Skip to main content

21184iA28A019B0D7B519F.jpg

Muokkaus 24.1.2024

Keskustelu on lukittu uusilta kommenteilta ja kysymyksiltä. Jos asiasi on kesken niin avaathan uuden aiheen, kiitos :)

Miksi keskustelu on lukittu? Lue täältä lisää.

 

Telia Play digiboksi uudistui. Nykyiset Arris-digiboksit säilyvät edelleen käytössä ja niidenkin kehitys jatkuu, mutta uusinta uutta on nyt boksi, joka kulkee lempinimellä DV8919.

DV8919 on Android TV -käyttöjärjestelmään pohjautuva digiboksi. Android-alusta mahdollistaa uudenlaisia ominaisuuksia ja aiempaa yhtenäisemmän käyttökokemuksen digiboksin, sovelluksen ja tv.telia.fi:n välillä.

 

Mitä uutta DV8919 tarjoaa käytännössä?

 

  • Sovelluksia! Digiboksille on esiasennettu useita suosikkisovelluksia, kuten Yle Areena, C More, MTV, Netflix, Youtube… Lisäksi digiboksille voi ladata Google Play Kaupasta lisää haluamiaan sovelluksia Google-tilin avulla.
  • Laaja kattaus katsottavaa: Kanavapaketeista löytyy samat vaihtoehdot kuin Telia Play digiboksi -palvelusta, esimerkiksi C Moren suositut kanavapaketit. Näet kaikki saatavilla olevat kanavapaketit kanavakartasta.
  • Uusi käyttöliittymä
  • Uusi pienempi kaukosäädin. Kaukosäätimessä on painike myös Google Assistant -ääniohjaukselle. Google Assistant ei tue Suomea, mutta sitä voi hyödyntää englanniksi. Äänikomentojen ystäville toiminnallisuus on varmasti hyödyllinen.
  • Digiboksi on todella pieni, vain 12 cm x 12 cm x 2,5 cm. Koska kaukosäädin toimii bluetoothilla niin voit halutessasi laittaa boxin kaappiin piiloon. Tai pitää sen esillä, mielestämme se on kyllä makeen näköinen boxi!
  • Vanhat Arris-maailmasta tutut ominaisuudet ovat tietenkin myös mukana, esimerkkeinä mainittakoon elokuvien vuokraus ja tallennuspalvelu.
  • Olette toivoneet, että tallenteita voisi selailla listanäkymässä ja tässä boxissa se on mahdollista 😉

 

Lisää uuden boxin ominaisuuksista

 

Rauta, käyttöjärjestelmä, sovellukset ja päivitykset

 

  • Prosessori, muisti ja Flash: Quad-core Cortex-A55 24000+ DMIPS, 3G RAM, 16G Flash 
  • Voit yhdistää digiboksin nettiin joko verkkokaapelilla tai wlanin avulla langattomasti. Boksi on Wi-Fi 6 sertifioitu.
  • Digiboksi tukee Dolby Soundia ja se ei tue Dolby Atmosta. Jos katseltavan ohjelman oletusääni kuitenkin on Dolby Atmos -ääni, ohjelman pitäisi automaattisesti kuulua vaihtoehtoisella ääniraidalla. Ohjelmasta/sovelluksesta riippuen tätä vaihtoehtoa ei kuitenkaan aina ole tarjolla.  
  • Digiboksi tukee HDMI-CEC-ominaisuutta ja digiboksin asetuksista saat sen halutessasi pois/päälle.
  • Digiboksin käyttöjärjestelmänä toimii Androidin versio 10 ja päivitämme sen uusiin versioihin tulevaisuudessa aina tarpeen mukaan 
    • Androidin turvapäivitykset tulevat boksille laiteohjelmistopäivityksien yhteydessä ja muut turvapäivitykset Telia TV:n päivitysten yhteydessä.
    • Android-käyttöjärjestelmän, Telia TV:n ja esiasennettujen sovellusten päivittäminen tapahtuu automaattisesti, eikä sinun tarvitse olla kirjautunut digiboksille Google-tilillä päivitysten saamiseksi.
    • Jos ohjelmisto- tai sovelluspäivitykset eivät jostain syystä toimisi, voit etsiä päivityksiä Asetukset-valikon kautta.
  •  Google-tili:
    • Voit käyttää Telia TV:tä sekä boksin esiasennettuja sovelluksia ilman, että kirjaudut digiboksille Google-tiliäsi käyttäen. 
    • Jos haluat ladata boksille myös muita sovelluksia Google Play -kaupasta, sinun pitää kirjautua Google-tiliäsi käyttäen tai rekisteröityä Google-käyttäjäksi. Google Play -kaupasta ladatut sovellukset päivittyvät asetustesi mukaisesti, joten suosittelen, että laitat sovellusten automaattiset päivitykset päälle. Näin sinun ei tarvitse erikseen hakea päivityksiä, vaan boksissa on aina automaattisesti sovellusten uusimmat versiot.

 

 

Kuvanlaatu

 

  • Muistathan, että kuvalaatu riippuu digiboksin lisäksi televisiosi ominaisuuksista sekä käyttämäsi netistä ja sen nopeudesta.
    • Telkkarin pitää olla HD/UHD-yhteensopiva.
    • Tarvitset noin 7mbit/s-nopeudella toimivan netin HD-kanavien toistoa varten. Paras saatavilla oleva kuvanlaatu edellyttää noin 15mbit/s tai suurempaa nopeutta. 
    • UHD-kanavien toistoon tarvitset noin 18mbit/s-nopeuden, mutta nopeutta olisi hyvä olla 25mbit/s tai enemmän.
    • Jos netin nopeus vaihtelee, myös ohjelman kuvanlaatu vaihtelee. Tämä koskee erityisesti mobiilitekniikalla (4G, 5G) toteutettuja yhteyksiä, joissa nopeuden vaihtelut ovat tyypillisiä. 
  • Sovelluksissa, esimerkiksi suoratoistopalveluissa kuten Netflix ja C More, kuvanlaatu riippuu boksin, netin ja telkkarin ominaisuuksien lisäksi myös sovelluksen itsensä tarjoamasta kuvanlaadusta.

  • Perustelevisiokanavista lähes kaikki kanavat ovat HD-laatua (720p50, jotkin kanavat 1080p50). Kanavakartoissamme ei ole HD-merkintää peruskanavien kohdalla. 

  • Kaikilla kanavilla ei ole tarjolla HD-laatua, joten nämä näkyvät matalampilaatuisina käytetystä tekniikasta riippumatta:  
    • Peruskanavista TV7, TV7 Himlen ja France 24 eivät ole HD-laatuisia  
    • Maksukanavista jotkin lastenkanavista, SF-kanalen, V-Film Family, V Sport live 1-5, Venäjän kanavat, MTV00, BBC World, CNN ja Al Jazeera eivät ole HD-laatuisia 
  • Liiga UHD on tällä hetkellä ainoa tarjolla oleva UHD-kanavamme.
  • Antennitelkkariin verrattuna uuden digiboksin peruskanavien kuvanlaatu on suunnilleen samaa kuin antenniverkon HD-laatu, ja parempaa kuin antenniverkon SD-laatu.  
  • Kaapeli-TV- ja Telia TV digiboksi laajakaistalla -palveluihin verrattuna kuvanlaatu on heikompaa. Näissä palveluissa resoluutio on 1080i50, mutta tätä lomitettua kuvaa Telia TV digiboksi -palvelu ei tue.  
  • DV8919:n ja Arris 5305:n kuvanlaatu on sama. Kuvanlaatu riippuu palvelusta, kuten yllä mainitsin.  

 

 

Löydät tietoa tämän digiboksin ohjelmistopäivityksistä täältä.

Kerro mikä sinun mielestäsi kuulostaa parhaalta ominaisuudelta, ja mitä haluaisit nähdä DV8919-boksilla seuraavaksi?

@KaPetri Oletteko Telialla testanneet, että asentuuko tämä Android-päivitys ongelmitta ?

Entä muut käyttäjät ?


Tästä tuli tiiliskivi ainakin päivityksessä. Melko kriittinen päivitys vois sanoa.

Aspaan otin yhteyttä ja tästä tehtiin vikailmoitus. En saanut uutta boksia suoraan. Nyt katotaan kuin pitkään ollaan ilman tv-palveluita


@KaPetriOletteko Telialla testanneet, että asentuuko tämä Android-päivitys ongelmitta ?

Entä muut käyttäjät ?

Asensin Android 12 -päivityksen boksille viime torstaina. Muutama minuutti siinä meni, mutta asennus sujui ongelmitta, Toistaiseksi emme ole saaneet juurikaan häiriöilmoituksia, että päivitys olisi rikkonut/juminut boksin kokonaan. Käyttöjärjestelmän päivitys ei tämän hetken tietoni perusteella ole saatavilla kaikille bokseille vaan sen julkaisu tapahtuu porrastetusti.


@KaPetriOletteko Telialla testanneet, että asentuuko tämä Android-päivitys ongelmitta ?

Entä muut käyttäjät ?

Asensin Android 12 -päivityksen boksille viime torstaina. Muutama minuutti siinä meni, mutta asennus sujui ongelmitta, Toistaiseksi emme ole saaneet juurikaan häiriöilmoituksia, että päivitys olisi rikkonut/juminut boksin kokonaan. Käyttöjärjestelmän päivitys ei tämän hetken tietoni perusteella ole saatavilla kaikille bokseille vaan sen julkaisu tapahtuu porrastetusti.

“juurikaan” , eli en ole yksin tämän kanssa. Näin voisi päätellä?


@KaPetriOletteko Telialla testanneet, että asentuuko tämä Android-päivitys ongelmitta ?

Entä muut käyttäjät ?

Asensin Android 12 -päivityksen boksille viime torstaina. Muutama minuutti siinä meni, mutta asennus sujui ongelmitta, Toistaiseksi emme ole saaneet juurikaan häiriöilmoituksia, että päivitys olisi rikkonut/juminut boksin kokonaan. Käyttöjärjestelmän päivitys ei tämän hetken tietoni perusteella ole saatavilla kaikille bokseille vaan sen julkaisu tapahtuu porrastetusti.

“juurikaan” , eli en ole yksin tämän kanssa. Näin voisi päätellä?

Tietenkin suureen massaan mahtuu aina yksittäistapauksia missä päivitys ei mene putkeen. Toistaiseksi emme ole seurannassa huomanneet sellaista ongelmaa päivityksissä, jonka vuoksi päivityksen jakeluun pitäisi tehdä muutoksia. Luonnollisesti keräämme yhteydenottojen ja vikailmoitusten juurisyistä dataa ja seuraamme herkällä korvalla päivityksen etenemistä.


@KaPetriOletteko Telialla testanneet, että asentuuko tämä Android-päivitys ongelmitta ?

Entä muut käyttäjät ?

Asensin Android 12 -päivityksen boksille viime torstaina. Muutama minuutti siinä meni, mutta asennus sujui ongelmitta, Toistaiseksi emme ole saaneet juurikaan häiriöilmoituksia, että päivitys olisi rikkonut/juminut boksin kokonaan. Käyttöjärjestelmän päivitys ei tämän hetken tietoni perusteella ole saatavilla kaikille bokseille vaan sen julkaisu tapahtuu porrastetusti.

Asensin juuri päivityksen ongelmitta.


Android 12 päivitys meni ongelmitta.

Mutta hei, miksi enää ei ol resoluutio 4K,  vaan on vain 2160p? Kyllä, ne ei ole sama asia. 


Ja vieläkään on edellisen boksin kuvanlaatu parempi, terävämpi jne. Molemmat boksit on ressiiverin kautta samassa tv - ssä kiinni ja varsinkin tv kanavat on pakko katsoa sitä kautta. 


1 kysymys vielä, miksi se pakko HDR jatkuvasti päällä ja pois ei saa mitenkään? 


Android 12 päivitys meni ongelmitta.

Mutta hei, miksi enää ei ol resoluutio 4K,  vaan on vain 2160p? Kyllä, ne ei ole sama asia. 

Telia Playn näyttötarkkuus on Ultra HD, jonka resoluutio on 2160p. Ns puhdasta 4K tekniikkaa ei ole ollut meidän digibokseissa käytössä.

 

Ja vieläkään on edellisen boksin kuvanlaatu parempi, terävämpi jne. Molemmat boksit on ressiiverin kautta samassa tv - ssä kiinni ja varsinkin tv kanavat on pakko katsoa sitä kautta. 

Vanhemmat boksit voivat olla Telia Play digiboksi laajakaistalla -palveluita, jolloin tekniikka, jolla TV-signaali tulee boksiin on eri kuin tällä uudella SDMC DV8919 -digiboksilla. Uuden digiboksin kuvanlaatuun vaikuttaa kaistan nopeus ja kapasiteetti. Mikäli sinulla on vanhassa digiboksissa samaan aikaan virtapäällä kun käytät tätä uutta, kannattaa kokeilla ottaa se täysin virrattomaksi, että vaikuttaako se kuvanlaatuun.

 

1 kysymys vielä, miksi se pakko HDR jatkuvasti päällä ja pois ei saa mitenkään? 

Se on laitteen ominaisuus laitevalmistajalta, joten sitä ei voi poistaa käytöstä.


Uusi boxi tuli ja tämä kesti päivityksen!


olen vaihtamassa Elisa Viihteestä Telialle ja nyt tuli mieleen kysymyksiä Telian boksin ominaisuuksista. Onko siinä mahdollista järjestää kanavalistoja? Elisalla tämä oli mahdollista ja ainakin itselleni oleellinen ominaisuus.

Ja oliko tässäkin ketjussa useaan kertaan mainitut ongelmat tallennuksen kanssa korjattu? mm. yksittäisen tallennetun sarjan jakson poistaminen poistaa koko tallennuksen.


olen vaihtamassa Elisa Viihteestä Telialle ja nyt tuli mieleen kysymyksiä Telian boksin ominaisuuksista. Onko siinä mahdollista järjestää kanavalistoja? Elisalla tämä oli mahdollista ja ainakin itselleni oleellinen ominaisuus.

Ja oliko tässäkin ketjussa useaan kertaan mainitut ongelmat tallennuksen kanssa korjattu? mm. yksittäisen tallennetun sarjan jakson poistaminen poistaa koko tallennuksen.

 

Muistelen lukeneeni, että kanavalistoja ei voi tehdä. Joku varmaan varmistaa tämän asian. Tallennoksen kanssa on vielä ongelmia. Jos tallennetusta sarjasta poistaa yhden jakson, niin voi olla, että siitä sarjasta ei saa enää laitettua mitään tallennokseen. Minulla kävi siten, että kun poistin niin ja sarja muuttui toiselle kanavalle, en saanut sitä enää tallennettua.  En siinä vaiheessa tiennyt, ettei saa poistaa. Sitä odottelen, että saavat asian korjattua. 


 

Muistelen lukeneeni, että kanavalistoja ei voi tehdä. Joku varmaan varmistaa tämän asian. Tallennoksen kanssa on vielä ongelmia. Jos tallennetusta sarjasta poistaa yhden jakson, niin voi olla, että siitä sarjasta ei saa enää laitettua mitään tallennokseen. Minulla kävi siten, että kun poistin niin ja sarja muuttui toiselle kanavalle, en saanut sitä enää tallennettua.  En siinä vaiheessa tiennyt, ettei saa poistaa. Sitä odottelen, että saavat asian korjattua. 


Muistat oikein. Kanavalistoista on juteltu muutama kuukausi sitten esimerkiksi tässä ketjussa.


 

Muistelen lukeneeni, että kanavalistoja ei voi tehdä. Joku varmaan varmistaa tämän asian. Tallennoksen kanssa on vielä ongelmia. Jos tallennetusta sarjasta poistaa yhden jakson, niin voi olla, että siitä sarjasta ei saa enää laitettua mitään tallennokseen. Minulla kävi siten, että kun poistin niin ja sarja muuttui toiselle kanavalle, en saanut sitä enää tallennettua.  En siinä vaiheessa tiennyt, ettei saa poistaa. Sitä odottelen, että saavat asian korjattua. 


Muistat oikein. Kanavalistoista on juteltu muutama kuukausi sitten esimerkiksi tässä ketjussa.

Kiitokset tiedosta. Tämä on aika harmillista. Olisipa tullut mieleeni selvitellä ja tutkia näitä etukäteen ennen kuin Telian myyjä sai puhuttua minut 12 kk määräaikaiseen sopimukseen. Tumtuu olevan aika tavalla step down Elisa Viihteen boksista.


olen vaihtamassa Elisa Viihteestä Telialle ja nyt tuli mieleen kysymyksiä Telian boksin ominaisuuksista. Onko siinä mahdollista järjestää kanavalistoja? Elisalla tämä oli mahdollista ja ainakin itselleni oleellinen ominaisuus.

Ja oliko tässäkin ketjussa useaan kertaan mainitut ongelmat tallennuksen kanssa korjattu? mm. yksittäisen tallennetun sarjan jakson poistaminen poistaa koko tallennuksen.

Näissä kyllä pitäisi olla se 14 peruutus oikeus ( tietenkin vain jos satuit tekemään puhelimessa kun juttelit telian myyjän kanssa, liikkeessä tehdyssä ei ole ) jos haluaa vielä pitää vanhan.


olen vaihtamassa Elisa Viihteestä Telialle ja nyt tuli mieleen kysymyksiä Telian boksin ominaisuuksista. Onko siinä mahdollista järjestää kanavalistoja? Elisalla tämä oli mahdollista ja ainakin itselleni oleellinen ominaisuus.

Ja oliko tässäkin ketjussa useaan kertaan mainitut ongelmat tallennuksen kanssa korjattu? mm. yksittäisen tallennetun sarjan jakson poistaminen poistaa koko tallennuksen.

Näissä kyllä pitäisi olla se 14 peruutus oikeus ( tietenkin vain jos satuit tekemään puhelimessa kun juttelit telian myyjän kanssa, liikkeessä tehdyssä ei ole ) jos haluaa vielä pitää vanhan.

Puhelimessa tein, mutta siitä on aikaa enemmän kuin 14 päivää. Palvelua en vielä ole saanut käyttööni, sopimus tehtiin etukäteen ja käyttöönotto ajoitettiin helmikuulle, koska silloin päättyy Elisa Viihteen määräaikaisuus. Sopimus on kuitenkin jo tehty.


 
Mites tän uuden boxin käyttäjät - onkoos tuoreimmissa päivityksissä näitä “ominaisuuksia”, mitä me Arris-boxin käyttäjät ollaan taas saatu ihmeteltäväksi(??)
 
** **
Vanhaan Arris VIP4302-boxiinkin tuli pari vk siten päivitys (siellä ver. 8-28-24), missä mm. seuraavanlaisia "uutuuksia" ohjelmien tallenteiden hallinnassa:
 
(Kaikki nämä siis ovat toimineet kunnolla ennen em. päivitystä)
 
1: Ohjelmatekstitykset sekoilee vaihtelevasti - tarkoittaa, että monissa tallenteissa tekstejä tulee aluksi ryöppyämällä ja sitten on pitkiä taukoja ilman tekstejä.  Tämä ainakin niin Ylen kuin MTV3.n ohjelmissa.
 
2a: Tallennelistoilla "Kaikki" ja "Nyt ja seuraavaksi" kun on poistamassa sarjatallennuksessa olevaa yksittäistä ohjelmajaksoa, poistuukin nykyään koko sarjan tallennus, eikä vain ko. ohjelma.  Esim. tulevien tallenteiden listalta ei enää voi ennakkoon napsia tupla-/tripla- tms. haluamiaan jaksoja tai uusintoja pois.
 
2b: Tallennelistoilla "Kaikki" ja "Nyt ja seuraavaksi" kun selaa ja poistaa jonkun ohjelman (tai halutun sarjan jakson, kts myös 2a), niin poiston jälkeen kursori aina pompahtaa listan alkuun, mikä hidastaa huomattavasti listan läpikäyntiä, kun joka poiston jälkeen pitää taas kelata listalla edelliseen poistokohtaan.
 
3: Tallennelistoilla "Kaikki" ja "Nyt ja seuraavaksi" ei ohjelman kohdalla enää suoraan saa inforuutua näkyviin, vaan ohjelma pitää painaa "starttimoodiin" tai käynnistää se, jolloin vasta inforuudun saa näkyviin.
 
4: EPG.ssä talletukseen laitetut ohjelmat (siis punaiset pallurat) näkyvät vasta, kun nuolinäppäimillä niitä käy "klikkaamassa".
 
5: Ohjelmat tallettuvat vaihtelevasti joko tarkasti EPG-ajan mukaan tai siten, että niissä on 10min. vara-aika lopussa.  Ennen tuo vara-aika oli aina.
 
 
Aika virtuooseja ovat, ketkä tätä virittelee.. ..eituu koskaan kunnollisen valmista..
 
Onkohan kaikkien operaattoreiden nää netti-tv -touhut vuodesta toiseen samanlaista soosia - jokaisen päivityksen myötä liuta hyväksi koettuja ja sutjakkaita toiminteita hajoaa?
 
 
Näyttäisi, että sw-kehitysyksiköiden moraali tuotteensa laadusta on nykyään vanhan kansan kouluarvosanan noin 4,5 tasolla..
 
Ite muinaisena koodari-nörttiaikana oisin aikoinaan saanut potkut jo moneen kertaan, jos saman tuotteen kehitysversiot osaltani olisivat olleet jatkuvasti tällaista, mitä Telia esittää tän TeliaTVn/Playn tapauksessa. 
 
Uskomattomasti ihan perustoiminteetkin jatkuvasti sekoilevat liki jokaisen päivityksen jäljiltä...
 

Voisko se koodarisakki + pomonsa joskus tulla oikein esittäytymään asiakkailleen tänne TeeliaPlei-palstalle? 😁


Taas ykkösellä ei riittänyt tallennusaika eduskunnan kyselytunnille. 🥺 


Taas ykkösellä ei riittänyt tallennusaika eduskunnan kyselytunnille. 🥺 

Valitettavasti meidän tallennuspalvelu ei tunnista ohjelmaoppaassa ilmoitettua ajan ylittävää lähetystä, kun kanavan palveluntarjoaja päättää muuttaa/pidentää lähetysaikoja. Tästä toki yhdessä palveluntarjoajien kanssa on keskusteltu, miten tallennukset saataisiin aina toimimaan tismalleen oikein, mutta toistaiseksi tilanne on tämä.


Taas ykkösellä ei riittänyt tallennusaika eduskunnan kyselytunnille. 🥺 

Valitettavasti meidän tallennuspalvelu ei tunnista ohjelmaoppaassa ilmoitettua ajan ylittävää lähetystä, kun kanavan palveluntarjoaja päättää muuttaa/pidentää lähetysaikoja. Tästä toki yhdessä palveluntarjoajien kanssa on keskusteltu, miten tallennukset saataisiin aina toimimaan tismalleen oikein, mutta toistaiseksi tilanne on tämä.

Vanhaan hyvään aikaan, kun kaikki oli vielä hyvin, pystyi itse asettamaan lisäaikaa eteen sekä taakse.


Taas ykkösellä ei riittänyt tallennusaika eduskunnan kyselytunnille. 🥺 

Ei tainnut kyselytunti edes mennä yliajalle.?


Taas ykkösellä ei riittänyt tallennusaika eduskunnan kyselytunnille. 🥺 

Ei tainnut kyselytunti edes mennä yliajalle.?

Ei mennyt. 


En tiedä, että kuuluuko tämä asia tänne, mutta kokeillaan.

Eli ohjelma Treffit helvetistä freellä.  Kuva kertoo ohjelman pituuden 55min.

Mutta ohjelma kestää nyt kolmannen kerran puolisen tuntia ja sitten tulee vain tällaista kuvaa. En tiedä onko ajassa painovirhepaholainen vai kuuluiko ohjelmassa olla kahdet Treffit helvetistä.

 


Taas ykkösellä ei riittänyt tallennusaika eduskunnan kyselytunnille. 🥺 

Ei tainnut kyselytunti edes mennä yliajalle.?

Ei mennyt. 

Osaatko sanoa, että kuinka paljon lopusta jäi tallennuksen ulkopuolelle? Yle Areenan puolelta näkyy kokonaisuus, mutta ymmärrän, että tallenteet eivät saa mennä poikki ennen aikojaan.