Skip to main content

21184iA28A019B0D7B519F.jpg

Muokkaus 24.1.2024

Keskustelu on lukittu uusilta kommenteilta ja kysymyksiltä. Jos asiasi on kesken niin avaathan uuden aiheen, kiitos :)

Miksi keskustelu on lukittu? Lue täältä lisää.

 

Telia Play digiboksi uudistui. Nykyiset Arris-digiboksit säilyvät edelleen käytössä ja niidenkin kehitys jatkuu, mutta uusinta uutta on nyt boksi, joka kulkee lempinimellä DV8919.

DV8919 on Android TV -käyttöjärjestelmään pohjautuva digiboksi. Android-alusta mahdollistaa uudenlaisia ominaisuuksia ja aiempaa yhtenäisemmän käyttökokemuksen digiboksin, sovelluksen ja tv.telia.fi:n välillä.

 

Mitä uutta DV8919 tarjoaa käytännössä?

 

  • Sovelluksia! Digiboksille on esiasennettu useita suosikkisovelluksia, kuten Yle Areena, C More, MTV, Netflix, Youtube… Lisäksi digiboksille voi ladata Google Play Kaupasta lisää haluamiaan sovelluksia Google-tilin avulla.
  • Laaja kattaus katsottavaa: Kanavapaketeista löytyy samat vaihtoehdot kuin Telia Play digiboksi -palvelusta, esimerkiksi C Moren suositut kanavapaketit. Näet kaikki saatavilla olevat kanavapaketit kanavakartasta.
  • Uusi käyttöliittymä
  • Uusi pienempi kaukosäädin. Kaukosäätimessä on painike myös Google Assistant -ääniohjaukselle. Google Assistant ei tue Suomea, mutta sitä voi hyödyntää englanniksi. Äänikomentojen ystäville toiminnallisuus on varmasti hyödyllinen.
  • Digiboksi on todella pieni, vain 12 cm x 12 cm x 2,5 cm. Koska kaukosäädin toimii bluetoothilla niin voit halutessasi laittaa boxin kaappiin piiloon. Tai pitää sen esillä, mielestämme se on kyllä makeen näköinen boxi!
  • Vanhat Arris-maailmasta tutut ominaisuudet ovat tietenkin myös mukana, esimerkkeinä mainittakoon elokuvien vuokraus ja tallennuspalvelu.
  • Olette toivoneet, että tallenteita voisi selailla listanäkymässä ja tässä boxissa se on mahdollista 😉

 

Lisää uuden boxin ominaisuuksista

 

Rauta, käyttöjärjestelmä, sovellukset ja päivitykset

 

  • Prosessori, muisti ja Flash: Quad-core Cortex-A55 24000+ DMIPS, 3G RAM, 16G Flash 
  • Voit yhdistää digiboksin nettiin joko verkkokaapelilla tai wlanin avulla langattomasti. Boksi on Wi-Fi 6 sertifioitu.
  • Digiboksi tukee Dolby Soundia ja se ei tue Dolby Atmosta. Jos katseltavan ohjelman oletusääni kuitenkin on Dolby Atmos -ääni, ohjelman pitäisi automaattisesti kuulua vaihtoehtoisella ääniraidalla. Ohjelmasta/sovelluksesta riippuen tätä vaihtoehtoa ei kuitenkaan aina ole tarjolla.  
  • Digiboksi tukee HDMI-CEC-ominaisuutta ja digiboksin asetuksista saat sen halutessasi pois/päälle.
  • Digiboksin käyttöjärjestelmänä toimii Androidin versio 10 ja päivitämme sen uusiin versioihin tulevaisuudessa aina tarpeen mukaan 
    • Androidin turvapäivitykset tulevat boksille laiteohjelmistopäivityksien yhteydessä ja muut turvapäivitykset Telia TV:n päivitysten yhteydessä.
    • Android-käyttöjärjestelmän, Telia TV:n ja esiasennettujen sovellusten päivittäminen tapahtuu automaattisesti, eikä sinun tarvitse olla kirjautunut digiboksille Google-tilillä päivitysten saamiseksi.
    • Jos ohjelmisto- tai sovelluspäivitykset eivät jostain syystä toimisi, voit etsiä päivityksiä Asetukset-valikon kautta.
  •  Google-tili:
    • Voit käyttää Telia TV:tä sekä boksin esiasennettuja sovelluksia ilman, että kirjaudut digiboksille Google-tiliäsi käyttäen. 
    • Jos haluat ladata boksille myös muita sovelluksia Google Play -kaupasta, sinun pitää kirjautua Google-tiliäsi käyttäen tai rekisteröityä Google-käyttäjäksi. Google Play -kaupasta ladatut sovellukset päivittyvät asetustesi mukaisesti, joten suosittelen, että laitat sovellusten automaattiset päivitykset päälle. Näin sinun ei tarvitse erikseen hakea päivityksiä, vaan boksissa on aina automaattisesti sovellusten uusimmat versiot.

 

 

Kuvanlaatu

 

  • Muistathan, että kuvalaatu riippuu digiboksin lisäksi televisiosi ominaisuuksista sekä käyttämäsi netistä ja sen nopeudesta.
    • Telkkarin pitää olla HD/UHD-yhteensopiva.
    • Tarvitset noin 7mbit/s-nopeudella toimivan netin HD-kanavien toistoa varten. Paras saatavilla oleva kuvanlaatu edellyttää noin 15mbit/s tai suurempaa nopeutta. 
    • UHD-kanavien toistoon tarvitset noin 18mbit/s-nopeuden, mutta nopeutta olisi hyvä olla 25mbit/s tai enemmän.
    • Jos netin nopeus vaihtelee, myös ohjelman kuvanlaatu vaihtelee. Tämä koskee erityisesti mobiilitekniikalla (4G, 5G) toteutettuja yhteyksiä, joissa nopeuden vaihtelut ovat tyypillisiä. 
  • Sovelluksissa, esimerkiksi suoratoistopalveluissa kuten Netflix ja C More, kuvanlaatu riippuu boksin, netin ja telkkarin ominaisuuksien lisäksi myös sovelluksen itsensä tarjoamasta kuvanlaadusta.

  • Perustelevisiokanavista lähes kaikki kanavat ovat HD-laatua (720p50, jotkin kanavat 1080p50). Kanavakartoissamme ei ole HD-merkintää peruskanavien kohdalla. 

  • Kaikilla kanavilla ei ole tarjolla HD-laatua, joten nämä näkyvät matalampilaatuisina käytetystä tekniikasta riippumatta:  
    • Peruskanavista TV7, TV7 Himlen ja France 24 eivät ole HD-laatuisia  
    • Maksukanavista jotkin lastenkanavista, SF-kanalen, V-Film Family, V Sport live 1-5, Venäjän kanavat, MTV00, BBC World, CNN ja Al Jazeera eivät ole HD-laatuisia 
  • Liiga UHD on tällä hetkellä ainoa tarjolla oleva UHD-kanavamme.
  • Antennitelkkariin verrattuna uuden digiboksin peruskanavien kuvanlaatu on suunnilleen samaa kuin antenniverkon HD-laatu, ja parempaa kuin antenniverkon SD-laatu.  
  • Kaapeli-TV- ja Telia TV digiboksi laajakaistalla -palveluihin verrattuna kuvanlaatu on heikompaa. Näissä palveluissa resoluutio on 1080i50, mutta tätä lomitettua kuvaa Telia TV digiboksi -palvelu ei tue.  
  • DV8919:n ja Arris 5305:n kuvanlaatu on sama. Kuvanlaatu riippuu palvelusta, kuten yllä mainitsin.  

 

 

Löydät tietoa tämän digiboksin ohjelmistopäivityksistä täältä.

Kerro mikä sinun mielestäsi kuulostaa parhaalta ominaisuudelta, ja mitä haluaisit nähdä DV8919-boksilla seuraavaksi?

Tulee aina kirjoitettua vain ongelmista niin jospa nyt jotain positiivistakin. Minua on aina rassannut tallennuksissa tietty asia. Kun lopetan tallennuksen katsomisen, niin välittömästi on skrollautunut pitkän tallennuslistan puoleen väliin josta olen skrollannut taas alas ja poistanut tallennoksen. Ja taas olen listan puolessa välissä. Sieltä taas listan loppuun katsomaan seuraavaa ohjelmaa.

Mutta nyt siihen on tullut muutos. Enää ei itsestään skrollaudu mihinkään. Kyllä minä tykkään tästä korjauksesta. 😍🥳 Kuinka voikaan nauttia pienestäsuuresta asiasta näin paljon. 😃


Moi. 

Alla pari kysymystä ja kommentteja tästä digiboksista, 5+ vuotta olen omistanut Telia TV palvelun ja tv aktiivisessa käytössä. 

1) Miten voi muokata kanavalistaa/tehdä omia suosikkikanavalistoja?

Uusimmassa digiboksissa ei voi kanavalistoja tai suosikkikanavalistoja tehdä, ainakaan tällä hetkellä. Kyseinen asia on viety toivetta eteenpäin kehityspuolelle.

Perustoiminto joka pitäisi olla jo, esim. kaikki ei halua katsoa Himlen TV7 yms. kanavia. Haluan kategorisoida kanavalistat ja karsia turhat jota en ikinä katso. Ohjelmaopas selkeytyy ja kanavasurffailu nopeutuu. 

2) Paluu edelliseen kanavaan kestää mielestäni ainakin tuplasti enemmän kuin Arris-digiboksilla, lisäksi siirtymäanimaatio ja himmennys ovat häiritseviä ja turhia. 

Olen käyttänyt digiboksia alusta asti ja todennut sen olevan parempi ja nopeampi kuin Arris-digiboksit. Hidastelut, himmennykset ja kuvan rakeisuudet johtuvat suuresti nettiyhteydestä tai langattoman verkon aiheuttavista häiriötekijöistä. Poikkeuskin löytyy eli häiriö Urheilulähetyksissä maksullisten kanavien osalta. Asiasta tarkemmin Ajankohtaisista Häiriötiedotteista

Testaan langallisella jos kerran nyt toimii. Aikasemmin ei toiminut suoraan piuhalla vaan kuva meni mustaksi usein yms. muita käsittämättömiä näkyvyysongelmia. Nopean testin mukaan nopeampi piuhalla. 

3) Häiritsee guide näppäimen puuttuminen kaukosäätimestä, tosin back näppäimellä pääsee takaisin guideen. Kaukosäätimen näppäimiä on myös vaikea navigoida katsomatta säätimeen. Ei ole oikein mitään tuntua näppäimistä. 

Kaukosäädin on huomattavasti erilainen kuin aiemmat. Numeronäppäimet puuttuvat ja sellaiset mihin on tottunut, esim. guide. Kaukosäädintä kun käyttää, niin tottuu sen tuomiin uusiin ominaisuuksiin paremmin. 

Hyvin mahdollista, plussaa pienestä koosta. 

4) Guiden kautta tai muuten kanavaa vaihdettaessa kuva on aluksi häiritsevän rakeinen ja epäselvä. Tarkentuu vasta n. 5-10 s kuluttua. Arris-boksilla kuva oli aina tarkka. 

Kohdassa kaksi on vastaus tähän eli nettiyhteys kannattaa tarkastaa ja poistaa langattoman verkon tuomat mahdolliset häiriötekijät.

 Ei enää ongelmia langallisella yhteydellä. Toivotaan että nyt toimii niinkuin pitäisi langallinen yhteys. Ks. Kohta 2)

 

5) Guidesta kun vaihtaa kanavaa ja painaa ok, tulee valikko ja täytyy tehdä ylimääräinen ok että pääsee katsomaan kanavaa kun ehdottaa tallennusta jne.

Voit valita katsotko alusta vai livenä suoraan. Toiminnetta ei tule Telian yhteyksillä, vaan toisen operaattorin käyttämällä nettiyhteydellä. 

Minulla on Telian laajakaista ja tulee katso alusta, tallenna sarja jne. valikko guiden kautta kanavaa vaihdettaessa. 

6) En tiedä miksi kutsua mutta kun painaa ylöspäin nuolta aukeaa uusi kanavien listaus. Tämä on mielestäni erinomainen parannus. Kuitenkin sama ongelma kuin guidessa eli ei pääse kanavalistaa ympäri vaan pitää siirtyä oikeasta reunasta vasempaa tai toisin päin.

Tarkoitatko TV-kanavanäkymää? Eikös se ole ollut sellainen kuitenkin jo aiemminkin. 

Tarkoitan kun kanava on päällä ja painaa ylöspäin nuolta, josta voi selata muita kanavia taustalla. Sekä tämä näkymä että ohjelmaopas on ongelma että kun selaa kanavat läpi se ei aloita listaa alusta vaan pysähtyy esim oikeaan reunaan tai ohjelmaoppaan alalaitaan. Ohjelmaoppaassa pysähtyy alimmaiseen kanavaan eikä "hyppää ympäri" viimeisestä kanavasta ensimmäiseen. 

7) Guiden kautta edellinen kanavavalinta ei toimi oikein. Jos on esim 3 päällä ja menee guideen ja valitsee 4 kanavan - > edellinen kanava ei mene 3 vaan johonkin ihan toiseen mikä ollut aikasemmin päällä. Ei toimi samanlailla kuin ylöspäin nuolta kanavia valittaessa. 

En saanut ihan kiinni, mitä tällä tarkoitat? En saa kaukosäädintä samalla tavalla toimimaan. 

V1) Mene ohjelmaopas, valitse tv1, back, valitse tv2, back, valitse mtv3. Paina edellinen kanava painiketta - > menee yle tv1 ja mtv3 välillä (väärin!) 

V2) Paina kanava päällä ylöspäin nuolta kanavien selaukseen, valitse tv1, ylöspäin nuolta, valitse tv2, ylöspäin nuolta, valitse mtv3, paina edellinen kanava painiketta -> menee yle tv2 ja mtv3 välillä  (oikein!) 

8) Mikä hyöty sovelluksista on? Miksi käyttäisi niitä vs älytv:n omat appsit? Kuvanlaatu? 

Kaikilla ei ole käytössä älytv:ta, joten on hyvä että digiboksiin saa valikoida omat sovellukset. Lisäksi ei tarvitse erikseen vaihdella sourcea/input:ia, kun ovat saatavilla heti. Kuvanlaatu on yleensä sama kuin DV8919-digiboksillakin (osa kanavista toimii vielä SD-tasoisina).

Ok. 99 % ei siis hyötyä mutta hyvä että vähemmistötkin huomioidaan. 

9) Miksi palvelu ei toimi lähes ollenkaan verkkokaapelin kautta vaan pitää olla WLAN? 

Yhteys toimii sekä että, aiemmin meillä oli pariin otteeseen häiriötilanne ettei verkkokaapelin kanssa yhteys toiminut. Nyt voit käyttää langattomana tai verkkokaapelin kanssa. Langaton yhteys on helpompi, kun ei ole piuhaa välissä ja on huolettomampi. Sen kanssa voi tulla tosin ongelmatilanne, että joku häiritsee langatonta yhteyttä. Kannattaa lukaista vaikka meidän Asiakastuen ohjeet, olisiko siitä hyötyä.

Minusta langallinen on varma toimisempi ja huolettomampi. Toivotaan että nyt toimisi langallinen niinkuin pitäisi. Arriksen kanssa oli viimeisen 2v aikana ainoastaa kerran hetkellinen ongelma. Muuten toimi 24/7

Pienoinen pettymys tämä boksi kyllä on. Parannuksia tv:n katsomiseen ei juuri ole. Kolme tai neljä eri Telia TV digiboksia olen omistanut ja Arris digiboksi oli kyllä paras. Ehkäpä tähän tottuu ja päivityksiä saataisiin. 

DV8919 -digiboksi on meillä ollut reilun vuoden verran. Käytin hetki sitten Arris 5305-boksia toisessa telkkarissani ja yllätyin sen hitaudesta. Mielestäni on hyvä, että saadaan erilaisia tuotteita välillä markkinoille. Meitä on moneksi, toinen tykkää ja toinen ei. Digiboksia kehitämme myös asiakastoiveiden mukaisesti toimivaksi kokonaisuudeksi. Kaikki ei tapahdu vaan kerralla. 

 

Eikö Telialaiset osaa vastata näihin? 

 

Kiitos Pia vastauksista. Vastasin viesteihisi sinisellä värillä. Saakohan joku muukin testattua esim kohtaa 7)? Ps. Langallisella nettiyhteydellä on ongelmia, että kun digiboksin ja tv käynnistää se ei löydä kuvaa ollenkaa vaan hdmi piuha pitää ottaa tvstä irti ja laittaa takaisin, tämä toistuu n. kerran päivässä muutoin toimii. Wifillä ei tee vastaavaa. 

 

 


 

7) Guiden kautta edellinen kanavavalinta ei toimi oikein. Jos on esim 3 päällä ja menee guideen ja valitsee 4 kanavan - > edellinen kanava ei mene 3 vaan johonkin ihan toiseen mikä ollut aikasemmin päällä. Ei toimi samanlailla kuin ylöspäin nuolta kanavia valittaessa. 

En saanut ihan kiinni, mitä tällä tarkoitat? En saa kaukosäädintä samalla tavalla toimimaan. 

V1) Mene ohjelmaopas, valitse tv1, back, valitse tv2, back, valitse mtv3. Paina edellinen kanava painiketta - > menee yle tv1 ja mtv3 välillä (väärin!) 

V2) Paina kanava päällä ylöspäin nuolta kanavien selaukseen, valitse tv1, ylöspäin nuolta, valitse tv2, ylöspäin nuolta, valitse mtv3, paina edellinen kanava painiketta -> menee yle tv2 ja mtv3 välillä  (oikein!) 

 

 

Kiitos Pia vastauksista. Vastasin viesteihisi sinisellä värillä. Saakohan joku muukin testattua esim kohtaa 7)? Ps. Langallisella nettiyhteydellä on ongelmia, että kun digiboksin ja tv käynnistää se ei löydä kuvaa ollenkaa vaan hdmi piuha pitää ottaa tvstä irti ja laittaa takaisin, tämä toistuu n. kerran päivässä muutoin toimii. Wifillä ei tee vastaavaa. 

 

 Ma ei sammutta uuta digiboksi  koskaan. Mulla on säädetty niin, että digiboksin kapula säätää ressiiverin ääntä ja sammuttaa ressiiverin, mutta e sammuttai boksi. Kerran päivässä etsin päivityksiä ja silloin tällöin teen restart.

Kohta 7) just näin, edellinen kanava nappi vie mihin sattuu. 

--
Muokkaus katjane: lyhennetty lainausta 


Mutta hej, vielä yksi juttu, miten saa pois "oletko vielä täällä" kysymisen?

Ja toinen juttu, on valittu näytönsäästäjän- käynnistäminen 2 tuntia (koska ei ikinä puuttuu valikoimasta, tai sais olla vaikka 5 tuntia) ja aseta laite virransäästötilaan - ei koskaan. Mutta siltiki näytönsäästäjä (mun valikoimasta tausta) mene päälle jo parissa minutissa ku esimerkiksi sovelluksesta joku lefan painat paussille. 


Mutta hej, vielä yksi juttu, miten saa pois "oletko vielä täällä" kysymisen?

Ja toinen juttu, on valittu näytönsäästäjän- käynnistäminen 2 tuntia (koska ei ikinä puuttuu valikoimasta, tai sais olla vaikka 5 tuntia) ja aseta laite virransäästötilaan - ei koskaan. Mutta siltiki näytönsäästäjä (mun valikoimasta tausta) mene päälle jo parissa minutissa ku esimerkiksi sovelluksesta joku lefan painat paussille. 

 

Tuo uusi “oletko vielä täällä” -ominaisuus on lähtenyt virransäästöajatuksesta. Toistaiseksi sitä ei pysty poistamaan, mutta helpohkosti esim. välillä äänenvoimakkuutta säätämällä “ajanotto” nollautuu.


Mutta hej, vielä yksi juttu, miten saa pois "oletko vielä täällä" kysymisen?

Ja toinen juttu, on valittu näytönsäästäjän- käynnistäminen 2 tuntia (koska ei ikinä puuttuu valikoimasta, tai sais olla vaikka 5 tuntia) ja aseta laite virransäästötilaan - ei koskaan. Mutta siltiki näytönsäästäjä (mun valikoimasta tausta) mene päälle jo parissa minutissa ku esimerkiksi sovelluksesta joku lefan painat paussille. 

 

Tuo uusi “oletko vielä täällä” -ominaisuus on lähtenyt virransäästöajatuksesta. Toistaiseksi sitä ei pysty poistamaan, mutta helpohkosti esim. välillä äänenvoimakkuutta säätämällä “ajanotto” nollautuu.

Ei nollautuu kun äänet tulee kotiteatterista... 


Tuo uusi “oletko vielä täällä” -ominaisuus on lähtenyt virransäästöajatuksesta. Toistaiseksi sitä ei pysty poistamaan, mutta helpohkosti esim. välillä äänenvoimakkuutta säätämällä “ajanotto” nollautuu.

Ei nollautuu kun äänet tulee kotiteatterista... 

Kanavanvaihtoa voi myös käyttää tähän nollaamiseen. 👍


Tuo uusi “oletko vielä täällä” -ominaisuus on lähtenyt virransäästöajatuksesta. Toistaiseksi sitä ei pysty poistamaan, mutta helpohkosti esim. välillä äänenvoimakkuutta säätämällä “ajanotto” nollautuu.

Ei nollautuu kun äänet tulee kotiteatterista... 

Kanavanvaihtoa voi myös käyttää tähän nollaamiseen. 👍

Kyllä voi kanavavaihtoa käyttää tähään, varsin hyvä on se  sit jos katsottava kanava on olnut vähe aika paussilla tai muuten ajansiirolla... 


Kanavanvaihtoa voi myös käyttää tähän nollaamiseen. 👍

Kyllä voi kanavavaihtoa käyttää tähään, varsin hyvä on se  sit jos katsottava kanava on olnut vähe aika paussilla tai muuten ajansiirolla... 

tä sitten oli ironia

 

--

Muokkaus PihlaHei: lyhennetty lainausta


Laitoin viime viikolla toistuvaan tallennukseen Hero-kanavalta jenkkisarjan. Eilen tarkistin mieltäni askarruttaneen seikan katsomalla jakson sekä “suorana” digiboksin kautta että tallennuksesta. Ja kyllä, tallennuksen mainokset olivat maaliskuisia - tarjoukset ja Voice of Finlandin mainokset - kun taas suoran eivät. Onko vika kanavan vai digiboksin aiheuttama? Mainostajat tuskin tykkäävät, jos tallenteita käyttävät katselijat näkevät vanhoja mainoksia. 


Laitoin viime viikolla toistuvaan tallennukseen Hero-kanavalta jenkkisarjan. Eilen tarkistin mieltäni askarruttaneen seikan katsomalla jakson sekä “suorana” digiboksin kautta että tallennuksesta. Ja kyllä, tallennuksen mainokset olivat maaliskuisia - tarjoukset ja Voice of Finlandin mainokset - kun taas suoran eivät. Onko vika kanavan vai digiboksin aiheuttama? Mainostajat tuskin tykkäävät, jos tallenteita käyttävät katselijat näkevät vanhoja mainoksia. 

Kuulostaapas hyvin erikoiselta. Tästä on nyt laitettu ehdottomasti viestiä eteenpäin, jotta saadaan korjattua mahdollisimman pian.🙏 


Laitoin viime viikolla toistuvaan tallennukseen Hero-kanavalta jenkkisarjan. Eilen tarkistin mieltäni askarruttaneen seikan katsomalla jakson sekä “suorana” digiboksin kautta että tallennuksesta. Ja kyllä, tallennuksen mainokset olivat maaliskuisia - tarjoukset ja Voice of Finlandin mainokset - kun taas suoran eivät. Onko vika kanavan vai digiboksin aiheuttama? Mainostajat tuskin tykkäävät, jos tallenteita käyttävät katselijat näkevät vanhoja mainoksia. 

Konsultoin meidän TV puolen asiantuntijaa, ja hän kertoi että kyseessä ei olekaan häiriö, vaikka tilanne ensin kuulostikin hieman erikoiselta. Jos kyseessä siis on ohjelman uusinta, ja tallentamasi ohjelma on tullut kolmen kuukauden sisään, niin tallenne on alkuperäisen lähetyksen, ja täten mainokset tallenteella ovat vanhempia kun tämän hetken lähetyksen mainokset. 


Suostuin vaihtamaan uuteen, kun myyjä väitti puhelimessa, että vanha Arris-boksi lakkaa toimimasta. Kysyin, mitä tapahtuu erikseen ostetun Arris-kovalevyn tallenteille, voiko niitä enää katsoa? Hän sanoi, ettei tiedä, vaikka varmasti tiesi, ettei kovalevy sovi yhteen uuden boksin kanssa. En olisi vaihtanut, jos hän olisi myöntänyt, että Arris toimii yhä ja vain sillä pystyy käyttämään siihen liitettyä kovalevyä.

Arrisin boksi tosiaan käynnistyi, kun kirjautui sisään ohjeiden mukaan. Siellä ovat ne kolmessa kuukaudessa katoavat tallenteet. Mutta Arrisin kovalevy on kadonnut valikosta, eikä sille tallennettuja ohjelmia saa kai enää ulos millään. Ostin sen Telialta juuri siksi, että 3 kk on liian lyhyt aika elokuville, jotka haluaisi katsoa myöhemmin.

Ymmärsin, että uusi tekniikka sopii yhteen joidenkin Arrisin boksien mutta ei kovalevyn kanssa. Hyväksyisin minkä tahansa ratkaisun, jolla ohjelmat saa ulos kovalevyltä katsottaviksi, mutta sellaista ratkaisua ei taida olla olemassa? Eniten harmittaa, että luotin Telian myyjään enkä ehtinyt tarkistaa muualta faktoja. Kahden viikon mentyä oli myöhäistä. Luulisi, ettei Telialla ole syytä huijata uskollisia asiakkaitaan, kun Arrisit ovat joka tapauksessa syrjäytymässä ja vaihto edessä ennen pitkää.


Suostuin vaihtamaan uuteen, kun myyjä väitti puhelimessa, että vanha Arris-boksi lakkaa toimimasta. Kysyin, mitä tapahtuu erikseen ostetun Arris-kovalevyn tallenteille, voiko niitä enää katsoa? Hän sanoi, ettei tiedä, vaikka varmasti tiesi, ettei kovalevy sovi yhteen uuden boksin kanssa. En olisi vaihtanut, jos hän olisi myöntänyt, että Arris toimii yhä ja vain sillä pystyy käyttämään siihen liitettyä kovalevyä.

Arrisin boksi tosiaan käynnistyi, kun kirjautui sisään ohjeiden mukaan. Siellä ovat ne kolmessa kuukaudessa katoavat tallenteet. Mutta Arrisin kovalevy on kadonnut valikosta, eikä sille tallennettuja ohjelmia saa kai enää ulos millään. Ostin sen Telialta juuri siksi, että 3 kk on liian lyhyt aika elokuville, jotka haluaisi katsoa myöhemmin.

Ymmärsin, että uusi tekniikka sopii yhteen joidenkin Arrisin boksien mutta ei kovalevyn kanssa. Hyväksyisin minkä tahansa ratkaisun, jolla ohjelmat saa ulos kovalevyltä katsottaviksi, mutta sellaista ratkaisua ei taida olla olemassa? Eniten harmittaa, että luotin Telian myyjään enkä ehtinyt tarkistaa muualta faktoja. Kahden viikon mentyä oli myöhäistä. Luulisi, ettei Telialla ole syytä huijata uskollisia asiakkaitaan, kun Arrisit ovat joka tapauksessa syrjäytymässä ja vaihto edessä ennen pitkää.

Harmillista kuulla, että myyntitilanteessa ei ole ilmeisesti kerrottu kaikkea uuden digiboksin suhteen. Arriksen bokseissa tuo kovalevy on ollut saatavilla, mutta uusi DV8919-boksi ei sitä tue. Myyjän olisi kyllä tuo pitänyt osata sinulle kertoa, jos kovalevytallennuksesta teillä on muutenkin ollut puhetta. Pahoittelut puolestani, että tuo tieto on nyt jäänyt epäselväksi. Onko sinulla nyt siis käytössäsi tuo vanhempi Arrisin boksi vai uusi boksi?

Tietenkään tarkoituksemme ei ole huijata asiakasta ja tässä tilanteessa myyjän olisi kyllä pitänyt tarkistaa fakta sinun puolestasi, jos hän on ollut epävarma.


Kiitos vastauksesta. Käytössä on Arris vielä jonkin aikaa. Otan DV8919:n käyttöön ja palautan Arrisin Telialle, kun ehdin. Maanantaina puhelintuki vahvisti, että Arrisin boksi saattaa toimia, vaikka sopimus vaihtui. Sitä eivät tienneet kertoa, että kovalevy on silti menetetty. Sen luin myöhemmin foorumilta.

Myönnän olleeni varomaton, kun en tarkistanut kovalevyasiaa ja perunut sopimusta kahden viikon kuluessa. Yhdellä soitolla olisi selvinnyt, että Arris toimii toistaiseksi eikä kiirettä ollut. Myyjille voi sattua myös tahattomia virheitä, vaikka tässä tässä tapauksessa katson tulleeni lievästi harhaan johdetuksi. Täytyy sopeutua tilanteeseen, ei se niin vakavaa ole.


Kiitos vastauksesta. Käytössä on Arris vielä jonkin aikaa. Otan DV8919:n käyttöön ja palautan Arrisin Telialle, kun ehdin. Maanantaina puhelintuki vahvisti, että Arrisin boksi saattaa toimia, vaikka sopimus vaihtui. Sitä eivät tienneet kertoa, että kovalevy on silti menetetty. Sen luin myöhemmin foorumilta.

Myönnän olleeni varomaton, kun en tarkistanut kovalevyasiaa ja perunut sopimusta kahden viikon kuluessa. Yhdellä soitolla olisi selvinnyt, että Arris toimii toistaiseksi eikä kiirettä ollut. Myyjille voi sattua myös tahattomia virheitä, vaikka tässä tässä tapauksessa katson tulleeni lievästi harhaan johdetuksi. Täytyy sopeutua tilanteeseen, ei se niin vakavaa ole.

Näinhän se on. Inhimillisiä virheitä sattuu, vaikka koitammekin ne minimoida. Tarkoituksena ei kuitenkaan koskaan ole saada oloa huijatuksi. Toivottavasti asia saadaan selvitettyä, kuulen mielelläni lisää miten selvitys etenee! Mukavaa loppuviikkoa kuitenkin 🌞


Hej. 

Mutta mihin on hävinyt mahdollisuus yhdistä arris wifin kautta? Menu olis kun puolittunut uuden boksin käyttöönoton jälkeen? 


Hej. 

Mutta mihin on hävinyt mahdollisuus yhdistä arris wifin kautta? Menu olis kun puolittunut uuden boksin käyttöönoton jälkeen? 

Hei!

Arris 4302W sekä Arris 5305 -malleissa langattoman verkkoyhteyden käyttö on mahdollista. Ainoana poikkeuksena on Arris 4302 (ilman W-kirjainta nimen lopussa), jossa on mahdollisuus yhdistää vain verkkokaapelilla.

Tästä löydät asiakastukemme ohjeen Arris 4302W:n käyttöönottoon langattomasti sekä Arris 5305:n käyttöönottoon langattomasti.


Hej. 

Mutta mihin on hävinyt mahdollisuus yhdistä arris wifin kautta? Menu olis kun puolittunut uuden boksin käyttöönoton jälkeen? 

Hei!

Arris 4302W sekä Arris 5305 -malleissa langattoman verkkoyhteyden käyttö on mahdollista. Ainoana poikkeuksena on Arris 4302 (ilman W-kirjainta nimen lopussa), jossa on mahdollisuus yhdistää vain verkkokaapelilla.

Tästä löydät asiakastukemme ohjeen Arris 4302W:n käyttöönottoon langattomasti sekä Arris 5305:n käyttöönottoon langattomasti.

On arris vip5305w


On arris vip5305w

Jos Arris VIP5305W -digiboksin menu ei näy oikein etkä saa yhdistettyä sitä langattomaan verkkoon, suosittelen seuraavia toimenpiteitä:

  1. Irrota virtajohto digiboksista ja odota muutama minuutti.

  2. Liitä virtajohto takaisin digiboksiin ja odota, kunnes se käynnistyy kokonaan.

  3. Kun digiboksi on käynnistynyt, tarkista, että reitittimesi WiFi-yhteys on päällä ja aktiivinen.

  4. Avaa digiboksin asetukset ja tarkista langattoman verkon asetukset.

  5. Kokeile uudelleen yhdistää digiboksi langattomaan verkkoon.

  6. Jos yhteys ei vieläkään toimi tai menu ei näy oikein, voit kokeilla tehdasasetusten palauttamista. Tämä vaihe palauttaa digiboksin alkuperäisiin asetuksiin.

Hihkaise ihmeessä täällä, jos näistä vinkeistä ei ole apua, niin tutkitaan tilannetta vielä tarkemmin.

 


Löysin nyt kyllä menu jne, wifi päällä ja yhtistetty jne, 100 kerta latautuu kaikenlaista ja lopuksi yhteysvirhe ja ei onnistu


Löysin nyt kyllä menu jne, wifi päällä ja yhtistetty jne, 100 kerta latautuu kaikenlaista ja lopuksi yhteysvirhe ja ei onnistu

Toimiiko käyttämäsi verkkoyhteys kuitenkin normaalisti muilla laitteilla? Ja saatko tätä yhteysvirhe -herjaa pelkästään kun käytät boksia wifi-yhteydellä, eli verkkokaapelilla yhdistettynä toimii hyvin? 

Reititin ja digiboksi kannattaa sijoittaa mahdollisimman lähelle toisiaan, esteettömään tilaan, sillä jos niiden välillä on liikaa esteitä ei riittävän hyvää langatonta yhteyttä välttämättä muodostu. Tietenkin, jos laitteet ovat alle parin metrin päässä toisistaan, suosittelemme digiboksin käyttöä verkkokaapelilla yhdistettynä, sillä yhteys on silloin lähtökohtaisesti vahvempi.


Toimiiko käyttämäsi verkkoyhteys kuitenkin normaalisti muilla laitteilla? Ja saatko tätä yhteysvirhe -herjaa pelkästään kun käytät boksia wifi-yhteydellä, eli verkkokaapelilla yhdistettynä toimii hyvin? 

Reititin ja digiboksi kannattaa sijoittaa mahdollisimman lähelle toisiaan, esteettömään tilaan, sillä jos niiden välillä on liikaa esteitä ei riittävän hyvää langatonta yhteyttä välttämättä muodostu. Tietenkin, jos laitteet ovat alle parin metrin päässä toisistaan, suosittelemme digiboksin käyttöä verkkokaapelilla yhdistettynä, sillä yhteys on silloin lähtökohtaisesti vahvempi

Ei saa boksia wifillä kunnola käynnistettykään. Kaapelilla kaikki ok. Uusi boksi ja arris vierekkäin, kaikelle vaan ei ole kaapelia koska reitittimeen saa kaapelilla vaan 4 laiteetta. Uusi boksi toimii wifi-yhteydellä lähes tyydyttävästi, hukka vaan välissä yhteyden. Kuvan laatu sama huono kaapelilla ja wifilla. Vaan netflix on koko ajan hyvää. Kaikki muut laiteet toimi  wifillä viimeisen päälä, myös sovellukset ymym. 

Koko asunnossa wifi samanlainen. 

 

Pahoittelut kirjoitusvirheista 

 

--

Muokkaus SonjaNii: Lainauksia siistitty


Löysin nyt kyllä menu jne, wifi päällä ja yhtistetty jne, 100 kerta latautuu kaikenlaista ja lopuksi yhteysvirhe ja ei onnistu

Tä on sitten tä menu, mikä tule esiin heti käynnistymisvaihessa virtajohdon uudellen kytkemisen jälkeen ja kun valosilmä on vielä keltainen ja käske etsiä wifi verkon... Ei pääse varsinaiseen menu valikoiman asti


Tä on sitten tä menu, mikä tule esiin heti käynnistymisvaihessa virtajohdon uudellen kytkemisen jälkeen ja kun valosilmä on vielä keltainen ja käske etsiä wifi verkon... Ei pääse varsinaiseen menu valikoiman asti

Aivan, eli yhteys langattomaan verkkoon ei lainkaan muodostu, vaan yhteysvirhe iskee juurikin yhdistämisvaiheessa. Se, ettet lainkaan saa valikkoakaan esiin kuulostaa kyllä kummalliselta. Jos yhteys tosiaan toimii muilla laitteilla täysin normaalisti ja hyvin, olisi digiboksin tilannetta hyvä selvittää asiantuntijoidemme toimesta häiriöilmoituksella. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme, tai kirjata häiriöilmoituksen yhteydenottopyyntölomakkeemme kautta. Jos pistät lomakkeella häiriöilmoituksen tulemaan, niin voit lisätä lomakkeelle häiriön tietojen lisäksi linkin tähän Yhteisöketjuun!

 

--

Muokkaus SonjaNii: Lainauksia siistitty