Skip to main content

21184iA28A019B0D7B519F.jpg

Muokkaus 24.1.2024

Keskustelu on lukittu uusilta kommenteilta ja kysymyksiltä. Jos asiasi on kesken niin avaathan uuden aiheen, kiitos :)

Miksi keskustelu on lukittu? Lue täältä lisää.

 

Telia Play digiboksi uudistui. Nykyiset Arris-digiboksit säilyvät edelleen käytössä ja niidenkin kehitys jatkuu, mutta uusinta uutta on nyt boksi, joka kulkee lempinimellä DV8919.

DV8919 on Android TV -käyttöjärjestelmään pohjautuva digiboksi. Android-alusta mahdollistaa uudenlaisia ominaisuuksia ja aiempaa yhtenäisemmän käyttökokemuksen digiboksin, sovelluksen ja tv.telia.fi:n välillä.

 

Mitä uutta DV8919 tarjoaa käytännössä?

 

  • Sovelluksia! Digiboksille on esiasennettu useita suosikkisovelluksia, kuten Yle Areena, C More, MTV, Netflix, Youtube… Lisäksi digiboksille voi ladata Google Play Kaupasta lisää haluamiaan sovelluksia Google-tilin avulla.
  • Laaja kattaus katsottavaa: Kanavapaketeista löytyy samat vaihtoehdot kuin Telia Play digiboksi -palvelusta, esimerkiksi C Moren suositut kanavapaketit. Näet kaikki saatavilla olevat kanavapaketit kanavakartasta.
  • Uusi käyttöliittymä
  • Uusi pienempi kaukosäädin. Kaukosäätimessä on painike myös Google Assistant -ääniohjaukselle. Google Assistant ei tue Suomea, mutta sitä voi hyödyntää englanniksi. Äänikomentojen ystäville toiminnallisuus on varmasti hyödyllinen.
  • Digiboksi on todella pieni, vain 12 cm x 12 cm x 2,5 cm. Koska kaukosäädin toimii bluetoothilla niin voit halutessasi laittaa boxin kaappiin piiloon. Tai pitää sen esillä, mielestämme se on kyllä makeen näköinen boxi!
  • Vanhat Arris-maailmasta tutut ominaisuudet ovat tietenkin myös mukana, esimerkkeinä mainittakoon elokuvien vuokraus ja tallennuspalvelu.
  • Olette toivoneet, että tallenteita voisi selailla listanäkymässä ja tässä boxissa se on mahdollista 😉

 

Lisää uuden boxin ominaisuuksista

 

Rauta, käyttöjärjestelmä, sovellukset ja päivitykset

 

  • Prosessori, muisti ja Flash: Quad-core Cortex-A55 24000+ DMIPS, 3G RAM, 16G Flash 
  • Voit yhdistää digiboksin nettiin joko verkkokaapelilla tai wlanin avulla langattomasti. Boksi on Wi-Fi 6 sertifioitu.
  • Digiboksi tukee Dolby Soundia ja se ei tue Dolby Atmosta. Jos katseltavan ohjelman oletusääni kuitenkin on Dolby Atmos -ääni, ohjelman pitäisi automaattisesti kuulua vaihtoehtoisella ääniraidalla. Ohjelmasta/sovelluksesta riippuen tätä vaihtoehtoa ei kuitenkaan aina ole tarjolla.  
  • Digiboksi tukee HDMI-CEC-ominaisuutta ja digiboksin asetuksista saat sen halutessasi pois/päälle.
  • Digiboksin käyttöjärjestelmänä toimii Androidin versio 10 ja päivitämme sen uusiin versioihin tulevaisuudessa aina tarpeen mukaan 
    • Androidin turvapäivitykset tulevat boksille laiteohjelmistopäivityksien yhteydessä ja muut turvapäivitykset Telia TV:n päivitysten yhteydessä.
    • Android-käyttöjärjestelmän, Telia TV:n ja esiasennettujen sovellusten päivittäminen tapahtuu automaattisesti, eikä sinun tarvitse olla kirjautunut digiboksille Google-tilillä päivitysten saamiseksi.
    • Jos ohjelmisto- tai sovelluspäivitykset eivät jostain syystä toimisi, voit etsiä päivityksiä Asetukset-valikon kautta.
  •  Google-tili:
    • Voit käyttää Telia TV:tä sekä boksin esiasennettuja sovelluksia ilman, että kirjaudut digiboksille Google-tiliäsi käyttäen. 
    • Jos haluat ladata boksille myös muita sovelluksia Google Play -kaupasta, sinun pitää kirjautua Google-tiliäsi käyttäen tai rekisteröityä Google-käyttäjäksi. Google Play -kaupasta ladatut sovellukset päivittyvät asetustesi mukaisesti, joten suosittelen, että laitat sovellusten automaattiset päivitykset päälle. Näin sinun ei tarvitse erikseen hakea päivityksiä, vaan boksissa on aina automaattisesti sovellusten uusimmat versiot.

 

 

Kuvanlaatu

 

  • Muistathan, että kuvalaatu riippuu digiboksin lisäksi televisiosi ominaisuuksista sekä käyttämäsi netistä ja sen nopeudesta.
    • Telkkarin pitää olla HD/UHD-yhteensopiva.
    • Tarvitset noin 7mbit/s-nopeudella toimivan netin HD-kanavien toistoa varten. Paras saatavilla oleva kuvanlaatu edellyttää noin 15mbit/s tai suurempaa nopeutta. 
    • UHD-kanavien toistoon tarvitset noin 18mbit/s-nopeuden, mutta nopeutta olisi hyvä olla 25mbit/s tai enemmän.
    • Jos netin nopeus vaihtelee, myös ohjelman kuvanlaatu vaihtelee. Tämä koskee erityisesti mobiilitekniikalla (4G, 5G) toteutettuja yhteyksiä, joissa nopeuden vaihtelut ovat tyypillisiä. 
  • Sovelluksissa, esimerkiksi suoratoistopalveluissa kuten Netflix ja C More, kuvanlaatu riippuu boksin, netin ja telkkarin ominaisuuksien lisäksi myös sovelluksen itsensä tarjoamasta kuvanlaadusta.

  • Perustelevisiokanavista lähes kaikki kanavat ovat HD-laatua (720p50, jotkin kanavat 1080p50). Kanavakartoissamme ei ole HD-merkintää peruskanavien kohdalla. 

  • Kaikilla kanavilla ei ole tarjolla HD-laatua, joten nämä näkyvät matalampilaatuisina käytetystä tekniikasta riippumatta:  
    • Peruskanavista TV7, TV7 Himlen ja France 24 eivät ole HD-laatuisia  
    • Maksukanavista jotkin lastenkanavista, SF-kanalen, V-Film Family, V Sport live 1-5, Venäjän kanavat, MTV00, BBC World, CNN ja Al Jazeera eivät ole HD-laatuisia 
  • Liiga UHD on tällä hetkellä ainoa tarjolla oleva UHD-kanavamme.
  • Antennitelkkariin verrattuna uuden digiboksin peruskanavien kuvanlaatu on suunnilleen samaa kuin antenniverkon HD-laatu, ja parempaa kuin antenniverkon SD-laatu.  
  • Kaapeli-TV- ja Telia TV digiboksi laajakaistalla -palveluihin verrattuna kuvanlaatu on heikompaa. Näissä palveluissa resoluutio on 1080i50, mutta tätä lomitettua kuvaa Telia TV digiboksi -palvelu ei tue.  
  • DV8919:n ja Arris 5305:n kuvanlaatu on sama. Kuvanlaatu riippuu palvelusta, kuten yllä mainitsin.  

 

 

Löydät tietoa tämän digiboksin ohjelmistopäivityksistä täältä.

Kerro mikä sinun mielestäsi kuulostaa parhaalta ominaisuudelta, ja mitä haluaisit nähdä DV8919-boksilla seuraavaksi?

Mulla uusi TV boksi (se neliön muotoinen). Olen palauttanut boksin tehdasasetukset, ja äsken päivitin viimeisimmän ns. kriittisen päivityksen. 

Miksi Nelonen, MTV Sub, LIV, JIM, MTV Ava ja Hero eivät näy HD-tasoisina? Vai eikö ko kanavien tunnuksiin vain ole lisätty HD-tunnusta? Jos näin, miksi sitten on esim TV1 HD ja TV2 HD?

Vanhassa bolsissa (ympyrän muotoinen) kaikki kanavat olivat HD-tasoa. Uudessa käyttömukavuus on huonontunut, esim tekstiteeveetä ei voi katsoa samanaikaisesti tv-lähetyksen kanssa. Palaisin vanhaan boksiin, jos voisin.

 

Niin kuin moderato kirjoitti : Miksi Nelonen, MTV Sub, LIV, JIM, MTV Ava ja Hero eivät näy HD-tasoisina? Vai eikö ko kanavien tunnuksiin vain ole lisätty HD-tunnusta? Jos näin, miksi sitten on esim TV1 HD ja TV2 HD?

Kyllä kaikki HD kanavat tulisi olla HD tunnuksin merkitty jos ovat sitä.

 


Niin kuin moderato kirjoitti : Miksi Nelonen, MTV Sub, LIV, JIM, MTV Ava ja Hero eivät näy HD-tasoisina? Vai eikö ko kanavien tunnuksiin vain ole lisätty HD-tunnusta? Jos näin, miksi sitten on esim TV1 HD ja TV2 HD?

Kyllä kaikki HD kanavat tulisi olla HD tunnuksin merkitty jos ovat sitä.

 

Kyseiset kanavat kyllä on HD-tasoisia, vaikka kanavien nimen perässä ei lue HD. HD-merkintä tullaan varmasti poistamaan aikanaan niiltä kanavilta, joissa se erikseen mainitaan, koska HD -taso on uusi normaali.

  

Kaapeli-TV- ja Telia TV digiboksi laajakaistalla -palveluihin verrattuna kuvanlaatu on heikompaa. Näissä palveluissa resoluutio on 1080i50, mutta tätä lomitettua kuvaa Telia TV digiboksi -palvelu ei tue. 

ELI JOS VAIHTAA TELIA TV DIGIBOKSIIN NIIN KUVALAATU HEIKKENEE HUOMATTAVASTI VERRATTUNA KAAPELI-TV KANAVIIN. EIKÖ TÄTÄ LOMITETTUA KUVATEKNIIKKAA SAADA LAITETTUU DIGIBOKSIIN. TÄMÄHÄN ON TEKNILLISESTI AIKAMOISTA TAKAPAKKIA JOS MENNÄÄN KUVANLAADUSSA HUONOMPAAN SUUNTAN UUDELLA LAITTEELLA.

Olet oikeassa kuvanlaadun eroista, nämä vaihtelee tekniikoiden välillä. Telia TV -digiboksi palvelua kehitetään jatkuvasti ja vien palautteesi eteenpäin esim. lomitetun kuvan suhteen. @KaPetri  tuossa aiemmassa viestissään kuvailikin jo, että nykyinen kuvanlaatu ja lähetystekniikka on valittu palvelun toimivuuden kannalta sopivimmaksi. Toki tämäkin voi jatkossa muuttua.


Nyt kolme viikkoa ollut käytössä tämä uusi (neliö) boksi ja olen kyllä todella pettynyt tv-kanavien kuvan laatuun! Vanhassa (pyöreä) se oli paljon parempaa. Miksi ihmeessä kehitys menee taaksepäin??


Nyt kolme viikkoa ollut käytössä tämä uusi (neliö) boksi ja olen kyllä todella pettynyt tv-kanavien kuvan laatuun! Vanhassa (pyöreä) se oli paljon parempaa. Miksi ihmeessä kehitys menee taaksepäin??



Hei @TeemuJa84 ja tervetuloa Yhteisöön! Onko sinulla nettiyhteys vaihtunut boksin päivittymisen myötä? Itse boksin ei pitäisi kuvanlaatuun vaikuttaa vaan käytettävä yhteys sen määrittelee.


Nyt kolme viikkoa ollut käytössä tämä uusi (neliö) boksi ja olen kyllä todella pettynyt tv-kanavien kuvan laatuun! Vanhassa (pyöreä) se oli paljon parempaa. Miksi ihmeessä kehitys menee taaksepäin??



Hei @TeemuJa84 ja tervetuloa Yhteisöön! Onko sinulla nettiyhteys vaihtunut boksin päivittymisen myötä? Itse boksin ei pitäisi kuvanlaatuun vaikuttaa vaan käytettävä yhteys sen määrittelee.

Moi, 

Mikään muu ei ole muuttunut kun digiboksi. Edelleen käytössä 100mb valokuitu, joten tuskin se on rajoittava tekijä. Kuvan laatu on selkeästi heikompi kun vanhalla boksilla. 


Moi, 

Mikään muu ei ole muuttunut kun digiboksi. Edelleen käytössä 100mb valokuitu, joten tuskin se on rajoittava tekijä. Kuvan laatu on selkeästi heikompi kun vanhalla boksilla. 

Onko uusi digiboksi yhdistetty verkkokaapelilla vai langattomasti? Jos käytössä on langaton verkko, kannattaa digiboksi yhdistää 5GHz langattomaan verkkoon, joka on uudempaa tekniikkaa. Yleensä 2,4GHz ja 5GHz verkot on eroteltu nimessä esim. _5 tai _5G -päätteellä, esim. Telia_1234ABC_5G. Joissain reitittimissä on käytössä Band Steering tai Steering -asetus,  joka yhdistää nämä kaksi verkkoa näkymään yhdellä nimellä mutta sen voi ottaa pois käytöstä reitittimen asetuksista. 

Digiboksin ohjeista ‘Jos haluat vaihtaa wifi-yhteyden toiseen’ -otsikon alapuolella löytyy ohje miten digiboksin  langattoman yhteyden saa valittua tai vaihdettua.


Moi, 

Mikään muu ei ole muuttunut kun digiboksi. Edelleen käytössä 100mb valokuitu, joten tuskin se on rajoittava tekijä. Kuvan laatu on selkeästi heikompi kun vanhalla boksilla. 

Onko uusi digiboksi yhdistetty verkkokaapelilla vai langattomasti? Jos käytössä on langaton verkko, kannattaa digiboksi yhdistää 5GHz langattomaan verkkoon, joka on uudempaa tekniikkaa. Yleensä 2,4GHz ja 5GHz verkot on eroteltu nimessä esim. _5 tai _5G -päätteellä, esim. Telia_1234ABC_5G. Joissain reitittimissä on käytössä Band Steering tai Steering -asetus,  joka yhdistää nämä kaksi verkkoa näkymään yhdellä nimellä mutta sen voi ottaa pois käytöstä reitittimen asetuksista. 

Digiboksin ohjeista ‘Jos haluat vaihtaa wifi-yhteyden toiseen’ -otsikon alapuolella löytyy ohje miten digiboksin  langattoman yhteyden saa valittua tai vaihdettua.

Se on yhdistetty kaapelilla niin kun vanhakin oli. Kaikki samat laitteet ja piuhat mitkä olivat vanhassa, ovat nyt myös uudessa. Joten niin kun sanoin, mikään muu ei ole muuttunut kuin boksi. 


Se on yhdistetty kaapelilla niin kun vanhakin oli. Kaikki samat laitteet ja piuhat mitkä olivat vanhassa, ovat nyt myös uudessa. Joten niin kun sanoin, mikään muu ei ole muuttunut kuin boksi. 

Itse en ole kuvanlaadussa havainnut eroa Arriksen ja DV8919 boksien välillä. Eikä niillä kuuluisikaan olla eroja. Onko vanha boksi sinulla edelleen tallessa? Voit halutessasi vaihtaa sen takaisin käyttöösi ja varmistaa miltä kuvanlaatu sillä näyttää. 

Oletko heikon kuvanlaadun lisäksi havainnut muita ongelmia boksin verkkoyhteydessä? Tiedossamme on, että osalla asiakkaista boksin verkkoyhteys ei toimi normaalisti verkkokaapelilla kytkettynä


Se on yhdistetty kaapelilla niin kun vanhakin oli. Kaikki samat laitteet ja piuhat mitkä olivat vanhassa, ovat nyt myös uudessa. Joten niin kun sanoin, mikään muu ei ole muuttunut kuin boksi. 

Itse en ole kuvanlaadussa havainnut eroa Arriksen ja DV8919 boksien välillä. Eikä niillä kuuluisikaan olla eroja. Onko vanha boksi sinulla edelleen tallessa? Voit halutessasi vaihtaa sen takaisin käyttöösi ja varmistaa miltä kuvanlaatu sillä näyttää. 

Oletko heikon kuvanlaadun lisäksi havainnut muita ongelmia boksin verkkoyhteydessä? Tiedossamme on, että osalla asiakkaista boksin verkkoyhteys ei toimi normaalisti verkkokaapelilla kytkettynä

Moi, ei ole ollut muita ongelmia. Ennen pystyi itse muokkaamaan kanavalistat ja valitsemaan HD-kanavat, sekä muut mieleiset kanavat ja jättämään ulkopuolelle kaikki turhat, mut ei enää. Mikä tähän syynä? Nämä nykyiset kanavat eivät ole HD-tasoa.

Joo kyllä se boksi mulla vielä on ja voin kokeilla sitä, mut sen testaus menee ensi viikkoon.


Moi, ei ole ollut muita ongelmia. Ennen pystyi itse muokkaamaan kanavalistat ja valitsemaan HD-kanavat, sekä muut mieleiset kanavat ja jättämään ulkopuolelle kaikki turhat, mut ei enää. Mikä tähän syynä? Nämä nykyiset kanavat eivät ole HD-tasoa.

Joo kyllä se boksi mulla vielä on ja voin kokeilla sitä, mut sen testaus menee ensi viikkoon.

Omia kanavalistoja on toivottu yhteysriippumattomaan Telia TV-palveluun. Tästä viestiä on viety palvelunkehittäjille, mutta toistaiseksi lupausta tai aikataulua ei ole antaa. Erot vanhaan boksiin/palveluun johtuvat osittain boksista ja osittain palvelun toteutus tekniikasta. Vanha Telia TV-palvelu on toteutettu IPTV-tekniikalla kun uudempi yhteysriippumaton Telia TV-palvelu toteutetaan OTT-tekniikkaa hyödyntyäen. 

Pieni osa kanavista on edelleen palvelussa SD-tasoisia. Suurinosa kanavista on 720p kuvatarkuudella ja osa kanavista on 1080p kuvatarkkuudella. 

Testaamalla vanhaa boksia näet mitkä erot johtuvat tekniikasta ja mitkä erot boksista. Jos vanhalla boksilla kuvanlaatu on parempaa näillä samoilla tunnuksilla niin kirjaathan meille häiriöilmoituksen Minun Telian kautta.


Moi, ei ole ollut muita ongelmia. Ennen pystyi itse muokkaamaan kanavalistat ja valitsemaan HD-kanavat, sekä muut mieleiset kanavat ja jättämään ulkopuolelle kaikki turhat, mut ei enää. Mikä tähän syynä? Nämä nykyiset kanavat eivät ole HD-tasoa.

Joo kyllä se boksi mulla vielä on ja voin kokeilla sitä, mut sen testaus menee ensi viikkoon.

Omia kanavalistoja on toivottu yhteysriippumattomaan Telia TV-palveluun. Tästä viestiä on viety palvelunkehittäjille, mutta toistaiseksi lupausta tai aikataulua ei ole antaa. Erot vanhaan boksiin/palveluun johtuvat osittain boksista ja osittain palvelun toteutus tekniikasta. Vanha Telia TV-palvelu on toteutettu IPTV-tekniikalla kun uudempi yhteysriippumaton Telia TV-palvelu toteutetaan OTT-tekniikkaa hyödyntyäen. 

Pieni osa kanavista on edelleen palvelussa SD-tasoisia. Suurinosa kanavista on 720p kuvatarkuudella ja osa kanavista on 1080p kuvatarkkuudella. 

Testaamalla vanhaa boksia näet mitkä erot johtuvat tekniikasta ja mitkä erot boksista. Jos vanhalla boksilla kuvanlaatu on parempaa näillä samoilla tunnuksilla niin kirjaathan meille häiriöilmoituksen Minun Telian kautta.

Jos suurin osa kanavista on 720p tasoisia niin sehän sen jo selittää miksi kuvan laatu on huonompaa. Eli kuvan laatua on huononnettu tarkoituksella? Ennen kaikki kanavat olivat 1080p tasoa? 


Jos suurin osa kanavista on 720p tasoisia niin sehän sen jo selittää miksi kuvan laatu on huonompaa. Eli kuvan laatua on huononnettu tarkoituksella? Ennen kaikki kanavat olivat 1080p tasoa? 

IPTV palvelussa lähes kaikki kanavat ovat 1080p laatuisia muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Tarkoituksemme on tulevaisuudessa parantaa myös yhteysriippumattoman Telia TV palvelun kuvanlaatua ja monipuolistaa äänen vaihtoehtoja. Kuitenkaan nopealla aikataululla muutoksia kanavien kuvanlaatuihin ei ole luvassa. 


Jos suurin osa kanavista on 720p tasoisia niin sehän sen jo selittää miksi kuvan laatu on huonompaa. Eli kuvan laatua on huononnettu tarkoituksella? Ennen kaikki kanavat olivat 1080p tasoa? 

IPTV palvelussa lähes kaikki kanavat ovat 1080p laatuisia muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Tarkoituksemme on tulevaisuudessa parantaa myös yhteysriippumattoman Telia TV palvelun kuvanlaatua ja monipuolistaa äänen vaihtoehtoja. Kuitenkaan nopealla aikataululla muutoksia kanavien kuvanlaatuihin ei ole luvassa. 

Okei, miten saan takaisin käyttöön tuon IPTV palvelun? Olisiko helpoin soitella asiakaspalveluun ja neuvotella asiasta? 


Okei, miten saan takaisin käyttöön tuon IPTV palvelun? Olisiko helpoin soitella asiakaspalveluun ja neuvotella asiasta? 

Itsepalveluna muutos ei ole mahdollista, joten otathan yhteyttä asiakaspalveluumme


Tänään tuli postissa uusi boksi kun sellainen kaupattiin uuden sopparin myötä. No eipä ollut puhelimessa mitään mainintaa siitä että tekniikka vaihtuu ja jatkossa ei kanavat olekaan 1080p laatuisia. Videotykillä katseltaessa laatu on meinaan niin surkea että menee laite palautukseen heti jos ei voi vaihtaa IPTV:lle takaisin. Vanhassa Arriksen boksissa kuvanlaatu oli hyvä mutta tallennukset pätkineet koko ajan jonka ajattelin tämän myötä parantuvan. Se ehkä muuttui mutta kaikki muut sitten huononi. Lisäksi boksissa yksi katastrofaalinen bugi verrattuna muihin vastaaviin google tv bokseihin: HDR on koko ajan pakotettuna päällä. Tämä tekee kuvanlaadusta ihan hirveän koska SDR ei näy oikein HDR päällä. Muissa google tv  bokseissa näytön asetuksissa on kohta josta HDR:n saa päälle lähteen mukaan eli ts. kun video on HDR niin kytkee sen automaattisesti päälle. Tämä on ainoa vaihtoehto miten kuuluu toimia. Kuvanlaatu ei tule edes hyväksi jos esim tykistä ottaa HDR moodin pois eikä sen niin kuulukaan toimia koska voi olla vaikeasti valikon takana joten tuo asetus pitää olla automaattinen eikä kuvanlaatu ole siltikään yhtä hyvä vs Arris. Toinen peruuttamaton vika on tuo kanavien laatu, 720p ei ole tätä päivää. Vaikka tuo saataisiin IPTV muotoon takaisin niin tällä boksilla ei kyllä katselu siltikään onnistu.

Verrokkina löytyy Chromecast google tv 4k jossa nämä asiat kunnossa ja asetukset löytyvät valikosta.


Tänään tuli postissa uusi boksi kun sellainen kaupattiin uuden sopparin myötä. No eipä ollut puhelimessa mitään mainintaa siitä että tekniikka vaihtuu ja jatkossa ei kanavat olekaan 1080p laatuisia.

Sanotaanko ettet ole ainoa asiakkaamme joka ei ole saanut tietoa kaikista muuttuvista asioista kun Arriksen boksia päivitetään DV8919-boksiin. Myyjiä on koulutettu palveluiden eroista ja siitä mikä muuttuu, mutta valitettavasti edelleen näitä tilanteita sattuu missä muutuvia asioita ei kerrota tarpeeksi selkeäesti. 

Telia TV -digiboksilla palvelussa kuvanlaatu on tällä hetkellä suurimmin osin 720p50 laatuista lukuunottamatta joidenkin kanavien 1080p25 kuvanlaatua. Onneksi sovellusten osalta paremmasta kuvanlaadusta pystyy nauttimaan edelleen DV8919-boksilla. Parempaa resoluutiota ja korkeampaa lähetyskokoa on toivottu, mutta toistaiseksi pikaista parannusta tähän ei ole luvassa. 

HDR-asetuksen muokkausta on myöskin toivottu ja sama virsi sen suhteen on kuin kuvanlaadunkin osalta. Pikaista muutosta ei ole luvassa. Olen samaa mieltä, että HDR pitäisi kytkeyä päälle vasta kun lähde/lähetys sitä tukee. 

 


Tänään tuli postissa uusi boksi kun sellainen kaupattiin uuden sopparin myötä. No eipä ollut puhelimessa mitään mainintaa siitä että tekniikka vaihtuu ja jatkossa ei kanavat olekaan 1080p laatuisia.

Sanotaanko ettet ole ainoa asiakkaamme joka ei ole saanut tietoa kaikista muuttuvista asioista kun Arriksen boksia päivitetään DV8919-boksiin. Myyjiä on koulutettu palveluiden eroista ja siitä mikä muuttuu, mutta valitettavasti edelleen näitä tilanteita sattuu missä muutuvia asioita ei kerrota tarpeeksi selkeäesti. 

Telia TV -digiboksilla palvelussa kuvanlaatu on tällä hetkellä suurimmin osin 720p50 laatuista lukuunottamatta joidenkin kanavien 1080p25 kuvanlaatua. Onneksi sovellusten osalta paremmasta kuvanlaadusta pystyy nauttimaan edelleen DV8919-boksilla. Parempaa resoluutiota ja korkeampaa lähetyskokoa on toivottu, mutta toistaiseksi pikaista parannusta tähän ei ole luvassa. 

HDR-asetuksen muokkausta on myöskin toivottu ja sama virsi sen suhteen on kuin kuvanlaadunkin osalta. Pikaista muutosta ei ole luvassa. Olen samaa mieltä, että HDR pitäisi kytkeyä päälle vasta kun lähde/lähetys sitä tukee. 

 

Korjausta edelliseen postaukseen, näytön resoluutio asetettuna 1080p50 HDR poistui käytöstä ja kuvanlaatu siltä osin parantui. Netflixiä varten pitää käyttää toista googlen boksia joten sillä nyt ei suurta merkitystä. Tuon HDR:n osalta sellainen huomio että olen käyttänyt neljää erilaista android goigle tv boksia ja jokaisessa tuo HDR asetus mahdollista muuttaa, eikä boksit olleet tuoreimpia. Eli kyllä se tuossa androudin käyttiksessä on mukana mutta ei ole tässä laitettu näkyviin, eli ei pitäisi olla iso homma.

Sitten vielä tuo iptv, mites sen nyt sitten saa käyttöön koska tämä 720p resoluutio ei ole isolla ruudulla hyväksyttävä?

 


Korjausta edelliseen postaukseen, näytön resoluutio asetettuna 1080p50 HDR poistui käytöstä ja kuvanlaatu siltä osin parantui. Netflixiä varten pitää käyttää toista googlen boksia joten sillä nyt ei suurta merkitystä. Tuon HDR:n osalta sellainen huomio että olen käyttänyt neljää erilaista android goigle tv boksia ja jokaisessa tuo HDR asetus mahdollista muuttaa, eikä boksit olleet tuoreimpia. Eli kyllä se tuossa androudin käyttiksessä on mukana mutta ei ole tässä laitettu näkyviin, eli ei pitäisi olla iso homma.

Sitten vielä tuo iptv, mites sen nyt sitten saa käyttöön koska tämä 720p resoluutio ei ole isolla ruudulla hyväksyttävä?

 

Kehittäjille on viety palautetta koskien boksin HDR omainaisuutta, Tovotaan että tulevaisuuden ohjelmistopäivityksessä ominaisuus saataisiin toimimaan “normaalisti”. 

IPTV palvelun myynti on lopetettu ja sen tilaaminen ei ole mahdollista kuin tietyissä poikkeustilanteissa. Jos asunnosta löytyy edelleen Telian kiinteä laajakaista ja vanha Arriksen boksi niin IPTV palvelun takaisin kytkentää voit kysyä asiakaspalvelustamme. Lupausta palvelun takaisinkytkennästä en voi antaa. 


Korjausta edelliseen postaukseen, näytön resoluutio asetettuna 1080p50 HDR poistui käytöstä ja kuvanlaatu siltä osin parantui. Netflixiä varten pitää käyttää toista googlen boksia joten sillä nyt ei suurta merkitystä. Tuon HDR:n osalta sellainen huomio että olen käyttänyt neljää erilaista android goigle tv boksia ja jokaisessa tuo HDR asetus mahdollista muuttaa, eikä boksit olleet tuoreimpia. Eli kyllä se tuossa androudin käyttiksessä on mukana mutta ei ole tässä laitettu näkyviin, eli ei pitäisi olla iso homma.

Sitten vielä tuo iptv, mites sen nyt sitten saa käyttöön koska tämä 720p resoluutio ei ole isolla ruudulla hyväksyttävä?

 

Kehittäjille on viety palautetta koskien boksin HDR omainaisuutta, Tovotaan että tulevaisuuden ohjelmistopäivityksessä ominaisuus saataisiin toimimaan “normaalisti”. 

IPTV palvelun myynti on lopetettu ja sen tilaaminen ei ole mahdollista kuin tietyissä poikkeustilanteissa. Jos asunnosta löytyy edelleen Telian kiinteä laajakaista ja vanha Arriksen boksi niin IPTV palvelun takaisin kytkentää voit kysyä asiakaspalvelustamme. Lupausta palvelun takaisinkytkennästä en voi antaa. 

Täytyy olla huomenna yhteydessä ja alkaa selvittelemään tilannetta. Se että vuonna 2023 myydään tv-palvelua valokuidulla varustettuun taloon niin että kuvanlaatu ole lähellekään sitä mitä kanava lähettää ei ole mitenkään hyväksyttävää. Aivan eri asia on mobiilisovellukseen jossa tuo olisi aivan riittävä. Jopa pakkaus on sellainen joka näkyy selvästi eli esim ylen jalkapallolähetys oli pakko katsoa areenan kautta koska sielläkin kuvanlaatu parempi. Pitäisi olla niin että edes kiinteällä yhteydellä oltaisiin fullhd laadussa. Muistetaan että nyt vuonna 2023 televisioiden normaali koko on lisääntynyt huimasti ja jo 50" koko on ihan normaali jossa tuo kuvanlaatu näkyy selvästi puhumattakaan isommista ruuduista.

Toivottavasti saan tuon vanhan tekniikan takaisin koska lupausta tähän nykyisen boksin kuvanlaatuun tuskin kukaan pystyy sanomaan että tapahtuuko edes muutamassa vuodessa. Olen ollut telia tv:n tyytyväinen asiakas jo yli 15v mutta toivotaan ettei asiakkuus lopu tällaiseen sähläykseen. Aloin tässä miettimään että jos haluaisin esim tulevat euroviisut katsoa 5.1 äänellä sekä fullhd:na niin sekään ei ole tällä hetkellä mitenkään mahdolista koska areenastakaan ei tule 5.1 ääniä.


Päivitystä tähänkin asiaan, oli vielä vanhaa sopparia jäljellä niin peruttiin irtisanominen ja lähetin uuden boksin takaisin kunnes eilen tuli viesti että tallennuspalvelu lopetettu. Selvisi että irtisanomisen peruutus olikin unohtunut jossain välissä ja oli vanha ja uusi palvelu lopetettu. Selvitetty tekniikan kanssa että iptv tekniikkaa ei saa enää kytkettyä kun kerran katkaistu vaikka ei pitänyt. Lopputulos että uudet tunnukset, joutuu katsomaan sitä 720p kuvaa ja kaikki tallennukset menetetty. On tää kyllä käsittämätöntä toimintaa mutta en jaksa lähteä uusia palveluita muualta etsimään kun olisi kiva saada töllö näkymään. Samalla tuli nippu puhelinliittymiäkin uusittua telialle. 

Eli lopputulos: uusi tv palvelu ilman yhtään tallennusta. Ei kuulemma saa tallennuksia mitenkään takaisin, käsittämätöntä ja todella huono maku jäi tästä koko touhusta.


Päivitystä tähänkin asiaan, oli vielä vanhaa sopparia jäljellä niin peruttiin irtisanominen ja lähetin uuden boksin takaisin kunnes eilen tuli viesti että tallennuspalvelu lopetettu. Selvisi että irtisanomisen peruutus olikin unohtunut jossain välissä ja oli vanha ja uusi palvelu lopetettu. Selvitetty tekniikan kanssa että iptv tekniikkaa ei saa enää kytkettyä kun kerran katkaistu vaikka ei pitänyt. Lopputulos että uudet tunnukset, joutuu katsomaan sitä 720p kuvaa ja kaikki tallennukset menetetty. On tää kyllä käsittämätöntä toimintaa mutta en jaksa lähteä uusia palveluita muualta etsimään kun olisi kiva saada töllö näkymään. Samalla tuli nippu puhelinliittymiäkin uusittua telialle. 

Eli lopputulos: uusi tv palvelu ilman yhtään tallennusta. Ei kuulemma saa tallennuksia mitenkään takaisin, käsittämätöntä ja todella huono maku jäi tästä koko touhusta.

Kiitos tilannepäivityksestä! Kuulostaa kyllä kurjalta, että tallennuspalvelu irtisanottiin peruutuspyynnöstäsi huolimatta. En tiedä, mitä kohdallasi on tapahtunut, mutta en voi muuta kuin pahoitella että näin on päässyt käymään. 

Voisit jättää meille asiakaspalautetta, ellet ole näin vielä ennättänyt tehdä.


Korjaus edelliseen, nyt kun pääsin uudelleen kirjautumaan Arriksen boksin kanssa uusilla tunnuksilla niin vanhat tallennukset näkyvät ok. Ja muutenkin Arriksen boksin kanssa toiminta sama kuin ennen eli kannattaakin jättää tämä käyttöön ja jättää postissa tuleva Android odottamaan. Tässä esim kuva ei katkea kun menee ohjelmaoppasseen ja lisäksi kuvanlaatu näyttää paljon paremmalta. Puhelimessa olikin juttua että uusi boksi ilmeisesti toimii huonosti kaapelilla (mikä kylläkin outoa), täytyy myöhemmin paneutua siihen mutta taidampa käyttää Arrista pääosin. Eli asiat näyttäisivät olevan nyt paljon paremmin


No , tämä ei kuulu välttämättä tänne mutta tuo uusi boxi myytiin puhelinmyyntinä minulle ja myyjä ei sanonut missään vaiheessa että vanhat boxit lopettavat ns. toimintansa tuon jälkeen ja eilen vanha Arris ja toinen vielä vanhempi boxi lopettivat toimintansa , olen käyttänyt vanhoja boxeja ylä- ja alakerran televisioiden katselussa .

Tänään sitten otettuani yhteyttä asiakaspalveluun ja kysyttyäni miksi ne eivät toimi enää , vastaus oli että niitä ei enää tueta ja silti toiselta palstalta saa lukea Arriksen uudesta päivityksestä , luuleeko teidän asiakaspalvelu teidän asiakkaita oikeasti tyhmiksi ? Ja luettuani keskusteluja lisää , huomaan että Arriksen käyttäjiä on tosi paljon , silti ihmettelen miksi en voi vanhaa boxia käyttää uuden boxin rinnalla ?


No tuosta tietysti suivaantuneena ilmoitin että peruutaan uuden boxi tilaus mutta se ei kuulemma onnistu kun 14 päivää on jo kulunut tilauksesta , jos olisin tiennyt että toiset boxit lopettavat toimintansa , en olisi missään nimessä tilannut tätä Android-romua itselleni vaan pitänyt nuo kaksi vanhaa toimivaan boxia mieluummin itselläni ja olisin ainakin nähnyt TV-kanavat joka kerroksessa .

Olihan tuohon ratkaisu , jos tilaa yhden Android boxin lisää noin 14€/kk saa peruskanavat näkymään , miksi maksaisin lisää siitä että saan toimivan systeemin kun minulla oli se jo ? 

Osaksi samantyylisen puhelinliittymä kaupan takia en ole enää Telian asiakas ja jos joku muu tarjoaa kuituliittymän minulle , myöskin loput palvelut siirtyvät jollekin muulle palveluntarjoajalle , sen verran huono maku jäi tästä paketista .


No , tämä ei kuulu välttämättä tänne mutta tuo uusi boxi myytiin puhelinmyyntinä minulle ja myyjä ei sanonut missään vaiheessa että vanhat boxit lopettavat ns. toimintansa tuon jälkeen ja eilen vanha Arris ja toinen vielä vanhempi boxi lopettivat toimintansa , olen käyttänyt vanhoja boxeja ylä- ja alakerran televisioiden katselussa .

Tänään sitten otettuani yhteyttä asiakaspalveluun ja kysyttyäni miksi ne eivät toimi enää , vastaus oli että niitä ei enää tueta ja silti toiselta palstalta saa lukea Arriksen uudesta päivityksestä , luuleeko teidän asiakaspalvelu teidän asiakkaita oikeasti tyhmiksi ? Ja luettuani keskusteluja lisää , huomaan että Arriksen käyttäjiä on tosi paljon , silti ihmettelen miksi en voi vanhaa boxia käyttää uuden boxin rinnalla ?


No tuosta tietysti suivaantuneena ilmoitin että peruutaan uuden boxi tilaus mutta se ei kuulemma onnistu kun 14 päivää on jo kulunut tilauksesta , jos olisin tiennyt että toiset boxit lopettavat toimintansa , en olisi missään nimessä tilannut tätä Android-romua itselleni vaan pitänyt nuo kaksi vanhaa toimivaan boxia mieluummin itselläni ja olisin ainakin nähnyt TV-kanavat joka kerroksessa .

Olihan tuohon ratkaisu , jos tilaa yhden Android boxin lisää noin 14€/kk saa peruskanavat näkymään , miksi maksaisin lisää siitä että saan toimivan systeemin kun minulla oli se jo ? 

Osaksi samantyylisen puhelinliittymä kaupan takia en ole enää Telian asiakas ja jos joku muu tarjoaa kuituliittymän minulle , myöskin loput palvelut siirtyvät jollekin muulle palveluntarjoajalle , sen verran huono maku jäi tästä paketista .

Meillä ei ole enää myynnissä muita digiboksimalleja kuin nykyinen Android-boksi eli DV8919. Ne asiakkaat, joilla on vanhempia boksimalleja esimerkiksi juurikin tuo Arris, voivat kuitenkin kyseisiä bokseja edelleen käyttää. Nyt ilmeisesti sinun kohdallasi on käynyt niin, että tuo vanha Arriksen boksi on irtisanottu, kun uusi boksi on tilattu ja siitä syystä Arris ei sinulla enää toimi. Kyseiseen myyntitilanteeseen en osaa ottaa kantaa, mutta hieman erikoiselta kuulostaa, jos meiltä on sanottu ettei Arris-boksia enää tueta, vaikka tosiaan edelleen sitä voivat ne asiakkaat käyttää kenellä se käytössä on ollutkin.

 

Etämyynnissä tosiaan tuo peruutusoikeus on 14 vuorokautta, jos kokee että tilattu palvelu ei vastaakaan omia tarpeita. Harmillista toki kuulla, että uusi digiboksi ei sinua palvele samalla tavalla kuin vanhempi malli. Jos et halua tilata toista digiboksia, jotta saat TV:n näkymään molemmissa kerroksissa, voisiko sinulle toimia Telia TV sovellus, jonka kuvan voi peilata esimerkiksi Chromecastilla telkkariin? 


No , tämä ei kuulu välttämättä tänne mutta tuo uusi boxi myytiin puhelinmyyntinä minulle ja myyjä ei sanonut missään vaiheessa että vanhat boxit lopettavat ns. toimintansa tuon jälkeen ja eilen vanha Arris ja toinen vielä vanhempi boxi lopettivat toimintansa , olen käyttänyt vanhoja boxeja ylä- ja alakerran televisioiden katselussa .

Tänään sitten otettuani yhteyttä asiakaspalveluun ja kysyttyäni miksi ne eivät toimi enää , vastaus oli että niitä ei enää tueta ja silti toiselta palstalta saa lukea Arriksen uudesta päivityksestä , luuleeko teidän asiakaspalvelu teidän asiakkaita oikeasti tyhmiksi ? Ja luettuani keskusteluja lisää , huomaan että Arriksen käyttäjiä on tosi paljon , silti ihmettelen miksi en voi vanhaa boxia käyttää uuden boxin rinnalla ?


No tuosta tietysti suivaantuneena ilmoitin että peruutaan uuden boxi tilaus mutta se ei kuulemma onnistu kun 14 päivää on jo kulunut tilauksesta , jos olisin tiennyt että toiset boxit lopettavat toimintansa , en olisi missään nimessä tilannut tätä Android-romua itselleni vaan pitänyt nuo kaksi vanhaa toimivaan boxia mieluummin itselläni ja olisin ainakin nähnyt TV-kanavat joka kerroksessa .

Olihan tuohon ratkaisu , jos tilaa yhden Android boxin lisää noin 14€/kk saa peruskanavat näkymään , miksi maksaisin lisää siitä että saan toimivan systeemin kun minulla oli se jo ? 

Osaksi samantyylisen puhelinliittymä kaupan takia en ole enää Telian asiakas ja jos joku muu tarjoaa kuituliittymän minulle , myöskin loput palvelut siirtyvät jollekin muulle palveluntarjoajalle , sen verran huono maku jäi tästä paketista .

Meillä ei ole enää myynnissä muita digiboksimalleja kuin nykyinen Android-boksi eli DV8919. Ne asiakkaat, joilla on vanhempia boksimalleja esimerkiksi juurikin tuo Arris, voivat kuitenkin kyseisiä bokseja edelleen käyttää. Nyt ilmeisesti sinun kohdallasi on käynyt niin, että tuo vanha Arriksen boksi on irtisanottu, kun uusi boksi on tilattu ja siitä syystä Arris ei sinulla enää toimi. Kyseiseen myyntitilanteeseen en osaa ottaa kantaa, mutta hieman erikoiselta kuulostaa, jos meiltä on sanottu ettei Arris-boksia enää tueta, vaikka tosiaan edelleen sitä voivat ne asiakkaat käyttää kenellä se käytössä on ollutkin.

 

Etämyynnissä tosiaan tuo peruutusoikeus on 14 vuorokautta, jos kokee että tilattu palvelu ei vastaakaan omia tarpeita. Harmillista toki kuulla, että uusi digiboksi ei sinua palvele samalla tavalla kuin vanhempi malli. Jos et halua tilata toista digiboksia, jotta saat TV:n näkymään molemmissa kerroksissa, voisiko sinulle toimia Telia TV sovellus, jonka kuvan voi peilata esimerkiksi Chromecastilla telkkariin? 

Moi , ihan hyvä pointti tuo peilaus mutta en siihen aio tarttua koska periaatteessa koen että olen tullut harhaanjohdetuksi , myyntitilanteessa ei boxien tuesta tai toiminnan loppumisesta puhuttu mitään , vanhojen boxien toiminnan lopettaminen tehtiin vasta 14 päivän jälkeen , näköjään siksi etten pysty valittamaan ja purkamaan sopimusta ja aion katsoa onko tässä jokin mahdollisuus kuluttajasuojan kautta saada tämä asia kuntoon jos ei muuten selviä ja se että puhelun aikana sanotaan asiakaspalvelusta että Arrista ei enää tueta , tuo on käsittääkseni harhaanjohtamista että kuluttaja ei enää kyselisi asioiden perään tai osaisi perätä oikeuksiaan .

Harmittava tapahtuma kaiken kaikkiaan ja jotkut nielevät tuon mukisematta mutta itselle heräsi epäilys tuon asian suhteen joten halusin selvittää puhutaanko minulle totta ja tilanne selvisi hyvin nopeasti kun aloin lukemaan Arrisin päivitys palstaa .