Zte-modeemi ja tietoturva

  • 10 October 2016
  • 2 kommenttia
  • 52 katselukertaa

Hei! Minulla on kotona Soneran nettiliittymä. Olen käyttänyt sitä myös Wi-Fi-liikenteeseen. Siinä päätelaitteena on iPhone-matkapuhelin.
Viime aikoina olen ollut huolissani Wi-Fi-yhteyden turvallisuudesta. En nimittäin saa matkapuhelimen Freedomea pelaamaan yhteen sen kanssa. Olen käyttänyt tähän asiaan useita tunteja, mutta en osaa tehdä tarvittavia muutoksia - tai niitä ei ehkä voi tehdä.
IPhone antaa ilmoituksen, että WPA:ta ei pidetä suojattuna ja ehdottaa, että määrittäisin reitittimen käyttämään WPA2 Personal (AES) -suojaustyyppiä tälle verkolle. Yritin toimia ohjeen mukaan, mutta en löydä ZX DSL 931 -modeemin käyttöoppaasta kyseistä suojaustyyppiä.
Ja kun kävin Sonera-kaupassa (keskellä Helsinkiä), työntekijä vakuutti minulle, ettei ongelmaa ole, koska WPA-avaimessa on niin monta numeroa (!). Olisi tehnyt mieli sanoa pari valittua sanaa, mutta en viitsinyt.
Kuvio tuntuu vähän liian monimutkaiselta, että pystyisin omatoimisesti kehittämään siihen ratkaisun.
Olen päättänyt, että ellen saa apua, irtisanon nettiliittymän ja hoidan kaiken liikenteen iPhonen kautta.

2 kommenttia

931WII VDSL2 Modem User Manual V2.0.pdf

Google löyti tommosen ja siellä mainitaan sivulla 159-161 että Wireless → Security pitäisi löytyä WPA2-PSK sekä muita asetuksia.

Onko sulla just tuo 931WII vai joku muu 931?

Kiitos tiedosta! Juuri tuo 931WII minulla on. Perehdyn asiaan asap.

Vastaa