Skip to main content

Minulla on uusimmassa liikkuvan laajakaistan laskussa kyseisen yrityksen nimellä palvelutilaus/sisältöpalvelu 15 euroa.  Liittymä on mokkulassa.  Sillä pystyy toki lähettämään tekstiviestin, mutta olen varma että minä en ole sitä ainakaan lähettänyt (asun yksin).  Onko muilla kokemuksia samanlaisesta tapauksesta.  Lähetin yritykseen viestiä, katsotaan vastaavatko.



 



 



 



Edit: Muokattu otsikkoa//MiaSL



 



---



 



Edit: TeroRe 20.11.2015 Alla Soneran tiedote



 



Otsikko: Dimoco Europe GmbH ja Mobiilimaksaminen



 



Hyvä asiakkaamme,



 



Mobiilimaksu on helppo ja turvallinen tapa maksaa tuotteita ja palveluita mobiililaitteilla. Hyväksyt maksutapahtuman kauppiaan nettisivustolla tai sovelluksessa, ja ostokset veloitetaan omalla puhelinlaskullasi. Matkapuhelinoperaattori tunnistaa mobiililaitteesi SIM-kortin perusteella, jolloin itse maksutapahtuman toteuttaminen ei edellytä erillistä rekisteröitymistä tai kirjautumista. Lue lisää Mobiilimaksamisesta osoitteesta http://mobiilimaksuinfo.fi/



 



Yhden palvelun toteuttajan kohdalla on ilmennyt epäselviä ja ohjeistuksen vastaisia maksun hyväksyntäsivuja kolmella aikuisviihdesivustolla. Kaikki sivustot korjattiin Dimocon toimesta 2.11. mennessä. Jos laskullasi on palveluveloituksia Dimoco Europe GmbH nimiseltä yritykseltä ennen 2.11.2015, Sonera hyvittää ne automaattisesti eikä asiakkaan tarvitse olla yhteydessä Sonera asiakaspalveluun.



 



Kyseiset palvelut pystyy halutessaan estämään aktivoimalla aikuisviihteen estävän palveluviestieston Omilla Sivuilla.



 



---



 



Edit: TeroRe 2.12.2015 Alla tuotevastaavan tuore tilannetieto



 




@KaisaKos kirjoitti:


Olemme viime aikoina käyneet asioiden kulun juurta jaksan läpi Dimocon edustajien kanssa.



Ensinnäkin, molemmat olivat samaa mieltä, että etenkin hyvitysten käsittely on viime aikoina ollut epäselvää ja olemme parantamassa tätä. Nyt osa hyvityksistä on mennyt Dimocon kautta tilisiirtoina ja osa meiltä suoraan hyvityksenä liittymälaskulle.



Selkeytämme käytäntöä tämän osalta ja Dimoco luopuu Soneran osalta suorista tilityksistä ja jatkossa hyvitykset hoidetaan keskitetysti suoraan liittymälaskulle.



 



Jatkossakin Dimocon toive on, että asiakkaat pyrkisivät selvittämään mahdolliset palveluiden käyttöön liittyneet epäselvyydet suoraan heidän asiakaspalvelun kanssa joko sähköpostitse tai puhelinpalvelun kautta. Dimocon asiakaspalvelulla on aina tilatusta palvelusta tarkimmat tiedot heti saatavilla sekä suorat yhteydet lopullisen palvelun tarjoajiin mahdollisia jatkoselvityksiä varten. Tämä koskee niin Mobiilimaksua kuin SMS maksamistakin käyttäviä palveluita. Jos asiaa ei jostain syystä saada palveluntarjoajan asiakaspalvelun kanssa selvitettyä, tai asiakas muusta syystä haluaa Soneran selvittävän asiaa, voi selvityspyynnön lähettää myös meille sähköisesti omien sivujen tai palvelupyyntölomakkeen kautta. Selvityspyynnöstä tulisi käydä selväksi mitä liittymää yhteydenotto koskee, mahdollisimman tarkasti mitä selvityspyyntö koskee ja onko aiheesta jo oltu yhteydessä palveluntarjoajaan sekä heidän mahdollinen vastaus tapaukseen liittyen.



 



Olemme käyneet Dimocon kanssa myös läpi palveluiden käyttöönottoon ja valvontaan liittyviä prosesseja. Dimoco on vastuussa siitä, että heidän kauttaan toimivat palvelut toimivat kunkin maan sääntöjen mukaan. He tarkkailevat palveluita teknisen valvonnan lisäksi jokaisessa maassa myös säännöllisillä pistokokeilla. Jos palveluissa havaitaan puutteita, niihin puututaan ja tarvittaessa palvelu suljetaan kokonaan. Juuri tästä on kyse päätöksessä hyvittää kaikki ennen 2.11. tehdyt ostot. Sekä Sonera että Dimoco ovat erittäin pahoillaan, että tässä nyt käsillä olevassa tapauksessa tuotantoon pääsi palveluita, joiden maksusivut eivät täyttäneet vaatimuksia. Olemme ottaneet opiksi ja teemme kaikkemme, ettei näin pääse tapahtumaan uudestaan. Tulemme myös tekemään parannuksia Mobiilimaksun palveluntarjoajien ohjeisiin yhteistyössä Teleforumin ja muiden Mobiilimaksua tukevien operaattorien kanssa.






 



Tilannepäivitys 11.12.2015



 




@TeroRe kirjoitti:


Tilannepäivitys Dimoco- ja Mobiilimaksu –tapaukseen:



 



Soneran on toiminut Dimocon asiakkaiden palvelujen laskuttajana elokuusta asti. Syyskuussa havaitsimme eräiden palvelujen maksuprosesseissa puutteita. Edellytimme, että maksuprosessit korjataan pelisääntöjen mukaisiksi, ja viimeinenkin Dimocon palvelu korjattiin asianmukaiseksi 2.11.. Päätimme kuitenkin sulkea Dimocon laskutusmahdollisuuden, koska epäselvyydet maksujen ympärillä jatkuivat. Koska maksuprosessit eivät olleet olleet pelisääntöjen mukaisia, Sonera päätti hyvittää automaattisesti maksut jotka olivat syntyneet ennen 2.11.2015.



 



Suljimme Mobiilimaksu –ominaisuuden Dimocolta 18.11. ja aikuisviihdepalveluista laajemminkin joulukuun alussa. Tämän jälkeen mobiilimaksua on voinut käyttää vain Windows Storessa ja eräissä matkalippupalveluissa.



 



Jos havaitset laskussasi vielä epäselvyyksiä tähän asiaan liittyen, ota yhteyttä





  • Soneran asiakaspalveluun, yhteystiedot tai


  • Dimocon asiakaspalveluun, yhteystiedot: 010 309 3581 (ark 9-17) tai sähköpostitse info-fi@mobileinfo.cc




Jos olet jo ollut yhteydessä Soneraan tai Dimocoon, eikä asiasi ole selvinnyt, pyydämme että olet yhteydessä Soneraan vielä uudelleen. Tutkimme jokaisen asiakkaan laskutuksen epäselvyydet kunnes asia on selvä.



 



Palaamme näillä palstoilla asiaan, jos tilanteesta tulee uutta tietoa.






 


@KristofferAlen kirjoitti:

Ottamatta sen enempää kantaa siihen miten hyvin tai huonosti tuo on milläkin sivulla toteutettu, niin ei tätä nyt ihan salaakaan ole markkinoille tuotu.

 

http://www.hs.fi/talous/a1432347340762
http://www.hs.fi/talous/a1432347343842
https://www.dna.fi/dna-oy/asiakastiedotteet?relativeUrl=asiakastiedotteet&id=717
https://oma.elisa.fi/yrityksille/info/tuotteet-ja-palvelut/tuotteet/elisa-mobiilimaksu
http://www.elisa.net/taskussa-kaikki-tarpeellinen-alypuhelin-haastaa-lompakon/

 

Tuossa nyt vain nopealla vilkaisulla löydetyt. Toki esimerkiksi ihan paperinen kirje kotiin tietoiskuna tyyliin "Tiesitkö muuten mitä kaikkea voit nykyään tehdä älypuhelimellasi?" voisi olla paikallaan uusia isoja ominaisuuksia lanseeratessa, mutta eipä sekään takaisi tiedon kulkua kaikille. Tuommoset kun tuppaavat monilla menemään suoraan paperinkeräykseen muiden mainosten mukana.

 

Ja kyllä, huomasin, että tuossa ei ollut joukossa yhtään linkkiä Soneran tiedotteisiin. :)

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------

DISCLAIMER: Mielipiteeni ovat omiani, enkä edusta työnantajaani tällä foorumilla. Osallistun keskusteluihin siviilihenkilönä ja kuluttajana. Ylläpito ja moderaattorit vastaavat Soneran puolesta.


Yritätkö nyt siis vihjata, että asiakkaan pitää päivittäin etsiä itse tietoa siltä varalta että operaattori on keksinyt jonkun uuden ja riskialttiin maksutavan, josta voi tulla ylimääräisiä ja vääriä maksuja asiakkaalle?

 

Ja kyllähän tämä ongelmien määrä kertoo, että informaatiota on annettu liian vähän.

 

Helppohan se on siellä Soneralla huudella että on selkeetä ja informaatiota löytyy, kun olette ajan hermolla näissä asioissa ja teille nämä ovat arkipäivää...



@Teekki kirjoitti:
Yritätkö nyt siis vihjata, että asiakkaan pitää päivittäin etsiä itse tietoa siltä varalta että operaattori on keksinyt jonkun uuden ja riskialttiin maksutavan, josta tulee perusteettomia kuluja asiakkaalle?

Kilpaileva operaattori (Elisa) kyllä pommittaa asiakkaitaan mainostekstareillaan. Miksi tälläisistä merkittävistä seikoista, kuten uusi tapa maksaa puhelimella, ei voida lähettää massatekstiviestejä?

 

Jos lähettäjänä on asiakaspalvelu, ja viesti vaikkapa:

"Hyvä asiakkaamme, xx.xx.xxxx alkaen liittymälläsi on mahdollista käyttää mobiilimaksupalvelua. Palvelun avulla voit maksaa palveluita ja asioita puhelinlaskullasi. Lisätietoja(operaattorin ohjesivusto, mobiilimaksuinfo tms... Jos et halua ottaa käyttöön mobiilimaksamista, voit ilmoittaa siitä lähettämällä viestin "ESTÄ" numeroon xxxxxx(operaattorin numero). Viesti on sinulle maksuton. Vaihtoehtoisesti estäminen on tehtävissä verkkopalvelustamme (itsepalvelun linkki) tai ottamalla yhteyttä johonkin asiakaspalvelukanavaamme.(ohjeet tähän) Muussa tapauksessa palvelu otetaan käyttöön automaattisesti, se ei vaadi Sinulta toimenpiteitä. Terveisin Operaattori.

 

Tämä nyt vain yksi idea.

 

Kertakaikkiaan onnetonta toimintaa operaattoreiden puolelta - lähtökohtaisesti kaikissa palveluissa pitäisi olla toiminta sellaista, ettei vahingossa/epähuomiossa/tietomurron johdosta voisi tulla kustannuksia.

 

En minäkään ennen tätä keskustelua tiennyt koko palvelusta, vaikka viimeiset viisi vuotta olen aktiivisesti seurannut operaattoreita ja liittymiä. Aika onnetonta, jos uutisointia on ollut lähes vain ja ainoastaan Helsingin sanomien maksumuurin takana.


Komppaan Purnipsia. Vielä parempi kun se olisi oletuksena estetty ja pitäisi erikseen kytkeä päälle...

 

Viimeistään siinä vaiheessa kun näitä epäselviä maksuja on alkanut tulemaan, olisi peli pitänyt viheltää poikki ja informaatiota antaa. Nyt on vaan ilmeisesti myhäilty tyytyväisenä kun kassaan tulee rahaa...



@KristofferAlen kirjoitti:

Ottamatta sen enempää kantaa siihen miten hyvin tai huonosti tuo on milläkin sivulla toteutettu, niin ei tätä nyt ihan salaakaan ole markkinoille tuotu.

 

http://www.hs.fi/talous/a1432347340762
http://www.hs.fi/talous/a1432347343842
https://www.dna.fi/dna-oy/asiakastiedotteet?relativeUrl=asiakastiedotteet&id=717
https://oma.elisa.fi/yrityksille/info/tuotteet-ja-palvelut/tuotteet/elisa-mobiilimaksu
http://www.elisa.net/taskussa-kaikki-tarpeellinen-alypuhelin-haastaa-lompakon/

 

Tuossa nyt vain nopealla vilkaisulla löydetyt. Toki esimerkiksi ihan paperinen kirje kotiin tietoiskuna tyyliin "Tiesitkö muuten mitä kaikkea voit nykyään tehdä älypuhelimellasi?" voisi olla paikallaan uusia isoja ominaisuuksia lanseeratessa, mutta eipä sekään takaisi tiedon kulkua kaikille. Tuommoset kun tuppaavat monilla menemään suoraan paperinkeräykseen muiden mainosten mukana.

 

Ja kyllä, huomasin, että tuossa ei ollut joukossa yhtään linkkiä Soneran tiedotteisiin. :)

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------

DISCLAIMER: Mielipiteeni ovat omiani, enkä edusta työnantajaani tällä foorumilla. Osallistun keskusteluihin siviilihenkilönä ja kuluttajana. Ylläpito ja moderaattorit vastaavat Soneran puolesta.


Olipa asiakkaita aliarvioiva kommentti.

 

Ainoa tiedote jossa asiasta jotenkin kerrottiin oli dnan. Tuskin muiden operaattoreiden asiakkaat käyvät dnan tiedotteita lukemassa, eivät edes omat asiakkaat. 

 

Hesarin pieni talous juttu, sekö tavoittaa asiakkaat? 

 

Elisan tiedote on yrityksille, toinen taas kertoo kaikeista muustakin ja mobiilimaksu on piilotettu sinne hyvin. Ja kuka näitä käy lukemassa? 

 

Soneralla ei ole mitään.

 

Missään ei kerrota että tästä lainen Mobiilimaksu on oletuksena kaikissa liittymissä. 

 

Tässä on nyt käynyt niin, että on keksitty tapa rahastaa, mutta ei ole olleenkaan mietitty asiaa kuluttajan kannalta. Onneksi operaattorit ovat nykyään vastuussa näistä, riittää kun ilmoittaa että ei ole tehnyt mitään mobiilimaksua millään sivustolla. Ei sitä pysty kukaan todistamaan, joten kuluttaja on aina vahvoilla.

 

Tähän tulee varmasti määräys, että mobiilimaksu pitää pystyä estämään tai sen pitää olla lähtökohtaisesti estettynä liittymissä. Lisäksi kuluttajalla pitää olla oikeus päättää, saako hänen numeronsa noin vain näkyä nettisivuilla. Tämä on yksityisyyteen liittyvä kysymys, ja toisaalta, kuka vain voi käyttää numeroa väärin ja väittää että sillä on tehty ostoksia. Onneksi kuluttajan ei tarvitse tällaisia maksaa, kun ei ole mitään keinoa millä operaattori voi todistaa että maksu on oikeasti tehty.


Tästä maksutavasta oli tarkoitus antaa lisätietoa ihan lähiaikoina liittyen yhteen merkittävään lanseeraukseen joka tulee samalla myös kasvattamaan Mobiilimaksamisen käyttöä merkittävästi siihen nähden mitä sitä on käytetty tähän asti. Ikävä kyllä tämä suunnitelma meni puihin ja tämä vyöry kerkesi ensin :(



@TeroRe kirjoitti:

Tästä maksutavasta oli tarkoitus antaa lisätietoa ihan lähiaikoina liittyen yhteen merkittävään lanseeraukseen joka tulee samalla myös kasvattamaan Mobiilimaksamisen käyttöä merkittävästi siihen nähden mitä sitä on käytetty tähän asti. Ikävä kyllä tämä suunnitelma meni puihin ja tämä vyöry kerkesi ensin :(


No niin. Miten meni noin niinku omasta mielestä? Mitä luulet olisko tätä vyöryä tullut, jos asiakkaita olisi infottu mobiilimaksusta tai se olisi oletuksena ollut estettynä?



@Teekki kirjoitti:



@TeroRe kirjoitti:


Tästä maksutavasta oli tarkoitus antaa lisätietoa ihan lähiaikoina liittyen yhteen merkittävään lanseeraukseen joka tulee samalla myös kasvattamaan Mobiilimaksamisen käyttöä merkittävästi siihen nähden mitä sitä on käytetty tähän asti. Ikävä kyllä tämä suunnitelma meni puihin ja tämä vyöry kerkesi ensin :(






No niin. Miten meni noin niinku omasta mielestä? Mitä luulet olisko tätä vyöryä tullut, jos asiakkaita olisi infottu mobiilimaksusta tai se olisi oletuksena ollut estettynä?






 



Onko pakko vastata tuohon ekaan... Tiedätte vastauksen, ja itseasiassa nuihin muihinkin :)

Oletusmoodi-asia on lähtenyt selvitykseen, siihen palaamme myöhemmin.



@rarbrc kirjoitti:

@KristofferAlen kirjoitti:

Ottamatta sen enempää kantaa siihen miten hyvin tai huonosti tuo on milläkin sivulla toteutettu, niin ei tätä nyt ihan salaakaan ole markkinoille tuotu.

 

http://www.hs.fi/talous/a1432347340762
http://www.hs.fi/talous/a1432347343842
https://www.dna.fi/dna-oy/asiakastiedotteet?relativeUrl=asiakastiedotteet&id=717
https://oma.elisa.fi/yrityksille/info/tuotteet-ja-palvelut/tuotteet/elisa-mobiilimaksu
http://www.elisa.net/taskussa-kaikki-tarpeellinen-alypuhelin-haastaa-lompakon/

 

Tuossa nyt vain nopealla vilkaisulla löydetyt. Toki esimerkiksi ihan paperinen kirje kotiin tietoiskuna tyyliin "Tiesitkö muuten mitä kaikkea voit nykyään tehdä älypuhelimellasi?" voisi olla paikallaan uusia isoja ominaisuuksia lanseeratessa, mutta eipä sekään takaisi tiedon kulkua kaikille. Tuommoset kun tuppaavat monilla menemään suoraan paperinkeräykseen muiden mainosten mukana.

 

Ja kyllä, huomasin, että tuossa ei ollut joukossa yhtään linkkiä Soneran tiedotteisiin. :)

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------

DISCLAIMER: Mielipiteeni ovat omiani, enkä edusta työnantajaani tällä foorumilla. Osallistun keskusteluihin siviilihenkilönä ja kuluttajana. Ylläpito ja moderaattorit vastaavat Soneran puolesta.


Olipa asiakkaita aliarvioiva kommentti.

 

Ainoa tiedote jossa asiasta jotenkin kerrottiin oli dnan. Tuskin muiden operaattoreiden asiakkaat käyvät dnan tiedotteita lukemassa, eivät edes omat asiakkaat. 

 

Hesarin pieni talous juttu, sekö tavoittaa asiakkaat? 

 

Elisan tiedote on yrityksille, toinen taas kertoo kaikeista muustakin ja mobiilimaksu on piilotettu sinne hyvin. Ja kuka näitä käy lukemassa? 

 

Soneralla ei ole mitään.

 

Missään ei kerrota että tästä lainen Mobiilimaksu on oletuksena kaikissa liittymissä. 

 

Tässä on nyt käynyt niin, että on keksitty tapa rahastaa, mutta ei ole olleenkaan mietitty asiaa kuluttajan kannalta. Onneksi operaattorit ovat nykyään vastuussa näistä, riittää kun ilmoittaa että ei ole tehnyt mitään mobiilimaksua millään sivustolla. Ei sitä pysty kukaan todistamaan, joten kuluttaja on aina vahvoilla.

 

Tähän tulee varmasti määräys, että mobiilimaksu pitää pystyä estämään tai sen pitää olla lähtökohtaisesti estettynä liittymissä. Lisäksi kuluttajalla pitää olla oikeus päättää, saako hänen numeronsa noin vain näkyä nettisivuilla. Tämä on yksityisyyteen liittyvä kysymys, ja toisaalta, kuka vain voi käyttää numeroa väärin ja väittää että sillä on tehty ostoksia. Onneksi kuluttajan ei tarvitse tällaisia maksaa, kun ei ole mitään keinoa millä operaattori voi todistaa että maksu on oikeasti tehty.


Luitko edes mitä kirjoitin vai katsoitko vain linkit? En millään tavoin puolustanut tiedottamisen puutetta, kunhan totesin, että ei sitä nyt mitenkään olla salailtukaan. Ja tosiaan, en itsekään löytänyt mitään Soneran julkaisemaa tähän liittyen.

 

Kuten yhdessä aikaisemmassa viestissäni totesin niin tässä ilmiössä tuntuu olevan paljon yhtäläisyyksiä muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen palveluviestien ja niihin liittyvien kestotilausten kanssa. Silloinkin uusi toiminto/maksutapa/ominaisuus tuotti päänvaivaa kun ihmiset eivät olleet tietoisia toiminnallisuudesta eivätkä kaikki palveluntarjoajat noudattaneet hyviä tapoja. Suoranaisia huijauksiakin esiintyi. Tilanne kuitenkin korjaantui (ei kovin nopeasti, mutta kuitenkin) kun väärinkäytöksiä alkoi tulla ilmi ja alalle tuli sääntelyä. Taisi joku lakimuutoskin sieltä putkahtaa.

 

Itse näen mobiilimaksamisen eri muodoissaan hyvinkin kätevänä ominaisuutena, tapahtuu se sitten viestillä, sovelluksella tai vaikka lähilukulaitetta käyttäen. Selvää on myös se, että operaattoreilla on yhä suurempi vastuu myös väärinkäytösten kitkemisessä kun laskutus tapahtuu heidän kauttaan. Ja tekniikka kieltämättä vaatisi pientä hiomista juurikin varmistusten suhteen.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

DISCLAIMER: Mielipiteeni ovat omiani, enkä edusta työnantajaani tällä foorumilla. Osallistun keskusteluihin siviilihenkilönä ja kuluttajana. Ylläpito ja moderaattorit vastaavat Soneran puolesta.



KristofferAlen kirjoitti:


Luitko edes mitä kirjoitin vai katsoitko vain linkit? En millään tavoin puolustanut tiedottamisen puutetta, kunhan totesin, että ei sitä nyt mitenkään olla salailtukaan. 


Kyllähän tuo aika salailua on jos sitä ei ole asiakkaille kunnolla tiedotettu ja kun asiakkaalle siitä juurikin pitäisi tiedottaa... :)



@TeroRe kirjoitti:

@kyselija kirjoitti:

Mutta olen ymmärtänyt kommenteista että viestien estoluokka P2 (tai P1) estää kaikenlaiset mobiilimaksut riippumatta ostettavan palvelun tyypistä

olenko oikeassa?

 

eli puheluille ei tarvisi estoa (mobiilimaksujen estämiseen)? ja että viestien estoluokka P3 ei estäisi mitään mobiilimaksuja (edes viihde/aikuisviihde)?

 


 

 

Olet oikeassa. Tässä alla aikaisempi viestini sivulta 4, tässä asiasta vielä tarkemmin:

 

 


@TeroRe kirjoitti:

 

Palveluviestiestoilla (rajoituksilla) voidaan estää näiden palveluiden tilaamiset. Jos haluaa estää tällä maksutavalla tilatut

 

- Aikuisviihdepalvelut niin se onnistuu kytkemällä kaikista lievin esto eli "Aikuisviihde-esto"

- Muut palvelut, esimerkiksi ajanvietepalvelut estyvät kytkemällä esto "Viihde-esto"

- Ja niin edelleen

 

EDIT: estot ovat sellaisia että esim. Viihde-esto sisältää Aikuisviihde-eston, ja Hyötyesto sisältää sekä Viihde-eston ja Aikuisviihde-eston ja niin edelleen.

 

 

 

 

 



 

Mistä asiakas voi tietää, mihin luokkaan joku epämääräinen mobiilimaksu jollakin nettisivustolla kuuluu? Viesteissä ja puheluissa ne rajataan numeroiden mukaan, mutta Mobiilimaksusta taitaa olla mahdotonta. Tässä on taas yksi asia, mitä operaattorit eivät ole miettineet(ovatko miettineet muutenkaan mitään).

@rarbrc kirjoitti:
Mistä asiakas voi tietää, mihin luokkaan joku epämääräinen mobiilimaksu jollakin nettisivustolla kuuluu? Viesteissä ja puheluissa ne rajataan numeroiden mukaan, mutta Mobiilimaksusta taitaa olla mahdotonta. Tässä on taas yksi asia, mitä operaattorit eivät ole miettineet(ovatko miettineet muutenkaan mitään).




No ainakin tässä tapauksessa uskon että on helppo, koska kyse on ollut aikuisviihdesivuista niin tuo lievin eli "Aikuisviihde-esto" estää niiden tilaamisen.



Tuo kuvankaappaukseni on tosiaan Omilta Sivuilta, ja siellä on nuo infolootat, kieltämättä siellä voisi noista kertoa selvemmin. Otamme myös tästä yhden asian korjauslistalle.

Tätä asiaa on nyt puitu jo melko pitkään. Minusta olennaista on se että asiaa nyt hoidetaan, ei tässä enää jossittelut auta. Kysymyshän pohjimmiltaan on epärehellisestä ja harhauttavasta toiminnasta, jota tuon Dimocon kautta on maksatettu asiakkailta jotka eivät ole tienneet tilaavansa mitään. Sonera oli kumminkin ensimmäinen operaattori, joka laittoi stopin aiheettomille maksuille. Itsellä on nuo palvelunestot olleet kaikissa liittymissä ihan kokemuksen puolesta ja jo lankaliittymästä lähtien. Silloinen lankapuhelinoperaattori otti yhteyttä, kun puhelinlasku kasvoi huomattavasti lyhyessä ajassa ja kysyi olinko tietoinen asiasta. En ollut tietoinen ja olin hyvilläni että asiakas huomioitiin noin hyvin. Tietenkin harmittaa esim. taksia ei voi tilata taksikeskuksesta, kun on estot. Mutta olen ottanut talteen useat suorat numerot taksikuskeille. Palatakseni tähän mobiilimaksamiseen, niin itsekin toivoisin että voitaisiin laittaa suora esto mobiilimaksuun ja että mobiilimaksulle tulee yhteneväiset maksutavat ( selkeä maksunappi ja vahvistus veloituksesta ). Hyvää viikonloppua kaikille!


Tuore tilannetieto, tiedoksi nyt heti jo tänne Klaaniin ja pyrimme saamaan tämän myös Sonera.fi:lle, toivottavasti vielä tämän illan aikana. Lisään tämän myös tämän ketjun aloitusviestiin tiedoksi.



 



---



 



 



Otsikko: Dimoco Europe GmbH ja Mobiilimaksaminen



 



Hyvä asiakkaamme,



 



Mobiilimaksu on helppo ja turvallinen tapa maksaa tuotteita ja palveluita mobiililaitteilla. Hyväksyt maksutapahtuman kauppiaan nettisivustolla tai sovelluksessa, ja ostokset veloitetaan omalla puhelinlaskullasi. Matkapuhelinoperaattori tunnistaa mobiililaitteesi SIM-kortin perusteella, jolloin itse maksutapahtuman toteuttaminen ei edellytä erillistä rekisteröitymistä tai kirjautumista. Lue lisää Mobiilimaksamisesta osoitteesta http://mobiilimaksuinfo.fi/



 



Yhden palvelun toteuttajan kohdalla on ilmennyt epäselviä ja ohjeistuksen vastaisia maksun hyväksyntäsivuja kolmella aikuisviihdesivustolla. Kaikki sivustot korjattiin Dimocon toimesta 2.11. mennessä. Jos laskullasi on palveluveloituksia Dimoco Europe GmbH nimiseltä yritykseltä ennen 2.11.2015, Sonera hyvittää ne automaattisesti eikä asiakkaan tarvitse olla yhteydessä Sonera asiakaspalveluun.



 



Kyseiset palvelut pystyy halutessaan estämään aktivoimalla aikuisviihteen estävän palveluviestieston Omilla Sivuilla.



@KristofferAlen kirjoitti:

@rarbrc kirjoitti:

@KristofferAlen kirjoitti:

Ottamatta sen enempää kantaa siihen miten hyvin tai huonosti tuo on milläkin sivulla toteutettu, niin ei tätä nyt ihan salaakaan ole markkinoille tuotu.

 

http://www.hs.fi/talous/a1432347340762
http://www.hs.fi/talous/a1432347343842
https://www.dna.fi/dna-oy/asiakastiedotteet?relativeUrl=asiakastiedotteet&id=717
https://oma.elisa.fi/yrityksille/info/tuotteet-ja-palvelut/tuotteet/elisa-mobiilimaksu
http://www.elisa.net/taskussa-kaikki-tarpeellinen-alypuhelin-haastaa-lompakon/

 

Tuossa nyt vain nopealla vilkaisulla löydetyt. Toki esimerkiksi ihan paperinen kirje kotiin tietoiskuna tyyliin "Tiesitkö muuten mitä kaikkea voit nykyään tehdä älypuhelimellasi?" voisi olla paikallaan uusia isoja ominaisuuksia lanseeratessa, mutta eipä sekään takaisi tiedon kulkua kaikille. Tuommoset kun tuppaavat monilla menemään suoraan paperinkeräykseen muiden mainosten mukana.

 

Ja kyllä, huomasin, että tuossa ei ollut joukossa yhtään linkkiä Soneran tiedotteisiin. :)

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------

DISCLAIMER: Mielipiteeni ovat omiani, enkä edusta työnantajaani tällä foorumilla. Osallistun keskusteluihin siviilihenkilönä ja kuluttajana. Ylläpito ja moderaattorit vastaavat Soneran puolesta.


Olipa asiakkaita aliarvioiva kommentti.

 

Ainoa tiedote jossa asiasta jotenkin kerrottiin oli dnan. Tuskin muiden operaattoreiden asiakkaat käyvät dnan tiedotteita lukemassa, eivät edes omat asiakkaat. 

 

Hesarin pieni talous juttu, sekö tavoittaa asiakkaat? 

 

Elisan tiedote on yrityksille, toinen taas kertoo kaikeista muustakin ja mobiilimaksu on piilotettu sinne hyvin. Ja kuka näitä käy lukemassa? 

 

Soneralla ei ole mitään.

 

Missään ei kerrota että tästä lainen Mobiilimaksu on oletuksena kaikissa liittymissä. 

 

Tässä on nyt käynyt niin, että on keksitty tapa rahastaa, mutta ei ole olleenkaan mietitty asiaa kuluttajan kannalta. Onneksi operaattorit ovat nykyään vastuussa näistä, riittää kun ilmoittaa että ei ole tehnyt mitään mobiilimaksua millään sivustolla. Ei sitä pysty kukaan todistamaan, joten kuluttaja on aina vahvoilla.

 

Tähän tulee varmasti määräys, että mobiilimaksu pitää pystyä estämään tai sen pitää olla lähtökohtaisesti estettynä liittymissä. Lisäksi kuluttajalla pitää olla oikeus päättää, saako hänen numeronsa noin vain näkyä nettisivuilla. Tämä on yksityisyyteen liittyvä kysymys, ja toisaalta, kuka vain voi käyttää numeroa väärin ja väittää että sillä on tehty ostoksia. Onneksi kuluttajan ei tarvitse tällaisia maksaa, kun ei ole mitään keinoa millä operaattori voi todistaa että maksu on oikeasti tehty.


Luitko edes mitä kirjoitin vai katsoitko vain linkit? En millään tavoin puolustanut tiedottamisen puutetta, kunhan totesin, että ei sitä nyt mitenkään olla salailtukaan. Ja tosiaan, en itsekään löytänyt mitään Soneran julkaisemaa tähän liittyen.

 

Kuten yhdessä aikaisemmassa viestissäni totesin niin tässä ilmiössä tuntuu olevan paljon yhtäläisyyksiä muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen palveluviestien ja niihin liittyvien kestotilausten kanssa. Silloinkin uusi toiminto/maksutapa/ominaisuus tuotti päänvaivaa kun ihmiset eivät olleet tietoisia toiminnallisuudesta eivätkä kaikki palveluntarjoajat noudattaneet hyviä tapoja. Suoranaisia huijauksiakin esiintyi. Tilanne kuitenkin korjaantui (ei kovin nopeasti, mutta kuitenkin) kun väärinkäytöksiä alkoi tulla ilmi ja alalle tuli sääntelyä. Taisi joku lakimuutoskin sieltä putkahtaa.

 

Itse näen mobiilimaksamisen eri muodoissaan hyvinkin kätevänä ominaisuutena, tapahtuu se sitten viestillä, sovelluksella tai vaikka lähilukulaitetta käyttäen. Selvää on myös se, että operaattoreilla on yhä suurempi vastuu myös väärinkäytösten kitkemisessä kun laskutus tapahtuu heidän kauttaan. Ja tekniikka kieltämättä vaatisi pientä hiomista juurikin varmistusten suhteen.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

DISCLAIMER: Mielipiteeni ovat omiani, enkä edusta työnantajaani tällä foorumilla. Osallistun keskusteluihin siviilihenkilönä ja kuluttajana. Ylläpito ja moderaattorit vastaavat Soneran puolesta.


 

Kyllä minä luin, puolustelet asiaa josta kukaan ei tiedä mitään.

 

Sitten kannattaa myös olla sekoittamatta asioita keskenään. Tämä "Mobiilimaksu" josta nyt puhutaan, on täysin eri asia kuin "mobiilimaksaminen". Ensimmäinen on tapahtuma, jossa asiakkaan liittymänumero annetaan hänen tietämättään nettisivustoille, ja laskua syntyy tuosta vain.

älkimmäinen taas on maksutapa, johon kuuluu esim lähimaksaminen matkapuhelimella. Tässä tapauksessa käytetään pankin tai luottoyhkorttiyhtiön kortteja, ja maksu suoritetaan matkapuhelimen avulla. Kumpi tapa näistä mahtaa olla sellainen, jossa kuluttaja tietää missä mennään?

Jälkimmäisessä tavassa ostot myös varmennetaan niin, että kaikki osapuolet tietävät että ostos on tehty. Niistä tulee yleensä kuitti sähköpostiin tai tekstiviestillä.

"Mobiilimaksusta " Ei tule mitään ilmoitusta, se voidaan tehdä kuluttajan huomaamatta, sitä ei varmenneta mitenkään ja asioiden selvittäminen jälkikäteen on mahdotonta. " Mobiilimaksaminen" on oikeata maksamista, eikä siinä synny tällaisia epäselvyyksiä kuin "Mobiilimksussa". "Mobiilimaksu" on IP pohjainen maksutapa, ja kuten nyt tiedetään, kuluttajan kannalta toimimaton.



@Teekki kirjoitti:

Jännä että omalla kohdallani sain tuon vastauksen Dimocolta jossa todettiin, että olen palvelun tilannut. Vastasin, etten kuitenkaan ole ja vaadin maksun palautusta. 4 minuutin päästä sainkin jo vastauksen että olivat yhteydessä palveluntarjoaja Denyrkoon joka suostuu hyvitykseen. Melko nopeasti toimittu, eikö? Haiskahtaa melko vahvasti, etenkin kun asiakkaat ympäri Eurooppaa ovat ongelmissa kyseisen palveluntarjoajan kanssa...


Miksei tämä muuten kiinnosta Soneraa? Eikö soi hälytyskellot yhtään? Jos kaikki on kunnossa ja veloitukset olleet oikein, niin miksi ovat valmiita hyvittämään? Ja miten onnistuivat ottamaan Dimocolta yhteyttä tähän myyjään noin nopeasti ja päättämään hyvityksestä?

 

Oma järki sanoo, että eivät halua asiaa pengottavan sen enempää... Mitä ollaan Soneralla mieltä?


Teekki ja muut, tälle viikonlopulle emme saa enää virallista tietoa aiheen tiimoilta, pahoittelen. Lisätietoja uusiin kysymyksiin saamme taas seuraavana arkena, joten jos ja kun jotain herää niin tähän ketjuun vain niin kerätään vastaukset sitten kun viikonloppu on lusittu :)



 



Tuo yllä oleva tiedote on nyt viety myös sonera.fi:n Vika&Häiriötiedotteisiin, parisen tuntia sitten.



@TeroRe kirjoitti:

@rarbrc kirjoitti:
Mistä asiakas voi tietää, mihin luokkaan joku epämääräinen mobiilimaksu jollakin nettisivustolla kuuluu? Viesteissä ja puheluissa ne rajataan numeroiden mukaan, mutta Mobiilimaksusta taitaa olla mahdotonta. Tässä on taas yksi asia, mitä operaattorit eivät ole miettineet(ovatko miettineet muutenkaan mitään).
No ainakin tässä tapauksessa uskon että on helppo, koska kyse on ollut aikuisviihdesivuista niin tuo lievin eli "Aikuisviihde-esto" estää niiden tilaamisen. Tuo kuvankaappaukseni on tosiaan Omilta Sivuilta, ja siellä on nuo infolootat, kieltämättä siellä voisi noista kertoa selvemmin. Otamme myös tästä yhden asian korjauslistalle.

Kyse.se ei ollut "tästä tapauksesta", vaan yleisesti.

Miten kuluttaja voi tietää mihin palveluluokkaan mikäkin "Mobiilimaksupalvelu" kuuluu?

Pitäähän niissäkin olla selkeät tiedot. Kiinnostaisi myös tietää, miten ne erotellaan operaattorin puolelta(ei varmaan mitenkään)?


Itselläni on 3v sitten hankittu liikkuva laajakaista, ja tässä oli kyllä jo valmiiksi ruksattuna viihde-esto. Kuinkahan kauaksi taaksepäin pitää mennä, ettei olisi? Ikäviähän tuollaiset yllärilaskut ovat, mutta kuten tunnettua, niin maalaisjärjelläkin pärjää aika pitkälle, eli ei kannata mennä epämääräisille pornosivuille, jossa voi tulla viruksiakin, lisälaskun lisäksi. Yllättävän paljon vain noita uhreja tuntuu olevan, jokaisella operaattorilla. Kait se on se kielletty hedelmä, joka kiehtoo ihmisiä..



@jannyman kirjoitti:

Itselläni on 3v sitten hankittu liikkuva laajakaista, ja tässä oli kyllä jo valmiiksi ruksattuna viihde-esto. Kuinkahan kauaksi taaksepäin pitää mennä, ettei olisi? Ikäviähän tuollaiset yllärilaskut ovat, mutta kuten tunnettua, niin maalaisjärjelläkin pärjää aika pitkälle, eli ei kannata mennä epämääräisille pornosivuille, jossa voi tulla viruksiakin, lisälaskun lisäksi. Yllättävän paljon vain noita uhreja tuntuu olevan, jokaisella operaattorilla. Kait se on se kielletty hedelmä, joka kiehtoo ihmisiä..


Tämä on hyvä ohjenuora, mutta valitettavasti asia ei ole näin mustavalkoinen. 

 

Asiakkaan ei tarvitse surffailla millään epämääräisillä pornosivuilla. Sinut voidaan ohjata vaikka sivustolta luotettavasi.vu -> vienraha.si. Tässä vaiheessa pitää olla tarkkana siitä mitä tekee, tai laskua tulee. Siellä voi olla piilotettuna näitä maksunappeja yms. Tässä kertomassani esimerkissä ensin mainittu hyvämaineinen sivusto voi olla täysin tietämätön uudellenohjauksesta, jos sivustolle on onnistuttu ujuttamaan salassa haittakoodia. Toisaalta molemmat sivustot voivat olla kytköksissä toisiinsa ja ensin mainitun sivuston ylläpitäjä tarkoituksella ohjaa satunnaisesti ihmisiä tuonne jälkimmäiselle rahastamiseen tehdylle sivustolle. En ole mikään web-sivujen expertti, niin en osaa tarkemmin hommaa avata, mutta jotakuinkin näin se toimii. Tätä asiaa on puitu aiemmin linkittämässäni Malwarebytesin blog:ssa. Laitetaan linkki vielä kerran : https://blog.malwarebytes.org/online-security/2015/08/watch-out-for-costly-mobile-ads/

 

Juuri tämän takia koko Mobiilimaksu on huolestuttavan riskialtis maksutapana. Pari klikkausta, ei varmistuksia asiakkaalta ja rahat meni. Näitä ei kukaan pysty valvomaan reaaliajassa, että joka paikassa homma pelaa jatkuvasti sääntöjen mukaan, etenkin kun operaattoreille itselleenkin tuntuu säännöt olevan "hieman" epäselvät. Homma varmasti toimisi paremmin, jos operaattorit valikoisivat tarkemmin kenelle tätä maksumahdollisuutta tarjoavat. Nyt tätä on tarjottu sellaisille toimijoille, jotka ilmeisesti ovat aiheuttaneet ongelmia asiakkaille muualla Euroopassa jo paljon aiemmin. Omassa tapauksessa tuo sivusto jossa väitetty palveluosto oli tehty on sellainen, että mielestäni se on selkeästi luotu vain rahastusta varten. Ei palvelun tarjoamista varten. Veikkaan myöskin, että kyseisellä sivustolla tarjottu materiaali on sellaista, ettei heillä edes ole oikeuksia sen levittämiseen :smileysurprised:

 

 

 

 


Pakko oli kaivella lisää infoa tästä kyseisestä putkiikista, kun vaikuttaa niin hämältä ja mielenkiintoiselta tämä touhu.



 



Seuraava linkit kääntyvät Lontooksi ja melko hyvin ymmärrettävään muotoon vaikka Chromen kääntäjällä:



 



4 vuotta vanha ketju Saksasta, johon tulee kirjoituksia edelleen: 



http://forum.computerbetrug.de/threads/dimoco-abo.36269/



 



Saksan Vodafonen foorumilta keskustelut joissa Dimoco mainittu:



https://forum.vodafone.de/t5/forums/searchpage/tab/message?filter=labels%2Clocation&location=community%3Avodafonede&q=dimoco



 



Feikki antivirus huijaus:



http://forum.computerbetrug.de/threads/fsec-fake-antivirus-scan-scam-via-google-play-app-ads.43233/



 



 



Dimocon nimi tulee esille jatkuvasti kun googlettaa mobiilihuijauksia ja muuta vastaavaa toimintaa Euroopassa. Firmana tuo Dimoco on nähtävästi melko menestynyt ja iso, ihan ymmärrettävistä syistä. Laskutus nimittäin toimii... :D



 



Herää kysymys, että miten Sonera on päätynyt tekemään yhteistyötä tämänkaltaisen firman kanssa. Raha ratkaisee ja kaikki muu on yhdentekevää?



 



Itselläni on kadonnut luotto siihen, että Sonera saisi tätä sotkua selvitettyä Dimocon kanssa. Dimocolta ei luultavastikaan saa sellaista selvitystä asiasta ja mahdollisista ongelmista/väärinkäytöksistä, että siihen olisi luottamista. 



 



 



@Teekki kirjoitti:


 



 



Herää kysymys, että miten Sonera on päätynyt tekemään yhteistyötä tämänkaltaisen firman kanssa. Raha ratkaisee ja kaikki muu on yhdentekevää?



 



Itselläni on kadonnut luotto siihen, että Sonera saisi tätä sotkua selvitettyä Dimocon kanssa. Dimocolta ei luultavastikaan saa sellaista selvitystä asiasta ja mahdollisista ongelmista/väärinkäytöksistä, että siihen olisi luottamista. 



  






Tässähän on mukana kaikki kotimaiset operaattorit ja vanha sananlaskuhan sanoo, että joukossa tyhmyys tiivistyy.


Omalla kohdalla homma meni hyvin lukuunottamatta sitä että veloitus oli aiheeton. Elikkä Dimocolta viimein vastattiin maksut oli kuulemma aiheellisia jne. Muutaman viestin jälkeen jo luvattiin ettei tästä eteenpäin tule laskutusta ? Tämä ei tietenkään riittänyt minulle eli vaadin jo tulevassa laskussa oleva 15 euron hyvitystä. Soneralta tuli viesti vuorokauden sisään Dimocon viestistä että hyvittävät minulle tuon 15 euroa seuraavassa laskussa. Se sopi minulle hyvin.

Olin ollut jo aikaisemmin Soneraa yhteydessä joten en tiedä sitten ottiko Sonera omaan piikkiin tuon 15 euroa vai miten asia meni mutta pää asia että homma hoidettiin. Mulla on nyt vahvimmat estot liittymissä joten esimerkiksi takseja ei soitella...Aikaisemmin ketjussa oli juttua noista estoista, millä tasolla nuo nyt sitten pitää olla ettei mobiilimaksut ole mahdollisia.

Olisi tosiaan aiheellista Soneran laittaa tuonne estoihin kohta mistä pelkästään mobiilimaksut saa erikseen päälle tai pois ja ne olisivat oletuksena liittymän ottaessa pois päältä.

@PasiS kirjoitti:

Tässähän on mukana kaikki kotimaiset operaattorit ja vanha sananlaskuhan sanoo, että joukossa tyhmyys tiivistyy.


Jep ja sama meininki on muualla päin maailmaa. 

 

Ihmetyttää se että Dimoco on kuitenkin iso ja kokenut yritys mobiilimaksamisen saralla ja silti Dimocon nimi esiintyy hämmästyttävän useasti näiden  "tilausansojen" yhteydessä kun asiaa Googlettaa. Mielestäni viittaa siihen, ettei kontrolli pelaa ja tätä maksupalvelua on myyty valitettavan monelle epärehelliselle yritykselle. Toki suuri osa on varmasti ihan rehellisiä palveluntarjoajia...

 

Operaattoreiden rooli tässä ketjussa on mielestäni eettisesti arveluttava, koska omalla toiminnallaan tukevat näitä huijareita/tilausansojen järjestäjiä, tarjoamalla tälläistä maksujärjestelmää.

 

 


 

 Tämä ontodellakin valitettavaa. 

 Lokakuun laskuun oli ilmestynyt 20egee ylimääräistä , jouduin riitelemään asian kanssa ennenkuin arvoisa sonera suostui tutkimaan asiaa ja myöntämään laskutuksen olleen perusteeton . 

Samalla paivitettiin liittymän estot ja minulla on nyt liittymä jota en halua käyttää . 

Seuraavassa laskussa olikin sitten kas kummaa eelokuulta lisätty 60egee joka minun pitää maksaa ,,,, n iinni wtf - sanon minä . 

 

Olen yrittänyt keskustelemalla asiakaspalvelun kanssa ja on kuin yrittäis berliinin muurille huutaa . 

Sonera rahoittaakseen huijarifirman liiketoimintaa luopuu asiakkaastaan hyvinkin kylmällä tavalla . 

Tässä on euroopanlaajuisesta huijaustoiminnasta kysymys jossa asiakkailta näpistetään kymppejä joista muodustuu hyvät rahat jollekkin rikollisjärjestölle , siinä ei Asiakkaan sana paina , varsinkin jos on taskussa dimoconin osakkeita. 

 

Olen ollut kuluttajansuojaviranomaisiin yhteydessä ja irtisanomassa kaikki sopimukseni soneran kanssa luottamuspulaan vedoten ja koska olisin tarvinut luotettavan kumppanin hoitamaan yhteydenpitoja yhteiskuntaan ja kavereihin ja miksei myös vaikka sitten pornosivustoihin ... niin halutessani . 

 

 


Homma etenee näin viikonloppunakin, eli ilmeisesti painavat Dimocolla pitkää päivää... 😃 😃 :D

 

Eli siis:

17.11. klo 8.13 tein reklamaation Dimocolle sähköpostilla

18.11. klo 11:48 tein reklamaation toistamiseen sähköpostilla ja jonkun ajan kuluttua myös palautelomakkeella ihan vain varmuuden vuoksi, koska en puhelimellakaan saanut ketään kiinni ja netistä luetun perusteella yhteydenotto saattaa olla melko vaikeaa...

 

19.11. klo 17:17 sain vastauksen Dimocolta jossa kerrottiin minun maksuni olleen "Kertaluontoinen maksu asiakkaalle yhden normaalihintaisen tilauksen laskutus" ja tieto sivustosta jossa ostos tehty ja liibalaabaa huonolla suomella url,aikaleima ja sms oston vahvistus jne. (mikä ihmeen sms oston vahvistus???)

 

19.11. klo 17:29 vastasin etten ole käynyt sivustolla ja palvelua tilannut. kerroin tämän olevan huijausyritys ja vaadin maksun palautusta

 

19.11. klo 17:33 saan vastauksen "Kiitoksia paljon yhteydenotostasi.Olemme neuvotelleet palveluntarjoaja DENYRKO kanssa ja he ovat valmiita antamaan hyvityksen..." ja halusivat tietää tilinumeron hyvitystä varten

 

19.11. klo 17:44 vastaan heille ja ilmoitan tilinumeron hyvitystä varten ja kysyn samalla että koska tuo hyvitys näkyy tilillä. Tähän en ole vielä saanut vastausta

 

21.11. klo 20.15 saan yllättäen Dimocolta sähköpostin, jossa sama vastaus reklamaatioon kuin aiemmin, eli tilattu palvelu, sivusto ja muuta liibalaabaa. No ei siinä, tuumasin että tuli tuo aiemmin saapunut vastaus nyt jostain syystä uudemman kerran parin päivän viiveellä...

 

21.11. klo 20.19 vastaan tähän äsken saapuneeseen viestiin ihan varmuuden vuoksi samoin kuin aiemminkin, eli kiellän tapahtuneen ja vaadin maksua takaisin

 

22.11. ko. 15.45 saan viestin Dimocolta : "Kiitoksia paljon yhteydenotostasi.Olemme neuvotelleet palveluntarjoaja DENYRKO s.r.o. kanssa ja he ovat valmiita antamaan hyvityksen..."

 

Tässä vaiheessa oli aika WTF-fiilis ja rupesin tutkimaan maileja tarkemmin. Äkkiä luettuna nämä molemmat sähköpostiketjut ovat Dimocon viestien osalta identtiset, paitsi tässä jälkimmäisessä tapauksessa on lisätty tuo s.r.o. tuonne Denyrkon perään kun tuota hyvitystä lupailevat. Lisäksi tikettinumero oli eri ja lainaus kirjoittamastani viestistä paljasti, että tämä viikonloppuna käyty viestittely koski nyt tuota 18.11. tekemääni reklamaatiota ja aiemmin käyty viestittely koski 17.11. tehtyä reklamaatiota. Eli seuraavaksi ilmeisesti käydään tämä sama keskustelu vielä tuon palautelomakkeen kautta tehdyn reklamaation vuoksi... 

 

 

 

Minkähän takia Dimoco ei ole merkannut tuota 19.11. luvattua hyvitystä mihinkään? Eli nyt "käsittelivät" uusiksi tuon kertaalleen käsitellyn maksuasian ja lupasivat hyvityksen uudestaan... Erikoista?

 

Allekirjoittaneen ei kannata varmaankaan hengitystä pidätellä tuota hyvitystä odotellessa? :)

 

On tää kyllä sellasta sekoilua, että mitähän tässä vielä käy... 

 

 

 

 

 

 


Vastaa