Yleensä en tällaisista juurikaan avaudu foorumeilla mutta nyt on pakko kertoa kokemuksista ja vähän tiedustella, onko tämä ollut muilla tällaista “tuskaa”.
Minulla oli Telialta MTV Katsomo+ Urheilu suoratoistopalvelu. Päätin hommata kaapelitv-kortin (siis fyysisen kortin, joka laitetaan kortinlukijaan, ei mitää Telia boksia) ja siihen V Premium kanavapaketin. Myyjä hienosti huomasikin, että minulla on MTV Katsomo+ Urheilu suoratoisto ja huomautti, että kaapelikortille kannattaa ottaa myös MTV kanavapaketti, sillä MTV Katsomo+ Urheilu suoratoistopalvelu kuuluu tuohon pakettiin kylkiäisenä 0.00e/kk (ja vieläpä ilman mainoksia). Eli entinen MTV Katsomo+ Urheilu loppui ja jatkui tuona kylkiäispakettina. Hieno homma, tehtiin soppari, asiakasetuhinta 70,75e/kk + korttimaksu 7,03e/kk. Mutta sitten alkoi ongelmat ja haasteet.
Hommasin kaapelikortin (fyysisen kortin) Telian kivijalkaliikkeestä 28.9.2024. Ja se piti kytkeä omaan jo olemassa olevaan kortinlukijaani. Kivijalkaliikkeen asiakaspalvelija soitti tukeen kytkentää varten, soiton jälkeen sanoi, että nyt ei ole varmaa kytkeytyikö palvelut, kun tuessa oli töissä henkilö joka ei ollut ennen tätä kytkentää tehnyt. No koska tässä kerrotaan haasteista, niin varmasti arvaatte, että eipä ollut onnistunut. Eli soittamaan Telia aspaan, siellä tehtiin kytkentä uudelleen ja sitten vain odottelemaan kytkeytymistä. Mutta eipä onnistunut vieläkään. Toinen soitto Telian aspaan, ei onnistunut homma muuten kuin sopparin lopettaminen ja tekeminen uudelleen, sen jälkeen kanavat kytkeytyivät vihdoin päälle. Tiedoissani näkyi nyt, että olin lopettanut samana päivänä tekemäni sopparin ja tehnyt sitten uuden (tämä vain nostona tässä). Jo tässä vaiheessa huomasi, että kaapelikorttipuoli on todella heikoissa kantimissa Telialla, ilmeisesti oletetaan, että kaikki haluavat ottaa Telia-boksin.
Sitten tuli ensimmäinen lasku. Oletus oli, että se olisi ollut lokakuulta 70,75 + 7.03 (+ muutama päivä syyskuun puolelta) mutta lasku olikin n. 125e. No asian tiimoilta kolmas soitto Telialle aspaan laskutuksesta, puhelu kesti tolkuttoman pitkään, että asia selvisi, ilmeisesti tuo lyhyen ajan sisään irtisanominen + uudelleen kytkeminen oli sotkenut jotain. Lasku tuli myös paperisena (4,90) lisähintaa, eikä ollut missään vaiheessa prosessia ollut mahdollista vaikuttaa tuohonkaan. No 4,90 tuli alennusta paperilaskusta ja jollain ihmelogiikalla15e alennusta tuosta laskutussekoilusta. Ei kyllä ehkä riittänyt kattamaan koko laskua mutta en enää jaksanut taistella tämän asian kanssa vaan tyydyin kohtaloon.
Lisäihmetystä aiheutti, että kaapelikortti laskutetaan toistaiseksi voimassa olevallakin sopparilla puoli vuotta kerrallaan. Ymmärrän, että tuo oli järkevää joskus kun kortti maksu oli luokkaa 2e. Mutta nyt se 7.03e/kk. Eikä missään sopparissa tätä pointtia lue. Ja tuo pitää maksaa puoli vuotta etukäteen, vaikka kanavat olisi voimassa vain 2 kk. Ja jos irtisanoo kaapelikortin (ja palvelut), niin pitää erikseen muistaa pyytää jo maksettujen kuukausien palautusta!! Selitys oli, että Telian järjestelmät eivät tue muuta tapaa ja tilinumero pitää ilmoittaa ottamalla yhteyttä Telian aspaan!
Mutta eipä tämä sekoilu tähän vielä loppunut. Telialta tuli ensin englanninkielinen viesti, että MTV Katsomo+ Urheilu suoratoistopalvelu loppuu 24.10. Ja kohta perään sama viesti suomenkielisenä kera pahoittelujen ekan viestin kielestä. No itse soitin neljännen puhelun Telian aspaan ja varmistelemaan, että eihän suoratoistopalvelu nyt lopu, kun se kerran kuuluu tuohon pakettiin “MTV Katsomo+ Urheilu ja kanavapaketti + V premium”. Vastaus aspasta oli, että ei lopu. Mutta mikäpä olikaan tilanne 25.10. kun suoratoistoa yritin käyttää → minulla ei ollutkaan tilausta. Ehkäpä tämä sekoilu johtui tuosta alkuperäisestä suoratoistosopparista ja se loppui ja tämän olisi ymmärtänytkin. Ja sen vuoksi soitin aspaan varmistelusoiton. No sitten soittamaan Telian aspaan viides puhelu asiasta 25.10. Aspasta saatiin Teliaplay:n kautta homma toimimaan (en edes tiennyt, että sellainen oli taustalla olemassa) mutta sekin oli aluksi suljettu. Ja samassa puhelussa luvattiin, että MTV Katsomo+ Urheilusta tulee aktivointiviesti viimeistään seuraavana päivänä. Tässä yhteydessä olin niin kyrsiintynyt, että kysyin, eikö tästä pitäisi saada jo jotain korvausta? Vakio 10e korvauksen tässä yhteydessä sain.
Kokeilin 26.10. joko aktivointiviesti olisi tullut tai suoratoisto kytkeytynyt päälle, eipä ollut. Tästä seurasi kuudes puhelu Telian aspaan. Ja siellä selvisi, että viikonloppuna tämä ei onnistu, koska “toimitus” (en tiedä mitä “toimitus”) ei ollut enää auki ja aukeaisi vasta maanantaina 28.10. Ja homma menisi niin, että pitää itse soittaa aspaan, eivät voi soittaa takaisin tai hoitaa asiaa muuten. Tässä vaiheessa aspa lupasi kirjata asiasta sen verran ylös, että minun ei tarvitse joka kertaa selittää tätä koko sotkua alusta alkaen.
Maanantaina en ehtinyt soittaa, joten seitsemäs soitto Telian aspaan tapahtui 29.10. Nyt aspan henkilö pyysi selittämään tilanteen uudelleen, kun “ei jaksa lukea tekstiä mitä sinne kirjoitettu, vaan päästään nopeammin eteenpäin jos kerron itse”, no eikun kertomaan samaa asiaa taas uudelleen. Nyt vastaus olikin, että ei kanavapakettiin kuulu enää MTV Katsomo+ Urheilu suoratoistoa, vaan sitä pitää katsoa Teliaplayn kautta! Nyt verenpaine alkoi jo nousta todella korkealle, minun piti painottaa että sopparissa lukee mukaan kuuluva suoratoistopalvelu ja että Teliaplay ei toimi kaikissa televisioissa. Tämän jälkeen MTV Katsomo+ Urheilu suoratoistokin alkoi aktivoinnin jälkeen toimia.
Nyt tuntui, että kaikki on ok. Menin vielä Telian Omille sivuille tsekkaamaan, että siellä kaikki ok. Huomasin kuitenkin, että paketin hinta olikin noussut 70,75e → 79,90e. Ja se nousi 29.10. säätöjen jälkeen. Nyt en enää jaksanut soittaa, vaan otin yhteyttä chatin kautta ja tiedustelin miten hinta oli noussut. Hinta oli kuulemma noussut 1.10. Mutta minulle ei ollut tullut tästä mitään ilmoitusta, ei spostiin, ei Omille sivuille, ei kirjeenä. Ihmettelin tätä, sopparissani näin:
“MTV Katsomo+ Urheilu ja V premium, 70,75 e/kk, alkaen 27.09.2024
Sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana hinnaston mukaan, ellei tilausrivillä ole mainittu päättymispäivää.”
Ilmeisesti tuo “toistaiseksi voimassa olevana hinnaston mukaan” tarkoittaa, että hintaa voi nostaa vaikkapa joka kuukausi, tätä ihmettelin. No sain taas 10e alennusta, kun en ollut tiedotetta saanut. Muuta ei ollut tehtävissä. Pyysin kuitenkin, että haluan nähdä sen viestin, jolla hinnnanostosta on tiedotettu. No aspa lähetti viestin, joka oli nähtävästi tehty vain minua varten, ei se ollut tiedote, joka asiasta olisi pitänyt tulla. Lisäksi siinä oli, että hinta nousi 69,90 → 79,90 mutta minun hintahan oli 70,75 :D Eli en ole mielestäni vieläkään saanut virallista tietoa hinnan noususta.
Pahoittelut pitkästä viestistä ja jos joku tämän jaksoi kokonaan lukea, niin kiinnostaisi tietää onko muillla ollut näin isoa säätöä näiden kanssa. Itse odottelen vielä mielenkiinnolla, millainen seuraava lasku tulee olemaan...