@Oyaya@ kirjoitti:
Pyytäisin selkeytystä luottotieto-asiaan joka on minulle uusi. Olisin siirtäyt liittymäni black friday -tarjouksen vuoksi telialle, mutta maksuhäiriömerkinnän vuoksi tämä ei onnistunut ollenkaan. En osannut varautua ongelmaan, mutta en myöskään löytänyt verkosta ajankohtaista tarkkaa tietoa... Jos uuden normaalisti laskutettavan liittymän avaus on täysin mahdotonta luottotiedoissa olevan merkinnän takia, toivoisin sekä asiakkaan että asiakaspalvelijoiden ajan säästämiseksi että tämä tieto lukisi jossakin. Tässä tapauksessa myymälässä minulle tarjottiin ainoaksi vaihtoehdoksi liittymän avaamista jonkun muun nimissä, mikä ei sopinut minulle. Maksuhäiriömerkintäni on viime vuonna saatu ja rekisteröity maksetuksi, mutta tällä ei siis ollut vaikutusta asiaan.
Kiitän etukäteen jos joku telian työntekijä vastaisi tähän tiedusteluun.
Moikka @Oyaya ja tervetuloa Yhteisöön!
Luottopäätös on mahdollista hakea ja tarkistaa vasta siinä kohtaa, kun tilausta tehdään ja liittymää ollaan avaamassa. On siis mahdotonta sanoa etukäteen, meneekö luottotietotarkistus läpi vai ei. Me emme pysty näihin luottopäätöksiin vaikuttamaan vaan järjestelmä tekee tarkistuksen automaattisesti. Ymmärrän, että liittymän avaaminen toisen henkilön omistukseen ei ole vaihtoehtona. Suosittelen sinulle prepaid-liittymää tässä kohtaa ja halutessasi se on sitten mahdollista myöhemmin muuttaa laskutusliittymäksi.
@Oyaya@ kirjoitti:
Pyytäisin selkeytystä luottotieto-asiaan joka on minulle uusi. Olisin siirtäyt liittymäni black friday -tarjouksen vuoksi telialle, mutta maksuhäiriömerkinnän vuoksi tämä ei onnistunut ollenkaan. En osannut varautua ongelmaan, mutta en myöskään löytänyt verkosta ajankohtaista tarkkaa tietoa... Jos uuden normaalisti laskutettavan liittymän avaus on täysin mahdotonta luottotiedoissa olevan merkinnän takia, toivoisin sekä asiakkaan että asiakaspalvelijoiden ajan säästämiseksi että tämä tieto lukisi jossakin. Tässä tapauksessa myymälässä minulle tarjottiin ainoaksi vaihtoehdoksi liittymän avaamista jonkun muun nimissä, mikä ei sopinut minulle. Maksuhäiriömerkintäni on viime vuonna saatu ja rekisteröity maksetuksi, mutta tällä ei siis ollut vaikutusta asiaan.
Kiitän etukäteen jos joku telian työntekijä vastaisi tähän tiedusteluun.
Telialla ei ole mitään halua palvella kaikkia asiakkaita, myös maksuhäiriöisiä. Mutta Elisa palvelee. Sieltä saat ihan normaalin liittymän omiin nimiisi, VAIKKA sinulla olisi maksuhäiriöitä. Toki jotkut maksulliset lisäpalvelut on ehkä estetty. Telia ei elä tätä vuosikymmentä ollenkaan, maksuhäiriöisiä suomalaisia on kuitenkin jo lähes puoli miljoonaa.
Tuli sekin päivä vastaan, kun koen aiheelliseksi puolustaa Telian toimintaa...
Vaikka maksuhäiriömerkintää mukanaan kantavia on nykyään paljon, en itse osaa nähdä mitään ihmeellistä siinä, jos jokin taho ei palveluaan jälkilaskutuksella suostu tällaiselle toimittamaan. Maksuhäiriömerkintä kun kertoo nimenomaan siitä, että jotain on jätetty maksamatta. Ei se yksittäinen lasku itsessään mikään ongelma varmasti ole, mutta ihan ymmärrettävää, että näin toimitaan. Jotenkin omaan korvaan kalskahtaa vastuunpakoilulta vaatia normaalia jälkilaskutusta maksuhäiriömerkinnällä.
@Oyaya@ kirjoitti:
Pyytäisin selkeytystä luottotieto-asiaan joka on minulle uusi. Olisin siirtäyt liittymäni black friday -tarjouksen vuoksi telialle, mutta maksuhäiriömerkinnän vuoksi tämä ei onnistunut ollenkaan. En osannut varautua ongelmaan, mutta en myöskään löytänyt verkosta ajankohtaista tarkkaa tietoa... Jos uuden normaalisti laskutettavan liittymän avaus on täysin mahdotonta luottotiedoissa olevan merkinnän takia, toivoisin sekä asiakkaan että asiakaspalvelijoiden ajan säästämiseksi että tämä tieto lukisi jossakin. Tässä tapauksessa myymälässä minulle tarjottiin ainoaksi vaihtoehdoksi liittymän avaamista jonkun muun nimissä, mikä ei sopinut minulle. Maksuhäiriömerkintäni on viime vuonna saatu ja rekisteröity maksetuksi, mutta tällä ei siis ollut vaikutusta asiaan.
Kiitän etukäteen jos joku telian työntekijä vastaisi tähän tiedusteluun.
kun sanotaan että "asiakkuus ei onnistunut ollenkaan", tarkoittaako tämä että ei onnistunut edes ennakko maksulla. kyllähän käytäntö on ollut pitkään että jos on merkintä niin tulee ennakko, se kuinka suuri ennakko on niin se vaihtelee.
en tiedä onko suomen lain säädännössä jotain tulkinnanvaraisuuksia mutta käsitys on että teleoperaattorin on velvollisuus tarjota telepalveluja jollakin ennakolla maksuhäiriötilanteessa. tästä on kuitenkin poikkeuksia kuten jotkin häirintä-asiat ja maksamattomat rästit minne tahansa operattoorille. (plus seuraava)
jos osoite on ulkomailla riippumatta kansalaisuudesta ja merkinnöistä niin liittymiä ei myönnetä ollenkaan.
lahtilöyly operaattori tosiaan tarjoaa eri tavalla (jos ei ole muuttaneet), liittymä hyväksytään rajoituksineen ja mahdollisen ennakon maksettua pääsee rajoituksista eroon.
Hei, kiitos paljon vastauksesta! Haluaisin vielä varmistaa että ymmärsin oikein; eli järjestelmä tekee haettaessa luottotietojen tarkastuksen automaattisesti, mutta päätökseen vaikuttavat muutkin kriteerit kuin pelkkä maksuhäiriömerkinnän olemassaolo? Toisin sanoen se etten pystynyt avaamaan liittymää ollenkaan oli nimenomaan tämän tapauksen ratkaisu?
Jos asia on näin, en voi muuta kuin luovuttaa toistaiseksi, prepaid-liittymä tulisi käyttömääräni vuoksi aivan liian kalliiksi. Jos ensi vuonna kilpailijanne verkko on vielä yhtä hidas päiväsaikaan kuin nyt niin palaan asiaan silloin...
@Oyaya@ kirjoitti:
Hei, kiitos paljon vastauksesta! Haluaisin vielä varmistaa että ymmärsin oikein; eli järjestelmä tekee haettaessa luottotietojen tarkastuksen automaattisesti, mutta päätökseen vaikuttavat muutkin kriteerit kuin pelkkä maksuhäiriömerkinnän olemassaolo? Toisin sanoen se etten pystynyt avaamaan liittymää ollenkaan oli nimenomaan tämän tapauksen ratkaisu?
Jos asia on näin, en voi muuta kuin luovuttaa toistaiseksi, prepaid-liittymä tulisi käyttömääräni vuoksi aivan liian kalliiksi. Jos ensi vuonna kilpailijanne verkko on vielä yhtä hidas päiväsaikaan kuin nyt niin palaan asiaan silloin...
Päätökseen vaikuttaa tosiaan monikin eri seikka, eikä maksuhäiriömerkintä suinkaan ole ainoa mitä järjestelmä tarkistaa. Jos liittymää ei voida avata suoraan, saattaa kyseeseen tulla avaaminen ennakkoa tai vakuutta vastaan, tai sitten päätös on jokin muu. Se riippuu hyvin monesta asiasta. Suosittelen että yrität tilausta myöhemmin ensi vuonna uudelleen ja katsotaan sitten onko tilanne muuttunut. Ymmärrän kyllä että Prepaidin käyttö voi olla arvokasta silloin jos käyttömäärä on todella suuri. Mutta hyvä jos sinulla on nyt jokin edullisempi vaihtoehto käytössä.
@Merja_J@ kirjoitti:
@Oyaya@ kirjoitti:
Hei, kiitos paljon vastauksesta! Haluaisin vielä varmistaa että ymmärsin oikein; eli järjestelmä tekee haettaessa luottotietojen tarkastuksen automaattisesti, mutta päätökseen vaikuttavat muutkin kriteerit kuin pelkkä maksuhäiriömerkinnän olemassaolo? Toisin sanoen se etten pystynyt avaamaan liittymää ollenkaan oli nimenomaan tämän tapauksen ratkaisu?
Jos asia on näin, en voi muuta kuin luovuttaa toistaiseksi, prepaid-liittymä tulisi käyttömääräni vuoksi aivan liian kalliiksi. Jos ensi vuonna kilpailijanne verkko on vielä yhtä hidas päiväsaikaan kuin nyt niin palaan asiaan silloin...
Päätökseen vaikuttaa tosiaan monikin eri seikka, eikä maksuhäiriömerkintä suinkaan ole ainoa mitä järjestelmä tarkistaa. Jos liittymää ei voida avata suoraan, saattaa kyseeseen tulla avaaminen ennakkoa tai vakuutta vastaan, tai sitten päätös on jokin muu. Se riippuu hyvin monesta asiasta. Suosittelen että yrität tilausta myöhemmin ensi vuonna uudelleen ja katsotaan sitten onko tilanne muuttunut. Ymmärrän kyllä että Prepaidin käyttö voi olla arvokasta silloin jos käyttömäärä on todella suuri. Mutta hyvä jos sinulla on nyt jokin edullisempi vaihtoehto käytössä.
Tässähän taas puhutaan aivan puuta heinää. Ei TASAN varmasti ole millään muilla asioilla enää mitään väliä sen jälkeen, kun luottotietotarkistus karahtaa kiville. Olkoon sitten lievä tai vakava maksuhäiriö, kuten omassa tapauksessani. En ymmärrä ollenkaan, miksi asioista ei voida puhua rehellisesti niiden oikeilla nimillä. Eli jos sinulla on maksuhäiriömerkintä, telialta et liittymää saa. Elisalta saat, olen sen monta kertaa varmistanut. Olen itse vaihtamassa elisalle heti, kun nykyinen määräaikainen liittymäni umpeutuu 04/21.
@Soirija@ kirjoitti:
@Merja_J@ kirjoitti:
@Oyaya@ kirjoitti:
Hei, kiitos paljon vastauksesta! Haluaisin vielä varmistaa että ymmärsin oikein; eli järjestelmä tekee haettaessa luottotietojen tarkastuksen automaattisesti, mutta päätökseen vaikuttavat muutkin kriteerit kuin pelkkä maksuhäiriömerkinnän olemassaolo? Toisin sanoen se etten pystynyt avaamaan liittymää ollenkaan oli nimenomaan tämän tapauksen ratkaisu?
Jos asia on näin, en voi muuta kuin luovuttaa toistaiseksi, prepaid-liittymä tulisi käyttömääräni vuoksi aivan liian kalliiksi. Jos ensi vuonna kilpailijanne verkko on vielä yhtä hidas päiväsaikaan kuin nyt niin palaan asiaan silloin...
Päätökseen vaikuttaa tosiaan monikin eri seikka, eikä maksuhäiriömerkintä suinkaan ole ainoa mitä järjestelmä tarkistaa. Jos liittymää ei voida avata suoraan, saattaa kyseeseen tulla avaaminen ennakkoa tai vakuutta vastaan, tai sitten päätös on jokin muu. Se riippuu hyvin monesta asiasta. Suosittelen että yrität tilausta myöhemmin ensi vuonna uudelleen ja katsotaan sitten onko tilanne muuttunut. Ymmärrän kyllä että Prepaidin käyttö voi olla arvokasta silloin jos käyttömäärä on todella suuri. Mutta hyvä jos sinulla on nyt jokin edullisempi vaihtoehto käytössä.
Tässähän taas puhutaan aivan puuta heinää. Ei TASAN varmasti ole millään muilla asioilla enää mitään väliä sen jälkeen, kun luottotietotarkistus karahtaa kiville. Olkoon sitten lievä tai vakava maksuhäiriö, kuten omassa tapauksessani. En ymmärrä ollenkaan, miksi asioista ei voida puhua rehellisesti niiden oikeilla nimillä. Eli jos sinulla on maksuhäiriömerkintä, telialta et liittymää saa. Elisalta saat, olen sen monta kertaa varmistanut. Olen itse vaihtamassa elisalle heti, kun nykyinen määräaikainen liittymäni umpeutuu 04/21.
Luottopäätöksessä huomioidaan useita asioita. Yksi näistä on taatusti maksuhäiriömerkinnät, jossa sellaisia on olemassa. Niitäkin on ihmisillä erilaisia ja eri aikakausilta. Pointtini on se, että nämä ovat aina tapauskohtaisia ja jossain tilanteessa vakuusmaksulla tai ennakolla voidaan liittymää tarjota, mutta voi olla myös tilanteita, joissa sopimuksen tekeminen ei ole mahdollista edes sillä.
@mikkooks@ kirjoitti:
Tuli sekin päivä vastaan, kun koen aiheelliseksi puolustaa Telian toimintaa...
Vaikka maksuhäiriömerkintää mukanaan kantavia on nykyään paljon, en itse osaa nähdä mitään ihmeellistä siinä, jos jokin taho ei palveluaan jälkilaskutuksella suostu tällaiselle toimittamaan. Maksuhäiriömerkintä kun kertoo nimenomaan siitä, että jotain on jätetty maksamatta. Ei se yksittäinen lasku itsessään mikään ongelma varmasti ole, mutta ihan ymmärrettävää, että näin toimitaan. Jotenkin omaan korvaan kalskahtaa vastuunpakoilulta vaatia normaalia jälkilaskutusta maksuhäiriömerkinnällä.
Telialla ei onnistu edes ennakkomaksulla. Taloyhtiöön tuli Telian talonetti, jossa 100mbps-yhteyden hinta on alle euron kuukaudessa. Tarjouduin maksamaan sen vaikka kymmeneksi vuodeksi etukäteen, mutta Telia ei tähän suostunut.
Jos lasku maksetaan aina etukäteen niin palveluntarjoajahan ei ota minkäänlaista riskiä, eli Telia toiminnallaan tahtoo vain painottaa, että maksuhäiriömerkinnän syystä tai toisesta saaneet ovat toisen luokan kansalaisia.
Itselläni maksuhäiriömerkintään johtivat sairastuminen ensin vakavaan autoummuunisairauteen ja sitten syöpään. Eli syitä siihen, että laskuja jää maksamatta on monia, eikä kenenkään toistaiseksi terveen ja maksukykyisen kannattaisi kommentoida väheksyvästi maksuhäiriöisiä. Onnettomuus kun voi sattua omallekin kohdalle.
Onneksi talossa toimii edelleen myös entinen Elisan yhteys, jonka pidän mielelläni, Elisalle kun maksuhäiriöinenkin on ihminen.
Kuten ylempänä kirjoitin, Telialla ei taloyhtiöön tulleen nettiyhteyden nopeuden nostaminen onnistu edes ennakkomaksulla.
Taloon siis tuli Telian talonetti, jossa 100mbps-yhteyden hinta on alle euron kuukaudessa. Tarjouduin maksamaan sen vaikka kymmeneksi vuodeksi ennakkoon, mutta Telia ei tähän suostunut. Heillä ei kuulemma ole tapana myöntää maksuhäiriöisille liittymiä edes ennakkomaksulla.
Minulla nyt kuitenkin on liittymä, eli tuo asuntoon automaattisesti tullut yhteys perusnopeudella 10mbps. Telia jopa lähettää ilmaiseksi modeemin kyseistä liittymää varten, mutta ennakkomaksu nopeammasta liittymästä ei tälle firmalle kelpaa. Minusta tuo ei kuulosta kovin fiksulta liiketoiminnalta, mutta Telialla varmaan tiedetään paremmin.
Asiakaspalvelija, joka lupasi selvittää asiaa (vaikka kuulemma tiesikin, ettei tule onnistumaan) ja soittaa takaisin heti aamuyhdeksältä, ei koskaan soittanut. Eipä tietenkään.
Koska palveluntarjoaja ei ota minkäänlaista riskiä kun lasku maksetaan aina etukäteen, on ikävän selvää, että Telia toiminnallaan tahtoo vain painottaa, että sille maksuhäiriömerkinnän syystä tai toisesta saaneet ovat toisen luokan kansalaisia.
Itselläni maksuhäiriömerkintään johtivat sairastuminen ensin vakavaan autoimmuunisairauteen ja sitten syöpään. Syitä siihen, että laskuja jää maksamatta on yhtä monta kuin on maksuhäiriöisiäkin, eikä luottotietojen menetys aina johdu välinpitämättömyydestä tai tahallisesta laskujen maksamatta jättämisestä. Onnettomuus ei yleensä tule kello kaulassa.
Maksuhäiriön syyllä ei toki ole merkitystä, mutta jos lasku maksetaan ennakkoon, ei pitäisi olla mitään merkitystä koko maksuhäiriölläkään.
Onneksi talossa toimii edelleen myös entinen Elisan yhteys, jonka pidän mielelläni, Elisalle kun maksuhäiriöinenkin on ihminen. Telia saa puolestani pitää kymmenen megan tunkkinsa.
Ootko kysyny jo saatko korotettua nopeuden jos maksat vakuusmaksun operaattorit pitää parempana vakuusmaksua kun ennakko maksua
Koska vakuusmaksua ei tarvii maksaa takas ennen kuin luottotiedot korjaantuu tai vaihtaa operaattoria
Ilmasta lainaa siis ja kuukausi maksut pitää maksaa kanssa edelleen .
@MMALINEN@ kirjoitti:
Ootko kysyny jo saatko korotettua nopeuden jos maksat vakuusmaksun operaattorit pitää parempana vakuusmaksua kun ennakko maksua
Koska vakuusmaksua ei tarvii maksaa takas ennen kuin luottotiedot korjaantuu tai vaihtaa operaattoria
Ilmasta lainaa siis ja kuukausi maksut pitää maksaa kanssa edelleen .
Joo, kysyin siis että onko mitään tapaa nostaa nopeutta, vastaus oli tyly ei.
Minusta kyllä ennakkomaksunkin pitäisi riittää, sillähän turvataan se, että operaattori saa rahansa. Ylimääräisen vakuusmaksun vaatiminen asiakkaalta, joka maksaa laskunsa etuajassa on silkkaa v*******a jo valmiiksi vaikeassa taloudellisessa tilanteessa olevaa kohtaan.
Mutta kuten sanottu, onneksi on edelleen tuo Elisan 100mbps liittymä. Kannan paljon mieluummin vähät työkyvyttömyyseläkerahani Elisalle, vaikka liittymästä nyt pitänee vähän enemmän maksaakin kun ei ole enää virallinen taloliittymä. Elisalta on myös kaksi puhelinliittymää ja sieltä voi jopa ostaa osamaksulla, vanhana asiakkaana toki. Maksamatta ei ole jäänyt yksikään lasku tai erä, ja Elisa on pienellä riskillä saanut uskollisen asiakkaan, joka kertoo positiivisista kokemuksistaan muillekin.
Asiakaspalvelukin pelaa: kun aamulla soitin Elisaan kysyäkseni, toimiiko nykyinen yhteys vielä Telian yhteyden auettua, ei asiakaspalvelija ollut varma mutta lupasi selvittää ja soittaa heti takaisin. Ja soittikin, parin minuutin kuluttua. Telian "asiakaspalvelija" sen sijaan ei lupauksestaan huolimatta vaivautunut soittamaan maksuhäiriöiselle takaisin ollenkaan.
Teliasta ei tämän lyhyen, epämiellyttävän kokemuksen perusteella ole mitään positiivista sanottavaa, ja loppujen lopuksi taisi olla ihan hyvä juttu että nopeuden nostaminen ei onnistunut. Lähistöllä asuvalla ystävällä kun kuulemma vastaava Telian talonetti toimii miten sattuu.
@ kirjoitti:
@MMALINEN@ kirjoitti:
Ootko kysyny jo saatko korotettua nopeuden jos maksat vakuusmaksun operaattorit pitää parempana vakuusmaksua kun ennakko maksua
Koska vakuusmaksua ei tarvii maksaa takas ennen kuin luottotiedot korjaantuu tai vaihtaa operaattoria
Ilmasta lainaa siis ja kuukausi maksut pitää maksaa kanssa edelleen .
Joo, kysyin siis että onko mitään tapaa nostaa nopeutta, vastaus oli tyly ei.
Minusta kyllä ennakkomaksunkin pitäisi riittää, sillähän turvataan se, että operaattori saa rahansa. Ylimääräisen vakuusmaksun vaatiminen asiakkaalta, joka maksaa laskunsa etuajassa on silkkaa v*******a jo valmiiksi vaikeassa taloudellisessa tilanteessa olevaa kohtaan.
Mutta kuten sanottu, onneksi on edelleen tuo Elisan 100mbps liittymä. Kannan paljon mieluummin vähät työkyvyttömyyseläkerahani Elisalle, vaikka liittymästä nyt pitänee vähän enemmän maksaakin kun ei ole enää virallinen taloliittymä. Elisalta on myös kaksi puhelinliittymää ja sieltä voi jopa ostaa osamaksulla, vanhana asiakkaana toki. Maksamatta ei ole jäänyt yksikään lasku tai erä, ja Elisa on pienellä riskillä saanut uskollisen asiakkaan, joka kertoo positiivisista kokemuksistaan muillekin.
Asiakaspalvelukin pelaa: kun aamulla soitin Elisaan kysyäkseni, toimiiko nykyinen yhteys vielä Telian yhteyden auettua, ei asiakaspalvelija ollut varma mutta lupasi selvittää ja soittaa heti takaisin. Ja soittikin, parin minuutin kuluttua. Telian "asiakaspalvelija" sen sijaan ei lupauksestaan huolimatta vaivautunut soittamaan maksuhäiriöiselle takaisin ollenkaan.
Teliasta ei tämän lyhyen, epämiellyttävän kokemuksen perusteella ole mitään positiivista sanottavaa, ja loppujen lopuksi taisi olla ihan hyvä juttu että nopeuden nostaminen ei onnistunut. Lähistöllä asuvalla ystävällä kun kuulemma vastaava Telian talonetti toimii miten sattuu.
Täysin samaa mieltä teliasta. Kunhan huhtikuu koittaa, pääsen eroon viimeisestäkin telian liittymästä ja sitten aivan kaikki elisalle. Siellä kun tosiaan maksuhäiriöinenkin on ihminen, saa vanha asiakas osamaksulla jopa yli 500€uron jne. Telialla ei toimi mikään noista. Ei edes kysymällä. Ei, vaikka olet 12v vanha asiakas eikä yksikään lasku ole jäänyt maksamatta. Noo, onneksi nämä asiat voi kilpailuttaa 😁>👍>👍>👍>
Pysykää hyvät ihmiset kaukana teliasta !!!!!!!
Telia ei ole ymmärtänyt sitä mitä elisassa on ymmärretty
että luottotietojen menettäjiäkin voidaan palvella riskittömästi liiittymissä missä kulut on kiinteet
esim kiinteet nettiliittymät ja jos maksua ei tuu niin netti vaan katkastaan
tietty rahat peritään
tällä toiminnalla elisa saa rahaa myös luottotiedottomilta
mitä telia ei saa
tässä elisa toimii hyvin
on elisallakin omat huonot puolensa
en kiistä
mutta kyllä operaattorit vois oppia toisiltaan varsinkin jos lähtökohta olis asiakkaiden palveleminen ja uskollisena asiakkaana pysyminen
mitä se ei kyllä taida millään operaattorilla olla .
Maksuhäiriömerkinnät saattavat vaikuttaa niinkin, että tilaus ei mene läpi laisinkaan edes vakuus- tai ennakkomaksulla. Voi olla myös tilanne, että luottotietomerkinnät ei välttämättä vaikuta tilauksen etenemiseen, mikäli meille on pitkä asiakassuhde ja laskut hoidettu meidän suuntaan aina ajallaan. Luottopäätös perustuu automaattiseen tarkastukseen, jonka mukaan sitten etenemme. En osaa ottaa kantaa siihen millaiset perusteet muilla operaattoreilla on palvelun avaamiselle.
@MinnaLN@ kirjoitti:
Maksuhäiriömerkinnät saattavat vaikuttaa niinkin, että tilaus ei mene läpi laisinkaan edes vakuus- tai ennakkomaksulla. Voi olla myös tilanne, että luottotietomerkinnät ei välttämättä vaikuta tilauksen etenemiseen, mikäli meille on pitkä asiakassuhde ja laskut hoidettu meidän suuntaan aina ajallaan. Luottopäätös perustuu automaattiseen tarkastukseen, jonka mukaan sitten etenemme. En osaa ottaa kantaa siihen millaiset perusteet muilla operaattoreilla on palvelun avaamiselle.
Höpön löpön. Jos luet tuosta ylempää niin siinä kommentoija kertoo, että 12 vuoden asiakkuuden ja aina maksettujen laskujen jälkeenkään Telia ei tule pätkääkään vastaan.
Täysin höpöä on myös väittää, että tilaus ei menisi läpi järjestelmästä maksuhäiriömerkinnän takia. Järjestelmä toimii tasan siten kuin sitä käyttävät ihmiset ovat sen ohjelmoineet toimimaan.
Sitä, millaiset perusteet muilla operaattoreilla on, en kysynyt, koska Elisan toimintatavan tiedän Telialta kysymättäkin ja se riittää minulle, kiitos vain.
Mutta kiva, että Telialla menee niin hyvin, että on varaa kieltäytyä maksavista asiakkaista, jotka kiinteähintaisen palvelun tilaajina ja etukäteen maksavina eivät olisi yritykselle minkäänlainen riski.
Harva yritys voi näinä aikoina sanoa samaa, joten onnea vain jatkossa valitsemallanne tiellä.
Maksuhäiriöiset eivät Suomesta ainakaan lopu, päinvastoin. Nyt, kun lomautuksia ja irtisanomisia on koko ajan enemmän, heitä tulee jatkuvasti lisää. Toivottavasti Telialle siitä huolimatta riittää jatkossakin niitä hyvin toimeentulevia, maksukykyisiä, "parempia" asiakkaita.
Tai no, oikeastaan toivon, että ei riitä.
@ kirjoitti:
@mikkooks@ kirjoitti:
Tuli sekin päivä vastaan, kun koen aiheelliseksi puolustaa Telian toimintaa...
Vaikka maksuhäiriömerkintää mukanaan kantavia on nykyään paljon, en itse osaa nähdä mitään ihmeellistä siinä, jos jokin taho ei palveluaan jälkilaskutuksella suostu tällaiselle toimittamaan. Maksuhäiriömerkintä kun kertoo nimenomaan siitä, että jotain on jätetty maksamatta. Ei se yksittäinen lasku itsessään mikään ongelma varmasti ole, mutta ihan ymmärrettävää, että näin toimitaan. Jotenkin omaan korvaan kalskahtaa vastuunpakoilulta vaatia normaalia jälkilaskutusta maksuhäiriömerkinnällä.
Telialla ei onnistu edes ennakkomaksulla. Taloyhtiöön tuli Telian talonetti, jossa 100mbps-yhteyden hinta on alle euron kuukaudessa. Tarjouduin maksamaan sen vaikka kymmeneksi vuodeksi etukäteen, mutta Telia ei tähän suostunut.
Jos lasku maksetaan aina etukäteen niin palveluntarjoajahan ei ota minkäänlaista riskiä, eli Telia toiminnallaan tahtoo vain painottaa, että maksuhäiriömerkinnän syystä tai toisesta saaneet ovat toisen luokan kansalaisia.
Itselläni maksuhäiriömerkintään johtivat sairastuminen ensin vakavaan autoummuunisairauteen ja sitten syöpään. Eli syitä siihen, että laskuja jää maksamatta on monia, eikä kenenkään toistaiseksi terveen ja maksukykyisen kannattaisi kommentoida väheksyvästi maksuhäiriöisiä. Onnettomuus kun voi sattua omallekin kohdalle.
Onneksi talossa toimii edelleen myös entinen Elisan yhteys, jonka pidän mielelläni, Elisalle kun maksuhäiriöinenkin on ihminen.
En ole mitenkään väheksyvästi kommentoinut maksuhäiriöisiä. Yrityksen puolelta näen ihan normaalina sen, että jälkilaskutuksella ei ole tässä tilanteessa mahdollista palvelua ostaa. Miksi se ei onnistu muulla tapaa on sitten Telian kankeutta, mikä ei myöskään yllätä millään tapaa. Viimeisimmässä viestissäsi povaat maksuhäiriöiden lisääntyvän, koska on paljon lomautuksia ja irtisanomisia. Vastuunpakoilulla viittasin aiemmin siihen, mitä nyt kommentoin tähän viimeisimpään viestiisikin, eli lomautus tai irtisanominen itsessään ei aiheuta yhtään maksuhäiriömerkintää. Kyllä minä olen itsekin kokenut tilanteen, kun 6kk ei tulee rahaa mistään senttiäkään. Silloin otetaan puhelin käteen tai kone syliin ja ollaan yhteydessä niihin tahoihin, joille laskuja on maksettavana. Itse onnistuin melko vähällä vaivalla, kustannuksitta ja ongelmitta siirtämään kaikki laskut ja maksamaan ne pois, kun tulot taas normalisoituivat.
En nyt lähde kommentoimaan kenenkään sairaskertomusta täällä, mutta ymmärrystä on kyllä löytynyt ja maksuaikaa saanut, kun vaan on ajoissa ja avoimesti liikkeellä.
Toista vuosikymmentä asiakkaana ja juu, luottotiedot menneet (jota pidän nykyään ihan normaalina asiana, kun meitä on jo satoja tuhansia). Ja juu, saattaa olla jopa vakava maksuhäiriö. SO WHAT ??? Kaikki Telian ja Telia Financen laskut maksettu AINA ajallaan ja kun sitten kysyt, voisiko luottorajaa nostaa vaikkapa tuhanteen siitä perus 500€:stä vastaus on: EI ONNISTU. Ei niin mitenkään.
Samaan aikaan selvitellyt Elisan käytäntöjä ja päätös oli helppo: Telialta pois Heti, kun viimeinen määräaikaisuus loppuu huhtikuussa. Puoliso ja lapset lähtivät elisalle jo aiemmin. Adios.
PS. Ihan työssäkäyvä henkilö olen ja viime vuoden verotettava tulo oli n. 67000€. Mutta kun ei kelpaa, niin ei kelpaa.
@Soirija@ kirjoitti:
Toista vuosikymmentä asiakkaana ja juu, luottotiedot menneet (jota pidän nykyään ihan normaalina asiana, kun meitä on jo satoja tuhansia). Ja juu, saattaa olla jopa vakava maksuhäiriö. SO WHAT ??? Kaikki Telian ja Telia Financen laskut maksettu AINA ajallaan ja kun sitten kysyt, voisiko luottorajaa nostaa vaikkapa tuhanteen siitä perus 500€:stä vastaus on: EI ONNISTU. Ei niin mitenkään.
Samaan aikaan selvitellyt Elisan käytäntöjä ja päätös oli helppo: Telialta pois Heti, kun viimeinen määräaikaisuus loppuu huhtikuussa. Puoliso ja lapset lähtivät elisalle jo aiemmin. Adios.
PS. Ihan työssäkäyvä henkilö olen ja viime vuoden verotettava tulo oli n. 67000€. Mutta kun ei kelpaa, niin ei kelpaa.
Ehkä asenteessasikin olisi toivomisen varaa miten suhtaudut maksuiriöihin kun pidät sitä normaalina nykyään
Ehkä siksi sulle ei luottoa koroteta maksuhäiriö ei saa olla koskaan normi ja automaattisesti hyväksyttävä tilanne.
@mikkooks@ kirjoitti:
@ kirjoitti:
@mikkooks@ kirjoitti:
Tuli sekin päivä vastaan, kun koen aiheelliseksi puolustaa Telian toimintaa...
Vaikka maksuhäiriömerkintää mukanaan kantavia on nykyään paljon, en itse osaa nähdä mitään ihmeellistä siinä, jos jokin taho ei palveluaan jälkilaskutuksella suostu tällaiselle toimittamaan. Maksuhäiriömerkintä kun kertoo nimenomaan siitä, että jotain on jätetty maksamatta. Ei se yksittäinen lasku itsessään mikään ongelma varmasti ole, mutta ihan ymmärrettävää, että näin toimitaan. Jotenkin omaan korvaan kalskahtaa vastuunpakoilulta vaatia normaalia jälkilaskutusta maksuhäiriömerkinnällä.
Telialla ei onnistu edes ennakkomaksulla. Taloyhtiöön tuli Telian talonetti, jossa 100mbps-yhteyden hinta on alle euron kuukaudessa. Tarjouduin maksamaan sen vaikka kymmeneksi vuodeksi etukäteen, mutta Telia ei tähän suostunut.
Jos lasku maksetaan aina etukäteen niin palveluntarjoajahan ei ota minkäänlaista riskiä, eli Telia toiminnallaan tahtoo vain painottaa, että maksuhäiriömerkinnän syystä tai toisesta saaneet ovat toisen luokan kansalaisia.
Itselläni maksuhäiriömerkintään johtivat sairastuminen ensin vakavaan autoummuunisairauteen ja sitten syöpään. Eli syitä siihen, että laskuja jää maksamatta on monia, eikä kenenkään toistaiseksi terveen ja maksukykyisen kannattaisi kommentoida väheksyvästi maksuhäiriöisiä. Onnettomuus kun voi sattua omallekin kohdalle.
Onneksi talossa toimii edelleen myös entinen Elisan yhteys, jonka pidän mielelläni, Elisalle kun maksuhäiriöinenkin on ihminen.
En ole mitenkään väheksyvästi kommentoinut maksuhäiriöisiä. Yrityksen puolelta näen ihan normaalina sen, että jälkilaskutuksella ei ole tässä tilanteessa mahdollista palvelua ostaa. Miksi se ei onnistu muulla tapaa on sitten Telian kankeutta, mikä ei myöskään yllätä millään tapaa. Viimeisimmässä viestissäsi povaat maksuhäiriöiden lisääntyvän, koska on paljon lomautuksia ja irtisanomisia. Vastuunpakoilulla viittasin aiemmin siihen, mitä nyt kommentoin tähän viimeisimpään viestiisikin, eli lomautus tai irtisanominen itsessään ei aiheuta yhtään maksuhäiriömerkintää. Kyllä minä olen itsekin kokenut tilanteen, kun 6kk ei tulee rahaa mistään senttiäkään. Silloin otetaan puhelin käteen tai kone syliin ja ollaan yhteydessä niihin tahoihin, joille laskuja on maksettavana. Itse onnistuin melko vähällä vaivalla, kustannuksitta ja ongelmitta siirtämään kaikki laskut ja maksamaan ne pois, kun tulot taas normalisoituivat.
En nyt lähde kommentoimaan kenenkään sairaskertomusta täällä, mutta ymmärrystä on kyllä löytynyt ja maksuaikaa saanut, kun vaan on ajoissa ja avoimesti liikkeellä.
Et varmaan maannut sitä kuutta kuukautta letkuissa sairaalassa? Minä makasin, en tosin ihan kuutta kuukautta mutta sen verran kauan kuitenkin, että ammatinharjoittajan tulot katkesivat useaksi kuukaudeksi kuin seinään, kun Kelakaan ei suostunut maksamaan sairauspäivärahaa ellen hae sitä itse - mihin en siis siinä tilanteessa kyennyt. Kun toivuin sen verran että pystyin asioita hoitamaan, oli vahinko jo tapahtunut, ja kun työkyky ei enää palautunut niin tulot putosivat radikaalisti eivätkä menot kroonisesti sairaalla ainakaan pienene, varsinkin kun pian perään iski vielä toinen vakava sairaus.
Kumma kyllä mainostamaasi ymmärrystä ei siinä tilanteessa minulle herunut, vaikka mitään maksuongelmia ei sitä ennen ollut ollut. Yrityksen puutteesta se ei ainakaan jäänyt kiinni.
Joten joo, kun ei mitään asiasta tiedä niin ei kannattaisi noin omahyväisesti kommentoida. Hienoa kuitenkin, että itse olit sellaisessa kunnossa että sait omat asiasi hoidettua ja löytyi myös sitä ymmärrystä. Voit taputtaa itseäsi olkapäälle.
Luuletko oikeasti, etteivät irtisanomiset ja lomautukset vaikuta maksuhäiriöisten määrään? Nousussa maksuhäiriöisten määrä nyt kuitenkin koko ajan on, olipa syy mikä tahansa, ja niin kauan kuin Suomessa ei ole mahdollista esim. hakeutua henkilökohtaiseen konkurssiin niin kyllä ne lukemat jatkossakin lisääntyvät.
Ja vielä selvyyden vuoksi: en ole pyytänyt Telialta luottoa enkä mitään jälkimaksullista, ymmärrän kyllä että sellaisia ei luottotietonsa menettäneelle helposti myönnetä enkä myöskään mitenkään vastusta sitä.
Kritisoin ainoastaan sitä, etten voi maksaa noin kymmenen euron vuosimaksua etukäteen liittymästä, jota en edes halunnut mutta joka nyt asuntoon asukkaalta kysymättä tungettiin.
Jos nyt olisin vain tuon liittymän varassa, niin nykyisistä työelämään paluuyrityksistä ei tulisi mitään, koska olen kotoa työskentelevä freelancer eikä kymmenen megan liittymä siihen riitä. En siis saisi edes mahdollisuutta yrittää hoitaa asioita kuntoon, kun Telialtakaan ei riitä ymmärrystä edes kymmenen euron edestä.
@MMALINEN@ kirjoitti:
@Soirija@ kirjoitti:
Toista vuosikymmentä asiakkaana ja juu, luottotiedot menneet (jota pidän nykyään ihan normaalina asiana, kun meitä on jo satoja tuhansia). Ja juu, saattaa olla jopa vakava maksuhäiriö. SO WHAT ??? Kaikki Telian ja Telia Financen laskut maksettu AINA ajallaan ja kun sitten kysyt, voisiko luottorajaa nostaa vaikkapa tuhanteen siitä perus 500€:stä vastaus on: EI ONNISTU. Ei niin mitenkään.
Samaan aikaan selvitellyt Elisan käytäntöjä ja päätös oli helppo: Telialta pois Heti, kun viimeinen määräaikaisuus loppuu huhtikuussa. Puoliso ja lapset lähtivät elisalle jo aiemmin. Adios.
PS. Ihan työssäkäyvä henkilö olen ja viime vuoden verotettava tulo oli n. 67000€. Mutta kun ei kelpaa, niin ei kelpaa.
Ehkä asenteessasikin olisi toivomisen varaa miten suhtaudut maksuiriöihin kun pidät sitä normaalina nykyään
Ehkä siksi sulle ei luottoa koroteta maksuhäiriö ei saa olla koskaan normi ja automaattisesti hyväksyttävä tilanne.
Niin...siis tässähän on loppuviimeksi kyse ihan siitä, että ollaan REHELLISIÄ maksavia asiakkaita kohtaan.
Luottorajojen korottamisista puhutaan kyllä tekstinä ja aspan kommenteissa kauniisti tyyliin " se on kokonaisharkinnan tulos ja siihen vaikuttaa mm. Aiempi maksukäyttäytyminen jne yms".
Noo, kyllähän ainakin minulle on tullut HYVIN selväksi tämän "kokonaisharkinnan" toimintatapa. Sillä ei ole p*skankaan väliä, vaikka olisit ollut uskollisena asiakkaana toistakymmentä vuotta, maksanut joka *******n laskun ajallaan ja hankkinut telian kautta vaikka mitä liittymiä ja palveluita. Kun auta armias sinulla on se hiiiiirveä maksuhäiriö tai huuuuuu..vaikkapa vakava maksuhäiriö, niin se on satavarma, että luottorajojen korotukset yms tyssäävät samantien siihen. Että sellaista "KOKONAISharkintaa". Eikä voida suoraan sanoa tätä, vaikka ties montako kertaa olen aspasta yrittänyt asian todellista laitaa kysyä.
Ei väkisin 😁>
Et varmaan maannut sitä kuutta kuukautta letkuissa sairaalassa? Minä makasin, en tosin ihan kuutta kuukautta mutta sen verran kauan kuitenkin, että ammatinharjoittajan tulot katkesivat useaksi kuukaudeksi kuin seinään, kun Kelakaan ei suostunut maksamaan sairauspäivärahaa ellen hae sitä itse - mihin en siis siinä tilanteessa kyennyt. Kun toivuin sen verran että pystyin asioita hoitamaan, oli vahinko jo tapahtunut, ja kun työkyky ei enää palautunut niin tulot putosivat radikaalisti eivätkä menot kroonisesti sairaalla ainakaan pienene, varsinkin kun pian perään iski vielä toinen vakava sairaus.
Kumma kyllä mainostamaasi ymmärrystä ei siinä tilanteessa minulle herunut, vaikka mitään maksuongelmia ei sitä ennen ollut ollut. Yrityksen puutteesta se ei ainakaan jäänyt kiinni.
Joten joo, kun ei mitään asiasta tiedä niin ei kannattaisi noin omahyväisesti kommentoida. Hienoa kuitenkin, että itse olit sellaisessa kunnossa että sait omat asiasi hoidettua ja löytyi myös sitä ymmärrystä. Voit taputtaa itseäsi olkapäälle.
Luuletko oikeasti, etteivät irtisanomiset ja lomautukset vaikuta maksuhäiriöisten määrään? Nousussa maksuhäiriöisten määrä nyt kuitenkin koko ajan on, olipa syy mikä tahansa, ja niin kauan kuin Suomessa ei ole mahdollista esim. hakeutua henkilökohtaiseen konkurssiin niin kyllä ne lukemat jatkossakin lisääntyvät.
Ja vielä selvyyden vuoksi: en ole pyytänyt Telialta luottoa enkä mitään jälkimaksullista, ymmärrän kyllä että sellaisia ei luottotietonsa menettäneelle helposti myönnetä enkä myöskään mitenkään vastusta sitä.
Kritisoin ainoastaan sitä, etten voi maksaa noin kymmenen euron vuosimaksua etukäteen liittymästä, jota en edes halunnut mutta joka nyt asuntoon asukkaalta kysymättä tungettiin.
Jos nyt olisin vain tuon liittymän varassa, niin nykyisistä työelämään paluuyrityksistä ei tulisi mitään, koska olen kotoa työskentelevä freelancer eikä kymmenen megan liittymä siihen riitä. En siis saisi edes mahdollisuutta yrittää hoitaa asioita kuntoon, kun Telialtakaan ei riitä ymmärrystä edes kymmenen euron edestä.
En ole nimenomaan sinua syyttänyt oman tilanteesi hoitamisesta, vaan yleisellä tasolla kirjoittanut asiasta. Irtisanomiset ja lomautukset vaikuttavat maksuhäiriöiden määrään vain välillisesti. Valveutunut henkilö alkaa tällaisen tilanteen osuessa kohdalle hoitaa asioitaan niin, että saa muutoksia maksuaikatauluun ym. Ei heti tarvitse luovuttaa, vaan yrittää pitää asiansa kunnossa. Kohdallasi tuo oli tietysti hankalaa jos ei ole läheisiä hoitamaan asioita puolestasi, mutta kuten edellä totesin, en lähde tässä kenenkään sairaskertomuksen tai tällaisen yksittäisen tapauksen pohjalta muutenkaan asiaa puimaan. Yrityksen kannalta edelleen pidän lähtökohtaisesti järkevänä rajoittaa palvelujen saatavuutta tai laskutustapoja, jos on ko. merkintä rekisterissä. Se on kieltämättä typerää, ettei edes etukäteen maksamalla voi ostaa haluamiaan palveluja. Siihen on varmaan syynä Telian kivikautinen laskutusjärjestelmä, jolle tällainen on täysin ylivoimainen tehtävä.