Skip to main content

Minulla on uusimmassa liikkuvan laajakaistan laskussa kyseisen yrityksen nimellä palvelutilaus/sisältöpalvelu 15 euroa.  Liittymä on mokkulassa.  Sillä pystyy toki lähettämään tekstiviestin, mutta olen varma että minä en ole sitä ainakaan lähettänyt (asun yksin).  Onko muilla kokemuksia samanlaisesta tapauksesta.  Lähetin yritykseen viestiä, katsotaan vastaavatko.



 



 



 



Edit: Muokattu otsikkoa//MiaSL



 



---



 



Edit: TeroRe 20.11.2015 Alla Soneran tiedote



 



Otsikko: Dimoco Europe GmbH ja Mobiilimaksaminen



 



Hyvä asiakkaamme,



 



Mobiilimaksu on helppo ja turvallinen tapa maksaa tuotteita ja palveluita mobiililaitteilla. Hyväksyt maksutapahtuman kauppiaan nettisivustolla tai sovelluksessa, ja ostokset veloitetaan omalla puhelinlaskullasi. Matkapuhelinoperaattori tunnistaa mobiililaitteesi SIM-kortin perusteella, jolloin itse maksutapahtuman toteuttaminen ei edellytä erillistä rekisteröitymistä tai kirjautumista. Lue lisää Mobiilimaksamisesta osoitteesta http://mobiilimaksuinfo.fi/



 



Yhden palvelun toteuttajan kohdalla on ilmennyt epäselviä ja ohjeistuksen vastaisia maksun hyväksyntäsivuja kolmella aikuisviihdesivustolla. Kaikki sivustot korjattiin Dimocon toimesta 2.11. mennessä. Jos laskullasi on palveluveloituksia Dimoco Europe GmbH nimiseltä yritykseltä ennen 2.11.2015, Sonera hyvittää ne automaattisesti eikä asiakkaan tarvitse olla yhteydessä Sonera asiakaspalveluun.



 



Kyseiset palvelut pystyy halutessaan estämään aktivoimalla aikuisviihteen estävän palveluviestieston Omilla Sivuilla.



 



---



 



Edit: TeroRe 2.12.2015 Alla tuotevastaavan tuore tilannetieto



 




@KaisaKos kirjoitti:


Olemme viime aikoina käyneet asioiden kulun juurta jaksan läpi Dimocon edustajien kanssa.



Ensinnäkin, molemmat olivat samaa mieltä, että etenkin hyvitysten käsittely on viime aikoina ollut epäselvää ja olemme parantamassa tätä. Nyt osa hyvityksistä on mennyt Dimocon kautta tilisiirtoina ja osa meiltä suoraan hyvityksenä liittymälaskulle.



Selkeytämme käytäntöä tämän osalta ja Dimoco luopuu Soneran osalta suorista tilityksistä ja jatkossa hyvitykset hoidetaan keskitetysti suoraan liittymälaskulle.



 



Jatkossakin Dimocon toive on, että asiakkaat pyrkisivät selvittämään mahdolliset palveluiden käyttöön liittyneet epäselvyydet suoraan heidän asiakaspalvelun kanssa joko sähköpostitse tai puhelinpalvelun kautta. Dimocon asiakaspalvelulla on aina tilatusta palvelusta tarkimmat tiedot heti saatavilla sekä suorat yhteydet lopullisen palvelun tarjoajiin mahdollisia jatkoselvityksiä varten. Tämä koskee niin Mobiilimaksua kuin SMS maksamistakin käyttäviä palveluita. Jos asiaa ei jostain syystä saada palveluntarjoajan asiakaspalvelun kanssa selvitettyä, tai asiakas muusta syystä haluaa Soneran selvittävän asiaa, voi selvityspyynnön lähettää myös meille sähköisesti omien sivujen tai palvelupyyntölomakkeen kautta. Selvityspyynnöstä tulisi käydä selväksi mitä liittymää yhteydenotto koskee, mahdollisimman tarkasti mitä selvityspyyntö koskee ja onko aiheesta jo oltu yhteydessä palveluntarjoajaan sekä heidän mahdollinen vastaus tapaukseen liittyen.



 



Olemme käyneet Dimocon kanssa myös läpi palveluiden käyttöönottoon ja valvontaan liittyviä prosesseja. Dimoco on vastuussa siitä, että heidän kauttaan toimivat palvelut toimivat kunkin maan sääntöjen mukaan. He tarkkailevat palveluita teknisen valvonnan lisäksi jokaisessa maassa myös säännöllisillä pistokokeilla. Jos palveluissa havaitaan puutteita, niihin puututaan ja tarvittaessa palvelu suljetaan kokonaan. Juuri tästä on kyse päätöksessä hyvittää kaikki ennen 2.11. tehdyt ostot. Sekä Sonera että Dimoco ovat erittäin pahoillaan, että tässä nyt käsillä olevassa tapauksessa tuotantoon pääsi palveluita, joiden maksusivut eivät täyttäneet vaatimuksia. Olemme ottaneet opiksi ja teemme kaikkemme, ettei näin pääse tapahtumaan uudestaan. Tulemme myös tekemään parannuksia Mobiilimaksun palveluntarjoajien ohjeisiin yhteistyössä Teleforumin ja muiden Mobiilimaksua tukevien operaattorien kanssa.






 



Tilannepäivitys 11.12.2015



 




@TeroRe kirjoitti:


Tilannepäivitys Dimoco- ja Mobiilimaksu –tapaukseen:



 



Soneran on toiminut Dimocon asiakkaiden palvelujen laskuttajana elokuusta asti. Syyskuussa havaitsimme eräiden palvelujen maksuprosesseissa puutteita. Edellytimme, että maksuprosessit korjataan pelisääntöjen mukaisiksi, ja viimeinenkin Dimocon palvelu korjattiin asianmukaiseksi 2.11.. Päätimme kuitenkin sulkea Dimocon laskutusmahdollisuuden, koska epäselvyydet maksujen ympärillä jatkuivat. Koska maksuprosessit eivät olleet olleet pelisääntöjen mukaisia, Sonera päätti hyvittää automaattisesti maksut jotka olivat syntyneet ennen 2.11.2015.



 



Suljimme Mobiilimaksu –ominaisuuden Dimocolta 18.11. ja aikuisviihdepalveluista laajemminkin joulukuun alussa. Tämän jälkeen mobiilimaksua on voinut käyttää vain Windows Storessa ja eräissä matkalippupalveluissa.



 



Jos havaitset laskussasi vielä epäselvyyksiä tähän asiaan liittyen, ota yhteyttä





  • Soneran asiakaspalveluun, yhteystiedot tai


  • Dimocon asiakaspalveluun, yhteystiedot: 010 309 3581 (ark 9-17) tai sähköpostitse info-fi@mobileinfo.cc




Jos olet jo ollut yhteydessä Soneraan tai Dimocoon, eikä asiasi ole selvinnyt, pyydämme että olet yhteydessä Soneraan vielä uudelleen. Tutkimme jokaisen asiakkaan laskutuksen epäselvyydet kunnes asia on selvä.



 



Palaamme näillä palstoilla asiaan, jos tilanteesta tulee uutta tietoa.






 


@Samsoniac kirjoitti:
Ei hyvältä vaikuta tämän Dimoco toiminta, Soneralla herätys...Teidän asiakkaita huijataan. MiaSL laitoit nuo Dimocon yhteystiedot, onko sinulla mitään käsitystä paljonko maksaa soitto tuohon palvelunumeroon jonka laitoit? Itse en kyllä uskalla soittaa tuonne kun kerran ilman soittoakin napsahtelee 15 euron laskuja muuten vaan. Pistäkää asiaa eteenpäin Soneralla.

Herätys myös kuluttaja. Hetimiten viihdenumeroesto kytkemään ihan ilmaiseksi sieltä omilta sivuilta, jolloin tämmöistä ei enää pääse tapahtumaan. Myös kuluttajaneuvojalle ilmoittaa tästä Dimecon huijauksesta. Tämä ei ole Soneran vika vaan tuon Dimecon, joka veloittaa olemattomia heidän nettisivuilla käynnistä. Tämä onnistuu vain niillä liittymillä missä ei ole tuota viihdenumeroestoa. Muilla operaattoreilla sama juttu.

Laita sähköpostia sinne Dimecolle : info-fi@mobileinfo.cc ja sano sinne että liittymä johon maksu tuli on alaikäisen käytössä ja että ette tarvitse heidän palveluitaan ja olette kuluttajaneuvontaan yhteydessä heidän toiminnasta.


Laitettu heti ensimmäisenä estot päälle kun laskun erittelystä veloituksen huomasin, viestiä laitoin dimocolle jo ennen kuin otin Soneran Aspaan yhteyttä mutta mikäs teet jos Dimoco ei vastaa. Kuluttajasuojaviranomaiseen olen luonnollisesti yhteydessä jos tuo 15 euroa menee maksuun asti eli kuluttaja on kyllä hereillä. Tietenkään Soneran vika tämä huijaus ei ole mutta pointti onkin se että operaattorin pitää reagoida kun asiakkaat alkavat ilmoittaa väärinkäytöksistä.

@Samsoniac kirjoitti:
Laitettu heti ensimmäisenä estot päälle kun laskun erittelystä veloituksen huomasin, viestiä laitoin dimocolle jo ennen kuin otin Soneran Aspaan yhteyttä mutta mikäs teet jos Dimoco ei vastaa. Kuluttajasuojaviranomaiseen olen luonnollisesti yhteydessä jos tuo 15 euroa menee maksuun asti eli kuluttaja on kyllä hereillä. Tietenkään Soneran vika tämä huijaus ei ole mutta pointti onkin se että operaattorin pitää reagoida kun asiakkaat alkavat ilmoittaa väärinkäytöksistä.

Hyvä että on estot laitettu. Täällä on ohjetta miten toimia, jos tuohon Dimecoon ei saa yhteyttä ja siellä sanotaan myös sisältöpalvelu mitätön sen vuoksi että palvelun on tilannut alaikäinen : http://yle.fi/uutiset/puhelinlaskussa_maksettavista_sisaltopalveluista_suuri_riesa/5591126


Onhan se mitätön, sen tiedän jo pelkästään siitä että oletettu tilaaja on alaikäinen ja kaikenlisäksi mitään palvelua ei ole tilattu. Ongelma tässä on se jos operaattorit jatkavat näiden aiheettomien maksujen perimistä. Asiakas ei tietenkään halua maksaa niin operaattori pistää aiheettomat/tilaamattomista palveluista huijareilta tulleet veloitukset perintään. Operaattori todennäköisesti saa oman siivun huijauksella perityistä maksuista joten odottaisin operaattorien reagoivan asiakkaan ilmottaessa väärinkäytöksestä varsinkin jos siitä ilmoittaa ennen kuin laskua on edes tehty/lähetetty asiakkaalle.

Kuluttajasuojaviranomaisten kautta tämän asian hoidossa menee ikuisuus.

Kiitosta vain Kiisseli67 vinkeistä.

Vuonna 2012 Kuluttajaviraston lakimies vastasi minulle seuraavasti, kun tein ilmoituksen Chapamobile-nimisen puljun huijausviesteistä. Ne tulivat lyhytnumerosta 17115. Googlettamalla tuon löytyy reilusti valittelua, kun aiheettomia laskutuksia on tehty. Tässä tapauksessa silloinen operaattorini, DNA, ja tuota numeroa käyttänyt taho hyvittivät kulut, sillä tilausta ei ollut ikinä tehty, viesti vain "tuli". Syytä ei koskaan saatu selville.

 

Suora lainaus lakimiehen tekstistä, v. 2012:

"Mobiilisisältöpalvelut ovat aiheuttaneet ongelmia kuluttajille jo usean viime vuoden ajan. Olemme neuvotelleet alan toimijoiden ja kattojärjestön kanssa näistä ongelmista. Aikaisemmin suurimpana epäkohtana olivat erityisesti mobiilisisältöpalveluiden kestotilaukset. Neuvotteluiden tuloksena maksullisten puhelinpalveluiden eettisen lautakunnan MAPELin jäsenyritykset sitoutuivat ns. vahvistusviestin lähettämiseen. (tilausprosessikuvaus ks. http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/mobiilipalvelut/). Tämä vähensi kuluttajille aiheutuvia ongelmia selvästi."

 

Viime aikoina kuluttajan asema on kuitenkin huonontunut jälleen, koska toimijat ovat siirtyneet pois kestotilausten tarjoamisesta eikä alan itsesääntelyyn sisältyvä vahvistusviestivaatimus koske yksittäisten viestien avulla toimitettavaa palvelua. Tällä hetkellä kyse on usein tietokilpailuista, joissa jokainen vastaanotettu viesti maksaa erikseen. Palveluiden markkinoinnissa  palvelun hinta tai ehdot ovat usein ilmoitettu harhaanjohtavasti. Tyypillinen alan piirre onkin ollut jatkuva uusien palvelumuotojen kehittäminen sen jälkeen, jos keinoja ongelmien vähentämiseksi on löydetty.

 

Käynnissä olevassa Tietoyhteiskuntakaari-lakihankkeessa pyrimme puolestaan vaikuttamaan siihen, että operaattoreille säädettäisiin luottokorttiyhtiön kaltainen vastuu laskutuksen oikeellisuudesta. Näin mobiilisisältöpalveluita koskevia maksuja laskuttavat operaattorit kantaisivat enemmän vastuuta siitä, keiden toimijoiden palveluista syntyviä maksuja he perivät.

----

 

Juurikin tuo, että luodaan uusia palvelumuotoja, heti kun edellisen ongelmat on saatu ratkottua (kestotilauspalvelu - varmistusviesti). Jos yhtään on uskominen Dicomosta kärsivien kirjoituksiin, ei tuo taho ole kertaakaan varmistanut, mitä on tilattu ja miten.

 

Kyllä operaattorin pitäisi kytkeä tuo palveluntarjoaja irti verkostaan, ainakin siksi ajaksi, että nämä epäselvät laskutukset on saatu perinpohjin ratkottua.

 

Toki on liittymän käyttäjän vastuulla, että liittymää käytetään asiallisesti. Mutta, jos ja kun kierot, jopa rikolliset tahot naamioivat taikka muuten harhauttavat käyttäjiä uskomaan lupauksia. Tai sitten yksinkertaisesti kiertävät sovittuja sääntöjä ja käytäntämalleja. Se, että esim. puhelin keskellä yötä itsekseen tilailee palveluita, ei ole mitenkään ymmärrettävää (pl. haittaohjelma laittessa).

 

Myös se, että operaattorin vastuu olisi kuin luottokorttiyhtiöllä - eli hyväksyisi veloittajaksi vain asiallisia tahoja ja kantaisivat vastuun siitä, että laskutus on aiheellista ja järkevää, varmasti toisi selkeyttä moneenkin asiaan.

 


Tässä on nyt selkeästi tosiaan ollut kyse mobiilimaksusta, eli nykyään usealla palveluntarjoajalla on verkkosivuillaan mahdollisuus maksaa verkkopankin lisäksi myös mobiilimaksulla. Tälle on palveluntarjoajan sivuilla oma painikkeensa. Mobiilimaksumahdollisuuden voi estää tilaamalla liittymälle palveluviestieston, kuten aiemmin onkin todettu.



 



Jos tuntuu että Dimocolle soittaminen on hankalaa, tai liian tyyristä, kannattaa olla yhteydessä yritykseen sähköpostilla info-fi@mobileinfo.cc, tai Dimocon sivuilta löytyvän yhteydenottolomakkeen kautta.


Tänne myös tuli kyseiseltä lafkakta veloitus 19.99e, vaikka en ole mitään tilannut. Soneralta ohjeistettiin ottamaan yhteyttä tuohon firmaan. Puheluihin tuo kyseinen firma ei vastaa. Sähköpostiakin laitoin, mutta saa nähdä vastataanko siihenkään. Mulla oli viihde-esto palveluviesteissä, mutta se ei näitä estä vaan pitää estää kaikki palveluviestit. Pikaisella googlettamisella näitä ei ole tullut DNA:n asiakkaille lainkaan, eli taitaa olla operaattorin vaihto edessä.


Soittaminen on hankalaa kun puheluihin siellä ei vastata. DNA:n asiakkaille näitä perusteettomia veloituksia ei jostain syystä ilmeisesti ole tullut, vaikka sekin kuuluu mobiilimaksujärjestelmään. Operaattorin vaihto siis edessä...



@Teekki kirjoitti:

Tänne myös tuli kyseiseltä lafkakta veloitus 19.99e, vaikka en ole mitään tilannut. Soneralta ohjeistettiin ottamaan yhteyttä tuohon firmaan. Puheluihin tuo kyseinen firma ei vastaa. Sähköpostiakin laitoin, mutta saa nähdä vastataanko siihenkään. Mulla oli viihde-esto palveluviesteissä, mutta se ei näitä estä vaan pitää estää kaikki palveluviestit. Pikaisella googlettamisella näitä ei ole tullut DNA:n asiakkaille lainkaan, eli taitaa olla operaattorin vaihto edessä.


Operaattoria vaihtamalla tuskin paranee, sillä kaikilla operaattoreilla on ollut ongelmia mobiiliviihteen kanssa. Esim. DNA : http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/10/24/asiakas-maksaa-aina

Laita muuten se viihde-esto myös palvelupuheluihin, palveluviestiesto ei yksinään riitä. Ota kuluttajaneuvojaan yhteyttä, jos et saa tuota Dimecoa kiinni millään.http://www.kkv.fi/Tietoa-KKVsta/asiointi/kuluttajaneuvonta/


Mobiilimaksamiseen liittyviä yhteydenottoja on tainnut tulla kaikille operaattoreille, sen verran uusi juttu kyseessä.



Jos tuntuu ettei palveluntarjoajaan saa soittamalla yhteyttä, kannattaa laittaa sähköpostilla viestiä, tai ottaa yhteyttä heidän sivuiltaan löytyvällä yhteydenottolomakkeella.


Esto laitettu ja ehkä näitä ei enää tule mutta tämä yksikin 20e:n turha maksu on minulle riittävä syy operaattorin vaihtoon. Kai operaattorillakin pitäisi olla joku vastuu, ettei heidän kauttaan voi tehdä perusteettomia velotuksia...? Tiedän kyllä että myös DNA:lla on vastaava "mobiilimaksusopimus". Siitä huolimatta jostain syystä heidän asiakkailleen näitä ei ole ilmeisesti tullut. Kuluttajaneuvontaankin otin jo sähköpostitse yhteyttä.


Dimocolle on nyt soitettu, ei vastata. Laitettu sähköpostia, ei vastausta. Laitettu palautelomakkeella samat asiat kuin sähköpostilla, ei vastausta. Onko nyt ainoa vaihtoehto maksaa kiltisti huijaus veloitus ja Sonera antaa kyseisen firman jatkaa huijauksiaan tilittämällä rahat omilta asiakkaitaan Dimocolle. Ei kuulosta kovin reilulta?

Yhteyksiä otettu Dimocoon, vailla vastauksia. Kuluttajaneuvonnasta ssnottiin, ettei operaattori voi sysätä vastuuta pelkästään asiakkaalle, eli  seuraavaksi siis yhteyttä Eurooopan Kuluttajaneuvontaan ja Kuluttajariitalautakuntaan. Suosittelen tätä muillekin... DNA:n asiakkaat eivät ole tästä samasta asiasta vielä valittaneet pikaisen Googletuksen perusteella, eli jostain syystä näyttää siltä ettei heille ole tullut näitä perusteettomia maksuja.


Ote kuluttajaviraston sivulta 

 

Lapsen tekemiin tilauksiin voi vaatia
kaupan perumista

 

Jos lapsesi on ostanut kännykällä tai tilannut verkkosivuilta tuotteen ilman suostumustasi tai velaksi, vaadi operaattorilta tai kännyköihin palveluita tarjoavalta yritykseltä kaupan purkamista tai asian sovittelua. Tee tämä kohtuullisessa ajassa siitä, kun sait tietää ostoksesta. Riitatilanteessa ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan

 

Ei tässä Sonerakaan voi käsiään pestä tästä asiasta varsinkaan kun minun kohdalla on kyse lapsen liittymästä.

 

Naurettavinta tässä asiassa on se että kun laitoin kaikki estot kaikkiin liittymiin niin en voi soittaa Sonera Aspaan ja kun Soneran kanta on mitä on näihin huijaus laskuihin niin en taida uskaltaa ottaa estojakaan pois soiton ajaksi koska minun itseni käyttämä numeron on Dimocon tiedossa valituksen takia.

 


Samaa mieltä oli kuluttajaneuvojakin. Ei operaattori voi pestä käsiään tästä, vaikka sitä yrittävätkin. Eikä ole väliä oliko lapsi kyseessä vai aikuinen....



@MiaSL kirjoitti:

Mobiilimaksamiseen liittyviä yhteydenottoja on tainnut tulla kaikille operaattoreille, sen verran uusi juttu kyseessä.

Jos tuntuu ettei palveluntarjoajaan saa soittamalla yhteyttä, kannattaa laittaa sähköpostilla viestiä, tai ottaa yhteyttä heidän sivuiltaan löytyvällä yhteydenottolomakkeella.


Voisitko vielä selventää -tai ottaa selvää, millä perusteella valikoidaan, mitkä tahot saavat operaattorilta tuollaisen mobiilimaksupalvelun. Tuntuu, että lupia on heppoisesti jaettu. Rehellisten toimijoiden kanssa ei epäselvyyksiä varmasti tule.

 

Kuten eräs Soneralainen tuossa aiemmin postasi, on tuo dimoco mitä ilmeisemmin piilottanut tilaa- ja maksa nappeja esim. mainosten sulkemiseen tarkoitettuihin X ja sulje nappeihin. Vähä niinkuin eräissä FB-huijauksissa tehdään, esim. tykkää ja jaa napit naamioitu vaikkapa ok tai johonkin nopeustestiin/bottitestiin.

 

Tuohon mobiilimaksuunkin pitäisi olla jokin kaksivaiheinen tunnistus, kuten esim. Visa electronilla Verified by visa -maksuissa netissä. Virtuaaliset napit EIVÄT RIITÄ!


Pakko tähän kommentoida sen verran, että tämä mobiilimaksamishässäkkä pitäisi 



a) olla liittymästä oletuksena pois päältä ja aktivoitaisiin vain asiakkaan pyynnöstä



b) irrallaan palveluviesteistä, koska en ole varmaan ainoa ihminen tässä maassa, joka haluaa tilata esim. Bussilipun palveluviestillä, muttei halua olla alttiina verkkohuijauksille joista operaattori yrittää pestä kätensä, vaikka ko. firma joka huijaukset tekee on tunnettu kansainvälinen verkkopetosten tehtailija.



 



Pakko taas kerran kysyä, että kenen idea tällainen järjestelmä oikein on? Kuningasajatus mahdollistaa veloitusten tekeminen laskulle huijareille helpoksi ja sitten vaan valitellaan että voi voi kun me ollaan vaan operaattori eikä olla tästä vastuussa.. :smileyfrustrated:


Tämä Dimoco ja muutamat muut vastaavat mobiilimaksamisen putiikit on nyt tullut esille viime aikoina. Nämä maksut liittyvät usein joihinkin videoihin tai elokuviin. Ikävintä on se, että maksun vahvistaminen ei vaadi mitään tekstiviestivahvistusta tms vaan asiakas ikäänkuin hyväksyy maksun puhelinlaskulle, kun klikkaa sivulla olevaan vahvistuslinkkiä. Tästä syystä suosittelemmekin asiakkaille P2 tason estoluokitusta liittymälle, jolloin tällaisia maksuja ei voi laskulle enää tulla. Täällä lisää estoluokituksista.


Onhan tämä koko homma ihan naurettavaa jo pelkkänä ajatuksenakin. Dimoco heittää hatusta laskuja ja Sonera rahastaa. Soneran mukaan valittaa ei voi kuin Dimocolle, joka taas ei vastaa yhteydenottoihin. Hyvää bisnestähän tuo on Soneralle, kun oman osuutensa varmasti saavat näistä maksuista...

 

Ottakaa  hyvät ihmiset yhteyttä kuluttajaneuvontaan, riitauttakaa lasku ja tarvittaessa kääntykää Kuluttajariitalautakunnan puoleen, niin loppuu tämä kusetus. Kannattaa myös rummuttaa asiasta sosiaalisessa mediassa, niin ihmiset tietävät olla varuillaan!



@NikoNo kirjoitti:

Tämä Dimoco ja muutamat muut vastaavat mobiilimaksamisen putiikit on nyt tullut esille viime aikoina. Nämä maksut liittyvät usein joihinkin videoihin tai elokuviin. Ikävintä on se, että maksun vahvistaminen ei vaadi mitään tekstiviestivahvistusta tms vaan asiakas ikäänkuin hyväksyy maksun puhelinlaskulle, kun klikkaa sivulla olevaan vahvistuslinkkiä. Tästä syystä suosittelemmekin asiakkaille P2 tason estoluokitusta liittymälle, jolloin tällaisia maksuja ei voi laskulle enää tulla. Täällä lisää estoluokituksista.


http://www.theregister.co.uk/2015/08/11/direct_to_bill_mobile_payment_scam/

 

Tuossa juttu vastaavasta tapahtumasta. Maksulinkkejä mm. piiloitetaan mainontaan niin, ettei kuluttaja edes huomaa niitä, taikka niitä naamioidaan. Taas yksi syy käyttää mainonnanesto-ohjelmistoja. Minua ei haittaa, vaikka jotkin sivustot lakkaisivat ad-blockin takia olemasta - varsinkin kun kääntöpuolella on rikollinen, haitallinen mainonta.

 

Myös operaattorilla tulisi olla vastuu, ketä he valitsevat tuom palvelun piiriin. Ja varsinkin näissä tapauksissa, kun ihmisille on tullut selittämättömiä veloituksia, pitäisi tarkistaa millä asialla toimija on ollut liikenteessä.


Tulipa tässä mieleen muuten, että nämä huijausveloitukset eivät täytä Mobiilimaksun määritettyjä standardeja, joten sen perusteella operaattorilla ei ole oikeutta veloittaa/periä maksua käyttäjältä, eikä sen puoleen myöskään velvollisuutta tilittää maksuja eteenpäin.



 



Ainakin nyt ihan maalaisjärjellä, ja luultavasti Suomen lainkin mukaan, jos maksupalvelulle asetettuja vaatimuksia ei täytetä, on maksu silloin mitätön. Sonerallakin on käsittääkseni jokunen lakimies käytettävissään, jotka voivat tähän ottaa kantaa.



 



Suoria lainauksia www.mobiilimaksuinfo.fi sivustolta



 



 





  • Tuotteen tai palvelun myynnin yhteydessä kauppias tarjoaa sinulle mahdollisuutta maksaa ostos Mobiilimaksulla. Sinulle kerrotaan aina hyödykkeen hinta ja muistutetaan, että ostos veloitetaan puhelinlaskulla. Voit hyväksyä maksun vaivattomasti klikkaamalla maksupainiketta tai vaihtoehtoisesti voit joko perua ostoksen tai siirtyä maksamaan jollain muulla maksutavalla, mikäli palvelussa on sellaisia tarjolla.


  • Mobiilimaksu toteutetaan aina käyttäen matkapuhelinoperaattorien hyväksymien Mobiilimaksu-standardien mukaista Mobiilimaksu-ikonia ja maksupainikkeita, joista tunnistat tämän turvallisen maksutavan.


  • Liittymänhaltija voi halutessaan myös vaivattomasti estää Mobiilimaksun käytön liittymästään.


  • Mobiilimaksu on luotettava ja toimintavarma maksutapa. Mikäli sinulla kuitenkin on kysyttävää tietyn tuotteen tai palvelun maksamisesta tai maksutapahtuman onnistumisesta, kannattaa sinun ensisijaisesti ottaa yhteyttä suoraan tuotetta myyvään kauppiaaseen tai palveluntarjoajaan. Puhelinlaskullasi veloitettujen tapahtumien osalta voit luonnollisesti aina kääntyä myös oman operaattorisi puoleen.




 



Täsä ketjussa ja muualta luetun perusteella Dimeco vaimikälie ihan ensiksi alkuun rikkoo kolmea ilmoitettua kohtaa



1. Ei ilmoita maksun summaa



2. Ei ilmoita sen tulevan puhelinlaskulle



3. Ei käytä sivullaan standardin mukaista Mobiilimaksu-ikonia ja maksupainiketta



 



Henkilökohtaisesti toivon, että tämä Mobiilimaksu tulee kokemaan pikaisen kuoleman ja pääsemme eroon tästäkin harmista. Tai sitten veloitukset pitää vahvistaa automaattiseti tekstiviestillä, ja veloitus pitää pystyä perumaan asap (tai vaihtoehtoiseti hyväksyä erikeen) ennen kuin se edes tulee laskulle Eli vahvitusviesti tyyliin näin



"Olet maksamassa x,xx euroa myyjälle Dimeco Europe GMBH. Jos et ole tehnyt tätä tilausta, voit estää maksun lähettämällä viestin EI numeroon xxxxxx"



Tai vaihtoehtoisesti



"Olet maksamassa x,xx euroa myyjälle Dimeco Europe GMBH. vahvista maksu lähettämällä viesti OK numeroon xxxxxx"



 



Lisäksi kaikkien palveluviestien estäminen liittymästä ei mielestäni ole Mobiilimaksun estämistä "vaivattomasti"...


Tälläinen palvelu pitäisi olla oletuksena estetty operaattorin päästä, ettei tule vahinko-ostoksia. Minä en edes tiennyt että tälläinen on mahdollista. Onkohan tälläisestä mobiilimaksusta annettu koskaan mitään virallista infoa/ohjetta?

 

Nyt jos operaattoreilla olis yhtään pelisilmää, niin ottaisivat omaan piikkiin nämä huijausveloitukset ja setvisivät itse asian tämän Dimocon kanssa, jos saavat yhteyttä. 

 


Tässä suora linkki kuluttajaviraston sivuille, jossa voi tehdä ilmoituksen asiasta : https://kuti.kkv.fi/Kutiweb/kuluttajat/KuviLomake.aspx


Tässä olisi fiksu infosivusto mobiilimaksamisesta http://www.mobiilimaksuinfo.fi/



 



Nämä tämän tyyppiset maksupalvelut tulee lisääntymään jatkossa rajusti ja kaikki operaattorit ovat mukana tarjoamassa teknisesti tätä mahdollisuutta. Dimoco on nyt siis vain yksi toimija, jonka kautta eri palveluntuottajat näitä tarjoavat. Mikäli on laskulla tullut veloitus Dimocon toimesta, niin ainoastaan heidän kauttaan on mahdollista saada tarkempaa infoa, että mitä palvelua on tilattu jne.

Tässä vielä Dimocon yhteystiedot:
Dimocon sivuilta löytyvän yhteydenottolomakkeen kautta tai puhelimitse, numero 010 309 3581 (ma-pe 09:00-17:00) tai sähköpostilla sähköpostilla info-fi@mobileinfo.cc


Eikö tälläinen ominaisuus pitäisi olla oletuksena pois käytöstä? Järjetöntä että tälläinen ominaisuus on kaikessa hiljaisuudessa otettu käyttöön ja asiasta ei ole riittävästi informoitu. Moniko edes tietää tälläisen mobiilimaksun olevan mahdollista...?

 

Tämäkin on ilmiselvä huijaustapaus. Laskua tulee vaikka mitään ei ole tilattu. Ensimmäset tapaukset jo 3 viikkoa sitten ja edelleenkään Sonera ei ole asian eteen tehnyt mitään. Hoetaan samaa mantraa että "Meillä ei ole vastuuta  ja selvittäkää itse...", vaikka se on todettu jo useaan kertaan ettei tuohon laskuttajaan saa yhteyttä...


Vastaa