Työkoneen nettiyhteys tahmeaa


Kuukauden sisällä työkoneen nettiyhteys on hidastunut murto-osaan entisestä. 100M:n kuituyhteydestä tulee ulos 1-5M, samassa verkossa oleva tabletti tai toinen kannettava saa verkosta dataa entiseen malliin. 


 


Työkoneessa käytössä Forcepointin proxy (Websense), jota ei voi ohittaa. Kytkettäessä työkone Elisan mobillihotspottiin (iPhone) ei ole mitään ongelmia. VPN:n kautta kulkee ainoastaan liikenne tarvittaviin konesaleihin.


 


Edit HannaSu: korjattu otsikkoa hieman


 


 


15 kommenttia

Morjesta @Mannu75 ja Tervetuloa Yhteisöön!

Oletkin jo hyvin rajannut tuon tahmauksen tuohon Forceponttiin. Oletko ollut yhteydessä heihin tai yrityksen IT-tukeen, onko siellä tapahtunut jotakin muutosta? Yhteys meidän osalta pitäisi olla kunnossa kun muut laitteet toimivat normaalisti verkossa.

Mutta miksi Elisan hotspot toimii sitten ihan normaalisti? Minulle tulee mieleen, että onko Telian verkkokonffiksessa jotain outoa. Samoin vaimon Valtorin hallinnoima työasema on tahmea.

Meidän IT-tuki tiesi kertoa, että syksyllä meidän työpaikan käyttämä PaloAlton VPN liikenne oli aiemmin estetty Telialla. Sitten oli tehty jotain muutoksia siellä teidän päässä, jonka jälkeen VPN-liikenne alkoi toimia.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Mannu75@  kirjoitti:

Meidän IT-tuki tiesi kertoa, että syksyllä meidän työpaikan käyttämä PaloAlton VPN liikenne oli aiemmin estetty Telialla. Sitten oli tehty jotain muutoksia siellä teidän päässä, jonka jälkeen VPN-liikenne alkoi toimia.




Kuulostaa siis siltä, että IT-tuki on saanut selvitettyä häiriötä meidän kanssa aiemmin. Onhan tämäkin häiriö nyt ilmoitettu IT-tuellesi ja he ovat alkaneet selvittämään asiaa?


 


Eri operaattorin nettiyhteydellä voi olla mahdollista, että käytettävä VPN -yhteys toimii eri tavalla esim. kuormanjaon suhteen. Näillä tiedoilla ei kuitenkaan voi vielä sanoa mitään varmaa.


 


On tehty keikka asiasta. Ohessa vielä Openspeedtestin tulokset Telia vs. Elisan mobiilihotspot.


 


Tässä vähän on vaan pelkona, että työpaikan tuki sanoo, ettei asia kuulu heille ja teillä sanotaan samoin. Joten ainoa joka kärsii asiasta on minä.


 


Edit HannaSu: upotettu kuvat kommenttiin


@Mannu75@  kirjoitti:

On tehty keikka asiasta. Ohessa vielä Openspeedtestin tulokset Telia vs. Elisan mobiilihotspot.




Hyvä että tätä alettiin tutkimaan tarkemmin. Ilmoitteletko tännekin tietoa minkälaiseen lopputulokseen siellä päästään.

Wiresharkissa paljon mustaa Telian yhteydellä. Ohessa ote.

WInMTR. Paljon packet lossia Telia yhteydellä. Elisan mobiililla ei juurikaan. Loppu matka kulkee samaa ex-Telian verkkoa.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tuosta kannattaa tehdä tikettiä firmasi it-osastolle. Vain sieltä voivat korjata tai reklamoida Vpn-palvelun tuottajalle, että asia hoituisi kuntoon.

Joo mutta kyse ei ole VPN:stä vaan siitä, että Telian verkossa proxyn kautta (Forcepoint) kulkeva liikenne (lähes kaikki) on todella tahmeaa. Eli jotain outoa on verkkokonffiksessa, jos Elisan mobiiliverkossa ei ole vastaavaa ongelmaa. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Uskoisin, että it-osastolla on suoremmat väylät asiantuntijoille, jotka tuon pystyvät selvittämään (jos sinä itse et ole it-osasto). Yhteisön kautta kun ei voida tunnistaa asiakasta, joten ei myöskään voida tunnistamista ja asiakkuutta vaativia tikettejä luoda.

Joo tiketti on kyllä tehty, mutta monitoimittajamallissa tästä uhkaa tulla ping-pong-peli, joka ei ratkea, kun kaikki osapuolet pesevät kätensä.

 

Ymmärsin kyllä tänne yhteisään rekisteröityessä, että tunnus piti kytkeä Telia-tunnukseen, eli kyllä asiakas varmasti pystytään selvittämään, jos oikeasti halutaan. Viime kädessä helpoin ratkaisu on tietysti vaihtaa operaattoria, mikä on kuluttaja-asiakkaalle helpoin tapa ratkaista asia.

 

 

Telian oletusnimipalvelin aiheutti ilmeisesti ongelman. Vaihdettu reitittimen DHCP-serverin käyttämä ja edelleen jakama Telian oletus Googlen DNS-palvelimeen (8.8.8.8). Nyt nopeus normalisoitunut. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Nimipalvelimiksi suosittelen mieluummin 1.1.1.1 ja 1.0.0.1. Paljon paremmat latenssit kuin Googlen 8.8.8.8:ssa ja lisäksi Google ei pysty keräämään tietoja netinkäytöstäsi. Itsellä ollut noi jo monta vuotta reitittimellä. Hupaisin oli muuten se laaja Telian häiriötilanne tässä vuosi pari sitten, Telian omat DNS:t oli nurin varmaan puoli päivää ja kaikki asiakkaat jotka niitten varassa, ilman nettiä. Mutta 1.1.1.1 conffilla häiriö kesti vain vajaan parisen tuntia ja sinäkin aikana yhteydet eivät olleet kuin osittain poissa.

Nyt selvisi ongelma, jonka oireilu oli todella outoa, kuten keskustelusta saa käsitystä. Syyksi paljastui kuitumuunnin ja tarkemmin sen viallinen virtalähde.

Vastaa