Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
yamaneko_
Kommentaattori
  • 0 custom-general.kudos
  • 40 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

ZyXEL P-870HN-51b päivityskirje ja päivitys

Soneralta tuli tänään kirje jossa kehoitettiin päivittämään ZyXEL P-870HN-51b. No eipä muuta kuin osoitteeseen http://870update.zyxel.fi/ ja päivitystä tekemään.

Täytyy sanoa, että oli järkyttävän hidasta. Tiedostot eivät kai voi olla kovin suuria, sillä varmuuspaketti.zipin tiedostot olivat purettunakin vain 2.8 MB ja siinä sentään on sekä ip4 että ip6 versioiden softat sekä ohjeet. Web-pohjainen päivitys lienee lataa vain tarvittavat tiedostot joten ladattavan oli varmaan vieläkin vähemmän. Aikaa meni ladatessa 15 minuuttia. Selityksenä lienee että kun kaikki muutkin latasivat...

Ja kannattaisi varmaan mainita että laitteen asetukset saa, voi ja kannattaa ottaa talteen ennen päivitystä (Maintenance/Tools/Configuration/Backup) niin ei tarvitse käsin asettaa kaikkea takaisin. Varsinkin jos päivitys on itselle turha, kuten minulle oli:

Ennen päivitystä: Firmware Version: 1.00(AANH.0)
Suuren ja kriittisen päivityksen jälkeen: Firmware Version: 1.00(AANH.0)

Sen lisäksi että kehoitetaan katsomaan onko kirjeen liitteen mukaista tarraa itse laitteen pohjassa, olisi voinut mainita että mikäli sinulla on Firmware Version: 1.00(AANH.0) niin et tarvitse koko päivitystä ollenkaan. Eikös?
21 vastausta
Marko-_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4902 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Hei Yamaneko,

Kiitos palautteesta. Lisäysideasi olivat hyviä ja laitoin palautetta noista eteenpäin.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
ratija_
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 1 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Pari kommenttia tästä päivityskirjeestä edellisen kommentoijan tapaan,

kun saa kirjeen jossa kerrotaan päivityksen tärkeydestä ja vieläpä painotetaan sitä lievällä "uhkauksella" että päivittämättömyys voi johtaa mahdollisesti yhteyden sulkemiseen niin tulisi ehdottomasti ilmoittaa mitkä eri versiot ohjelmistoista ovat "oikeita" ja miten tämän voi tarkistaa. Silloin välttyisi siltäkin stressiltä.

Itselläni on laitteessa Soneran/laitteen valmistajan(?) itsensä asentama ohjelmistoversio 1.12 ja päivitysohje ei kommentoi onko kyseinen versio riittävä vai väärä. Kyseistä ohjelmistoversiota ei tunnu olevan valmistajan omilla tukisivuilla mainittuna. Mitä ilmeisimmin ohjelmisto on siis jollain tavoin räätälöity Soneran tarpeeseen. Tulkitsin itse että ohjelmistoversio on riittävä(?), varsinkin kun päivitysohjelmisto ilmoitti että laitetta ei voi päivittää. Tässä prosessissa kuitenkin piti ensin yrittää päivitystä jonka jälkeen pitää tulkita kuvakaappausta jossa näkyy versio 1.00. Tällöin käsketään tarkistamaan onko sama versio itsellä asennettuna. No eipä ole.

Eli onko siis ohjelmistoversio 1.12 riittävä? Jos on, ja jos kerta olen laitteen Soneralta tässä ohjelmistoversiossa saanut niin eikös koko kehoitus ole tässä tapauksessa turha alunperin. Ehkä on niin että tuollaisia tietoja ei voi Sonera tietää/tallettaa, mutta kävisi järkeen että tässä tapauksessa tuosta tiedosta olisi hyötyä kummankin osapuolen kannalta. Tietysti voi ajatella myös niin että joku kenties on päivittänyt ohjelmistonsa alaspäin mikä on aika pitkälti epärealistinen skenario.

Siis tarkemmalla kommunikaatiolla olisi yksi harmaa hius vähemmän asiakkaalla.
Marko-_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4902 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Hei Ratija,

Kiitos palautteestasi. Laitoin asiasta viestiä eteenpäin. Laitoin samalla kyselyä noihin ohjelmistoversioihin liittyen. Palaan asiaan sen osalta kun saan tarkempaa tietoa.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
Antti-_
Vanhan Palstan telialainen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2542 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Terve,

Sain vastauksia Markon- välityksellä aiheesta. Alla tarkemmat tiedot firmware numeroinnista ja päivityksen tarpeesta.

ZyXEL P-870HN-51b modeemista on kahta versiota, toinen on ipv4 ja toinen ipv6.

Oikea versio on tuolla ipv6 –mallilla 1.00(AANH.0)
P-870HN-51b IPv6: http://support.zyxel.fi/TSF/100AANH0D0.zip

Ja oikea versio ipv4 -mallilla 1.00(AANG.0)
P-870HN-51b IPv4: http://support.zyxel.fi/TSF/100AANG0D0.zip

Mikäli vanha versionumero (esim. 1.12) poikkeaa näistä, on päivitys silloin tarpeellinen.

Mikäli teillä on enemmän kysyttävää versionumeroista tai päivitykseen liittyvistä asioista, kannattaa olla yhteydessä suoraan laitevalmistajan puoleen.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
Ella111_
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 1 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Hei,

meille oli tuo samainen päivityskirje tullut loman aikana. Laitetta ei ole päivitetty ja tänä aamuna se ei toiminut. Muut valot paloivat normaalisti mutta internet valo paloi punaisena eikä nettiyhteyttä saanut toimimaan. Kuinka saan tuon modeemin nyt päivitettyä, kun pääsyä nettiin ei ole sen lakattua toimimasta?
pekaafax_
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 1 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Tämäpä merkillistä... sama modeemi täälläkin ja 1.12(TUN.0) firmis. Ei ole näkynyt minkäänlaisia kirjeitä päivityksen tarpeesta.

???

Olen tosin huomannut viime aikoina yhteyden pätkimistä, ennen ei mitään ongelmia...
Marko-_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4902 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Hei Ella111 ja pekaafax,

Lisätietoja ja apua päivityksestä saatte tarvittaessa Zyxelin tuen kautta.

Ella111: Sinulla on yhteys jo ilmeisesti alkanut toimimaan?
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
jankro_
Vakiokalustoa ☆☆
  • 0 custom-general.kudos
  • 379 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Sain em. kirjeen Joulukuussa ja päivityksen jälkeen alkoivat ongelmat!!

Minulla pätkäisee yhteyden miltei joka yö ja vaatii modeemin uudelleenbootin!

Vanhalla firmiksellä ei ollut mitään ongelmaa.

Zyxel ei vastaa viesteihini ym. firmisongelmasta.
Sonera neuvoo olemaan yhteydessä Zyxel:iin.

Oravanpyörä on valmis.

Joten ainoa vaihtoehto on päivittää väkisin aiempi firmis.
yamaneko_
Kommentaattori
  • 0 custom-general.kudos
  • 40 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Tuntuu että Sonerallakaan eivät tästä ymmärrä mitään, kun pyytävät olemaan Zyxeliin yhteydessä (joka sitten ei näemmä vastaa). Kai teillä siellä Sonerallakin joku tietää että miksi tämä päivitysrumba piti käynnistää ylipäätään? On se jännä jos osalla sitten päivitys sotkee toimivuuden (näin ei ole kohdallani, olihan "kriittinen" päivitys sama kuin laitteessa jo oli).

Mielestäni nimenomaan Sonera itse on velvollinen selvittämään asian asiakkaan puolesta täysin selväksi, se on osa asiakaspalvelua josta asiakas maksaa Soneralle. Teille Zyxel varmaan viitsisi jotain vastata kun teette sentään kauppaa keskenänne.

Täytyykin jättää palautetta Soneralle kun sitä oikein sähköpostitse ruinataan.