Skip to main content

21184iA28A019B0D7B519F.jpg

Muokkaus 24.1.2024

Keskustelu on lukittu uusilta kommenteilta ja kysymyksiltä. Jos asiasi on kesken niin avaathan uuden aiheen, kiitos :)

Miksi keskustelu on lukittu? Lue täältä lisää.

 

Telia Play digiboksi uudistui. Nykyiset Arris-digiboksit säilyvät edelleen käytössä ja niidenkin kehitys jatkuu, mutta uusinta uutta on nyt boksi, joka kulkee lempinimellä DV8919.

DV8919 on Android TV -käyttöjärjestelmään pohjautuva digiboksi. Android-alusta mahdollistaa uudenlaisia ominaisuuksia ja aiempaa yhtenäisemmän käyttökokemuksen digiboksin, sovelluksen ja tv.telia.fi:n välillä.

 

Mitä uutta DV8919 tarjoaa käytännössä?

 

  • Sovelluksia! Digiboksille on esiasennettu useita suosikkisovelluksia, kuten Yle Areena, C More, MTV, Netflix, Youtube… Lisäksi digiboksille voi ladata Google Play Kaupasta lisää haluamiaan sovelluksia Google-tilin avulla.
  • Laaja kattaus katsottavaa: Kanavapaketeista löytyy samat vaihtoehdot kuin Telia Play digiboksi -palvelusta, esimerkiksi C Moren suositut kanavapaketit. Näet kaikki saatavilla olevat kanavapaketit kanavakartasta.
  • Uusi käyttöliittymä
  • Uusi pienempi kaukosäädin. Kaukosäätimessä on painike myös Google Assistant -ääniohjaukselle. Google Assistant ei tue Suomea, mutta sitä voi hyödyntää englanniksi. Äänikomentojen ystäville toiminnallisuus on varmasti hyödyllinen.
  • Digiboksi on todella pieni, vain 12 cm x 12 cm x 2,5 cm. Koska kaukosäädin toimii bluetoothilla niin voit halutessasi laittaa boxin kaappiin piiloon. Tai pitää sen esillä, mielestämme se on kyllä makeen näköinen boxi!
  • Vanhat Arris-maailmasta tutut ominaisuudet ovat tietenkin myös mukana, esimerkkeinä mainittakoon elokuvien vuokraus ja tallennuspalvelu.
  • Olette toivoneet, että tallenteita voisi selailla listanäkymässä ja tässä boxissa se on mahdollista 😉

 

Lisää uuden boxin ominaisuuksista

 

Rauta, käyttöjärjestelmä, sovellukset ja päivitykset

 

  • Prosessori, muisti ja Flash: Quad-core Cortex-A55 24000+ DMIPS, 3G RAM, 16G Flash 
  • Voit yhdistää digiboksin nettiin joko verkkokaapelilla tai wlanin avulla langattomasti. Boksi on Wi-Fi 6 sertifioitu.
  • Digiboksi tukee Dolby Soundia ja se ei tue Dolby Atmosta. Jos katseltavan ohjelman oletusääni kuitenkin on Dolby Atmos -ääni, ohjelman pitäisi automaattisesti kuulua vaihtoehtoisella ääniraidalla. Ohjelmasta/sovelluksesta riippuen tätä vaihtoehtoa ei kuitenkaan aina ole tarjolla.  
  • Digiboksi tukee HDMI-CEC-ominaisuutta ja digiboksin asetuksista saat sen halutessasi pois/päälle.
  • Digiboksin käyttöjärjestelmänä toimii Androidin versio 10 ja päivitämme sen uusiin versioihin tulevaisuudessa aina tarpeen mukaan 
    • Androidin turvapäivitykset tulevat boksille laiteohjelmistopäivityksien yhteydessä ja muut turvapäivitykset Telia TV:n päivitysten yhteydessä.
    • Android-käyttöjärjestelmän, Telia TV:n ja esiasennettujen sovellusten päivittäminen tapahtuu automaattisesti, eikä sinun tarvitse olla kirjautunut digiboksille Google-tilillä päivitysten saamiseksi.
    • Jos ohjelmisto- tai sovelluspäivitykset eivät jostain syystä toimisi, voit etsiä päivityksiä Asetukset-valikon kautta.
  •  Google-tili:
    • Voit käyttää Telia TV:tä sekä boksin esiasennettuja sovelluksia ilman, että kirjaudut digiboksille Google-tiliäsi käyttäen. 
    • Jos haluat ladata boksille myös muita sovelluksia Google Play -kaupasta, sinun pitää kirjautua Google-tiliäsi käyttäen tai rekisteröityä Google-käyttäjäksi. Google Play -kaupasta ladatut sovellukset päivittyvät asetustesi mukaisesti, joten suosittelen, että laitat sovellusten automaattiset päivitykset päälle. Näin sinun ei tarvitse erikseen hakea päivityksiä, vaan boksissa on aina automaattisesti sovellusten uusimmat versiot.

 

 

Kuvanlaatu

 

  • Muistathan, että kuvalaatu riippuu digiboksin lisäksi televisiosi ominaisuuksista sekä käyttämäsi netistä ja sen nopeudesta.
    • Telkkarin pitää olla HD/UHD-yhteensopiva.
    • Tarvitset noin 7mbit/s-nopeudella toimivan netin HD-kanavien toistoa varten. Paras saatavilla oleva kuvanlaatu edellyttää noin 15mbit/s tai suurempaa nopeutta. 
    • UHD-kanavien toistoon tarvitset noin 18mbit/s-nopeuden, mutta nopeutta olisi hyvä olla 25mbit/s tai enemmän.
    • Jos netin nopeus vaihtelee, myös ohjelman kuvanlaatu vaihtelee. Tämä koskee erityisesti mobiilitekniikalla (4G, 5G) toteutettuja yhteyksiä, joissa nopeuden vaihtelut ovat tyypillisiä. 
  • Sovelluksissa, esimerkiksi suoratoistopalveluissa kuten Netflix ja C More, kuvanlaatu riippuu boksin, netin ja telkkarin ominaisuuksien lisäksi myös sovelluksen itsensä tarjoamasta kuvanlaadusta.

  • Perustelevisiokanavista lähes kaikki kanavat ovat HD-laatua (720p50, jotkin kanavat 1080p50). Kanavakartoissamme ei ole HD-merkintää peruskanavien kohdalla. 

  • Kaikilla kanavilla ei ole tarjolla HD-laatua, joten nämä näkyvät matalampilaatuisina käytetystä tekniikasta riippumatta:  
    • Peruskanavista TV7, TV7 Himlen ja France 24 eivät ole HD-laatuisia  
    • Maksukanavista jotkin lastenkanavista, SF-kanalen, V-Film Family, V Sport live 1-5, Venäjän kanavat, MTV00, BBC World, CNN ja Al Jazeera eivät ole HD-laatuisia 
  • Liiga UHD on tällä hetkellä ainoa tarjolla oleva UHD-kanavamme.
  • Antennitelkkariin verrattuna uuden digiboksin peruskanavien kuvanlaatu on suunnilleen samaa kuin antenniverkon HD-laatu, ja parempaa kuin antenniverkon SD-laatu.  
  • Kaapeli-TV- ja Telia TV digiboksi laajakaistalla -palveluihin verrattuna kuvanlaatu on heikompaa. Näissä palveluissa resoluutio on 1080i50, mutta tätä lomitettua kuvaa Telia TV digiboksi -palvelu ei tue.  
  • DV8919:n ja Arris 5305:n kuvanlaatu on sama. Kuvanlaatu riippuu palvelusta, kuten yllä mainitsin.  

 

 

Löydät tietoa tämän digiboksin ohjelmistopäivityksistä täältä.

Kerro mikä sinun mielestäsi kuulostaa parhaalta ominaisuudelta, ja mitä haluaisit nähdä DV8919-boksilla seuraavaksi?

Hey taas,

Yksi asia, jota en ymmärrä, on se, että miksi tässä Telia laatikossa on sellainen sotku, että kun käynnistän box-kotiteatteri-tv:n, televisio ja ressiiveri sanoo, että signaalia ei ole.  Siinä tapauksessa mikään muu ei auta kuin vahvistimessa vaihtaminen napista toiseen tuloon hetkeksi, vaikka arrikseen ja takaisin. Laitteiden käynnistysjärjestyksellä ei ole väliä, mikään ei muutu.  Sama tilanne on YouTubea kuunneltaessa/katsoessa, kun yksi kappale päättyy ja seuraava alkaa, signaali katoaa ja on vaihdettava vahvistimen tuloa uudelleen, tai vaihta kappale ennen loppua itse seuraavan Disneyplus, painat elokuvan aloituspainiketta ja näyttö on jonkin hetken musta ja 50/50, joko signaali katoaa tai elokuva alkaa koskematta vahvistimeen.  Olen vaihtanut johdot, olen käynyt läpi kaikki asetukset, olen vaihtanut tulot ja olen vaihtanut myös television, ja sama tapahtuu kun katson tykin kautta, mikään ei muutu.  Toivoin, että jokin muuttuisi päivitysten myötä, mutta ei.  Vahvistimeen on kytketty vielä neljä laitetta, joista yksi on myös Android ja yksi arris vip, eikä minkään muun laitteen kanssa ole ongelmia, kaikki käynnistykset ja kappaki vaihdot toimivat muilla laitteilla kuten pitääkin.

 

Pahoittelut kirjoitusvirheista 🖖


Se oli se Australian MasterChef ja siitä jäi monta viimeistä osaa tallentamatta. Villi veikkaus, että olisko ollut nelos kanavalla. En muista. Minä maksan siitä, että voin tallentaa, niin ei tämä nyt mene oikein. 

Minulle ei taas tule ilmoituksia meilillä vastauksista.

Vaikea sanoa varmaa syytä näillä tiedoilla, mutta jos kokonainen jakso jää tallentumatta, voi kyseessä olla se jo aiemminkin juteltu häiriö, eli joskus poistettu jakso on nyt esitetty uusintana ja se ei ole tallentunut. MasterChef Australia näyttäisi vielä tulevan nelosella esim. tänään klo 15:00. Kokeiltko kytkeä sarjatallennuksen pois päältä ja kytkeä sen sitten päälle uudestaan, alkaisiko sitten tallentamaan jaksot?

Ilmoitukset vastauksista -ongelmaa olitkin kuulema jo selvittämässä yksityisviestein ylläpidon kanssa, toivottavasti sekin ratkeaa pian.
 

Hey taas,

Yksi asia, jota en ymmärrä, on se, että miksi tässä Telia laatikossa on sellainen sotku, että kun käynnistän box-kotiteatteri-tv:n, televisio ja ressiiveri sanoo, että signaalia ei ole.  

Toistuuko ongelma jos digiboksin kytkee suoraan telkkariin kiinni vai pelkästään kotiteatterin kautta? Ja onhan boksiin kytketty se HDMI-johto, joka tuli boksin mukana?

Kertoisitko myös kotiteatterin merkin ja mallin, voimme sillä tiedolla myös tutkia tarkemmin digiboksin yhteensopivuutta.


Se oli se Australian MasterChef ja siitä jäi monta viimeistä osaa tallentamatta. Villi veikkaus, että olisko ollut nelos kanavalla. En muista. Minä maksan siitä, että voin tallentaa, niin ei tämä nyt mene oikein. 

Minulle ei taas tule ilmoituksia meilillä vastauksista.

Vaikea sanoa varmaa syytä näillä tiedoilla, mutta jos kokonainen jakso jää tallentumatta, voi kyseessä olla se jo aiemminkin juteltu häiriö, eli joskus poistettu jakso on nyt esitetty uusintana ja se ei ole tallentunut. MasterChef Australia näyttäisi vielä tulevan nelosella esim. tänään klo 15:00. Kokeiltko kytkeä sarjatallennuksen pois päältä ja kytkeä sen sitten päälle uudestaan, alkaisiko sitten tallentamaan jaksot?

Ilmoitukset vastauksista -ongelmaa olitkin kuulema jo selvittämässä yksityisviestein ylläpidon kanssa, toivottavasti sekin ratkeaa pian.
 

Hey taas,

Yksi asia, jota en ymmärrä, on se, että miksi tässä Telia laatikossa on sellainen sotku, että kun käynnistän box-kotiteatteri-tv:n, televisio ja ressiiveri sanoo, että signaalia ei ole.  

Toistuuko ongelma jos digiboksin kytkee suoraan telkkariin kiinni vai pelkästään kotiteatterin kautta? Ja onhan boksiin kytketty se HDMI-johto, joka tuli boksin mukana?

Kertoisitko myös kotiteatterin merkin ja mallin, voimme sillä tiedolla myös tutkia tarkemmin digiboksin yhteensopivuutta.

Vahvistin on DENON AVR-X1600H, ja kyllä on käytössä HDMI-johto joka tuli boksin mukana. Suora telkariin ei ole kytkenyt ja ei ole myös kytkemassa. 


Se oli se Australian MasterChef ja siitä jäi monta viimeistä osaa tallentamatta. Villi veikkaus, että olisko ollut nelos kanavalla. En muista. Minä maksan siitä, että voin tallentaa, niin ei tämä nyt mene oikein. 

Minulle ei taas tule ilmoituksia meilillä vastauksista.

Vaikea sanoa varmaa syytä näillä tiedoilla, mutta jos kokonainen jakso jää tallentumatta, voi kyseessä olla se jo aiemminkin juteltu häiriö, eli joskus poistettu jakso on nyt esitetty uusintana ja se ei ole tallentunut. MasterChef Australia näyttäisi vielä tulevan nelosella esim. tänään klo 15:00. Kokeiltko kytkeä sarjatallennuksen pois päältä ja kytkeä sen sitten päälle uudestaan, alkaisiko sitten tallentamaan jaksot?

Ilmoitukset vastauksista -ongelmaa olitkin kuulema jo selvittämässä yksityisviestein ylläpidon kanssa, toivottavasti sekin ratkeaa pian.
 

Hey taas,

Yksi asia, jota en ymmärrä, on se, että miksi tässä Telia laatikossa on sellainen sotku, että kun käynnistän box-kotiteatteri-tv:n, televisio ja ressiiveri sanoo, että signaalia ei ole.  

Toistuuko ongelma jos digiboksin kytkee suoraan telkkariin kiinni vai pelkästään kotiteatterin kautta? Ja onhan boksiin kytketty se HDMI-johto, joka tuli boksin mukana?

Kertoisitko myös kotiteatterin merkin ja mallin, voimme sillä tiedolla myös tutkia tarkemmin digiboksin yhteensopivuutta.

Vahvistin on DENON AVR-X1600H, ja kyllä on käytössä HDMI-johto joka tuli boksin mukana. Suora telkariin ei ole kytkenyt ja ei ole myös kytkemassa. 

Ja johtojen vaihdolla, toiseen inputtiin nostamisella ym ei muutu mitään. 


Vahvistin on DENON AVR-X1600H, ja kyllä on käytössä HDMI-johto joka tuli boksin mukana. Suora telkariin ei ole kytkenyt ja ei ole myös kytkemassa. 

Kokeiletko tätä muutosta digiboksin asetuksista, auttaako tilanteeseen:

Oma tili > Järjestelmän asetukset > TV-asetukset > Näyttö > Näytön resoluutio > Automaattinen vaihto parhaaseen resoluution pois päältä.


Voit myös kokeilla tarkkuutena 2160p50hz, 2160p60hz tai tarvittaessa 1080p50hz/60hz. 


Keskustelu on lukittu uusilta kommenteilta ja kysymyksiltä. Jos asiasi on kesken niin avaathan uuden aiheen, kiitos :)

Miksi keskustelu on lukittu? Lue täältä lisää.