Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64835
Kirjoituksia 176342

VDSL:n nopeuden nostaminen "ylípitkään" linjaan

Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 251 kpl

1/15

Moikka!

Elikkäs kysymyksenä on, miksei Telia voi myydä "tiskin alta" ylipitkiin kuparilinjoihin nopeampia VDSL2-kupariyhteyksiä? Olen tätä samaa asiaa nostanut esille useampaan otteeseen, mutta haluaisin jotain (teknistä) perustelua "ei ole mahdollista" -vastauksien sijaan.

Eli hieman taustatietoja asiasta vähemmän tietäville: ADSL- ja VDSL-yhteyksien saatavilla olevat nopeudet määritellään puhelinlinjan pituuden mukaan. Pituus lasketaan xDSL-keskittimeltä asiakkaan kiinteistölle. Nämä pituudet on ennalta määritettyjä ja niihin on jätetty hieman varoja, jotta vaihteluväliin päästään huonoimmallakin linjalla.ADSL- ja VDSL -maksimijohtopituudetADSL- ja VDSL -maksimijohtopituudetMutta tämä on todella ankara järjestelmä, saatavuus katkeaa kuin seinään vaikka linjan laatu olisi kuinka hyvä. Itse asun talossa, johon linjan pituus on juurikin muutaman metrin yli 300m. Itse saan ainoastaan 50/10M liittymän ja samaan aikaan naapuritaloon saa 100/10M liittymiä. (...ja sekös vasta harmittaa!) Olen tutustunut aika tarkasti modeemini antamiin linja-arvoihin, ja niillä pitäisi päästä helposti vähintäänkin lähelle 100 megan nopeuksia.

Esimerkiksi Elisan asiakkaat voivat heidän OmaYhteisön kautta pyytää nopeampien nopeusprofiilien käyttöönottoa. Ovat toteuttaneet systeemin niin, että asiakkaalle annetaan testiin nopeampi profiili ja jos se toimii moitteetta, päivitetään myös saatavuushakuun kyseiseen osoitteeseen tämä nopeampi profiili. Tämä toimintatapa on lisännyt monen asiakkaan netin nopeutta huomattavasti.

Pyytäisinkin Teliaa harkitsemaan Elisan toimintatavan käyttöönottoa. Toinen asia mitä Elisalta voisi matkia on nopeusprofiilit. Heillä on myös 30/5M sekä 75/10M VDSL-profiilit, joilla saadaan VDSL-penetraatiota kasvatettua entistä useammalle asiakkaalle. 75/10M profiili on vieläpä siitä hauska, että se on käytännössä 100/10M profiili hinnan ja nopeuden puolesta, mutta luvattu nopeuden vaihteluväli on vaan erilainen. Tuota 75M profiilia he myyvät arviolta 300-600m linjapituuksilla, eli 100M ja 50M liittymien välimaastossa. Hyvällä linjan laadulla tuo 75M profiili antaa täydet 100M latausnopeudet.

Minun mielestä vanhasta kupariverkosta kannattaa lypsää kaikki tehot mitä siitä irtoaa. Se on kuitenkin olemassaolevaa infraa ja tällaisilla pienillä tuotteistusmuutoksilla kuitenkin saadaan uusia asiakkaita palvelun piiriin ilman muutoksia fyysiseen infraan. Pienikin panostaminen kiinteään verkkoon taas vapauttaa resursseja mobiiliverkon puolelta ja suurimmat investoinnit voidaan kohdistaa alueille, joilla kiinteää verkkoa ei ole saatavilla.

Olisi myös hienoa nähdä isommillakin operaattoreilla nykyistä suurempia upload-nopeuksia xDSL-verkoissaan. Tekniikka kuitenkin on jo olemassa. Myös uudet VDSL-profiilit ja vektorointi, joita Elisa on jo ottanut käyttöön aika laajasti, olisivat aika luonnollinen jatkumo.

Vastaa
14 vastausta
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 955 kpl

11/15

@seisoppa  kirjoitti:

@Merja_J  kirjoitti:

Kiitokset @jessenic hyvästä nostosta. Laitamme kyselyä tästä eteenpäin ja palaillaan heti kun saadaan tarkempaa tietoa miksi tilanne on tämä. 

Palataanpa taas aiheeseen. Onko @Merja_J  mahdollisesti saanut jotain vastauksia tiedusteluun?

Tästä on käyty keskusteluja meidän päässä, mutta tyydyttävää ratkaisua ei ole löydetty. Palataan tähän vielä myöhemmin.

Vastaa
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 20 kpl

12/15

Tästä on käyty keskusteluja meidän päässä, mutta tyydyttävää ratkaisua ei ole löydetty. Palataan tähän vielä myöhemmin.

Itselläni ei tässä ole mitään sen kummempaa pidempiaikaista hyötyä, kun keväämmällä pitäisi tulla Avoin kuitu talooni asti. Sattuu vaan kiinnostamaan tällaiset asiat välillä vähän liikaa.

Jos pitää jotain pilotoida/testata niin olen vapaaehtoinen!

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Moderaattori
Viestejä 466 kpl

13/15

@seisoppa  kirjoitti:

Itselläni ei tässä ole mitään sen kummempaa pidempiaikaista hyötyä, kun keväämmällä pitäisi tulla Avoin kuitu talooni asti. Sattuu vaan kiinnostamaan tällaiset asiat välillä vähän liikaa.

Jos pitää jotain pilotoida/testata niin olen vapaaehtoinen!

Mukava kuulla, että aihe kiinnostaa 🙂 Pidetään tuo pilottihomma mielessä, jos sellaista on suunnitteilla tulevaisuudessa.

Vastaa
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 20 kpl

14/15

Nyt kun toivotaan, että käytettäisiin kiinteää liittymää mobiilin sijaan, niin olisi ehkä aika taas herätellä tätäkin. Jos Telia saa mun hybridin taustalla olevan VDSL2:n nopeusprofiilin kikkailtua "tappiin asti" ja yhteys toimii, niin voin vastaavasti napata hybridimodeemista sim-kortin irti ja käyttää pelkkää kiinteää yhteyttä kunnes tilanne normalisoituu.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 475 kpl

15/15

Kiinteiden yhteyksien käyttö on kyllä järkevää nyt. Myös 4G kaistan vapauttaminen mainitsemallasi tavalla on hyvä pointti: kun kiinteästä saisi tarpeeksi itselle, voisi 4G kaistan vapauttaa muille.

Tällä hetkellä muutosta nopeusprofiiliin VDSL -linjoilla ei ole. Tämä huomio, tarve ja perustelut on viety ideana eteenpäin ja palvelua kehitetään jatkuvasti.

Vastaa
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.