykkää. Itse monesti "lainaan" pankille rahaa ja niiden avulla aivan kohtu hyvät vuosituotot saan. Kiinteistö ja metsärahastot kierran kaukaa, koska en halua, että syntyy isoja kiskurivuokraa periviä yhtiöitä. Enkä tykkää myöskään että metsästä tehdään rahasampo, viis veisaamatta ympäristöstä. Joten ostan mielluummin asunnon jota itse vuokraan tai metsää jota itse hoidan.

Vastaa