peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
54654 Jäsentä
155406 Kirjoitusta
Uusi käyttäjä, aloita täältä
^

Keskustele. Kerro kokemuksistasi. Ratko ongelmia. Testaile uusia makeita juttuja.

ALOITA HAUSTA

Etsimästäsi aiheesta voi löytyä jo valmiita keskusteluita tai artikkeleita. Jos ei, aloita uusi keskustelu.

HAKUUN

VERTAISTUKI

Yhteisössämme jäsenet ovat tähtiä. Törmäät nopeasti VIP-jäseniimme. Mukana on ajoittain myös telialaisia.

TUTUSTU

OLE AVULIAS

Paina peukkua hyville kommenteille. Merkitse ratkaisuksi vastaus, joka ratkaisi ongelmasi. Neuvo muita.

YHTEISÖN SÄÄNNÖT

Viallisen TV:n myyminen verkkokaupan kautta



Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎28-12-2018
Kirjoituksia: 5
1/7

Viallisen TV:n myyminen verkkokaupan kautta

Tilasin TV:n Telia Verkkokaupan kautta ja TV:ta käyttöön ottaessani huomasin, että näyttöpaneli oli viallinen. Eipä huolta koska laite oli uusi ja takuu voimassa. Tein netin kautta huoltotilauksen ja lähetin laitteen huoltoon. Tiedustelujeni jälkeen sain huollosta kustannusarvion uuden panelin vaihdolle 901,25€ tai laitteen palautus sellaisenaan takaisin 90€ (itse TV maksoi verkkokaupassa 699€). Missä tilanteessa sitten laite on vikaantunut? Tehtaalla pakkaamisen yhteydessä, verkkokaupasta kuljetuksen yhteydessä vai asiakkaala pakettia purkaessa?

Pakkauksessa ei ollut ulkopuolisia kolhuja, joka sulkee kuljetuksessa syntyneen vaurinon pois. Itse pakkauksen vastaanottajana ja laitteen pakkaukseta poistaneena tiedän toimineeni tarkoituksen mukaisesti ja pakkauksen ohjeita noudattaen, eikä ainakaan silloin syntynyt mitään kolhuja, jotka olisivat aiheuttaneet panelin rikkoutumisen.

Onko tosiaan niin, että valmistajan myöntämä takuu ei kata vauriota, joka on mahdollisesti syntynyt laitteen pakkaamisen yhteydessä tehtaalla. Kenen vastuulla tällainen mahdollinen vaurio sitten on, kuluttajanko?

j@®ı
0 tykkäystä
6 vastausta
Moderaattori
Moderaattori
Rekisteröitynyt: ‎06-06-2017
Kirjoituksia: 217
2/7

Vs: Viallisen TV:n myyminen verkkokaupan kautta

Ikävä kuulla, että upouusi telkkari on hajalla.

Oliko näyttöpaneelissa minkätyyppinen vaurio?

Jos televisiossa on selvästi heti pakettia avatessa ulkopuolisia kolhuja tai näyttöön on esimerkiksi tullut särö, tulee meille lähettää kuvat vaurioituneesta laitteesta ja paketista sähköpostiin telia-email@telia.fi. Alkuperäinen pakkauslaatikko tulee myös säilyttää mahdollista palautusta varten. Kuvien perusteella tehdään päätös mahdollisesta uudesta korvaavasta televisosta.

Jos televisiossa on puolestaan sellainen vaurio, jota ei ulospäin näe, tulee laite toimittaa huoltoon kuten olet tehnytkin. Huoltoliike tekee laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti päätöksen siitä, meneekö laite takuun piikkiin ja mitä laitteelle tehdään.


paras yhteisö.jpgeSIM.jpgliiga.jpg
0 tykkäystä
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎28-12-2018
Kirjoituksia: 5
3/7

Vs: Viallisen TV:n myyminen verkkokaupan kautta

Niin tuon paneelin vaurion huomasin vasta laitteen käyttöönoton yhteydessä, kun laitteeseen laitoin virran päälle ja ainakaan päällepäin vauriokohdassa ei näkynyt mitään ylimääräisiä jälkiä.

Tässä vielä suora lainaus Telian vastauksesta kuluttajaoikeusneuvojalle.

"Telia katsoo, että asiakas on itse aiheuttanut laitteelle vaurion, sillä näyttöpaneelissa on selvät sormenjäljet (kenen?). Haluamme myös huomauttaa, että pakkaus on avattu vasta kolmen viikon jälkeen toimituksesta (pakkauksen avaamisen viivästyminen johtui samaan ajan kohtaan ajoittuneesta asunnon vaihdosta). Edellä olevan perusteella emme näe aihetta hyvitykseen tai kaupan purkuun".

Tuo vauriohan on voinut tulla jo laitteen pakkamisen yhteydessä ja se ei ainakaan voi olla asiakkaan vastuulla.

Toisakseen ihmettelen myös Telialla suhtautumista tällaisessa asiassa, jossa on kyse selvästi asiakkaan rehellisyyden kyseenalaistamisesta. Kuka tekee Telialla tällaiset päätökset, jotka menevät ainakin oman oikeustajuni yli ja saman suuntainen vastaus asiasta tuli myös kuluttajaoikeusneuvojalta, jonka käsittelyn kautta tuli suositus kaupan purkamisesta. Johon Telia ei ole kuitenkaan suostunut, kuten edellä jo tuli esille.

j@®ı
0 tykkäystä
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎28-12-2018
Kirjoituksia: 5
4/7

Vs: Viallisen TV:n myyminen verkkokaupan kautta

Kuluttajaviraston lakimiehen mukaan myyjä on vastuussa tuotteesta niin kauan kunnes tuote on luovutettu asiakkaalle. Sen jälkeen asiakas on vastuussa tuotteelle aiheutuneista vahingoista. Kuluttajalla ei ole kuitenkaan velvollisuutta tarkistaa tuotteen kuntoa, jos se on pakkauksessa. Ei ole myöskään asiakkaan vastuulla todistaa, että rikkinäinen tuote on ollut rikki jo ostettaessa.

– Myyjä on velvollinen osoittamaan, että virhe on aiheutunut kuluttajan toimista.

j@®ı
0 tykkäystä
Moderaattori
Moderaattori
Rekisteröitynyt: ‎29-01-2015
Kirjoituksia: 144
5/7

Vs: Viallisen TV:n myyminen verkkokaupan kautta


@jkskinnunen  kirjoitti:

Niin tuon paneelin vaurion huomasin vasta laitteen käyttöönoton yhteydessä, kun laitteeseen laitoin virran päälle ja ainakaan päällepäin vauriokohdassa ei näkynyt mitään ylimääräisiä jälkiä.

Tässä vielä suora lainaus Telian vastauksesta kuluttajaoikeusneuvojalle.

"Telia katsoo, että asiakas on itse aiheuttanut laitteelle vaurion, sillä näyttöpaneelissa on selvät sormenjäljet (kenen?). Haluamme myös huomauttaa, että pakkaus on avattu vasta kolmen viikon jälkeen toimituksesta (pakkauksen avaamisen viivästyminen johtui samaan ajan kohtaan ajoittuneesta asunnon vaihdosta). Edellä olevan perusteella emme näe aihetta hyvitykseen tai kaupan purkuun".

Tuo vauriohan on voinut tulla jo laitteen pakkamisen yhteydessä ja se ei ainakaan voi olla asiakkaan vastuulla.

Toisakseen ihmettelen myös Telialla suhtautumista tällaisessa asiassa, jossa on kyse selvästi asiakkaan rehellisyyden kyseenalaistamisesta. Kuka tekee Telialla tällaiset päätökset, jotka menevät ainakin oman oikeustajuni yli ja saman suuntainen vastaus asiasta tuli myös kuluttajaoikeusneuvojalta, jonka käsittelyn kautta tuli suositus kaupan purkamisesta. Johon Telia ei ole kuitenkaan suostunut, kuten edellä jo tuli esille.


Tälläisissä laitevioissa päätöksen takuusta tekee huoltoliikkeemme, jossa tarkistetaan asia laitevalmistajan ohjeistuksen mukaisesti ja sen perusteella yleensä lopullinen päätös tehdään. Täällä Yhteisön puolella emme käsittele asiakastietoja, joten tämän tapauksen purkaminen menee yleisellä tasolla ja pahoittelut sen puolesta, ettei pystytä kovin tarkkaan tähän tarttumaan.
Toki voit aina reklamoida asiasta asiakaspalveluumme ja tosiaan meiltä vastataan myös kuluttaja-asiamiehelle, mikäli asia oli sitä kautta käsittelyssä. 


paras yhteisö.jpgeSIM.jpgliiga.jpg
0 tykkäystä
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎04-09-2018
Kirjoituksia: 68
6/7

Vs: Viallisen TV:n myyminen verkkokaupan kautta


@JoonasLam  kirjoitti:

@jkskinnunen  kirjoitti:

Niin tuon paneelin vaurion huomasin vasta laitteen käyttöönoton yhteydessä, kun laitteeseen laitoin virran päälle ja ainakaan päällepäin vauriokohdassa ei näkynyt mitään ylimääräisiä jälkiä.

Tässä vielä suora lainaus Telian vastauksesta kuluttajaoikeusneuvojalle.

"Telia katsoo, että asiakas on itse aiheuttanut laitteelle vaurion, sillä näyttöpaneelissa on selvät sormenjäljet (kenen?). Haluamme myös huomauttaa, että pakkaus on avattu vasta kolmen viikon jälkeen toimituksesta (pakkauksen avaamisen viivästyminen johtui samaan ajan kohtaan ajoittuneesta asunnon vaihdosta). Edellä olevan perusteella emme näe aihetta hyvitykseen tai kaupan purkuun".

Tuo vauriohan on voinut tulla jo laitteen pakkamisen yhteydessä ja se ei ainakaan voi olla asiakkaan vastuulla.

Toisakseen ihmettelen myös Telialla suhtautumista tällaisessa asiassa, jossa on kyse selvästi asiakkaan rehellisyyden kyseenalaistamisesta. Kuka tekee Telialla tällaiset päätökset, jotka menevät ainakin oman oikeustajuni yli ja saman suuntainen vastaus asiasta tuli myös kuluttajaoikeusneuvojalta, jonka käsittelyn kautta tuli suositus kaupan purkamisesta. Johon Telia ei ole kuitenkaan suostunut, kuten edellä jo tuli esille.


Tälläisissä laitevioissa päätöksen takuusta tekee huoltoliikkeemme, jossa tarkistetaan asia laitevalmistajan ohjeistuksen mukaisesti ja sen perusteella yleensä lopullinen päätös tehdään. Täällä Yhteisön puolella emme käsittele asiakastietoja, joten tämän tapauksen purkaminen menee yleisellä tasolla ja pahoittelut sen puolesta, ettei pystytä kovin tarkkaan tähän tarttumaan.
Toki voit aina reklamoida asiasta asiakaspalveluumme ja tosiaan meiltä vastataan myös kuluttaja-asiamiehelle, mikäli asia oli sitä kautta käsittelyssä. 


Minulla oli vähän samanlainen tapaus mutta tv:n paneeli vikaantui reilun puolen vuoden jälkeen. Samsungin mukaan huolto tekee itsenäisesti päätökset korjataanko vai ei ja minun tapauksessa he kieltäytyivät korjaamasta. Koomista oli että Samsung yhtiönä oli erittäin halukas korjaamaan teeveen mutta heidän huoltoliike kieltäytyi tästä systemaattisesti. Muutama julkinen someviesti kuvien kera aiheutti sitten sen että Ruotsin päästä soittivat että hakevat teeveen pois ja rahat palautetaan myyjälle jonka kanssa sovitaan sitte jatkosta. Kysyin sitten tältä Samsungin edustajalta että mikä oli siinä tähän niin virallinen vastaus oli että tv oli spekseissä ja sitä ei tarvitse korjata mutta epävirallinen tulkinta oli että se on viallinen. Kuluttaja-asiamies otti yhteyttä vasta sitten ku asia oli jo sovittu mutta kertoi yleisellä tasolla että jos tulee riitaa onko rikki vai ei niin puolueeton korjaaja arvioi sen ja sen jälkeen tekevät omat suosituksensa.

0 tykkäystä
Highlighted
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎28-12-2018
Kirjoituksia: 5
7/7

Vs: Viallisen TV:n myyminen verkkokaupan kautta

Ainakin maksavana asiakkaana tuontuu aika epäreilulta kohtelulta kuluttajaa kohtaan, varsinkin kun itse olen täysin varma omasta toiminnasta TV:n käyttöönoton yhteydessä. Jolloin ei mitään paneeli vauriota ole tapahtunut. Kun olin tehnyt reklamaation ko. asiasta, niin Telian asiakaspalvelun yhteydenotto tuli puhelimitse ilmoituksena, että ylemmällä tasolla on tehty päätös olla korvaamatta millään tavalla rehellisenkään asiakkaan hyväksi. Tällainen kasvoton toiminta polkee rehellisen kuluttajan oikeuksia ja antaa Telian toiminnasta aika erikoisen kuvan.

j@®ı
0 tykkäystä