Kirjoitettu
31-01-2022
11:15
Muokattu
3 viikkoa sitten
Inet.fi-sähköpostipalvelumme on tulossa tiensä päähän. Palvelun ominaisuudet eivät enää vastaa tämän päivän tarpeita. Toisaalta se on ollut myös vähäisessä käytössä. Näistä syistä johtuen olemme tehneet päätöksen, että emme kehitä sähköpostipalvelua enää ja se tulee poistumaan valikoimastamme 2023 loppuun mennessä. Palvelun poistuminen, sekä asiakkaiden tiedottaminen muutoksesta tapahtuu porrastetusti.
Ensimmäisessä vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu uusmyynnistä, eli jatkossa emme tarjoa sähköpostipalvelua uusien kiinteiden laajakaistaliittymien yhteydessä. Seuraavassa vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu myös nykyasiakkailta ja tämä toinen vaihe tapahtuu siis vuoden 2023 loppuun mennessä.
Tiedämme, että sähköpostiosoitteen muuttaminen on iso työ. Uuden sähköpostin rekisteröiminen on sinänsä helppoa, mutta asiaan liittyy paljon muutakin. Periaatteessa sinulla ei ole kiire, sinulla on melkein 2 vuotta aikaa tehdä tarvittavat muutokset. Toisaalta aika kuluu nopeasti ja koska muutokseen liittyy paljon erilaisia toimenpiteitä niin suosittelemme, että aloitat toimenpiteet jo nyt.
Alla oleva lista ei ole täydellinen mutta voit miettiä tämän kautta, että minne kaikkialle sinun pitää uusi sähköpostiosoite käydä muuttamassa, tai minne se pitää muistaa ilmoittaa.
Löydät ohjeita muun muassa uuden sähköpostin käyttöönottoon sivuiltamme. Jos huomaat, että kaipaat jotain erityistä ohjetta tai neuvoa niin kysy lisää tämän ketjun kommenteissa.
Tässä keskustelussa voit kysyä muutoinkin apua ja neuvoja aina kun haluat. Toiset käyttäjät sekä me telialaiset autamme sinua yleisellä tasolla ja yleisiä neuvoja jakaen.
Ota siis tämä keskustelu itsellesi talteen.
Aloitimme hiljattain myös keskustelun, josta löydät vinkkejä siihen mikä sähköpostipalvelu kannattaa ottaa käyttöön ja miksi. Siellä voit kysyä vaikka suosituksia uudesta sähköpostista.
Muistathan, että jos et halua tehdä asioita itse tai tarvitset apua niin sinulla on mahdollisuus hyödyntää myös maksullista Telia Helppi -palvelua. Saat halutessasi apua etäyhteyden avulla tai voit tilata asiantuntijan kotiisi tekemään uuden sähköpostin käyttöönoton ja siihen liittyvät toimenpiteet puolestasi. Telia Helpin asiantuntijat tavoitat numerosta 0600 10 100 (2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm), arkisin klo 8–20 ja lauantaisin 9–16.30.
----
K: Rikkooko Telia tässä lakia? Direktiivissä sanotaan, että liittymään pitää sisältyä sähköposti
V: Ko. direktiivi tarkoittaa, että sähköpostipalvelu ja sen käyttö tulee olla tuettuna. Se ei velvoita tarjoamaan sähköpostipalvelua. Lue tarkemmin --> linkki
K: Milloin infoatte asiakkaita?
V: Tiedotamme asiakkaita muutoksesta porrastetusti, emme tiedota siis kaikkia asiakkaita samaan aikaan. Olemme tiedottaneet asiakkaita sähköpostitse ja tiedottaminen jatkuu vielä tästä eteenkinpäin
K: Mitä tapahtuu lähtevän ja saapuvan postin palvelimille (mail.inet.fi)?
V: Saapuvan postin palvelin tulee sulkeutumaan mutta lähtevän postin palvelimen osalta on mahdollista, että se toimii myös tulevaisuudessa. Tiedotamme tästä tarkemmin myöhemmin
Tero, Yhteisömanageri
Jos kommentti ratkaisi ongelmasi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista
<<<<<<< UUTTA: Yhteisössä kerätään nyt pisteitä - voit voittaa palkinnon! >>>>>>>>
29-01-2022
14:16
Muokattu
29-01-2022
14:40
Ohhoh, onko EU-direktiivi ja siihen perustuva laki sähköisen viestinnän palveluista muutunut? Lakihan on vaatinut, että laajakaistaan aina sisältyy tietty perussetti maksuttomia palveluita, joista sähköposti on kaikkein tärkein. MIlloin tällainen muutos on tapahtunut?
Edit: lain asettama vaatimus on aina koskenut vain kiinteän laajakaistan yhteyksiä, ei mobiililaajakaistaa.
Edit 2: Tietoyhteiskuntakaaren 87 § Internetyhteyspalvelua koskeva yleispalveluvelvollisuus, toinen momentti:
"Tarjottavan liittymän on mahdollistettava kaikille käyttäjille ja mikroyrityksille tarkoituksenmukainen internetyhteys, ottaen huomioon käyttäjien enemmistön käytössä oleva yhteysnopeus, tekninen toteutettavuus ja kustannukset. Eurooppalaisesta sähköisen viestinnän säännöstöstä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2018/1972, jäljempänä teledirektiivi, liitteessä V mainittujen palveluiden tulee olla käytettävissä tarjottavalla liittymällä."
Kun etsin verkosta kyseisen direktiivin, niin sen liitteessä V edelleen vaaditaan, että littymään kuuluu mm. sähköposti. Voimassa oleva laki siis vaatii sen. Onko lainmuutos valmistelussa, vai onko Telia aikeissa rikkoa lakia?
29-01-2022
15:42
Muokattu
29-01-2022
16:43
Huomioi, että tulee olla käytettävissä tarkoittaa sitä, että yhteyden laadun tulee olla riittävä sähköpostin käyttämiseen. Samoin porttien 110, 143, 465, 587, 993 ja 995 palomuuraaminen on kielletty liittymän tarjoajalta. Itse sähköpostipalvelun tarjoamista ei edellytetä. Eihän Telialla ole myöskään liitteessä V mainittua verkkopankkiakaan.
Asia on oikeastaan päin vastoin. Lain sähköisen viestinnän palveluista mukaisesti liittymän tulee olla saatavilla myös ilman sähköposti- ja televisiopalveluita: Tarjottavan liittymän on oltava saatavilla myös ilman pakollisia lisäpalveluita tai -toimintoja.
29-01-2022
16:03
Muokattu
29-01-2022
16:06
Kyllä sitä tähän asti on tulkittu niin, että kiinteän laajakaistan mukana täytyy tarjota sähköposti; juuri siksi kaikki yleispalveluvelvolliset operaattorit ovat sitä tarjonneet. Nykyinen sanamuoto ei enää(?) taida vaatia maksuttomuutta, mutta itse palvelun täytyy olla saatavilla. Elisa sentään on kunnostautunut tarjoamalla sähköpostia muillekin kuin omille asiakkailleen -- maksusta tietysti, mutta tärkeintä onkin se, että palvelimet ovat Suomessa.
29-01-2022 16:06
Lakia on näköjään muutettu viimeksi 2020.
Kirjoitettu
29-01-2022
22:13
Muokattu
30-01-2022
15:29
Katjane
Nyt täytyy sanoa etten tiedä itkiskö vai nauraisko. Sen 30v mitä ollut Tele/Sonera/Telian asiakkaana, niin jatkuvasti "yhtenäistetty" jotain, tahi "supistettu asteittain". Tavalliselle kuluttajalle tuo on siis merkinnyt laskujen suurentumista ja palveluiden huonontumista.
Nyt kun minutkin saatiin juuri pakotetuksi 4G-mobiilikaistan käyttäjäksi, niin nyt kerrotaan että jo 90-luvulta asti ollut spostini ollaan lopettamassa. Ihmettelinkin ettei esim. @TeroRe kaan mainostanut käyttävänsä Telian spostipalvelua, mutta sehän on tarkoituksena lopettaa kaikilta.
Itselläni toki parikin gmailia, on myös yahoo jne. Se ei olekaan ongelma, koska kyllähän niitä palveluntarjoajia on tarjolla..monta kertaa vielä sellaisia, jotka eivät yhtenäistä, tahi supista, vaan jatkuvat vuosikausia. Itselläni kuitenkin kyse siitä, että tämä pp.inet.fi-sposti on omalla nimelläni ja olen sitä käyttänyt kaikissa "virallisissa" yhteyksissä. Toista omalla nimelläni olevaa spostiosoitetta ei itselläni ole, eikä sellaista taida olla kovin helppoa saadakaan.
Odotan mielenkiinnolla sitä päivää, kun Telialta tulee ilmoitus, että;
"yhtenäistämme asiakaskokemuksemme ja siirrymme pelkästään laskutukseen. Tämän johdosta liittymäsi lakkaa toimimasta, mutta sama koskee tasapuolisesti kaikkia asiakkaitamme. Koska paperilaskut ovat jo aiemmin yhtenäistetty l. poistettu, niin toivomme että tulette pääkonttoriimme tuomaan kuukausittain myöhemmin ilmoitettavan summan. Jos lasku maksetaan jollain toisella pisteellä, niin siihen joudumme lisäämään käsittelymaksuja. Ystävällisesti Telia. "
edit katjane: pingattu nimimerkki
31-01-2022
11:21
Muokattu
01-02-2022
10:53
@paavalipohja kirjoitti:
Nyt täytyy sanoa etten tiedä itkiskö vai nauraisko. Sen 30v mitä ollut Tele/Sonera/Telian asiakkaana, niin jatkuvasti "yhtenäistetty" jotain, tahi "supistettu asteittain". Tavalliselle kuluttajalle tuo on siis merkinnyt laskujen suurentumista ja palveluiden huonontumista.
Nyt kun minutkin saatiin juuri pakotetuksi 4G-mobiilikaistan käyttäjäksi, niin nyt kerrotaan että jo 90-luvulta asti ollut spostini ollaan lopettamassa. Ihmettelinkin ettei esim. @TeroRe kaan mainostanut käyttävänsä Telian spostipalvelua, mutta sehän on tarkoituksena lopettaa kaikilta.
Niin siis en maininnut meidän sähköpostia koska minulla ei sitä ole. Täällä missä asumme tänne ei saa meidän kiinteää kaistaa. Taustalla on siis ihan käytännön syy.
Tero, Yhteisömanageri
Jos kommentti ratkaisi ongelmasi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista
<<<<<<< UUTTA: Yhteisössä kerätään nyt pisteitä - voit voittaa palkinnon! >>>>>>>>
31-01-2022
12:19
Muokattu
31-01-2022
12:22
@TeroRe kirjoitti:
@paavalipohja kirjoitti:Nyt täytyy sanoa etten tiedä itkiskö vai nauraisko. Sen 30v mitä ollut Tele/Sonera/Telian asiakkaana, niin jatkuvasti "yhtenäistetty" jotain, tahi "supistettu asteittain". Tavalliselle kuluttajalle tuo on siis merkinnyt laskujen suurentumista ja palveluiden huonontumista.
Nyt kun minutkin saatiin juuri pakotetuksi 4G-mobiilikaistan käyttäjäksi, niin nyt kerrotaan että jo 90-luvulta asti ollut spostini ollaan lopettamassa. Ihmettelinkin ettei esim. @TeroRe kaan mainostanut käyttävänsä Telian spostipalvelua, mutta sehän on tarkoituksena lopettaa kaikilta.
Niin siis en maininnut meidän sähköpostia koska minulla ei sitä ole. Täällä missä asumme tänne ei saa meidän kiinteää kaistaa. Taustalla on siis ihan käytännön syy.
Avasin oman keskustelun Sähköpostipalvelun ylläpito on päättymässä 2023 loppuun mennessä , siellä voimme keskustella muun muassa tästä palvelun päättymisestä.
No jopas nyt jotakin.
E-alkuinen kilpailija juuri kertoi uudistavansa koko sähköpostijärjestelmänsä ja jatkaa palvelun tarjoamista hamaan tulevaisuuteen. Heillä sähköpostipalvelu on erillinen tuote eikä edellytä heiltä laajakaista eikä mitään muutakaan eli sen voi tilata ihan kuka vaan sitoutumatta mihinkään muuhun. Palvelimet ovat Suomessa eli tietoturva ja yksityisyys on paremmin turvassa kuin noissa ylikansallisissa palveluissa.
Tässä valossa Telian sähköpostin lopetus näyttäytyy aika erikoisessa valossa.
31-01-2022 15:13
@tellunkana kirjoitti:
Kun etsin verkosta kyseisen direktiivin, niin sen liitteessä V edelleen vaaditaan, että littymään kuuluu mm. sähköposti. Voimassa oleva laki siis vaatii sen. Onko lainmuutos valmistelussa, vai onko Telia aikeissa rikkoa lakia?
Varmistelin asiaa lakiosastoltamme, ja asia on kuten @irritus jo aikaisemmin vastailikin. Kyseinen direktiivi tosiaan tarkoittaa sitä että sähköpostipalvelu ja sen käyttö tulee olla tuettuna. Tämä siis tarkoittaa ettei sähköpostin lähettämistä tai vastaanottamista blokata, vaan niille tulee olla yhteyksissämme tietyt valmiudet ja ominaisuudet. Liittymää emme siis saa hallinnoida siten, että esimerkiksi jokin kolmannen osapuolen sähköpostipalvelu, verkkopankki tai jokin suoratoistopalvelu eivät olisi asiakkaidemme käytettävissä laajakaistan yli. Lainvastaista olisi siis esimerkiksi se, että hallinnoisimme laajakaistaa siten, että nämä jo edellä mainitut palvelut eivät toimisi meidän laajakaistalla, tai niitä vaikkapa hidastettaisiin.
Telia Yhteisö moderaattori | Samsung Galaxy S21 | Garmin Venu 2S | Lukutoukka | TV-sarjat
31-01-2022 17:31
Varmistelin asiaa lakiosastoltamme, ja asia on kuten @irritus jo aikaisemmin vastailikin. Kyseinen direktiivi tosiaan tarkoittaa sitä että sähköpostipalvelu ja sen käyttö tulee olla tuettuna. Tämä siis tarkoittaa ettei sähköpostin lähettämistä tai vastaanottamista blokata, vaan niille tulee olla yhteyksissämme tietyt valmiudet ja ominaisuudet. Liittymää emme siis saa hallinnoida siten, että esimerkiksi jokin kolmannen osapuolen sähköpostipalvelu, verkkopankki tai jokin suoratoistopalvelu eivät olisi asiakkaidemme käytettävissä laajakaistan yli. Lainvastaista olisi siis esimerkiksi se, että hallinnoisimme laajakaistaa siten, että nämä jo edellä mainitut palvelut eivät toimisi meidän laajakaistalla, tai niitä vaikkapa hidastettaisiin.
Tämä ei vastaa siihen kysymykseen mikä on muuttunut, eikä vastaukseksi riitä markkinatilanne. Kaikki isot operaattorit ovat tarjonneet sähköpostin asiakkailleen, koska ne on siihen velvoitetu. En muista mikä sen velvoitteen lähde on tarkkaan ottaen ollut, mutta jokin on selvästikin muuttunut, haluan tietää mikä taho on purkanut sen velvoitteen joka niillä on aiemmin ollut.