Skip to main content

21184iA28A019B0D7B519F.jpg

Muokkaus 24.1.2024

Keskustelu on lukittu uusilta kommenteilta ja kysymyksiltä. Jos asiasi on kesken niin avaathan uuden aiheen, kiitos :)

Miksi keskustelu on lukittu? Lue täältä lisää.

 

Telia Play digiboksi uudistui. Nykyiset Arris-digiboksit säilyvät edelleen käytössä ja niidenkin kehitys jatkuu, mutta uusinta uutta on nyt boksi, joka kulkee lempinimellä DV8919.

DV8919 on Android TV -käyttöjärjestelmään pohjautuva digiboksi. Android-alusta mahdollistaa uudenlaisia ominaisuuksia ja aiempaa yhtenäisemmän käyttökokemuksen digiboksin, sovelluksen ja tv.telia.fi:n välillä.

 

Mitä uutta DV8919 tarjoaa käytännössä?

 

  • Sovelluksia! Digiboksille on esiasennettu useita suosikkisovelluksia, kuten Yle Areena, C More, MTV, Netflix, Youtube… Lisäksi digiboksille voi ladata Google Play Kaupasta lisää haluamiaan sovelluksia Google-tilin avulla.
  • Laaja kattaus katsottavaa: Kanavapaketeista löytyy samat vaihtoehdot kuin Telia Play digiboksi -palvelusta, esimerkiksi C Moren suositut kanavapaketit. Näet kaikki saatavilla olevat kanavapaketit kanavakartasta.
  • Uusi käyttöliittymä
  • Uusi pienempi kaukosäädin. Kaukosäätimessä on painike myös Google Assistant -ääniohjaukselle. Google Assistant ei tue Suomea, mutta sitä voi hyödyntää englanniksi. Äänikomentojen ystäville toiminnallisuus on varmasti hyödyllinen.
  • Digiboksi on todella pieni, vain 12 cm x 12 cm x 2,5 cm. Koska kaukosäädin toimii bluetoothilla niin voit halutessasi laittaa boxin kaappiin piiloon. Tai pitää sen esillä, mielestämme se on kyllä makeen näköinen boxi!
  • Vanhat Arris-maailmasta tutut ominaisuudet ovat tietenkin myös mukana, esimerkkeinä mainittakoon elokuvien vuokraus ja tallennuspalvelu.
  • Olette toivoneet, että tallenteita voisi selailla listanäkymässä ja tässä boxissa se on mahdollista 😉

 

Lisää uuden boxin ominaisuuksista

 

Rauta, käyttöjärjestelmä, sovellukset ja päivitykset

 

  • Prosessori, muisti ja Flash: Quad-core Cortex-A55 24000+ DMIPS, 3G RAM, 16G Flash 
  • Voit yhdistää digiboksin nettiin joko verkkokaapelilla tai wlanin avulla langattomasti. Boksi on Wi-Fi 6 sertifioitu.
  • Digiboksi tukee Dolby Soundia ja se ei tue Dolby Atmosta. Jos katseltavan ohjelman oletusääni kuitenkin on Dolby Atmos -ääni, ohjelman pitäisi automaattisesti kuulua vaihtoehtoisella ääniraidalla. Ohjelmasta/sovelluksesta riippuen tätä vaihtoehtoa ei kuitenkaan aina ole tarjolla.  
  • Digiboksi tukee HDMI-CEC-ominaisuutta ja digiboksin asetuksista saat sen halutessasi pois/päälle.
  • Digiboksin käyttöjärjestelmänä toimii Androidin versio 10 ja päivitämme sen uusiin versioihin tulevaisuudessa aina tarpeen mukaan 
    • Androidin turvapäivitykset tulevat boksille laiteohjelmistopäivityksien yhteydessä ja muut turvapäivitykset Telia TV:n päivitysten yhteydessä.
    • Android-käyttöjärjestelmän, Telia TV:n ja esiasennettujen sovellusten päivittäminen tapahtuu automaattisesti, eikä sinun tarvitse olla kirjautunut digiboksille Google-tilillä päivitysten saamiseksi.
    • Jos ohjelmisto- tai sovelluspäivitykset eivät jostain syystä toimisi, voit etsiä päivityksiä Asetukset-valikon kautta.
  •  Google-tili:
    • Voit käyttää Telia TV:tä sekä boksin esiasennettuja sovelluksia ilman, että kirjaudut digiboksille Google-tiliäsi käyttäen. 
    • Jos haluat ladata boksille myös muita sovelluksia Google Play -kaupasta, sinun pitää kirjautua Google-tiliäsi käyttäen tai rekisteröityä Google-käyttäjäksi. Google Play -kaupasta ladatut sovellukset päivittyvät asetustesi mukaisesti, joten suosittelen, että laitat sovellusten automaattiset päivitykset päälle. Näin sinun ei tarvitse erikseen hakea päivityksiä, vaan boksissa on aina automaattisesti sovellusten uusimmat versiot.

 

 

Kuvanlaatu

 

  • Muistathan, että kuvalaatu riippuu digiboksin lisäksi televisiosi ominaisuuksista sekä käyttämäsi netistä ja sen nopeudesta.
    • Telkkarin pitää olla HD/UHD-yhteensopiva.
    • Tarvitset noin 7mbit/s-nopeudella toimivan netin HD-kanavien toistoa varten. Paras saatavilla oleva kuvanlaatu edellyttää noin 15mbit/s tai suurempaa nopeutta. 
    • UHD-kanavien toistoon tarvitset noin 18mbit/s-nopeuden, mutta nopeutta olisi hyvä olla 25mbit/s tai enemmän.
    • Jos netin nopeus vaihtelee, myös ohjelman kuvanlaatu vaihtelee. Tämä koskee erityisesti mobiilitekniikalla (4G, 5G) toteutettuja yhteyksiä, joissa nopeuden vaihtelut ovat tyypillisiä. 
  • Sovelluksissa, esimerkiksi suoratoistopalveluissa kuten Netflix ja C More, kuvanlaatu riippuu boksin, netin ja telkkarin ominaisuuksien lisäksi myös sovelluksen itsensä tarjoamasta kuvanlaadusta.

  • Perustelevisiokanavista lähes kaikki kanavat ovat HD-laatua (720p50, jotkin kanavat 1080p50). Kanavakartoissamme ei ole HD-merkintää peruskanavien kohdalla. 

  • Kaikilla kanavilla ei ole tarjolla HD-laatua, joten nämä näkyvät matalampilaatuisina käytetystä tekniikasta riippumatta:  
    • Peruskanavista TV7, TV7 Himlen ja France 24 eivät ole HD-laatuisia  
    • Maksukanavista jotkin lastenkanavista, SF-kanalen, V-Film Family, V Sport live 1-5, Venäjän kanavat, MTV00, BBC World, CNN ja Al Jazeera eivät ole HD-laatuisia 
  • Liiga UHD on tällä hetkellä ainoa tarjolla oleva UHD-kanavamme.
  • Antennitelkkariin verrattuna uuden digiboksin peruskanavien kuvanlaatu on suunnilleen samaa kuin antenniverkon HD-laatu, ja parempaa kuin antenniverkon SD-laatu.  
  • Kaapeli-TV- ja Telia TV digiboksi laajakaistalla -palveluihin verrattuna kuvanlaatu on heikompaa. Näissä palveluissa resoluutio on 1080i50, mutta tätä lomitettua kuvaa Telia TV digiboksi -palvelu ei tue.  
  • DV8919:n ja Arris 5305:n kuvanlaatu on sama. Kuvanlaatu riippuu palvelusta, kuten yllä mainitsin.  

 

 

Löydät tietoa tämän digiboksin ohjelmistopäivityksistä täältä.

Kerro mikä sinun mielestäsi kuulostaa parhaalta ominaisuudelta, ja mitä haluaisit nähdä DV8919-boksilla seuraavaksi?

Tiedoksi muille: nyt löytyy päivitys Teksti-TV sovellukselle. MTV3:n teksti-TV lisätty.






@Heiskan  kirjoitti:


Tiedän toki, että se on sovelluskaupassa. Meillä on myös Mi:n Android-boksi, ja siinä se löytyy. Telian boksilla se ei löytynyt. No, mikäs tässä, vieläkään ei saa kaikkea yhteen laitteeseen näköjään.









Tähän tulikin vastausta, että Prime Video-sovellusta ei ole virallisesti julkaistu DV8919-boksille, mutta kehitteillä on!



@jarkko35  kirjoitti:

Miksi tällä uudella digiboksilla ei tallennu katselussa olevat tallenteet "Jatka katsomista"-listaan? Puhelimen Telia tv-sovelluksella sekä Apple tv:n Telia tv-sovelluksella katselussa olevat tallenteet on helposti löydettävissä "Jatka katsomista"- listalta, mutta ei tällä uudella Telia tv digiboksilla. Miksi näin? Ei ole oikein sulavaa aloittaa tallenteen katselua puhelimella reissun päällä, kun kotona katselussa olevaa tallennetta ei tahdo millään löytää!


Tämä on meillä toivottujen ominaisuuksien listalla, mutta en valitettavasti vielä osaa arvioida milloin ominaisuus saadaan digiboksille. Toistaiseksi kesken jääneen tallenteen katselun erottaa tallennelistoissa siitä, että tallenteen nimen alla näkyy siniharmaa palkki, joka kertoo mihin kohti tallennetta katselu on viimeksi jäänyt. 


Hei. Miksi ei tv:n digiboksiluettelossa ole tätä uusinta mallia? Vai miten sen paritus tv:n kaukosäätimeen tehdään? Ja miksi uudella digiboksilla en saa moninäkymässä näkymään kahta kanava yht aikaa? Vai miten voin käyttää tv:n kaukosäädintä myös digiboksin ohjaukseen?. Samoin en nyt enää pysty käyttämään myös vanhaa ARRIS -digiboksia niin kuin ennen toimi tv:n kaukosäätimellä.



@Kojoki  kirjoitti:


Hei. Miksi ei tv:n digiboksiluettelossa ole tätä uusinta mallia? Vai miten sen paritus tv:n kaukosäätimeen tehdään? Ja miksi uudella digiboksilla en saa moninäkymässä näkymään kahta kanava yht aikaa? Vai miten voin käyttää tv:n kaukosäädintä myös digiboksin ohjaukseen?. Samoin en nyt enää pysty käyttämään myös vanhaa ARRIS -digiboksia niin kuin ennen toimi tv:n kaukosäätimellä.






Telian Asiakastuki-sivustolta löydät Telia TV DV8919 -digiboksin käyttöohjeet. Katsotko, jos niistä löytäisit apuja käyttöönottoon. Kysy ihmeessä lisää, jos jokin jää vielä epäselväksi niin selvitellään! 


Kun vastaa aloitukseen niin tulee automaattisesti peukku.😅> En peukuttanat tiedotetta 

 

Näkyykö Netflix 4k tarkkuudella uudella boksilla? Helpotan työtänne, vastausvaihtoehdot ovat kyllä tai ei.



@CO2producer  kirjoitti:


Näkyykö Netflix 4k tarkkuudella uudella boksilla? Helpotan työtänne, vastausvaihtoehdot ovat kyllä tai ei.






Kyllä vaan! Vastaan kyllä 😁>  Netflixin tarjoilema 4K-sisältö on uudella boksilla katsottaessa kuvanlaadultaan tarkkaa 👌>



 



-----



Muokkaus TeroRe: Lisäsin lainauksen



@Katjane  kirjoitti:



@Kojoki  kirjoitti:


Hei. Miksi ei tv:n digiboksiluettelossa ole tätä uusinta mallia? Vai miten sen paritus tv:n kaukosäätimeen tehdään? Ja miksi uudella digiboksilla en saa moninäkymässä näkymään kahta kanava yht aikaa? Vai miten voin käyttää tv:n kaukosäädintä myös digiboksin ohjaukseen?. Samoin en nyt enää pysty käyttämään myös vanhaa ARRIS -digiboksia niin kuin ennen toimi tv:n kaukosäätimellä.






Telian Asiakastuki-sivustolta löydät Telia TV DV8919 -digiboksin käyttöohjeet. Katsotko, jos niistä löytäisit apuja käyttöönottoon. Kysy ihmeessä lisää, jos jokin jää vielä epäselväksi niin selvitellään! 






 



Vahingossa tuli tykättyä.. Mutta todellakin, en itse löytänyt ainakaan tuosta tietoa käyttöohjeista. Milloin lähetätte speksit Logitechille ?

--



Muokkaus TeroRe: Lisäsin lainauksen



@CO2producer  kirjoitti:


Kun vastaa aloitukseen niin tulee automaattisesti peukku.😅> En peukuttanat tiedotetta 






Hmmm, kerrotko tästä lisää? 🙂> 



 




@Makke68  kirjoitti:


Vahingossa tuli tykättyä..






Sama kysymys myös sinulle, siis mistä tykkäsit vahingossa? 🙂>


Samankaltaiset kokemukset. Keksivät syyn irtisanoa vanha tv-soppari, kun irtisanoivat vanhan ADSL-liittymän. Lisäksi ovat kinuamassa takaisin Arrista, joka kyllä pelittää entiseen malliin mobiilimodeemin kanssa, vaikka toista koettavat väittää. Näkyy Arris toimivan edelleen hyvin myös heillä, joille se aikanaan on myyty mobiilimodeemin yhteydessä ?

 

Onneksi on vielä muutama päivä aikaa palauttaa koko roska (myös uudet laitteet), koska 14 päivän palautusoikeus. Tätäkö on Telian asiakaslähtöinen palvelu? Vi***taa sen verran, että lompsin pinkin operaattorin liikkeeseen. Ei sillä, että sieltä parempia boxeja sais, mutta puhelin- ja nettilaskut tipahti melkeen puoleen.


ilmiseti uudelle boxille ei ole kovalevyä,tarkoittaako tämä ettei voi tallentaa maksukanavia?ainakin aiemmin sanoitte että tekijänoikeus syistä maksukanavia voi tallentaa vain kovalevylle....,monellakohan menee herne nenään jos niitä ei voi tallentaa..,minulle ainakin niin iso puute etten vaihda uuteen boxiin ollenkaan.


sori,löysin vastauksen tähän,ei voi tallentaa maksukanavia.toivoisin että kertoisitte rehellisesti että tallennus on rajoitettua,nythän tiedoissa sanotaan vaan että voit tallentaa pilveen,ikävä yllätys jos boxi jo kotona ja sit selviää tommoset rajoitteet(kaikki ei välttämättä älyä kysyä laitetta hankittaessa)...

ps.teidän aspa soitti tänään ja ilmoitti että hybridi loppuu ja tarjosi uutta boxia,kävi ilmi ettei hän tiennyt uudesta boxista mitään kun kyselin,olisiko aihetta kertoa aspalle kaikista ominaisuuksista niin olisi varmaan helpompi kaupata eikä vaan öööö en tiedä..


Kun tulee sähkökatko, ja virrat lähtevät sekä 5G-reitittimestä että digiboksista, niin virtojen palautessa digiboksissa ei Telian mobiililaajakaistalla voi enää "suoraan" katsoa esimerkiksi MTV3-kanavaa, vaan tallennuspalvelun kautta. Ainoa keino katsoa kanavaa "suoraan", on se, että nollaa digiboksin ja tekee uudelleenasennuksen. Voisiko tähän tulla tulevaisuudessa jotain muutosta ? Voisiko joku Telialta vastata.


Uudet sovellukset hyvä. Mutta, enää en voi tallentaa Ylen kanavia, en ainakaan löydä sellaista näkymää. Tosi rasittavaa myös, ettei enää pysty vapaasti surffailemaan eri kanavilla esim. MTV3, SUB ja NELONEN ym. vaan ohjelma pitää tallentaa ensin ja sitten pääsee katsomaan kanavaa. Tosi huono uudistus!


@Zipriina

 

Valitse vasemmasta valikosta TV-kohta, ja paina OK-painiketta pitkään kanavan kohdalla, niin oikealle tulee tallennusvaihtoehdot.

 

Jos on käytössä Telian (mobiili)laajakaista, niin esim. MTV3:n katsominen ilman tallennuspalvelua on mahdollista. Muilla operaattoreilla ei. Jos Telian laajakaistalla ei näy kanavat "suoraan", niin sitten Asetukset/Järjestelmän asetukset/Laitteen asetukset/Käynnistä uudelleen.


@Tomppa_1  Käytössä Telian laajakaista. Kiitos, tämä tieto auttoi jo paljon 😁> Mutta entinen systeemi oli parempi, pystyi laittamaan tallennuksen suoraan kanavalta, ei tarvinnut mennä ohjelmaoppaaseen ja pystyi suoraan aloittamaan uudelleen jo alkaneen ohjelman. 



 



 



Edit. Lisätty maininta //Saku



 



@Tomppa_1  kirjoitti:


Kun tulee sähkökatko, ja virrat lähtevät sekä 5G-reitittimestä että digiboksista, niin virtojen palautessa digiboksissa ei Telian mobiililaajakaistalla voi enää "suoraan" katsoa esimerkiksi MTV3-kanavaa, vaan tallennuspalvelun kautta. Ainoa keino katsoa kanavaa "suoraan", on se, että nollaa digiboksin ja tekee uudelleenasennuksen. Voisiko tähän tulla tulevaisuudessa jotain muutosta ? Voisiko joku Telialta vastata.






Boksi tosiaan tunnistaa yhteyden jota käytetään ja toimii sen mukaan. Muutamaa minuuttia pidempään ei tunnistautumisessa pitäisi mennä. Oletko aloittanut uudelleen asennuksen heti vai onko boksillasi mennyt tunnistautumisessa pidempään?


Minulla on modeemit ja digiboksit sekä telkkarit UPS:n perässä ja ei haittaa alle kahden tunnin sähkökatkot. Samalla saa myös paremman suojauksen ukkosvaurioita vastaan.



@AnneAn  kirjoitti:

Boksi tosiaan tunnistaa yhteyden jota käytetään ja toimii sen mukaan.


Ja  @Tomppa_1 tapauksessa tämä tunnistus toimii väärin.

 

Sähkökatkoksen jälkeen digiboksi käynnistyy ilmeisesti nopeammin kuin reititin. Digiboksi yrittää tunnistaa yhteyttä jo silloin, kun sitä ei vielä ole ja päätyy väärään vaihtoehtoon.

 

Mikäli Telia ei saa korjattua tuota vikaa, digiboksille täytyy hankkia viiverele, joka kytkee sähkökatkon jälkeen virrat takaisin vasta parin–kolmen minuutin viiveellä. Tai vielä parempi olisi, jos rele tarkkailisi internet-yhteyttä ja kytkee sähköt digiboksiin vasta sitten, kun netti testatusti jo toimii.


Laitan tämän saman kysymyksen kahteen ketjuun:

Olemme nyt jo jonkin aikaa käyneet keskustelua kanssanne Telia TV:n ominaisuuksista ja uudistuksista sekä mahdollisista bugeista yms yms. Meillä on tällä hetkellä nämä ketjut:



 





 



Näissä on yhteensä noin 500 kommenttia. Kysymykset sinulle:



 





  1. Mitä mieltä olet tästä jaosta, onko se selkeä vai pitäisikö olla joku muu ja onko kaikille ketjuille mielestäsi tarvetta?


  2. Miten helposti löydät niistä oleellisen tiedon?




Olemme saaneet muutamia kommentteja siitä, että osa teistä kokee vaikeaksi löytää näistä sitä mitä on hakemassa. Aloimme miettimään, että millainen rakenne / jako / tai muu toteutus auttaisi teitä täällä Yhteisössä paremmin.



 



Haluaisimme kuulla ajatuksiasi pohdinnan tueksi 🙂>



@arttu1971  kirjoitti:

sori,löysin vastauksen tähän,ei voi tallentaa maksukanavia.toivoisin että kertoisitte rehellisesti että tallennus on rajoitettua,nythän tiedoissa sanotaan vaan että voit tallentaa pilveen,ikävä yllätys jos boxi jo kotona ja sit selviää tommoset rajoitteet(kaikki ei välttämättä älyä kysyä laitetta hankittaessa)...

ps.teidän aspa soitti tänään ja ilmoitti että hybridi loppuu ja tarjosi uutta boxia,kävi ilmi ettei hän tiennyt uudesta boxista mitään kun kyselin,olisiko aihetta kertoa aspalle kaikista ominaisuuksista niin olisi varmaan helpompi kaupata eikä vaan öööö en tiedä..


Kiitos hyvästä palautteesta. Pyrimme jatkuvasti kehittämään viestintää ja tiedon saatavuutta. Tarkistan että nämä mainitsemasi asiat on esitetty selkeästi ohjeissamme. 🙂>



@Zipriina  kirjoitti:

Käytössä Telian laajakaista. Kiitos, tämä tieto auttoi jo paljon 😁> Mutta entinen systeemi oli parempi, pystyi laittamaan tallennuksen suoraan kanavalta, ei tarvinnut mennä ohjelmaoppaaseen ja pystyi suoraan aloittamaan uudelleen jo alkaneen ohjelman. 

 


Kiitos palauteesta koskien tallennuksen asettamista ohjelman aikana. Tämä ominaisuus on toivelistallamme. 🙂>


Ei niitä vanhoja digibokseja enää päivitetä. Yritin tänään tilata cmoren mm-kisoja televisioon ja ihmettelin kun tilaus meni läpi mutta kanavat ei vain ilmestyneet. Sain vastaukseksi ettei vanhaa pyöreää boksia enää päivitetä ja sille ei myöskään enää saa kanavapaketteja.

lisäksi vanhan digiboksin kovalevy ole yhteensopiva uuden boksin kanssa. 
Nyt on joku tekninen päällikkö tehnyt ihan loistavia ratkaisuja taas


Minulle sanottiin jo tänään että cmore kanavapakettia ei vanhalle digiboksille saa tilattua. Teillä on kyllä kumma tapa hoitaa asiakassuhteita. Ehkä olisi parempi jollette myisi laitteita lainkaan kun ette saa pidettyä niitä toiminnassa.


Seuraavaksi kiinteä kovalevy tai vielä parempaa, yhteensopivuus jo hankitun pyöreän kovon kanssa