Skip to main content
Hei,
Minulle soitettiin puh numerosta 044-7322529. (piilottakaa numero halutessanne). Soittaja sanoi olevansa Soneralta, kyseli ovatko liittymät ja viihdepaketit ym kunnossa. Sanoin, että on. Kysyi sitten sähköpostiosoitettani, jotta voisi lähettää jatkossa tarjouksia siihen. Jäin ihmettelemään, että onko kyseinen numero oikeasti Soneralta? Koska Sonerallahan on tiedossa minun sähköp osoitteeni, sinnehän tulevat laskuni ym. Jos tuo numero ei ole Soneran asiakaspalvelija, teidän kyllä kannattaisi antaa palautetta asiasta siihen numeroon.
Hei Lisbet!

Kyllähän meiltä asiakkaille soitellaan ja kysellään liittymäkuulumisia 🙂 Jos on vaikka jotain päivitystarvetta tms. niin hoidetaan siinä samalla.
Yhteystiedotkin on hyvä vilkaista läpi, jotta jatkossa mahdolliset yhteydenotot ja sähköpostit menevät oikeaan osoitteeseen.
Mukava kuulla, että liittymäasiat ovat sinulla kunnossa!
Aurinkoista kevättä ja mukavaa Vappua sinne!
Tästä samasta numerosta soitettiin minulle tänä aamuna ja ihan samoissa asioissa. Ongelma vain on siinä, että numeroni on salainen ja siinä on kaikki mahdolliset markkinointikiellot ja estot! Kun kysyin soittajalta, mistä hän oli numeron saanut, tämä toivotti hyvää päivän jatkoa ja sulki puhelimen. Suomeksi sanottuna löi luurin korvaan. Tulen todellakin vaatimaan Soneralta selvityksen siitä, mistä ja miten sekä kenen toimesta numeroni on markkinointifirmalle joutunut sekä huomautuksen moiselle "asiakaspalvelijalle" hänen käytöksestään. Nämä vaikkapa sitten Kuluttajasuojaviraston kautta.

En ymmärrä, miten voisin enää luottaa Soneraan operaattorina, jos ei näin yksinkertaisia asioita saada tallennettua järjestelmään niin, ettei väärät puhelinnumerot pääse lähtemään markkinointitarkoituksissa eteenpäin? Ja mitä Sonera tekee tämän asian selvittämiseksi?
Niinamari kirjoitti:
Kyllähän meiltä asiakkaille soitellaan ja kysellään liittymäkuulumisia 🙂 Jos on vaikka jotain päivitystarvetta tms. niin hoidetaan siinä samalla.


Näiden yhteydenottojen pääasiallinen tarkoitus lienee lisämaksullisten ominaisuuksien (suurempi nopeus, Viihde -paketti) kauppaaminen, joten siinä mielessä "liittymäkuulumisien kyseleminen" on mielestäni hieman harhaanjohtava termi.

jukkakukka kirjoitti:
En ymmärrä, miten voisin enää luottaa Soneraan operaattorina, jos ei näin yksinkertaisia asioita saada tallennettua järjestelmään niin, ettei väärät puhelinnumerot pääse lähtemään markkinointitarkoituksissa eteenpäin? Ja mitä Sonera tekee tämän asian selvittämiseksi?


Jos se yhtään helpottaa, et ole yksin tämän asian kanssa. Näyttää siltä, että Soneralla on ollut jo vuosien ajan järjestelmä- ja prosessitason ongelmia markkinointikieltojen ja -lupien säilyttämisen ja noudattamisen suhteen. Oman kokemukseni voit lukea täältä sekä laajemmin asiaa käsittelevän kirjoituksen täältä. Koska ongelmat edelleen jatkuvat, näyttää siltä ettei Sonera ole ryhtynyt mihinkään toimenpiteisiin asian suhteen - tietosuojavaltuutetulle antamistaan lupauksista huolimatta.
tonyboy kirjoitti:
[quote="Niinamari":3o88ttvf]Kyllähän meiltä asiakkaille soitellaan ja kysellään liittymäkuulumisia 🙂 Jos on vaikka jotain päivitystarvetta tms. niin hoidetaan siinä samalla.


Näiden yhteydenottojen pääasiallinen tarkoitus lienee lisämaksullisten ominaisuuksien (suurempi nopeus, Viihde -paketti) kauppaaminen, joten siinä mielessä "liittymäkuulumisien kyseleminen" on mielestäni hieman harhaanjohtava termi.

jukkakukka kirjoitti:
En ymmärrä, miten voisin enää luottaa Soneraan operaattorina, jos ei näin yksinkertaisia asioita saada tallennettua järjestelmään niin, ettei väärät puhelinnumerot pääse lähtemään markkinointitarkoituksissa eteenpäin? Ja mitä Sonera tekee tämän asian selvittämiseksi?


Jos se yhtään helpottaa, et ole yksin tämän asian kanssa. Näyttää siltä, että Soneralla on ollut jo vuosien ajan järjestelmä- ja prosessitason ongelmia markkinointikieltojen ja -lupien säilyttämisen ja noudattamisen suhteen. Oman kokemukseni voit lukea
täältä sekä laajemmin asiaa käsittelevän kirjoituksen täältä. Koska ongelmat edelleen jatkuvat, näyttää siltä ettei Sonera ole ryhtynyt mihinkään toimenpiteisiin asian suhteen - tietosuojavaltuutetulle antamistaan lupauksista huolimatta.[/quote:3o88ttvf]

Tuo liittymäkuulumisen kysely on 5/5, sitä tehtiin minullekin ja annoin ihan suoraan palautetta. Samalla myytiin HBO:n pakettia muistakseni, ovelaa 😃. Hyvä myyjä oli ei voi muuta sanoa, mutta kun en ole tyytyväinen viihteeseen niin en missään nimessä halua. Eikä edes myyjä alunperin sanonut paketille hintaa, mutta tarkkana kyselin tarkasti kaiken (todella ovelaa, yleensä hinta tulee kertoa ja toistaa usein, ihan asiakaspalvelu koulutuksen olen saanut).

Ja en luota itse pätkääkään operaattoreihin, tarpeeksi olen taistellut niiden kanssa, en pelkästään Soneran..

Mutta sitten hyviin palautteisiin:

- Netti toimii hyvin, oikein hyvin... Eli tässä asiassa kunnia Soneralle, että toteuttu nopean laajakaistan joka ei pätki. http://www.speedtest.net/result/3601729478.png (eli jatkakaa samaan malliin :D)
- Tallennukset toimivat Sonera Viihteessä, ellei vain samaanaikaan latailisi paljon
- Mobiiliviihde toimii ihan hyvin, paitsi Windows Phone käyttöliittymä on todella könkkö... ja välillä tule virhe ladatessa materiaalia.

Sitten ihan asiakaspalvelulle:

- Antakaa selkeämmät ohjeet asiakaalle, kaikki ei ole tekniikka neroja!
- Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, sen kaikki tietää!
olkitu kirjoitti:
- Netti toimii hyvin, oikein hyvin... Eli tässä asiassa kunnia Soneralle, että toteuttu nopean laajakaistan joka ei pätki.


Yhteys on toiminut minullakin pääasiassa moitteetta, joskaan käyttöni ei ole kovin siirtointensiivistä. Alkuvaiheessa oli ongelmia kun saamani modeemi kuului erään, jossa oli virheellinen konfigurointi ja väärä firmware. Sen jälkeen olen ollut yhteyteen tyytyväinen, mutta kyllä nämä henkilötietojen käsittelyyn liittyvät asiat pitäisi saada kuntoon.
tonyboy kirjoitti:
[quote="olkitu":1ho3hdes]- Netti toimii hyvin, oikein hyvin... Eli tässä asiassa kunnia Soneralle, että toteuttu nopean laajakaistan joka ei pätki.


Yhteys on toiminut minullakin pääasiassa moitteetta, joskaan käyttöni ei ole kovin siirtointensiivistä. Alkuvaiheessa oli ongelmia kun saamani modeemi kuului erään, jossa oli virheellinen konfigurointi ja väärä firmware. Sen jälkeen olen ollut yhteyteen tyytyväinen, mutta kyllä nämä henkilötietojen käsittelyyn liittyvät asiat pitäisi saada kuntoon.[/quote:1ho3hdes]

Onhan sekin, oletko suostunut markkinointiin? Siis aika usein jos tahtoo halvemman paketin tulee suostua tiettyihin markkinointi sääntöihin
jukkakukka kirjoitti:
Tästä samasta numerosta soitettiin minulle tänä aamuna ja ihan samoissa asioissa. Ongelma vain on siinä, että numeroni on salainen ja siinä on kaikki mahdolliset markkinointikiellot ja estot! Kun kysyin soittajalta, mistä hän oli numeron saanut, tämä toivotti hyvää päivän jatkoa ja sulki puhelimen. Suomeksi sanottuna löi luurin korvaan. Tulen todellakin vaatimaan Soneralta selvityksen siitä, mistä ja miten sekä kenen toimesta numeroni on markkinointifirmalle joutunut sekä huomautuksen moiselle "asiakaspalvelijalle" hänen käytöksestään. Nämä vaikkapa sitten Kuluttajasuojaviraston kautta.

En ymmärrä, miten voisin enää luottaa Soneraan operaattorina, jos ei näin yksinkertaisia asioita saada tallennettua järjestelmään niin, ettei väärät puhelinnumerot pääse lähtemään markkinointitarkoituksissa eteenpäin? Ja mitä Sonera tekee tämän asian selvittämiseksi?


Hei jukkakukka !

Tämä asia olikin jo lähetetty eteenpäin selvitettäväksi. Me tosiaan emme ole puhelimitse asiakkaaseen yhteydessä mikäli sille kiellon asiakas on asettanut. Sinuun ollaan yhteydessä kun saamme lisätietoja.
olkitu kirjoitti:
Onhan sekin, oletko suostunut markkinointiin? Siis aika usein jos tahtoo halvemman paketin tulee suostua tiettyihin markkinointi sääntöihin


Kyseessä ei ole - ainakaan teoriassa - liittymä jonka ehtoihin kuuluisi pakollinen suoramarkkinointilupa.
KatjaN kirjoitti:
Hei jukkakukka !

Tämä asia olikin jo lähetetty eteenpäin selvitettäväksi. ¤...] Sinuun ollaan yhteydessä kun saamme lisätietoja.


Kerro meillekin jukkakukka mitä saat vastaukseksi, niin tiedetään vähän missä tämän asian suhteen mennään.
Soneralla on ollut ainakin tarjouksissa, että pitää suostua suoramarkkinointiin. Elisallakin taisi myös olla.
olkitu kirjoitti:
Soneralla on ollut ainakin tarjouksissa, että pitää suostua suoramarkkinointiin. Elisallakin taisi myös olla.


Tällaisia liittymiä on tosiaan tullut markkinoille viimeisten vuosien aikana. Niiden markkinoinnissa pitää selvästi ilmoittaa, että asiakkaalta vaaditaan lupa sähköiseen suoramarkkinointiin. Samoin se tulee tehdä selväksi sopimusta tehtäessä. Kyseisen suostumuksen voi myös perua, näin on linjannut kuluttajavirasto kannanotossaan koskien Sonera Viihdepaketin määräaikaista 24kk sopimusta:

Sonera Viihdepaketin 24 kuukauden sopimuksen tarjousehdoissa edellytettiin lupaa sähköiseen markkinointiin.

...

Sopimusta tehtäessä on myös otettava huomioon, että kuluttajalla on henkilötietolain perusteella aina oikeus peruuttaa antamansa suostumus.

..

Tietosuojavaltuutetun näkemyksen mukaan yrityksellä ei ole oikeutta veloittaa maksua henkilötietojen käsittelyä koskevan suostumuksen peruuttamisesta, peruutuksen käsittelemisestä tai muusta vastaavasta seikasta.

...

Sonera ilmoitti muuttavansa menettelyään siten, että kuluttajalla on aina oikeus peruuttaa suostumus myös määräaikaisessa sopimuksessa, joka jatkuu kuitenkin samoin entisin ehdoin. Yrityksen edellytettiin muuttavan myös tapaa, jolla se kertoo markkinointiluvan antamisen sisällöstä.


Lähde: Verkkolehti 7/2012 - Suoramarkkinointiluvan voi aina perua


Aiemmin kuluttajavirasto on ottanut kantaa suoramarkkinointilupaa edellyttäviin, määräaikaisiin matkapuhelinliittymiin:

Markkinoilla yleistyvät jatkuvasti mainosrahoitteiset palvelut, jossa palvelua ei saa, jollei suostu vastaanottamaan suoramarkkinointia.

...

Se, ettei palvelua saa ilman suostumusta, on poikkeuksellista. Siksi sopimuksentekoprosessissa pitää huolehtia siitä, että kuluttaja selvästi huomaa, mihin hän on sitoutumassa. Aito suostumuksen pyytäminen ei ole tilanne, jossa vain viitataan vakioehtoihin tai sekoitetaan suostumuksen antaminen epäselvästi sopimuksentekoprosessin keskelle.

...

Sopimusta tehtäessä on myös huomioitava se, että kuluttajalla on henkilötietolakiin perustuen oltava aina oikeus peruuttaa antamansa suostumus. Kun kuluttajan peruuttaa suostumuksen, hänen on voitava irtaantua asiakkuudesta kokonaan.


Lähde: Verkkolehti 8/2010 - Mainosrahoitteiselle palvelulle selkeä suostumus etukäteen


Elikkäs, jos kyseessä on sopimusehtojen mukaan suoramarkkinointia sisältävä, joko määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva liittymä, sen puitteissa lähetetyt viestit ovat ok, kunhan suostumus tähän on asiakkaan puolelta selkeästi ilmaistu. Kuitenkin, jos asiakas haluaa perua antamansa suoramarkkinointiluvan, tai asettaa itselleen markkinointikiellon, sen tulee onnistua sekä määräaikaisessa että toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa ilman kuluja. Toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa joutunee vaihtamaan liittymätyyppiä sellaiseen, missä ei suoramainontalupaa tarvita, mutta määräaikaisen sopimuksen sen sijaan tulee jatkua sisällöltään samana sopimuskauden loppuun asti.

Vastaa