Viive netin yhdistymisessä.


Kunniamerkki +5
Nykyään aina kun avaan tietokoneen, niin on aina vähintään minuutin viive ennen kun nettiyhteys on käytettävissä, tätä on kestänyt jo ainakin kuukauden verran. Mistähän tällainen johtuu ?
 
Minulla on useita tietokoneita asunnossa ja kaikki verkkokaapelilla yhdistetty tuohon Telian Technicolor reitittimeen, osa suoraan ja osa kytkimen välityksellä. Tuohon reitittimeen on yhdistetty suoraan myös yksi tulostin.
 
Kun netti on auennut, niin toimii kyllä aina ihan normaalisti. Liittymä siis 100 / 10.
 
Tämä vaiva alkoi yht`äkkiä ja koskee jokaista tietokonettani.

41 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Moi @RoopeKiviniemi, Oletko kokeillut auttaako LAN4-portin siltausta? Auttaako se ongelmaan? Ohjeet siltaukseen löytyvät tämän ohjeen lopusta.

Kyllä olen eikä siitä ole apua. Ongelma jatkuu edelleen kaikilla ei wlan laitteilla. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Voisimme tarkistaa miltä liittymäsi näyttää, jos teet meille häiriöilmoituksen vaikkapa tämän linkin kautta? Voit häiriöilmoitukseen laittaa viittauksen tähän keskusteluun, niin katsotaan tilannetta.

Testin mukaan yhteys toimii OK.

 

Olen koittanut lähettää vikailmoitusta nyt viikon ja jokapäivä homma tyssää lähettämisen jälkeen viestiin:

 

VIKAILMOITUKSEN LÄHETTÄMINEN EPÄONNISTUI. OLE HYVÄ JA YRITÄ HETKEN KULUTTUA UUDELLEEN.

Järjestelmässä on tapahtunut virhe. Ole hyvä ja yritä hetken kuluttua uudelleen.

 

 

Jos vikailmoituksen lähetys epäonnistuu tuolta Omien Sivujen kautta niin kannattaa ilmoittaa asiasta sitten suoraan joko soittamalla 020 690 400 tai avaamalla CHATin sieltä omien sivujen kautta. Samalla kun teet vikailmoitusta tästä ongelmastasi niin voisit myös tästä toisesta ongelmasta kertoa niin saa senkin samalla tutkittua mikä ongelmana on.

 

Onko tuosta verkkokortista kokeiltu vielä säätää kättelynopeutta esim. 100/100 full duplex ? Jos sinulla on Gigabit ethernet-verkkokortti ja siinä 'auto-negotiation' asetus päällä Technicolorin kanssa niin joissain tapauksissa tuo kättelynopeuden pakotus on auttanut oireeseen. Ohjeita kuvineen löytyy tämän saman ketjun sivulta 2.

 

Samalta sivulta löytyy myös kiinteän IPn määritys laitteille, tämän voi myös kokeilla niin pystyy rajamaan oiretta jälleen lisää.

Olen jättänyt asiasta vikailmoituksen eikä siihen ole vastattu millään tavall, vaikka aiemmin näihin ongelmiin on reagoitu päivässä. Onelma siis yhä edelleen Technicolorin VDS päätelaitteessa.

@RoopeKiviniemi, voitko tehdä vielä uuden vikailmoituksen joko kirjautumalla täältä tai kirjautumatta vapaamuotoisemmin täältä, niin selvitetään asiaa tarkemmin?


@LiAntti@  kirjoitti:

Jos vikailmoituksen lähetys epäonnistuu tuolta Omien Sivujen kautta niin kannattaa ilmoittaa asiasta sitten suoraan joko soittamalla 020 690 400 tai avaamalla CHATin sieltä omien sivujen kautta. Samalla kun teet vikailmoitusta tästä ongelmastasi niin voisit myös tästä toisesta ongelmasta kertoa niin saa senkin samalla tutkittua mikä ongelmana on.

 

Onko tuosta verkkokortista kokeiltu vielä säätää kättelynopeutta esim. 100/100 full duplex ? Jos sinulla on Gigabit ethernet-verkkokortti ja siinä 'auto-negotiation' asetus päällä Technicolorin kanssa niin joissain tapauksissa tuo kättelynopeuden pakotus on auttanut oireeseen. Ohjeita kuvineen löytyy tämän saman ketjun sivulta 2.

 

Samalta sivulta löytyy myös kiinteän IPn määritys laitteille, tämän voi myös kokeilla niin pystyy rajamaan oiretta jälleen lisää.


Jos teillä on realtekin piirit niin pitäkää auto-negotiations vaan päällä.Toimii full duplex 1Gb automaattisesti ja jos sen menee pakottamaan päälle niin silloin alkaa ongelmat eli yhteys katoaa aina välillä.Tosta viiveestä pitäisi ilmoittaa powercolorille eikä telialle.Laittakaan kiinteät ip:t laitteille sieltä webui:sta niin sen viiveen pitäisi kadota.

Vikailmon jälkeen tuli eri modeemi ja siinäkin sama vika. Alkaa menemään jos usko vaikka sinällään pieni ongelma okin.

Ei full dublex vaihto eikä mikään ketjussa ehdotettu auta - sama viive bootin jälkeen.

Jos uudellakin laitteella ongelma jatkuu niin jotain ongelmaa on sitten rautojen / softien välillä. Oliko tuo ongelma vain sinun yhdellä laitteella kotona vai useammalla verkkokaapelin kautta kulkevilla laitteilla?

Tuosta voisi laittaa siihen vanhaan vikailmoitukseen vastauksen takas että ongelma jatkuu sekä oman raudan tarkat infot sekä ajuriversiot. Eiköhän nuo lähetetä sitten seuraavana laitevalmistajalle, korjausta tieten sitten hankala luvata miten kauan kestää.

Laitoin nyt kaikkiin johtokoneisiin manuaalisen ip:n, joten saa nyt olla ''fixinä''. Pitänee toivoa, että homma korjaantuu joskus. Positiivisena tässä, että uudessa laitteessa on huomattavasti parempi wifi kuin vanhassa mallissa. :)

itsellä sama ärsyttävä ongelma eli tulee se n10s viive ennen kuin kone saa ip:n tolta boxilta.windowsissa se vika ei ole.Saisiko ton vaihdettua Technicolor TG799vac Xtream malliin?.Ilmeisesti tossa on parempi wlankin kuin 799vac versiossa?.

Aloittajalla viive oli huomattavasti pitempi mutta onko sinulla muuten vastaavanlainen tilanne? Ongelma poistuu määrittelemällä ip:n manuaalisesti ja tekee samaa useamman koneen kanssa?

Tällä tiedolla ei vielä lähdetä laitetta vaihtamaan. 


@JuhoOlliLo@  kirjoitti:

Aloittajalla viive oli huomattavasti pitempi mutta onko sinulla muuten vastaavanlainen tilanne? Ongelma poistuu määrittelemällä ip:n manuaalisesti ja tekee samaa useamman koneen kanssa?

Tällä tiedolla ei vielä lähdetä laitetta vaihtamaan. 


Eipä tosta vaihdosta olisi muuta hyötyä ollutkaan kuin että toi viive katoaisi.Toivottavasti se korjataan seuraavassa firmwaressa.Sitä lanin dhcp:tä ei saa sitten sammuttaa.Noiden ip:n saanti nopeutuu myös jos pistää koneisiin kiinteät ip:t jotka on määrittänyt siihen boxiin.Se että noi laittaa kiinteiksi voi aiheuttaa jotain ongelmia esim telkkareissa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Saisikohan sen DHCP:n disabloitua kokonaan? Sen jälkeen laittas oman DHCP-palvelimen lähiverkkoon. Toteutustapoja on melkein yhtä monta kuin laitteita usein verkossa, se voi olla vaikka Raspberry Pi, oma reititin (modeemi siltaavaksi) tai sitten esim. hyvät hallittavat kytkimet sisältävät usein DHCP-palvelimen.

 

Kun ei sen DHCP-palvelimen ole mikään pakko olla reitittimessä. Esimerkiksi Raspberry Pi:n varaan kannattaisi saman tien rakentaa PiHole DNS-serveri, jolla saat suodatettua mainokset pois kaikista verkossa olevista laitteista ja tämäkin sisältää myös DHCP-palvelimen, jonka kautta laitteet houkutellaan käyttämään sitä Raspia DNS-palvelimena, jotta mainosten suodattelu onnistuisi.


@SINAD@  kirjoitti:

Saisikohan sen DHCP:n disabloitua kokonaan? Sen jälkeen laittas oman DHCP-palvelimen lähiverkkoon. Toteutustapoja on melkein yhtä monta kuin laitteita usein verkossa, se voi olla vaikka Raspberry Pi, oma reititin (modeemi siltaavaksi) tai sitten esim. hyvät hallittavat kytkimet sisältävät usein DHCP-palvelimen.

 

Kun ei sen DHCP-palvelimen ole mikään pakko olla reitittimessä. Esimerkiksi Raspberry Pi:n varaan kannattaisi saman tien rakentaa PiHole DNS-serveri, jolla saat suodatettua mainokset pois kaikista verkossa olevista laitteista ja tämäkin sisältää myös DHCP-palvelimen, jonka kautta laitteet houkutellaan käyttämään sitä Raspia DNS-palvelimena, jotta mainosten suodattelu onnistuisi.


Kyllä sen lanin dhcp:n saa disabloitua mutta tota ei saa kokonaan pelkäksi bridgeksi koska estetty telian toimesta.Siellä tosin on se että sen nelosportin saa siltaavaksi eli siitä saa ulkoisen ip:n.

Vastaa