Ratkaistu

Telia TV:n toiminta muuttunut kiinteän yhteyden katketessa


Kunniamerkki +5
  • Runsaat kaksi viikkoa sitten Telia TV:n hybridiboksiini tulvahti uusi päivitys. TV:n ongelmat alkoivat siitä, olen vikailmoituksen jättännyt, johon vastattu sanoen ongelmien olevan korjauksessa ja kaikki ilmoittamani murheet hoituvat. Nyt vain en ymmärrä sitä, kuinka kauan tällainen korjaus voi kestää?
    Päivityksen jälkeen: katosi joukko kanavia, ei näkynyt enää alueellisia uutisia, kanavan vaihto hyvin hidasta, kaukosäätimen näppäimistöltä katosi pikakelaus (nyt hyppää eteen aina 30 sek.), tallennukset->yksittäiset näyttääkin tulevat tallenteet ja vielä  niin että ensin tallentuva on listan viimeisenä, tallennukset->nyt ja tulevat näyttävät saman kuin edellinen valikko, saattoi olla jotain muutakin.

    Tiedätte kylllä, asiakas alkaa miettiä onko tällaisella ja näin toimivalla palvelulla jotain merkitystä.

 

--

Muokkaaja katjane: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi

icon

Ratkaisu jäseneltä jarmovirtanen 7 February 2023, 10:23

Katso alkuperäinen viesti

Aihe on suljettu kommenteilta.

13 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14
  • Runsaat kaksi viikkoa sitten Telia TV:n hybridiboksiini tulvahti uusi päivitys. TV:n ongelmat alkoivat siitä, olen vikailmoituksen jättännyt, johon vastattu sanoen ongelmien olevan korjauksessa ja kaikki ilmoittamani murheet hoituvat. Nyt vain en ymmärrä sitä, kuinka kauan tällainen korjaus voi kestää?

Tyypillisesti varaamme viankorjaukseen ja selvitykseen 2-5 arkipäivää vikailmoituksen käsittelyyn ottamisesta. Vikailmoituksen käsittelyyn ottaminen riippuu siitä miten ilmoitus on jätetty. Soittamalla tai chatissa jätetty ilmoitus otetaan käsittelyyn usein samana päivänä. Yhteydenotto-lomakkeella jätetyissä ilmoituksissa on yleensä päivän tai parin viive, mutta tällä hetkellä viive on useita päiviä. 

  • Päivityksen jälkeen: katosi joukko kanavia, ei näkynyt enää alueellisia uutisia, kanavan vaihto hyvin hidasta, kaukosäätimen näppäimistöltä katosi pikakelaus (nyt hyppää eteen aina 30 sek.), tallennukset->yksittäiset näyttääkin tulevat tallenteet ja vielä  niin että ensin tallentuva on listan viimeisenä, tallennukset->nyt ja tulevat näyttävät saman kuin edellinen valikko, saattoi olla jotain muutakin.

Eihän päivityksen yhteydessä kiinteää laajakaistaa vaihdettu pelkkään 4G-yhteyteen? Kuvailemasi tilanteen perusteella käytösässi on nyt yhteys riippumatton Telia TV-palvelu. Pyydän varmistamaan asiakaspalvelumme tai Minun Telian kautta onko nykyinen TV-palvelu edelleen toteutettu kiinteän laajakaistan lisäpalveluna eli IPTV-tekniikalla. Jos palvelutunnus Minun Teliassa on kymmenen numeroinen muotoa 0000xxxxxx on IPTV-palvelu edelleen aktiivinen, jos tunnus on jotain muuta palvelu on yhteys riippumaton. IPTV-tekniikan ja yhteys riippumattoman Telia TV-palvelun välillä on eroja joista mainitsemasi alueellisten uutisten puuttuminen on yksi esimerkki. Osa asiakkaista on myös raportoinut hitaasta kanavanvaihdosta Arris-digibokseilla kun käytössä on yhteydestä riippumaton Telia TV-palvelu. 

Kunniamerkki +5

En ole ainakaan tietoinen siitä, että laajakaista olisi vaihdettu pelkkään 4G.hen. Käytössäni Telian sivujen mukaan minulla on Arris VIP5305W UHD-digiboksi sekä Telia Zone hybrid-reititin Sagemcom Hybrid Router Fast 5370 Air. Eli kyllä yhteyteni on Telian kautta, Minun Teliassa palvelutunnus alkaa 00000-numeroilla, joten varmaankin nyt IPTV-palvelu minulla on kyseessä.

Missään tapauksessa en ole itse mennyt muuttamaan mitään reitittimen asetuksia, ongelmat tosiaan ilmaantuivat tv-päivityksen mukana.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

En ole ainakaan tietoinen siitä, että laajakaista olisi vaihdettu pelkkään 4G.hen. Käytössäni Telian sivujen mukaan minulla on Arris VIP5305W UHD-digiboksi sekä Telia Zone hybrid-reititin Sagemcom Hybrid Router Fast 5370 Air. Eli kyllä yhteyteni on Telian kautta, Minun Teliassa palvelutunnus alkaa 00000-numeroilla, joten varmaankin nyt IPTV-palvelu minulla on kyseessä.

Missään tapauksessa en ole itse mennyt muuttamaan mitään reitittimen asetuksia, ongelmat tosiaan ilmaantuivat tv-päivityksen mukana.

 

Hyvä kuulla! Eli boksilla on edelleen edellytykset toimia kuten aiemmin. Tarkista seuraavana palaako hybrid-reitittimessä toinen valo vasemmalta (kiinteän yhteyden yhteysvalo).  Valon kuuluisi palaa kiinteästi. Jos valo ei pala tarkista puhelinjohdon kytkentä ja ongelman jatkuessa jätä vikailmoitus DSL-liittymän ongelmasta. 

Jos valo palaa kiinteästi niin laajakaistan tulisi toimia reititimelle saakka. Joissain tapauksissa Arris boksi ei tunnista IPTV-tekniikkaa olevan saatavilla ja boksi virheellisesti siirtyy käyttämään yhteys riippumatonta tekniikkaa. Näissä tapauksissa ongelmaan on auttanut seuraava toimenpide: Sammuta Sagecom reititin noin 15 sek ajaksi. Irroita myös samalla digiboksin virtajohto. Kytke reitittimeen takaisin virta ja odota noin 5min. Kytke sen jälkeen virtajohto takaisin Arriksen digiboksille. 

Toimenpiteen jälkeen Arriksen boksin tulisi tunnistaa IPTV-yhteys ja TV-palvelun tulisi alkaa toimimaan. Huomaathan, että jos yhteydessä tai laitteissa tai palvelun asetuksissa on jokin muu piilevä ongelma mitä en täältä näe boksi jatkaa toimintaa yhteys riippumattomassa tilassa. Tämä ongelma varmasti saadaan korjattua tavalla tai toisella jättämäsi vikailmoituksen käsittelyn yhteydessä. 

Kunniamerkki +5

Mukava keskustella ongelmasta henkilön kanssa, joka tuntuu tietävän jotain. Todellakin mainitsemasi 2. valo vasemmalta ei reitittimessä pala. Pitäisi sitten se sytyttää, tarkistin puhelinjohdon, seinäkytkennän, tuntuvat normaaleilta, eikä niihin olla koskettukaan. Chatissa jätän vikailmoituksen, palaan täällä asiaan, jos mitään ei ala tapahtuaa.

Muuten kyllä tomii, televisio hieman puutteellisesti edelleen, tietokoneet ja kännykät. Ei ongelmia niissä.

Kunniamerkki +5

Kummallista kun Chatissa sanovat, etteivät he voi välittää vikailmoituksta. Aiemmin se kyllä onnistunut.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tuo Telia TV laajakaistalla vaatii toimiakseen yhteyden kiinteää verkkoon. Sen sijaan puhelimet ja muut, jotka käyttävät modeemin wifiä kyllä toimivat, koska niiden yhteydet eivät ole riippuvaisia kiinteästä verkosta. Sen kautta nimittäin siirretään TV:n kuvasignaali multicast-tekniikalla.

Kyllä ainakin päiväaikaan pitäisi (tosin en itse ole jättänyt vikailmoitusta chatin kautta) olla vikapuolikin chatissa läsnä.

Kunniamerkki +5

Ok. Piti tehdä kirjallinen ilmoitus. Jos vain  voitte nopeuttaa käsittelyä, olisin iloinen pitkään jatkuneen ongelman pikaisesta korjaantumisesta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Kummallista kun Chatissa sanovat, etteivät he voi välittää vikailmoituksta. Aiemmin se kyllä onnistunut.

 

Nyt on kyllä jokin mennyt chatissa olevalla asiakaspalvelijalla ajatusten osalta solmuun. Chatista pitäisi saada myös edelleen vikatilanteisiin liittyen apua kellonajasta riippumatta. Asiakaspalvelijan olisi pitänyt meidän ohjeistuksen mukaan rajata häiriötä omien taitojensa avulla ja tarvittaessa siirtää ilmoitus eteenpäin tekniseen asiakaspalveluun. Se, että chatissa pyydetään jättämään häiriöilmoitus lomakkeen kautta on vastoin annettua ohjeistusta. Lomakkeella jätettyjen ilmoitusten käsittelyssä on tällä hetkellä useamman päivän viive, jotta saisimme yhteytesi häiriön mitä pikimmin selvitettäväksi suosittelen soittamista asiakaspalveluumme

Kunniamerkki +5

Olin vielä chattiin yhteydessä, sinnehän aika helposti tuntuu saavan yhteyden. Asiakaspalvelija sanoi, etteivät he voi nopeuttaa vikojen käsittelynopeutta.

Oleellistahan tässä ongelmassa on se, että se alkoi heti tv-päivityksen tulon jälkeen. Ennen sitä ei ongelmia ollut. Niitä kuvasin ensimmäisissä viesteissä. Pitäisiköhän siirtyä kokonaan toisiin ratkaisuihin,, mietin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Olin vielä chattiin yhteydessä, sinnehän aika helposti tuntuu saavan yhteyden. Asiakaspalvelija sanoi, etteivät he voi nopeuttaa vikojen käsittelynopeutta.

Oleellistahan tässä ongelmassa on se, että se alkoi heti tv-päivityksen tulon jälkeen. Ennen sitä ei ongelmia ollut. Niitä kuvasin ensimmäisissä viesteissä. Pitäisiköhän siirtyä kokonaan toisiin ratkaisuihin,, mietin.

Se on kyllä totta, ettei asiakaspalvelusta voida vaikuttaa häiriöilmoitusten käsittelyn aikatauluun. Lomakkeella jätetyt ilmoitukset tulevat järjestyksessä käsittelyyn. Tällä hetkellä käsittelemme 2.2 lomakkeella jätettyjä ilmoituksia. Chatin asiakaspalvelija kuitenkin voi aina luoda suoraan yhteydenottopyynnön tekniseen asiakaspalveluumme. Tällä hetkellä asiakaspalvelusta tekniseen asiakspalveluun jätetyt työt käsitellään heti sillä jonoa ei ole. 

Itse näkisin, että kiinteän yhteyden toimimattomuus on syy eikä seuraus. Kiinteän yhteyden katketessa boksi on siirtynyt automaattisesti käyttämään Sagecomin kautta toimivaa mobiilidata yhteyttä ja siten boksi on alkanut toimimaan yhteys riippumattomalla tekniikalla. Samalla boksille on tullut ohjelmistopäivitys kuten muillekkin Arris bokseille, jotka toimivat yhteys riippumattomalla Telia TV tekniikalla. 

Kunniamerkki +5

Sain kaikki kanavat näkymään kun käytin toista reititintä, joka käyttää ainoastaan dsl-yhteyttä. Laitoin alkuperäisen reitittimen ja kaikki puuttuvat kanavat ilmaantuivatkin. Vielä pieni ongelma jäi, tuntuu tv-kuva välillä tökkivän. Resetoin boksin, jos tuo tökkiminen jatkuu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Sain kaikki kanavat näkymään kun käytin toista reititintä, joka käyttää ainoastaan dsl-yhteyttä. Laitoin alkuperäisen reitittimen ja kaikki puuttuvat kanavat ilmaantuivatkin. Vielä pieni ongelma jäi, tuntuu tv-kuva välillä tökkivän. Resetoin boksin, jos tuo tökkiminen jatkuu.

Kuulostaa hyvälle! Käytitkö myös samaa puhelinjohtoa vai tuliko sekin vaihdettua?

Ongelman jatkuessa on hyvä meidän varmistaa, että kiinteä yhteys toimii normaalisti vaikka nyt modeemi onkin jälleen saanut yhteyden muodostettua. 

Kunniamerkki +5

Puhelinjohtokin on nyt eri. Eikä modeelmin resetoiminen jumittamista lopettanut, taidan vaihtaa vanhan piuhan takaisin.