Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Oskaro
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Kaapelinetti pätkii (Technicolor CGA2121)

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Taloyhtiöön tuli viime syksynä taloyhtiönetti, modeemina Technicolor CGA2121. Tämän jälkeen olen huomannut lähes joka viikko netin katkeavan muutamiksi minuuteiksi. Todellisuudessa netti käynee poikki paljo useammin. Välillä on peräkkäisinä päivinäkin nettipeliä pelatessa yhteys katkennut ja pelit keskeytyneet. Tuntuu että ongelma on viime aikoina hieman lisääntynyt. Aikaisempi Telian VDSL yhteys toimi hyvin.

 

PC on kiinni kaapelilla suoraan modeemiin. Modeemi vakio-asetuksilla, vain WLAN salasana vaihdettu. Kun netti katoaa PC:ltä, ei kännykkä/läppärikään saa nettiyhteyttä purkin kautta, eli vika ei ole PC:ssä. Voisiko tuossa modeemissa olla jotain korjattavissa olevaa häikkää/asetusta? Modeemin boottailu ei auta.

 

Mainittakoon myös että ip osoite osoittaa nykyään Rovaniemelle vaikka todellisuudessa asun Oulussa, mutta tämä tuskin liittyy asiaan.

25 vastausta
PiaJo
Telialainen
Telialainen
  • 214 custom-general.kudos
  • 931 custom-general.replies
  • 70 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@sevk_@  kirjoitti:

@HeikkiSul@  kirjoitti:

@Whale68@  kirjoitti:

Kiitti!

Talo on 1980-luvun mallia, enkä nyt tiedä miten se Eltelin kaveri laitto sen jakotukin sinne. Näkiskö sen päältä onko mine on liitetty?

 

Antennimies lupas tulla uudestaaan kattomaan tilannetta, jos tuo rasian vaihto ei auttais. Saanee hän tarkistaa ne liitokset jakotukissa.

 

Meillä netinkuntoa ei näe edes modeemin valoista. Voi näyttää että modeemi on linjalla, mutta netti on alhaalla. Tai sitten modeemi ei oo linjalla.

Tossa ensimmäisessä vaihtoehdossa tilanne menee siten, että toi online skanneri antaa äänimerkin, kun yhteys tipahtaa tai nousee ylös. Silloin kun se nousee ylös, toi modeemin toiseksi ylin valo vilahtaa kerran sammuksiin, aivan pieneksi hetkeksi.

Yhteyden nopeus on aina kunnossa, kun yhteys vaan pelaa, 1000/100.

 

Telian supportti vaan pyytää soittamaan maksulliseen Telia Helppiin 🤔

 


Kannattaa myös tarvittaessa kokeilla toista kaapelimodeemia - Telia Kaupasta sellaisen saa maksutta lainaan. Voidaan myös tarkemmin katsoa tilannetta, jos olet chatin kautta tai puhelimitse meihin yhteydessä.


Jos luit aiempaa tekstiä, niin siinä oli lainamodeemia käytetty ja pätkinyt samalla tavalla. Tekninen tuki olisi nähnyt siitä linjasta vaikka ja mitä, kun jaksaisivat tehdä työnsä kunnolla.

 

Koska muuten Technicolor TC4400 ja Docis3.1 näkee päivän valon Telian verkossa? Verkon moduulaatio on tuossa uudemmassa tasossa hieman paremmin immunoitu häiriöitä vastaan. 


Tästä siis tekninen puoli on tutkinut asiaa eli asiasta on tehty häiriöilmoitus niin pystyt vastamaan tekstiviestillä saamaasi viestiin (nrosta 18100) Siitä lähdetään uudelleen tutkimaan, mikä aiheuttaa pätkimistä. 

sevk_
Vakiokalustoa ☆☆
  • 38 custom-general.kudos
  • 272 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@PiaJo@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

@HeikkiSul@  kirjoitti:

@Whale68@  kirjoitti:

Kiitti!

Talo on 1980-luvun mallia, enkä nyt tiedä miten se Eltelin kaveri laitto sen jakotukin sinne. Näkiskö sen päältä onko mine on liitetty?

 

Antennimies lupas tulla uudestaaan kattomaan tilannetta, jos tuo rasian vaihto ei auttais. Saanee hän tarkistaa ne liitokset jakotukissa.

 

Meillä netinkuntoa ei näe edes modeemin valoista. Voi näyttää että modeemi on linjalla, mutta netti on alhaalla. Tai sitten modeemi ei oo linjalla.

Tossa ensimmäisessä vaihtoehdossa tilanne menee siten, että toi online skanneri antaa äänimerkin, kun yhteys tipahtaa tai nousee ylös. Silloin kun se nousee ylös, toi modeemin toiseksi ylin valo vilahtaa kerran sammuksiin, aivan pieneksi hetkeksi.

Yhteyden nopeus on aina kunnossa, kun yhteys vaan pelaa, 1000/100.

 

Telian supportti vaan pyytää soittamaan maksulliseen Telia Helppiin 🤔

 


Kannattaa myös tarvittaessa kokeilla toista kaapelimodeemia - Telia Kaupasta sellaisen saa maksutta lainaan. Voidaan myös tarkemmin katsoa tilannetta, jos olet chatin kautta tai puhelimitse meihin yhteydessä.


Jos luit aiempaa tekstiä, niin siinä oli lainamodeemia käytetty ja pätkinyt samalla tavalla. Tekninen tuki olisi nähnyt siitä linjasta vaikka ja mitä, kun jaksaisivat tehdä työnsä kunnolla.

 

Koska muuten Technicolor TC4400 ja Docis3.1 näkee päivän valon Telian verkossa? Verkon moduulaatio on tuossa uudemmassa tasossa hieman paremmin immunoitu häiriöitä vastaan. 


Tästä siis tekninen puoli on tutkinut asiaa eli asiasta on tehty häiriöilmoitus niin pystyt vastamaan tekstiviestillä saamaasi viestiin (nrosta 18100) Siitä lähdetään uudelleen tutkimaan, mikä aiheuttaa pätkimistä. 


On kohta toista kuukautta pidetty täällä tikettiä tekstareiden varassa elossa, lisäksi varmaan puolen tuhatta sähköpostia ja jokusia puheluita. Silti linja pätkii ja matelee. Eikä ole kuidusta arviota mitä se teletilaan tuotuna kustantaa. Arvosana tietyiltä osin 4-. Tietyiltä osin 10+, kun eräs henkilö/eräät henkilöt kertoo edes vähän vikatilanteista ja niiden seuraavista stepeistä. Harvinaisen opettavaista on ollut pitää tämä Telian Kaapeli XXL, parempi kuin ammattikoulun yleisantennijärjestelmän kurssi aikoinaan. 

Whale68
Uusi keskustelija
  • 2 custom-general.kudos
  • 11 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kiitos viestistäsi.

Meinasin kirjoittaa pidemäkin alustuksen, mutta kerrotaan sen verran, että niitä vikailmoituksia on tehty kymmeniä. Ja pitäis olla tälläkin hetkellä tiketti sielä auki statuksella "Hei, vikailmoituksesi on siirtynyt asiantuntijan käsittelyyn." ja näitäkin on ollut tämän 2 kuukauden aikana useita. Joskus joku on soittanut ja voivotellu, että on hankala löytää vikaa, kun näyttäisi olevan modeemi linjalla.

Erään herran kanssa käytiin pitkäänkin keskustelua, että mikä vois olla ratkaisu, vaihdetaanko modeemia tai jakotukkia jne. Mut ei sieltä koskaan mitään varsinaisesti löytyny. Kunnes yhden kerran soitti herra ja kerto vaan suoraan, että ei oo vikaa Telian verkossa vaan vika näkyy olevan meidän sisäverkossa. Sitä ei osannut sanoa miten tähän ratkaisuun päätyi.

Tämän ilmoituksen jälkeen kaikki vikatiketit, tätä viimeistä lukuunottamatta on laitettu kiinni seuraavana päivänä. Ilmeisesti käyty kattomassa että modemi on linjalla.

On vaihdettu vahvistimia kaappeihin ja käyty mittailemassa, mutta ei oo pätkiminen loppunu.

 

Ja kuitenkin on hyvä muistaa, että mie en oo syyllistä ettimässä.  Tartteis töiden takia saada van se toimiva netti. 🙂

sevk_
Vakiokalustoa ☆☆
  • 38 custom-general.kudos
  • 272 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Whale68@  kirjoitti:

Kiitos viestistäsi.

Meinasin kirjoittaa pidemäkin alustuksen, mutta kerrotaan sen verran, että niitä vikailmoituksia on tehty kymmeniä. Ja pitäis olla tälläkin hetkellä tiketti sielä auki statuksella "Hei, vikailmoituksesi on siirtynyt asiantuntijan käsittelyyn." ja näitäkin on ollut tämän 2 kuukauden aikana useita. Joskus joku on soittanut ja voivotellu, että on hankala löytää vikaa, kun näyttäisi olevan modeemi linjalla.

Erään herran kanssa käytiin pitkäänkin keskustelua, että mikä vois olla ratkaisu, vaihdetaanko modeemia tai jakotukkia jne. Mut ei sieltä koskaan mitään varsinaisesti löytyny. Kunnes yhden kerran soitti herra ja kerto vaan suoraan, että ei oo vikaa Telian verkossa vaan vika näkyy olevan meidän sisäverkossa. Sitä ei osannut sanoa miten tähän ratkaisuun päätyi.

Tämän ilmoituksen jälkeen kaikki vikatiketit, tätä viimeistä lukuunottamatta on laitettu kiinni seuraavana päivänä. Ilmeisesti käyty kattomassa että modemi on linjalla.

On vaihdettu vahvistimia kaappeihin ja käyty mittailemassa, mutta ei oo pätkiminen loppunu.

 

Ja kuitenkin on hyvä muistaa, että mie en oo syyllistä ettimässä.  Tartteis töiden takia saada van se toimiva netti. 🙂


Sisäverkko iskuun, niin on helpompi rajata se muuttuja ulos omasta antenniverkosta. 🙂 Kerroit tuolla aiemmassa, että talvella ja syksyllä on pelannut hyvin. Saattaisi ongelma viitata signaalin lämpökompensointiin tai sitten katukaapissa joku ottaa kipeää lämmöstä. Toki nuo pyöriteltävät liittimet elävät siitä lämmöstä yhtälailla. 

 

Otin jokusen vuosi sitten linjan tekemiseen, että oma verkko on siinä iskussa ettei viat jää sisäverkkoon ja mahdolliset viat näkee hallinnasta helposti. Jos modeemia käyttäisi reittittämiseen ja wlan-tukisemana, niin sen tehot eivät riittäisi alkuunkaan pyörittämään XXL-liittymää tuolle vajaalle 40 laitteelle. Erilliset laitteet ja vianhallinta on ihan eri tasolla. Näkee laitekohtaisesti wlanista alkaen ongelmatilanteet. Kun modeemin saisi tuohon samaan valvontajärjestelmään näkyviin. 

 

Tuli taannoin huomattua, kuinka kädetöntä väkeä pääsääntöisesti Telialla on, niin se on ollut materiaalia käytävä läpi ja tutkittava vian syitä modeemin logeista lähtien läpi käymällä. Modeemista saa logeja varsin hyvin ja toistuvat virheilmoitukset kielivät niin pätkivästä fyysisesta kaapelista kuin operaattorin pään ongelmista kaatuen myös signaalitasojen ongelmiin. Niitä virheilmoituksien kryptisiä sisältöjä avataan paikoin, näköjään tuon taivaallista se ei Telialle kerro, kun koskaan niitä modeemin logeja ei ole pyydetty lähettämään. Tee vikailmoitus vaikka Garminin rannekellosta, niin ensimmäisenä pyydetään lähettämään suurin piirtein täydellinen kopio siitä kellon muistista. 

Whale68
Uusi keskustelija
  • 2 custom-general.kudos
  • 11 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@sevk_@  kirjoitti:

@Whale68@  kirjoitti:

Kiitos viestistäsi.

Meinasin kirjoittaa pidemäkin alustuksen, mutta kerrotaan sen verran, että niitä vikailmoituksia on tehty kymmeniä. Ja pitäis olla tälläkin hetkellä tiketti sielä auki statuksella "Hei, vikailmoituksesi on siirtynyt asiantuntijan käsittelyyn." ja näitäkin on ollut tämän 2 kuukauden aikana useita. Joskus joku on soittanut ja voivotellu, että on hankala löytää vikaa, kun näyttäisi olevan modeemi linjalla.

Erään herran kanssa käytiin pitkäänkin keskustelua, että mikä vois olla ratkaisu, vaihdetaanko modeemia tai jakotukkia jne. Mut ei sieltä koskaan mitään varsinaisesti löytyny. Kunnes yhden kerran soitti herra ja kerto vaan suoraan, että ei oo vikaa Telian verkossa vaan vika näkyy olevan meidän sisäverkossa. Sitä ei osannut sanoa miten tähän ratkaisuun päätyi.

Tämän ilmoituksen jälkeen kaikki vikatiketit, tätä viimeistä lukuunottamatta on laitettu kiinni seuraavana päivänä. Ilmeisesti käyty kattomassa että modemi on linjalla.

On vaihdettu vahvistimia kaappeihin ja käyty mittailemassa, mutta ei oo pätkiminen loppunu.

 

Ja kuitenkin on hyvä muistaa, että mie en oo syyllistä ettimässä.  Tartteis töiden takia saada van se toimiva netti. 🙂


Sisäverkko iskuun, niin on helpompi rajata se muuttuja ulos omasta antenniverkosta. 🙂 Kerroit tuolla aiemmassa, että talvella ja syksyllä on pelannut hyvin. Saattaisi ongelma viitata signaalin lämpökompensointiin tai sitten katukaapissa joku ottaa kipeää lämmöstä. Toki nuo pyöriteltävät liittimet elävät siitä lämmöstä yhtälailla. 

 

Tuokin on käynyt mielessä, mutta kyllä se viime heinäkuussakin on pelittänyt hyvin. Ja silloin oli kyl lämmintä. Toisaalta sattaa olla, että yks asentajista sano et tossa katukaapissa oli laitteet kuumia.

 

Eli antenniasentaja saa kattoa ton terminoinnin tohon tyhjään reikään jakotukissa ja tarkistaa liitokset. Kaapelointi jakotukista työhuoneeseen, missä modeemi sijaitsee, on vedetty 10 vuotta sitten. Eli se ei oo alkuperäistä. 

sevk_
Vakiokalustoa ☆☆
  • 38 custom-general.kudos
  • 272 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Whale68@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

@Whale68@  kirjoitti:

Kiitos viestistäsi.

Meinasin kirjoittaa pidemäkin alustuksen, mutta kerrotaan sen verran, että niitä vikailmoituksia on tehty kymmeniä. Ja pitäis olla tälläkin hetkellä tiketti sielä auki statuksella "Hei, vikailmoituksesi on siirtynyt asiantuntijan käsittelyyn." ja näitäkin on ollut tämän 2 kuukauden aikana useita. Joskus joku on soittanut ja voivotellu, että on hankala löytää vikaa, kun näyttäisi olevan modeemi linjalla.

Erään herran kanssa käytiin pitkäänkin keskustelua, että mikä vois olla ratkaisu, vaihdetaanko modeemia tai jakotukkia jne. Mut ei sieltä koskaan mitään varsinaisesti löytyny. Kunnes yhden kerran soitti herra ja kerto vaan suoraan, että ei oo vikaa Telian verkossa vaan vika näkyy olevan meidän sisäverkossa. Sitä ei osannut sanoa miten tähän ratkaisuun päätyi.

Tämän ilmoituksen jälkeen kaikki vikatiketit, tätä viimeistä lukuunottamatta on laitettu kiinni seuraavana päivänä. Ilmeisesti käyty kattomassa että modemi on linjalla.

On vaihdettu vahvistimia kaappeihin ja käyty mittailemassa, mutta ei oo pätkiminen loppunu.

 

Ja kuitenkin on hyvä muistaa, että mie en oo syyllistä ettimässä.  Tartteis töiden takia saada van se toimiva netti. 🙂


Sisäverkko iskuun, niin on helpompi rajata se muuttuja ulos omasta antenniverkosta. 🙂 Kerroit tuolla aiemmassa, että talvella ja syksyllä on pelannut hyvin. Saattaisi ongelma viitata signaalin lämpökompensointiin tai sitten katukaapissa joku ottaa kipeää lämmöstä. Toki nuo pyöriteltävät liittimet elävät siitä lämmöstä yhtälailla. 

 

Tuokin on käynyt mielessä, mutta kyllä se viime heinäkuussakin on pelittänyt hyvin. Ja silloin oli kyl lämmintä. Toisaalta sattaa olla, että yks asentajista sano et tossa katukaapissa oli laitteet kuumia.

 

Eli antenniasentaja saa kattoa ton terminoinnin tohon tyhjään reikään jakotukissa ja tarkistaa liitokset. Kaapelointi jakotukista työhuoneeseen, missä modeemi sijaitsee, on vedetty 10 vuotta sitten. Eli se ei oo alkuperäistä. 


Lämpökuorma laitteilla kertaantuu yleensä ja elinkaari lyhenee. Liika on liikaa ja harvassa on laitteet jotka älyttömiä lämpöjä tällaisissa ympäristöissä kestää. Tiedä onko kaapelitv-laitteita edes muuta kuin todella herkkiä ja ikäviä vai olisko jo uusi sukupolvi järkevämpää. 

 

Terminointi on hyvä tehdä, ettei häiritse vahingossakaan muita lähtöjä. Antenniasentajalta ei kauan nokka tuhise, kun pyörittelee kuorimella kaapelit auki ja puristelee liittimet paikalleen. Mulla menee amatöörinä yhteen päähän karkeasti 30 sekuntia. 🙂