Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 63875
Kirjoituksia 173956

Sonera hävitti sähköpostiyhteyteni

Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 8 kpl

1/20

Olin Soneran toimipisteessä 2.3.2017 ja tarkoituksena oli päivittää liittymiäni eli poistaa turhia yhteyksiä ja kiinteä laajakaista kuului mahdollisiin poistettaviin. Käytiin läpi eri vaihtoehtoja, joilla voidaan korvata netin lankayhteys ja toin esille, että kiinteään laajakaistaan kuuluu taloudessamme kaksi sähköpostia, joidenka sähköpostin osoitetta ei saa muuttaa, sillä se toimenpide aiheuttaisi kohtuutonta haittaa yhteydenpitoon valtakunnallisessa senioritoiminnassani. 

Kiinteän laajakaistan sopimus oli merkattu päättyväksi 8.4.2017 ja näin ollen myyjä ehdotti, että jätetään se hoidettavaksi lähempänä sitä ajankohtaa tai jopa sen päivän jälkeen, sillä hänen mielestään toimenpiteellä ei ollut vaikutusta Sonera-sähköpostiini ja yhteyteen ei tehdä lopettamismuutosta ennen sopimusajan umpeutumista.
Myyjälle kerroin, että voimme tehdä niin ja minulle sopii lankayhteydestä luopuminen, jos edellä kertomani ehdot sähköpostiosoitteista toteutuvat. Hän kirjasi asian sovituksi ja ilmoitti asiasta puhelimitse eteenpäin toimenpiteitä varten.
Illalla 2.3.2017 huomasin, että sähköpostiyhteyteni oli poistettu. 

Menin 3.3.2017 uudelleen Soneran toimipisteeseen, jossa myyjä myös totesi, että yhteys on poistettu ja soitti välittömästi tapahtuneesta. Hän kertoi minulle, että sähköpostiyhteys palautetaan iltapäivään mennessä, näin ei kuitenkään käynyt. Soneran omilta sivuiltani näin, että sinne oli laitettu uudet sähköpostit, mutta eri osoitteilla, joita ei voinut muuttaa entiseen muotoon ja minulle ei voitu myöskään toimittaa salasanoja, jotta olisin päässyt itse sähköpostisivustolle.
Illalla 3.3.2017 hain apua Soneran schattailussa ja ainoaksi vaihtoehdoksi osoittautui vikapalveluyhteys ja tein 4.3.2017 vikailmoituksen eli soitin vikapalveluun ja ongelman esitettyäni luvattiin hoitaa asia välittömästi maanantaina 6.3.2017 ja vakuutettiin, että sähköpostiosoitteet voidaan palauttaa entiseen muotoon.
Tällä hetkellä 6.3.2017 klo 19.55 tilanne on vieläkin se, että en voi hoitaa laajaa, 25.000 henkilöä, sähköpostiliikennettäni Soneran sähköpostiyhteydellä. Sen lisäksi kyseinen sähköpostiosoite on mm. osoitteena useille yhteysvarmenteille ja sähköisen laskutuksen väline. 
Näin 74 vuotiaana seniorina ymmärrän hyvin, miksi niin monet ikäiseni ja vanhemmat kammoksuvat nettiyhteyden käyttöä. Minä olen innokkaasti yrittänyt pysyä mukana kehityksessä tässäkin toiminnassa, mutta taitaa sama kauhu tarttua minuunkin. Valitettavasti ihminen on se tekijä tässäkin prosessissa, joka ei ole toiminut vaadittavalla tarkkuudella.

Lopuksi, kertokaapa nyt arvoisat klaanilaiset, onko minulla mahdollisuuksia saada takaisin sähköpostiosoitteeni vai onko jätettävä koko Sonera ja ryhdyttävä lähettelemään uusia sähköpostiosoitteita.

0 tykkäystä
19 vastausta
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 1 279 kpl

11/20

@haamux kirjoitti:

Tuon keskusteluun huomioni tavasta pimittää kuluttajalle tärkeitä tietoja. Mistään soneran sivuilta, omiltakaan, en löydä selvää mainintaa Soneran sähköpostin kk maksusta, joka on 2.08€/kk. Kun minulta poistettuun kiinteään laajakaistaan kuului lisämaksutta 5kpl sähköposteja ja joutuisin nyt sim-kortillisen mobiilireitittimen kautta tapahtuvassa sähköpostiliikenteessä maksamaan näistä viidestä osoitteesta yht. 10.40€. Onneksi meitä käyttäjiä on vain kaksi eli maksu on 4.18€. Härskiä rahastusta verrattuna vaikkapa g-mailin ilmaiseen toteutukseen. Nämä kaikki tiedot ovat selvinneet minulle, kun olen joutunut säilyttämään vanhan mail-osoitteeni, jotta tuhannet yhteysosoitteet säilyvät  muuttumattomina.

Tässä asiassa itseasiassa kyse on siitä, että ainoastaan Kodin Netti -tyyppisiin liittymiin kuuluu sähköpostilaatikot veloituksettomana lisäpalveluina. Jos Kodin Netistä luopuu ja ottaa Liikkuva Netti -liittymän, on osoitteet mahdollista säilyttää ottamalla tuo erillinen sähköpostipalvelu käyttöön ja maksaa sitten siitä kuukausimaksua, joka on saman suuruinen kuin lisäpostilaatikon hinta Kodin Netti -liittymässä.

Tämä asia ja palvelun hinta luonnollisesti kuuluisi tuoda esiin myyntitilanteessa, kun sinulle on Liikkuva Netti myyty ja sovittu noiden osoitteiden siirrosta maksulliseen sähköpostipalveluun.

Syy siihen, miksi palvelun hintoja ei ole selvästi esillä on se, että se ei ole ns. yleisesti myynnissä oleva palvelu, vaan lisäpalvelu jota myydään juurikin kiinteistä laajakaistasta luopuville asiakkaille osoitteen säilyttämiseksi. Tuo erillinen sähköpostipalvelu voidaan liittää asiakkaalla olevaan Liikkuva Netti tai kännykkäliittymään lisäpalveluksi.

Itse ihan näin nyrkkisääntönä suosittelen yleensä kaikkia luopumaan operaattoririippuvaisista sähköpostiosoitteista, ja hankkimaan vaikkapa juuri Gmailin, Outlookin tai jonkun muun sadoista julkisista sähköpostipalveluista. Yksi mahdollisuus on myös hankkia iki.fi -osoite, johon tulevat postit voi sitten ohjata mihin tahansa sillä hetkellä käytössä olevaan sähköpostilaatikkoon. Iki.fi-osoitteen saa käyttöön liittymällä IKI ry:hyn ja maksamalla 30 euron liittymismaksun. Lisätietoja voi katsoa heidän nettisivuiltaan iki.fi

Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 7 kpl

12/20

0 tykkäystä
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 1 279 kpl

13/20

Ihan vain kertoakseni sellaisenkin vaihtoehdon olemassaolosta, jossa osoitteen voi säilyttää vaikka palveluntarjoaja olisi milloin mikäkin. En tiedä huomasitko, mutta ehdotin myös paria ilmaisvaihtoehtoakin, myös sitä samaa Gmailia jota itse ehdotit.

Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 7 kpl

14/20

Toki, ilmaisia vaihtoehtoja tarajolla paljonkin. Mikä lie asiakkaalle se oikea valinta, sen vain hän itse voi päättää. Turha meidän kinata asiasta. Toki hyvä jos asiakas tyytyväinen kalliimpaan palveluun. Yhtiöhän siinä rahoo. Mutta itsellä semmoinen lähtökohta kaikessa, mitä saa Ns. Ilman, ne otetaan. Jos pakko päätyä maksulliseen, valitsen parhaimman, mistä sen saa halvimmalla. Tuote/palvelu.

Nykyään olen pannu merkille, useimmat tarjoavat huonoa palvelua kalliilla, tästäsyystä en katso kaikkea hyvällä. Toki joskus on pakko sijoittaa hienan enemmän. Saadakseen oikean ja itselleen sopivan tuotteen/palvelun.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 10 kpl

15/20

@kjnskirjoitti:

Itse ihan näin nyrkkisääntönä suosittelen yleensä kaikkia luopumaan operaattoririippuvaisista sähköpostiosoitteista, ja hankkimaan vaikkapa juuri Gmailin, Outlookin tai jonkun muun sadoista julkisista sähköpostipalveluista. Yksi mahdollisuus on myös hankkia iki.fi -osoite, johon tulevat postit voi sitten ohjata mihin tahansa sillä hetkellä käytössä olevaan sähköpostilaatikkoon. Iki.fi-osoitteen saa käyttöön liittymällä IKI ry:hyn ja maksamalla 30 euron liittymismaksun. Lisätietoja voi katsoa heidän nettisivuiltaan iki.fi

Paitsi että jos se käytössä oleva postilaatikko on täällä Telialla, siihen ei tällä hetkellä (to 15.3.2018 illan jälkeen) tule iki.fi-osoitteeseen lähetettyä sähköpostia, koska Telia on estänyt iki.fi domainista tulevan liikenteen.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 4 kpl

16/20

@KalaEemelikirjoitti:

Paitsi että jos se käytössä oleva postilaatikko on täällä Telialla, siihen ei tällä hetkellä (to 15.3.2018 illan jälkeen) tule iki.fi-osoitteeseen lähetettyä sähköpostia, koska Telia on estänyt iki.fi domainista tulevan liikenteen.

Näin on. Esimerkiksi Telian torstaina 15.3.2018 iki.fi-osoitteeseen lähettämä laajakaistalasku on edelleen saapumatta Telian postilaatikkoon. Eikä asiasta olisi välttämättä mitään tietoa ellei iki.fi-osoitteeseen lähetettyä postia ohjattaisi myös toisen palveluntarjoajan laatikkoon.

0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 531 kpl

17/20

@KalaEemelija @craas, onhan postit nyt jo tulleet perille?

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 10 kpl

18/20

Eilen (ma 19.3.) iltapäivällä alkoi viestejä taas tippua Telian postilaatikkoon, ja myös iki.fi:n viestijonojen tilanäytön mukaan eilen n. klo 14:30 alkoi Telian jono taas vetää. Viime torstai-illan (15.3) ja eilisen puolen päivän välissä ei ainakaan minulle tullut iki.fi:n kautta yhtään viestiä, vaikka perjantaina (16.3.) iltapäivällä Telian aasiakaspalvelu-chat väittikin iki.fi-eston otetun pois päältä.

Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 4 kpl

19/20

Ensimmäiset viestit torstain jälkeen tulivat minullekin 19.3.2018 noin 15:30 alkaen. Matkalle on tainnut jäädä pari postia, esimerkiksi edellä mainittu laajakaistalasku. Ei haittaa, kun ovat tulleet kuitenkin varareittiä perille.

Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 28 kpl

20/20

Taidat olla soneran ammatytilohduttelija. Olisipa se työpanos laitettu itse palveluihin.

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.