06-03-2018
21:46
Muokattu
06-03-2018
21:46
Hieman tänään havaittavissa h i t a u t t a sähköpostin kulussa mail.inet.fi kautta johanna3.inet.fi sai postin kuljetettavaksi kello 12:32 ja googlelle välitti postin kello 21:14... Ei näy häiriötiedotteissa mitään.
Eikä tämä ollut ainoa posti joka jäi jumittamaan.
Received: from johanna3.inet.fi (mta-out1.inet.fi. [62.71.2.199])
by mx.google.com with ESMTP id f5si10133qqqpgq.806.2018.03.06.11.14.08
for <xxxxxxxx@gmail.com>;
Tue, 06 Mar 2018 11:14:10 -0800 (PST)
Received-SPF: neutral (google.com: 62.71.2.199 is neither permitted nor denied by best guess record for domain of xxxxxxxx@yyyyyy.fi) client-ip=62.71.2.199;
Authentication-Results: mx.google.com;
spf=neutral (google.com: 62.71.2.199 is neither permitted nor denied by best guess record for domain of xxxxxxxx@yyyyyy.fi) smtp.mailfrom=xxxxxxxx@yyyyyy.fi
Received: from [192.168.0.103] (188.238.aaa.bbb) by johanna3.inet.fi (9.0.002.03-2-gbe5d057)
id 5A83CB1803832qqq for xxxxxxxx@gmail.com; Tue, 6 Mar 2018 12:32:50 +0200
06-03-2018 22:31
Hei.
En varmaksi osaa sanoa, mutta Telian postissahan on ollut haasteita Microsoftin ja Googlen laatikoihin lähetettäessä. Nyt puhdasta arvelua, että googlen laatikkoon on jokin aika- ja määräraja, jonka sisällä viestejä voi lähettää x määrän, kunnes homma viivästyy. Tämä spämmin lähetystä estämään. Tuo ei katso, onko viesti spämmiä vai ei, joten homma kangertelee tolla tavalla.
07-03-2018 08:28
No siitä ei voinut olla kyse. Ihan normikäyttöä. Muutama viesti päivässä. Täytynee konffata thunderbird lähettämään tuostakin koneesta suoraan gmailin kautta, kun inet pykii vähän väliä. Viikko sitten ei vastaanottanut pariin tuntiin lähteviä posteja lainkaan.
07-03-2018 09:14
@OIV66 kirjoitti:
No siitä ei voinut olla kyse. Ihan normikäyttöä. Muutama viesti päivässä. Täytynee konffata thunderbird lähettämään tuostakin koneesta suoraan gmailin kautta, kun inet pykii vähän väliä. Viikko sitten ei vastaanottanut pariin tuntiin lähteviä posteja lainkaan.
Joskus itse selvittelin oikkuilua, niin oli tyyliin pari viestiä per tunti rajotuksena... joku ihan älytön rajoitus. Tosiaan Google ja MS tekevät mitä lystäävät postiensa kanssa... kun joskus on Telian postista lähtenyt spämmiä murretuista laatikoista.
07-03-2018 10:56
Kuten sanottua. Ei voi olla tuollaisesta rajoituksesta kiinni. Koska lähettäjä yrittä lähettää saman postin usemman kerran sen jälkeen, kun ei saapunut perille sai toinenkin vastaanottaja postinsa vasta illalla. Puolen tusinan kertaa. Jos olisi lähetysrajoituksia, niin tuskin olisi mennyt 11 tunnin päästä 10 postia kerralla. Sen verran tekniikaa tuntien kuitenkin.
Kyllä tässä nyt taisi olla ihan normi postipalvelimen jumitus, mutta ei Teliaa paljoa taida kiinnostaa. Ei ole ilmeisesti valvonta kunnossa. Onneksi ei ole telian/inet.fi osoitetta käytössä, niin on vaihtoehtoja.
08-03-2018 16:37
@OIV66kirjoitti:Kyllä tässä nyt taisi olla ihan normi postipalvelimen jumitus, mutta ei Teliaa paljoa taida kiinnostaa. Ei ole ilmeisesti valvonta kunnossa.
Asia on selvityksessä kyllä. Lisäksi myös Microsoftin hallinnoimiin sähköposteihin (mm. hotmail.com, live.com ja outlook.com) lähetyksessä on häikkää. Tilanteesta on häiriötiedote täällä.
Viestistä saa tykätä, jos se on hyvä, ja merkata ratkaisuksi, jos auttoi ongelmassasi. 🙂 Telia.fi -sivulla hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi milloin tahansa. Chat-yhteys asiakaspalveluumme 24/7
20-03-2018 12:38
Moi,
Näyttäisi edelleen olevan ongelmia mail.inet.fi:n kanssa. Asiakkaani tulostinpalvelut loppuivat 19.3. sekä asiakkaille lähtevät laskut sovelluksesta eivät pääse eteenpäin. Onko Telia tietoinen ongelmista?
-Ari
20-03-2018 19:57
Moro SnowGrains ja tervetuloa yhteisöön
Avaatko vielä hieman ongelman laatua että onko se siis että meidän mail.inet.fi postista ei viestit kulje jonnekkin vai meidän postiin ei tule viestit jostakin?
29-03-2018 11:56
Kirjauduin juuri äsken tänne kun olen tässä muutaman päivän tapellut sähköpostin kanssa ja löysin tämän keskustelun. Pari viikkoa sitten ilmeni että kaikki yrityksestäni Gmail-osoitteisiin lähtevät sähköpostit menevät suoraan vastaanottajan roskapostiin. Asiaa tutkittaessa selvisi että Google on kiristänyt roskapostisuodatustaan ja lähtevän sähköpostin serverit jotka eivät vastaa spf-tietuekyselyyn blokataan armotta. Ongelma on siinä että inet.fi nähtävästi tekee juuri näin.
Lähetin itselleni Gmailiin firman osoitteesta postin, jonka vastaanottotiedoissa luki mm. näin:
ARC-Authentication-Results: i=1; mx.google.com; spf=permerror (google.com: permanent error in processing during lookup of studio@valotus.fi: _spf.inet.fi not found) smtp.mailfrom=studio@valotus.fi Return-Path: <studio@valotus.fi> Received: from johanna3.inet.fi (mta-out1.inet.fi. [62.71.2.194]) by mx.google.com with ESMTP id x18si1939128ljd.320.2018.03.29.01.05.44; Thu, 29 Mar 2018 01:05:45 -0700 (PDT) Received-SPF: permerror (google.com: permanent error in processing during lookup of studio@valotus.fi: _spf.inet.fi not found)
Roskikseenhan tuo meni kun ilmoitti että "_spf.inet.fi not found"
Ja kun ajoin testin valotus.fi spf-tietueesta, joihin olen merkinnyt käyttämäni lähtevän postin palvelimet, tuli vastauksena puolestaan tällainen:
Seuraavat IP-osoitteet on otettu tämän verkkotunnuksen SPF-tietueen include- ja IP4/IP6-parametreista.
29-03-2018 13:40
Moi @valotus, mukavaa, että kirjauduit yhteisöömme. Tervetuloa! Meillä ei toistaiseksi ole tarjota inet.fi SPF recordia. Tämä on kyllä tulossa mutta tarkkaa aikaa emme pysty sanomaan.