e-laskutus S-Pankissa

  • 11 December 2014
  • 17 kommenttia
  • 53 katselukertaa

Muutin e-laskuni Danske Bankista S-Pankkiin ja se ainakin S-pankin sivujen mukaan näytti onnistuneen. Silti sain juuri Soneralta maksukehotuksen maksamattomasta laskusta. Eräpäivä olisi ollut 22.7. mutta enhän minä sitä mitenkään voinut tietää, kun laskusta ei tullut mitään ilmoitusta kumpaankaan pankkiini. Maksoin laskun nyt manuaalisesti S-Pankista ja siellä näytti edelleen olevan voimassa e-laskutilaus Soneralle, joka kuitenkaan ei ollut toiminut. Hämmästyin, kun luin Soneran sivuilta luetteloa pankeista, joihin e-laskun voi sopia. Miksi luettelossa ei mainita S-Pankkia ?

17 kommenttia

Hei toivosutinen!

Tarkistin asiakasnumerollasi että sinulla ei ole tällä hetkellä voimassa olevaa e-Lasku sopimusta matkapuhelinlaskulla.

Mikäli haluat siirtyä e-Laskutukseen, on e-Lasku sopimus tehtävä omasta verkkopankista.

e-Laskun voi kytkeä myös S-Pankin asiakas.

Ohjeet e-laskun kytkemiseen löydät täältä: http://www.sonera.fi/asiakastuki/laskut ... sku/elasku
Sonera näkyy sanovan
S-Pankin asiakkaat saavat e-Laskun käyttöönsä verkkopankista löytyvän NetPostin kautta. Sonera ei veloita asiakkaitaan e-Laskun käytöstä.

NetPostihan ei ole automaattisesti S-pankin verkkopankin käyttäjän käytössä vaan tilattava.
Jos sieltä tulee NetPostin paperikirjeenä ilmoitus Soneran laskusta, minäkin voisin harkita e-laskua. Netpostista saa (pyytäen) maksuttoman sähköpostiviestin, joka kertoo saapuneesta laskusta mutta turvallisuussyistä kertoo vain laskuttajan

Mutta tietenkin jos Sonera sanoo että sinulla ei ole e-laskuvaltuutusta S-pankissa eikä muuallakaan, niin ei ole.


Äläpä sure. Siirsin pari vuotta sitten Elisan laskun suoraveloituksen Danskesta S-pankkiin. Pankit lähettivät asianmukaisesti ilmoitukset laskuttajalle. Kesti puoli vuotta, tuntien puhelinjonotusta asiakaspalveluun, lukuisia puhelinsoittoja, karhulaskuja ennen kuin siirto onnistui. Laskuttajan järjestelmässä oli ominaisuus, että laskutuskäsittelyn eräässä vaiheessa suoraveloitusmuutokset jätetään huomiotta, eivätkä suostuneet kirjaamaan muutosta minun ilmoituksellani niin kuin Danske kehotti tekemään. (Sitä laskutettavaa minulla ei enää ole.)
Iiro_ kirjoitti:
Hei toivosutinen!
e-Laskun voi kytkeä myös S-Pankin asiakas.
Ohjeet e-laskun kytkemiseen löydät täältä: http://www.sonera.fi/asiakastuki/laskut ... sku/elasku

No nyt Sonerankin ohjeissa näkyy, että e-laskun kytkennän voi tehdä myös S-pankissa. Ja niinhän sen teinkin jo 1.7. Siis syötin viimeisimmän tiedossani olevan laskun viitenumeron ja puhelinumeroni ja siellä se sopimus on ollut näkyvissä jo yli kuukauden. Silti Soneran lasku meni heinkuussa "harakoille". S-pankki ei sitä näyttänyt enkä siis voinut maksua hyväksyä. Olisiko niin, että syöttämäni viitenumero oli "vanhentunut", kun Sonera oli jo ehtinyt laatia uuden laskun? Nyt syötin e-sopimukseen uusimman viitenumeron, jonka sain tästä maksumuistutuksesta. Lähtisiköhän e-laskutus sillä toimimaan?
Minun kadunmieslogiikkani sanoo, että jos minä tilaan pankiltani e-laskun (tai suoraveloitusta vastaavan suoramaksun) laskuttajalta S ja se ei tule voimaan, niin joko laskuttajan S tai pankin asia on ilmoittaa tilauksen hylkäämisestä minulle. Voisi tietenkin kuvitella että teen vääränlaisen valtuutuksen - vaikka tilaan e-laskuksi laajakaistalaskun vaikka piti tilata matkapuhelinlasku tai kirjoitan asiakasnumeron väärin, niin matkapuhelinlaskulle ei tule e-laskuvaltuutusta. Mitä silloin pitäisi tehdä? Mistä tietää montako kuukautta laskuttajalla kuluu valtuutuksen käsittelyyn, ehkä vanha valtuutus kannattaisi perua vasta kun laskuttaja on saanut uuden toimimaan? Pitäisikö perua voimassa oleva toimimaton valtuutus ja koittaa tehdä uudelleen? Vaiko ilmoittaa itse e-laskutusosoitteensa laskuttajalle. Häpeä tietenkin laskuttajalle, jos informaatio on sellaista että erehtymismahdollisuuksia on esimerkiksi e-laskutilauksen laskutuskohteen ilmaisemisessa. (Kokemusta on S-pankin suoraveloituksesta: Kenttään Asiakas- tai tilausnumero laskuttajan ohje oli "yksilöintitieto löytyy laskulta" ja siitä olisi pitänyt ymmärtää, että asiakasnumeron laittamalla valtuutus ei tule voimaan. Ei ollut Soneralta.)
No nyt se e-lasku Soneran liittymästä tuli S-Pankkiini ja tietenkin siinä oli 5:04 euron viivästysmaksu edellisen laskun viivästymisestä siksi, että e-laskutus ei lähtenyt toimimaan vaikka sen ohjeiden mukaan tein ja se myös pankin sivuilta katsottuna oli voimassa. En voi hyväksyä, että Sonera veloittaa minulta viivästysmaksua, kun en mitenkään ole syyllinen tähän viiveeseen. Enkä laskua maksanutkaan. Mitä tähän sanoo Sonera ?
Hei aina ja toivosutinen!

Jos asiakkaan verkkopankissaan e-laskun tilauksen (uusi tilaus tai muutospyyntö) yhteydessä antamissa matkapuhelinlaskua koskevissa yksilöintitiedoissa on virhe, asiakkaan verkkopankissa yksilöintitietona antamaan matkapuhelinnumeroon lähetetään 1-2 vrk:n kuluttua kytkentäyrityksestä tekstiviesti, jossa kytkentä pyydetään tekemään uudelleen.

Jos Nordean tai Osuuspankin asiakkaan verkkopankissaan e-laskun tilauksen yhteydessä antamissa laajakaista-, kotipuhelin- tai yhteislaskua koskevissa yksilöintitiedoissa on virhe, asiakkaan verkkopankkitilille lähetetään 1-2 vrk:n kuluttua kytkentäyrityksestä kytkennän epäonnistumisesta kertova nk. 0-lasku. Halutessaan asiakas voi poistaa ko. 0-laskun verkkopankistaan.

toivosutinen Luonnollisesti me hyvitämme sinulle tuon kehotusmaksun. Eli voit vähentää sen laskua suorittaessasi muuttamalla laskun summaa.
Hei vaan. Vähensin maksukehotusmaksun ja viivästyskoron laskustani ja laitoin sen todellisen veloitussumman maksuun. Kaiken kaikkiaan tämä siirtyminen e-laskutukseen on Soneralta sujunut kurjasti. Syistä riippumatta olisi tyylikkäämpää ollut varautua tähän ja luoda joku tarkistusmenettely, jolla vältetään aiheettomat maksukehotusmaksut, viivästyskorkoveloitukset ym. En näköjäään ole olenkaan erikoistapaus, vaan tätä senttipelivirheilyä on sattunut todella monelle asiakkaalle aiheuttaen aivan tarpeetonta selvittelyä, ajanhukkaa ja mielipahaa. Toivottavasti tämä nyt alkaa sujua...
Noniin, kyllä on taas vaikeaksi tehty. Hohhoijaa. Sonera. Aina kusee jossain.

NetPostin E-laskupalvelu loppuu automaattisesti 1.9., kävin lopettamassa kaikki e-laskutilaukset sieltä ja tein omaan pankkiini E-laskusopparin. Tilasin jo muutaman E-laskun uudestaan mutta Soneran kohdalla tökkäsi.

Pyydetään "Viitenumero" ja "Yksilöintitieto". Viitenumeron poimin viimeisestä laskusta mutta samalla laskulla EI OLE mitään "yksilöintitietoa". Tämä lasku siis on NetPostiin tullut viimeisin lasku.

Miten ihmeessä saan tilattua pankkiini Soneran E-laskun ("Laajakaista-, lanka- ja yhteislasku")??
Ohikulkijan kommentti

Vaikka sinun saamassa laskussa ei yksilöintitietoa olisikaan, niin Soneralla olevassa laskussa on kyllä tieto nimeltä yksilöintitieto. Soneralla olevat laskusi voisit katsoa laskuarkistosta "Sonera Tunnuksella" "Omilta Sivuilta", jos nuo sivut toimisivat, mitä ne tällä hetkellä suinkaan eivät tee vaan heittelevät sivuston väärille sivuille ja ulos "Omilta Sivuilta". En ainakaan minä onnistunut laskujani siellä katselemaan monellakaan yrityksellä.

Yksilöintitiedon puuttuessa Sonera näkyy neuvovan laittamaan sen sijaan e-laskutilaukseen asiakasnumeron:
"Laajakaista-, kotipuhelin- ja yhteislasku

- Hae viimeisimmän paperilaskusi tilisiirto-osasta viitenumero ja yksilöintitieto (yksilöintitiedon sijaan laskustasi voi löytyä asiakastunnus, jota voit käyttää yksilöintitiedon sijaan). Löydät kytkentäohjeen myös laskusi lopussa olevasta infokentästä.
- Kytke e-Lasku omassa verkkopankissasi valitsemalla laskuttajalistasta TeliaSonera Finland Oyj ja laskutusaihe LAAJAKAISTA, -LANKA- ja YHTEISLASKU. Anna e-Laskun kytkentäikkunassa kohdan 1. mukaiset tiedot (viitenumero, yksilöintitieto). Syötä viitenumero ilman välilyöntejä. "
aina kirjoitti:
Soneralla olevat laskusi voisit katsoa laskuarkistosta "Sonera Tunnuksella" "Omilta Sivuilta", jos nuo sivut toimisivat, mitä ne tällä hetkellä suinkaan eivät tee vaan heittelevät sivuston väärille sivuille ja ulos "Omilta Sivuilta".

Ai niin, olinkin jo unohtanut laskuarkiston. Mutta miksi sinne nykyään tarvitsee "sonera tunnukset"?! Muistelisin, että olen jo nykyisillä laajakaistatunnuksillani siellä joskus vieraillut. Mikä ihmeen järki tehdä toiset tunnukset? En tee.. eikä siitä "aina":n kommentin mukaan edes mitään hyötyä olisi kun ei palvelu edes toimi. Olen tilannut laajakaistan ja IPTV-palvelun ja sain monet tunnukset jo siinä palvelun käyttämistä varten. Minkä hemmetin takia pitäisi vielä tehdä yhdet tunnukset?? Haistakaa sanonko mikä. Ei ole mitään järkeä tässäkään touhussa Soneralla.

Ja jos oikein olen ymmärtänyt, niin tuolla Sonera Tunnus:lla ei pääse verkkotallennus-sivulle (ainakin jossain vaiheessa näin oli). Mikä järki tämmösessä "hallinnoi kaikkia palveluja" jos sillä EI pysty hallinnoimaan kaikkia palveluja?!

Kiitos "aina" asiakastunnus-vinkistäsi. Tosin Sonera voisi itse kommentoida tähän jotain. En usko Soneran nettisivujen tietojen oikeellisuuteen yhtään. Niin paljon vanhaa ja jopa virheellistä tietoa on tullut eteen (esim. edelleen väitetään että S-Pankkiin saa E-laskut vain NetPostin kautta).

Sonera Tunnus on tullut käyttöön reilu vuosi sitten ja verkkopankkitunnuksilla luotu tunnus tarvitaan tosiaan esim. laskuarkiston tietojen selailuun, maksusopimuksen tekemiseen jne. Tekstiviestillä tilattava salasana on edelleen käyttäjien käytössä, mutta sillä ei pääse sitten muutoksia tekemään ellei omistaja ole antanut siihen oikeuksia. Mutta kiitokset palautteesta, laitetaan ehdottomasti eteenpäin.

Mitä tulee e-laskuun niin "aina"n ohjeilla se onnistuu. Yksilöintitieto löytyy laskusta, oikeasta yläreunasta, siitä missä on laskun numero, asiakasnumero, eräpäivä jne. Ilmoittelethan mikäli yksilöintitiedon löytymisessä on ongelmia niin opastetaan lisää.

Merja_J kirjoitti:
Mitä tulee e-laskuun niin "aina"n ohjeilla se onnistuu. Yksilöintitieto löytyy laskusta, oikeasta yläreunasta, siitä missä on laskun numero, asiakasnumero, eräpäivä jne. Ilmoittelethan mikäli yksilöintitiedon löytymisessä on ongelmia niin opastetaan lisää.

"Aina":n vinkki itseasiassa oli käyttää asiakasnumeroa!! Tämän tiedon hän oli kaivanut teidän sivuilta!! Eli toimiiko pelkkä asiakasnumero jos sen lyön "Yksilöintitieto"-kohtaan?

Kun e-laskun kytkennässä pyydetään käyttämään yksilöintitietoa, tulee siinä nimenomaan käyttää vain tuota yksilöintietoa. Tässä vielä ohjeet sivuiltamme



http://www.sonera.fi/elasku





- Hae viimeisimmältä laskultasi laskun viitenumero ja Yksilöintitieto. Yksilöintitieto löytyy laskun oikeasta ylänurkasta. Mikäli laskun oikeasta ylänurkasta ei löydy kohtaa ”Yksilöintitieto”, kyse ei ole laajakaista-, kotipuhelin- eikä yhteislaskusta.

- Kytke e-Lasku laajakaista-, kotipuhelin ja/tai yhteislaskullesi omassa verkkopankissasi valitsemalla laskuttajalistasta TeliaSonera Finland Oyj ja laskutusaihe LAAJAKAISTA-, LANKA- ja YHTEISLASKU. Anna e-Laskun kytkentäikkunassa edellisessä kohdassa etsimäsi tiedot, eli viimeisimmän laskun viitenumero ja Yksilöintieto. Syötä viitenumero ilman välilyöntejä.

-Löydät e-Laskun kytkentäohjeen myös paperilaskusi tilisiirto-osasta.

- E-Laskun kytkennän jälkeen saat seuraavan laskun e-Laskuna, mikäli kytkentä on ehtinyt Soneralle ennen laskutusajoa. Mikäli kytkentä ei ole ehtinyt ennen seuraavaa laskutusajoa, saat ao. laskun vielä entisellä laskutustavalla (paperilasku tai sähköpostilasku).

- Voit ottaa verkkopankissasi käyttöön e-Laskun yhteyteen lisäpalvelun, jossa pankki maksaa laskun loppusumman automaattisesti tililtäsi ilman erillistä hyväksymistä. Palvelun voit ottaa joko e-Laskun kytkennän yhteydessä tai myöhemmin.

Toivottavasti noilla ohjeilla onnistuu!

Jepjep mutta et sitten viitsinyt tsekata "aina":n löytämää teidän ohjetta?! Teidän sivulta: http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea ... ku/E-Lasku löytyy seuraava teksti (jonka jo "aina" tänne kerran postasi):

Laajakaista-, kotipuhelin- ja yhteislasku

- Hae viimeisimmän paperilaskusi tilisiirto-osasta viitenumero ja yksilöintitieto (yksilöintitiedon sijaan laskustasi voi löytyä asiakastunnus, jota voit käyttää yksilöintitiedon sijaan). Löydät kytkentäohjeen myös laskusi lopussa olevasta infokentästä.


Boldasin tuosta olennaisen osan. Eli teidän sivuilla on taas kerran väärää tietoa.

Nyt laskuarkistoon taas "Omilla Sivuilla" "Sonera Tunnuksella" pääsee.

Minulle kävi niin, että NetPostin E-lasku ehti loppua ennen kuin siihen ehdin tutustua Itellan myytyä toiminnan säästöpankeille.
Oliko xxx:n NetPosti-e-laskussa "yksilöintitieto" (kas kun ei "tunnus" tai "koodi" :)), oletan ettei ollut kun hän sanoi ei löytäneensä.

Koko eiLaskussa minua on nyppinyt se että verkkolaskutuksessa - jonka kuluttajatoteutusta nimitetään e-laskuksi - laskuttaja ei lähetä laskua laskutettavalle vaan tämän pankille ja pankin ja laskutettavan välinen asia, saako laskutettava laskusta tiedon ja ellei salli laskuttajien laittaa ottavaa kättään tilille, niin kukin lasku on käytävä verkkopankissa kuittaamassa. Saa tiedon, jos asuu verkkopankissaan ja jatkuvasti tai pankin lähettämien kehotusten perusteella sitä seuraa. Minulla aiemmin oli toistuvat laskut suoraveloituksessa ja se oli minulle sopiva järjestely että sain tiedon veloituksesta ennakkoon vaivattomasti tarkastettavaksi. Suoraveloitusta korvaava suoramaksu toimii vielä huonommin kuin e-lasku, jonka käyttöönotto Suomessa on ollut surkuhupaisa kaaos pankki- ja laskuttajakohtaisine omine kotkotuksineen. Tunnetusti oikeusasteissa on käsittelyssä onko sallittavaa, että teleoperaattorit Sonera ensimmäisenä ryhtyivät perimään postitse lähetetystä laskusta erillistä lisää painostaakseen asiakkaita e-laskuun tai sähköposti-ilmoitukseen netistä haettavista laskutiedoista. Minun oikeustajuni mukaan ei ole oikein, mutta olisivat voineet antaa hinnanalennusta niille, jotka suostuvat itse etsimään tiedon laskuistaan verkkopankistaan tai muualta netistä. Laskun toimittamisesta laskuttaja ei ole oikeutettu kieltäytymään.

Kaikkinensa tietenkin toivoisin, että Soneran "palvelut" - että asiakkaat palvelevat itseään netissä olevissa sovelluksissa - olisivat selkeitä ja toimivia ja niistä olisi ymmärrettävät yksikäsitteiset ohjeet. Kun näin ei ole, itsekin vierastan kaikkinaista patistelua uusin toimintatapoihin, joista kokemuksesta tietää tulossa olevan takkuamista ja harmia.

Just, se siitä sitten, ei pysty luomaan sonera tunnuksia. "Luo Sonera Tunnukset"-sivulla "jatka"-napin painaminen ei tee yhtään mitään!! Ja MIKSI se ehdottaa heti automaattisesti käyttäjätunnusta joka minulla ON JO käytössä laajakaistatunnuksena?!?! Ei toimi vaikka kokeilisi toisenlaista käyttäjätunnusta, "jatka"-napin painallus ei tee yhtään mitään.

EDIT: Jahas, Sonera käyttää jotain sellaista tekniikkaa tuolla sivulla, että Firefoxin "adblock plus" lisäosa estää sivun kunnolla toimimisen. Enpä ole missään muualla törmännyt vastaavaan. Mikä tietenkin on selviö koska Sonera on ihan omaa laatua.

EDIT2: Ja tuo "yksilöintitieto" näyttäisi olevan ihan sama kaikissa laskuissa, joten miksi sitä edes kysytään? Toisilla e-laskun toimittajilla kysytään esim. hetu, tai vaikka pelkästään se viitenumero.

e-laskuvaltuutusta olen pohtinut monessakin ketjussa.

Valtuutuksessa pankkitilinhaltija ilmoittaa pankilleen, että tilille saa tietty laskuttaja lähettää tietyntyyppisiä laskuja. Kun on mahdollista että valtuuttaja tekee vaikka näppäilyvirheen, niin valtuutuksessa on syytä vaatia niin paljon tietoja että erehdykset suurella varmuudella jäävät kiinni ja saadaan selvitettyä. Jos pankki tietää jonkin annettavan tiedon viitenumeroksi, niin pankkikin voi saada kiinni yli 90% siinä olevista virheistä. Viitenumero on siitäkin hyvä, että sen antaakseen valtuuttajalla on oltava kyseinen lasku ja se karsii koko joukon erehdyksiä. Asiakas-, sopimus- yms. numeroita pankki tuskin kykenee tarkistamaan. Ohjetekstit valtuutuksen antajalle pitää olla laskuttajalta ja niitten ymmärrettävyydestä laskuttaja vastuussa. Yleisesti pankki vain lähettää valtuuttajan antamat tiedot laskuttajalle, jonka asia on järjestelmässään käsitellä saadut tiedot.

Minua on suunnattomasti hämmästyttänyt täälläkin esiintyneet lukuisat kertomukset, että e-laskuvaltuutus on pankissa voimassa mutta laskutus ei toimi sen mukaisesti eikä valtuuttaja ole saanut tietoa miksi ei toimi ja mitä hänen tulisi tehdä. Ajattelen että erityisesti teleoperaattorilla on yhteystiedot ilmoittaa valtuuttajalle valtuutuksen epäonnistumisesta ja toimintaohjeet. Jos taas valtuutuksesta ei saa selvää, kenestä on kyse, on ilmoitus valtuutuksen epäonnistumisesta henkilölle toimitetttava valtuutuksen välittäneen pankin kautta.

Suomessa on muodostunut käytännöksi, että viranomaisten lisäksi pankit käyttävät henkilön yksilöintiin henkilötunnusta. Henkilötunnus on varsin yksityinen tieto ja mielestäni sen käyttö laskutettavan asiakkaan yksilöintiin ei ole korrektia yksityisyyden suojaa ja tietoturvaa ajatellen. Sitä ajatellen voin periaatteessa hyväksyä ajatuksen Soneran asiakastunnuksesta kuluttajahenkilölle, "Sonera Tunnuksesta". Toisaalta yritystoiminnassa asiakas on perinteisesti se, joka asiakkaaksi esittäytyy. Jos vaikka haluaisin oman matkapuhelimen ja perheen yhteiskäyttöisen laajakaistan e-laskutettavaksi eri pankkitileiltä, niin tarvittaneen erilliset asiakkaat tai ainakin sopimusten eri e-laskutusosoitteet. Eri järjestelmissä käsitteet rakennetaan vähän eri tavalla.

Ymmärrän laskuttajaa, joka haluaa nähdä asiakkuuden vastuullisen henkilön kokonaisuutena. Paketoida yhteiseen hintaan vaikka kaapeli-TV:n, kiinteän laajakaistan ja liikkuvan laajakaistan. Tai asiakkaan ottaessa yhteyttä uutta ostaakseen, heti nähdä, että asiakkaalla on 5000 euroa aikuisviihteeseen soitettuja puheluita maksut rästissä.


Minun laajakaistalaskullani esiintyvät mm.
asiakasnumero
yksilöintitieto
laskun numero
liittymänumero
pääkäyttäjätunnus
laskutusviite
viitenumero
Paljon enemmän kuin minulle on käyttöä. Yksilöintitieto ei ole mikään ainakaan laskun yksilöintitieto, kun se toistuu laskusta toiseen samana.


"Omat Sivut" heittelevät taas joka välissä ulos - vaikka poistaisi häiritsevien mainosten estonkin selaimesta. Niin kuin kirjautumiseen heitti tämäkin keskustrelusivu tätä kirjoittaessa, mutta onneksi selain oli kyllin fiksu löytääkseen vielä Soneran hylkäämän lähetyksen muististaan.

Vastaa