Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
gwz40
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Mökkikauteni ylä-savossa avautui pätkivissä merkeissä - data ei virtaa entiseen tapaan

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Jopas nyt alkoi mökkeilykausi huonojen yhteyksien merkeissä.

Aikaisempina vuosina täällä pohjois-savon maitotalousvyöhykkeen ytimessä on toiminut 4G aivan tarpeeksi hyvin myös viihdekäyttöön, ja 3G-aikoinakin pärjäsi jokseenkin ilman ongelmia, mutta nyt ei tunnu läppärille valuvan edes megatavua sekunnissa ja yhteys pätkii pätkimistään.

Eihän tämä tällainen vetele, koska asun täällä lyhyitä kaupunkikäyntejä lukuun ottamatta syyskuun loppuun saakka, ja tapana on ollut tehdä myös satunnaisia etähommia. Olen perinteisesti luottanut Teliaan, koska näillä seuduilla se on aina toiminut parhaiten.

Mikä tässä nyt avuksi? Onko Telia pistänyt tukiasemansa säästömoodin? ZTE-Mokkulan 4G-kenttäilmaisin näyttää kyllä täysiä kenttiä.,

23 vastausta
Exhaustio
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kysynpä sulta, mikä ZTE-mobiilireititin on kyseessä? Jos on ladattava malli, niiden teho hiipuu. Onko ulkoinen antenni?

Olen itse vasta hankkimassa vastaavaa yhteyttä, ja operaatoreilla ei näköjään ole vastuuta liittymän toiminnasta, ei edes miniminopeudesta. Vain osoitteen perusteella katsotaan onko missä tukiasema ja liittymä myydään teoreettisesti toimivana.

gwz40
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Reititin on tosiaankin se Telian akullinen perusmokkula, muutaman vuoden ikäinen. Tilasin nyt kokeeksi toisaalta tuommoisen pihalle (vaikka katolle) asennettavaksi tarkoitetun kovemman luokan laitteen, jossa on lisäantenniportti. Katsotaan, jos sillä saisi helpotusta bittiuupeloon.

Exhaustio
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Huomasin tällaisen mahdollisen syyn:

Telia ilmoittaa: "pyrimme optimoimaan verkkomme energiatehokkuutta sammuttamalla tarvittaessa 2100MHz ja 2600MHz taajuuksia klo 01-06.30 välisenä aikana. "

Eli dual band reititin olisi hyvä olla.

kustaa1967
Konkari
  • 441 custom-general.kudos
  • 980 custom-general.replies
  • 27 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Exhaustio  kirjoitti:

Huomasin tällaisen mahdollisen syyn:

Telia ilmoittaa: "pyrimme optimoimaan verkkomme energiatehokkuutta sammuttamalla tarvittaessa 2100MHz ja 2600MHz taajuuksia klo 01-06.30 välisenä aikana. "

Eli dual band reititin olisi hyvä olla.


Kannattaa ensin vaikka Cellmapperilla tarkistaa , kuinka monta taajuutta lähimmässä tukiasemassa on saatavilla ja sitten valita sopiva reititin. Useissa tolpissa on jo kolme tai neljä taajuutta. Dual band (2CA) on jo vähän historiaa ja melkein samalla hinnalla saa 4CA- tai 5CA-laitteen.

irritus
Konkari ☆
  • 721 custom-general.kudos
  • 1298 custom-general.replies
  • 103 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@gwz40  kirjoitti:

Mikä tässä nyt avuksi?


  1. Kokeile pakottaa reititin 3G-verkkoon, josko se toimisi paremmin kuin 4G. Tämä vaihtoehto on käytettävissä vielä kahden mökkikauden ajan.
  2. Jos reitittimestä voi valita käytettävän taajuuskaistan, käy 4G-taajuuskaistat (700, 800, 1800, 2100, 2600 MHz tai B28, B20, B3, B1, B7, B38) yksitellen läpi. Mikäli osoittautuu, että tietty taajuuskaista on erityisen ruuhkainen, aseta reititin käyttämään muuta tai muita taajuuskaistoja.
  3. Kokeile toista verkkoa. Mikäli sinulla ei ole valmiiksi sopivaa liittymää, hae kioskilta Saunalahti Prepaid tai tilaa netistä Saunalahti Latausliittymä.

@Exhaustio  kirjoitti:

ei edes miniminopeudesta


Palvelukuvauksesta löytyy kyllä miniminopeus, mutta eihän 3 Mbit/s ole enää nykypäivää. Jos nopeudet jäävät alle palvelukuvauksen, voit kuitenkin purkaa sopimuksen irtisanomisen sijaan.

Exhaustio
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tänään minulle kerrottiin Telia-kaupassa, että liittymän toimimattomuus ei ole syy irtisanoa sopimus. Telia ei kuulemma takaa _minkäänlaista_ (nopeus) yhteyttä mobiililiittymiin. Ei vaikka reititin on heiltä hankittu ja osoitteen perusteella tukiaseman kantavuus riittää.

P.s. mitä eroa on sopimuksen purkamisella ja irtisanomisella?

 

 

kustaa1967
Konkari
  • 441 custom-general.kudos
  • 980 custom-general.replies
  • 27 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Exhaustio  kirjoitti:

 

P.s. mitä eroa on sopimuksen purkamisella ja irtisanomisella?


Ollessasi oikeutettu sopimuksenpurkuun , niin se astuu voimaan heti. Irtisanomisessa on aina irtisanomisaika , jonka jälkeen laskutus loppuu.

irritus
Konkari ☆
  • 721 custom-general.kudos
  • 1298 custom-general.replies
  • 103 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@kustaa1967  kirjoitti:

Dual band (2CA) on jo vähän historiaa ja melkein samalla hinnalla saa 4CA- tai 5CA-laitteen.


3CA-, 4CA- ja 5CA-laitteissa on valitettavasti operaattorikohtaisia virityksiä. Täytyy olla erittäin tarkkana, että ostettu laite toimii juuri oman operaattorin kortilla täydellä nopeudellaan. Onneksi 2CA lähtee yleensä käyntiin lähes kortilla kuin kortilla, joten täysin harakoille laitehankita harvoin menee.

 

Haja-asutusalueilla ei myöskään ole kovin montaa kantoaaltoa käytössä. Sanoisin, että ellei mökki sijaitse kirkonkylän keskustassa, 2CA laitetta parempaan tuskin kannattaa hirvittävästi panostaa.

 

┈─┈

 

Liittymän irtisanomiseen ei tarvita mitään syytä. Siihen riittää, että kumpi tahansa osapuoli ilmoittaa irtisanovansa liittymän.

 

Liittymän purku vaatii syyn. Liittymän toimimattomuus on pätevä syy sopimuksen purkuun. Nopeuden vaihteluvälit ovat niin laajat, ettei sopimuksen purussa ole mitään epäselvää silloin kun vaihteluvälit eivät täyty. 1000 Mbit/s liittymänhän ei tarvitse toimia kuin 10/3 Mbit/s nopeudella niin se on jo sopimusteknisesti ok. Vasta, kun nopeudet putoavat 9/2 Mbit/s tasolle, sopimuksen voi purkaa.

 

Irtisanomisen ja purun ero on siinä, että irtisanomiseen sovelletaan irtisanomisaikaa. Asiakkaan irtisanomisaika matkaviestinliittymillä on 14 vuorokautta ja operaattorin kuukausi. Määräaikaisen liittymän irtisanomisesta irtisanoja joutuu maksamaan erillisen irtisanomiskorvauksen.

 

Telian matkaviestinliittymien tiedonsiirron nopeuksien vaihteluvälit löytyvät palvelukuvauksista:

 

kustaa1967
Konkari
  • 441 custom-general.kudos
  • 980 custom-general.replies
  • 27 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@irritus  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

Dual band (2CA) on jo vähän historiaa ja melkein samalla hinnalla saa 4CA- tai 5CA-laitteen.


3CA-, 4CA- ja 5CA-laitteissa on valitettavasti operaattorikohtaisia virityksiä. Täytyy olla erittäin tarkkana, että ostettu laite toimii juuri oman operaattorin kortilla täydellä nopeudellaan. Onneksi 2CA lähtee yleensä käyntiin lähes kortilla kuin kortilla, joten täysin harakoille laitehankita harvoin menee.


Juu pikkuisen on eroja operaattorikohtaisissa modeemisoftissa CA-tuen suhteen eli kannattaa selvittää käyttämänsä operaattorin tuki ennen laitehankintaa. Jos jätetään käytetyt laitteet tarkastelun ulkopuolelle , niin itse kyllä unohtaisin nuo vanhat 2CA-laitteet paristakin syystä:

 

  • Niihin ei enää oikein saa päivityksiä
  • 3CA, 4CA ja 5CA-laitteet eivät enää ole merkittävästi kalliimpia ja niihin saa vielä päivityksiä.

Siis ei kannata tuijottaa tämän hetkistä verkkotilannetta , vaan varautua tulevaan , ettei tarvitse taas heti uusia laitteita.