peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
52049 Jäsentä
150206 Kirjoitusta
Katso mitä kaikkea voit tehdä Yhteisössä
^

Hienoa, kun tulit Yhteisöön. Täältä löydät valtavasti keskusteluita, blogeja ja ratkaisuja. Voit keskustella yhdessä muiden samanhenkisten jäsenten sekä ajoittain myös työntekijöidemme kanssa. Kokosimme sinulle kolme vinkkiä jotta pääset nopeasti kartalle siitä, mistä Yhteisössä on kyse.

ETSI JA LUE

Etsi tietoa, selaa keskusteluita ja lue blogeja. Joku toinen on saattanut jo painia saman ongelman kanssa ja saada siihen ratkaisun. Jos et löydä etsimääsi, aloita uusi keskustelu ja kysy neuvoa osaavilta jäseniltämme.

HAKUUN

JÄSENET AUTTAVAT TOISIAAN

Yhteisössämme jäsenet neuvovat toisiaan ja keskustelevat keskenään. Törmäät nopeasti myös VIP-jäseniimme. He kaikki ovat tavallisia asiakkaita kuten sinäkin.

TUTUSTU

OSALLISTU JA KEHU

Osallistu keskusteluihin, skaboihin ja pilotteihin. Kerro kokemuksistasi, ratko muiden ongelmia. Samalla keräät arvomerkkejä ja etenet Yhteisössä pidemmälle. Sinulla on mahdollisuus päästä jopa VIP-jäseneksi.

LUE LISÄÄ

Järkyttävän hidas "huippu nopea 4g 100mb/s" netti?!



Data-Jehu 2018
Data-Jehu 2018
Rekisteröitynyt: ‎15-08-2015
Kirjoituksia: 1 705
11/11

Vs: Järkyttävän hidas "huippu nopea 4g 100mb/s" netti?!


@EeV20@  kirjoitti:

Malli: HUAWEI B315S-22

RSRQ: -13dB
RSRP: -118dBm
RSSI: -85dBm
SINR: -3dB


Ja ei mainitsemastasi asetuksista taajuus valikkoa löydy.

Ja todennäköisesti elisan jostain liikkeestä ostettu vuosia sitten, eli en ole varma.


Aivan, tuo jos on Elisalta ostettu, niin selittää paljonkin. Elisan myymissä laitteissa ei suoraan saa laitteen valikosta vaihdettua taajuutta, sillä Elisa ei ole nähnyt tähdelliseksi pyytää sitä ominaisuutta Huaweilta laitteen hallintaan. Onneksi voit käyttää tätä softaa:

 

https://www.lte-anbieter.info/ltewatch/count_huawei.php?Datei=ltewatch_h

 

Tuolla sitten valitset tuosta aseta taajuus valikosta läpi 2600/1800/800.

 

Mutta mitä sitten noista signaaliarvoista, hyvä että postasit ne. Yleisesti ottaen laitteesi vastaanottama signaali on aivan liian heikko toimiakseen kunnolla. RSRP -118 dBm on aivan "katkeamisen" rajalla. Tuota karkeasti ajatellen -70dBm ja sitä suurempi arvo on erinomainen, -85 voisi olla sellainen hyvä, -90 vielä kohtuullinen/tyydyttävä mutta kun aletaan mennä -100 pahemmalle puolelle, niin silloin signaali alkaa olla sen verran heikko, että mahdolliset häiriösignaalit ja muiden tukiasemien kilpailevat signaalit voivat vesittää toimintaa. Toki LTE:ssä on kohtuu hyvät menetelmät vakauden ylläpitoon, mutta sitten ne uhraavat yhteysnopeuden toimintavarmuuden edelle.

 

Negatiivinen SINR, eli signaali-häiriö-kohina -suhde on myös negatiivisen puolella, kun tavoite olisi positiivisella. Ainakin mieluusti yli 10, ja mitä lähempänä 20 ja sitten yli sen parempi. Tämä siis vaikuttaa suoraan siihen, miten nopeasti yhteys voi toimia, eli millä tavoin tukiasema tasapainottelee yhteysnopeuden ja yhteyden luotettavuuden välillä. Nyt tällä hetkellä kaikki panokset ovat siellä niin, että yhteys edes ylipäätänsä voi pysyä pystyssä.

 

Verkoissa on yleensä ylemmät taajuudet priorisoitu. Siitä ei sinänsä ole haittaa, mutta ongelmat alkavat, jos laite ei itse älyä vaihtaa toiselle (alemmalle, ehkä paremmin kuuluvalle taajuudelle) eikä myöskään verkossa käynnisty ns. handover/redirection -prosessi, jos tietyt verkossa määritetyt parametrit eivät täyty.

 

Oletan, että tällä hetkellä modeemisi on korkealla taajuudella, eli siis vaikkka tolla 2600MHz taajuudella, joka sitten juuri ja juuri kuuluu, mutta silti sen verran, ettei vaihtoa toisille taajuuksille pääse tapahtumaan.

 

Kokeile nyt, saatko LTE Watchilla vaihdettua taajuutta, eli kokeile siis vielä 2600, 1800, 800. Antaako mikään noista parempaa ja onko signaalin voimakkuus ja laatu paremmat millään noista? 

 

 

576845