Samsung ja toimimaton ohjelmaopas

  • 10 October 2019
  • 20 kommenttia
  • 1110 katselukertaa

Alla on sepustusta viimeisen kahden kuukauden ajalta "taistelustani" Samsungin takuuvelvoitteista. Vaikuttaa vahvasti siltä, että he haluavat luikerrella kaikin keinoin siitä melko sekavin mielipidekääntein. Kuvittelevat, että kyllä asiakas kuitenkin lopulta väsyy aiheen käsittelyyn. Näin ei ole minun tapauksessani. Olen jo saanut Kuluttajaoikeusneuvojan mielipiteen ko aiheesta, mikä selvästi velvoittaa Samsungin ja Gigantin ryhtyvän huoltotoimiin ohjelmaoppaan korjaamiseksi. Odottelen vielä muutaman päivän vastausta Samsungilta ja Gigantilta. Mikäli vastaukset eivät miellytä, ryhdyn juridisiin toimiin.

 

Onko teillä muilla vastaavia ongelmia Samsungin televisioissa ohjelmaoppaan kanssa?

________________________________________________________________________________

Samsung Service

 

 

(boldatut tekstit ovat suoria kopioita saamistani/lähettämistäni viesteistä 14.8. – 26.9.2019 väliseltä ajanjaksolta.)

 

 

Tähän alkuun Samsung Supportin periaatteet:

 

"Suomen ainoa pelkästään Samsungiin keskittynyt valtuutettu merkkihuolto. Toiminnan tärkeimpiä tekijöitä ovat asiakastyytyväisyys ja positiivinen huoltokokemus. Haluamme antaa kasvot huollolle. Kaikki Samsung Servicen asiakaspalvelijat ovat ammattitaitoisia huoltoteknikoita, jotka pyrkivät aina lähestymään ongelmaa asiakaslähtöisesti. Keskittymällä ainoastaan yhteen merkkiin voimme taata asiakkaillemme parhaimman mahdollisen ammattitaidon sekä tietämyksen."

 

Hei XX

 

Kuten muutaman kerran tämän allaesitetyn viestiketjun teksteissä totean, niin haluan viedä tämän casen lopullisesti maaliin. Tästä johtuen pyydän muutamalta ”osapuolelta” kannanottoja kuluttajaoikeusneuvojan ohjeistuksen mukaan  tähän toimimattoman ohjelmaoppaan ongelmaan.

 

Samsung Support / YY odotan vielä ”toisen osaston” kommentteja.

 

Gigantilta haluaisin kuulla, mitkä ovat Teidän kommenttinne tässä takuuasiassa, toimiiko ohjelmaopas niin, kuin asiakkaalle on mahdollisesti opastettu?. Ko tv on ostettu Teiltä Lommilan myymälästä 12.1.2018.

 

Telia on jo todennut aiemmin, että avoimen kuidun signaali meille täyttää vaatimukset 100%:sti. Haluaisin kuitenkin kuulla, onko ohjelmaoppaan käyttäytyminen Samsungin vahvistamalla tavalla ”standardin” mukainen, kuten XX väittää?

 

DNA:lta, entiseltä operaattoriltani (josta jäämistönä Welho HD3) kysyisin samaa, kuin Telialta tästä ”standardista”. HD3:n  ohjelmaopashan toimi täysin moitteetta, kuten alla olevasta s-postitekstistä selviää.

 

Digita:lta kysyisin, että kun liitin Samsungin tv:oon antenniliitännän ja hain kanavat, niin ohjelmatiedot ei ilmestyneet ohjelmaoppaaseen. Onko syynä antennisignaalin vika vai Samsungin ConnectBoxin softa?

 

Mikrobitti, AVPlus ja Iltalehti Mikäli haluatte käsitellä tätä casea yleisellä tasolla sivuillanne, niin olen käytettävissänne. Ja mikäli Teillä on hyviä neuvoja, kertokaa ne minulle ja mahdollisesti Matti Savolaiselle.

 

Kuluttajaoikeusneuvoja Tiedoksi

 

Samsungin toimitusjohtaja, pyynnöstä tiedoksi, vaikka viime palautteeni ei tuntunutkaan liiemmälti kiinnostavan.

 

Samsung Service / XX

 

Minua on jäänyt ihmetyttämään seuraavat asiat viestittelyissämme.

 

  1. Kun väittämäsi mukaan
    1. Tapa, jolla laitteeni täyttää ohjelmaoppaan on normaalia tälle tekniikalle
    2. Tämä (ohjelmaoppaan) toteutus on standardin mukainen kaapelipuolella
    3. Antennipuolella laite hakee kaikkien kanavien ohjelmatiedot nopeammin

Niin, miksi alusta lähtien minua vaadittiin suorituttamaan hard reset ja allekirjoittamaan huoltotilaus, jos kerran toiminta on normaalia ja standardin mukaista?

  1. Jos minä sitoudun maksamaan ”hutihuollosta” kulut, niin miksi en samaisessa sitoumus-paperissa näe sopimuskohtaa, jossa Samsung sitoutuu maksamaan tähän caseen tekemäni turhan työn ja muut kulut tässä tapauksessa, kun vika on ostamassani tuotteessa?
  2. Miksi kyseisen TV:n manuaalissa, kohdassa: Ohjelmaopas, ei mainita sanallakaan, että kaapelitv:n puolella pitää käydä kaikki kanavaniput läpi, jotta saisi ohjelmatiedot näkyviin? Tämän minä ymmärrän niin, että ohjelmaopas toimii, kuten sen tuleekin toimia eli kaikki ohjelmatiedot tulee näkyviin, kun tv:n avaa..
  3. Miksi tämä Ivanin mainitsema ”toinen osasto” ei vieläkään ole saanut toimitettua minulle vastinetta?
  4. Haluan, että kerrot minulle sen standardin numeron, jossa määritellään kaapelitv:n ohjelmaoppaan toiminta.

 

Minun mielestäni tämä takuuasia ei vielä ole closattu, vaikka viimeisessä viestissäsi näin kirjoititkin:

 

Valitettavasti emme pysty teille tarjoamaan muuta vastausta.

Asiakaspalvelun tarjoama hard reset nollaa laitteen myyntipaketti –kuntoon eli laitteesta poistuvat kaikki asetukset.

Asiakkaan suorittama valikoista löytyvä resetointi ei tyhjennä esimerkiksi sovellushistoriaa jne.

Tämä laite toimii kuitenkin kuten sen kuuluu toimia, huollollisesti emme valitettavasti voi tarjota tähän enempää apua

 

Voitte halutessanne olla yhteydessä jälleenmyyjään sekä kuluttajaneuvojaan.

Tietenkin teillä on myös oikeus kertoa kokemuksistanne foorumeilla.

 

Seuraavilla sivuilla käyn vielä läpi keskusteluni eri henkilöiden kanssa.

 

 

 

 

 

  1. Reklamaationi 14.8.19 koski siis ohjelmaoppaan toimimattomuutta. Ohjelmaoppaani sisältää n. 50 kanavaa, joista n. 7 kanavan ohjelmatiedot tulee näkyviin TV:ta avattaessa. Tämän jälkeen tulee käydä kaikki kanavaniput läpi, jotta saisi kaikkien kanavien ohjelmatiedot näkyviin. Tämän kun toistat muutamia kertoja joka päivä, niin ei hyvä.

 

  1. Kerrataanpa casen kulku vielä kerran (tallessa 12 sivua s-postikeskusteluja Samsung Supportin eri henkilöiden kanssa) 14.8.19 tekemäni reklamaation jälkeen:

 

  1. Ensimmäiseen viestiini EE vastasi näin:

Kokeile vielä tehdä kanavahaku uudelleen, sillä kanavatiedot tulevat signaalin myötä televisioon.

 

Lisäksi voit tarkistaa asetuksista signaalitiedot valitsemalla asetukset > tuki > itsediagnoosi > signaalitiedot >

laatu tulisi olla 100% ja signaalin voimakkuus noin 80-90% ja bittivirhetaso lähellä 0%.

Mikäli niissä on jotain häikkää, voit kokeilla toisella antennikaapelilla / toiseen antennirasiaan.

 

  1. Tarkistin signaalit ja suoritin pyydetyt toimenpiteet. Kaikki ok, ei vaikutusta ohjelmaoppaaseen. Välitin tiedot Sansung Supportille.

 

  1. Seuraavaksi sain vastauksen YY🇹🇦

Paljonko on signaalivoimaakkuus? Onko sinulla käytössä digiboksia tai kaapelipiuha menee suoraan seinästä televisioon?

 

Toisinaan televisioon voi tulla pientä ohjelmistohäiriötä, jolloin televisioon tulee tehdä tukemme kautta hard reset. Soita tukeemme numeroon 030 622 75 15 television ääreltä. Aktivoi soittamista ennen etähallinta menemällä: MENU - TUKI - ETÄHALLINTA - NÄYTÄ KÄYTTÖEHDOT - SULJE.

 

  1. Aioin tehdä ohjeitten mukaan, mutta sitten tuli stoppi, kun luin KÄYTTÖEHDOT läpi. Ne on tosi taidokkaasti laadittu, siis Samsungin puolelta. Lyhyesti tiivistettynä ehdot kertovat, että 99:ssä tapauksessa 100:sta huoltotöiden maksaja on asiakas, kun mitään vikaa ei löydetä, vaikka ei vika poistukaan.

 

Kieltäydyin siis tilaamasta huoltotukea, sillä osaan itsekin tehdä hard resetin, jonka sitten suoritinkin. Toimenpiteellä ei mitään vaikutusta ohjelmaoppaaseen. Annoin puhelinnumeroni Supportin käyttöön, vielä ei ole soittoa tullut.

 

  1. Kun EE ja YY olivat antaneet ohjeensa, tulikin seuraavaksi kuvioihin AA:

Kanavaoppaan tiedot tulevat signaalin kautta, eli tämä ei välttämättä ole TV:n puolella oleva häiriö. Sinun kannattaa tehdä kanavahaku uudelleen ja jos tästä ei ole hyötyä, resetoida TV. Voit myös olla Telian tukeen yhteydessä ja tiedustella asiaa heiltä.

 

  1. Nämä toimet olin jo suorittanut:

Kanavahaun olen tehnyt useamman kerran.

Olen suorittanut Hard resetin (hemmetinmoinen homma saada entiset sovellukset ja asetukset kohdilleen), ei mitään muutosta ohjemaoppaaseen!

Olen ollut Telian tukeen yhteydessä useamman kerran. Väittävät, että syy löytyy laitteesta tai laitteen softasta, ei signaalista.

Lopputulos: tyypillinen pallonheittely.

 

  1. AA heitti taas pallon allekirjoittaneelle:

 

Viimeinen oljenkorsi on tilata huolto paikalle tutkimaan TV, mutta jos huolto toteaa vian olevan signaalissa, huoltokäynnistä koituu tarkastusmaksuja. Tämän lisäksi huolto vaatii, että etähallinnan avulla tehtävä tehdasasetusten palautus on tehty ennen kuin huoltopyyntö avataan. Suosittelemme siis, että televisioosi tehtäisiin vielä etähallintaresetointi.

 

  1. Syystäkin minulla alkoi jo pipoa kiristää, lähestyin seuraavalla tekstillä AA:a ( johon sitten myöhemmin YY vastasi):

Millä tavalla tuo etähallintaresetointi poikkeaa tekemästäni tehdasasetusten palauttamisesta, joka voidaan tehdä connect boxin asetuksista? Etähallinnan kautta voitte tehdä resetoinnin, kun samalla sitoudutte kirjallisesti saattamaan kanavalistan, softat ja liitännät kotiteatteriin siihen asentoon, missä olivat ennen resetointianne.

Telia on suorittanut signaalitestauksen valokuituliittymääni koskien (sis. ohjelmaoppaan tietojen siirron). Ei löytynyt mitään poikkeamaa.

Minulta löytyi ajalta ennen valokuitua DNA:lta hankkimani digiboksi: Wbox HD3. Yhdistin sen Yamahan kotiteatterivahvistimeen RX-A2030 kautta Samsungin Connect Boxiin. Linkitin digiboksin Telian kaapelitv-korttiin, suoritin kanavahaun Wboxille. Välittömästi ohjelmaoppaan avatessani, löytyi jokaikisen kanavan ohjelmatiedot 100%:sti (normikanavat + maksukanavat).

Olisi mielenkiintoista kuulla, kenelle seuraavaksi heitätte pallon, että Tv:tä katsoessani Connect Boksin kautta, ohjelmatiedot eivät päivity.

Kävin vielä mielenkiinnosta katsomassa Telian yhteisöstä keskusteluja ja kuinkas ollakaan, sieltä löytyy vuodesta 2014 lähtien tämän saman ongelman veivaaminen. Siis reilussa 5:ssä vuodessa ette ole pystyneet ongelmaa ratkaisemaan. Aivan käsittämätöntä!

Tämän ongelman ratkaisusta en tule maksamaan Samsungille senttiäkään, mutta tulen uhraamaan aikaani tarvittaessa ongelman lopulliseen ratkaisuun asti.

Seuraava siirto on teidän.

Puhelinnumeroni on edelleen 050 55xxxxx

 

 

  1. YY sitten vastasikin ennakoidusti. Homma ”muka” hoidetaan, kunhan lupaudut ensin maksamaan viulut:

 

Television huollon avaamista varten tarvitsemme suostumuksesi olla valmis maksamaan mahdolliset kustannukset (matkakuulut ja tarkastusmaksu), mikäli vika ei löydy televisiossasi tai se olisi korjannut resetoinnillä etänä.

 

Tämän lisäksi pyydämme että täytät allaolevat tiedot:

 

Nimi:
Osoite:
Postinumero:
Puhelinnumero:
Laitteen mallikoodi:
Laitteen sarjanumero:
Tarkka ostopäivämäärä:

Mallikoodin sekä sarjanumeron löydät TV:n takaa tai asetuksista (”Tuki” -> ”Samsung yhteystiedot” tai ”Tietoja tästä laitteesta”). Voit myös halutessasi lähettää valokuvan tästä tarrasta meille.

 

 

  1. Lähetin pyydetyt tiedot seuraavan tekstin ryydittämänä:

 

Aikaisemmin lähettämiini yksityiskohtaisiin tietoihin, lisään Samsung Connect Boxin ympäristön liitännät (liite). Mikäli havaitsette siitä jonkin ”virheen”, mikä voisi aiheuttaa ohjelmatietojen poisjäännin, niin kertokaa se. Kuten kerroin Wboxiin ohjelmatiedot tulevat näkyviin 100%:sti.

Paritalomme toinen puolikas otti myös valokuituliitännän ja kertoi tänään samat ongelmat heidän Samsung TV:n kanssa; ohjelmatiedot eivät päivity TV:ta avattaessa.

Ohjelmatiedot päivittyvät, kuten mainitsinkin, kun käyt jokaisessa kanavanipussa erikseen eli napsuttelet 15 kertaa peräkanaa eri niput läpi. Tämä jo kertoo sen, että ohjelmatiedot tulevat takuuvarmasti Telian valokuidun tuomina, mutta Samsungin laitteisto/softa ei huolehdi niitä ruudun ohjelmaoppaaseen.

Kai tämä nyt tuli riittävän selkeästi selostettua.

Edelleen en hyväksy minkäänlaista maksua takuunalaisen toiminnon korjaamisesta.

 

  1. Sitten muuttuikin ääni kellossa, Ivan siirsi casen pois käsistään:

Olemme eskaloineet tämän asian toiselle osastollemme. Olemme sinuun yhteydessä heti, kun saamme lisää tietoa tästä.

 

  1. Kun tämä ”toinen osasto” oli käsitellyt ongelmaani 13 vuorokautta (18.9.2019), oli minun jälleen palautettava ongelma pöydälle:

Lähetän sinulle yhteenvedon käymästäni kirjeenvaihdosta Samsung Supportin kanssa, jotta sinulle avautuisi tämän ongelmamme ydin. Olen ollut yhteydessä teihin reilusti yli kuukausi sitten ja viimeisestäkin yht.otostani on jo kulunut 13 vuorokautta.

Lähetän nyt tämän yhteenvedon kuluttaja-asiamiehelle, ellen tänään saa teiltä minua tyydyttävää vastausta toimenpiteistänne.. Hän saa ottaa kantaa toimintaanne tässä takuuasiassa. Sen jälkeen katson seuraavat tarpeelliset askeleet, miten toimia. Kuten jo aiemmin kirjoitin, tavoitteeni on saada ongelma poistettua.

Onko toimintanne mielestäsi asiakasystävällistä?

Onko tavoitteenne ”viitata kintaalla” koko ongelmalle?

Sanoit siirtäneesi ongelman selvittelyn ”toiselle osastolle”. Mikä tämä osasto on ja miksi se on jo yli viikon hautonut tätä asiaa, saamatta aikaiseksi mitään minulle kerrottavaa?

 

  1. Yllätyksekseni YY vastasi jo samana päivänä:

 

Asiasi on yhä käsitelyssä toisessa osastossamme.

 Täytyy muistuttaa sinulle että ehdotimme tekemään hard resetti televisiollesi etänä ja jopa huollon avaus ilman resettiä mikäli olet valmis maksamaan mahdolliset kulut jos vikä ei löytyisi televisiossasi, muttet valitettavasti löytänyt nämä ratkaisujamme tyyydyttäviä sinua.

 Voit olla myös tästä yhteydessä Samsung Service huoltoon Espoossa: puh. 020 722 9430 (soittoaika arikisin klo 9 -11) tai sähköpostitse huoltotilaus@samsungservice.fi

 

 

  1. Minunkin oli pakko muistuttaa Ivania muutamasta seikasta:

 

Täytyy muistuttaa myös omalta osaltani, että kysyin kohteliaasti, että miten hard reset poikkeaa omatoimisesta hard resetistä, jonka suoritin? Tähän en ole saanut mitään vastausta.

Olen aukottomasti todistanut, että syy löytyy Connect Boxin softasta, tästä seuraa se, että en maksa mitään kuluja takuukorjauksesta, tapahtuu se sitten täällä tai siellä.

Tänään saatoin löytää syyn sille, että miksi ohjelmatiedot nollautuvat softassanne. Kerron sen teille, kun saan vastauksen siihen, miten hyvitätte käyttämäni ajan tämän ongelmanne selvittämiseen.

Lähetin tänään tämän viestittelymme myös teidän ”toiselle osastolle”. Halusin kuulla heiltä, että mille medioille tämä Samsungin harrastama kissa-hiiri -leikki kannattaisi kertoa.

Koska en saanut tyydyttävää vastausta sinulta tämän päivän aikana, toimien edellisessä viestissäni kerrotulla tavalla huomenna.

 

P.S. Olen muistaakseni myös kertonut puhelinnumeroni.

 

Koska on kiistatonta, että vika on Samsungin Connect Boksin tai TV:n softassa, niin ehdotan seuraavaa: 

  1. Toimitatte minulle toisen Connect Boksin tai huoltonne tulee boksin kanssa tänne ja katsotaan, toimiiko ohjelmaopas.
  2. Käyn ostamassa digiboksin, jossa on UHD-valmius, CI-korttipaikka sekä muut ominaisuudet, kuten Connect Boksissa ja Samsungin takuu maksaa kulut.

 

Toivon, että hoidatte tämän casen oikeaan lopputulokseen mahdollisimman nopeasti. Tähän on mennyt aikaa jo liian paljon.

 

 

  1. Sitten päätinkin toimia YY:n ohjeiden mukaan ja otin yhteyttä Samsung Serviceen, Espoossa:

 

Samsung Support / YY kehoitti ottamaan yhteyttä myös teihin koskien ongelmanratkaisua toimimattomasta ohjelmaoppaasta.

Aiheesta käyty, reilun kuukauden mittainen, viestittely on liitteenä, kuten myös laitteistoni kytkennät.

 

  1. Kun mitään ei kuulunut taas moneen päivään kysyin neuvoa Kuluttajaneuvonnasta. Kuluttajaoikeusneuvoja vastasikin sitten nopeasti.

 

  1. 9.2019 tuli kehiin uusi tuttavuus, MM:

 

Pahoittelemme että asian käsittely on vielä kesken.

Koska huollon avaus suoraan ei ole tässä vaiheessa ollut mahdollista mahdollisten kulujen vuoksi, joudumme vielä selvittämään asiaa kuinka toimimme tässä tapauksessa. Asian käsittely on vielä kesken, mutta palaamme sinulle heti, kun saamme asiassa lisätietoa.

 

 

  1. No samana päivänä myöhemmin tuli sitten huoltopäällikön XX:n kannanotto:

 

Ikävä kuulla, ettet ole tyytyväinen huoltomme palveluun.

Tapa jolla laitteesi täyttää ohjelmaoppaan on normaalia tälle tekniikalle.

Laite hakee kanavat kanavaniputtain täyttäen ensin kanavanipun, jolla olet juuri sillä hetkellä (esim kanavanippu 3 (Yle 1, Yle 2, Yle Fem, LIV jne)

Toisinaan saattaa vaatia, että menet kyseiselle kanavanipulle ennen kuin laite osaa täyttää kyseisen nipun ohjelmatiedot.

 

Telian kanavaniput löydät osoitteesta https://www.telia.fi/asiakastuki/tv-ja-viihde/telia-kaapeli-tv/taajuudet-kaapelitv

 

Kanavanippuja on 23, joten pahimmillaan mikäli haluat joka ikisen kanavan ohjelmatiedot nähdä (myös niiden kanavien, joihin sinulla ei välttämättä ole katseluoikeutta), tulisi sinun käydä jokaisella kanavanipulla.

Tämä toteutus on standardin mukainen kaapelipuolella.

Antennipuolella laite hakee kaikkien kanavien ohjelmatiedot nopeammin

 

 

 

  1. Valitettavasti en ihan nyt ”niele” tätä vastaustasi ongelmaani.

 

 

”Tapa jolla laitteesi täyttää ohjelmaoppaan on normaalia tälle tekniikalle.”

 

Mikäli tämä olisi vallalla oleva tapa Samsungin älytelevisioissa, niin miksi Teidän Supportinne haluaa kiven kovaan suorittaa ”hard resetin” (kuten voit lukea viestiketjustani Supportinne kanssa). En myöskään ole saanut vastausta siihen, miten tämä suorittamanne resetointi poikkeaa minun täällä tekemästäni resetoinnista.

 

”Toisinaan saattaa vaatia, että menet kyseiselle kanavanipulle ennen kuin laite osaa täyttää kyseisen nipun ohjelmatiedot.”

 

Ei toisinaan, vaan aina. Tämä on äärimmäisen rasittavaa, kun haluaa nähdä pikana, mitä miltäkin kanavalta on katsottavissa, tämähän on sen ohjelmaoppaan perimmäinen tarkoitus, eikö niin?

 

”Kanavanippuja on 23, joten pahimmillaan mikäli haluat joka ikisen kanavan ohjelmatiedot nähdä (myös niiden kanavien, joihin sinulla ei välttämättä ole katseluoikeutta), tulisi sinun käydä jokaisella kanavanipulla.”

 

Tulostamassani luettelossa on kanavanippuja 33 kpl. Se on pahimmillaan juuri noin ja pahimmillaan useasti päivän aikana. En halua nähdä niitä kanavia, mitä minulla ei näy. Ilmaiskanavat (vain HD:nä), Mixs ja Viasat Jääkiekko on käytettävissäni.

 

”Tämä toteutus on standardin mukainen kaapelipuolella”

 

Tässä on sitten suoranainen valhe. Minulla on vanhana jäämistönä Welhon HD3 -boksi. Kytkin tämän Connect boxin kautta Samsungiin. Kun avaan TV:n, jokaikisen kanavan ohjelmatiedot näkyy välittömästi samasta avoimen kuidun liitännästä.

 

”Antennipuolella laite hakee kaikkien kanavien ohjelmatiedot nopeammin”

 

En tiedä, mitä tarkoitat nopeudella? Liitin Connect Boxiin taloyhtiön antenniliitännän, suoritin kanavahaun ja avasin TV:n. Tulos oli masentava, vain yhden kanavan ohjelmatiedot tuli näkyviin (lisäksi oli ilmaiskanavien SD-kanavien ohjelmatietoja, mutta niillä minä en tee mitään). Voi olla, että ne tulisivat päivän mittaan näkyviin, jos olisi aikaa odotella.

 

Kaiken kaikkiaan yhteenvetona, vastauksesi vaikuttaa selittelyltä ja tavalta vaientaa asiakas tyytymään vialliseen tuotteeseen.

 

Kuten viestiketjussa jossakin kohtaa mainitsin, minulla on kyllä aikaa ja halua selvittää tämä perin juurin, siis mikä on asiakkaan oikeus ja mikä on toimittajan velvollisuus takuukysymyksissä.

 

Haluan seuraavaksi:

  1. Kuulla vastineenne
  2. Mikäli vastineenne ei miellytä minua, toimin seuraavasti:
    1. Kysyn Telian mielipidettä väitteisiinne
    2. Kyselen vielä kuluttajaoikeusneuvojan mielipidettä
    3. Käyn Gigantissa informoimassa, miten Samsungin televisiot käyttäytyvät
    4. On myös monia keskustelupalstoja koskien televisioarvosteluja ja – hankintoja (esim tämä ohj.oppaan omituinen käyttäytyminen Samsungin televioissa on tuotu esille jo vuonna 2014), joilla vierailen. Pakko kertoa keissini myös niissä.

 

”Ikävä kuulla, ettet ole tyytyväinen huoltomme palveluun.”

 

Aivan totta, mieluummin kehuisin keskustelupalstoilla tukitoimienne hienoa toimintaa.

 

  1. Käydessäni Samsungin omilla kotisivuilla, löytyi sieltä kehoitus antaa palautetta toimitusjohtajalle. Tämän tein, mutta kuten arvata saattaakin, eihän siihen ole tullut mitään kommenttia. Se siitä Samsungin asiakasystävällisyydestä.

20 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @saluzci ja tervetuloa Telian yhteisöön!


 


No huh huh mikä keissi :smileyfrustrated:


Ei ole minulla kokemusta Samsungin telkkarista, mutta Gigantin kanssa on aikoinaan ollut vääntöä vanhasta TV:stäni. Se oli Hitachi merkkinen laajakuvatv ja siitä hävisi kuva yhtäkkiä juuri 2 vuoden takuun ummettua.


Gigantti tarjosi vain maksullista huoltoa, joka olisi ollut Helsingissä asti (itse asun Oulussa).


Minulla kävi kumminkin tuuri, kun soitin sinne huoltoon niin sieltä sanoivat että Gigantin on korvattava joko uusi televisio tai korjattava entinen. He sanoivat että vaikka takuu oli 2 vuotta, niin TV:n kuvaputken pitää toimia kumminkin ainakin 5 vuotta.


Hieman siinä sai soitella Oulun Gigantille ennenkuin uskoivat, että heidän piikkiin menee.


Sitten yllättäen se huoltofirmakin löytyi Oulusta eli piti itse kuljettaa TV Giganttiin, josta se matkasi huoltoon. Jotain pikkujuttuja oli TV:stä kärähtänyt itsekseen ja ne vaihdettiin.


Mutta aika yrmeää oli aluksi Gigantilla suhtautuminen koko asiaan, olihan toki siihen aikaan jo taulutv yleisempi kuin kuvaputkitv.


Onneksi ne sieltä Helsingistä Hitachin taulutv- huollosta soittivat Oulun Giganttiin ja valistivat vähän asiaa :smileywink:


Toivotan sinulle voimia "taisteluun" :smileyhappy:

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Eihän tuota hyvin ole sieltä hoidettu. Itselläni on digiboxi (topfield ) ja vanhempi tv (sony) ja molemmissa on tuo heidän sanottu kanavnippu tilanne,eli kanavanippujen ohjelmatiedot tulevat kun menen sen kanavanipun epg,joten en itsekään saa noita kaikkia näkyviin samantien. Kun olen ne kerran hakenut niin sitten ne pysyvät tuolla kunnes otan virran pois. Seuraavana päivänä haen ne kanavanipuittain uudestaan.

 

Olisi se helpompaa kun kaikki tulisivat heti olisi millä tahansa kanavalla mutta olen tuohon jo tottunut. Paljolti koska katson tv puolelta nykyään todella vähän enää ohjelmia ja kun menen johonkin kanavalle tulevat epg tiedot kyllä samantien näkyville.

 

Kyllähän tuollainen asioiden siirtäminen ja tietämättömyys harmittaa,turhaa aikaa hukkaan menee. Pitäisi heidän tuo nykypäivänä saada toimimaan kuten pitäisi,se on eri asia haluavatko he siihen panostaa. Ja jos eivät tuota ominaisuutta vaihda,niin ainakin tehdä ihmisille selväksi ohjeissa ja asiakaspalvelussa miten tuo toimii. Telian kaapeli tv puolen liittymä on ,mutta laitteet eivät ole samsung joten pystyn vain oman kokemukseni laittaa ohjelmatiedoista. Toivottavasti saat parempaa palvelua heiltä jatkossa ja miten homma etenee niin mielllään tänne vaan asiakaskokemukset niin jatkossa tietää ottaa oppia asiasta.

Itsellä on ihan sama ongelma,välillähän noi tiedot katoaa 02:00 ja 03:00 eli siellä on laiskoja koodereita samsungilla duunissa.Omasta mielestä tosta on aika turha syyttää kauppoja.

Noniin, homma on edennyt. Maanantaina tein aiheesta ratkaisupyynnön Kuluttajariitalautakunnalle. Se on pitkä ja aikaaviepä, mutta kuten usein keskustelun vaihdossa Samsungille totesin, niin katson tämän casen hamaan loppuun asti. Gigantin huollostakin soittivat tänään ja kuulostivat melko hätääntyneiltä, että mitä oikein on tapahtumassa. Mikäli kuluttajariitalautakunta toteaa päätöksessään, että ongelma tulee poistaa tai kauppa purkaa, niin tämä ratkaisu tulee kertoa mahdollisemman laajalle kuulijakunnalle, jotta "maanhiljaisetkin" tajuaisivat, että heillä on lupa vaatia tv:n ohjelmaoppaalta oikeaa toimintaa, koska mitään standardia Samsungin selittämälle toimintamallille ei ole olemassakaan, PELKKÄ VALHE!

 

Kertokaa hyvät ihmiset tätä Samsungin toimintaa muillekin.

Hienoa että olet hoitanut asiaa eteenpäin. Meillä vaihtui taloyhtiön kaapeli-tv Telian verkkoon, jonka jälkeen Samsung Q7 aloitti juurikin kuvaamasi virheellisen toiminnan. Kanavanippujen ohjelmatiedot päivittyivät DNA:n verkossa kiltisti, ja ongelmat alkoivat nyt Telian kanssa eli joku yhteensopivuusongelma tässä on. Taidan itsekin tehdä reklamaation Samsungille ja sen jälkeen sitten kuluttajariitalautakunnalle.

Asia etenee kuluttajariitalautakunnassa, ovat pyytäneet muutamia täsmennyksiä. Tosin riita-asioiden käsittely vie siellä yleensä useita kuukausia, jopa 20. Tämä on kuitenkin minulle ns. periaateasia ja siksi haluan viedä sen hamaan piikkiin asti.

Kuten tekstissänikin jo toin esille, mielestäni vika ei ole Telian verkossa, vaan Samsungin digiboksissa. Se ei osaa käsitellä verkosta tulevia ohjelmatietoja oikein. Mulla on Samsungin 65 tuuman QLED Q7 tv, jossa on se erillinen Connect Box. Kun siihen liitti Welhon HD3 digiboksin (siis Telian avoin kuitu käytössä), niin ohjelmatiedot päivittyivät oitis kaikilta 50:ltä kanavalta, kun taas Connect Boxilta vain sen yhden kanavanipun ohjelmatiedot, jota oli viimeksi tv:a sammuttaessa katsonut.

Ostin Vu+ Uno -digiboksin, joka on nyt ollut käytössä vajaan kuukauden, toimii 100 %:sti, ei mitään ongelmia.

Mielenkiintoisintahan tässä casessa on ollut Samsungin ylimielinen käytös, asiakasta vähättelevä ja lopussa "radiohiljaisuus" käyttöön.

Tässä pieni pätkä vastineestani kuluttajariitalautakunnalle Samsungin "selittelyistä": 

_____________________________________________________

Mielenkiintoista hämmentämistä. Samsung
- alkuvaiheessa halusi, että teen huoltotilauksen, miksi on nyt tässä vaiheessa kysyttävä
- seuraavaksi väittivät, että toiminta on standardien mukainen. En koskaan saanut tämän standardin numeroa!
- nyt tässä vastineessaan ensin kirjoittavat speksistä (spesifikaatio) , yleisellä tasolla. Haluan nähdä yksilöivän tekstin.
- seuraavassa virkkeessä kirjoittavat sertifioinnista. On syytä huomioida, että nämä boldaamani sanat eivät suinkaan ole synonyymejä. Tarkoitus lienee vain hämmentää jotakuta. Tarvittaessa voin selventää, mitä kukin sana tarkoittaa, mutta tässä sitä tuskin on tarve tehdä. Niillä kun ei ole mitään tekemistä toimimattoman ohjelmaoppaan kanssa.
- EDELLEEN KYSYN, MIKSI ALUSSA MINUN HALUTTIIN TEKEVÄN HUOLTOTILAUKSEN? Huolto saa edelleen tulla hoitamaan hommansa niin, että ohjelmaopas toimii manuaalin mukaan, tyydyn siihen, mutta mitään en maksa.

_____________________________________________________

Vielä yksi pyyntö:

Kysykää tutuiltanne ja vaikka tuntemattomiltakin, että toimiiko Samsungin tv:ssa ohjelmaopas moitteetta? Jos ei, niin kehottakaa tekemään reklamaatio Samsungille ja siihen liikkeeseen, mistä tv on hankittu.

Hei! Kiinnostaisi nähdä millainen pohja reklamaatioon tuli? Voisin itsekin alkaa edistämään tätä. On nimittäin todella rassaavaa ettei ohjelmaopas toimi.

Jos kysyt Kuluttajariitalautakunnalle (toki sama teksti meni Gigantille ja Samsungille myös) lähettämääni tekstiä, se on tässä alla:

Tuote: TV Samsung QE65Q7FAMTXXC
Ostopaikka: Gigantti, Lommila
ostopäivä: 12.1.2018 (takuu 2 vuotta)
Hinta 1999,- €

Tuotteen ympäristö: TV:ssä on ns Connect Box, johon on liitetty Telian Avoin kuitu.
Connect Box on HDMI:n välityksellä liitetty kotiteatterin viritinvahvistimeen. Avoimen kuidun välittämänä Connect Boxiin tulee siis Telian kaapelitv, signaali menee suoraan Connect Boxista Samsung TV:lle.

Reklamaatio: Samsungille 14.8.2019
Syy: toimimaton EPG (ohjelmaopas)

Liite: Aiheesta käyty e-mailien vaihto


Ongelman ydin: Kun avaan TV:n ja siirryn käyttämään EPG:a, niin EPG näyttää 50 kanavan listastani vaihtelevasti 5-7 kanavan ohjelmatiedot. Ohjelmatiedot saa näkyviin, kun käyn jokaisessa kanavanipussa kertaalleen, näitä nippuja on Telian kaapelitv-verkossa 23 kpl. Kun eläkeläisenä käyn esim vaikka 5 kertaa avaamassa television, jotta näkisin mitä miltäkin kanavalta tulee, joudun tekemään 5 x 23 x 2 = 230 klikkausta kaukosäätimeltä päivässä. 30 X 230 = 6900 klikkausta kuukaudessa, ehkä noin 62000 klikkausta vuodessa jne… Ainakin ranne saa harjoitetta.

Kuten liitteestä käy ilmi, liitin järjestelmääni DNA:n digiboksin, EPG päivittyi tämän digiboksin kautta 100 %:sti joka kerta, eri päivinä.

Connect Boxiin voi kytkeä myös maanpäällisen antenniliitännän, minkä teinkin. Yhden HD-kanavan (niitä ilmaisia on 19) ohjelmatiedot tuli näkyviin. Masentavaa.

Loput yksityiskohdat käy ilmi liitteestä.

Ratkaisuvaihtoehdot: Esitin Samsungille seuraavat ratkaisuvaihtoehdot:
1. Connect Boxin softan korjaus/päivitys.
2. Toimittavat toisen Connect Boxin ja testataan toimisiko siinä EPG oikein.
3. Hankin UHD-valmiudella varustetun digiboksin, jossa EPG toimii ja Samsung maksaa siitä aiheutuvat kulut.

Näistä mikään vaihtoehto ei Samsungille sopinut, joten tein oman ratkaisuni ja ostin SatShopista Vu+ UNO 4K SE -digiboksin, hinta 370,90 €. Tällä digiboksilla EPG toimii täydellisesti. Hyvitysvaatimus 370-89 (ylimäär. kovalevy) € = 281 €

Nyt vaatimukseni on, että Samsung hyvittää minulle hankkimani digiboksin tai vaihtoehtoisesti purkaa TV-kaupan kokonaisuudessaan Gigantin myötävaiku-tuksella.

Casessa mukana olleet: Ongelmaa ovat ”ratkoneet” Samsung Supportista ja Samsung Servicestä yhteensä 6 eri henkilöä.

Ongelman ratkaisuun otti osaa myös Telia. He tarkistivat signaalin, joka meille lähetetään, siinä ei ollut havaittavissa mitään ongelmia.

Digita ei yleisen tapansa mukaan kommentoi asiakkaan kyselyihin mitään. Kokemusta on taloyhtiön isännöitsijänä viimeiseltä 15 vuodelta.

Gigantin palaute oli lähinnä olankolautus koko caselle ja kehoitus ottaa yhteyttä Samsungin huoltoon.

KKV:sta olen viestitellyt Timo Strandin kanssa.

Samsungin e-mailista Näin Samsungin huoltopäällikkö vastaili:
poimittua …
Tapa jolla laitteesi täyttää ohjelmaoppaan on normaalia tälle tekniikalle.

Tämä toteutus on standardin mukainen kaapelipuolella.

Antennipuolella laite hakee kaikkien kanavien ohjelmatiedot nopeammin

Yllämainittuun viitaten, miksi minua yhteydenoton alussa tivattiin tilaamaan huolto, kun toiminta kerran on heidän väitteensä mukaan standardin mukaista?

Television käyttöohje Olen useampaan kertaan pyytänyt tätä heidän standardiaan – tuloksetta. Tämä heidän mainitsemansa standardi on minulle toimitettava ja selitys sille, miksi TV:n käyttöohjeessa ei missään vaiheessa, ohjelmaoppaan käyttöä ohjeistettaessa, mainita, että kaapelipuolen liitännässä tulee käydä kaikki kanavaniput läpi, jotta ohjelmatiedot päivittyvät – aina TV:a avattaessa.

Lopputulema Entisenä IT-päällikkönä, jonkin verran näitä asioita ymmärtävänä, voin väittää, että ongelman ydin löytyy TV:n omasta digiboksista, sen softasta, koska Connect Boxin välittämä signaali kahdesta muusta digiboksista vie ohjelmatiedot täydellisesti TV:n kuvaruudulle. Tätä päätelmää vahvistaa myös vierailuni Telia Yhteisön keskustelupalstalla. Sieltä on poimittavissa useampia kyselyitä, miksi Samsungin TV:n ohjelmaopas ei päivity, varhaisimmat jo vuodelta 2014 ja viimeisimmät tältä vuodelta. Siis ongelma on ollut Samsungin tiedossa jo varsin pitkään. Ilmeisesti siellä luotetaan siihen, että ei ne asiakkaat ymmärrä tai viitsi kysellä tämän ongelman perään – tällainen epäily on tullut mieleen.

Äärimmäisen ärsyttävä vika TV:n katselun suurkuluttajalle.

Meillä vaihtui hetki sitten Elisan lähetykset Teliaan.
Samainen ongelma täälläkin, ettei ohjelmaopas näytä sisältöä, ellei käy ensin kanavalla. Elisan verkossa Samsungin ohjelmaopas toimi moitteettomasti.

Testasin kaverilta vanhaa Netgem n7800 boksia väliin, jolla ohjelmaopas toimi taas normaalisti. Huomasin myös että n7800 näkyi fox hd ja nat geo hd ilman kaapelikorttia. 

Onko asia tosiaan niin ettei Telia ja Samsung suostu toimimaan keskenään ?

mikä tähän ratkaisuksi ? Ei todellakaan kiinnosta monta kertaa päivässä ensin kanavasurffata että ohjelmaopas näyttää sisällön. Tai sitä että pöydällä on monta kaukosäädintä ja tv tasolla lisää laitteita. 

 

Samsung QE65Q70RATXXC (2019)

on haettu kanavat monta kertaa, kertaalleen palautettu tehdasasetuksille

 

ps. Uuden tv ostaminen tai muuttaminen ei ole ratkaisu

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Thetonyo@  kirjoitti:

Meillä vaihtui hetki sitten Elisan lähetykset Teliaan.
Samainen ongelma täälläkin, ettei ohjelmaopas näytä sisältöä, ellei käy ensin kanavalla. Elisan verkossa Samsungin ohjelmaopas toimi moitteettomasti.


Testasin kaverilta vanhaa Netgem n7800 boksia väliin, jolla ohjelmaopas toimi taas normaalisti. Huomasin myös että n7800 näkyi fox hd ja nat geo hd ilman kaapelikorttia. 


Onko asia tosiaan niin ettei Telia ja Samsung suostu toimimaan keskenään ?


mikä tähän ratkaisuksi ? Ei todellakaan kiinnosta monta kertaa päivässä ensin kanavasurffata että ohjelmaopas näyttää sisällön. Tai sitä että pöydällä on monta kaukosäädintä ja tv tasolla lisää laitteita. 


 


Samsung QE65Q70RATXXC (2019)


on haettu kanavat monta kertaa, kertaalleen palautettu tehdasasetuksille


 


ps. Uuden tv ostaminen tai muuttaminen ei ole ratkaisu




Lähetämme kanavanippujen mukana tiedon kyseisen kanavanipun ohjelmatiedoista. On päätelaitteen ominaisuuksista kiinni, hakeeko laite tiedot myös niiltä kanavanipuilta, mitä käyttäjä ei juuri sillä hetkellä katso. On myös laitteen toiminnasta kiinni, jääkö kerran haetut tiedot talteen kuinka pitkäksi aikaa.

Yhteistyöstä en tarkemmin osaa sanoa, onko tätä lähiaikana ollut. Uskon laitevalmistajien ottavan meihin yhteyttä jos tarvetta on ja selvitämme yhdessä asiaa.


@HenriLie@  kirjoitti:

@Thetonyo@  kirjoitti:

Meillä vaihtui hetki sitten Elisan lähetykset Teliaan.
Samainen ongelma täälläkin, ettei ohjelmaopas näytä sisältöä, ellei käy ensin kanavalla. Elisan verkossa Samsungin ohjelmaopas toimi moitteettomasti.

Testasin kaverilta vanhaa Netgem n7800 boksia väliin, jolla ohjelmaopas toimi taas normaalisti. Huomasin myös että n7800 näkyi fox hd ja nat geo hd ilman kaapelikorttia. 

Onko asia tosiaan niin ettei Telia ja Samsung suostu toimimaan keskenään ?

mikä tähän ratkaisuksi ? Ei todellakaan kiinnosta monta kertaa päivässä ensin kanavasurffata että ohjelmaopas näyttää sisällön. Tai sitä että pöydällä on monta kaukosäädintä ja tv tasolla lisää laitteita. 

 

Samsung QE65Q70RATXXC (2019)

on haettu kanavat monta kertaa, kertaalleen palautettu tehdasasetuksille

 

ps. Uuden tv ostaminen tai muuttaminen ei ole ratkaisu


Lähetämme kanavanippujen mukana tiedon kyseisen kanavanipun ohjelmatiedoista. On päätelaitteen ominaisuuksista kiinni, hakeeko laite tiedot myös niiltä kanavanipuilta, mitä käyttäjä ei juuri sillä hetkellä katso. On myös laitteen toiminnasta kiinni, jääkö kerran haetut tiedot talteen kuinka pitkäksi aikaa.

Yhteistyöstä en tarkemmin osaa sanoa, onko tätä lähiaikana ollut. Uskon laitevalmistajien ottavan meihin yhteyttä jos tarvetta on ja selvitämme yhdessä asiaa.


Moi

Hommahan on nyt ollut vähän yli vuoden kuluttajariitalautakunnassa. Reilu viikko sitten kyselin, milloinkahan riita-asiani tulisi käsittelyyn. Vastaus tuli heti, siellä on aikamoinen ruuhka ja minun caseni tullee käsittelyyn ja ratkaistavaksi keväällä -21. Eli auta muu, kuin ootella.

Taustaa lyhyesti:


Taloyhtiöömme hankittiin Telian avoin kuitu 2019 alussa.


Minulla on vuotta aiemmin ostettu TV Samsungilta.


Tein reklamaation sekä Gigantille, että Samsungille seuraavasta syystä (teksti lainattu kuluttajariitalautakunnan päätöksestä 21.5.2021):


Tuotteen ympäristö: TV:ssä on ns. Connect Box, johon on liitetty Telian Avoin kuitu. Connect
Box on HDMI:n välityksellä liitetty kotiteatterin AV-vahvistinvirittimeen. Avoimen kuidun
välittämänä Connect Boxiin tulee siis Telian kaapeli-tv, signaali menee suoraan Connect
Boxista Samsung TV:lle. Telia tarkisti signaalin, siinä ei ollut havaittavissa mitään ongelmia.
Ongelman ydin: Kun hakija avaa TV:n ja siirtyy käyttämään EPG:tä, niin EPG näyttää 50
kanavan listasta 5 - 7 kanavan ohjelmatiedot. Ohjelmatiedot saa näkyviin, kun käy jokaisessa
kanavanipussa kertaalleen, näitä nippuja on Telian kaapeli-tv-verkossa 23 kpl. Jotta näkisi
mitä miltäkin kanavalta tulee, joutuu tekemään 230 klikkausta kaukosäätimeltä päivässä.


 


Gigantti kertoi vastineessaan mm. seuraavaa:


Gigantti Oy ei suostu kuluttajan korvausvaatimukseen tai kaupan purkuun, koska kyseessä on
laitteen ominaisuus eikä vika. TV toimii speksien mukaan eli DVB Nordic speksien mukaan,
jonka Labwise myös vahvistaa. Sertifiointi Labwisessä tehdään DVB-T/T2 ja DVB-C puolella eli
antenni- ja kaapeliverkkojen signaaleihin. Kuluttaja käyttää Telian IPTV, jossa EPG-signalointi
avoimessa kuidussa (IPTV) tehdään toisin kuin DVB (antennipuolella). Ohjelmaopas toimii
myös IPTV-verkossa, mutta kankeammin. Täyttä tukea IPTV-verkossa ei ole luvattu.


 


Samsung omassa vastineessaan mm.:


Ongelmat johtuvat valittajan käyttämästä kaapeliyhteydestä (Telia). Telia on rakentanut
EPG:n toimimaan niin, että yksi kanavanippu jakaa vain kyseisen kanavanipun EPG-informaation
eikä koko EPG:tä samanaikaisesti. Tämä liittyy tiedonsiirtokapasiteetin säästämiseen.
Tilanne on seurausta Telian Avoimen Kuidun rajoituksesta.


 


KRL uskoi Giganttia ja Samsungia


 


Kysyin aiheesta myös Simo Pätäriltä Telian kantaa väitteeseen vajaat kaksi vuotta sitten, että syy löytyy Avoimesta kuidusta. Vastausta en vielä ole saanut.


 


Kysyn nyt, onko ongelma ollut tiedossanne alusta lähtien, kuten siltä näyttää?


Ettekö ole tehneet ongelman poistamiseksi mitään?


 


ja


 


onko teillä mitään sitä vastaan, että annan tämän casen sitä haluavalle medialle?


 


 


EDIT katjane: Siirretty toiseen osioon 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

@saluzci  kirjoitti:

Taustaa lyhyesti:


Taloyhtiöömme hankittiin Telian avoin kuitu 2019 alussa.


Minulla on vuotta aiemmin ostettu TV Samsungilta.


Tein reklamaation sekä Gigantille, että Samsungille seuraavasta syystä (teksti lainattu kuluttajariitalautakunnan päätöksestä 21.5.2021):


Tuotteen ympäristö: TV:ssä on ns. Connect Box, johon on liitetty Telian Avoin kuitu. Connect
Box on HDMI:n välityksellä liitetty kotiteatterin AV-vahvistinvirittimeen. Avoimen kuidun
välittämänä Connect Boxiin tulee siis Telian kaapeli-tv, signaali menee suoraan Connect
Boxista Samsung TV:lle. Telia tarkisti signaalin, siinä ei ollut havaittavissa mitään ongelmia.
Ongelman ydin: Kun hakija avaa TV:n ja siirtyy käyttämään EPG:tä, niin EPG näyttää 50
kanavan listasta 5 - 7 kanavan ohjelmatiedot. Ohjelmatiedot saa näkyviin, kun käy jokaisessa
kanavanipussa kertaalleen, näitä nippuja on Telian kaapeli-tv-verkossa 23 kpl. Jotta näkisi
mitä miltäkin kanavalta tulee, joutuu tekemään 230 klikkausta kaukosäätimeltä päivässä.


 


Gigantti kertoi vastineessaan mm. seuraavaa:


Gigantti Oy ei suostu kuluttajan korvausvaatimukseen tai kaupan purkuun, koska kyseessä on
laitteen ominaisuus eikä vika. TV toimii speksien mukaan eli DVB Nordic speksien mukaan,
jonka Labwise myös vahvistaa. Sertifiointi Labwisessä tehdään DVB-T/T2 ja DVB-C puolella eli
antenni- ja kaapeliverkkojen signaaleihin. Kuluttaja käyttää Telian IPTV, jossa EPG-signalointi
avoimessa kuidussa (IPTV) tehdään toisin kuin DVB (antennipuolella). Ohjelmaopas toimii
myös IPTV-verkossa, mutta kankeammin. Täyttä tukea IPTV-verkossa ei ole luvattu.


 


Samsung omassa vastineessaan mm.:


Ongelmat johtuvat valittajan käyttämästä kaapeliyhteydestä (Telia). Telia on rakentanut
EPG:n toimimaan niin, että yksi kanavanippu jakaa vain kyseisen kanavanipun EPG-informaation
eikä koko EPG:tä samanaikaisesti. Tämä liittyy tiedonsiirtokapasiteetin säästämiseen.
Tilanne on seurausta Telian Avoimen Kuidun rajoituksesta.


 


KRL uskoi Giganttia ja Samsungia


 


Kysyin aiheesta myös Simo Pätäriltä Telian kantaa väitteeseen vajaat kaksi vuotta sitten, että syy löytyy Avoimesta kuidusta. Vastausta en vielä ole saanut.


 


Kysyn nyt, onko ongelma ollut tiedossanne alusta lähtien, kuten siltä näyttää?


Ettekö ole tehneet ongelman poistamiseksi mitään?


 


ja


 


onko teillä mitään sitä vastaan, että annan tämän casen sitä haluavalle medialle?


 


 


EDIT katjane: Siirretty toiseen osioon 




Otetaas tämä selvitykseen. Tutkimme asiaa ja palaamme mahdollisimman pian! 

Hei Telia

Kohta on viikko kulunut ja "selvitys" teillä jatkuu. Vai jatkuuko lainkaan?

Tämähän on aihe, joka varmasti kismittää kaikkia kuluttajia, jotka Telian kaapelitv:n ovat valinneet ja varmasti myös kiinnostaa heitä, jotka miettivät avoimen kuidun hankintaa.

Eli aihe tulee tuoda esille mahdollisimman laajalle kuluttajakunnalle, on minun mielipiteeni.

Tänään 11.10.21 olisi kiva kuulla mielipiteenne aiheeseen.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@saluzci  kirjoitti:

Hei Telia


Kohta on viikko kulunut ja "selvitys" teillä jatkuu. Vai jatkuuko lainkaan?


Tämähän on aihe, joka varmasti kismittää kaikkia kuluttajia, jotka Telian kaapelitv:n ovat valinneet ja varmasti myös kiinnostaa heitä, jotka miettivät avoimen kuidun hankintaa.


Eli aihe tulee tuoda esille mahdollisimman laajalle kuluttajakunnalle, on minun mielipiteeni.


Tänään 11.10.21 olisi kiva kuulla mielipiteenne aiheeseen.




Valitettavasti minulla ei ole vielä antaa sinulla tähän vastausta, mutta palaamme sellaisen kanssa niin pian kuin mahdollista.

18.10.21 Hitaita on Telian "palaamme ... niin pian kuin mahdollista" lupailut. Alkaa tuntumaan siltä, Telia pelkästään hupailee maksavien asiakkaidensa kustannuksella. Tämä aiheeni on ollut Telian käsittelyssä ainakin vuodesta 2015 saakka eri kirjoittajien toimesta. 

Vein ongelman Kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Käsittely kesti n. kaksi vuotta, Samsung ja Gigantti vetivät Teliaa kölin alta kaksin käsin ja Telia senkun hymisteli.

Uskomatonta, mutta totta.

Ostakaa ihmeessä Telian avointa kuitua, niin pääsette kirjoittamaan tälle samaiselle sivulle.

Minä siirryn muualle median sivuille saman aiheen esilletuomiseen.

 


@saluzci  kirjoitti:

18.10.21 Hitaita on Telian "palaamme ... niin pian kuin mahdollista" lupailut. Alkaa tuntumaan siltä, Telia pelkästään hupailee maksavien asiakkaidensa kustannuksella. Tämä aiheeni on ollut Telian käsittelyssä ainakin vuodesta 2015 saakka eri kirjoittajien toimesta. 


Vein ongelman Kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Käsittely kesti n. kaksi vuotta, Samsung ja Gigantti vetivät Teliaa kölin alta kaksin käsin ja Telia senkun hymisteli.


Uskomatonta, mutta totta.


Ostakaa ihmeessä Telian avointa kuitua, niin pääsette kirjoittamaan tälle samaiselle sivulle.


Minä siirryn muualle median sivuille saman aiheen esilletuomiseen.




Harmillisesti meillä ei ole vieläkään kertoa uutta, tämä on yhä selvityksessä meidän TV-tekniikalla. Juttupa ei tosiaan tainnut olla  mikään yksiselitteisin, mutta palataan tänne heti, kun tietoa tulee.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Saatiin tähän asiaan nyt @saluzci vastaus. Meillä kaapeliverkossa kanavien ohjelmatiedot ovat kanavanipuittain ja näitä kanavanippuja on useita. Kanavanippu sisältää kanavia muutamasta kanavasta noin kymmeneen kanavaan. Vastaanotin saa kanavalla vieraillessa kyseisen kanavanipun ohjelmatiedot. Tähän jakelutapaan emme ole tällä hetkellä tekemässä muutoksia. Täältä näet meidän kanavaniput ja miten kanavat niihin jaottuu.

Kiitos tästä vastauksesta johon saatiin sama vastaus n.2 vuotta sitten

Vastaa