Skip to main content

21184iA28A019B0D7B519F.jpg

Muokkaus 24.1.2024

Keskustelu on lukittu uusilta kommenteilta ja kysymyksiltä. Jos asiasi on kesken niin avaathan uuden aiheen, kiitos :)

Miksi keskustelu on lukittu? Lue täältä lisää.

 

Telia Play digiboksi uudistui. Nykyiset Arris-digiboksit säilyvät edelleen käytössä ja niidenkin kehitys jatkuu, mutta uusinta uutta on nyt boksi, joka kulkee lempinimellä DV8919.

DV8919 on Android TV -käyttöjärjestelmään pohjautuva digiboksi. Android-alusta mahdollistaa uudenlaisia ominaisuuksia ja aiempaa yhtenäisemmän käyttökokemuksen digiboksin, sovelluksen ja tv.telia.fi:n välillä.

 

Mitä uutta DV8919 tarjoaa käytännössä?

 

  • Sovelluksia! Digiboksille on esiasennettu useita suosikkisovelluksia, kuten Yle Areena, C More, MTV, Netflix, Youtube… Lisäksi digiboksille voi ladata Google Play Kaupasta lisää haluamiaan sovelluksia Google-tilin avulla.
  • Laaja kattaus katsottavaa: Kanavapaketeista löytyy samat vaihtoehdot kuin Telia Play digiboksi -palvelusta, esimerkiksi C Moren suositut kanavapaketit. Näet kaikki saatavilla olevat kanavapaketit kanavakartasta.
  • Uusi käyttöliittymä
  • Uusi pienempi kaukosäädin. Kaukosäätimessä on painike myös Google Assistant -ääniohjaukselle. Google Assistant ei tue Suomea, mutta sitä voi hyödyntää englanniksi. Äänikomentojen ystäville toiminnallisuus on varmasti hyödyllinen.
  • Digiboksi on todella pieni, vain 12 cm x 12 cm x 2,5 cm. Koska kaukosäädin toimii bluetoothilla niin voit halutessasi laittaa boxin kaappiin piiloon. Tai pitää sen esillä, mielestämme se on kyllä makeen näköinen boxi!
  • Vanhat Arris-maailmasta tutut ominaisuudet ovat tietenkin myös mukana, esimerkkeinä mainittakoon elokuvien vuokraus ja tallennuspalvelu.
  • Olette toivoneet, että tallenteita voisi selailla listanäkymässä ja tässä boxissa se on mahdollista 😉

 

Lisää uuden boxin ominaisuuksista

 

Rauta, käyttöjärjestelmä, sovellukset ja päivitykset

 

  • Prosessori, muisti ja Flash: Quad-core Cortex-A55 24000+ DMIPS, 3G RAM, 16G Flash 
  • Voit yhdistää digiboksin nettiin joko verkkokaapelilla tai wlanin avulla langattomasti. Boksi on Wi-Fi 6 sertifioitu.
  • Digiboksi tukee Dolby Soundia ja se ei tue Dolby Atmosta. Jos katseltavan ohjelman oletusääni kuitenkin on Dolby Atmos -ääni, ohjelman pitäisi automaattisesti kuulua vaihtoehtoisella ääniraidalla. Ohjelmasta/sovelluksesta riippuen tätä vaihtoehtoa ei kuitenkaan aina ole tarjolla.  
  • Digiboksi tukee HDMI-CEC-ominaisuutta ja digiboksin asetuksista saat sen halutessasi pois/päälle.
  • Digiboksin käyttöjärjestelmänä toimii Androidin versio 10 ja päivitämme sen uusiin versioihin tulevaisuudessa aina tarpeen mukaan 
    • Androidin turvapäivitykset tulevat boksille laiteohjelmistopäivityksien yhteydessä ja muut turvapäivitykset Telia TV:n päivitysten yhteydessä.
    • Android-käyttöjärjestelmän, Telia TV:n ja esiasennettujen sovellusten päivittäminen tapahtuu automaattisesti, eikä sinun tarvitse olla kirjautunut digiboksille Google-tilillä päivitysten saamiseksi.
    • Jos ohjelmisto- tai sovelluspäivitykset eivät jostain syystä toimisi, voit etsiä päivityksiä Asetukset-valikon kautta.
  •  Google-tili:
    • Voit käyttää Telia TV:tä sekä boksin esiasennettuja sovelluksia ilman, että kirjaudut digiboksille Google-tiliäsi käyttäen. 
    • Jos haluat ladata boksille myös muita sovelluksia Google Play -kaupasta, sinun pitää kirjautua Google-tiliäsi käyttäen tai rekisteröityä Google-käyttäjäksi. Google Play -kaupasta ladatut sovellukset päivittyvät asetustesi mukaisesti, joten suosittelen, että laitat sovellusten automaattiset päivitykset päälle. Näin sinun ei tarvitse erikseen hakea päivityksiä, vaan boksissa on aina automaattisesti sovellusten uusimmat versiot.

 

 

Kuvanlaatu

 

  • Muistathan, että kuvalaatu riippuu digiboksin lisäksi televisiosi ominaisuuksista sekä käyttämäsi netistä ja sen nopeudesta.
    • Telkkarin pitää olla HD/UHD-yhteensopiva.
    • Tarvitset noin 7mbit/s-nopeudella toimivan netin HD-kanavien toistoa varten. Paras saatavilla oleva kuvanlaatu edellyttää noin 15mbit/s tai suurempaa nopeutta. 
    • UHD-kanavien toistoon tarvitset noin 18mbit/s-nopeuden, mutta nopeutta olisi hyvä olla 25mbit/s tai enemmän.
    • Jos netin nopeus vaihtelee, myös ohjelman kuvanlaatu vaihtelee. Tämä koskee erityisesti mobiilitekniikalla (4G, 5G) toteutettuja yhteyksiä, joissa nopeuden vaihtelut ovat tyypillisiä. 
  • Sovelluksissa, esimerkiksi suoratoistopalveluissa kuten Netflix ja C More, kuvanlaatu riippuu boksin, netin ja telkkarin ominaisuuksien lisäksi myös sovelluksen itsensä tarjoamasta kuvanlaadusta.

  • Perustelevisiokanavista lähes kaikki kanavat ovat HD-laatua (720p50, jotkin kanavat 1080p50). Kanavakartoissamme ei ole HD-merkintää peruskanavien kohdalla. 

  • Kaikilla kanavilla ei ole tarjolla HD-laatua, joten nämä näkyvät matalampilaatuisina käytetystä tekniikasta riippumatta:  
    • Peruskanavista TV7, TV7 Himlen ja France 24 eivät ole HD-laatuisia  
    • Maksukanavista jotkin lastenkanavista, SF-kanalen, V-Film Family, V Sport live 1-5, Venäjän kanavat, MTV00, BBC World, CNN ja Al Jazeera eivät ole HD-laatuisia 
  • Liiga UHD on tällä hetkellä ainoa tarjolla oleva UHD-kanavamme.
  • Antennitelkkariin verrattuna uuden digiboksin peruskanavien kuvanlaatu on suunnilleen samaa kuin antenniverkon HD-laatu, ja parempaa kuin antenniverkon SD-laatu.  
  • Kaapeli-TV- ja Telia TV digiboksi laajakaistalla -palveluihin verrattuna kuvanlaatu on heikompaa. Näissä palveluissa resoluutio on 1080i50, mutta tätä lomitettua kuvaa Telia TV digiboksi -palvelu ei tue.  
  • DV8919:n ja Arris 5305:n kuvanlaatu on sama. Kuvanlaatu riippuu palvelusta, kuten yllä mainitsin.  

 

 

Löydät tietoa tämän digiboksin ohjelmistopäivityksistä täältä.

Kerro mikä sinun mielestäsi kuulostaa parhaalta ominaisuudelta, ja mitä haluaisit nähdä DV8919-boksilla seuraavaksi?


@Tomppa_1  kirjoitti:

Joko teillä on Telia TV-sovellus päivittynyt versioon 6.4 ? Minulla ei vielä.

Version näkee kohdasta Asetukset/Tietoja palvelusta/Tekniset tiedot.


Ei ole.


 Näitä en saa poistettua. Hox päivämäärät. Ei niitä enää voi katsoa, muttei saa poiskaan. Alimmainen on ollut jo kauan ja aina sillointällöin tuohon jää yksi. 



@Hannele2022  kirjoitti:

 Näitä en saa poistettua. Hox päivämäärät. Ei niitä enää voi katsoa, muttei saa poiskaan. Alimmainen on ollut jo kauan ja aina sillointällöin tuohon jää yksi. 


Minullakin on Jatka katsomista-kohdassa kesken jäänyt Salatut elämät-jakso. Tätä ei pysty katsomaan eikä poistamaan.



@Tomppa_1  kirjoitti:



@Hannele2022  kirjoitti:




 Näitä en saa poistettua. Hox päivämäärät. Ei niitä enää voi katsoa, muttei saa poiskaan. Alimmainen on ollut jo kauan ja aina sillointällöin tuohon jää yksi. 






Minullakin on Jatka katsomista-kohdassa kesken jäänyt Salatut elämät-jakso. Tätä ei pysty katsomaan eikä poistamaan.






Onpas vain pitkäksi ajaksi jäänyt tallenteet jumiin, varmastikkin jotain ongelmaa automaattisessa poistossa on ollut. Oletteko jo kokeillut kirjautua ulos digiboksilta ja sitten takaisin sisään? Tämä voisi mahdollisesti auttaa tallenteiden listaukseen, kun kirjautumisen yhteydessä tarkistetaan alusta tunnukselle tallennetut tallenteet.

Ongelman jatkuessa edelleen, tulisi tämä saada tarkempaan tutkintaan ja korjaukseen. Eli pyytäisin ottamaan yhteyttä meidän asiakaspalveluun kirjautuneena chatissa tai tunnistettuna puhelimitse, siten saamme asiakastietojen kanssa häiriön tutkintaan.


Seuraillut tätä aihetta, kun vanha Arris sanoi itsensä ulos verkko-ongelmien kanssa Toukokuussa (wlan:lla, toiminut toki vuosia ilman ongelmia).

Muutamia yhteydenottoja asiakaspalveluun, jolloin  saatiin "ratkaistua" ongelma, Android!!

Otin sen ja samalla Googlen meshin tueksi (en onneksi telialta)  .. SW päivitetty, silti bugaa.

Hyvät puolet vs. Arris:

  • Ööö.. (vanha Arris olisi kaiketi toiminut Mesh:in kautta).
  • EPG:n päivitys? (toimii/ ei toimi)
  • Ehkä sovellukset.. Tosin en käytä niitä kuin TV:llä (olihan niitäkin jotain saatavilla jo Arriksellakin.).

Huonot:

  • Aivan KÄSITTÖMÄN huono HMI, mee sinne, käy täällä, tee sitä täällä, tee toi täällä, mee sinne, älä tee sitä täällä.. jne toimii jos toimii,,
  • Kaukosäädin?? Mikä vitsi!!!
  • Päivityksen jälkeen EPG "hieman" parempi, silti et pysty valitsemaan EPG:stä ohjelmaa (=ei saatavilla), jää jumiin..

Eli:

Jos käytössä on aikaisemmat telian boxit (esim. Motorola / Arriis), niin älkää hyvät ihmiset menkää samaan retkuun, kuin minä (2v soppari)!

 

Nyt #telia , käsi pystyy virheen merkiksi! 

Täysin keskeneräinen tuote saatettu markkinoille!!

Korjaavat toimenpiteet ovat välittömästi tehtävä! (ei niin, että välitän ehdotuksesi eteenpäin..).

 

T:

Satasen kuitu ja Telia:lta päätteet ja reititin (ja toi v*tun Android)..

 

 

 


Mikähän nyt mättää? En saa laitettua uusia tallennoksia ollenkaan. Nyt juuri on alkamassa paljon uusia ohjelmia mutta telia tv ei anna tallentaa niitä milläänlailla!!!!

Näköjään la 9.55 loppuu tallentamisen mahdollisuus ainakin nelos kanavalta.

Alkaa jo aikalailla suututtaa tää toimimattomuus joka näköjään lisääntyy koko ajan uusilla toimimattomuus muodoilla. 



@Hannele2022  kirjoitti:

Mikähän nyt mättää? En saa laitettua uusia tallennoksia ollenkaan. Nyt juuri on alkamassa paljon uusia ohjelmia mutta telia tv ei anna tallentaa niitä milläänlailla!!!!






Tämä häiriö on meillä tiedossa ja koskettaa MTV3, SUB ja LIV -kanavapaikkoja. Tässä häiriötiedote asiasta. Häiriö on korjauksessa meillä ja pyrimme saamaan tallennuspalvelun toimimaan myös noilla kanavilla mahdollisimman pian. Päivitämme tiedotteeseen, kun häiriö on poistunut!



 






Näköjään la 9.55 loppuu tallentamisen mahdollisuus ainakin nelos kanavalta.






Nelosen kanavapaikalla ei ole tiedossa olevaa häiriötä eikä tallennusmahdollisuus ole siitä poistumassa. Saisinko hieman tarkennusta mitä tarkoitit tällä?



@mickem  kirjoitti:

@Hannele2022  kirjoitti:

Mikähän nyt mättää? En saa laitettua uusia tallennoksia ollenkaan. Nyt juuri on alkamassa paljon uusia ohjelmia mutta telia tv ei anna tallentaa niitä milläänlailla!!!!


Tämä häiriö on meillä tiedossa ja koskettaa MTV3, SUB ja LIV -kanavapaikkoja. Tässä häiriötiedote asiasta. Häiriö on korjauksessa meillä ja pyrimme saamaan tallennuspalvelun toimimaan myös noilla kanavilla mahdollisimman pian. Päivitämme tiedotteeseen, kun häiriö on poistunut!

 


Näköjään la 9.55 loppuu tallentamisen mahdollisuus ainakin nelos kanavalta.


Nelosen kanavapaikalla ei ole tiedossa olevaa häiriötä eikä tallennusmahdollisuus ole siitä poistumassa. Saisinko hieman tarkennusta mitä tarkoitit tällä?


Onkohan mulla tullut väärä kanava tuohon.. En muista ja olen kotona Kemissä vasta sunnuntaina jolloin voin tarkastaa asian.


Mikä tarkoitus uudessa digiboksissa kaksi usb-porttia ja yksi micro sd?

 



@javetaka  kirjoitti:

Mikä tarkoitus uudessa digiboksissa kaksi usb-porttia ja yksi micro sd?

 


Talletuslaitteita, kuten muistitikkuja tai ulkoisia kiintolevyjä?



@Luuripulu  kirjoitti:

Mix oli pitkään. MTV80’s tärkeimpänä syynä. Sen irtisanoin kun hinta alkoi pompsahtaa uhkaavasti… sitä ei tässä uudessa ole. 

Mutta on sisäänrakennettu chromecast ja mahdollisuus ladata Androidtv:n sovellukset merkkasi enemmän.  

Joo, maksuttoman tsllennuspalvelun menetys harmittaa kyllä. Saa nähdä, onko tallenteiden aika silti sama. Tietoa tästä, telialaiset?


En ole telialainen, mutta tallenteet pysyvät 90vrk edelleen.


Miksi kanava vaihtuu lähes samantien kun yrität selata kanavia kaukosäätimellä painaen vasemmalle/oikealle? Todella ärsyttävää ja hermot meni kun kanavat vaihtui koko ajan :S. Minusta kanava saisi pysyä aloillaan ja jos painat ok toisen kanavan kohdalla selatessa niin silloin vaihtaa toiselle kanavalle.

 

Kokeilin myös teksti-tv:tä eikä mitään hajua miten sitä käytetään 😃. Jos haluan sivun 235 pitääkö minun painaa oikealle 234 kertaa että pääsen sinne asti? :))


Kiitos tiedosta! Ei siis vieläkään tuota lootaa jos on edelleen noin susi. Tässä alkaa vaan vaihtoehdot olemaan vähissä kun kotona ja mökillä alkaa Arrikset vetelemään viimeisiään ja varsinkin mökillä antennin kautta tuleva ohjelmavirta on hieman kökköä.


Jos/kun alan katsomaan tallennosta siten, että tallennos on vielä kesken, en pääse suoraan ohjelman alkuun vaan pitää kelata ohjelma alkuun. Kelaus on hidas ja joudun katsomaan ohjelmaa keskeltä kelauksen ajan. Eikö voisi saada muutosta silleen, että tallennos alkaa alusta, kun sitä alkaa katsomaan? 


 Edit, Nyt näkyy vain näitä kahta. Väärää sovellusta ja DRM. Ei toimi tallennokset, ei näy kanavat. Käytin johdon pois, muttei mitään vaikutusta. Ja pitääkö mun nyt olla ilman telkkaria ja odotella, että kuin monta kuukautta menee että vika korjataan? Juu, menen ilmoittamaan asiakaspalveluun. Siellä tosin lentää heti ohi asiakaspalvelun, kun laittaa että asia koskee telia tv:tä. Tulee vain linkki että tee ilmoitus.

 Aloin katsomaan kesken jäänyttä ohjelmaa ja tulikin tällainen. Mitä tämä tarkoittaa? Pääsin kyllä hetken päästä kuitenkin katsomaan ohjelman loppuun.


Juuri äsken kanavanvaihdon jälkeen tuli tällainen ilmoitus: "Laitteesi ei täytä päivitettyjä sisältösuoja vaatimuksiamme. Tarkista, että laitteesi käyttää uusinta ohjelmistoversiota ja tarvittaessa asenna tämä sovellus uudelleen."

 

Ja samalla hetkellä alkoi taas vaatia kanavien tallentamista ennen katsomista.

 

Miksi kaiken pitää olla niin vaikeaa?



@Memyself  kirjoitti:

Juuri äsken kanavanvaihdon jälkeen tuli tällainen ilmoitus: "Laitteesi ei täytä päivitettyjä sisältösuoja vaatimuksiamme. Tarkista, että laitteesi käyttää uusinta ohjelmistoversiota ja tarvittaessa asenna tämä sovellus uudelleen."

 

Ja samalla hetkellä alkoi taas vaatia kanavien tallentamista ennen katsomista.

 

Miksi kaiken pitää olla niin vaikeaa?


Mulle tuli sama teksti kun yritin katsoa kesken jäänyttä ohjelmaa. Sitten tuli se DRM virhe enkä päässyt katsomaan ollenkaan sitä ohjelmaa. Tuntuu että tää boksi alkaa hajoamaan pikkuhiljaa itsestään.


Sama virheilmoitus tuli täälläkin. Nyt alkaa oikeasti palaa pinna tuon vehkeen kans. Miten on myyty noin huono laite, joka ei toimi kunnolla?



@Zipriina  kirjoitti:

Sama virheilmoitus tuli täälläkin. Nyt alkaa oikeasti palaa pinna tuon vehkeen kans. Miten on myyty noin huono laite, joka ei toimi kunnolla?


Ilmoita asiakaspalveluun Telian sivulla. Minä teen sen kans.


Tais hajota koko systeemi. Kello on kaks yöllä ja chat niin täynnä asiakaspalvelussa ettei edes jonoon pääse. 

Ei edes puhelinsovellus telia tv enää toimi.

 

Edit. Vähän ennen kolmea yöllä alkoivat kanavat palautua kuten myös tallennokset. Toivottavasti vika ei palaa takaisin.


Kiitos nostosta, @Hannele2022 , @Memyself ja @Zipriina ja hienoa, että olette jo asiasta asiakaspalveluunkin ilmoittaneet! Pääsemme eskaloimaan asiaa eteenpäin. Ilmeisesti palvelu kuitenkin tokeni lopulta? 



@Nadragh  kirjoitti:

Kokeilin myös teksti-tv:tä eikä mitään hajua miten sitä käytetään 😃. Jos haluan sivun 235 pitääkö minun painaa oikealle 234 kertaa että pääsen sinne asti? :))






OK-nappia painamalla saat käyttöösi numerorullan, joka helpottaa teksti-tv:ssa navigointia, eli ei tarvitse painaa oikealle 234 kertaa, jotta pääsee sivulle 235. Eli tosiaan, kun olet teksti-tv:ssa ja painat OK-nappia, pääset navigoimaan numerorullaa hyödyntäen. 😁>


Te, joilla on olut ongelmia toimivuuden kanssa, niin onko digiboksi kytketty reitittimeen verkkokaapelilla ? Se ei toimi tällä hetkellä. Käyttäkää wifi-yhteyttä.


 Uuden rautanne uusin temppu: Olin tänä aamuna aamukahvilla. kun olohuoneesta kuului napsahdus. Menin katsomaan, että mitämitä? Boxi oli avannut tvn omia aikojaan ja ruudulla luki: Hups, taidat olla offline tilassa! WTF??

 Myöhemmin huomasin, että kelloradio vilkuttaa, minkä se tekee sähkökatkon jälkeen. Laskin yhteen 2+86 ja keksin, että se sekunnin sähkökatko oli käynnistänyt boxin joka oli käynnistänyt tvn. Jatkossa pitää kiskoa tästä boxista aina johto irti, kun on reissussa, ehkäpä myöskin työpäivän ajaksi. Suosittelen tätä muillekin.



@madass  kirjoitti:

 Uuden rautanne uusin temppu: Olin tänä aamuna aamukahvilla. kun olohuoneesta kuului napsahdus. Menin katsomaan, että mitämitä? Boxi oli avannut tvn omia aikojaan ja ruudulla luki: Hups, taidat olla offline tilassa! WTF??

 Myöhemmin huomasin, että kelloradio vilkuttaa, minkä se tekee sähkökatkon jälkeen. Laskin yhteen 2+86 ja keksin, että se sekunnin sähkökatko oli käynnistänyt boxin joka oli käynnistänyt tvn. Jatkossa pitää kiskoa tästä boxista aina johto irti, kun on reissussa, ehkäpä myöskin työpäivän ajaksi. Suosittelen tätä muillekin.


Näkyy olevan noita uusia temppuja turhan tiheään. Ne kun ovat aina huonoja juttuja.