Skip to main content

21184iA28A019B0D7B519F.jpg

Muokkaus 24.1.2024

Keskustelu on lukittu uusilta kommenteilta ja kysymyksiltä. Jos asiasi on kesken niin avaathan uuden aiheen, kiitos :)

Miksi keskustelu on lukittu? Lue täältä lisää.

 

Telia Play digiboksi uudistui. Nykyiset Arris-digiboksit säilyvät edelleen käytössä ja niidenkin kehitys jatkuu, mutta uusinta uutta on nyt boksi, joka kulkee lempinimellä DV8919.

DV8919 on Android TV -käyttöjärjestelmään pohjautuva digiboksi. Android-alusta mahdollistaa uudenlaisia ominaisuuksia ja aiempaa yhtenäisemmän käyttökokemuksen digiboksin, sovelluksen ja tv.telia.fi:n välillä.

 

Mitä uutta DV8919 tarjoaa käytännössä?

 

  • Sovelluksia! Digiboksille on esiasennettu useita suosikkisovelluksia, kuten Yle Areena, C More, MTV, Netflix, Youtube… Lisäksi digiboksille voi ladata Google Play Kaupasta lisää haluamiaan sovelluksia Google-tilin avulla.
  • Laaja kattaus katsottavaa: Kanavapaketeista löytyy samat vaihtoehdot kuin Telia Play digiboksi -palvelusta, esimerkiksi C Moren suositut kanavapaketit. Näet kaikki saatavilla olevat kanavapaketit kanavakartasta.
  • Uusi käyttöliittymä
  • Uusi pienempi kaukosäädin. Kaukosäätimessä on painike myös Google Assistant -ääniohjaukselle. Google Assistant ei tue Suomea, mutta sitä voi hyödyntää englanniksi. Äänikomentojen ystäville toiminnallisuus on varmasti hyödyllinen.
  • Digiboksi on todella pieni, vain 12 cm x 12 cm x 2,5 cm. Koska kaukosäädin toimii bluetoothilla niin voit halutessasi laittaa boxin kaappiin piiloon. Tai pitää sen esillä, mielestämme se on kyllä makeen näköinen boxi!
  • Vanhat Arris-maailmasta tutut ominaisuudet ovat tietenkin myös mukana, esimerkkeinä mainittakoon elokuvien vuokraus ja tallennuspalvelu.
  • Olette toivoneet, että tallenteita voisi selailla listanäkymässä ja tässä boxissa se on mahdollista 😉

 

Lisää uuden boxin ominaisuuksista

 

Rauta, käyttöjärjestelmä, sovellukset ja päivitykset

 

  • Prosessori, muisti ja Flash: Quad-core Cortex-A55 24000+ DMIPS, 3G RAM, 16G Flash 
  • Voit yhdistää digiboksin nettiin joko verkkokaapelilla tai wlanin avulla langattomasti. Boksi on Wi-Fi 6 sertifioitu.
  • Digiboksi tukee Dolby Soundia ja se ei tue Dolby Atmosta. Jos katseltavan ohjelman oletusääni kuitenkin on Dolby Atmos -ääni, ohjelman pitäisi automaattisesti kuulua vaihtoehtoisella ääniraidalla. Ohjelmasta/sovelluksesta riippuen tätä vaihtoehtoa ei kuitenkaan aina ole tarjolla.  
  • Digiboksi tukee HDMI-CEC-ominaisuutta ja digiboksin asetuksista saat sen halutessasi pois/päälle.
  • Digiboksin käyttöjärjestelmänä toimii Androidin versio 10 ja päivitämme sen uusiin versioihin tulevaisuudessa aina tarpeen mukaan 
    • Androidin turvapäivitykset tulevat boksille laiteohjelmistopäivityksien yhteydessä ja muut turvapäivitykset Telia TV:n päivitysten yhteydessä.
    • Android-käyttöjärjestelmän, Telia TV:n ja esiasennettujen sovellusten päivittäminen tapahtuu automaattisesti, eikä sinun tarvitse olla kirjautunut digiboksille Google-tilillä päivitysten saamiseksi.
    • Jos ohjelmisto- tai sovelluspäivitykset eivät jostain syystä toimisi, voit etsiä päivityksiä Asetukset-valikon kautta.
  •  Google-tili:
    • Voit käyttää Telia TV:tä sekä boksin esiasennettuja sovelluksia ilman, että kirjaudut digiboksille Google-tiliäsi käyttäen. 
    • Jos haluat ladata boksille myös muita sovelluksia Google Play -kaupasta, sinun pitää kirjautua Google-tiliäsi käyttäen tai rekisteröityä Google-käyttäjäksi. Google Play -kaupasta ladatut sovellukset päivittyvät asetustesi mukaisesti, joten suosittelen, että laitat sovellusten automaattiset päivitykset päälle. Näin sinun ei tarvitse erikseen hakea päivityksiä, vaan boksissa on aina automaattisesti sovellusten uusimmat versiot.

 

 

Kuvanlaatu

 

  • Muistathan, että kuvalaatu riippuu digiboksin lisäksi televisiosi ominaisuuksista sekä käyttämäsi netistä ja sen nopeudesta.
    • Telkkarin pitää olla HD/UHD-yhteensopiva.
    • Tarvitset noin 7mbit/s-nopeudella toimivan netin HD-kanavien toistoa varten. Paras saatavilla oleva kuvanlaatu edellyttää noin 15mbit/s tai suurempaa nopeutta. 
    • UHD-kanavien toistoon tarvitset noin 18mbit/s-nopeuden, mutta nopeutta olisi hyvä olla 25mbit/s tai enemmän.
    • Jos netin nopeus vaihtelee, myös ohjelman kuvanlaatu vaihtelee. Tämä koskee erityisesti mobiilitekniikalla (4G, 5G) toteutettuja yhteyksiä, joissa nopeuden vaihtelut ovat tyypillisiä. 
  • Sovelluksissa, esimerkiksi suoratoistopalveluissa kuten Netflix ja C More, kuvanlaatu riippuu boksin, netin ja telkkarin ominaisuuksien lisäksi myös sovelluksen itsensä tarjoamasta kuvanlaadusta.

  • Perustelevisiokanavista lähes kaikki kanavat ovat HD-laatua (720p50, jotkin kanavat 1080p50). Kanavakartoissamme ei ole HD-merkintää peruskanavien kohdalla. 

  • Kaikilla kanavilla ei ole tarjolla HD-laatua, joten nämä näkyvät matalampilaatuisina käytetystä tekniikasta riippumatta:  
    • Peruskanavista TV7, TV7 Himlen ja France 24 eivät ole HD-laatuisia  
    • Maksukanavista jotkin lastenkanavista, SF-kanalen, V-Film Family, V Sport live 1-5, Venäjän kanavat, MTV00, BBC World, CNN ja Al Jazeera eivät ole HD-laatuisia 
  • Liiga UHD on tällä hetkellä ainoa tarjolla oleva UHD-kanavamme.
  • Antennitelkkariin verrattuna uuden digiboksin peruskanavien kuvanlaatu on suunnilleen samaa kuin antenniverkon HD-laatu, ja parempaa kuin antenniverkon SD-laatu.  
  • Kaapeli-TV- ja Telia TV digiboksi laajakaistalla -palveluihin verrattuna kuvanlaatu on heikompaa. Näissä palveluissa resoluutio on 1080i50, mutta tätä lomitettua kuvaa Telia TV digiboksi -palvelu ei tue.  
  • DV8919:n ja Arris 5305:n kuvanlaatu on sama. Kuvanlaatu riippuu palvelusta, kuten yllä mainitsin.  

 

 

Löydät tietoa tämän digiboksin ohjelmistopäivityksistä täältä.

Kerro mikä sinun mielestäsi kuulostaa parhaalta ominaisuudelta, ja mitä haluaisit nähdä DV8919-boksilla seuraavaksi?

En tiedä, että kuuluuko tämä asia tänne, mutta kokeillaan.

Eli ohjelma Treffit helvetistä freellä.  Kuva kertoo ohjelman pituuden 55min.

Mutta ohjelma kestää nyt kolmannen kerran puolisen tuntia ja sitten tulee vain tällaista kuvaa. En tiedä onko ajassa painovirhepaholainen vai kuuluiko ohjelmassa olla kahdet Treffit helvetistä.

 

Kyseinen ohjelma kestää oikeasti 30min. Telia Play-palvelun ohjelmaoppaassa on sen osalta virhe, ett ohjelma kestäisi 55min. Ohjelmaa ei ole siellä sen jälkeen ollut, Seuraava ohjelma on alkanut klo 6:25.


Saako boxissa näkyviin tälläisen selkeän kanava/ohjelmaluettelon?


Taas ykkösellä ei riittänyt tallennusaika eduskunnan kyselytunnille. 🥺 

Ei tainnut kyselytunti edes mennä yliajalle.?

Ei mennyt. 

Osaatko sanoa, että kuinka paljon lopusta jäi tallennuksen ulkopuolelle? Yle Areenan puolelta näkyy kokonaisuus, mutta ymmärrän, että tallenteet eivät saa mennä poikki ennen aikojaan. 

Ei siitä varmaan paljon jäänyt. Arviolta ehkä vain n 5min.


Kyseinen ohjelma kestää oikeasti 30min. Telia Play-palvelun ohjelmaoppaassa on sen osalta virhe, ett ohjelma kestäisi 55min. Ohjelmaa ei ole siellä sen jälkeen ollut, Seuraava ohjelma on alkanut klo 6:25.

Kiitti vastauksesta. Eipä tarvitse miettiä tuota enää. 😃


___
Muokkaus AaTanja: lyhennetty lainausta. 


Hej, onko se nyt uudessa päivityksessä kiinni vai missä, mutta joka päivä boksin käynnistyksen jälkeen on sovelluksissa kuvanlaatu vaan  hd. Tilanne muutuu ja esille saa myös 4k vain virtajohdon pois käyttämällä.

Kun ennen onnistui vielä jotenkin että boksi ei sammunut ollenkaan, siis enä sitä mahdollisuutta ei ole ja ilmesty kaikelaista enemmän. 


Hej, onko se nyt uudessa päivityksessä kiinni vai missä, mutta joka päivä boksin käynnistyksen jälkeen on sovelluksissa kuvanlaatu vaan  hd. Tilanne muutuu ja esille saa myös 4k vain virtajohdon pois käyttämällä. 

Emme ole havainneet uuden Android 12 -päivityksen aiheuttavan sovellusten sisäisten ohjelmien kuvanlaadun heikentymistä. Onko kuvanlaatu tipahtunut 4K-> HD-laatuiseksi kaikissa sovelluksissa vai yhdessä tietyssä sovelluksessa?

Lähes kaikki boksin suoratoisto -sovellukset käyttävät yhteyden nopeuden/laadun perusteella skaalautuvaa kuvanlaatua. Joillain sovelluksilla esimerkiksi Youtube on myös mahdollista pakottaa kuvanlaatu tietylle resoluutiolle. 

Millainen nettiyhteys boksilla on käytössä ja millaista nopeutta se tarjoaa nopeustestejä tehdessä?


Emme ole havainneet uuden Android 12 -päivityksen aiheuttavan sovellusten sisäisten ohjelmien kuvanlaadun heikentymistä. Onko kuvanlaatu tipahtunut 4K-> HD-laatuiseksi kaikissa sovelluksissa vai yhdessä tietyssä sovelluksessa?

Lähes kaikki boksin suoratoisto -sovellukset käyttävät yhteyden nopeuden/laadun perusteella skaalautuvaa kuvanlaatua. Joillain sovelluksilla esimerkiksi Youtube on myös mahdollista pakottaa kuvanlaatu tietylle resoluutiolle. 

Millainen nettiyhteys boksilla on käytössä ja millaista nopeutta se tarjoaa nopeustestejä tehdessä?

Piuhalla Telia, nopeus on koko ajan lähes samalainen, vaikka on hetkellä monta laiteta netissä piuhalla tai wifillä. 

 

----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia


Piuhalla Telia, nopeus on koko ajan lähes samalainen, vaikka on hetkellä monta laiteta netissä piuhalla tai wifillä. 

Yhteyden nopeudesta tai laadusta ei siis resoluution lasku voi johtua. Onko kuvanlaatu laskenut HD-laatuiseksi kaikissa sovelluksissa vai yhdessä tietyssä sovelluksessa?

Jos mahdollista niin kokeilisin itse vielä vaihtaa HDMI-porttia TV:ssä ja käynnistää boksin  uudelleen asetus -valikon kautta.

Kirjaathan meille häiriöilmoituksen tarkkojen esimerkkien kera Minun Telian kautta niin pääsemme tutkimaan mistä ongelma voisi johtua. 


Piuhalla Telia, nopeus on koko ajan lähes samalainen, vaikka on hetkellä monta laiteta netissä piuhalla tai wifillä. 

Ainaki netflix, disney, hbo olen tarkistanut jos yhessä olen huomannut, sitten ei ole auttanut muu kun virtajohto pois ja takaisin.

Talousessa on lisäksi vielä 2 Android boxia ym laiteita ja kertakaan ei ole semmosta muissa laiteissa. Tottakai ei ole samana aikana kaikki 10+ laitetta käytössä, mutta muita androideja ei sammuta ikinä, ne vaan nukkuu kun ei käytetää ja kerran viikkossa/kahdessa restart varmuuden vuoksi ja ei ongelmia.

Parasta olisi jos sais silleki boksille taas mahdollisuuden, että se ei sammutaisi itseään kokonaan. 

 

----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia

 


Kirjoitit @Rusakas aiheesta, että parasta olisi jos boksi ei sammuttaisi itseään kokonaan. Lähtökohtaisesti suosittelen jokaisen laitteen teknisen osalta uudelleenkäynnistämistä säännöllisesti. Se poistaa usein ongelmakohtia laitteista.

Laitteet ovat voineet jäädä päälle ja energiasäästöpuolelta haluamme myös olla osana hiilijalanjäljen pienentämisessä.


Nyt on alkanut tallentamaan Telia Play toiselta kanavalta uusintoja ☹️ Emmerdale AVA:lta 

 

 


Nyt on alkanut tallentamaan Telia Play toiselta kanavalta uusintoja ☹️ Emmerdale AVA:lta 

 

 

Onko @Hannele2022 kyseessä sarja, jonka olet aiemmin asettanut tallennukseen kyseiseltä AVA-kanavalta tai toiselta kanavalta? 


Nyt on alkanut tallentamaan Telia Play toiselta kanavalta uusintoja ☹️ Emmerdale AVA:lta 

 

 

Onko @Hannele2022 kyseessä sarja, jonka olet aiemmin asettanut tallennukseen kyseiseltä AVA-kanavalta tai toiselta kanavalta? 

On aina tallentanut sen vain kolmoselta. Jäin ihmettelemään kelloaikaa klo 12.00 kun uusinta tulee kolmoselta aina aamulla 10.00 jota boksi ei enää ole tallentanut pitkään aikaan.


On aina tallentanut sen vain kolmoselta.

Ilmoitin tästä omituisuudesta eteenpäin. Koetamme toistaa tilanteen ja varmistamme onko sarjatallennukseen tullut muutoksia. 


On aina tallentanut sen vain kolmoselta.

Ilmoitin tästä omituisuudesta eteenpäin. Koetamme toistaa tilanteen ja varmistamme onko sarjatallennukseen tullut muutoksia. 

Testasimme ja varmistimme tätä tilannetta. Vaikuttaisi siltä, että poistettuja tallenteita AVA -kanavalta on palautunut tallenteisiin. Olemme tästä avanneet selvityksen ja pyrimme poistamaan nämä ylimääräiset tallenteet. 


On aina tallentanut sen vain kolmoselta.

Ilmoitin tästä omituisuudesta eteenpäin. Koetamme toistaa tilanteen ja varmistamme onko sarjatallennukseen tullut muutoksia. 

Testasimme ja varmistimme tätä tilannetta. Vaikuttaisi siltä, että poistettuja tallenteita AVA -kanavalta on palautunut tallenteisiin. Olemme tästä avanneet selvityksen ja pyrimme poistamaan nämä ylimääräiset tallenteet. 

 

Eivät ne ole poistuneita tallenteita vaan boksi tallentaa nyt joka päivä klo 12.00 AVA:lta Emmerdalen.


 

Eivät ne ole poistuneita tallenteita vaan boksi tallentaa nyt joka päivä klo 12.00 AVA:lta Emmerdalen.

Kyseiseltä kanavalta et ole aiemmin asettanut kyseistä sarjaa tallentumaan vaan sarja on vain MTV3 -kanavalta ajatettu tallennukseen?

Ilmeisesti siinä tapauksessa tallennuksessa on nyt muutakin häiriöitä MTV3 / AVA -kanavaa koskien. Selvitys on käynnistynyt. 

 


 

Eivät ne ole poistuneita tallenteita vaan boksi tallentaa nyt joka päivä klo 12.00 AVA:lta Emmerdalen.

Kyseiseltä kanavalta et ole aiemmin asettanut kyseistä sarjaa tallentumaan vaan sarja on vain MTV3 -kanavalta ajatettu tallennukseen?

Ilmeisesti siinä tapauksessa tallennuksessa on nyt muutakin häiriöitä MTV3 / AVA -kanavaa koskien. Selvitys on käynnistynyt. 

 

Juuri näin. 👍


@KaPetri  Katsoin tallennuslistan alkupäähän ja huomasin, että minulle on tullut syyskuun puolestavälistä kaikki emmerdalen jaksot AVA:lta ja sitten siitä lähtien tallentaa sen joka arkipäivä. Voinko poistaa noita ilman, että se vaikuttaisi MTV:n tallennoksiin missä minulla on ollut koko ajan jatkuva tallennos Emmerdaleen? Mun tallennoslista on varmaan kilometrin mittainen. Myös Ruotsin surkein kuski on taas tullut takaisin. Olen sen jaksot jo kaksi kertaa poistanut. Se palautuu Subilta. 

 


Katsoin tallennuslistan alkupäähän ja huomasin, että minulle on tullut syyskuun puolestavälistä kaikki emmerdalen jaksot AVA:lta ja sitten siitä lähtien tallentaa sen joka arkipäivä. Voinko poistaa noita ilman, että se vaikuttaisi MTV:n tallennoksiin missä minulla on ollut koko ajan jatkuva tallennos Emmerdaleen? Mun tallennoslista on varmaan kilometrin mittainen. Myös Ruotsin surkein kuski on taas tullut takaisin. Olen sen jaksot jo kaksi kertaa poistanut. Se palautuu Subilta. 

 

Ei kannata poistaa tallennuksia tässä vaiheessa - suosittelen käyttämään tuota “Toistuvat”-listausta, jotta näet kaikki tallennuksessa olevat kaudet ja jaksot järjestyksessä. Tuo ongelma, että tallennus osuukin AVAlle, on tosiaan selvityksessä!


Oli pakko vaihtaa kunnon entinen Telian digiboksi tähän Telia Playhin. Joka kerta aina uuden tullessa, tuntuu että huononee vain koko paketti. Ei kunnon ohjeita esim. omaan/suosikki kanava -listaan tekemisestä. Satoja kanavia millä ei tee mitään, sovellukset siellä täällä, kaukosäätimessä vain pari hassua “knääpylää”. Jokainen kanava pitää hakea sieltä täältä muitten kanavien joukosta, jne. jne. Kyllä se entinen oli todella hyvä verrattuna tähän Telia Playhin. Teksti tv:kin pitää hakea sovelluksen kautta kun ennen oli oma “knääpylä” sillekin, tekstityksen suhteenkin riitti se sininen “knääpylä. Puhumattakaan numero knääpylöistä. Jos olisin tämän tiennyt, en olisi koko Telia Playta edes harkinnut. Todella surkea uudistus, omasta mielestäni. Jos saisi edes kunnon ohjeet tämän onnettoman kaukosäätimen ja muitten toimintojen suhteen (suosikki kanava-lista omassa haluamassani järjestyksessä, sovellusten järjestäminen jne. mitä oli edellisessä). Tai sitten se ei vaan onnistu, enää! En suosittele kenellekään! Kannattaa pitää se Arris tms. jos mahdollista.

--
Muokkaus katjane: Siirretty omasta aloituksestaan tähän ketjuun


Viimeisimmän päivityksen myötä tallennusten katsomisesta on tullut sietämätöntä, tekstitykset näkyvät miten sattuu jos näkyvät… Ja jos ne näkyvät niin pienen hetken tai ruudulla saattaa vilahtaa tekstitys joka tulee monta minuuttia ennen kuin kyseinen kohta näkyy edes ruudulla… Eli toisin sanoen tekstitykset näkyvät aivan miten sattuu tai niitä ei näy ollenkaan ja sama ongelma kahdessa eri boksissa perheessämme.


Viimeisimmän päivityksen myötä tallennusten katsomisesta on tullut sietämätöntä, tekstitykset näkyvät miten sattuu jos näkyvät… Ja jos ne näkyvät niin pienen hetken tai ruudulla saattaa vilahtaa tekstitys joka tulee monta minuuttia ennen kuin kyseinen kohta näkyy edes ruudulla… Eli toisin sanoen tekstitykset näkyvät aivan miten sattuu tai niitä ei näy ollenkaan ja sama ongelma kahdessa eri boksissa perheessämme.

Mikä boksi sulla on? Mulla DV8919 ja vähän on ollut tekstitys ongelmaa, mutta ei siinä määrin kuin sinulla. 


Viimeisimmän päivityksen myötä tallennusten katsomisesta on tullut sietämätöntä, tekstitykset näkyvät miten sattuu jos näkyvät… Ja jos ne näkyvät niin pienen hetken tai ruudulla saattaa vilahtaa tekstitys joka tulee monta minuuttia ennen kuin kyseinen kohta näkyy edes ruudulla… Eli toisin sanoen tekstitykset näkyvät aivan miten sattuu tai niitä ei näy ollenkaan ja sama ongelma kahdessa eri boksissa perheessämme.

Mikä boksi sulla on? Mulla DV8919 ja vähän on ollut tekstitys ongelmaa, mutta ei siinä määrin kuin sinulla. 

Juuri sama DV8919 boksi kuin sulla


Viimeisimmän päivityksen myötä tallennusten katsomisesta on tullut sietämätöntä, tekstitykset näkyvät miten sattuu jos näkyvät… Ja jos ne näkyvät niin pienen hetken tai ruudulla saattaa vilahtaa tekstitys joka tulee monta minuuttia ennen kuin kyseinen kohta näkyy edes ruudulla… Eli toisin sanoen tekstitykset näkyvät aivan miten sattuu tai niitä ei näy ollenkaan ja sama ongelma kahdessa eri boksissa perheessämme.

Mikä boksi sulla on? Mulla DV8919 ja vähän on ollut tekstitys ongelmaa, mutta ei siinä määrin kuin sinulla. 

Juuri sama DV8919 boksi kuin sulla

Onpa kumma, kun noin erilailla oireilee. Mulla on kakkoselta tekstitykset olleet hieman kohdistusongelmissa. Nekin silleen pätkittäin, ei koko aikaa. Silloin, kun päivitys tuli mulle niin oli joku ohjelma - en enää muista mikä - jota ei voinut katsoa ollenkaan kun kohdistus oli täysin hukassa. Mut mulla on pikkuhiljaa koko ajan parantunut ongelma. Toivotaan, että sulla tekee saman. 👍